Een Aalstenaar ter week De Warboel op 't Landhuis. Congres der Liberale Werkmanskringen. Kip-Kap. Sajet, Breigoed, Korsetten, had te onderzoeken en te overwegen. Hij speelt den doode. Hij weet geen woordje te weerleg gen. Hij heeft zelfs den moed niet meer ods zijne gewone litanie scheldwoorden naar het hoofd te slingeren. Denderbode is nochtans de vertrouweling van onze bazen en voorzeker zou hij niet wei geren een antwoord iu te lasschen van een lid van het schepencollegie. Indien h'j zwijgt is het waarlijk omdat er op onze artikels niet kan geantwoord worden, omdat geen onzer cij fers kan weerlegd worden. Aan het stilzwijgen vin Denderbode zouden we weinig belang hechten, het blad is imineis niet in staat eene ernstige polemiek vol te hou den. Maar voor de comptabiliteit der stad staan andere verantwoordelijkheden op 't spel dan degene van het blad van Menheer Clement Van de Putte. Menheer Clement bekleedt in de budjetten en rekeningen der stad wel eene rui me piaats, maar hij is in elk geval den schepen van financien niet. Ook begrijpen wij' het stilzwijgen van den schepen van tinancien niet. Hij is voor de openbare opinie verantwoordelijk voor den in houd van bei verslag. Is hij het niet, die de be volking moet inlichten Is hij het niet die aan d.e bevolking moet verklaren boe, wanneer en waaraan bet geld der lasten betalers is besteed (of verspild.) Waarom komt, Mijnheer Bethune, sctrnpene van financiën, niet voor den dag met de noodzakelijke inlichtingen Waarom tracht bij zich ten minste niet te verrechtvaardigen Ons dunkens zoo M. Bethune wat meer ei genliefde mogen hebben. Indien hij zoo slecht het geldwezen onzer stad begrijpt, moeten wij een gering denkbeeld hebben van zijne mede werking aan de zaken van don Congo, waarvan het financieel beheer voorwaar meer ingewik keld moet zijn, dan datgene onzer stad. M. Bethune wil kost wat kost, tegen heug en meug volksvertegenwoordiger zijn. Hoe zal hij de kwestien der openbare geldmid leien behan delen. Indien hij eenige eerzucht heeft zou hij moeten trachten den geldelijken toestand der stad te ontwarren, op die voorwaarde alleen zou hij de pretentie mogen hebben De Smedt- De Nayer op te volgen als minister van finan ciën. SP'-^ 0D8 waarlijk voor hem, te zieD hoe M. Bethune tot zoo verre de lasten betalers zij ner stad minacht, dat hij ze een woordje uit leg onwaardig keurt. We zijn ontroostbaar in het fameus verslag zoovele mysteriën te vinden als er wellicht be staan in het zwarte Congoland, door M. Be thune aanbeden. Wanneer zullen we klaar zien in de financien der stad. Of zullen we nooit iets weten. Allo M. Bethune, Jan Pik helpt u nochtans goed 1 Zzzzz Zzzzz Zzzzz Sedert weken ligt hij te zagen zzzz zzzz 11 zzzz 11! op nen weer zoo hard als ijzer, ik ge loof waarlijk, dat de zaag zoo bot is als de rug van een beenhouweisbijl. Och arme de sukke laar geraakt er niet door en hij wordt zoo moe, zoo moe, dat hij niet meer weet wat hij zegt en in en uit klapt lijk de ekster van Mon van Jan Dokes. Zijn werk vordert geen millimeter, hij draait rond den weer lijk een mot rood een nachtlicht om altijd en gedurig hetzelfde te herhalen. Reeds twintigmalen heeft Denderbode ge zegd en herhaald: Ja, de maatschappelijke noodzakelijkheid kan als grondslag dienen van het eigendomsrecht maar voor ons is die ba sis niet voldoende, de echte basis is da gods dienst. Denderbode zegt ons niet welke God of wel ken godsdienst hij bedoelt. Volgens wij uit zijn gezaag kunnen opmaken, is de katholieke godsdienst de eenige welke tot ernstige basis van het eigendomsrecht dienst kan doen. Die thesis ware belachelijk indien ze niet te dom ware. Immers dan zouden in de niet ka tholieke landen slechts dienen wonen en kerels die voor het eigendom niet den minsten eer bied hebben. Maar om een einde te stellen aan het gezaag willen wij eene laatste maal aanlooneu, dat God zooals de klerikalen hem begrijpen, geen hinderpaal is voor 't collectivisme, integendeel. Immers de katholieken beoogen maar een doel, door hunnen godsdienst den hemel te winnen. Om dat doel te hereiken moeten zij de beste middelen zoeken, en zoo zij wezenlijk naar volmaaktheid streven, die middelen toe passen Wat leert de catechismus als hij vraagt: Wat zijn evangelische raden Deugden, zegt hij, die niemand schuldig is te aaanvaarden, maar die nochtans door God aangeprezen worden zou Vrijwillige armoede eeuwige zuiverheid, volkomene gehoorzaam heid. Indien dus al de christenen (en voor hun eeuwig geluk zouden zij het moeten doen) den raad van God volgden zou het eigendom afge schaft, de wil en de rede uitgedoofd, en de we reld tot ondergang gedoemd zijn. Denderbode, brengt om te bewijzen, dat er zonder godsdienst geen eigendomsiecht ernstig mogelijk is geen enkel bewijs aan. Wij toouen hem aan dat men ook met God het collecti vism kan nastreven. De evangelische raden worden in de kloos ters beoefend, in de strenge kloosters hebben de individuen, niets dat hun behoort, geen ei gen wil en zijn gedoemd om tegen alle natuur wetten in zonder afstammelingen ten grave te gaan. Indien al de menschen dus goede, oprechte, Godminnende katholieken waren, die langs een door God aangeprezen weg den hemel be trachten, heel de wereld wierde een klooster en het menschdom zou in eene eeuw uitge storven zijn zonder dat iemand iets tegen God zou gepleegd hebben integendeel. De Jesuieten hebben lange jaren, Paragay in Ameiisa, als een colleetivische staat inge richt, hunne poging mislukte en dat was niet omdat het bun aan Godheid of godsdienst ont brak, maar omdat hunne proef, zoowel als die van den Eugelschman Owen tegen de maat schappelijke noodzakelijkheden aandruiscbte. We bevestigen dus nogmaals, dat God- en go Isdienst niets niets met eigendom te maken hebben. Het eigendomsrecht bestaat uit kracht der maatschappelijke noodwendigheden. Denderbode bekent het zelf, als hij de chris- teue demokraten, gr >ene socialisten en collec- tivisten heet eu an Iers toch beweert (zie de polemiek over de scholen) dat zijden gods dienst aankleven en in eere houden. Men kan dus godsdienstig zijn en socialist eu collecti vist. erachtens zijn de voornaamste dezer punten 1° Het stichten van Liberale werklieden-maatschappijen door gansch het land. 2° Hoe moeten die ingericht worden om succes te hebben bij de werklieden. 3° De vorming vau een Verbonds-comiteit. Wat er van zij, we zijn overtuigd dat het Congres goede vruchten zal afwer pen voor de liberale partij, en de afge vaardigden van Vooruitgang door t Werk n daartoe het hunne zullen bij dragen. llij zage nu maar voort Zzzz zzzz 1! Nooit zal hij met gegronde argumenten ons kunnen weerleggen en dat wilden we nog eens doen zien. Overigens Denderbode zou beter doen, zich bezig te houden met zaken van meer actuali teit I de stadsverslagen, de rekeningen de kie zerslijsten leveren hem stof genoegd Maar liet is ongetwijfeld omdat bij daarop niets weet in te brengen, dat bij genoodzaakt is altijd op bet zelfde deuntje te zagen De kiezerslijsten zijn schandelijk par tijdig opgemaakt. Medeburgers, eischt uwe rechten, Gij hebt nog slechts eenige dagen tijd. Het is slechts door eene machtige in richting dat wij er zullen toe geraken de werkersbevolking te bekeeren, be drogen door het collectivism en onder drukt door het klerikalism. Zoo spreekt de omzendbrief door het bestuur van den Bond der liberale Wer kers van Brussel gezonden aan al de liberale Werkmanskringen van het land, deze uituoodigende afgevaardigden te zenden Daar het Congres belegd op Heden 24 October te Brussel en 14 No vember aanstaande te Luik. Bravo voor de ontwerpers van dit Congres, we sluiten er ons ten volle bij aan, en denken gelijk de hh. Jules Jourdain en Detry, dat we slechts door eene machtige inrichting den triomf der liberale partij kunnen bewerken. We vernemen dat de Liberale Werk manskring onzer stad op de voorberei dende zittingen te Brussel zal vertegen woordigd zijn door den Voorzitter M. Gust. Leveau en 2 bestuurleden. We gelooven, dat in vele opzichten de Liberale Werkmanakring van Aalst als eene modelmaatschappij in dien aard mag beschouwd worden. Het is tevens eene der eerst gestichte Liberale Werk manskringen van het land en een der machtigste want hij telt thans ongeveer 1000 leden. Op 't gebied der Propaganda heeft de W erkmanskring Vooruitgang door 't Werk wonderen verricht in onze klerikale slad en heeft te zamen met den Liberalen Burgerskring, de dom- perskliek op het boordje van den af grond gebracht nog eene poging, nog eeu gezainentlijke aauval en het kleri kale boeltje ligt in onze stad in duigen. Do punten aan liet orde van den dag gebracht der voorbereidende zittingen zijn belangrijk en zullen voor vele krin gen van groot behing zijn. In ieder geval zal de bespreking leerrijk zijn. 1. De vorming van een Verbonds-Co- miteit voor Belgie en dezes attributies. 2. Het drukken van goedkoope pro paganda- broch uren 3. De groepeering der sprekers van t land, die zich opofferen voor de pro paganda. 4. Het stichten eener redenaarsschool. 5. Het stichten van een liberaal dag blad aan 2 centiemen. 6. De uitbreiding der maatschappijen van Onderliingen Bijstand en der Voor- zienigheidskassen. 7. Werkbeurs. 8. Goedkoope werkmanshuizen. Het stichten van liberale werklie den-maatschappijen door ügansch het land. Wegen en middelen om dit doel te bereiken 10. Sociale en huishoudkundige her vormingen in ons programma te las schen. Ziedaar meer dan onderwerpen ge noeg voor een tweetal zittingen. Ons ln ons landhuis heerscht tegenwoordig zoo veel orde als in een voddenmandeken waarin jonge katten nestelen. Het is er een oprechte warboel, een chaos. Men ontmoet er slechts on kunde, ualatigheid, wanorde en dies meer. Jan Pik heeft bewezen, dat de knappe klie- kers van t landhuis de eerste begiuselen der rekenkunde niet kennen, dat de bedienden of de schepenen niet bekwaam zijn eene samen- telling te maken, of zoo zij dat wel kunnon zij met de zuurgewonnen penningen der lastenbe- talers omspringen lijk de kat met de muis. Varus Varus wat hebt ge met mijne le gioenen gedaan, riep de Itomeinsche keizer August, toen hij de vernieling zijner legerben den vernam. Met evenveel reden zouden de Aal sten aars mogen uitroepen Klinkers wat hebt gij met onze centen gedaan Waar ko men de 40000 franken dwalingen vau daan Indien het stadsverslag een ellendig mengel moes is van misgrepen en stommiteiten, indien men daarin abuizen aantreft waarover een schoolbeugel vau acht jaren zou blozen, toch is het nog erger gesteld met de kiezerslijsten dooden komen terug, burgers zijn tweemaal geboren, honderden zijn vergeten. Maar de laatste gebeurtenissen bewijzen zon neklaar, hoe alles in het groot viukenkot dor kliekers overhoop ligt. 4 oen de jagers te paard hier te Aalst na de I maneuvers doodmoe op de merkt kwamen ston den de sukkelaars er uren aan ureu te schilde ren zonder te weten waarin of waaruit. De of ficiers waren zoo tevreden over het heerlijk onthaal, dat het aangekondigd concert op hun bevel geen plaats had. Hebt ge soldaten geherbergd Ziedaar, de vraag welke men herhalen hoort wanneer twee Aalstenaars elkander ontmoe ten. Hebt ge soldaten gelogoerd He>-ft men u een kwijtbnefje van 2 of 3 fr. aangeboden Mij heeft men eene kwittaucie vau 3 franken aangeboden (de kwittaucie droeg het zegel der stad) ik heb geweigerd ze te betalen, aan den persoon die ze mij aanbood eu die beweerde op mijnen naam twee manschappen te hebben gelogeerd. Nooit ontving ik daarvan eenig be richt van wege het stadsbestuur, nooit heb ik aan iemand bevel gegeven soldaten te herber gen, die mij toegeschikt waren. Hoe is die persoon aan de gestempelde k wit- tancien geraakt Heeft het stadsbestuur ze af geleverd zonder eenig oiderzoek Ik ken nie mand het recht toe mij 3 fr. te doen betalen voor iets waar ik geene kenuis van heb en zal Let ook niet betalen. Dat men mij voor den rechter dage, we zul len zien. Het geldt hier meer eene kwestie van princiep, dan eene kwestie van eenige centen. Indien men mij niet vervolgt, heeft men mij ten minste willen beet hebben, en daar ligt het schandaal. Als twee soldaten mij toegeschikt waren, is de stad me twee en veertig centiemen schuldig, iadien anderen buiten mijn n wete of bevel die soldaten hebben gehuisvest is het voor hunne rekening, ik heb daarmee niets te makeu. Doch ik zal van de stad de betaling eischen van de 42 centiemen welke ze mij verschuldigd is. Burgers die verwittigd werden, dat zij twee of meer soldaten te logeeren zouden krijgen hebben niemand gezien, andere die niet ver- wittigd werden, hadden soldaten te logeeten, nog anderen, die noch gewaarschuwd werden, noch krijgslieden ten huize ontvingen hadden uit dien hoofde toch verscheidene franken te betalen. Maar er is nog erger. Verscheidene burgers hadden soldaten te herbergen en zonden ze bij personen hunner kenuis mits betaling niet tegenstaande werd hen door zekeren persoon i ogmaals eene rekening van twee a drie fi an ken aangeboden En dat heet men allemaal dwalingen Te oordeelen naar de hoeveelheid aangebo den gestempelde briefjes, moet het getal man schappen van het regiment jagers zeer aan zienlijk zijn geweest. We noodigen al onze vrienden uit ons daarover in to lichten Maar als de burgerij nu weigert de fameuze gestempelde kwijtbriefjes te betalen, wie zal dan de menschen schadeloos stellen, die we zenlijk de soldaten hebben gehuisvest? De stad Waarom niet Ze is toch rijk genoeg II Zij höeft krotboni in de kas tot over 't slot Niet waar, er zitten daar felle kleppers op het landhuis. Och wat kan men al veel goeds- verwachten ran het misbaksel der saucissen- kiezing van 1895 Loontje komt om zijn boontje. Eens had het muziekkorps der pompiers on zer stad een stuk muziek noodig en vroeg het aan de Jonge Garde in leen. Het werd lomp weg geweigerd. De katholieke Pompiers wend den zich tot de liberale Oude Garde en het mu ziekstuk Poëte et Paysan werd bereidwil lig gegeven. rhans verkeerde de Jonge Garde in nood. Zij moest concert geven en had geene lesse naars want ODdanks de 2500 franken 's jaars uit de stadskas heeft die maatschappij geene hulpmiddelen genoeg om heur materieel def tig te onderhouden. De Jonge Garde moest zich vernederen en schoone woorden spreken bij de Pompiers, die zij eenmaal zoo dom nijdig bejegenden. Loon tje kwam om ziju boontje De pompiers leen den echter de gevraagde pupiters. Dat was de beste wraak maar hadden zij de vraag der Jonge Garde afgeslagen ze zou het waarach- tig niet gestolen hebben De Broerkens hebben alle geluk. Niet alleeu legt men rond do broederkens- muit der Keizerlijke Plaats geen kostelijke bijgangen, maar die gelukkige tappen moeten zelfs geen contributie betalen. Ziet maar op de kiezerslijsten hunne belas tingen worden betaald door den champetter Henri Moert. Ja, ja de broe lerkens hebben al le geluk. Ot zou 't de kiezerslijst zijn, welke zoo ellendig is opgemaakt, want wé kunnen niet gelooven dat er te Aalst zulke rijke cham petters zijn. 't Is om te droomen. Alle avonaen ontmoet men van af 8 uren in de stad stinkende beerkuip m, die langs de straten eeu vuil spoor achterlaten dat dagen nadien nog verpestende geuren verspreidt. Op de hoek der Nieuwstraat en veemarkt rechtover de post, heeft men veranderingen gedaan aan hethuis bewoond door M.Keppens. Die verandering vloekt tegen h>t gevoel van schoonheid. Het gebouw lijkt eer aan een schuur dan aan eene meuscheuwoning en dat op een der voornaamste plaatsen onzer stad. We zullen eens het reglement der stad od de nieuwe gebouwen afkondigen want mm zou zeggen dat M. Meert schopene van open bare werken daar iets vau weet. Hij die het plan van die verandering heeft opgevat heeft eene zotte kuur gehad. Cercle Littéraire. Maandag avond 25 October om 8 1/2 ure in den Graaf van Egmont vergadering voor de leden der Maatschappij. Dagorde. Benoeming van den Voorzitter. Onderscheidingen We vernemen, dat verscheidene onzer stad- genooteu op de tentoonstelling te Brussel vlei ende ouderscheidingen hebben bekomen. We wenschen ze van harte goedheil I en voorspoed I We zullen het Staatshla I nazien en toekomende week de namen afkondigen De kiezerslijsten zijn schandelijk par tijdig opgemaakt. Medeburgers, eischt uwe rechten, Gij hebt nog slechts eenige dagen tijd. 41, Violettestraat, Huis Paul Moglii Brussel, Groote Afslag der Prijzen. M. Aug. Van der Schueren. Onze Aalstenaar is een vreemdeling 'tis te zeggen dat hij niet te Aalst werd geboren. Doch sedert meer dan vijftig iaren bewoont hij de stad eu mag dus terecht op den titel van Aalstenaar aanspraak maken. Hoewel hij behoort tot eene der voornaam ste tamilien van Zuid-Vlaanderen, die zich in al de takken der menschelijke bedrijvigheid heeft onderscheiden, landde hij schier zonder hulpnii Idelen, maar bezield met moed en wils kracht in onze stad aan. Onze Aalstenaar begon een handel in bie ren dag en nacht was hij aan 't werk of op de baan. Met kar en paard deed hij bij tij en on tij de reis naar Brussel en Leuven en stichtte eindelijk de Brouwerij De Vos die immer in bloei toenam en waarvan te faam thans niet meer te maken is. Vraagt aan Sus Nieuwlandt vraagt aan de Schabbe wat het begin was en ziet wat het he den is. Thans heeft M.VAN DER SCHUEREN zich uit de zaken terug getrokken, maar blijft met hart en ziel aan zijne Brouwerij gehecht waar hij nog dagelijks te vinden is, eu waar zijne raadgevingen bij zijne opvolgers MM. Odilon en Raym. Van der Schueren, als ora kels gelden en niet zonder reden. Onze held is immer een liefhebber geweest van alle sporten. Hij was namelijk een groote duivenmelker voor het aanschijn der Heeren en bezondere vriend van pastor Veyt en De Zutter die met hem die passie deelden. Zijn Vanneck en zijn Pierken waren bazen in de hanengevechten en haalden alle prijzen weg. Talrijke anekdoten zouden we kunnen aan halen, bepalen wij ons bij eeu enkele, 't Was duivenvlucht te Nieuwerkerken, de pastor en de koster speelden mee onze Aalstenaar en Sastor Veyt liepen met hunne duiven naar "ieuwerkei ken, waar de mis juist aan gang was. De koster werd verwittigden wist niet hoe den pastor zonder stoornis op de hoogte te brengen, hij verzon een middel en zong

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1897 | | pagina 2