Het Geloof is een Licht. Van den Grooten Bolleweg. Eene Hevue. Kip-Kap. Als die handelingen, woeling verwekken en aanleiding geven t.t rampen, in een kwartier dat het vreedzaamste en deftigste is der stad. Dat gaat ht-n niet aan. Als een hezondere op eigen gezag den weg vcr-pert, langs waar bonder Dn lieden sedert jaren naar hun werk gaan. Dat gaat hen niet aan 1 A's in krnpuleuze schriften en liedekens, zonder naam van drukker of schrijver, de def tigste inwoners van smerige en onteerende da den worden beschuldigd. Dat gaat hen niet aan I Als er misschien heden of morgen weer ram- pm gebeuren, en men eerloos den spot drijft met het slachtoffer eener mis laad of ongeluk. Dat gaat hen niet aan. Slechts eene zaak gaat hen aan, dat is hun ne herkiezing. Dan zullen ze weer de inwoners met beloften paaien, die ze later zich niet meer herinneren. Want na de kiezing worden de Aalsteuaars sleehter onthaald danHollandsche vuilnisverbranders of Duitsche fooremannen. Maar de verstandige menschen beginnen klaar te zien in dat voddemaesspol en wanneer die beeren toekomend jaar met de tranen in de oogen om stemmektns zullen komen bedelen en schreieD zullen Kiest toch voor ons of we zijn verloien 1 zullen de burgers der Katte- straatpoort ook antwoorden Dat gaat ons niet uan 1 Ik heb gisteren al mijnen moed bij eengeraapt en de vastenbulle gelezen van Monseigneur Antonius, episcopua Oadavensis. Die lezing heeft me bitter teleurgesteld, ik had gehoopt er iets uit te leeren en ik heb er helaas niets in gevonden dan holle woorden, ijdel ge zwets en eene menigte tegenstrijdig heden. Het geloot is een licht, zegt Monsei gneur. Hetgene men vastelijk gelooft is zoo duidelijk en klaar alsof men hel voor zijn oogen ziet. Daar valt niets op af te dingen. Maar juist dat, zou ik willen weten, waar eindigt het bijgeloof, waar begint het goed geloof Onwillekeurig denk ik aan den aap der fabel, die gedurig riep ziet hoe schoon, hoe grootscb, hoe wonder en vergeten had zijne too- verlantaarn te verlichten. Hoe onbegrijpelijker een geloofspunt is, hoe verdienstelijker het is toch vas telijk te gelooven, zegt de bisschop. Dat is heel wel, maar, ik herhaal liet, ik weet niet waar het bijgeloof eindigt noch waar het geloof begint. Moet ik gelooven, dat Jonas drie da gen in den buik van een walvisch boet vaardigheid heeft gedaan, moet ik ge looven dat God aan Abraham gebood zijn zoon te dooden, moet ik gelooven dat Josua de zon deed stilstaan, dat God aan Noach den regenboog schonk ten teeken van een eeuwig verbond, dat hij later de Israëlieten vloekte omdat zij volbrachten hetgeen geschreven stond, moet ik gelooven, dat er spoken, hek sen en ander waarzeggers en sterrekij- kerszijn, die van den duivel weten het geen ze zeggen De onwetendheid, zegt monseigneur, is eene bron van ongeloot, het geloot is gesteund op de Veropenbaringen door God zelve gedaan. Al die Veropen barin gen door God zelve gedaan zijn bevat in het Heilig Schrift anders gezegd in den Bijbel. Die bijbel behelst de belof ten van liet tegenwoordige en toeko mende leven. Maar monseigneur verbiedt mij den Bijbel te lezen. Met welk recht ver wijt hij mij dan mijne onwetendheid De catechismus zegt De Bijbel is zeer duister op vele plaatsen en daarom is het zorgelijk dien te le- zen in de Moederlijke taal. Het Geloof is een licht, de Bijbel be vat al de geheimenissen van het geloof en is zeer duister op vele plaatsen. Is het geloof misschien een duister licht De Geschiedenis en de natuur zijn daar zegt de bisschop om de waarde en de echtheid van het geloof te bewijzen. De Geschiedenis Bedoelt de bisschop de conciliën op welke er over geloofs punten door prelaten getwist soms ge vochten werd, bedoelt hij de inkwisitie, de Bartholomeusuacht, de godsdienst oorlogen? De natuur? Waar levert de natuur het bewijs van 't bestaan van spoken, tooveraars enz. enz. waaraan goede christenen moeten gelooven. Het geloof is volgens, Monseigneur, de eenige teugel der driften. Wie niet hoopt op eeuwig geluk en niet vreest voor eeuwige straf is onvermijdelijk een booswicht. Dat kan waar zijn voor de kategorie menschen tot welke de bis schop behoort. Hij schijnt zijn volk goed te kennen. Hij weet dat ze niets goeds doen wanneer er niets te winnen is. Als ze vasten, bidden, waken, hun nen eveDmensch helpen is het slechts met de hoop eenmaal duizendvoudig be loond te worden. Indien ze niet stelen, niet doodec, niet rooven is het omdat ze weerhouden zijn door do vrees eener eeuwige straf. Die lieden begrijpen niet dat men het goede alleen doen kan uit liefde voor het goede. De ongeloovigen ziju hooogmoedigen verklaart de bisschop. Daarom zijn de herders der geloovigen allen zoo nede rig, de bisschop doet zich monseigneur noemen, woont in een paleis, leeft in weelde en pracht de priesters heeten oerwaarde en verheffen zich zeiven bo ven al de andere stervelingen. De bisschop zegt nog Eene vijandi ge pen schreef u Volgde men de Chris telijke Leering er zou geene sociale kwestie bestaan. Natuurlijk, dan zou ieder de evangelische Baden Vrijwilli ge armoede, volkomene gehoorzaam heid en eeuwige zuiverheid, in praktijk stellen en het memchdoni ware in eene halve eenw uitgestorven. De Vastenbulle verzekert nog Door het geloof wordt het huisgezin een he mel. Dat zien we inderdaad in onze stad, Monseigneur, er zijn hier veel van die geloovige hemels. En verder Het geloof is niet7in strijd met de Rede want vele geleerden heb ben geloofd. Ja, Hoogwaardige, maar vele geleerden hebben ook niet geloofd en uw gezegde bewijst dus niets. Ik denk overigens dat nooit een geleerde aan tooveraars heeft geloofd. Het spijt me, maar de Vastenbulle van Monseigneur Antonius is een zoute loos factum. Ik spreek niet van de la» tijnsche aanhalingeu waarmee het door spekt is, ik ken geen latijn. P. S. A propos, vriend Lezer, ik zou 't u nog vergeten te zeggen Wie niet gaarne vast kan volstaan met een goe den penning in deu offerblok te steken. Gelief op te merken, Jat de offerblok een kapitaal punt is in zako van Ge loof. men in waarde zouden stijgen. Thans zien ze hoe ze zich betrouwen mogen op de ontwerpen en plans van een klerikaal bestuur. Gaat zien medeburgers, gaat zien naar den Grooten Bolleweg en overtuigt u daar hoe zorgeloos uwe centen worden verspild. Immers als men laat bouwen buiten de lijning is zulks een bewijs, dat men het beele plan in duigen laat vallen. Is er iets belachelijker dan eene straat, die naar deu meest bewoonden kant slechts de breedte heeft eener hondenkar en dan verder verbreedt tot 10 meters. Wat hier thans gebeurt is reeds gebeurd op de Zoutstraatpoort en met de St. Jozefstraat. Oh, wat wordt onze stad door de kollectie kleppers erbarmelijk bestuurd. M. Meert, schepene van Openbare werken, moet fier zijn over den bolleweg. Hij zou daar alle dagen moeten wandelen om de zegeningen te ont vangen der bewoners dier straat. We vernemen, dat de eigenaar van het in opbouw zijnde huis bevel gekregen beeft niet voort te werken. We zijn benieuwd te weten waar dat eindigen zal. Ik weet niet boevele jaren het geleden is, maar 't is reeds lang, het gemeentebestuur be slist, de breedte van den Grooten Bolleweg op tien meters te brengen. Onteigening en afkoop van grond hadden plaatsin 1888, 1889 en later. Heden zullen we daar niet van spreien, hoewel het niet min be langrijk is, dan hetgene we thans onder het oog vaD den lezer willen brengen. 2 4 5 0 7 8 Hierboven hebt ge (de juiste verhoudingen niet in acht genomen) het plan van den Groo ten bolleweg. Als ge de Hovenierstraat (n° 1) ten einde zijt en den Ouden Dendermondschen steenweg (nü 2) opgaat hebt ge rechts den smallen zeer bellenden ingang van den Grooten bolleweg (n° 3). Op den hoek (4) bevindt zich een huis toebe hoor ende aan M. Eeman, daarneven, reeds op den Grooten Bolleweg (5) staan de huizekens van M. VanTbienen, (n° 7) ledige groud (8) huizen van M. Van de Voorde (9) buizen van M. Scbellaert. Daar en verder is de straat 10 meters breed. De heer Ongena is om op de lij ning te bouwen 7 meters moeten achteruit gaan alsook M. Van Hoorebeeck. De lijn 4, 5, 6 duidt aan hoe men de bouwliju had moeten volgen om den ingang der straat ook 10 meters breedte te geven in plaats van 3 a 4 meters die hij nu heeft. Om dat plan uit te werken moesten de hui zen 4 en 5 afgebroken worden en dat was men ook zinnens te doen, want reeds is een bericht daarvan op de huizen aangeplakt geweest. Maar men laat bfct plan nu varen. Inder daad op nummer (6) is men huizen aan 't bou wen die geheel buiten de bouwliju komen, zoodanig, dat naar den kant van den Ouden Dendermondschen steenweg de straat nog slechts eene breedte beeft vau 7 meters. Worden onze stadhuisbazen nu geheel krankzinnig. Gaan ze na duizenden te hebben uitgegeven voor afkoop van grond, nu alles in plan laten en het bezonderste werk niet vol tooien. Naast de stadszijde zou den Grooten Bolle weg dus 3 meters breed blijven en verderop 10 meters breed zijn. De eigenaars, die zich betrouwende op het Élan, buizen hebben gebouwd op den Grooten lolleweg dachten natuurlijk dat door dege- heele verbreeding der straat hunne eigendom- In zekeren schouwburg, wordt door zekere personen van Aalst, zekere revue opgevoerd. Bemerk wel, dat bet de tweede maal is dat de opvoering plaats bad, maandag laatst, aus in den Heiligen tijd van 't wittebrood.... neen, ik wil van den vasten. Eene tooneelvertooning ingericht door ka tholieken en dan nog al door hevige katholie ken, in den vasten is toch iets buitengewoons be Volgens genomen inlichtingen,men ziet dat wij altijd wel ingelicht zijn heeft het stadsbestuur den schouwburg ter beschikking gesteld van de schrijvers der Revue, om er e"ue reeks vertooningen te geven met gesloten deuren gedureu ie de veertigdaagschen tijd van boetvaardigheid eu versterving. Het schijnt, dat niets zoozeer geschikt is om de meditatiën op het Bitter lijden van den Zaligmaker te bevorderen, dan het opvoeren van Revue's met gesloten deuren. We berinneren ons nochtans dat betzelfde stadsbestuur deu toegang tot den schouwburg aan eene liberale maatschappij weigerde onder voorwendsel, dat men in den heiligen tijd van den Vasten was. Beteekent zulks, dat het klerikaal bestuur twee maten en twee gewichten gebruikt, of dat bet vaar wel zegt aan de belachelijke tartuffe- rij vertooningeu te beletten in den vasten. In 't laatste geval beeft het stadsbestuur gelijk, maar we hopen, dat ons zooveel recht zal we dervaren als de katholieken. Wij hebben immers al genoeg te klagen. Reeds twee malen beeft men ons bet water in den mond doen komen met die oolijke Revue met gesloten deuren, waarop we geen blikje mogen werpen. Foei wat leelijke manieren Toen wij onze revue in Concordia opvoerden Btondeu de deuren wagenwijd open voor 't pu bliek. Niemand word buiten gesloten. We vra gen dat men ons evenzoo behandele en beloven wederjonste. Wat ons betreft het genre Revue staat ons aan. We kunnen heel goed de zwans ver dragen, zelfs dan als er gegicheld wordt ten onzen koste, men heeft van dien kant niets te vreezen. Maar indien het ons niet mishaagt eens ge zwansd te worden, mishaagt het ons nog min ook eens onze beurt te hebben. Katje weer, is in zulk geval maar recht en redelijk, en we zullen ons beijveren de zwans met volle maat terug te geveu. Waarom die gesloten deuren Wordt in die Revue, de Passie van Ons Heer vertoond, met een commissaris en een herbergierster als hoofdrollen, en zou het gevaarlijk zijn voor on geloovigen en geuzen zulke Revue bij te wo nen Of is de Revue misschien niet fameus.... is ze wellicht eer beestig dau geestig V In dat ge val getroosten wij ons met de gesloten deuren als 't maar een erbarmelijkheid is willen wij er niet heen gaan, er zelfs niet meer van spreken. Men verzekert ons dat de klerikale tromprot- tersclub, maandag eerstkomende eene andere revue gaat opvoeren. Bravo! ditmaal hopen wij, wel een uitnoodigingskaartje te ontvan- gen. Maar zou de deken op al de heiligenvasten- schenners soms niet boos worden Het bal der Jonge Garde- Het bal door de klerikale Jonge Garde in gericht in haarlokaal was '.veeral een fiasco. Ten twaalf uren waren er geen dertig ge- maskerden en het was er alles zoo stijf dat de katholieken, die toch een beetje vreugde wil- den smaken, bijna allen naar het bal trokken der liberale Concordia. Dat bal zal nooit lakken, tenzij het komi- teit, de pastoors en onderpastoors kan bewe gen er naartoe te komen, gelijk ze de Vlaam- scbe kliekfoor kwamen. Wanneer deken, pastoors en onderpastoors naar het gemaskerd bal gaan, zullen er ook verkleedde kwezels komen, die onder het bid den van een lamlendige paternoster een flik ker zullen slaan, of den grand écart zulleD maken. Dat zal ten minste een komiek spekta kel zijn 1 Men zou er ook de propere revue van den Kyrie o'eïson of der tromprotters kun nen opvoeren. Anders is t berniek Ontuchtige liederen. We lezen in Denderbode, dat de burgemees ter strenge bevelen heeft gegeven voor het be teugelen der ontuchtige gezangen. Dat keuren we volkomen goed. Maar waarom neemt de po litie dan ook geene maatregelen om den schrij ver, drukker en verspreider te ontdekken der smerige naamlooze liederen en schriften die aan de Kattestraatpoort door een gemeenen geilaard worden rondgestrooid. Texte. In het katholiek blad Le Journal de Bruxelles schrijft zekeren Texte, dat hij het vermoorden van al de Joden zeer natuurlijk zou vinden, en hij, wat hem betreft heel gaar ne schieten zou op de protestanten en vrijden kers die de Joden verdedigen. Indien een socialistisch blad zulks moest schrijven, het zou voor ophitsing veroordeeld worden. Nu de klerikale anarchist mag gerust zijn, de protestanten en vrijdenkers zouden de han den niet in de zakken houdeD, en zich weten te verdedigen. Overigens anarchisten zijn over 't algemeen lafaards. Liberale Belgische Werkliedenpartij. De algemeene Raad heeit alB voorzitter aangeduid M. Jules Jourdain, de Merodestraat 70, St. Gillis, en als sekretarissen, MM. Detry, St. Barthelemystraat, 5, Luik, en Victor Hey- mans, Lange Schipstraat, 94, Mechelen. De eerste is gelast met de belangen der par tij in de provincies Luik, Limburg, Luxem burg en Namen, alsook in 'tarrondissement Charleroi. De tweede zal zich bijzonder bezig houden met de provincies Antwerpen, Bra- band, Oost- en West-VIaanderen en Henegou wen (uitgezonderd het arrondissement Charle roi.) De aangesloten kringen en de vrienden wor den verzocht, zich rechtstreeks te wenden tot den sekretaris, met het deel van het land ge last, waar zij wonen. Liberale Trompettèrsolub. Zondag 6 dezer om 10 uren voormiddag algemeene repetitie bij den heer Philips Kool straat. De Barrikaden. De barrikaden gedurende den vastenavond vóór den Comte d'Egmont opgericht zijn eindelijk verdwenen. De geuzen mogen weer adem halen, zonder de misselijke geuren van den huizekensafval en wildenbeestenstal te moeten opsnuiven. Goed zoo Men vertelt, dat men hot vermolmde nfdak, dat thans aan den gevel van den Comte d'Eg mont hangt gaar. vervangen, door een sierlijk zonueschutsel dat tevens, tot balkoen zou die nen. Wel 1 dat is een goede inval en munt uit door zijn wanstaltigen aanblik. Koelbloedigheid. Onze stadgenoot Felix De Lattre trad met den dierentemmer in de leeuwenkooi en rookte er zijne sigarette zoo gerust als ik of gijdie te huis met vrouw en kroost bij de stoof zitten. Dat heet men niet alleen koelbloedigheid, het gelijkt wel een beetje aan waaghalzerij, wat mij betreft ik ga veel liever in ons hen- nenhok, dan in eene kooi met een paar vrien delijke leeuwen. Interpellatie. De bewoners der Kattestraatpoort hebben eene afvaardiging gezonden bij den diepzin- nigen, weizwijgenden gemeenteraadsheer, M. Frans De Koninck, die benevens het stioltje van broeklapper te huis en in 't weezengeaticht, ook fnog het kansje waarneemt de bewoners zijner wijk in den gemeenteraad, te vertegen woordigen. Hoe hij in dien raad gekomen is, waarom hij daar zit, of wat hij er gedaan heeft kan de man natuurlijk met al zijne welzwijgenJheid niet vertellen. Maar nu heeft hij aan de af gevaardigden van zijne gebuurte beloofd het schepen collegie te interpelleeren over de kwestie van het straatje van Van Geem. Doeken Duwé, Schockaert, Claus de Kaat ser en andere vernuften zullen zijne welzwij- gende interpellatie ondersteunen. Een kemel te koop. In de menagerie welke hier op de merkt stond was een kemel te koop voor honderd franken. Waarom heeft ons stadsbestuur hem niet ge kocht. Nooit zal het nog de gelegenheid heb ben in 't bezit te komen van zoo een goedkoo- pe kemel. Al de andere kemels hebben zeer duur ge kost. Moeten we spreken van de kemel-brug, de kemel-leaning, de kemel-straten de kemel- verslag enz. Waarom ook geen kemel-ke mel Die hadde ten minste als grasetend dier, diensten kunnen bewijzen aan M. Meert sche pene van openbare grasgroeierij. Ziek Neen, Zonder ziek te wezen beproeft men van tijd tot tijd alles om het lichaam te zuiveren of zich te herstellen van alle onge steldheden zooals (hoofdpijn, slechte spijs- verteering, verstoptheid, enz. enz.) Het is daarom dat iedereen zich het buikzuiverend middel zonder weerga moet aanschaffen, Wal- tbéry Pil genaamd. CCU uwuiAU'w"""*o

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1898 | | pagina 2