13 Juni te Brussel. Nummer 23 Zondag 6 Juni 1897. Liberalen en Socialisten. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Abonnementsprijs buIten j voorop betaalbaar PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Prijs der Annoncen (per drukregel» Reklamen 75 centiemen r Vonnissen op de derde bladzijdefrank Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden woodïfc Handschiiften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST, 5 JUNI. De militaire toestand van Belgie trekt sedert langen tijd de aandacht op zich van al degenen, die bezorgd zijn met de toekomst van ons vaderland; Het is bui ten kijf, dat ons land zich in gevaarlij ken toestand bevindt tegenover de aan zienlijke legerinrichtingen onzer mach tige naburen Frankrijk en Duitschland. Deze beide landen wapenen millioenen mannen, gereed om elkander te lijf te vallen, en offeren milliarden franken op aan de volmaking hunner wapens en verbetering hunner fortificaties. Zulks is inderdaad te betreuren en eenmaal zal men zeggen, sprekende van de XIX eeuw, het is eene ongehoorde monsterachtigheid aldus het stelsel der brutale macht te huldigen en alleen de giuwelijke oorlog tusschen de volkeren te laten beslissen. Ongelukkiglijk redeneert men niet met de brutale macht. Water noodig is om eene goede waarborg voor onze onafhankelijkheid te hebben, is een le- gerinrichting bekwaam om onze vrij heid te verdedigen en onze nationaliteit te beschermen tegen de aanvallen, der genen, die geneigd zouden zijn er de hand aan te s'aan. Men zal zeggen dat de onzijdigheid van ons land gewaarborgd is door de Europeesche mogendheden in een ver drag en het niemand betaamt het gege ven woord te breken. De gebeurtenissen van 1870 hebben ieders oogen geopend. Het is bewezen, dat de schennis van ons grondgebied door de strijdvoerende partijen als mo gelijk en waarschijnlijk werd gehou den en de niet overweldiging van ons land slechts afgehangen heeft van het toeval. Men beelde zich in wat eene overwel diging van ons grondgebied zijn zou. Onze onafhankelijkheid, die vrucht van eeuwenlange heldenstrijd zou zeker te leur gaan, het bloed onzer medebur gers zou bij stroomen vergoten worden, puinen zouden het land bedekken, han del en nijverheid verkwijnen en ver dwijnen. Is Belgie thans in staat een der strij dende Mogendheden in geval van oorlog genoegzaam te ondersteunen om ons land te vrijwaren van elko poging tot inval van wege den gemeenen vijand De meest bevoegde mannen van Bel gie zijn het daarover eens. De uitste- kendste krijgskundigen wijzen op de ontoereikendheid onzer hedendaagsche legerinrichting en heffen een noodkreet aan in gansch den lande. De nationale verdediging is voor het katholiek ministerie het neteligste vraagstuk waarvan ze de oplossing zou moeten vinden en, ook durft het kleri kaal goevernement de kwestie niet aan vatten. De ministers verklaren persoonlijk aanhangers te zijn van den persoonlijken dienstplicht en van de herinrichting van het leger. In 1887 deden zij den koning te Brugge eene Vaderlandschlie- vende redevoering nitspreken, doch se dert dien kwam de kwestie geen stap vooruit. Het leger keert den rug aan het ka tholiek ministerie. Geen enkel leger overste wil minister van oorlog worden. Generaal Brassine, die den persoonlij- ren dienstplicht wilde verwezenlijken en andere hervormingen invoeren is verplicht geweest zijn ontslag te nemen en het ministerie van oorlog is in han den gevallen van den kwezelaar, die de ijzeren wegen bestuurt. Dezer dagen verwierp 't goevernement iet ontwerp van volksraadpleging,voor gesteld om de meening van het land over deze kwestie te kennen. Het schrikt terug voor de uitbarsting van verontwaardiging en der gevoelens van vaderlandsliefde die de harten van alle ware Belgen doen kloppen. Het ministerie zal echter niet ontsnap pen aan de manifestie van 13 juni waar aan generaal Brialmont, 70 oud-gene raals, politieke maDnen van aanzien, en burgers van al de streken des lands zul len deelnemen» om voor den koning te protesteeren tegen de schuldige werke loosheid van een goevernement, dat zijn kiesbelang hooger schat dan de belan gen van het Vaderland. Wij wenschen dat de betooging van 13 juni volkomen gelukke en door het land weerklank vinde. Wesporen onze vrienden, die over dien dag beschikken aan zich bij de vaderlandsche betooging aan te sluiten. Het is goed dat Aalsten aars aan dë Manifestatie ondersteuning door hunne aanwezigheid en hunne sympathie be- toonen voor de toekomst van Belgie zooals wij het hier doen in den naam van ons Blad. De Kerk en de Onzijdige school. Arme kinkel, leugenaar, onbehendigaard, groote snul, geuzenverstand, heerschap, be roemde pennelakei, schrijvelaarken, arme jon gen, verwaande magister, ezel, onwetende, enz. Die lieve benamingen werpt de nieuwe pro feet van Denderbode ons naar het hoofd in een artikel van een veertigtal lijntjes. Moest ge ooit een landlooper, op zoek naar 't een of 't ander brokje of bedelend om gunsten en mo nies langs de straat aldus hooren schelden, ge zoudt de schouders ophalen, niet waar, eu zeggen, die kerel is dronken. Zoo is 'L Wat zouden de menschen lachen indien z0 onder bedoeld artikeltje de naam van den schrijver moesten aantreffen. Indien ze hem echter niet kennen mogen ze er gerust onder schrijven Leo Taxil II. Na lang wachten komt hij voor de pinne met een artikel over 't onderwijs in Amerika en wil daarin bewijzen, dat we liegen wanneer we zeggen dat de Kerk het onzijdig onderwijs in Amerika goedkeurt, 'tis te zeggen de school waar de onderwijzer de wetenschap en dë priester den godsdienst onderricht. In de Vereenigde Staten zijn er schier zooj veel katholieken als protestanten daar waar het dus stoffelijk onmogelijk is eene school in te lichteuvoor elke belijdenis is de school noodza kelijkerwijze onzijdig er wordt geen bepaald dogma onderwezen en de domiué en de pastor zijn het daarover eens, de eene onderwijst zijn godsdienst dit uur voor de protestantische kin deren en de pastoor een ander uur voor de ka tholieke leerlingen. Ineen congres waaraan bisschoppen, pas toors en protestantsche geestelijken deel na men werd dit stelsel goedgekeurd en de fana tiekste katholieke kerkvoogden moesten het zich wel laten gevallen. Zeker heeft de Paus daar ook de onzijdige school afgekeurd in grondbegin, maar in praktijk is het anders. Hij voorziet zegt Denderbode zelf de ge vallen waarin het de katholieke ouders toege laten wordt hunne kinderen naar de onzijdige scholen te zenden juist zoo, en die gevallen zjjn behalve in eenige steden, algemeene regeL De kazakkeerder bevestigt dus onze bewering in stele van ze te weerleggen. \V ij weten piet volgens Dendefbode dsi de Paus de onzijdige scholen in Belgie afkeur de. Pardon, we herinneren het ons zooveel te beter, omdat onze familie uitgehongerd werd op bevel van den pastor van ons dorp omdat wij de eenigen waren die de gemeente school bleven bezoeken. Wat meer is als de kazakdraaier schrijft dat de Kerk onverander lijk is in hare leerstelsels weet hij, hoe hij liegt daar hij er in den tijd genoeg op gedonderd aeeft, In Belgie was bet op straffe van excommu nicatie verboden zijne kinderen naar de ge meenteschool te zenden, en predikten al de pastoors op den buiten, dat het beter was de iieine zonder opvoeding op de straat te laten loopen dan ze naar de gemeentescholen te zenden, in Amerika is het toegelaten in zekere gevallen (de meeste) zijne kinderen de onzijdi ge scholen te laten bezoekeu. 0 1 die schoone onveranderlijkheid Wat we 't meest bewonderen is de verdraagzaam heid der H. Kerk. Van de scholen zonder God En de meesters zonder geloof Verlos ons Heer De Kerk is verdraagzaam, we weten er van te spreken. Ze is verdraagzaam voor kazak draaiers en Taxils, verdraagzaam waar men beur den nijper op den neus zet of in 't gilet- zakskens priegelt. Bij de Kerk gaat het im mers. Cela dépend des cas. In Amerika geven de priesters het gods dienstonderwijs in de openbare volksscholen, in Belgie hebben ze daarover geen tijd, primo omdat ze er niet voor betaald zijn, secundo, omdat ze al hunne ledige uren (en die zijn tal rijk) besteden moeten aan het rechthouden van het versleten klerikale kraam. Q,uÖd Volgens Denderbode zijn dë boste scho len, die waar de catechismus met lepels wordt opgegeven. Daarom ook is de beste, de merk waardigste; de uitniuntendste school van Aalst, de school der 4 lomlingen. Vraag het aan de oüders, die er hunne kinderen heenzenden. De edele jonkers, die op het oogenblik van denbrand in den bazar van Parijs waren, in plaats van hunne mo ders» zusters en geliefden te redden, stootten deze achteruit om zelve te vlubhten en sloegen de vrouwen met stokken neer oru over hunne lichamen buiten te gera ken. Dis edeie jonkers ontvingen hunne op- voediug in allerchristelijke scholen en jesuieten gestichten terwijl de nederige agenten en be dienden, die hun leven offerden om dat der slachtoffers te redden in officieele scholen wer den ouderwezen eu opgevoed. Ja, ja, de offi cieele Scholen zijn slecht. Denüerbode houdt aan zijne denk beelden wanneer hij er bij toeval heeften zelfs wanneer hij ze aau anderen ont leent. Zoo schept hij er sedert eenigen tijd vermaak in, de liberalen een oolijk vaderschap toe te kennen; hij beweert hardnekkig dat de liberale partij de oorsprong is van het socialisinus, de grondbeginsels van dit laatste noodza kelijkerwijze rechtstreeks voortvloei end uit de grondbeginsels van het libe- ralismilsi Men heelt hem schoon te zeggen, dat het collectivismüs er naar streeft alle goederen aan den Staat te doen komen aan den Staat den gfond; de mijnen, de werktuigen; de machienen, de voort- brengings- en vervoermiddelen toe te eigenen, dat zülk stelsel noodlottiglijk tot de opschorsing van alle persoonlijk Initiatief leidt en diensvolgens tot de Vernieling van alle vrijheid. Men heeft hem schoon te zeggen dat hèt liberalismus er altijd op geroemd heeft het grondbeginsel van den priva ten eigendom te verdedigen en steeds voor de vrijheid en onafhankelijkheid der burgers te hebben gestreden. Het hoofdkenmerk zelf der liberale parti, de strijd dë vrijheid, Denderbode antwoordt zulks is me volkomen gelijk, Vooruit heeft gezegd! dat het anders is -, ik beu gelijk Vooruit} en bevestig, dat de socialisten eenvou dig weg logische liberalen zijn en. het socialismus uit het liberalismus gebo ren is. Het scheelt weinig of Denderbode loudt staan, dat hij bij het kraambed stond en de geboorte gezien heeft. Hiji zal zelfs zooverre gaan te beweren dat vader en zoon maar één zijn, en libera» "ism en collectivism volstrekt hetzelfde» is. Denderbode weet niet, dat het soci'»- i8mus zoo oud is als de wereld en er door de eeuwen heen groote denkera zijn geweest die het socialismus onder- verschillende vormen hebben verde digd. Ons dunkt, dat Denderbode zoowel! den fijnaard zal uithangen, dat hij op> een voor hem gevaarlijk terrein zal ge raken. Er zijn niet enkel roode socia listen, genre Anseele, er zijn ook vol gens Denderbode groene socialisten die- van de rooden slechts verschillen door- de kleur hunner vlag. Ge keet ze, hé Denderbode het zijiu uwe vriendjes de christene demokraten,, de groene socialistende groene loriassen do verachtelijke snoeverszooals gij ze in uwe aanvallen van vroolijkheid en broe derlijke liefde noemt. Welnu, uw goeie vriendjes de christe ne demokraten, socialisten volgens u,, behooren tot denzelfden godsdienst ala gij ze volgen de leeringen van d^n Paus en beweren zich in alles te gedra gen naar de voorschriften der Eucy- kliek Rerum Novarum, juist gelijk gij.. Er is dus tusschen u en de Christene de mokraten slechts een verschil van ver klaring, 't is dus onbetwistbaar dat eene- zelfde onderrichting de oorsprong is? eener conservatieve leering en eener so cialistische leering. Maar dan is het de H. Kerk zelve-,, vertegenwoordigd door Godes stadhour- der cp aarde, die de oorsprong is van 't groen socialismus dat Gij schandvlekt maar de Paus niet. Dus volgens de lo gica en uwe eigene redeneering is het de Paus, die de vader is van het groen socialism. Gevolgtrekking voor gevolgtrekking is onze redeneering oneindig meer ge grond, dan degene van Denderbode en we zouden gelukkig zijn hem daarop» eens te zien antwoorden, wel te ver staan indien hij zich al ware het bij uit* zondering maar eenmaal van beledigin gen wachten kan. P. S. Bij 't herlezen van Den ïerlodesb artikel, bemerk ik dat hij mij uitmaakt voor groote lantaarn, ik beschouw dit als eene bloedige belediging en verbied Denderbode me voortaan nog zoo cm* raenschelijk te mishandelen. Aan de bioedelooze, bleeks en uitge putte personen. Wilt gij van zwakheid, hartklopping, zenuwpijn, oogensehetnering, blöedvlotd ongeregelde maandstonden genezen zijn, versterkt u met de Pil van IR Raphael fr. 1,75 de doos. De Bond der Goede geneesmiddelen raadt niet alleenlijk de Waltfiéry- Pil aan, aU het krachtigste purgeermiddelmaar ook ala het beste geneesmiddel tegen de hoofdpijn, de slechte spijaverteering, filaedgebrek enz, ff, 1,25 de doos.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1897 | | pagina 1