J)e Paus als Scheidsrechter,
De Commandant.
Klerikale Kruiperijen.
Paaschsermoen.
Antwoord
Kip-Kap.
De Paus, Leo XIII, zal dus als scheids*
^echter optreden om het geschil bij te
Joggen tusschen Noord*Amerika en
Spanje ontstaan ten gevolge der gebeur
tenissen Op het eiland Cuba,
J)e Cubanen werden door de Span
jaards verdrukt en kwamen reeds meer
malen in opstand om het kwellende juk
af te schudden. Nog nooit was een op
roer zoo bloedig, hardnekkig en lang
durig als hetgene thans nog niet ge
dempt is.
De Amerikanen ondersteunden de
i pstandelingen onderduims en de Span
jaards waren gedwongen aan Cuba een
zelfstandig bestuur toe te staan, doch
de omwenteling kan daardoor niet be
daard worden en de oproerlingen vroe
gen hunne geheele onafhankelijkheid.
Amerika liet niet na de revolutionaire
benden hulp en voorraad te zenden.
Door die tusschenkomst ontstond twist,
de zaken gingen al slechter en slechter
en het ging met een oorlog eindigen,
toen Amerika voorstelde, den Paus als
scheidsrechter te laten uitspraak doen.
We vernemen, dat de Paus aanvaard
h eft. Welnu we juichen dit besluit vau
harte toe. De Paus zal dus toch eenmaal
de bewerker zijn van den vrede tusschen
de volkeren, eene taak die edeler en
grootscher is, dan het uitvaardigen van
banbliksems, het toekennen van aflaten
•en andere beuzelingen van vervlogen
eeuwen.
Wij hopen dat Leo XIII in zijn pogen
zal slagen, dat door zijne tusschenkomst
een gruwelijke oorlog zal vermeden
worden en de verdrukte Cubauen rust
en vrede zullen herlangen.
Opperste scheidsrechter tusschen de
volken Ziedaar ten minste een titel
waardig van dengene die men den stat
houder noemt van God op deze aarde.
O welke verheven zending Indien al
de priesters beheerscht waren door den
geest van bevrediging, die zij zeggen
yan God ontvangen te hebben, hoe zeer
jcouden zij geëerbiedigd worden.
We key ren het volkomen goed, dat
rie Paus als scheidsrechter optrede we
betreuren enkel dat hij niet eerder zelf
Jiet initiatief beeft genomen eener zen-
iii ig die zijne nagedachtenis vereeren
zou, en zijnen naam glansrijk zou doen
-schitteren ju het geschiedboek der be
schaving. We betreuren, dat hij niet
tusschengekoraeu is in de moorderijen
d.er Armenjanen door de Turken, in den
oorlog tusschen Turkije en Griekenland,
eu dan betgeen hem nog aan macht en
invloed overblijft niet heeft gebruikt
om de afschuwelijkste tooneelen te doen
ophouden, om de beschaafde volkeren
en koningen tot hunnen plicht te roe
pen,
Misschien achtte bij toen zijne macht
en invloed te gering, om door onge
vraagde tusschenkomst eenigen uitslag
te bekomen. Thans is dit het geval niet.
Een scheidsrechter, door beide partijen
aanvaard heeft daardoor zelf een invloed
welke zijne uitspraak op voorhand als
beslissend doet aannemen.
Wat er van zij, wij achten den oorlog
te barbaarsch om voortaan nog door de
beschaafde volkeren als eenige uitweg
aau twisten te kunnen gelden. Een we
reldtribunaal zou meer vertrouwen in
boezemen en meer eer doen aan de
Menschheid dan de schitterendste veld
tochten.
De Paus Leo XIII is als scheidsrech
ter aangesteld, wij hopen dat zijn rech
terschap glorierijk zal wezen voor hem
en voor de beschaving.
P. S. Met spijt vernomen wij dat het
scheidsrechterschap in 't water is geval
len.
schen kropen ze voor den bisschop van Gent op
de knieën, rukten zich de haren uit, boden, las
terlijke rapporten aan om de interdictie te be
komen van den hoofdman der deraokratische
partij.
Ten gepastentijde, juist toen de demokraten
hunne propaganda gingen beginnen, opende de
bisschop de springval on Ier de voeten van hun
nen hoofdman, slingerde hem in den afgrond
en smoorde zijne stem.
De kliek ondanks al haren bluf oordeelde,
dat het gemakkelijker was door geheime rap
porten en dringende voetstappen den bisschop
tegen üaens in't harnas te jagen, dan dezen
te overwinnen in eene kiezing. Om zich te
onttrekken aau de gevaren van den strijd met
hem, beletten zij hem te strijden, en om tot
dien uitslag te geraken hebben ze maanden en
maanden als sluipmoordenaars in den donkere
gewerkt.
Zeker het is min eerlijk, maar bet is prakti
scher, en de kliekers denken immers het einde
wettigt de middelen, zij zijn boven alles prak
tische men schen.
We zeggen de klerikaien, we bedoelen na
tuurlijk de klerikaien der Aalstersclie kliek,
indien nog andere invloed tegen priester Daens
werd gebruikt, is het toch onbetwistbaar de
bemoeiing der Kliekmannen welke overwegend
is geweest.
Uit Aalst kwamen de beschuldigingen en de
verklikking. O, zeker, gansch belangloos.
De kliek bestormde het bisdom met klach
ten en laster tegen den gebaten priester en
ontrukte aan den bisschop, de interdiktie van
priester Daens. Priester Daens is een slachtof
fer der loeusche diplomatie der Aalstersche
koteriemannen.
Doch het was niet voldoende het gezag en
den invloed van den hoofdman de vernietigen
men moest zooveel mogelijk de kiezers welke
h<m genegeu zijn beletten aan de stemming
deel te nemen. Hier is de tusschenkomst van
M. Woeste onloochenbaar, hij heeft aan het
goezernement den 22 mei opgedrongen voor de
kiezing en dan reeds zijn duizenden kiezers
naar Frankrijk vertrokken. Ziedaar hoe door
de schuld van Woeste eene menigte kiezers van
de stembus worden verwijderd. Weg met do
lieden die noch M. Woeste, noch zijne Aalster
sche bijloopers in het harte dragen.
Goed zoo. Die heeren verwaarloozen niets
om hunne zegepraal te verzekeren eD toonen
zich weiuig kiesch in de keuze hunner midde
len. Zij zijn dus wel overtuigd van hun aan
staanden val, of danken zij misschien, dat het
voldoende zal zijn telkenmale hunne schande
lijke trukken te hernemen, om hunne victorie
te vereeuwigen in het arrondissement Aalst.
Ze spelen waarlijk mooi spel de dompers 1
Ze dragen zorg de kaarten te teekenen, alvo
rens een partijtje te beginnen. Priester Daens
heeft het in de Kamers gezegd en herhaald en
geen enkel eerlijk man zou het durven betwis
ten Een triomf in zulke voorwaarden be
haald zou eene schande temeer zijn voor de
reeds bemorste domperspartij van Aalst.
Maar er is meer te doen. Alles moet in
't werk worden gesteld om de kliek te beletten
voordeel te trekken uit deze pyramidale schel
merij
Er moet een beroep worden gedaan op de
wilskracht van allen, om de dompers over
boord te gooien en hunne deugenieterij te ver
smoren in de modder hunner kuiperijen en
hunner laagheden. Nooit zal de afstraffing zoo
zeer verdiend zijn geweest.
We dachten het toppunt of' liever den bodem
der klerikale kuiperijen te hebben gezisn. We
hadden reeds eene merkwaardige verzameling
van die deugenieterijen aangeteekend en we
vroegen ons af wat de dompers nog wel kon
den uitvinden, om de schoonste nummers der
kollectie kiestrukken te overtreffen.
En zie, nauwelijks is de kiesperiode aange
broken of we staan tegenover procédés welke
tot nu toe nog niet gediend hadden. De truk-
kenzak der kliek is nooit ledig. De klerikaien
beginnen den kiesstrijd met twee meesterstuk
ken op 't gebied der kiesvingervaardigheid en
J (aaskakery.
Sedert weken kondigdep rij in gemeene be*
woordingen de nederlaag aan welke zij pries*
Kr Dkccst zouden doeu oudergaan, maar intus-
Herhaalde keeren werd het gerucht ver
spreid derbenoemiDg van M. Edm. Banneville
tot commandant der Burgerwacht. Men vertel
de zelfs dat M. Banneville voor de kwestie bij
den Goeverneur werd geroepen.
We weten niet in hoeverre die geruchten ge
grond zijn, we denken echter dat de benoe
ming van M. Banneville door elk niet tevre
denheid zou vernomen worden.
In zijn hoedanigheid vau gewezen krijgsman
bezit hij de noodige bevoegdheid, en als burger
wordt de heer Banneville door al de Aalste-
naars zonder onderscheid van partijen hoog
geschat.
M. Banneville heeft het Aalstersch karakter
grondig leeien kennen, hij is voorkomend en
hulpvaardig voor eenieier. In alle geval zou de
overgroote meerderheid hem verkiezen boven
wie het ook zij, om de Burgerwacht aan te voe
ren, te meer daar de dienst thans lastiger zal
zijn en er veel takt zal noodig wezen om on
der de nieuwe wet, de wachten niet nutteloos
te tergen of te plagen.
(Voor priesters alleen).
Beminde Broeders,
te sluiten. Ds inschrijvingen worden aanvaard
in het lokaal bij Frans Nieuwlandt, Klap-
straat en bij den Voorzitter der Maatschappij,
Gustaaf Van der Veurst, Eaplanadeötraat.
We hopen dat de bijtredingen talrijk zullen
zijn.
Is dat waar P
Volgens er verteld wordt zou er dees week
in eene broederkensschool van ons arrondisse
ment een zeer betreurenswaardig feit hebben
plaatsgehad.
Een kleine leerling welke na de klas moest
blijven tot straf, zou op de speelplaats verge
ten zijn geweest en er den nacht iu doodangst
hebben overgebracht.
Naar de ronk gaat is het kind gevaarlijk
ziek geworden tengevolge vau den uitgestanen
angst en koude. We roepen daarop de aan
dacht van het gerecht en hopen, dat mdieD
het feit waar wordt bevonden, de meer dan na
latige onderwijzer zijne straf niet zal ontgaan.
Licht, licht, licht
Deze week was men ln de Leopoldstraat aan
't graven van diepe grachten. Uit genomen in
lichtingen blijkt, dat men voornemens is, de
openbare verlichting merkelijk te verbeteren.
Goed zoo M<>etnn die groeven nu dienen tot
het plaatsen der draden voor het electrisch
licht of dienen de uitgevoerde werken tot ver
betering der gasverlichting, we weten het niet.
Doch er is spraak van meer en fraaier licht en
we juichen toe 1
De Maag. De gebrekkigste spijsverteerin-
gen, maagontstekiDgen, krampen, verstoptheid
worden ten spoedigste genezen door de Pil
Walthéry fl .25.) Niet te vergelijken mei de
Pastil Walthéry (1,00) die de hoest, ontsteking
en keelpijn geneest.
Naar aanleiding van een gedichtStof"
en kracht in ons nummer van 6 Maart
verschenen, bevat 1)enderbode eene beoordee
ling, waarin wij aantreffen
Masker en huichelarij De schrijver is een
n overtuigde materialist. God of ziel kent hij
niet, heeft hij nooit ontmoet of met de oogen
gezien, met de handen getast, zal hij zeg-
gen hij kent de stoffelijke Datuur eu daar-
mês alles. God heeft de natuur niet gescha-
pen zij is door hare eigene macht, zij ia
zonder begin en zal ook zonder einde zijn.
De majoor zendt ons het volgende
'k Min den Heer in zijnen tempel
ditn hij voor het menschdom schiep
Toen hij licht en •narde en zeëen
uit den Ni t in «vezen riep
Gansch de Sclieppiug is een outer
waar de psalm van 1 of Ie eu vree
Onbegonnen nooit volzougen,
opstijgt als een heiige bêe.
Waar en zon en maan en starren
Gods gewijde kaarsen zijn,
Dia voor christen en voor heiden
glanzen met denzelfden schijn.
Tempel, waar de geurge wierook
uit elk bloempje ons tegenwaait,
Reinigend den aardschen omtrek
waar bet kwaad zijn rampen zaait.
Al wat werkt en strijdt op aarde
zeis en ploeg en creest en zin,
Zijn de klokken die elk nooden
liefdevol ten tempel in.
Tempel, waar elk mensch lijk wezen
dat gevoelt eu denkt eu werkt,
Priester is voor andre wezens
die hij liefheeft, leert en sterkt.
Tempel, waar 't gevoelig harte
'l schoon der broederliefde ontwaart
Waar het ziel- en geesteskrachten,
burgertrouw en zeden gaart.
Waar men zoete waarheid huldigt,
waar men haat wat liegt en drukt,
En den kanker vau de dweepzucht
uit verdoolde harten rukt.
Tempel, waar voor ieder plaats is
aan den grooten vrijheidsdisch,
Zelfs voor hem die van de vrijheid
een gezworen vijand is.
De Vermaarde Pillen Depratere
genezen altijd de krankheden die afhangen van
de gal, de hardlijvigheid, de hoofdpijn, de wal-
gin°en het zuur, de jicht, het rhumatismus
enz! enz. zij bezitten drie groote hoedanighe
den zij genezen zeker, zij genezen vlug, en zij
genezen zonder smart.
OPGEPAST. Dat u de pillen Depratere en
geene andere gegeven worden. Overal 1,50 de
doos Alg. dépót Alf. Depratere, Oostende.
Liberale Burgerskring.
Zaterdagavond, 9 April ten 8 1/2 uren Ver
gadering van den Liberalen Burgerskling in
den Comte d'Egmont.
1° Wetgevende kiezingen.
2° Hoogstdringende maatregelen.
3° Gewichtige mededeelingen.
Liberale Tromp ettersclub.
Zondag, 10 April om 10 uren voormiddag
repetitie bij den heer Leon Van den Brande
Gazometerstraat.
De Liberale Gedekoreerden.
De Maatschappij der Liberale gedekoreerden
vieren Zaterdag 16 April hun jaarlijksch feest
gevolgd door een avondmaal de eere- eu wer
kende leden aangeboden
We doen een oproep tot al de Liberale gede
koreerden om zich bij deze Maatschappij aan
Tempel, waar 't geloof niet blind is,
maar door kennis wordt geschraagd
Waar men overslaafd vooruit wil,
waar men recht bij rede vraagt.
Tempel, die hoe groot en schoon reeds
daaglijks wint in sterkte en kracht
Op de zielen waar de ervaring
heel de bouwstof heeft gebracht.
Waar verdraagzaamheid herheffing
voor den zwakke wordt die dwaalt i
Oveituiging door het voorbeeld,
licht daar door het duister straalt.
Waar men 't zweet des twijfels afdroogt
door het woord van Rede en Licht,
Waar't vooroordeel voor de kennis,
domheid voor de waarheid zwicht.
'k Min den Heer in zulk een tempel
uiet uit steeu is dien gebouwd,
Maar uit alles wat de schepping
in haar heerlijkheid ontvouwt.
Tempel, op wiens breede voorpoort
een gebod staat een alleen
Menschen, broeders, mint elkander
en gaat zoo in vrede heen I
Victorien Veinde Weghe.
In den Gouden Schoen,
41 Laekenstraat Brussel, verkoopt men aan
fr io,Q<£» extra sterke schoenen die men
overal liet dubbel betaalt,
Rrobeeït I
Wij hebben gedurende den paaschtijd sermoenen
gehad voor Mannen alleen voor "Vrouwen alleen»
voor Kinderen alleen We kunnen niet nalaten
hier een sermoen voor Priesters alleen mede te
deeJen.
Sermoenen voor priesters worden nooit gedaan en
helaas te*i huldigen dage zijn ze er het meest noodig.
We geven dus het woord aan den predikant, die ons
zijn sermoen heeft medegedeeld
Duizend acht honderd acht en negentig jaren is het
geleden, dat ginder op den Golgotha JesuB aan het
schandhout hing. Afgebeuld en afgemarteld had hij
zelf het daarboven gesleept, bukkende en vallende
onder den last. Daar stierf hij aan het kruis murme
lend Vader vergeef het hun want ze weten niet wat
ze doen.
Jesus, beminde Broeders, was het symbool van
het lijdende inenschdom in ellende geboren, in
armoede grootgebracht, in tranen on lijden het
leven eindigend Consummatum est Alles is volbracht.
U beminde Broeders, noemt men de dienaars van dien
Jesns, de dienaars van het lijdende volk. Uwen plicht
is dat rampzalige volk op te beuren, bet te leiden, het
te verdedigen het te troosten,
Welnu ik vraag het u, hebt ge dat gedaan Wie
onder u durft hier op het beeld van den Gekruisigde
de hand leggen en roepen Heere ik hebgetraoht uwe
voetstappen te volgen, ik heb al de menschen in een
broederband willen vereenigen, ik heb voor de armen
gebeden gelijk voor de rijken, ik heb het volk onder
wezen, ik heb in mijn hart noch haat, noch nijd,
noch wrok tegen eenig mensch gevoeld.
Ha 1 de profeet Isa heeft gelijk gehad te zeggen
Sicutpopulus, sic sacerdos (Isa 24 vers 2) Zulk volk
zulke priesters. En hoe is het volk nu, beminde Broe
ders Ik heb uwe gazetten gelezen, de schriften door
n opgesteld, ze staan rol ergerlijke dingen, vol ter
gende dwaasheden, vol leugen en laster zelfs tegen
eigene ambtsbroeders.
Er staat geschreven O, homo Dei sectare juslitiam,
charitatem, mansuetudinem (Tim 6, v. 11). O priester
wees rechtvaardig, liefdadig en zachtmoedig. Welnu
dat zijt ge niet, ge zijt nog enkel politieke makelaars,
die al de voorschriften van Jesus vergeet, en de sua
facilitateprcesumere, die u te veel op uwe macht laat
voorstaan.
Gij predikt vrede aan het volk maar het is een val-
sche vrede irrita et falsa paxgij pleegt bermhertig-
heid, maar doet u het minste gebedje, den geringste
voetstap betalen sub misericordia titulo malum fal
lens onder den naam van bermhertigheid is het winst
bejag.
En denkt niet, beminde Broeders sic nos existtme
homo, zoo acht ons den mensoh (1 Cor. 4 v. 1) Jesus
zelf moet u zoo achten. Ach kon hij wederkeeren op
de aarde en uwe werken zien kon hij u zien, de
Arme Lijder, in uw met goud en diamanten bezette
kleederen, in uwe rijke paleizen, kon hij u gade slaan
loopende met huilende benden langs de straat geld
slaande met uwen godsdienst, rondstormende om op
't geweten te drukken der kiezers ten voordeels van
alles wat den vooruitgang betracht.
Sicut populus, sic sacerdos, zulk volk, zulke priesters
heelt Isa gezegd. Wat doet gij voor het volk V Gij
hebt het niet verbeterd, overal waar ge komt zaait ge
twist en tweedracht, den godsdienst maakt ge tot een
winkel, uwe gebeden, uwe missen, uwe begrafenissen
moeten betaald worden aan een hoog tarief, ge geeft
het voorbeeld van trots en hoovaardigheid.
O ik weet wel, dat ge machtig zijt, scio, quia omnia
votes, ik weet dat gij alles kunt. Ad quodevoluris por-
riqe manum tuam steekt uwe hand uit naar hetgene gij
wilt gij hebt maar te nemen. Gij beheereeht het volk
omdat gij het in bijgeloof houdt gedompeld, maar
het is er niet te beter om en let wel op, beminde
I Broeders, uw rijk zal niet duren, immers de profeet
Ozea heeft gezegd Ceecus ci cceco ducatum pmstet,
ambo infoveam cadunt, aU de eene blinde den anderen
leidt vallen ze beiden in de goot. Ja gij leidt het volk
en den godsdienst tot volstrekten ondergang.
Zegt mil priesters, wat hebt ge al te weeg gebracht
Als 't Pasehen is,_geheel de stad luttel uitgenomen
èaat te biechten Tuischers, dronkaards, vloekers,
h en h(1) overspelers en speelsters, woeke
raars meineedigen, lasteraars, achterklappers en
klapsters die in haat, twist en vijandschap leven.
Daarentusschen als de Pasehen geëindigd is ziet men
dan meerder zeeghaarheid, min dertelheid, mm ïjdel-
heid in de comedien ?Zijn er dan min vloekers, min
dronkaards, min onkuische en wulpsche menschen
(Geheel dit par. is letterlijk genomen uit een werk van
pater Backx, LioeBeiaat in de H. Godheid).
Neen, niet waar? En waarom datÜmdat Isa cre-
liik heeft wanneer hij zegt Sicut populus, sic sacerdos,
zulk volk, zulke priesters. Ha de priesters moeBten
het volk stichten niet alleen door hunne woorden
maai door hunne werken, door hunne voorbeelden.
Ze zonden moeten leven in zachtmoedigheid in spiri
tus lenitatis en ze doen het niet.
Priesters, neen Gij dient het lijdende Mensohdom
niet, gij buit het uit; Gij dient God niet, ge tergt hem.
Provocasse est iram, non sertas&e sententiam gij wekt
zijne verbolgenheid op, maar onderhoudt zijne lee-
ring niet.
In alles zoudt ge in de bres moeten staan om de
rechtvaardigheid te verdedigen, gij zoudt het volk
van het kwaad moeten terug houden ut ei persuadere-
in qua> male se sectio pracipitaverit en hem aantoonen
iu wat kwaad hij door de sectien gedompeld wordt.
Gij zoudt hun moeten waarschuwen tegen het ver
derf hunner gewetens, hun aantoonen welk gruwelijk
kwaad het is deu menscbelijken wil door dwang ge
weld of bedrog te vernietigen en hoe slecht het is
door valBchheld en lokaas de tirannij in handen te
krijgen Vide te et Gustate quoniam suavis est Kliehe-
btis (Ps. 33 v. 9.) Ziet en proeft hoe zoet de Kliek is.
Bekeert u, beminde Broeders het wordt tijd, wordt
eindelijk eens priesters van het Lijdend Menschdom
in plaats van priesters der wereldsche opperheerschap
pij Predikt vrede met woorden en daden, memento
unde cccideris, et age patnitentiam, gedenkt waar gij
gevallen zijt en doet boetvaardigheid. (Aproc 2 v. 6.)
Door uw voorbeeld zult gij den godsdienst redden, al
het andere is maar lapzalf: dissimilatore dolore conte-
gitur, 't zijn plaasters op een houten been (S. Cypna-
nus.)
Bekeert u, beminde Broeders, want de katholieke
bladen verklaren dat de godsdienst verflauwt en het
volk slechter wordt en Isa heeft gezegd Sicut populus
sic sacerdos, z«lk volk, zulke priesters. Bekeert ueu
wanneer ik terugkom zal al het yolk u liefhebben, u
loven, het zal in vrede en eendracht leven, het zal on
derwezen zijn en
Wanneer Gij dan het beeld van den gekruisigde
zult aanschouwen, zult ge met hemelsohe vreugd mo
gen zeggen Sicut populus, sic sacerdos, Heer we zij n
uwe navolgers, we zijn de priesters van het Lijdende
Menschdom, Amen.
(1) In den tektst van- het sermoen staan de woorden
voluit.