XROT\ Misbruik. I n-ie Jaar. Nummer 41 Zondag 9 October 18b 40 duizend franken. De Cijferkunst. ESCOBAR. De Garde-Civiek. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR ALST 8 OCTOBER. Waar ijuze naartoe? Waar zijn ze verzwon :en Waar kan men ze terug vin Je Wie zal ons op hun spoor bren gen Waar zouden ze toch verborgen zijn. Wie Wie Wat W ol die -40,00O franken vnn liet krot ver slag-. Ui et stadsverslag van 1895 komen voo: mgeveer 40,000 franken dwalin gen voor De 9 dompers van den gemeenteraad, de roote congofinancier inbegrepen, Trf- onze vragen niet te antwoor den Zijn het misgrepen of is het bedrog Antwoord eens collectie kleppers De champetters mochten kiezen tus- achen het sluiten van hunnen winkel en het aftreden als agenten der stad Aalst. D.'u maatregel werd genomen, omdat de .geuten van hunnen invloed geen mi' >ruik zouden maken ten voordeele v u hunnen winkel. ia 'de bedienden van het Landhuis en r-ger nog de bedienden van het arm- be, r houden herberg, magazijn en win!. Bij hen is het misbruik van invloed nochtans meer mogelijk dan bij agenten. is schande Maar 't is zooals het VI ai ach spreekwoord zegtDe groote -hen eten de kleine. ndjes, mijn vacancie is uit. Jan Pik uw 0 jakker is hier weer. en hier terug van Zondag morgen laatst, i mijn rusttijd benuttigd om cijfers bij- te rapen en ze op een plakkaart nevens el- k Ier te zetten. Hemeltje lief als ik uit de statie kwam dacht ülst te vuur en te zwaard. ar stond le premier de 95 geflankeerd van ozijn pakkemans, hij zag zoo bleek als t nnen doek. Ik dacht dat er de man iets ha; de, dat hem naar een buen retiro deed uit ken. D: et raadsel was echter opgeklaard als ik 1 sn daar jongens met groene strikken be- r rkte. Het blauw werkt de dompers op de ze nuwen en brengt ze geheel buiten hun center. I <)t groen maakt hen razend. Ik hadde dan graag onzen premier gezien n mijn blauw cijfer plakkaert op den rug. In r e omgeving zou't geen nieuwigheid zijn, >t een bijgevoegde flankaart aan den slip ir de straten te zwieren. aar aangezien zulke publiciteit me niet ge- c oofd is en onzen premier daar niet was om dwich-man te spelen in 't belang van mijne ik il zeggen, de door mij saamgeraapto dom- icijfers, zal ik deze maar als vroeger in idergalm plaatsen. Cijfers zijn droogzeggen sommigen :ijn fie !i' Eilti/d 1 ie: betalers. zijn de cijfers lijk 't weer. Wat meer is ze i altijl leerzaam inzonderheid voor de las- In 't begin der jaren 1870 dus 25 jaren ge leden bedroeg het budjet der stad Aalst gemiddeld 300 duizend tranken. En nu is het gestegen tot 800 duizend In 1870 kostte het plaatselijk bestuur jaar wedde van burgemeester, schepenen, bedien den enz. enz. aan de stad 82 duizend franken. Iu 1895 kostte het 62 duizend franken. Daarin zijn niet begrepen de kosten der politie. Men zal wellicht zeggen, dat ook het werk aanzienlijk is toegenomen en er dus meer be dienden noodig zijn. We willen rekening houden van de lotsver betering der bedienden en van de vermeerde ring der bevolking. In 1870 voor 20,000 inwoners kostte hot be stuur 32,000 fr. In 1895 voor 27.000 inw. moest het kosten 43,000 fr. in plaats van 62,000. Dus 19,000 fr. '8 jaars min dan we wezenlijk betalen. Zijn die 19,000 franken nu gebruikt om de jaarwedde dor bedienden te verhoogen, om de diensten op beteren voet in te richten, ofwel om nieuwe on bekwame kreaturen te plaatsen Om daarover eene meeniug te hebben hoeft ge slechts te zien boe ellendig de kiezerslijsten worden aaneengeflanst. Voegt er nog bij, dat er in 1895 voor kieswerk nog supplementaire uitgaven op de begrootiug zijn gebracht ten be- loope van ongeveer 9000 franken. In 1876 betaalde de bevolking van Aalstin opcentiemen 54,112-49 fr. In 1895 88,827-83 dus 34 duizend franken meer, waarbij nog gevoegd moeten worden 14000 fr. op de stoomtuigen, 2,887-32 voor voetpaden en 5,351-71 fr. voor kasseien en goten door de inwoners te betalen. In 1895 moeten wij dus omtrent 57 duizend franken meer betalen dan in 1876 in opcentie men en buitengewone taksen De dompers zullen misschien zeggen dat de stad en de bevolking rijker is. Wel, wel, wel I Al de rijke menscben loopen uit Aalst weg en de armoede, bet pauperism is verbazend toege nomen. Immers (en al de cijfers welke wij aan halen zijn getrokken uit de verslagen door de dompersbesturen zelf opgemaakt) immers zeg ik in 1870 waroner op 1000 inw. 23 behoeftigen in 1880 id. id. id. 32 id. in 1895 id. id. id. 72 id. die geheel het jaar door onderstand genoten ten huize van bet armbureel. Daaruit volgt, dat de armoede onder het volk schrikkelijk is toegenomen, en de burgerij en de nijverheid den last dragen van de, buiten alle evenredigheid toegenomen, imposten. Sedert 1870 dus Zijn do belastingen verdriedubbeld. Hebben de rijken de stad verlaten, Is bet getal armen verdriedubbeld. Dat alle3 ton koste der burgerij en goede werklieden, dat alles door de schuld van bet dompersbestuur, dat met klepper Gheeraerds, den keerder, aan 't hoofd de vreemdelingen verjaagt, die wat nering en tering zouden aan brengen. JAN PIK. Sprekende van de klerikalen zegden wij dat ze de leering volgen van den Jesuiet Escobar Het einde wettigt de middelen. Niet slechts een enkele maal heeft bij die leering in zijne schriften verkondigd maar al zijne werken badden slechts voor doel .die stelling te ont wikkelen. Wij badden, zegt Denderbode, gaarne zoo bet werk en de bladzijde gekende waar Escobar die woorden had neergeschreven. We zullen Denderbode voldoening geven en hopen dat hij onze aanhalingen zal mede dee- len aan zijne lezers, in plaats van eenvoudig te zeggen Dender galm liegt. We vragen hem enkel wat zijne bewering waard is voor den arme van Aalst. Men mag verraderlijk dengene dooden, die men in 't minste wantrouwt. Daarom wordt hij die een vijand doodt niet geacht als hem verradelijk vermoord te hebben al n randt bij hem van achter of in hinderlaag aan.n (Escobar tr. 6, ex. 4, n° 26). Hij die een vijand doodt met welke hij zich verzoend beeft, onder belofte hem niet meer aan te randen, moet niet aan- zien worden als een sluipmoordenaar. (Escobar, tr. 6 ex. 4, n° 56). Het is aan geestelijken en kloosterlin- lingen geoorloofd iemand te dooden, niet alleen om bun leven maar ook om bun goed en dat der gemeenschap te ver- decligen. (Molina aangehaald door Esco bar). Hef is geoorloofd eea balling verrader- lijk te vermoorden. (Escobar Théologie morale, tome IV, bladz.278). Het is ook geoorloofd degenen te ver- moorden, die ons bij de machtigen bena- deelen. (Zelfde werk, bladz. 284.) Die bankroet maakt, mag het ODrecht- vaardig bekomen goed behouden om met zijn gezin deftig televen. (Escobar, tr. 3, ex. 2 nu 163). Als men geld heeft gekregen om eene slechte daad te begaan, moet men dit niet teruggeven als men de slechte daad waar- lijk heeft bedreven. Si non facit hoe malumtenetur restituere secus, si fecit. (Molina aangehaald door Escobar, tr. 111/3, ex 11/2 n* 138). Al de werken van Escobar staan vel van dergelijke wanprinciepen, die alle op 't zelfde neerkomen Het einde wettigt de middelen. In een voorgaand nummer toonden wij aan, dat de jesuieten om hun doel te bereiken zelfs nooit ^oor eene koninginoord terug zijn gewe ken. Immers Escobar is de eenige pater niet ge weest, die de leering Het einde wettigt de middelen beeft verkondigd en vermits Dender bode er schijnt aan te houden, willen we hem nog eenige staaltjes van jesuietenproza ouder den neus wrijven. De verbeesting, zelfs de vrijwillige ver- schoout de zonde zonder voorbedachtheid bedreven. (Vicenlius Filliucius). Een zoon mag de dood wenscben van zijn vader, om diens erfenis .te genieten. (Thomas Tainburini). Een zoon, die in dronkenschap zijn va- der heeft gedood, mag zich verbeugen in bet schelmstuk dat hij bedreven beeft ter oorzake der groote goederen waarvan hij erfgenaam wordt. (Greg. Gobat. Een getuige die betaald wordt voor een valsch getuigenis moet geene restitutie doen. (Emmanuel Sa). Een meisje is meester "an heuren maag- dom gelijk van heur lichaam, ze mag er mede doeu wat heur goed dunkt. (Pater Bauny, overzicht der zonden blad. 148,). Indien een geestelijke bij eene vronw door den echtgenoot op echtbreuk wordt betrapt en hij den echtgenoot vermoordt, mag deze geestelijke zijn ambt voort be- dienen.,, (Henriquez). Katholieke kiuderen mogen hunne ou- ders van ketterij beschuldigen, zelfs als zij weten, dat de ouders er levend zullen om verbrand worden. (Stefanus Fagundez) Men is niet dronken zoolang meu een mensch uit een bussel hooi kau ouder- scheiden.(Buzembaum). Ziedaar eenige aanhalingskens. We zouden er duizenden dergelijke kunnen geven van de mannen wier verdediging Denderbode op zich neemt. Het orde der Jesuieten werd veroordeeld door de Faculteit van Godgeleerdheid van Anges, Bourges, Reims, Parijs, Leuven, Poi tiers enz. Het orde der Jesuieten werd meer dan hon derdmaal veroordeeld door bisschoppen en aartsbisschoppen, en zeven maal veroordeeld op de algemeene vergaderingen der gallikaan- scbe geestelij kbeid in 1615, 1631, 1641, 1643, 1650, 1657 en 1708. Van 1598 tot 1762 werden door het Hof van Rome meer dan 80 veroordeelingen bij brie ven, bullen, apostolische brieven uitgevaar digd tegen de Jesuieien. Van 1585 tot 1880 werden de Jesuieten 33 malen als kerels gevaarlijk voor de openbare orde en de rust der staten, uit verschillende steden en landen verdreven. Paus Clemens XIV schaft den 21 juli 1773 in 't vijfde jaar van zijn pausdom bet orde der Jesuieten in heel de wereld af. Paus Pius VII die zelf een jesuiet was her stelt het orde in 1814 den 7 oogst. Beide pauzen waren onfeilbaar he Dender,- bode De eene zei zwart eu de andere wit, wie van de twee heeft nu gefaald Gij die met da, theologanten van Loyola goed bevriend zijfc moest ons dat zeggen. De Jesuieten zijn de leermeesters geweest der anarchisten en Denderbode zal het kwaad, hebben indien bij zulk ris en hunne werken moet verdedigen. In den tijd, toen kolonel Hip, Leclerq, nog aan 't hoofd stond der burgerwacht was 't al garde komiek dat de geborsten klerikale gazetklokken sloegen. Zij hadden voor de burger wacht geene schimp- en spotnamen ge noeg over. Elke gelegenheid namen zij te baat om het korps belachelijk voor te stellen, het te kleiueereu als een nut teloos getuig en wit en zwart 1 Maar plotselings keert de kaart. Ze ver-* anderen de kiesomschrijvingen, nemen, door dien valschen truk de meerder heid van het officierenkorps en de garde, civiek wordt in hun oog eene geheilig-, de zaak. Als een nieuwe god Mars, verrijst de nobiljon Bethune eu treedt in de plaats van den grijzen kolonel. Hij die tot dar nooit anders geweest was dan een on verschillige garde, al wie met in de rangen gestaan heeft, weet het wordt op eens een oorlogsheld, hij vc de liefde voor zijn land in de borst ont gloeieneu Alexander de Groote ea keizer Napoleon zijn maar broekventjes vergeleken bij hem. Tjip tjap tjoep tjip tjap tjoep Ziet daar rijdt hij op zijn strijd-, ros, een pur-sang van achter de tobbe, de rijen der wachten langs. Streng als. een baljuw van den ouden tijd waart zijn blik over de manschappen. En dp huisvaders die aan hunne deur komen staan, wijzen hem aan hun jongste kind, eu zeggen Ziet gij dien held mijn zoon Zijn pluimhoed en zijn paardje^ Het draaft zoo wonderschoon En klist-klast met zijn staartje Hij is de veldheer, hij Van wachten, bus en trommel Mijn zoon, 'k geloof dat zij Hem vreezen als de drommel Want sedert is de burgerwacht veel; verbeterd. Iedereen is er met liefde bij iedereen loopt om ingelijfd te worden, iedereen wil het voorbeeld volgen vap den man, die van onverschillingen gar de, plotselling een allernauwstgezetta majoor is geworden. De bekeering vap Saulus was niet wonderbaarder. Dan is de nieuwe wet gekomen op da burgerwacht. Een schaterlach ging op in heel den lande, maar vele burger^ knarsetanden omdat ze gingen ingelijfd worden, jaarlijks naar de maneuvers; moesten, andere kleederen zouden moe ten koopen enz. De revisieraad te Aalst werd ingerich| De major gaf zijn ontslag, trok het in, gaf het toch trok het toch in, en bleef. Ziet gij dien held mijn zoon Hem vreezen als de drommel Ik ook verscheen voor den rivisie- raad. Wel Heere mijn tijd, hebt ge vpp leven zoo iets gezien. Moeten die .man nen over iemands geschiktheid beslp;- sen 'k Wreef aan mijn oogen en Toe n ik dat raadje zag Schoot ik in eenen lach HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Prijs der Annoncen (per drukregel, Reklamen 75 centiemen r Vonnissen op de derde bladzijdefrank Men aboi .eert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe nee metu Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan bet blad gezonden word^ Handscbiiften worden niet terug gezonden. 4 fr. voor de stad ►g; inementsprijsvoorop betaalbaar 4 fr. 50 voor den buiten r PRIJS TER NUMMER 10 CENTIEMEN. I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1898 | | pagina 1