Krot. liberaal weekblad voor Willemsfonds. 40.000 franken. MISBRUIK. Liberale Werkmanskring. Pompierderij. Vastenavond. De Loting. De Kiezing van Dendermonde in de Kamers. 4 fr. voor de stad voor0p betaalbaar Abonnementsprijs j 4 fr 50 voor den buiten I'RIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Mo,, .bonnes,'l ach op alle po.lta.tore» .oor den buit.,, roor de oted, too i»»to™ van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALbi. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen drukregel. Prijs der An no neen Rekiamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdefrank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handecbulten worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST, 29 JANUARI. De dompers die tengevolge der saucis- senkiezing van 1895 tegen den wil des volks op het stadhuis kwamen zijn de felste kleppers van het land. We lezen in het stadsverslag van 1895 op bladz. 21 De gemeenterekening, voor het dienst jaar 1894, door de Bestendige Deputatie, bij besluit van 26 juni 1896, goedgekeurd, beloopt tot Algemeene Ontvangsten 669.872.75 Uitgaven 604.764.33 Dus een batig slot van 94.108,42 Maakt de aftrekking en dan zult ge vin den 65.108,42 franken of 29000 franken m'nder> Verder in de begrooting van 1896 treft men nog verschillen aan ten beloope van meer dan 10,500 franken. Te zamen omtrent Voor de honderdste maal herhalen we en zullen blijven herhalen Bedrog of mis grepen. M. Bethune, Schepen van financen moet daarover ophelderingen geven. Indien M. Bethune de comptabiliteit der kieskosten zoo goed heeft gehouden, moet het er lief uit gezien hebben. M. Bethune M. Leo M. Duwé M. de Vaan tjesman hebben niet kunnen antwoorden. Zou Waêr Schockaert met zijn pan neken waarvan de steel breekt dat niet kunnen uitrekenen of ons daarover in lichtingen geven Onze champetters die nochtans niet te vet betaald worden, mochten kie zen Hun plaatsken verliezen of hun nen winkel sluitenWaarom Om hen te beletten misbruik te ma ken van hunne macht ten voordeele van hunnen winkel, Maar de stadsbedienden, en de be dienden van het Weldadigheidsbureel mogen herberg, winkel en bazar hou den. Alhoewel zij meer dan de agen ten misbruik kunnen maken van hun nen invloed. 't Is schande. Zondag 30 Januari prachtig Avond feest Turn, Zang, Tooneel en Muziek, Ten 6 uren 's avonds in Concordia ten voordeele van 't werk der kleeding. 1* Plaats 1 fr. 2e plaats 50 centie men, Balcon 25 centiemen. Voorbehoudene genummerde plaat sen zijn te bekomen den dag der feest, voor de Eerste en Tweede plaats mits 25 centiemen opleg ten lokale Concor dia, tot 1 ure namiddag. Maandag, 31 Januari ten 8 1/2 s a- vonds in den Graaf van Egmont te Aalst Algemeene Vergadering. Orde van den dag. 1° Vollediging van het Bestuur. 2° Vaststelling van het eerstkomend Concert-Voordracht in den Graafian Egmont. Aide Leden worden dringend ver zocht op deze vergadering aanwezig te zijn. Groote stoet den Dinsdag van Vasten avond, ten voordeele van het werk der kleeding der eerste communiekanten. Al de vrienden van leute en weldaad zullen zich vooi dien dag bereiden om er prachtig uit te zien. Met wat recht bemoeit Dendergalm zich met de Vrijwillige Brandweer. Het is niet alleen ons recht, h<jt is onzen plicht. De Vrijwillige Brandweer, is ingericht door een koninklijk besluit, de Vrijwillige Brandweer geniet subsidien van de stad en Staat, de Vrijwillige Brandweer staat onder het oppertoezicht van het gemeentebestuur, de Vrijwillige Brandweer is gelast met een openbaren dienst. Van de goede, onpartijdige inrichting van het Pompierkorps hangt de fortuin, de toe komst, ja, het lev un van Aalstersche burgers af, en wanneer in dergelijk korps gekonkel foesd wordt is het onzen plicht zulks luidop te verkouden. Wil men nog eens de proef wagen Wil men nog eens het Pompierskorps ontbinden We zullen met tien liberaie jonkheden onze in schrijving komen eischen en eens zien op wol ken grond men onze ruschrijviug zou durven weigeren Het reglement zegt Ora als lid van het Pompierskorps aanvaard te worden moet men bekwaam zijn tot den dienst en mag men geen algemeen bekend slecht gedrag hebben, d e zulleu door eenen keurraad onze bekwaamheid tot den dienst doen vaststellen. En zoo uien onze inBchrij ving weigert, zal het bestuur aan de bevolking hebben verkondigd, dat wij een openbaar gekend slecht gedrag hebben. Men heeft de herinschrijving geweigerd van Pompiers, die meer dan 10 jaren dienst telden. Ze waren dus wel bekwaam en de weigering tot heriuschrijving kan enkel gesteund zijnop bun inconduite notoire. Die pompiers hebben dus een brevet gekregen vau slecht gedrag. Ware het mij te doen, ik sleurde de kleppers voor 't Gerecht en ik zou willen weten, wie er de baten zou betalen. Die komedie der berinschrij ving is eene el lendige zwans geweest, door fanatieken uitge vonden om eenige te vrank sprekende brand weermannen buiten te walsen. Indien de Brandweer ontbonden was, was het bestuur eveneens ontbonden en M. Polio Paep wonende Molenstraat nr 75 had niet meer dan wie ook het recht de herinschrijviog voor te zitten, en indien de Biandweer niet ont bonden was, heeft men de pompiers voor den aap gehouden. Maar vermits het bestuur gebleven \a, heeft er geene ontbinding plaats gehad. W elnu, er zijn pompiers, die men niet heringeschreven heeft en wier diensttijd nog twee jaren moet duren volgens de aangegane verbintenis. Hunne uitsluiting is dus totaal onwettig zo mogen degenen, die hunne uitsluiting hebuen geteekend verantwoordelijk maken voor het verbroken engagement en weeral zou de Justi- cie de kleppers doen voelen wie er het onge lijk heeft. 't Is miserabel, niet waar, Medeburgers Thans ziet ge, met welke mannen gij in t zeel ligt. De Brandweer moet eene kliekbrandweer ziin of ze zal niet zijn, to be or not to ie, zegt de Engelschman. Ze zeggen bet niet recht voor de vuist. Neeu neen, ze nijpen u in't donker, een voor een. Nu deze dan gene ze duwen u uit dan weg tot ze geen andere omgeving meer hebben dan van knikkers en zoollikkers. Een pompier werd uitgesloten, tegen alle voorschriften van 't reglement. Het gemeente bestuur bekrachtigde de uitsluiting voorge steld door den commandant. De uitgesloten pompier vroeg te mogen weten om welke reden zijne uitsluiting plaats had en vroeg tevens zich te mo^en verantwoorden over de hem ten las te gelegde feiten; iets, zegd^ hij, dat men zelfs niet weigert aan een dief Welnu, het stadsbestuur vroeg en aanvaard de een door gezegden pompier geschreven op stel van verrechtvaardiging, nadat zijne uit sluiting reeds beslist maar aau den belangheb bende nog niet verzonden was Is zulk schandelijk feit ooit iewers anders gebeurd dan te Aalst Kunnen of mogen zulke deugeeieterijeu ver- dokeu blijveu Oh zij die verdacht worden inlichtingen te hebben gegeven aau Dendergahn worden ge schuwd als de pest, doch M. de commaudant en zijne trawanten mogen verzekerd zijn, dat wij immer op de boogte zullen zijn van hetge ne er geschiedt, al hiel l de bestuurraad zijne zittingen in de diepste kelders van het oud stadhuis. De brandweer is een publieke dienst en net korps is voor de openbare opinie aansprake lijk voor al hetgeeu er gebeurd en beslist wordt. Woensdag zal men te Aalst den hon derdsten verjaardag riereu van de invoe ring der menschenloting, eene instelling welke een der schandelijkste vruchten is der Fransche revolutie. De Franschen haddeu in hun eigen land geen kanonvleesch meer genoeg, daarom werden de jongelingen van ons land naar een trommel geroepen, waai- uiteen nummer hen verkondigen zou of zo hun bloed voor het «Groote frank rijk s zouden mogen vergieten. Ia Vlaanderen weigerden do jonge boeren aan de bloedloting deel te nemen eu .nngen zich verschuilen in de bos- schen, andere boeren voegden zich bij hen en begonnen tegen de Fransche uitzuigers en zielhonden een strijd op leven en dood. De boeren werden verslagen, en den opstand in bloed gesmoord. De bloedlo ting bleef bestaan en nevens haar de öchoone instelling der zielhonderij De klerikale bladen vieren de verja ring van den Boerenkrijg en bazuinen van de daken, dat de liberalen, geene bewondering kunnen toonen voor den moed en de vaderlandsliefde der Boeren of Brigands u. Het tegendeel is waar, want dezelfde klerikalen smaden de nagedachtenis der boeren, door te verdedigen hetgene de zen bevochten de schandalige men schenloting. De klerikalen met Woeste aan het hoofd zijn de verdedigers der zielhonde- rii. De meuschenloting is voor ben eene sckoone en rechtvaardige instelling. Wij vragen dat men dt n trommel en ue zielkooperij afschaffe. Een herbergier mag geen verkenskop laten verloten of hij wordt door de wet gestraft en de wet sleurt onze broeders, onze kinderen voor den trommel en dwingt ze te loten voor de vrijheid van hun lijf en van hunne ziel. Woensdag zal men schandelijke, walgelijke tooneelen zien plaats grijpen. O volk waarom vergeet ge t verleden der Boeren, dan zoudt ge niet ter loting gaan al huilende en zingende, maar met rouw en in stilte, als naar een al taar waarop de vaderlandsliefde, de plicht en gelijkheid in een schande lijken trommel worden geslachtofferd. Vermaledijde loting! Ouders Moe ders, vloekt de loting, zij maakt uwe zonen in 't leger tot slaven Puik is ze, puik en leerrijk de bespreking der kieziug vau Deudermonde. Hetgene er by de kieziug van regenaat Thibaut is gebeurd verwondert ous, Aalsteoaars, niet. We kennen sinds jaar en dag de verborgenheden der kleri kale propaganda. Maar de gebeurtenissen van Deudermonde zulleu tot stichtiug dieueu van ceheel het land in opzicht der procédés en kiesschurkerijen welke de specialiteit uitmaken vau de klerikalen dezer streek. 't Is dus weer eens dezelfde historie, het zijn dezelfde toeren volbracht ten aanzien van een ieder Bedrog in 't gro3, beloften, bedreigingen van oudergang tegeu de genngen, valsche bul- leiijns, Uster, beledigingen, broodroof, uit- kooperij, stokslagerij zijn gelijk vroeger te Aalst, thans weer de gewone argumenten ge weest der dompers. 't Is oprecht walgelijk. De konservatieve kliek verwekt den afichuw en walg van alle deftige leden. Niettegenstaande al hot geweld en ai de schanddaden der kleri kale propaganda, zal de oppermacht hen een maal ontsnappen en zal de openbare meening hunne euveldaden naar waarde beloonen. Vooral de geestelijkheid onderscheidt zich door hare hevigheid in de kiesworstehogen. De priesters geneeren zich geen ziertje meer dau de andere bewaarders om door alle mid delen de kiezing der klerikale kandidaten te verzekeren. Zonder te spreken van een aantal feiten waarin de geestelijkheid rechtstreeks betrok ken was, dient vermeld te worden, dat ge pastoors op den predikstoel verklaard - ben dat voor een Christen demokraat te stem men eene grove doodzonde is, Goede God eene doodzonde stemmen voor een demo kraat is eene doodzoude, al zij die demokraat een Christen. 't Is waar, demokraten hebben dat met de liberalen gemeens, ze worden door de vetbe- taaide priesters vermaledijd. Hoe dikwijls heeft men het met gehoord te Aalst, het is im mers het gewoon refrein der priesters tegen de kandidaten der oppositie. Hoe dikwijls heeft men het niet herhaald hier en eldeis. En gedurende hoevele jaren heeft men het- zeltde liedje niet gezongen bij eLe gemeente- kiezing welke de liberalen tegenover do vast- houdisten bracht. Indien hot niet opentlijk erd gezegd er weid ruimschoots gebruik vau gemaakt door de pricsters-kiesdravers M^s hunne bezoeken bij de goedsjeugdige kiezers welke ze daarmede schrik op het lijt joegen. Voor de liberalen stemmen is eene doodzon- zonde 1 We zouden die stelling willen hooren verrechtvaardigen, door een priester publiek samengesteld uit redelijke, ernstige, met vooringenomen personen, in eene verga dering, in welke de tegenspraak zou toegelaten 'Misschien zijn er priesters, die hetf®'°®vea maar de naïviteit van dezulken onUlaatons van alle bemerking. Wat de anderen betreft ze bewijzen daardoor dat hunnen gods Uenst niets meer is dau een kiesiuiddel en een duirenklop- persmachien. Ze bewijzen nog dat zij in plaats va.i dienaars te zijn vau God, slechts de kies makelaars zijn eener coterie. Het is een schandelijk bedrijf, men *iet loopen en draven het bedrog, de J den godsdienst zijn de wapenen, die zeprui ken om hun kiesvee voor hunne kreaturen te Btembuste drijven. Zulke priesters, zijn geene priesters meer, het zijn politieke suoeshanen, erger nog, ziju valsche tegenstrevers. Ze moeten dus niet verwonderd 8taanA"d'®° zij als dusdanige behandeld worden eu weldra tengevolge der verwarring van godsdienst en politiek het volk zich eraan gewenne hunne diensten te ontberen. Zoo als het mos zich nicht aan de steenen, heeuten zich de verstandigen aan de Pillen Depratere die hen ho®de,'of0fÖMaaz als het ongesteldheden van Lever of Maa0 geldt. OPGEPAST. Dat u de PjIlen®^f"r^) „eene andere gegeven worden. Overal 1,50 de doos Alg. dépot Alf. Depratere, Oostende.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1898 | | pagina 1