Krot.
liberaal weekblad voor
Willemsfonds.
40.000 franken.
MISBRUIK.
Liberale Werkmanskring.
Pompierderij.
Vastenavond.
De Loting.
De Kiezing van Dendermonde
in de Kamers.
4 fr. voor de stad voor0p betaalbaar
Abonnementsprijs j 4 fr 50 voor den buiten
I'RIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Mo,, .bonnes,'l ach op alle po.lta.tore» .oor den buit.,, roor de oted, too i»»to™
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALbi.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen drukregel.
Prijs der An no neen Rekiamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijdefrank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handecbulten worden niet terug gezonden.
Nee spe nee metu.
AALST, 29 JANUARI.
De dompers die tengevolge der saucis-
senkiezing van 1895 tegen den wil des
volks op het stadhuis kwamen zijn de
felste kleppers van het land.
We lezen in het stadsverslag van 1895
op bladz. 21
De gemeenterekening, voor het dienst
jaar 1894, door de Bestendige Deputatie,
bij besluit van 26 juni 1896, goedgekeurd,
beloopt tot
Algemeene Ontvangsten 669.872.75
Uitgaven 604.764.33
Dus een batig slot van 94.108,42
Maakt de aftrekking en dan zult ge vin
den 65.108,42 franken of 29000 franken
m'nder>
Verder in de begrooting van 1896 treft
men nog verschillen aan ten beloope van
meer dan 10,500 franken. Te zamen
omtrent
Voor de honderdste maal herhalen we
en zullen blijven herhalen Bedrog of mis
grepen.
M. Bethune, Schepen van financen
moet daarover ophelderingen geven.
Indien M. Bethune de comptabiliteit der
kieskosten zoo goed heeft gehouden,
moet het er lief uit gezien hebben.
M. Bethune M. Leo M. Duwé M. de Vaan
tjesman hebben niet kunnen antwoorden.
Zou Waêr Schockaert met zijn pan
neken waarvan de steel breekt dat niet
kunnen uitrekenen of ons daarover in
lichtingen geven
Onze champetters die nochtans niet
te vet betaald worden, mochten kie
zen Hun plaatsken verliezen of hun
nen winkel sluitenWaarom
Om hen te beletten misbruik te ma
ken van hunne macht ten voordeele
van hunnen winkel,
Maar de stadsbedienden, en de be
dienden van het Weldadigheidsbureel
mogen herberg, winkel en bazar hou
den. Alhoewel zij meer dan de agen
ten misbruik kunnen maken van hun
nen invloed.
't Is schande.
Zondag 30 Januari prachtig Avond
feest Turn, Zang, Tooneel en Muziek,
Ten 6 uren 's avonds in Concordia
ten voordeele van 't werk der kleeding.
1* Plaats 1 fr. 2e plaats 50 centie
men, Balcon 25 centiemen.
Voorbehoudene genummerde plaat
sen zijn te bekomen den dag der feest,
voor de Eerste en Tweede plaats mits
25 centiemen opleg ten lokale Concor
dia, tot 1 ure namiddag.
Maandag, 31 Januari ten 8 1/2 s a-
vonds in den Graaf van Egmont te Aalst
Algemeene Vergadering.
Orde van den dag.
1° Vollediging van het Bestuur.
2° Vaststelling van het eerstkomend
Concert-Voordracht in den Graafian
Egmont.
Aide Leden worden dringend ver
zocht op deze vergadering aanwezig te
zijn.
Groote stoet den Dinsdag van Vasten
avond, ten voordeele van het werk der
kleeding der eerste communiekanten.
Al de vrienden van leute en weldaad
zullen zich vooi dien dag bereiden om
er prachtig uit te zien.
Met wat recht bemoeit Dendergalm zich
met de Vrijwillige Brandweer.
Het is niet alleen ons recht, h<jt is onzen
plicht. De Vrijwillige Brandweer, is ingericht
door een koninklijk besluit, de Vrijwillige
Brandweer geniet subsidien van de stad en
Staat, de Vrijwillige Brandweer staat onder
het oppertoezicht van het gemeentebestuur,
de Vrijwillige Brandweer is gelast met een
openbaren dienst.
Van de goede, onpartijdige inrichting van
het Pompierkorps hangt de fortuin, de toe
komst, ja, het lev un van Aalstersche burgers
af, en wanneer in dergelijk korps gekonkel
foesd wordt is het onzen plicht zulks luidop te
verkouden.
Wil men nog eens de proef wagen Wil men
nog eens het Pompierskorps ontbinden We
zullen met tien liberaie jonkheden onze in
schrijving komen eischen en eens zien op wol
ken grond men onze ruschrijviug zou durven
weigeren
Het reglement zegt Ora als lid van het
Pompierskorps aanvaard te worden moet men
bekwaam zijn tot den dienst en mag men geen
algemeen bekend slecht gedrag hebben, d e
zulleu door eenen keurraad onze bekwaamheid
tot den dienst doen vaststellen. En zoo uien
onze inBchrij ving weigert, zal het bestuur aan
de bevolking hebben verkondigd, dat wij een
openbaar gekend slecht gedrag hebben.
Men heeft de herinschrijving geweigerd van
Pompiers, die meer dan 10 jaren dienst telden.
Ze waren dus wel bekwaam en de weigering
tot heriuschrijving kan enkel gesteund zijnop
bun inconduite notoire. Die pompiers hebben
dus een brevet gekregen vau slecht gedrag.
Ware het mij te doen, ik sleurde de kleppers
voor 't Gerecht en ik zou willen weten, wie er
de baten zou betalen.
Die komedie der berinschrij ving is eene el
lendige zwans geweest, door fanatieken uitge
vonden om eenige te vrank sprekende brand
weermannen buiten te walsen.
Indien de Brandweer ontbonden was, was
het bestuur eveneens ontbonden en M. Polio
Paep wonende Molenstraat nr 75 had niet meer
dan wie ook het recht de herinschrijviog voor
te zitten, en indien de Biandweer niet ont
bonden was, heeft men de pompiers voor den
aap gehouden.
Maar vermits het bestuur gebleven \a, heeft
er geene ontbinding plaats gehad. W elnu, er
zijn pompiers, die men niet heringeschreven
heeft en wier diensttijd nog twee jaren moet
duren volgens de aangegane verbintenis.
Hunne uitsluiting is dus totaal onwettig zo
mogen degenen, die hunne uitsluiting hebuen
geteekend verantwoordelijk maken voor het
verbroken engagement en weeral zou de Justi-
cie de kleppers doen voelen wie er het onge
lijk heeft.
't Is miserabel, niet waar, Medeburgers
Thans ziet ge, met welke mannen gij in t zeel
ligt. De Brandweer moet eene kliekbrandweer
ziin of ze zal niet zijn, to be or not to ie, zegt
de Engelschman.
Ze zeggen bet niet recht voor de vuist. Neeu
neen, ze nijpen u in't donker, een voor een.
Nu deze dan gene ze duwen u uit dan weg
tot ze geen andere omgeving meer hebben dan
van knikkers en zoollikkers.
Een pompier werd uitgesloten, tegen alle
voorschriften van 't reglement. Het gemeente
bestuur bekrachtigde de uitsluiting voorge
steld door den commandant. De uitgesloten
pompier vroeg te mogen weten om welke reden
zijne uitsluiting plaats had en vroeg tevens zich
te mo^en verantwoorden over de hem ten las
te gelegde feiten; iets, zegd^ hij, dat men
zelfs niet weigert aan een dief
Welnu, het stadsbestuur vroeg en aanvaard
de een door gezegden pompier geschreven op
stel van verrechtvaardiging, nadat zijne uit
sluiting reeds beslist maar aau den belangheb
bende nog niet verzonden was
Is zulk schandelijk feit ooit iewers anders
gebeurd dan te Aalst
Kunnen of mogen zulke deugeeieterijeu ver-
dokeu blijveu
Oh zij die verdacht worden inlichtingen te
hebben gegeven aau Dendergahn worden ge
schuwd als de pest, doch M. de commaudant
en zijne trawanten mogen verzekerd zijn, dat
wij immer op de boogte zullen zijn van hetge
ne er geschiedt, al hiel l de bestuurraad zijne
zittingen in de diepste kelders van het oud
stadhuis.
De brandweer is een publieke dienst en net
korps is voor de openbare opinie aansprake
lijk voor al hetgeeu er gebeurd en beslist
wordt.
Woensdag zal men te Aalst den hon
derdsten verjaardag riereu van de invoe
ring der menschenloting, eene instelling
welke een der schandelijkste vruchten
is der Fransche revolutie.
De Franschen haddeu in hun eigen
land geen kanonvleesch meer genoeg,
daarom werden de jongelingen van ons
land naar een trommel geroepen, waai-
uiteen nummer hen verkondigen zou
of zo hun bloed voor het «Groote frank
rijk s zouden mogen vergieten.
Ia Vlaanderen weigerden do jonge
boeren aan de bloedloting deel te nemen
eu .nngen zich verschuilen in de bos-
schen, andere boeren voegden zich bij
hen en begonnen tegen de Fransche
uitzuigers en zielhonden een strijd op
leven en dood.
De boeren werden verslagen, en den
opstand in bloed gesmoord. De bloedlo
ting bleef bestaan en nevens haar de
öchoone instelling der zielhonderij
De klerikale bladen vieren de verja
ring van den Boerenkrijg en bazuinen
van de daken, dat de liberalen, geene
bewondering kunnen toonen voor den
moed en de vaderlandsliefde der Boeren
of Brigands u.
Het tegendeel is waar, want dezelfde
klerikalen smaden de nagedachtenis der
boeren, door te verdedigen hetgene de
zen bevochten de schandalige men
schenloting.
De klerikalen met Woeste aan het
hoofd zijn de verdedigers der zielhonde-
rii. De meuschenloting is voor ben eene
sckoone en rechtvaardige instelling.
Wij vragen dat men dt n trommel en ue
zielkooperij afschaffe.
Een herbergier mag geen verkenskop
laten verloten of hij wordt door de wet
gestraft en de wet sleurt onze broeders,
onze kinderen voor den trommel en
dwingt ze te loten voor de vrijheid van
hun lijf en van hunne ziel.
Woensdag zal men schandelijke,
walgelijke tooneelen zien plaats grijpen.
O volk waarom vergeet ge t verleden
der Boeren, dan zoudt ge niet ter loting
gaan al huilende en zingende, maar
met rouw en in stilte, als naar een al
taar waarop de vaderlandsliefde, de
plicht en gelijkheid in een schande
lijken trommel worden geslachtofferd.
Vermaledijde loting! Ouders Moe
ders, vloekt de loting, zij maakt uwe
zonen in 't leger tot slaven
Puik is ze, puik en leerrijk de bespreking
der kieziug vau Deudermonde. Hetgene er by
de kieziug van regenaat Thibaut is gebeurd
verwondert ous, Aalsteoaars, niet. We kennen
sinds jaar en dag de verborgenheden der kleri
kale propaganda. Maar de gebeurtenissen van
Deudermonde zulleu tot stichtiug dieueu van
ceheel het land in opzicht der procédés en
kiesschurkerijen welke de specialiteit uitmaken
vau de klerikalen dezer streek.
't Is dus weer eens dezelfde historie, het zijn
dezelfde toeren volbracht ten aanzien van een
ieder Bedrog in 't gro3, beloften, bedreigingen
van oudergang tegeu de genngen, valsche bul-
leiijns, Uster, beledigingen, broodroof, uit-
kooperij, stokslagerij zijn gelijk vroeger te
Aalst, thans weer de gewone argumenten ge
weest der dompers. 't Is oprecht walgelijk.
De konservatieve kliek verwekt den afichuw en
walg van alle deftige leden. Niettegenstaande
al hot geweld en ai de schanddaden der kleri
kale propaganda, zal de oppermacht hen een
maal ontsnappen en zal de openbare meening
hunne euveldaden naar waarde beloonen.
Vooral de geestelijkheid onderscheidt zich
door hare hevigheid in de kiesworstehogen.
De priesters geneeren zich geen ziertje meer
dau de andere bewaarders om door alle mid
delen de kiezing der klerikale kandidaten te
verzekeren.
Zonder te spreken van een aantal feiten
waarin de geestelijkheid rechtstreeks betrok
ken was, dient vermeld te worden, dat
ge pastoors op den predikstoel verklaard -
ben dat voor een Christen demokraat te stem
men eene grove doodzonde is, Goede God
eene doodzonde stemmen voor een demo
kraat is eene doodzoude, al zij die demokraat
een Christen.
't Is waar, demokraten hebben dat met de
liberalen gemeens, ze worden door de vetbe-
taaide priesters vermaledijd. Hoe dikwijls
heeft men het met gehoord te Aalst, het is im
mers het gewoon refrein der priesters tegen de
kandidaten der oppositie. Hoe dikwijls heeft
men het niet herhaald hier en eldeis.
En gedurende hoevele jaren heeft men het-
zeltde liedje niet gezongen bij eLe gemeente-
kiezing welke de liberalen tegenover do vast-
houdisten bracht. Indien hot niet opentlijk
erd gezegd er weid ruimschoots gebruik vau
gemaakt door de pricsters-kiesdravers M^s
hunne bezoeken bij de goedsjeugdige kiezers
welke ze daarmede schrik op het lijt joegen.
Voor de liberalen stemmen is eene doodzon-
zonde 1 We zouden die stelling willen hooren
verrechtvaardigen, door een priester
publiek samengesteld uit redelijke, ernstige,
met vooringenomen personen, in eene verga
dering, in welke de tegenspraak zou toegelaten
'Misschien zijn er priesters, die hetf®'°®vea
maar de naïviteit van dezulken onUlaatons
van alle bemerking. Wat de anderen betreft ze
bewijzen daardoor dat hunnen gods Uenst niets
meer is dau een kiesiuiddel en een duirenklop-
persmachien. Ze bewijzen nog dat zij in plaats
va.i dienaars te zijn vau God, slechts de kies
makelaars zijn eener coterie.
Het is een schandelijk bedrijf, men *iet
loopen en draven het bedrog, de J
den godsdienst zijn de wapenen, die zeprui
ken om hun kiesvee voor hunne kreaturen te
Btembuste drijven.
Zulke priesters, zijn geene priesters meer,
het zijn politieke suoeshanen, erger nog,
ziju valsche tegenstrevers.
Ze moeten dus niet verwonderd 8taanA"d'®°
zij als dusdanige behandeld worden eu weldra
tengevolge der verwarring van godsdienst en
politiek het volk zich eraan gewenne hunne
diensten te ontberen.
Zoo als het mos zich nicht aan de
steenen, heeuten zich de verstandigen aan de
Pillen Depratere die hen ho®de,'of0fÖMaaz
als het ongesteldheden van Lever of Maa0
geldt.
OPGEPAST. Dat u de PjIlen®^f"r^)
„eene andere gegeven worden. Overal 1,50 de
doos Alg. dépot Alf. Depratere, Oostende.