w VLAAMSCHE KEBMIS. EEN RAKKER f Nummer 37 Zondag 11 September 1898. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Ingang vrij voor iedereen mits 10 centiemen. Allen naar de Vlaamsche Kermis Liberale Scholen. Dreyfus. 13de Jaar. 4 fr. voor de stad Abonnementsprijs 4 fr 5Q voor den buiten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van bet blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen rfrnkreoeL Prijs der Annoncen Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijde1 frank Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschiiften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST ÏO SEPTEMBER. Zondag XI September, YLAAMSCHE KERMIS in CONCORDIA. Ten 11 uren voormiddag uitgang van den Kermisstoet. De stoet zal de bezonderste straten der stad doorkruisen. 'a Namiddags ten 3 uren heropening der Barakken en Kramen. De Kermis zal sluiten met een prachtig DANSFEEST in de groote Zaal. Wie zich eens deftig eu hartelijk wil vermaken moet naar de VLAAMSCHE KERMIS gaan. Gaat zien naar de Kunstenaars, naar den Bodega, den Restaurantje Frituur en Wafelhuis, het onvergelijkelijk Marionettenspel van Mr en Mme MARIEN onz. enz. Loten van de TOMBOLA aan 10 centiemen zijn overal te verkrijgen. De trekking zal later plaats hebben. (Petrus Daens weet er van te spreken) toegevendheid en wederzijdsche liefde er de kinderen Diet worden ingeplant, zij die zulks zouden moeten doen zelf eene sectarische opleiding ontvangen hebbende en in hun geest onderhouden worden. Alhoewel sedert 1884 een katholiek gouvernement over ons onderwijs be schikt noemt Denderlode de officieele nog immer liberale scholen (die van inej. Emma en M. Van Renterghem in begrepen.) Indien nu Denderlode vindt dat ze geeue genoegzame waarborgen meer opleveren dan is het de schuld der katholieke partij die er onbekwamen heeft ingeplaatst of ongestraft en met gesloten oogen uit politiek belang er leeraars laat in werkzaam zijn op wier zedelijkheid veel af te dingeu valt. Onder den zou deftigen titel Ze lekken elkander bespreekt Dender lode onze artikels op het onderwijs en noemt ze razende uitvallen tegen het godsdienstig onderwijs en tegen de ka tholieke leermeesters. Ons schrijven moet wel raak geweest zijn om zoo do woede van den hond van Denderlode te doen ontsteken. WAt heb ben wij eigenlijk de ouders aangera den Niets dan hunne kinderen naar do officieele scholen te zenden, naar de stads- en middelbare scholen, omdat die gestichten de meeste waarborgen van bekwaamheid en zedelijkheid aanbie den. Kunt gij loochenen, Denderlodedat de officieele scholen onder het toezicht staan van het katholiek ministerie en van onzen katholieken gemeenteraad? Is dat geene voldoende waarborg dat de godsdienst er onderwezen wordt en dat er onder betrek van zedelijkheid niets is op af te wijzen Zoo niet, Denderlode wie is er dan in fout, wie doet er dan zij nen plicht niet Bepaalt de wet niet dat al de leden van het personeel der officieele scholen moeten gediplomeerd zijn, terwijl het voldoende is dat de helft van het perso neel gediplomeerd zij in de aangenome- ne scholen en is dat geen eerste waar borg van bekwaamheid Bij veel uwer nonnen ligt de be kwaamheid in de kennis van den cate chismus en der heilige geschiedenis en bestaat de zedelijkheid in het dagelijks bijwonen der kerkelijke diensten. De opvoedkunde telt voor weinig of niets godsdienst en huichelarij zijn bij u vol doende. Dat de onderwijzers door de gratie Gods of door die van hunnen ko zijn een diploma verwierven dat zij dank aan hunne familiebetrekkingen zonder ondervinding schoolbestuurder gebombardeerd worden, toch zijn het voor u bekwamen dat ze door hunne levenswijze laten denken dat ze voor staander zijn der vrije liefde toch zijn het voor u zedelijken omdat ze gods dienstig zijn en de kinderen opleiden in de vrees der priesters en in een ka tholiek fanatisme. De vrije scholen leveren voor de ou ders geene genoegzame waarborgen ©p, zeggen wij, omdat het gedurig inpom pen van slaafsche onderwerping en blind geloof den geest niet opent en het denkvermogen niet ontwikkelt, omdat de gevoelens van verdraagzaamheid, De vraag zal niet gesteld worden In dien honderdmaal herhaalden volzin ligt hee! hot geheim der verschrikkelijke Dreyfus- zaak. Een man, die tot het laatste oogenblik krachtdadig zijne onschuld staande hield werd tot de gruwelijkte strat, welke men voor een denkend meusch uitvinden kan, veroordeeld. Hij ligt sedert jaren gekluisterd eu geketend op het duivelseiland. Van den eersten dag der veroordeeling, rees er in vele eerlijke gemoederen twijfel op, over de plichtigheid van den ongelukkige, die dan voor een andereu schelm boeten zou. Maar Dreyfus, is een Jood zijn dat mon- schen en de ware schelm moest kost wat kost bevrijd blijven. Eu toen er kreten opstegen, die de ontdekking van den waren plichtige eischten klonk het steeds De vraag zal niet gesteld worden. Is Dreyfus in de wettelijke vormen veroor deeld De vraag zal niet gesteld worden. Heeft Dreyfus of zijn verdediger kennis ge had van de stukken, die zijne veroordeeling ten gevolge hadden De vraag zal niet gesteld worden. Heeft den legerhoofdstaf alles gedaan wat mogelijk ja noodig was, om de echtheid der stukken te onderzoeken De vraag zal niet gesteld worden. Bestaan er in ae bureelen van den staf stuk ken, die een nieuw licht in de zaak kunnen brengen De vraag zal niet gesteld worden. Zola zendt zijn vermaard J'accuse (ik be schuldig) in 't licht. De vraag zal toch niet ge steld worden. Zola wordt vervolgd, het geding duurt da gen lang, maar telkens men raakt aan de zaak Dreyfus, die den staf meer en meer tot schan de strekt, kliukt het weer de vraag zal niet gesteid worden. Zola wordt veroordeeld, Dreyfus blijft geko te id de vraag zal niet gesteld worden. Picquart zoekt gewetensvol naar de waar heid, hij wordt vervolgd, ontvangt valsche telegrammen. De vraag zal niet gesteld wor den. Picquart wordt naar de woestijn gezonden de legerstaf hoopt dat hij er den dood zal vin den. Maar Picquart keert weer. Toch zal de vraag niet gesteld worden. Een kolonel stopt den minister van oorlog een valschen brief in de hand. De minister leest dien in de Kamer voor spreekt een prach tig diskoers uit en het stuk van den schriftver- valscher wordt op duizenden exemplaren ge drukt en aangeplakt om iedereen te overtuig gen, dat het onnoodig is de vraag te stellen. Esterhazy, du Patty de Clam, en tutti quanti worden toegejuicht, hunne eerloosheden wor den opgehemeld. De vraag zal niet gesteld worden. Picquart, schrijft aan den minister dat het door hem gelezen stuk valsch is. Picquart wordt ia 't gevang geworpen. De vraag zal niet gesteld worden. Picquart wordt gevangen genomen en als een schurk vastgezet omdat hij de waarheid wist of giste. Want de vraag mocht niet ge steld worden. De schriftvervalscher en meineedige die op 't tribuaaal tastbare leugens vertelde, kolonel Henry is eindelijk gedwongen, zijne valsch- heid te herkennen. Zal de vraag gesteld wor den Kolonel Henry, de schriftvervalscher, die het eenige stuk fabrikeerde waarin den naam Dreyfus voluit is geschreven beeft zich gezelf- moord Zal de vraag nu gesteld worden Generaal Boisdeffre, generaal Gonsa en al de gegalonneerde schurken en jesuieten die den legerhoofdstaf uitmaakten hebben hua ontslag gegeven... De Waarheid is in aantocht, de straf dep misdadigers, der valsche, uitgekookte of beven de rechters begint de kastijding van 't fransoh chauvinisme vangt aan. Ja, de vraag zal gesteld worden. Omdat we denkeu dat ondanks alles, het fransche leger beter is, dan zijnen hoofdstaf, de fransche natie beter dan de slaafsche rec'nters- De vraag zal gesteld worden, ten ware Frankrijk nog dieper gevallen ware daa we dachten, ten ware het wezenlijk van hoog tot laag verrot en bedorven ware. De waarheid is in aantocht En de vraag zal en moet gesteld worden. Hoe langer men toeft, hoe erger het zal worden. De zelfmoord van Henry is maar een begin. Alle goede geneesheeren voorschrijven gaarne de slijmverdrijvende Walthéry Pil, om dat zij een zacht en gemakkelijk purgeermid del en terzelfvertijd een verzekerd geneesmid del is tegen al de ziekten en ongesteldheden. Folklorische dorptafereeltjes door Pol LINDEMA. Mag zonder toelating niet overgedrukt worden. 5" Vervolg. Ooi, ooi 't is al gedaan Peisde gij- len da'k daarom geef Geen spier spot Nard in 't gezicht der schertsende meisjes. De blijde tonen eener harmonica klinken op eens huppelend, springend over het dorpje heen. Klaas 1 blinde Klaas I Al de kleinen stuiven uiteen en jubelend loopen zeden speleman tegemoet, en begroeten hem met vreugdige verwarde kreten. Nardis de eerste bij de hand, hij grijpt Tistje van den champetter onder den arm en beiden dansen ze op de straat dat het zaad in de hoogte vliegt. Ei, Tone, zing eens van den Ouden man l Ja, Tone, toe I toe De goede blinde trekt eenige akkoorden en zingt dan met zijne bevende, zoete stem Daar kwam een oude met zijn stok Hij riep een ure slaat de klok En bij deed ziju eerste ronde En al de kindere zingen iD koor, stampen met de holleblokjes op de straatsteenen of kletsten in de handjes En zijn voetjes gingen Trip, trip, traps (stampen) En zijn handjes slqegen Klip, klip, klapB. (kletsen,) Eu dan zong Tone alleen Het was een man van jaren En hij zong zoo schoon. En al da kin deren zongen weer Het was een man van jaren En hij zong zoo schoon Daar kwam een oude met zijn stok. Hij riep twee uren slaat de klok. Eu hij deed zijn tweede ronde. En zijn handjes deden.... En zijn voetjes gingen.... Het was een man van jaren En hij zong zoo schoon. En over de halfdeur kwamen de moedertjes lonken, lachten zoo gelukkig om al dat gejoel en legden iu 't kroesken van Mietje, het kiein- doehterken van Tone hun wel gejond halfken. Zelfs de oude Laste Roggebrood kwam op den drempel van haar ellendig huizeken staan en knikte eens vol tevredenheid met het mager armoedig kopken. 6 Laste Roggebrood. Scholastika Roggebrood. Een aardige naam, voorwaar 1 Een naam als eene rampvolle spotternij. Hoeveel vage ellende lag er niet besloten in die twee woorden hoeveel leeds 1.... Een aardig vrouwtje ook stond daaronder te Lommerbeek geboekt. Een vrouwtje zoo oud als de straat, zoo oud dat ze niet meer verjaarde, besloot Nard. Die kan niet sterven, zegt hij, zij heeft een knoop in hare ziel Haar oog was dof haar mond tandenloos, haar gezicht gerimpeld, vuil als stofferig per kament. Hare vlasgrijze haren had ze kort doen snijden. Als ze niet hooren wou was ze doof, als ze niet zien wou stekeblind Tweemaal in de week deed ze hare ronde in Lommerbeek met stramme trage stapjes sukkel de ze van deur tot deur en zamelde aalmoezen. Haar hutteken was zoo arm en naakt, dat niets een gedacht kan geven van die armoede en die blootheid Soms, bij zoele lente- en zomerdagen, zit ze in haar stoelken onder 't lommerig ven3terken en kijkt de baan in die baan langswaar al degene die zij heeft liefgehad met hare ruwe, bitse ziel, vertrokken zijn om nimmer te kee- ren langswaar ook zij heengaan zal, nadat heur laatste uur zal geslagen zijn. Zij had lang reeds moeten dood zijn Zij wist zelf niet waar ze dat gedaoht haalde zoolang te le ven te leven zoovele, vele jaren na hare be minden. Zij was altoos slecht gemutst, maar op die weinige, zeldzame dagen als de pastoor haar dierf bezoeken dan was ze voor eene heela week als razend dan klapperden hare ka- kebeenen op malkaar, dan wandelde zij gedu rig over en weder, en niet een kleine mooht te dicht bij haar hutje komen of ze smeet er met haar stokje naar, riep het verwijtend aohterna en vloekte dat het eene schande was l Waarom was dat O 1 't was zeer eenvoudig! ~rordt vooriji»et> m

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1898 | | pagina 1