Misbruik.
DE DENDERGALM
Krotverslag van 1898.
De Tooverzieke Narrin
Nummer 52
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
En Waar zijn
Verdiende Kastijding.
KAr* TER DRUKKERIJ
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore Moa maakt meldinS van elk werk waarvan een ex*mPlaar aan ketblad S^nden wordt
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Handschriften worden met terug gezonden.
Nee spe nee metu.
4 fr. voor de stad
Abonnementsprijs voorop betaalbaar
r 4 fr. 50 voor den buiten r
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen
Prijs der Annoncen per drukregel.
Reklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank
De champetters mochten kiezen tus-
schen hel sluiten van hunnen winkel
en het aftreden als agenten der stad
Aalst.
Die maatregel werd genomen, omdat
de agenten van hunnen invloed geen
misbruik zouden make ten voordeelen
van hunnen winkel.
Maar de bedienden van het Landhuis
en erger nog de bedienden van het arm
bestuur houden herberg, magazijn en
winkel. Bij hen is het misbruik van
invloed nochtans meer mogelijk dan
bij de agenten.
't Is schande Maar 't is zooals het
Vlaarusch spreekwoord zegt De groote
visschen eten de kleine.
Drie menschen werden sedert jaren
door een onwaardigen dwingenland mis
handeld en vervolgd. Reeds dikwijls
had elk afzonderlijk gepoogd zich van
dien afschuwelijken vijand te ontma
ken, doch na elke poging werd zijn
haat nog grooter.
Door de aanhoudende kwellingen tot
het uiterste gedreven, spanden de drie
verdrukten samen en gaven den dwin
genland eene afranseling, die hem voor
altijd den lust benam, nog als beul
tegenover anderen op te treden.
Zoo moeten wij handelen tegenover
de kliek. Indien wij een einde willen
stellen aan de schaudelijke alleenheer-
sching moeten allen die hier ver
volgd worden, gelasterd eu gebrood
roofd de handen in elkander slaan en de
verachtelijke coterie met vereenigde
krachten aanvallen.
De klerikalen willen van de Evenre
dige Vertegenwoordiging niet weten
op eenige uitzonderingen na ziju zij er
allen tegen. Wespreken niet alleen van
de klerikalen van Aalst van welke Den-
derbode de Moniteur is, maar van de
katholieke partij is haar geheel. De
katholieke volksvertegenwoordigers zijn
er schier allen vijandig aan, zij hebbeu
het genoegzaam bewezen toen zij M.
Beernaert deden vallen wegens de kwes
tie der Ev. Vert. Zij hebben de gele
genheid gehad ze toe te passen, doch
tot heden hebben zij deze hervor ming
hardnekkigen weerstand geboden en
hebben haar doen schipbreuk lijden.
Tot nu toe hadden zij daarvoor als
partijmaunen goede reden in zekere
arrondissementen waar zij de meerder
heid niet hadden stemden sommige libe
ralen voor hen, liever dan voor de so
cialisten te kiezen. Sommige liberalen
verzekerden uit vrees voor de socialis
ten den triomf der klerikalen eu be
zorgden hun aldus een getal zetels
welke de liberalen billijker wijze zelven
toekwamen.
Indien dit stelsel hadde kunnen
duren ware de Ev. Vert. onder de hane-
balken gebleven en voor eeuwig eu drie
dageu ware het dompersgoevernement
aan 't roer gebleven.
Maar helaas dat spelleken draait
niet meer, want de liberalen hebben
eindelijk begrepen, dat zij sinds lang
door hunne verkeerde handelwijze huu
eigen foppen. De liberalen van Brussel
zelfs de gematigdsten en welke men im
mer beschouwd heeft als de overtuigdste
doktriuaireu, verklaren thans dat zij
openlijk de hand zullen reiken aan al
de partijen die de Ev. Vert. willen.
Elke partij weze vertegenwoordigd
volgens hare sterkte princiepen en
overtuiging van elke partij blijven
AALST 24 DECEMBER
Is het orgaan der liberale partij te
Aalst en van al de liberalen zonder
onderscheid.
DE DENDERGALM trekt te velde
tegen kliek en koterie, tegen misbrui
ken en bedrog.
DE DENDERGALM zal onvermoeid
in de bres staan om burger en werkman
te verdedigen tegen onrecht en ver
drukking.
Een abonnement op DE DENDER
GALM kost voor Aalst 4 franken en
verder in gansch Belgie 4,50 fr. 'sjaars.
Leestenvesprei.lt DE DENDERGALM
orgaan der liberale partij te Aalst.
van DENDERGALM, Vrijheidstraat 32,
te Aalst gelast men zich met allerlei
Drukwerk aan de gematigdste prijzen.
Schoone VISIETKAARTEN aan 1,25 fr.
de 100.
't Krotverslag van 1896 is eindelijk
verschenen.
't Is zoo slecht als dat van 1895,
zoo niet slechter.
Op bijna elke bladzijde staan dwalin
gen van honderden en duizenden fran
ken.
Zulke verslagen laten drukken is geld
in 't water smijten.
Onze kleppers zijn niet beschaamd
onder zulk knoeiwerk hunnen naam te
laten drukken.
Pater Abraham St. Clara
1743.
l.
Onnoozele deeren, dwaze vrouw
Ziet wat gij aanvangt, ach betrouw
XI niet op snoode Tooverijen
Dees oude kol zal u verlijen
Zoekt gij een man dat zulks geschiedt,
Maar doe het door den duivel niet.
De tooverij is de schrikkelijkste, gruwelijk-
te en afschuwelijkste zonde, strijdende tegen
alle geboden Gods.
Tegen het eerste gebod strijdt ze wegens het
verbond dat de Heksen met den duivel aan
gaan. Ingevolge daarvan verloochenen zij den
Drie eenigen God en vallen van hem af, zon
der hem nog te vreezen, te beminnen of te ver
trouwen en gedragen zich dus als zijne vijan
den.
Zij zondigen ook wetens en willens tegen het
tweede gebod, dewijl zij zich moedwillig aan
den duivel overgeven, belovende hem voor ha
ren Heer te herkennen te beminnen en te ver
trouwen, waardoor zij dus dezen vijand Gods
Goddelijke eer en dienst bewijzen.
Verder zondigen zij tegen het derde, de
wijl zij den Allerhoogsten naam Gods laste
ren, dewelken den duivel verschrikkelijk en
gehaat voorkomt en indien zij denzelven in
hunne bijeenkomsten noemen zoo verdwijnt
alles plotselings.
Zij zondigen ook tegen hetvierde gebod,
dewijl zij des zondags ter kerke gaan, doch
tot groote onteering van God en zijne gebo
den.
Tegen het vijfde, zondigen zij vreeselijk,
dewijl dikwijls vervloekte ouders hunne eige
ne kinderen aan den duivel opofferen, en kin
deren hunne ouders alle kwaad toevoegen.
Tegen hetzesde met te trachten hunnen
evennaasten naar lichaam en leven te bescha
digen, zonder hunne eigene kinderen, echtge-
nooten of bloedvrienden te ontzien.
Zij zondigen vreeselijk tegen het zevende
gebod, want de duivel heeft hun alle wellusten
beloofd en zoo bedrijven zij onbeschroomd alle
onkuischheid, overspel eu bloedschaude.
Het achtste gebod overtreden zij ook,
met hunnen evennaaste alle schade toe ta
brengen en hem het brood onder den neus weg
te stelen. Want is het niet een diefstal wanneer
zij wijn, koren, frnit en andere gewassen be
derven Wanneer zij paarden, koeien, zwij
gen en ander vee doen sterven
Zij trachten ook tegen het negende gebod
hunnen evennaasten met lasteren en liegen te
misleiden, ja, oin eigen voordeel en den duivel
ten dienst valsche getuigenis te geven, waar
door dikwijls onschuldige menschen in lijden
en verdriet gebracht worden.
Tegen het laatste gebod zondigen zij nog
wel het meeste dewijl zij vol kwade lusten en
begeerlijkheden zijn en alles pogen om hunnen
naaste van zijn hui3, wijf, dienstknecht, maagd
en 't geen hem verder toebehoort te berooven.
Uit al het wolk blijkt dat de tooverij eene
schrikkelijke en grijwelijke zonde is. Men
heeft wel nu en dan schrijvers gevonden, wel
ke beweerden, dat er geen Tooveraars of Too-
verheksen zijn en alles wat daarvan verhaald
wordt, slechts dwaze stellingen en inbeeldin
gen zijn. Doch dejse meening gchijnt tegen de
II. Schriftuur, de Geestelijke en Wereldlijke
rechten, ja, tegen de dagelijksche ondervin
ding te strijden.
Men heeft in 't algemeen ondervonden dat
het vrouwelijk geslacht aan deze gruwelen
meerdeel heett gehad dan de mannen. Daar
om schrijft Bodinus lib 2 Doemonom dat er
altijd wel tien tooverheksen tegen eeneu toove-
raar zijn geweest. Hierom heeft iemand niet
ten onrechte gezegd Indien uien alle heksen
en tooveraars, volgens de wetten verbranden
wilde, zoude het Boheemsche- eu Zwarte Woud
geene boomen genoeg tot brandstapels opleve
ren, ja, zooverre zou het eindelijk komen, dat
men eer gebrek aan hout zou hebben dan, dat
er geen heksen meer om te verbranden gevon
den werden.
Tot nader opheldering van dit duivelsge-
broedsel, zullen wij eenige historieu aanhalen
en toonen wat voor soorten er al in dit godde
loos gilde gevonden worden
Grouwelijk en onverdouwelijk is dat ver
doemdesoort van heksen, welke den stinken
den duivel voor hunnen God aanbidden en hem
Goddelijke eer bewijzen. Eene zoodanige is
het geweest van welke Delrio (Lib. 1, cap 1)
het volgende schrijft
Zij was naar het uiterlijk geen onaardig
vrouwspersoon, welke zonder pijniging vrijwil
lig beleed, dat zij in hare jeugd, dikwijls met
zekeren Italiaan gemeen had omgegaan, dat
deze haar uit baars vaders woning had ge
voerd en in den nacht van Sint Jan den Doo-
per buiten de stad op vlak veld had geleid.
Daar heeft hij met hare bewilliging een
kring gemaakt en eenige onverstaanbare woor
den gepreveld, waarop de duivel verscheen in
de gedaante vaneen afschouwelijken zwarten
bok met horens die haar, na vele goddeloos
heden gepleegd te hebben, in 't geial der hek
sen en tooveressen aanvaardde waarna zij
overigens ongedeerd. In dien zin onder
handelt de Alliance van Brussel om eene
verstandhouding te verwezenlijken tus-
schen de liberalen, de progressisten, de
radikalen, de socialisten en de niet ver»
slaafde christene demokraten. De Al
liance spoort al de partijen aan hand in
hand te strijden voor de zaak der recht
vaardigheid.
Men mag hopen dat de pogingen der
Alliance met goeden uitslag zullen be
kroond worden. Van den kant der libe
ralen zelfs der gematigdsten is er geen
twijfel en de bezonuerste leiders der
brusselsche politiek er in begrepen M,
Van de Velde, de hoofdman der socialis
tische portij, schijnen zeer geneigd het
voorstel bij te treden.
Goed zoo Moge eerlang de ver
standhouding geheel verwezenlijkt we
zen en mogen inzonderheid de liberalen
beseffen, dat het naïef zou zijn de recht
vaardigheid te bestrijden uit vrees voor
het socialism, en huune partij of te offe
ren ten bate der verfoeilijke dompers
partij.
Te Brussel, zal gelijk te Aalst eene
beweging ten voordeele der Ev. Vert,
ontstaan. Aangezien het hier en eldera
onmogelijk is de klerikalen de billijk
heid der Ev. Vert. te doen beseffen, zal
men verplicht zijn een ander middel te
gebruiken en hen eene davering moeten
toedienen van belang, om hun de gele
genheid te geven over de gevolgen hun
ner koppigheid te raediteeren.
Hier te Aalst zijn we sinds eenigen tijd
getuigen van eene nieuwe aanpassing
van den klerikalen truk. De dompera
bedelen de stemmen af der liberalen,
doch ontkennen hen elk recht op verte
gen woordiging.
Stemt voor ons, zeggen de hh. Bethu-
ne en anderen, ge zijt brave deftige
lieden, en 't ware eene ramp indien we
bezwijken moesten bij gebrek van een
voldoende getal liberale stemmen
dezen vervloekten stinkbok goddelijke eere be
wezen en aanbeden beeft 1 o Gruwel 1
Niet minder afschuwelijk zijn zulke ver
vloekte en verdoemde oude heksen, die haar
werk maken, om 's nachts op een stok of be
zemsteel den schoorsteen uit en door de luoht
te vliegen om zich op deze wijze met gezwin
den post in ver afgelegen landen bij haars ge
lijken in gezelschap te begeven. Van zulke
met steressen in de duivelskunst, schrijft pater
Grilandus De Sortileg, en anderen die wjj
willen voorbijgaan.
Doch wij kunnen niet nalaten aan te halen
't geen Simon Majolus van een Spanjaard
schrijft
Deze had groote achterdooht dat zijne buur
vrouw eene Tooveres was, hij begaf zioh dua
verscheidene malen bij haar om de waarheid
te ontdekken, 't welk hem eindelijk met veel
moeite gelu*te-
Van toen af, hield deze tooverkol bij hem
aan, zich in baar gezelschap te begeven en
zich in de verborgene en verbodene kunsten
te oefenen, 't welk de Spanjaard, die ander
zins een geleerd man was, uit nieuwsgierig
heid toestond.
Zij bestemde derhalve zekeren naoht, om
hem in hare vergadering te brengen. Deze tijd
verschenen zijnde leidde de oude tooverkol ha
ren liefhebber omhoog door de luoht over ber
gen en d^lan, steden en dorpen, die hij nog
nooit gezien had door den schielijken voort
gang scheen 'them toe, dat zij verre reisden.
Eindelijk kwamen zij opeen vlak veld ron
dom met boomen omsingeld, waar hij een groot
getal mannen en vrouwen in d la modisohe
kleuren vergaderd vond. Vroolijk traden zij
naar hem toe, wensohten hem geluk en verze
kerden hem dat hij allergelukkigst zoude
zijn en zijne keuze hem niet zou berouwen.
Wordt voortgezet.
DOOB
UIIIH—MiniminII——M— ■1114