LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Liberaal Verbond. Eerbied aan de dooden. Abonnementsprijs 4 tr. voor de stad voor0p b«taalbaar 4 tr. 60 voor den bulten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe nee metu. HET ARRONDISSEMENT AALST per drukregel- Vonnissen op de derde bladzijdefrank* Gewone, 15 centiemen Prijs der Annoncen ^eklamen 75 centiemen Meu maakt melding van elk werk waarvan eön exemplaar aan het blad gezondem werd* Handschriften worden niet terug gezonden. AALST, 7 AUGUSTI. Met hoop en geluk hebben wij het ont werp van verbond der Brusselsche libe ralen begroet. We juichten het stichten eener nieuwe associatie toe, welke on der titel van Alliance trachten zou de liberalen van alle fractien te vereeni gen tot een machtigen bond, zij allen die vinden dat het klerikaal goeverne- ment gedurende dertien jareu het land ver genoeg gebracht heeft op dc baan der verderfelijke reactie hebben gejuicht als wij. Sommige katholieke bladen,namelijk Denderbodekunnen hunne verlegen heid niet verbergen, noch de onrust veroorzaakt door het mogelijk verbond der anti-klerikale elementen, Denderbo- de heeft den schijn te lachen, maar hij lacht groen, lijk een aap die tandpijn heeft en roept uit 't Is misgepierd, liberale heeren, en 't zal misgepierd blijven. Dat blad neemt zijne wenschen voor wezenlijkheid. De liberalen hebben ge noegzaam voordeel getrokken uit de lessen van 't verleden. Thans moeten zij gevoelen wat de verdeeldheden te Brussel hen hebben gekost, verdeeld heden welke helaas weerklank hebben ;evonden in verschillende streken van at land. Het ware om te wanhopen over bet ezond oordeel der liberalen indien ze derwijze voort bleven spelen in de kaart der klerikale partij, indien ze niet be grepen, tot welke tint ze ook behooren, dat om de vruchten te plukken eener goede overeenkomst, eenieder water zal moeten voegen bij zijnen wijn. Indien alle groepen vertegenwoordigd willen zijn zal het de toren zijn van Babel zegt Denderbode. De liberalen zouden nochtans maar 't voorbeeld vol gen der katholieken, die hoewel op vele en gewichtige vraagstukken zeer verdeeld hand in hand gaan zoodra het goevernement in gevaar is. Natuurlijk zullen de liberalen om te vernemen of het noodig is eensgezind ten strijde te trekken, de meeuing of de raad der klerikalen niet vragen. De klerikalen zullen willens of onwillens het verbond gedoogen. Met gerustheid mogen we de toe komst te gemoet zien. De liberale partij heeft genoegzaam bewezen, dat ze waar dig is over de lotsbèstemming van het vaderland te beschikken. Zij heeft lan ge jaren, Belgie bestuurd, hare princie pen en strekkingen doen kennen. Zij heeft het programma afgekondigd der sociale hervormingen strekkende met de noodwendigheden van den tijd en zal doorzicht en gezag genoeg hebben om met wijs beleid demokratische wet ten in te voeren welke de belangen van burgers en werklieden zouden in over eenstemming brengen. Wij liberalen van Aalst, zullen de be weging, welke gaat plaats hebbengade slagen en zullen er ons voordeel mede doen. We zullen zooveel mogelijk de toenadering tusschen burgers eu arbei ders bewerken tot aller welzijn. We zullen aan den Werkmanskring, reeds zoo bloeiend, al de mogelijke uit breiding geven. We zullen den Burgers kring machtiger en grooter maken. Deze beide Maatschappijen zullen de spil zijn der liberale propaganda in onze stad. Alle werklieden moeten lid wor den van den liberalen Werkmanskring, alle liberale Burgers, moeten zich aan sluiten bij den liberalen Burgerskring. Allen zullen het zich ten. plicht reke nen de vergaderingen bij te wonen en zich beijveren voor de propaganda ten voordeele van het liberaal programma en de hervormingen welke het bevat. De vereeniging dezer twee elemen ten, zal het liberalisme eene geduchte macht bijzetten en ons met vertrouwen in de toekomst doen blikken. De goede verstandhouding, zal aan de liberale partij de plaats doen erlangen., welke haar in-het bestuur des lands eu der stad rechtmatig toekomt. Evenredige vertegenwoordiging. Naar ten stelligste wordt verzekerd zullen de heeren Beernaart, Théodor, Huyshauwers, Hoyois en Stoufs in den aanstaanden wetgevenden zittijd de evenredige vertegenwoordiging, stelsel d'Houdt voordragen. Behalve de heer Schollaert minister van binnenlaudsche zaken en onderwijs zijn al de ministers zeer het gemelde stelsel genegen. Het klerikaal ministerie vermoedt eene toenadering tusschen al de frac tien der anti-klerikalen en om dit te keer te gaan zouden zij de Evenredige Vertegenwoordiging inroepen ten einde geen verbond der anti-klerikalen moge lijk to maken. Die vermoedens der klerikalen zijn echter op dit hoofdpunt gesteund dat eens de E. V. toegepast alle anti-kleri kale partijen afzonderlijk zouden strij den wat voor gevolg zoude hebben de oude liberale partij Bara, Frére-Or- ban terug in het parlement te doen tre den wat uitdrukkelijk in den laatsten zittijd gewenscht is geweest door den heer volksvertegenwoordiger Visart van Brugge en minister Schollaert zelve. Herinnert gij u nog wat gruwel er onlangs in eene gemeente van het land van Waas geschiedde. Bij ongeluk of door zelfmoord was een persoon ver dronken. Het lijk lag schier naakt aan den zoom van het water en werd ge vonden door eenige jonge boeren. De- I zen om zich een weinigje te vermaken deden het lijk de walgelijkste en zede- loosste schennis ondergaan, het werd gesleurd en verminkt en de eerbaarheid verbiedt ons neer te schrijven welke beestige tooneelen er met en rond dat lijk plaats hadden. De jonge lijkschenners waren noch tans zeer godvruchtige lieden, die regel matig de uiterlijke plichten van den Roomsche godsdienst naleefden en een mensch zouden levend verbranden als hij 's zondags niet naar de mis gaat. Maar als men de zaak van nabij be schouwt, komt men weldra tot de over tuiging, dat zij door hunne doenwijze slechts de katholieke (ik zeg niet de christene) leering volgden. Wie buiten de Kerk sterft, hij weze zoo braaf, zoo goed en zoo deugdzaam het mogelijk is, sterft als een hond, zijn lijk is maar een .kreng en verdient niet meer ontzag of eerbied dan doode katten of honden waarmee de straat jeugd zich wej eeus vermaakt, Was het geen katholiek blad, dat schreef van eeu afgestorvene als vrij denker heeft hij geleefd, als een hond is hij begraven. Dus wie de hulp van haatdragende priesters weigert aan zijn doodsbed, wie sterft met gerust gewe ten en met de vaste overtuiging, dat ook buiten zulken godsdienst zielevree te vinden is wordt vergeleken aan een hond, aan een beest. Ik heb roet eigen oogen gezien hoe de brave, godvruchtige dompers met de dooden omspringen. We vonden een man, die zich verhangen had aan eene houtmijt, wellicht uit ellende want hij had nog slechts twee centen in den zak en zag er mager en onthaveml uit. We- verwittigden den champetter het lijk werd op een kruiwagen weggevoerd, in een bussel strooi gebonden en zonder meer komplimenten in een put gestoken op den hondenboek. Er heeft vorder noch haan noch hen over gekraaid. Niet lang nadien pleegde een rijke heer zelfmoord en werd op hetzelfde kerkhof als de voorgaande begraven met missen en uitvaarten en gewijde kaarsen en ceremonien te lang en te veel om te melden. Het is zelfs niet noodig dat de afge- storveno als vrijdenker van de wereld scheidde, opdat zijne nagedachtenis door het dompersgoed vèracht worde. Het is voldoende een politieke tegen strever te zijn om zelfs na de dood den haat der dompers op te wekken. Dokter De Windt zoozeer geacht als mensch en als geneesheer door de heele bevolking van Aalst vindt na zijne dood geene genade voor ie pastorsbladen on zer stad. Het orgaan van Woeste durft zeggen Indien Het Land van Aalst met lof over M. Windt spreekt is het bot- tik. Hebt ge ooit zulke krawatterij ge hoord is er ooit een liberaal blad, dat, bij de begrafenis van welken tegenstre ver ook, zich oneerbiedige bemerkin gen heeft veroorloofd. Hebben web. v. niet eerbiedig de lijken begroet der HH Van Wambeke en Vanderhaegen. Indien de schrij ver van het artikeltje van Denderbode een priester is, is hij wel laag gezonken. Bottik, bottik. Was het dan ook bottik als de katho lieke dokter Bauwens de lijkrede uit sprak van den afgestorvene, was het ook bottik als de katholieke Senateur Bethune den lof uitsprak van onzen betreurden vriend Als we priesters bij stervenden zien loopen en draven, na hen geheel hun leven als vermaledijden te hebben uit gescholden, dan zeggen wij Bottik. Als wij achter de lijken, kruisen en vanen zien dragen met de vleet, nevens eene geestelijkheid voor wie de muziek niet haastig genoeg voorwaarts stapt, dan denken we Bottik. Als we achter de lijken hooren zin gen (als men dat zingen mag noemep) zonder overtuiging, zonder innigheid zonder ontroering, denken wij Bot tik. Als we de schaal zien aan den offer, zeggen we bottik. En als we na de plechtigheid in een dompersblad weer oDzin en deugeuiete- rij lezen, herbalen we nog Bottik. De arme verhangene werd als een bond begraven. De rijke zelfmoorde naar werd als een heilige ter aarde be- gtejd, Waarom De eerste had geen duit de tweede had ve#l gehl. Botfik, bot tik, bottik !en anders niet. -*• - Zondag laatst was de O wie,-Garde to Ninove. Er werd een omweg^ gemaakt om niet jpiphend voorbij een sterfhuis te moeteu gaan. De katholieken gingen met hunne 'harmonie «pelend voorbij bet huis door den dood bezocEt... Omdat dokter De Windt- liberaal was volgt de klerikale hAat be"th *jot in 't graf. De centen 'zijn tpcli. verdiend, schande, schande en bottik. De domper* zijn overal dezelfde. Hunne eenige drijfveren zijnde geld zucht, de broodnijd, de wraaklust. Het örgaan van Woeste denkt dat 'tLand van Aalst slechts lof heeft gesproken over M. De Windt omdat M. Daens doodLrieven heeft mogen drukken. Dus had de familie De "Windt brieven laten drukken bij Clement V. d. Putte Den derbode zou ook met lof over8 den over ledene hebben gesproken. Zie'daar de heele beteekeni* vaa het modderarti- keltje. De satellieten der kliek doen niets dan tegen klinkende munt, eri gewoon lijk verrichtende hun werk nög erbar melijk slecht. De lofspraak van zulke geldgierige, bróodnijdige, betaalde pen- nekwasten kan dus niemand vereeren. Groote schelmen laat men loopen. En de kleine hangt men op. Klaaske Slavemans door honger ge prikkeld, had een broodje gerobberd in een oubewaakten bakkerswinkel, maar een agent had het bemerkt, Klaaske werd bij de schabbernak gepakt en zon der verder beslag in de doos gedraaid. Intusschen leden de vrouw en de kin deren van Klaaske nog meer gebrek dan vroeger eu waren ten slotte verplicht te bedelen. Ziedaar voor eeu gering feit, een mensch van zijne vrijheid beroofd, geschandvlekt om niet weerstaan te heb ben aan de smarten van dm honger en het lijden zijner vrouw»en kinderen, zi jdaar voor hetzelfde gering misdrijf vier wezens voor de samenleving ver loren. Een vuige slechte kerel D'Hane do Steenhuyze, edelman, graaf, priester en kinderverprosser, bestuurder van een klerikale patronagie wordt van de wal gelijkste Sodomieterij beticht en schul dig bevonden hij lokto'de kinderen in zijn huis, in de patronagie ja zelfs in de kerk, waar hij voor Gods'"altaar op da kleinen de vuilste aanslagnmpleegde. De bewijzen waren verplette/end. Maar de geilaard was priester 'en.edelman. Hjj had al den tijd om fb ontsnappen en maakte zich dan opk j^fijlekens uit de voeten. Die edele,' gewjj'de kindar- I verprossar heeft, talrijke glachtoffjrs gemaakt, talrijke kinderen Ypor eeuwig verdorven, en men hééft hem laten loopen, We kunnen het gedrag van Klaaskon Slavonians niet goedkeuren/maar het is toch verschoonbaar .doch Klaasken is arm cn ongelukkig en Vfordt als oen booswicht in't gevang geworpen. Men hadde beter gedaan hem nog een brood bij te gevenhem aap werk te helpen, hem met eene vermaning terug op den goeden weg te brengen, ën zijne eclit- genoote en twee. kiïideren.'geen bede laars te latenworden. Maar neen, men werpt,hem in 't kot men drukt op geheel ziin bestaan den

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1897 | | pagina 1