Voor den arme. 't Zijn Ma zet ten Damen die uit bedelen gaan. Jcsuilenlogiek. Zondagrust. Een gouden ring niet diamanten*. Een vraagskeih Ondankbaarheid, achtelijk, hij heeft zich hpt werktuig gemaakt van haatdragende politieke sc'uirkcn voor wie alle middelen goed zijn om een zetel verove ren. Maar Mgr. Stillemans mag getooven dat zij ne handelwijze niet spoedig zal vergeten zijn hij heeft partij gekozen voor de eunukken, voor de kreaturen vol haat en wrok die te Aalst de kliek uitmaken, en ontrukt aan het kiezerskorps een mau dio zich aan hunne vrije keuze onderwierp. Maar of M. Daens verdwijne er zullen er an- ren optreden, die zijne plaats zullen innemen, die niet lijdelijk zullen te buigen hebben on der de drukking van leugen en bedrog, en den hoon zullen wreken de vrijheid der kiezers aangedaan. Waarde Medeburgers, Goede Vrienden, Gij hebt waarschijnlijk ons artikel van zondag laatst gelezen getiteld Voor den arme. Gij hebt u even als wij afgevraagd waarom men den ongelukkigen Ver- bestel niet ter hulp wilde komen Is het, vraagde de arme man ons, is het omdat ik lid ben van den Libera len Werkmanskring. Wij weten er niets van. Maar we we ten dat indien het zoo ware, geene schandnamen streng genoeg zouden zijn, om den hartelooze te treffen, die zich aan zulk vergrijp zou schuldig ge maakt habben We vragen een onderzoek.Want Louis Verbestel heeft zich ten tweede ma le in het armbureel aangeboden, toen men reeds tijd genoeg had gehad om zijnen toestand te onderzoeken en nog maals heeft men hem verstooten. Het gemeentebestuur zal een streng onderzoek bevelen en de uitslag van dat onderzoek publiek maken, ten ware het instemde met de geschandvlekte handelwijze. In dat geval zijn we vast beslist eene klacht te sturen aan den heer Goever- peur der provincie Oost-Vlaanderen en dan zullen we zien wat er van komen zal. De armen zijn onze broeders en het medelijden voor hunne smart dringt zich op aan degenen die gelast zijn hen vaderlijk te ontvangen en te behande len. We weten, dat de taak soms moeilijk is en lastig, maar wie er niet voor opge wassen is moet ze niet aanvaarden. We vragen een onderzoek. We vra gen of het waar is, dat de politiek hier weer hare rol heeft gespeeld Oh zie, dat ware droef, dat ware el lendig Liefdadigheid en politieke drift vloeken tegen elkander De ongelukkige L^uis Verbestel waar van hier gesproken wordt, is do bode niet van Voor Taal en Vrijheid. De ze heet ook Louis Verbestel maar heeft het geluk de openbare liefdadigheid niet noodig te hebben. Volgaarne deelen we deze terechtwij zing mede, want te Aalst is het eene wezenlijke ramp zijnen toevlucht te moeten nemen tot het armbureel. DE REDACTIE. 't Was in 1895. Het bestuur van den Libe ralen Werkmauskring van Aalst, deelde een strooibriefje uit, waarin de kliekpartij beschul digd werd eene ontelbare reeks kiesschurkerij- en te hebben gepleegd. Het strooibriefje was onderteekend, door den Voorzitter, den Onder voorzitter, den schatbewaarder en den secreta ris van den Liberalen Kring. De negentien gekozenen der saucissenkie- ziug namen die beschuldigingen voor eigen re kening op en zonden papier met leeuwkens aan de vier liberalen. Ze vroegen gezamentlijk (precies als collectivisten) aan elk der onder- teekeuaars 20000 franken. Maar deze ant woordden op het leeuwenpapier met een nieuw vlugschrift, daagden de negentien kleppers uit en wenaehten hun vaarwel tot voor de Recht bank van Dendermonde. Ze vielen in de mand. Op hunne beurt lieten zij besehuldigingen, valsche beschuldigingen, tegen de liberalen hooren maar dierven er niet voor't Gerecht mee komen. De dompers aijn Mazetten 1 Dendergwlnheeft sinds jaren de dompers uitgekleed en naar verdiensten afgeschilderd. W ekelijks- zitten ze naar de verschijning van ons blad te hunkeren p als hijenas werpen zij er zich op, doorloopen en doorpluizen elk artikel en zoeken hoe zij den gehaten vijand verscheu ren en-verslinden zonden. Maar ze durven niet, 't zijn Mazetten 1 Dendergalm leeft en de hije- «a aast alleen op lijken. Nochtans 1 tender galm heeft hen niet ge spaard ;hij heeft hen de waarheid striemend- in't aangezicht gezweept. Dikwijls jankten zij het uit van woede, dikwijls knarsten zij op de tanden als gingen zij ons aanranden, maar telkens kropen zo weer in hun hol. De dom pers zijn Mazetten. Herinnert ge U wat we schreven over de Vlaamsche foor in den bokkenhof. Ons ver slag was zoo vlijmend-sarka8tisch dat de dom pers van woede brieschten en de onafhankelijke bevolking in eenen schaterlach uitborst. Er werd beraadslaagd of de bokken Dendergalm voor 't Gerecht zouden dagen. Maar zo dierven niet de dompers zijn Mazetten. Herinnert u de afzweepingen van Jan Pik. Onbarmhertig geeselt hij het prodrukt der trippenkiezing. Hij ontleedt het eerste mees terstuk der kleppers en bewijst, dat daarin dwalingen voorkomen ten beloopen van onge veer 40,000 franken. Indien, zegt Jan Pik, in dien de dwalingen onvrijwillig geschiedden zijn de kleppers van ons stadsbestuur onbe- kwaraen en moet het stadaverslag eropgemaakt worden. Indien zulks het geval Diet is en de dwalingen wetens en willens begaan werden roepen wij daarop de aandacht van wie het behoort. Misgreep of bedrog Er is geen mid delweg. Welnu de kleppers laten Jan Piken Den dergalm begaan. De lust ontbreekt hen niet ons voor 't Gerecht te dagen, maar ze durven niet. De dompers zijnMizetteu I Herinnert gij u den 13 juni. Oh 1 dan waren de bokken felle kerels. Met stokken en knup pels gewapend di rven zij de wcerlooze demo- krateu aam allen. Maar toen in de Pontstraat een dozijn liberalen aan die kleppers hunne onverdraagzaamheid verweten en hunne schan delijke houding laakten eu toen die liberalen voor hunne knuppels geen ontzag schenen te hebben, maar vastberaden de tanden lieten zien, toen dropen ze af gelijk een hoop lafaards die ze waren. Ze dierven nitt meer. De dom pers zijn Mazetten Toen hier het geval plaais had met het lege ren der soldaten en men burgers drie en meer franken wilde doen betalen buiten alle recht, toen deden wij het ongehoorde daarvan uit schijnen, we spoorden onze medeburgers aau niet te betalen en daagden het kleppersbestuur uit ons voor de Rechtbank te brengen. Welnu de burgers, die niet betaal 1 hebben laat men met vrede 1 De dompers ziju Mazetten 1 Leest nu onze polemiek over hetgeen ge beurd is, iu en met het pompierskorps. Hoe men daar met reglementen, voorschriften en engagementen konkelfoest Leest hoe wij de waarheid meedoogenloos in het aanzicht smij ten der fanatieke snoeshanen. Ho, dierven zij ons aangrijpen dierven zij ons aanranden hoe zouden zij hunnen haat op ons koelen, hoe zou len ze zich te goed doen aan betgene wij zouden lijden. Maar ze durven niet waut Dendergalm boezemt hen schrik iu en de dom pers zijn Mazetten I! Als de Aalstersche dompers te doen hebben met een zwakken vijanJ zijn het helden maar wanneer ze tegenover een onverschrokken kampioen staan zinkt hunnen moed in hunne schoenen, en ze trachten hem te verpletteren onder het groot getal of te treffen in den rug gelijk alle lafaards doen. De dompers zijn Ma zetten. Sinds langen tijd hebben de klerika- len in hunne persoonlijke of private liefdadigheidswerken de politiek ge mengd. Toen het fabriek van Yandersmissen stil viel verleenden de klerikalen slechts onderstand aan gekende klerikale werk lieden. De goed genoteerden kregen tien franken, de anderen zeven, de li beralen en socialisten niets. Klerikale damen onzer stad, gaan nu uit bedelen. Ze bellen of kloppen aan alle deuren, bij liberalen zoowel als bij katholieken, en liet zij hier gezegd, het is niet aan de poort der liberalen, dat zij met de kleinste giften worden afge scheept. Want de liberalen zijn naA'ef genoeg, te gelooven, dat die rijke kwe zels om onderstand uit te deelen hande len gelijk zij het doen om aalmoezen te vragen, dat wil zeggen dat zij hulp verschaffen overal waar dit noodig is. Welnu zij bedriegen zich. De piek fijne kwezeltjes, die alle morgenden Uns Heer nutten. De schijnheilige snatertjes, die tot God bidden Onze Va ler die in de he melen zijt. De rijke hemelbruidjes, die wekelijks biechten en hunne knieen verslijten voor het beeld van Hem die zegde Alle m-enschen zijn broeders. Welnu die kwezeltjes gaan met geld, geschooid bij liberaal en katholiek, in de huizen der armen en waar ze ellende ontmoeten, zijn hunne eerste vragen Is uw man lid van den Liberalen Werkmanskring Is hij demokraat Is hij socialist Gaat hij naar den dom- perstap Is het antwoord ontkennend op de 3 eerste vragen en bevestigend op de laatste dan wordt er nog eeae reeks vra gen gesteld om- te vernemen of de man een vurige of een lauwe domper is en volgens de antwoorden wordt de onder stand geregeld of gepegeld. Is zulks geen wraakroepend schan daal Kunnen echte katholieken zulke handelwijze meer goedkeuren dan wij Moeten dan toch de ellendigen van hon ger kreveeren omdat ze liberaal, of de mokraat, of socialist zijn En gij fanatieke, rijke bedelaressen, indien er eene hel is, moet gij er in, hoort ge Want, Christus heeft gezegd Alle menschen zijn uwe naasten Gij, damen, vergeet die woorden Gij zijt kwezels en uw hart is versteend, uw gemoed onvatbaar voor de gevoe lens, welke de daden der echte vrouw bebeorschen uwe ziel is misvormd on der de drukking van 't fanatismus Er is in u geen vonk van vrouwelijk heid meer over.» Past op rijke kwezels Want als na den ondergang der wereld de engelen op de vier hoeken der wereld de dooden uit hun graf zullen roepen, zult gij zwart en grof ter vallei van Josaphat verschijnen en Christus sprekende in naam van al de ongelukkigen zal u toe roepen Gaat weg van mij vermaledijde kwe zels want ik heb honger gehad en gij hebt me niet gespijs I Dan zullen de duivelen u vastgrijpen en in het rijk van Satan zullen zij met gloeiende haken in uwe verdorde har ten wroeten tot in der eeuwigheid. Of zoudt ge niet gelooven aan de pijnen der hel Vóór eenige dagen, zeide Denderbode spreken de van priester Daens Ik rand pater Jam bonus aau t is waar, docb heb bet niet op zijn priesterlijk ambt gemunt Ik eerbiedig den priester on verklaar me niet te willen vergrij pen noch aan bet karakter noch aan de waar digheid van den priester. Hij heeft gezeid, en herhaalt het met eene stoutmoedigheid, welke slechts aau groote bla den, als'corgaau van Woeste en huisgezin past. Maar ziehier, andere peper. In zijn nummer vau zondag 23 januari laatst tracht bet orgaan van Woeste en buisgezin te bewijzen dat pries ter Daens zich schuldig heeft gemaakt aan een vracht gruwelen en abominaties, die ziju pnes- terkle.d met onuitwischbare vlekken bezoe delen. Hij bevestigt eene reeks omstandigheden, hij roept de plichtigheid uit vau M. Daens eu hij vra agt zich af, of inen daarna zeggen kan, dat het priesterkleed niet bezoedeld is. Dus randt Denderbode wel don priester aan, want volgens zijne eigene verklaring is het kleed het symbool der waardigheid vaD den priester, gelijk het uniform het symbool is der eer van den officier. Als nu de waardigheid vau bet priesterkleed naar de maan isboe kan men dan beweren dat het de priester zelve niet is die getroffen werd, m aar de burger, de poli tieke man. Denderbode zal wel zeggen bezoedelen en bezoedelen maken twee van wege Denderbode begrijpen wij dat, maar we weten dat de pries ter maar een priesterkleed heeft en dat de priester die zijn kleed bezoedelt de naam van priester onwaardig is. Ed Denderbode randt deu priester aan, niets dau den priester wanneer hij zegt dat pastoor Daens de kiezers bedriegt, de encykliek ver keerd uitlegt, zich aan Christus vergelijkt en de bisschoppen nevens Caïpbas stelt enz..... en voegt erbij...... «Ziedaar genoeg om er priester Daens te laten over mediteeren. Toch durft Denderbode beweren dat bij deD priester niet aanrandt. Een ding is zeker J M. Daens staat Dender bode schroomelijk in den weg. Het blad der procédés is er zoo door beroerd, dat het alle redeneeringszin verliest. Denderbode is ten prooi aan eene wezenlijke zinsverbijstering. Sinds eenigen tijd versiert hij zijne kolonneu met de schets van een ballonnetje. Die ballon vliegt met den gehaten vijand naar't onmete lijk azuur. Denderbode ziet pastoor Daens al in het bootje, bij ziet hem stijgen, zweven, verdwijnen. Nog zeven maanden roept hij uit en bij vertrekt naar de maan. Denderbode vergeet de fabel van den sterre- kijker, die de oogen gedurig gevestigd hield naar den sterrenhemel en steeds omhoogkij kende van den weg geraakte en iu een modder poel verzonk In zekere zinneloozengesticbten treft men dergelijke zieken aan onophoudend houden zij den Wik naar de oneindige ruimte gericht, ze denken iets te bemerken waar alles ledig is en zweven iu verrukkelijke droomen. Dender bode moet naar Gheel Hij moet zijne kwaal verzorgen, want ter wijl hij het ballonnetje met den blik volgt, bemerkt hij den modderpoel niet waarin hij met de kliek verzinkt. Van 's middags tot 's middernachts Heden Zondag 6 Februari 1898 dienst doende apotheker r M? BONNEU Ms- set ops t raat. Ter gelegenheid van het jubelfeest van den paus, heeft Abdul Hamid aan Leo XIII een gouden ring met edelgesteenten bezet ten ge schenken gezonden. De Onfeilbare man van het Westen heeft het kadeauken van denGroo- ten Moordenaar van het Oosten met dankbaar heid aanvaard. Abdul Hamid de paus der Mahometanen heeft Leo XIII paus der Christenen met bene dicties overladen en de bescherming van Allah 1 over zijn leven afgesmeekt. Leo XIII heeft Abdul Ilamid weergezegend en hem het He- melsch Paradijs tot loon zijner deugden ge- wenscht. Abdul Hamid vult zijne koffers met de schat ten zijner slachtoffers een half miljoen Chris tenen heeft hij schandelijk laten en doen ver moorden en met de afgeperste rijkdommen biedt hij oen gouden ring met diamanten aan Leo XIII en zegent den Paus der vermoorde, gefol terde en verkrachte Christenen. Paus Leo XIII heeft voer miljoenen franken geschenken ontvange i. In 1879 sloeg hij in deu ban der H.Kerk en banbliksemde de arme Bel gische onderwijzers, die uit plichtbesef of voor 't brood van hun kroost getrouw bleven aau de wetten van hün land. Leo XIII die de arme onderwijzers heeft gebanvloekt, zendt zijnö pauselijke benedictie aan den Grootou Moor denaar van het Oosten. Leo XIII is Paus der Christenen, Abdul Ha mid paus der Mahometanen, Alexander paus der Russen enz., en al die pauzen zegenen el* kander, zenden elkander kadeaükeus en spe len vriendjes oudereen, terwijl de volkeren om der wille van geloof eu godsdienst elkaar zou den verscheuren. Want al die pauzen zijn de vertegenwoordi gers van God, ze zijn allen onf 'ilbaar.; in hun ne kerk alleen is er zaligheid te bekomen buiten hun geloof is er geen eeuwig geluk zr d roepeu ze van de dakeD maar aciiter den rug geven zij elkander pollenhandjes en zijn ze de beste vriendjes der wereld. Alle dagbladen hebben het overi gens mede gedeeld, katholieke en andere. Leo XIII ont ving geschenken van den keizer van Rusland van den Sha van Perzie en van d- n Sultan van Turkije, bijgenaamd de groote Moordenaar. Ieder ander hadde het geschenk van het monster met 700 wijven walgend afgewezen. Paus Leo XIII heeft het aanvaard. Misschien hebben voor hem het goud en de diamanten geen geur, zelfs als ze bemorst zijn met Chris- teubloed. Wel, wel, wel, wat ziet men wonder- 1 ijI e dingen Leo XIII banvloekt een ongelukkigen school meester en zegent don Grooien Moordenaar, De eerste was arm de tweede zond hem goud. Hebben is hebben en krijgen is Ie kunst en daariu is de eenheid van alle Kerken gelegen. De Vrijwillige Brandweer onzer stad is ont bonden gewor Jen. De ontbinding drong zich immers op in een korps waarin leden zich verstoutten naar re- koningen, verslagen en toejrassingen van re glement te vragen. In Aalst moet alles onder den domper gebeuren. Do ontbinding werd bezouderlijk hoogstnoo- dig omdat sommige leden der Brandweer ver dacht werden van Daensism. Het is klaar dat te Aalst in elke welingerich te klerikale maatschappij het zeer onbeleefd, ja misdadig is naar rekeningen of boekon te vragen. Wat meer is eenieder is overtuigd dat een Daensist nooit bekwaam kan zijn op beta- nitdijke wijze een brand al ware 't maar een schouwbrandje te blusschen. Oersj 11 Hieruit, nieuwsgierige vraagstaar ten en verfoeide demokrnten, in de Brandweer kan men u best missen. We veroorlooven ons nogmaals een klein vraagsken Wie heeft de Vrijwillige Brand weer ontbonden Is het M. Paep? is het den bestuurraad van het korps is het den gemeen teraad V Tot nu toe weet niemand waaraan zich te houden, zelfs de pompiers niet. Wal ons betreft we zouden het gaarne weteu. Volgens artikel 128 der Gemeentewet, kan eene Brandweer slechts ingericht worden met de toestemming van den Gemeenteraad onder koninklijke goedkeuring. Diensvolgens werd de koninklijke goedkeuriug voor het inrichten eener Vrijwillige Brandweer ons stadsbestuur beteekend bij koninklijk Besluit vau 4 April 1878, onder 't ministerie van M. Delcour (mi nister vau Binnenlandsche zaken.) Het is dus duidelijk, dat de ontbinding van de Brandweer aan wat andere pleegvormen on derworpen is, dan de ontbinding eener Maat schappij van Vogelpik. Hoe is" 't kliekertjes vau den ouden verrotten stijl, zijt gij in regel V Om welke reden hebt gij de Brandweer ontbonden en jegens deftige pompiers maatregelen genomen, zooals alleen in 't land der Kozakken in zwang zijn Het woord is aan den officieele der grrroote machtige Kliek 1 Van welk tijdstip dagteekent de uitvinding der trippen Over die kwestie is men hef niet eens. Som mige beweren wel dat reeds ten tijde van Pe ricles do Grieken worsten fabriekeerden, doch die hadden maar eene verre gelijkenis met de troppeltrippen, die we bij onze verkensslach ters voor het veuster zien bengelen. Anderen houden staan dat de Duitschers da uitvinders zijn van dit gerecht,'gelijk wij het kennen en reeds* eeuwen gok)den kunstenaars- waren in het Vullen Van* geknischte darmes met gehakt vav'kesvieese'i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1898 | | pagina 2