LAFAARDS
Nummer w24
Zondag 13 Juni 1897
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Liberaal zijn.
TararaBoem
I'ide Jaar.
Abonnementsprijs
4 fr. voor de stad VjWOp betaalbaar
4 fr. 60 voor den buiten
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST.
HET ARRONDISSEMENT AALST
n j Gewone, 15 centiemen
Prijs der Annoncen Eeklamen 7B oenti6men J P" <trukre«el.
Vonnissen op de derde bladzijdefrank
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
Nee spe nee metu.
AALST, 12 JUNI.
De manifestatie Ponnet hangt Dender-
ode nog inde ribben. Blijkbaar heeft
hij twee dagen gewallebakt, en 'savonds
in den tap de tonnen bier te veel eer
aangedaan. Hij kondigt eene reeks arti
kels af, die schijnen geschreven te zijn
na een dag, of liever een avond van
wallebakkerij. Daarin zijn eene menigte
dwaasheden verward dooreen geworpen.
Vooreerst zegt hij Men kent de
wijsgeerige overtuiging niet van Den-
dergalmhij durft ze niet uitleggen, hij
vlucht als men hem ondervraagt. Den-
dergalm is een lafaard, een driedubbele
lafaard.
Daarnt zegt hij We kennen Dender-
galmwe weten wat hij deukt en we
gaan bewij/.en waarheen de leeringon
van dat blad, eveu als die van geheel
het liberalismus leiden. We gaan bewij
zen dat liet liberalisme tot het socia
lisme leidt en de katholieke godsdienst
het eenige redmiddel is tegen het socia
lisme.
Het is de eerste maal niet, dat wij de
tegenstrijdigheden en smaadredenen van
Denderbode moeten te keer gaan. Zijne
beledigingen laten ons koud. Het pu
bliek kent ons en waardeert meer en
meer de deftigheid en oprechtheid waar
mede wij over alle zaken onze meening
vooruitzetten en verdedigen.
We mogen gerust het woord lafaard
naar Denderbodeterug kaatsen, daar hij
de persoonlijkheid van een onzer gewe
zen opstellers opspoort het gemunt
heeft op de nagedachtenis van een doo-
de en een persoon aanrandt die zich niet
meer verdedigen kan.
Ha we durven niet in uitleggingen
treden. Welnu we gaan Denderbode da
delijk bevredigen. We zeggen het libe
ralisme is eene uitsluitelijk politieke
leeriug, die zich buiten en boven alle
dogma's verheft. Het liberalisme verde
digt de vrijheid van geweten, de vrije
uitoefening der eerediensten welke in
den Staat bestaan. Overigens is dit stel
sel slechts de toepassing, de in praktijk
stelling der grondbeginselen geschreven
in de Belgische grondwet.
Liberalisme en Godsdienst.
Tiet liberalisme vraagt aan niemand
rekenschap over zijne godsdienstige be
grippen en gedoogt niet dat een mensch
gekweld worde ter oorzake zijner opi
nie.
Is dat klaar, ja, of neen We hopen
dat onze tegenstrever thans genoeg zal
ingelicht zijn over onze zienswijze.
Wij houden het er voor dat DenderbO'
de zwanst wanneer hij ons aanmaant te
zeggen wat we denken van God, van de
ziel en van bet toekomend leven. Beelt
hij zich in dat wij in ons blad voor
drachten gaan houden over theologische
onderwerpen, die door niemand, zelfs
door den paus niet kunnen begrepen
worden.
Wat onze persoonlijke opinie betreft
met welk recht, als 't u blieft onder
vraagt hij ons daarover Houden wij
ons bezig met hetgene de medewerkers
van Denderbode denken over het boven
natuurlijke Wij ontwikkelen politie-,
ke leerstelsels, de theologie of godge
leerdheid gaat pns niet pan, We geloo*
ven ook, dat de tijd nog niet gekomen
is waarop Denderbode de belijdenis of
biecht verplicht zal maken.
Socialisme en Godsdienst.
Denderbode heeft een zonderlinge ma
nier om te bewijzen, dat de katholieke
godsdienst de innige hinderpaal is tegen
het socialisme. Hij gebaart veel vertrou
wen te hebben in zijne bewijsvoering
het is, verklaart hij, eene rots waarte
gen elke tegenspraak botst als tegen
eene onomstootbare waarheid.
Hij predikt, dat de katholieke gods
dienst steunt op de hoop in een beter le
ven. Het vooruitzicht van een ander le
ven noopt de menschen op deze aarde
tot onderwerping. Neemt deze leering
weg en weldra bruist de zucht naar lots
verbetering en de dorst naar aardsche
genoegens en genietingen temmeloosop,
met het doel de aarde tot een hemel te
maken en een aandeel te krijgen van
de goederen dezer aarde.
Ziedaar, de dijk tegen 't socialisme
duidelijk afgeteekend Het is de hoop
op de belooningen welke den mensch te
verwachten heeft na dit leven.
Is het wel juist dat het vooruitzicht
op een beter leven, de zucht naar genie*
tiug welke ieder mensch in zich draagt
beteugelen kan Waar is de mensch die
in 't volle bezit zijner geestvermogens
en levenskrachten de overigens zeer
rechtvaardige eerzucht niet koestert
zijn bestaan te verbeteren op deze aarde.
Die aandrift tot verbetering, den
mensch ingeboren is sterker dan alle
leeriugen en dogma's. En de katholie
ken welke men veronderstellen mag
doordrongen te zijn van hunne leeriug
ontsnappen aan deze aandrift niet. Ver
achten zij de genietingen dezer we
reld Het schijnt ons integendeel, dat
zij in den strijd voor het leven zoo hard
nekkig zijn als wie ook en nog meer
dan anderen alles aanwenden om hun
aandeel te krijgen van de goederen de
zer aarde.
Indien dat het socialisme is, zijn bij
na alle katholieken in dit gezicht soci
alisten. We zullen dus wachten, dat
Denderbode ons met andere argumenten
overtuige, dan degene getrokken uit een
tweetal paragrafen van een socialistisch
boekje.
De kiesstrijd in ons arrondissement
is geopend. Het zal eene lange hardnek
kige strijd zijn, een strijd zoo als we
nog nooit een zullen beleefd hebben.
We weten nog niet welke partijen in
het perk zullen treden. Iets is nochtans
zeker Oude dompers en Christene de-
mokraten zullen als bloedvijanden te
genover elkander staan.
We kennen de sterkte der dompers
iu het kiesbewerken. Nu reeds is de
veldtocht geopend en wordt er geram
meld op de dikke trommel dat hooren
en zien vergaan. En ook er hangt zoo
veel af voor de oude kliek van de kie
zing van 1898. Het is een strijd op
leven en dood, kost wat kost, moet de
Christene Volkspartij verpletterd wor
den wil men geheel den oudeu boel niet
naar den bliksem zien gaan,
De triomf der tegenpartij ware de
dood der ooterie in Aalst, de dood der
kliek in po»0 etad en sulks moet belet
worden door alle denkelijke en onden
kelijke middelen. Men mag zich dus
aan het ergste verwachten.
De haat der oü-Pekens tegen de groe
nen is zonder palen. De liberalen zijn
slecht, het zijn helhonden, duivels in
menschenvleesch enz. enz... Welnu de
de christene demokraton zijn nog veel
slechter dan de liberalen, en volgens
het orgaan der vasthoudisten zouden
duizenden katholieken liever stemmen
voor een deflige liberaal dan voor een
demokraat.
't Zal er dus spannen in de Aalster-
sche gouwen en de leepste trukken, de
nijpendste dwangmiddelen, de venijnig
ste uitvindsels zullen te werk worden
gesteld om Woeste en zijn drie satellie
ten boven te houden.
De strijd zal lang zijn hebben we ge
zegd, waut tusschen de algemeene kie
zing van 1898 en de gemeentekiezing
van 1899 zal er geene verpoozing zijn
en de uitslag der eerste kiezing zal veel
invloed oefenen op den uitslag der
tweede. Immers indien de dompers,
door hunne loensche streken, hunne
8chelmsche omkooperijen en hunne
verachtelijke dwangmiddelen hunne
vijanden verpletteren, zullen ze nog
meer overmoedig worden en de schur
kerijen die voor de kiezing van 1895
werden gepleegd zullen vertiendub-
belen.
Onze plicht is het dus alle deugenie'
terijen aan den dag te brengen, alle
onwettigheden aan te klagen, alle schur
kerijen te beletten, opdat we in 1899
weeral niet door bedrog en dwang en
slemperij overwonnen worden.
Dat meu strijde met woord en pen, dat
men kampe met het programma in de
hand, dat men tot de kiezers ga, om
hen te overtuigen, door goede reden en
bewijsvoeringen, maar dat men van de
kieziug geene venditie make of we zul
len daar zijn, om de plichtigen te tref
fen. Indien de liberalen te Ninove in
1895 hebben gezegepraald is het juist
omdat ze door een goed toezicht en
doorslaande maatregelen de klerikalen
belet hebben eenigen konkelfoes te ge
bruiken.
Reeds vernemeu wij, dat de katholie
ken niet willen hooren van de kiezing
in April, dan immers zijn alle werklie
den die in den vreemde gaan arbeiden
nog te huis en zij zijn het, die met
hunne 8000 stemmen het pleit zullen
beslissen. Daarom willen de dompers
aan die zwoegers het stemrecht ontne
men hoewel ze schijnheilig beweren het
hun uit genegenheid eenmaal te hebben
geschonken.
We willen noch bedrog, noch dwang,
noch geweld, we zullen in 't belang der
rechtvaardigheid een oog in 't zeil hou
den, en alle sectien, wetsovertredingen
en zwendelarijen met krachtdadigheid
te keer gaan
Wie voor de overwinning op oneer
lijke middelen rekent houde het zich
voor gezegd. Tarara boem op de
dikke trommel zooveel men wil Af-
truggelarij niet.
Raad van den Geneesheer. Om een goe
de gezondheid ta genieten en bevrijd te zijn
van hoofdpijn, slechte spijsverteering, verstopt
heid, bloedarmoede enz., is het voldoende net
lichaam van tijd tot tijd te zuiveren met de
Walthéry Pil. fr. 1,2a de doos, voor maanden
behandeling,
NINOVE, 10 Juni 1897.
lieer Uitgever
De heilige Cornelis, patroon tegen de vallen
de ziekte en andere zenuwplagen, die het
menschdom teisteren, wordt in onze stad zeer
aanroepen. Bezonderlijk op Sinxen is de toe
loop van volk zeer groot. Van het omliggende
stroomen duizenden menschen herwaarts met
hunne kleiue kleuters om door de voorspraak
van den grooten heilige van de voOrzeide kwa
len verlost te worden of er van bevrijd te
blijven.
Duizenden gaan dan de relikwie gevat ii*
een rijk versierden hoorn kussen en laten op de
schaal een klein of groot geldstuk achter. De
opbrengst gedurende de twee Sinxeudagen
moet een rond souimeken uitmaken.
Maar voorspoed werkt naijver en concuren-
cie Hier is zulks ook het geval. Jaarlijks kwam
de pastoor van Pamel hier eene mis doen op
eenen vastgestelden dinsdag (marktdag te Ni
nove. Dan stroomden weer honderden en hon
derden naar onze stad, om de markt te bezoe
ken, de Cornelismis bij te woneu en verder op
zwier te gaan met kameraden en lieven.
Doch het nieuw gemeentebestuur van Nino
ve heeft door een reglement bepaald, dat op
dien dag de speelman mag spelen, om de boer-
kens en boennnekens na de mis eens te laten
huppelen. Om zich te wreken heeft de geeste
lijkheid van Ninove aangekondigd dat voor
taan de pastor van Pamel geen Coraelismia
meer zal doen in onze kerk.
Ja, maar, dat maakt de rekening niet van
Menheer de pastor van Pamel. Misschien wint
hij een goede stuiver aan die mis want hij kan
niet verdragen, dat men hem zoo in de rapen
zit.
Ook heeft hij in drie achtervolgende zondag-
sermoenen, aangekondigd dat Pamel ook een
Sinto Cornelis zou hebben en de Pamelaara
en inwoners van 't omliggende niet meer noo-
dig hadden hem naar Ninove te gaan aanroe
pen.
Aldus zullen de offeranden in plaats van naar
de kerk van Ninove te gaan, den weg nemen
naar die van Pamel. De boeren weten niet wat
doen de eenen beweren, dat de nieuwe heilige
zoo machtig niet kan zijn dan de oude, dat ze
dus voort naar Ninove ter bedevaart moeten
gaan de anderen houden staan, dat Sinte
Cornelis altijd Sinte Cornelis blijft waar men
hemookvereere en men dus den penning jonnen
moet aan Pamel de verstandigsteu zeggen
dat bet een winkel is, een bazar en het maar
best is te huis te blijven.
Maandag laatst werd het beeld, de nieuwe
Sinte Cornelis met groote tralala te Pamel in
gehuldigd onder toeloop eener groote massa
godvruchtige of liever nieuwsgierige geloo-
vigen.
De pastor van Pamel mag dus hopen dat zij
ne entreprise de beste vruchten zal afwerpen.
Hij zal waarschijnlijk niet nalaten er eene lek
kere desch bourgogne op te drinken. De deken
van Ninove eu zyue helpers zullen pruimen,
wanneer ze bemerken zullen, hoe zeer de oen
ten op de schaal verminderen.
Zou dit geen mooi onderwerp ziju voor een
kluchtspel, heer Uitgever, en zullen uwe lo
zers, lijk alle mensohen met rede eu verstand
begaafd niet uitroepen winkel 1 winkel 1!
winkel ül
Aanvaard, heer Uitgever, mijne beste groe
ten.
Jan TINGELS.
Er is geween en tandengeknars in
de redactie van Dendergalm. We zijn
kwaad, erg kwaad zoodanig kwaad,
dat wij van gramschap den helft onzer
vuisten hebben afgeknaagd, en van
woede ons eigen zeiven met huid en
haar zullen opvreten.
Waarom die woede zult ge wellicht
vragen Och, vriend lezer weent en
knarst op de tanden met ons, want
Denderbode het grrrroot orgaan der
moedige afvalligen heeft ons uitgeschol
den voor lafaards. Het orgaan der kra-