Marklrecliten. Gelezen in Denderbode Nevens de Kwestie. Ons Pompierkorps is Ontbonden O, die Lieve Inkwisitie. Men vraagt electrisch licht. Heiaaa I ook die tijd is voorbij. De garde civiek gaat teu gevolge der nieuwe wet geheel heringericht worden. Oei, mijn hondje I wat zult ge geween en tandengeknars hooren. 1° Voor de wachten van den eersten ban een tuniek in plaats van vareuse, twee broeken een iu zwart laken en een in blauw lijuwaad, een paar slobkausen (guêtres) sluitende met drie veren, een zak in p rgamoï lo, een hooge kepi met roode pompoen en een mantel. 2' De wachten van den 2' ban alleen zul len bun ouden tenue mogen vuortdragea ziodat al de wachten die tot den Is bao behoo- ren en reeds een tenue gekocht hebben nog eens in den zak zullen moeten schieten. 3° De beminnelijke major zal major blijven terwijl de officieren of toch het grootste deel, zullen bedanken voor het postje, dat hun zoo veel karweitjes oplegt en hun zulk belachelijk figuur zou doen maken 4° Jaarlijks zullen de wachten maneuvers mogen of moeten maken. Ofwel die maneuvers zullen eene kolossale zwanzerij zijn, ofwel eene plagerij zooals er nog nooit tegen de bur gers werd gepleegd misschien wel allerlei. Vivan de garde civiek 1 Niet waar Aalstenaars, burgers, ambachts lieden en winkeliers, ge roept allen gelijk Vivan de garde civiek Aan wien hebt ge dat alles te danken Aan de dompers, aan die oolijke dompers, die in 1834 meester werden van ons land met de beloften geen kanon, geen paard, geen centiem meer. Sindsdien hebben ze woor miljoenen forten gebouwd, het leger niet verbeterd, de loting niet afgeschaft, uwe lasten niet verminderd, en de garde civiek verslecht. Zij hebben u gegeven Hieltjes voor uwe postzegels, Eene medalie voor nwen hond, Eene oorring voor uwe koe Een ransel voor uwen zoon en Een ransel voor u zeiven die gij dan nog met uw ei^en duiten zult mo- geu betalea om garde civiek te spelen en ma neuvers te maken onder bet oppei bevel van den beminnelij ken major Bethune. Vivan 1 de garde civiek II Niet-waar medeburgers, ge roept allen Vivan de garde civiek. Of zoudt ge misschien den tijd betreuren toeu de grijze Kolonel daar nog was, en er leute en pleizier heerschte on der de Burgerwacht Maar aan wien de schuld Indien ge van al dien rommelzoo wilt verlost zijn smijt dan bij eene kiezing de dompers-kwakzalvers aan de deur 1 Het nieuw marktreglement waardoor de prijs per vierkanteumeter op de uit gestalde waren en kramen merkelijk is vermeerderd, heeft de marktkramers ten zeerste verbitterd De opbrengst der verpachting onzer merkten voor oliegoederen en allerlei andere waren is gestegen van 6020 franken tot 12040 fr. hetzij het dubbel van de som Die dubbele verhooging bestaat als volgt. Eertijds betaalde men 5 centie men per vierkantemeter op al de mark ten der stad, nu is er eene zoodanige omkeering dat niemand begrijpen kan waaruit dit voortkomt. Zoo betaalt men 5 centiemen den vier kanten meter op de Groote Markt. 10 Op de Veemarkt. 40 Kond de Botermarkt, Boterstraat, Keizerlijke plaats en Korte Nieuwstraat. 60 Onder de overdekte Botermarkt. Men bestatigt dus gemakkelijk dat bet plaatsgeld van sommige kramen acht maal verhoogd is. Op de twee eerste marktdagen van dit jaar waren er een groot getal kra men achtergebleven. Door zulke maatregelen legt men de marktkramers der stad zelve nieuwe drukkende lasten opde vreemde kra mers worden verwijderd, onze markt zal vervallen en de Aalstenaars zullen er alleB bij verliezen.De nieuwe marktrech- ten zijn willekeurig en op geen enkele ernstige basis gegrond. Men heeft in 't blinde geslagen en treft onverschillig de neringdoenden onzer stad en de vreemdelingen. "Waar zijn nu 'de beloften van 1895 Hoe hebben de dompers hun program ma verwezenlijkt Schiet in den zak marktkramers en bidt een tientje ter eere van de kleppers die zoo duchtig op uwen porte-monnaie kloppen Op nieuwjaardag werd het nieuw reglement de eerste maal ingevoerd en droevig was het omzien, hoe de markt kramers bij elkander liepen met [de ar men zwaaiden en tierden, raasden en vloekten. Waar is nu dien lekkeren Herings- bond die al die arme kramers der stad het luilekkerland beloofd hebben, waar zijn zijne bombastische zijne ontelbare geloften. Menschen van Aalst wat zijt ge van arm tot rijk op eene behendige wijze van de Coterie bedrogen geworden, zult gij wederom in de toekomst u in doeks- ïes laten windelen, wij hoopen van neen en verzekeren U midderwijl dat wij voor n allen op onze hoede zullen zijn. We lezen het volgende in het grrroot or gaan van Woeste, alias Denderbode n® 3226. Te lang heeft 'tvulk, doorschijn misleid, Door vuigeu lof te lang gevleid, Uw haatlijk gift gezogen. Uw naam van Christen is een spot, Een huichel woord, een vloek tol God. De apostel die zijn God verraadt, Eu hij die vóór het altaar staat, Schijnheilig neergebogen Zijn even waard.... Hun lage ziel, Die lager dan de duivelen viel, Die ziel is gansch een logen. Wij hebb:n zon lor een letterken te veran deren overgedrukt, liet ultra- klerikale-kweze- laarsblad der Korte Zoutstraat heeft een me dewerker-rijmelaar gevonden, die de priesters grondig scüijut te kennen. Want er is geen twijfel aan hij bedoelt hier in die twee sirofen katholieke priesters. We zijn tevreden te zian dat zelfs de katho- liekste bladen van ons land onze meening be treffende het grootste getal priesters beginnen te deelen. De edele priester, is hij die het ware woord van Chrisius predikt, eene leer van vrede, ver draagzaamheid en broedermin. Die troost biedt aan de droevigen en barmhartig is voor de on- gelukkigen. Die priester is uit roeping, en go- heel zijn leven opoffert voor het weizijn der menschen. Die al zijne parochianen zouder on derscheid van gezindheid bemint en ervan be mind wordt, als een rechtschapen inau. Die zijne offerande, zijn gebed en zang niet ver koopt volgens een vastgesteld tarief en niet zegent met een beeld van goud, zilver, koper of met niemendalle naar gelang der fortuin. Maar hoevelen zijn er nog zulke herders. Hoeveleu zijn er nog die geen politiek maken, geen haat dragen, geeue tweedracht prediken geen boter bij den visch vragen om een half mondsvol latijn te knabbelen. Denderbode zegt het wel, het volk wordt door de schijnheilige priesters misleid, of ge vleid door vutgeu lof. Ze verdienen de naam niet meer van Christen, dienaam in hunnen mond is een schimp een vloek tegen de God heid. Priesters die voor het altaar staan van God, met vaschheid en haat in het hart zijn zoo slecht als degene, die Jesus verried. Ze zijn lager gevallen dan de duizelen, hunne ziel is eene logen. Ho 1 Denderbode, Denderbode, wat hebt ge van de priesters geschreven. We wisten wel, dat men bijna in alle kerken, alle dagen hui chelaars voor het altaar schijnheilig kan zien buigeu, venijnig hooren prónken, tegen klin kende munt doopsel, huwelijk, zegeningen en dies meer uitdeelen m iar dat ze zoo laag wa ren gevallen, zie dat meest gij ons zeggen of we hadden het niet geloofd. We zullen het goed onthouden Denderbode, en hopen dat ge niet meer spreken zult van eer bied voor een godsdienst die door priesters wordt bediend lager gezonken dan duivelen. Wie uwer medewerkers is zoo goed te huis in de priesterwereld, om hen in twee strofen op zoo een ongehoorde wijze uitte kleeden Wie wié is de dichter van die strofen zoo onbarmhartig geeselend Wie wie is dan toch de katholiek, die tot de priesters zeggen durft Te lang heeft 't volk, door schijn misleid, Door vuigen lof te lang gevleid, Uw haatlijk gift gezogen. Voorwaar, voorwaar Denderbode ik zeg het u, nooit heeft een liberaal blad, zoo over pries- lers geschreven, en wanneer uw medewerker er bijvojgt Ge drukt een kus op Jesus wang.... Zijt gij, ellendeling niet bang Van wat een Judas zelf deed scbroomen. Van wat een schurk tot wanhoop joeg, Toen hem zijn Meester weenend vroeg Mijn vriend.... waartoe zijt gij gekomen Zie, Denderbode hoe erg de priesters het in klerikale tappen en elders ook maken om het volk te bedriegen, uw rijmelaar drijft het hier te verre. Misschien is hij op de hoogte, toch ge- looveu wij niet dat de priesters hoe inhalig ook, zich voor dertig zilverlingen zullen op- knoppen in een onzer Engelsche pissijnen, ge lijk Jndas deed na Jesus verkocht te hebben. Ho Denderbode Denderbode 1! Hoe hebt gij ons de priesters afgeschilderd. Onmogelijke vergelijking. De Pillen de Pratere zijn terzelfdertijd een voorbehoedend en een Beilend middel tegen de ongesteldheden van maag en lever. Voorbe- hoedens omdat zij de maag ontlasten van de onreinheden die hare krachten verlammen. Keilend omdat zij de scbadige stoffen oplos sen en naar onder uitjagen. Weigert alle ande re worden overal verkocht. OPGEPAST. Dat u de pillen Depratere en geene andere gegeven worden. Overal 1,50 de doos Alg. dépot Alf. Depratere, Oostende. Het socialistisch maandbladje Voor Recht en Vrijheid uitgegeven te Aalst en in 't arrondis sement randt een achtbare nijveraar onzer stad aan, die zich uit de zaken heeft terug ge trokken. Het vei wijt den nijveraar zijne werk lieden niet te hebben schadeloos gesteld voor het verlies van hun werk, en jammert bezon- derlijk over het lot van een ouden werkman sedert ongeveer veertig jaren werkzaam bij den nijveraar. Ons dunkens gaat Voor Recht en Vrijheid zingen op Droomenberg. Eischen,dat een pa troon, die zijne nijverheid staakt zijne werklie- don eene schadevergoeding zou geven, of een levenslang pensioen verzekeien, is het onmo gelijke eischen. Nevens een patroon die zulks zou kunnen doen, zouden er honderd zijn wie het gansch onmogelijk zou wezen. Moest Vooruit van Gent morgen ophouden kleeden, schoenen enz. te doen vervaardigen, hij zou voorzeker zijne werklieden moeten afdanken en hen geene schadeloosstelling kunnen betalen zonder zich totaal te ruïneeren. We zouden overigens met voorbeelden kunnen bewijzen dat de socialis tische patroons in dit opzicht niets meer kun nen eu ook niets meer doen dan de anderen. De oplossing van dergelijke vraagstukken berust in de verzekering der werklieden tegen staking, ongevallen, ziekten en ouderdom. En niet altijd kiezen de werklieden hierin hetgeen hun het nuttigst zou wezen. M. Vertongen, li beraal, nijveraar te Dendermonde stelde zij ne werklieden voor hen aan te sluiten bij de Lijfrentkas onder waarborg van den Staat. Hij zou de twee derden betalen, de werklieden het overige der le. Zijn aanbod werd door de werk lieden met bijna Algemeene stemmenver worpen. Voor Recht en Vrijheid zou beter doen de verwezenlijking der Verzekering te betrachten door algemeene maatregeleu, dan zonder re den op afzonderlijke gevallen te wijzen, welke aiets aantoonen tenzij de noodzakelijkheid der voorzorgsmaatregelen ten voordeele der werklieden. Ons pompierskorps is ontbonden. Dikwijls hebben wij de gelegenheid ge had met lof over onze vrijwillige pom piers te spreken en telkens een onder hen zich onderscheidde hebben wij hem geroemd en zijn naam eene eereplaats gegeven in ons blad zeifs dan als die naam degene was van een onzer fana tiekste tegenstrevers. In den beginne bestond de Vrijwilli ge Brandweer onzer stad uit mannen van alle gezindheden langzamerhand deed de invloed der dweepzieke kleri- kalen zich gevoelen en het pompiers korps, werd een politiek pompiers korps. Op feesten en vergaderingen werden de niet fanatieken als schurftige scha pen met den vinger gewezen, beledigd, uitgescholden en verjaagd. Toch waren velen bij de Brandweer gebleven zij hadden bet korps helpen stichten, zij hadden hunnen penning gestort, zij hadden alles gedaan wat iu hunne macht was om het Pompiers korps op goeden voet in te richten, een goed fonds te verzamelen, een degelijk reglement uit te vaardigen en al de werkende leden tot dappere brandweer mannen op te leiden. Ons pompierkoips is ontbonden Door wie Is die ontbinding uitgespro ken in Algemeen vergadering Heeft de bevelhebber het recht de pompiers wel ke niet op zijn wit blaadje staan uit te sluiten al ware het maar tijdelijk M. Polle Paepe, wonende Molenstraat n° 75, mag niet vergeten, dat de vrij willige pompiers van rechtswege deel maakten van de Burgerwacht en aan de stemmingen van dit korps deel namen zonder, den dienst te moeten doen. Reeds verscheidene malen heeft onze Kip-kapper uitleggingen gevraagd over de ruzie in het pompierskorps ontstaan. Een vuilvoddeken onzer stad meldde, dat we die uitleggingen konden beko men bïj M. Polle Paep, Molenstraat 75. Maar niettegenstaande onze herhaalde vragen ontvingen we geen woordje uit leg. Misschien valt het den heer Polle Paep moeilijk zoo ^ineens alles aan het klokzeel te hangen, maar we zullen hem de taak door eenige bescheiden vraagjes vergemakkelijken. Het reglement der Vrijwillige Brand weer zegt Het bestuur zal jaarlijks verslag geven over den toestand der kas. Hoe dikwijls werd dat gedaan? En als het gedaan werd op welke wijze ge beurde het? Hoeveel woorden zoudeu er noodig geweest zijn om het gegeven verslag te drukken Verscheidene malen werd er klare re kening gevraagd. "Wie maakte er zich dan zoo kwaad als een kalkoenschen haan bij het zicht van een rooden lapje Wie is er schatbewaarder Is het Jef Vos niet Wie deed de betalingen als er moesten plaats hebben Als de pom piers iets te goed hadden waar moesten ze gaan ontvangen Hoe zal het Pompierskorps heringe richt worden Zal men enkel degenen aanvaarden, die M. Polle Paep wil, of zal men al degenen aanvaarden, die van goeden wil zijn en volgens 't reglement er bekwaam toe zijn In het reglement staat nog De som men voortkomende van de boeten, vrij willige giften enz. maken een afzonder lijk kapitaal uit welke het eigendom blijft van het korps. De algemeene ver gadering van het korps regelt de be stemming van dit kapitaal. Hoe groot was dit kapitaal op Let oo- genblik der ontbinding Wat gaat gij er nu mede aanvangen Het pompiers korps is ontbonden, er kan dus geene algemeene vergadering meer plaats hebben en deze kan over de bestem ming van het bestaande kapitaal niet meer beslissen. Wie zal er nu over beschikken En waartoe zal men het gebruiken We zijn benieuwd te weten wat uit dat alles voortspruiten zal. Een onderzoek dringt zich op. We trekkeD de aan dacht der overheid, wie het aangaat op dit buitengewoon geval en hopen dat er licht zal komen in dien donkeren kel der. Nog niet lang geleden, zegden wij ons ge dacht over de Frausche Omwenteling. Koel bloedig hebben wij deze historische gebeurte nis, welke een nieuw tijdperk voor do samen leving opent, aangezien, en hebben er zoowel ten kwade als ten goede onze meening over ge uit groot8che grondbeginselen zijn er ait voortgesproten geweld en gruwelen gingen er mede gepaard gruwelen door alle rechtscha pen lieden ten strengste afgekeurd. Wat Belgie betreft, deelt een priester, M. Namêche, gansch onze zienswijze, wanueer hij schrijftindien de omwenteling ons soms duur kostte mag de diensten niet vergeten welke zij ons bewezen heeft. Is'top dat artikel, dat Denderbode zin speelt wanneer hij zegtNietwaar Dender galm die lieve Revolutie. Hij verhaalt daarna eene reeks gruwelen, van welke iedereen hoeft hoo ren spreken en schijnt te willen zeggen, dat wij die afgrijselijkheden schoon vinden. Denderbode heeft een tandje dat lotert voor historische onderwerpen, we willen bij hen niet ten achter blijven. Hij spreekt van de Fransche Revolutie, waarvan de buitensporig heden door iedereen worden gelaakt, wij zul len van de Inkwisitie spreken, van de H. Iu- kwisitie goedgekeurd door de H. Kerk, en die milhoenen martelaars maakte, gepijnigd, ge folterd, verbrand, levend begraven op bevel en in tegenwoordigheid vati priesters en bisschop pen. Hij spreekt van de Fransche Revolutie waar van we de gewelddaden met hen schandvlek ken, wij zullen spreken van den Bartholomeus- nacht. Duizenden werden in eenen nacht ver raderlijk vermoord te Parijs vrouwen, kinde ren, ouderlingen doorboord, verminkten ont- eerd, door dronken kerels die door priesters werden aangemoedigd en gezegend, en dat al les omdat ze protestanten waren. De onfei lbare paus, zong een Te Deum, om God te bedanken voor die ongehoorde gruwelddaden. We hopen dat Denderbode ook die Heilige gruwelen met ons zal brandmerken, en den naam van den paus zal schandvlekken die ze toejuichte. We ziju 't akkoord he, vriend. Wij nemen uwe artikels over betreffende de Fransche Re volutie, gij doet hetzelfde voor de artikels wel ke wij met dokumenten tot staving zullen af kondigen over de Inkwisitie en hare monster achtige misdaden. Men vraagt de electriciteit voor de openbare verlichting, het publiek klaagt putten in den grond over de gasverlichting en niet zonder re den. Immers die klachten betreffen niet alleen de verlichting der straten maar ook de verlich ting der straten maar ook de verlichting ten huize indien de gasverlichting te wenscheu overlaat op de publieke wegenis is ze ook on voldoende voor net inwendige van woningen. In dit dubbel opzicht ware het dus eene uit muntende zaak, de gas, door de electriciteit to vervangen, dan ten minste zouden we klaar zien. Denkt ge, dat de ontevredenheid der gasver- bruikers niet algemeen is en deze eenparig gee ne verbetering vragen Dat men een referen dum inrichte en aan de belanghebbenden de zorg late het vraagstuk op te lossen Do over- groote meerderheid, zoo niet al de verbruikers zouden de electriciteit vragen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1898 | | pagina 2