15^e Jaar. Nummer 1 Zondae 7 Januari 1900. Voor het Werk der Kleeding. Zij Hebben geen Tijd. Wie 't einde wil Hoest niet meer. Katholiek en Vrij. ma m LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Abonnementsprijs *tr' ™or de ®tad voorop betaalbaar f 4 rr. ÖO voor den buiten r PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 82, Vrijheidstraat, 32 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 16 centiemen ^„„ï/nnrtol Annoncenper drukregel. Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdei franli. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. Neo spe nee metu. AALST 0 JANUARI. ZONDAG 7 JANUARI in Concordia Prachtige Vertooning door de Tooneel- kring Rust-Roest van Gent ten voordeele van het Werk der Kleeding. Men zal opvoeren Kikajo, Boete en gen haastig woord. PRIJZEN DER PLAATSEN le plaats 1,00 fr. 2e plaats 0,50 fr. 3* plaats op het Balkon 0,25. GustaafLEVEAU. ienheer Woeste heeft in de Kamers putten in den grond geklaagd en tranen m t tuiten geweend over de onvoldoen de wijze waarop in Brussel, Antwerpen en andere groote steden het godsdienst- ouderwijs gegeven wordt in de volks scholen. In die steden denken de onderwijzers met reden, dat de priesters meer dan -tij bevoegd zijn den godsdienst te on- wijzen en het den plicht is van die he 'ren, de kinderen godsdienstles te geven. Niemand zal, denken wij, de meerde re bevoegdheid van den priester be twisten, al zijne studiën geheel zijne opleiding strekten enkel tot het erlan- gbn van de noodige kennissen, theolo gie, heilige Geschiedenis en dies meer, ten einde iu staat te wezen, ware zielen herders t# zijn, en eenmaal tot de ou ders te mogen zeggen laat de kleine kinderen tot ons komen wij zullen iiitt de schoonheden van den godsdienst doen beseffen, we zullen hun do leering doen hoogachten, we zullen hen onder wijzen en onderrichten. Wie dat ontkent, zou tevens moeten beweren dat de opleiding der geeste lijkheid niet meer is wat ze moet zijn lat die opleiding eene andere Btrekking heeft, en dat voor de geestelijkheid vr.a heden de woordeu van Christus Gaat en onderwijst alle volkeren geene waarde meer hebben. Om godsdienstonderwijs te geven moeten de priesters dus meer bevoegd zijn, dan de wereldlijke onderwijzers. De kinderen te onderwijzen is daaren boven voor den priester een ambtsplicht of we begrijpen niet meer, wat zij door ambtsplicht verstaan. Het is niet ge noeg sermoenen te doen voor groote menschen, ze moeten eveneens en in de eerste plaats de kinderen onderwijzen, of zou Christus wanneer hij gezegd heeft Gaat en onderwijst alle vol keren misschien daaronder verstaan hebben maar de kinderen niet Dub indien het godsdienstonderwijs n de groote steden onvoldoende gege ven wordt is het den plicht van de priesters zich daarmede te belasten. Ach helaas driemaal ach en he laas jammert Menheer Woeste, ze zou- n het gaarne genoeg doen.... maar zij Ribben.... welnu, ja zij hebben geen tijd. Arme priesters ze werken zich >od Mijn gemoed loopt over als ik er n denk. 's Morgens eene mis doen, i en dan een vetbetaalden lijkdienst jwonen, soms eens pruiken tegen die ilijke, vervloekte liberalen (natuur lijk om de liefde en den vrede onder al de menschen aan te prijzen) nu en dan eens eena berechting doen, en eens biecht hooren, verders in dompersga- zetten geweldige en hatelijke artikels schrijven, bestuurders zijn van politieke tappen, bezoeken afleggen bij rijke da- men en heeren waar ze «le voetjes onder tafel steken en in tijd van kiezing van deur tot deur loopen niet om over gods dienst te spreken, inaar om te dwingen en te dreigen, om de viouw tegen den man op te hitsen, om twist te zaaien in de beste huishoudens, ten einde de dom pers te doen zegepralen. Neen neen duziendmaal neen de priesters hebben geen tijd meer om de kinderen godsdienstonderricht te ge ven. Depriesters van heden hebben an dere katten tegeeselen, en gelijk Den- derbode het eens schreef, iu den strijd voorden domper zullen de priesters in het eerste gelid staan. Er is nog eene tweede reden waarom de priesters geen tijd hebben om in de arme volksscholen de volkskinderen te onderwijzen. De priesters hebben tijd om aalmoe zenier te zijn in het leger, de priesters hebben tijd om den godsdienst te on derwijzen iu de middelbare scholen, de priesters hebben tijd om leeraar te zijn aan de athenese, ze dingen zeiven naar die plaatskenswant daarvoor wor den ze betaald compris Om godsdienstles te geven aan de kinderen der volksscholen hebben ze geen ttjd.... want daarvoor krijgen ze geen duit Boter bij deu visch, zeggen de pries ters van onzen tijd (ten minste in ons laud) geen miskeu, geen gebedeken, geen lesken of er moeten klinkers bij zijn. Iedereen zal wel begrijpen, niet waar, dat de priesters geen tijd kunnen heb ben om godsdienstles te geven in de volksscholen. Wie einde wil moet er de middelen toe willen, zegt Dtnderbode «prekende over de nieuwe belastingen, door den gemeenteraad de Aalstersche bevolking aangeboden. Het einde dat wil zeggende stadskas te vullen de middelen dat zijn de 40 nieuwe opcentiemen, op de grondlasten, op de perso- neele belaiting, en op de patenten der naam- looze venootscbappen en maatschappijen in kom maud i te door acties. De kas is ledig Maar sapristidat is niet mogelijk. We loochenen zulks duizend en dui zend malen. Hetgeen ons bet recht geeft aldus te spreken, dat zijn de verklaringen van onze bazen. En dnu, de stad beeft voor alle slag van werken buitengewone toelagen ontvangen van Staat eu Provincie, da stad hoeft bijna al hare eigendommen verkocht, de stad heeft duizenden ja, miljoenen geleend in den loop der 20 laatste jaren, zonder te rekenen het kapitaal dat «le stad jaarlijks trekt voor haar aandeel in het gemeentefonds. Hebben de heeren financiers van het sche pencollege wel hunuen bril of neusnijper op gezet, als ze bemerkt hebben, dat de stadskas in plaats van geld, niets meer bevatte dan spinnewebhen eu rattenknaagsel. Oh voor den drommelmen zal ons niet opvijzen, dat ons gemeentebestuur niet in het goud zwemt. Toe heeren kijkt nog eens goed, hebt ge wel in alle hoeken gezien, ligt er soms geen bij misgreep vergeten schat meer in ?!l Heere der Heeren I! de kas ledig. Allo Allo 't is 't onuoozel, 't is te zot, 't en kan niet zijn. Overigens vraagt bet maar aan eene der kleppers, zij zeiven zullen u diets maken dat er geen hongersnood is en de financiën in bloei- enden toestand verkeeren. Neemt het verslag van M. Bothune, schepen van financiën, ver slag dat verscheen den 28 Oc/ober 1898'ge zult u nog wel dien langen, smakeloozen bo terham herinneren door de politieagenten uit gedeeld, en waarin de ophemeling jte lezen is van al de weldaden welke wij den klerikalen verschuldigd zijn Dank aan de spaarzaamheid van het het stadsbestuur zijn al deze ontzaggelijke uitgaven verricht zonder eenige verzwa- ring voor de bevolking Ziedaar boe het met de zaken stond op het einde van het jaar 1898. Aanzienlijke sommen werden volgens den Bethunachtigen pannekoek besteed aan de openbare liefdadigheid en aan het openbaar onderwijs, de cijfers worden zells opgegeven iu franks en centiemen. Weest gerust ondanks alles heeft de stad de lasteu niet verzwaard. De kieziug van 1900 nadert. Wederom klept dezelfde klok. We verzoeken onze lezers wel acht te slaan en löor de kiezing niet te verwarren met na de kiezing, «vaat de kieziugeu brengen soms voor de lasteubetalers zonderlinge verrassin gen mede. We zijn dus voor de kiezing van 15 october 1899. Den 5 October 1899 geven de uittredende klerikale raadsleden eeu manifest af getiteld Kiezers, 't is zoo groot als een keraiis- affiehe en telt 4 groote bladzijden tekst, iu twee kolommen verdeeld. Neemt bladz. 4 in 't midden. Kiezers, de katholieke Rengencie heeft werken ten beloope van ongeveer drie miljoen franks uitgevoerd, zonder eeuigo vermeerdering vau lasten II! (sicj terwijl iu al de andere steden eu gemeenten van ons land de las- ten opslaan zoodia men het minste open baar werk onderneemt. (sic). Zie de wel 1 in andere steden kan men nog geen bijgangsken leggen zonder nieuwe opcen tiemen te eischen, te Aalst worden bijgangen, goten ou kasseien gelegd voor 3 miljoou en geen enkele Aalstenaar heeft daar een centiem meer voor betaald. (Hoed af voor de klep pers De inkomsten van het weldadigheids bureel verminderen, de uitgaven voor het ou derwijs vermeerderen, het jbudjet der open bare werken alleen stijgt tot 3 miljoen, dat is niets dat kost geeneu tand, geen uii... men geeft nog geld toe. Tusscheu 28 October 1893 en 5 October 1899, werden dus wonderen verricht. Wie kan er zeggen, dat iu dit tijdperk zijne lasten ver hoogden V Hut feit is zeker, onbetwistbaar, ge durende al dien tijd is er geene verhooging van lasten geweest. liet zijn toch zeker ook niet de uitgaven gedaan van 5 October 1899 tot 2 December 1899, die den toestand hebben gewijzigd Welk zijn die uitgaven, tot wat hebben zij gediend Dat men ons zegge, hoe op min dan twee maanden de financiën zoo zeer verslecht zijn, dat zij een amortis3ement na zicu slepen van 60 duizend franken 'sj aars, want de 40 op centiemen door de lasteubetalers af te doppen moeten jaarlijks ongeveer 60 duizend franken opbrengen. Eu dat alles voor de vermindering der in komsten van het weldadigheidsbureel, de vermeerdering der uitgaven voor bet ouder wijs en de uitgevoerde openbare werken ^0- durende acht weken. We dagen de dompersbladen uit daarop te antwoorden. Tot 5 October 1899 wa3 de toestand bloeiend en waren al de werken uitgevoerd zonder vcr- hooging van lasten, we bewijzen dat de uitga ven van 5 October tot 2 December niet toI- doende kunnen zijn om eeuigo verbooging te wettigen en besluiten dat het bestuur zelve bewezen heeft, dat do nieuwe lasten geheel buitensporig eu onredelijk zijn. De lasten zijn er niet noodig, ofwel ze zijn er noodig en dan hnbben de kleppers deu 5 Ootober nit kiesbelang gelogen ai erger als een bende tandentrexkers en charlatans. Kort we zien wel de middelen, en zullen 't gevoelen iu onzen portemonnaie, maar net einde.... neen. o, neen. daarvan zie we niets... 't en is uog maar eeu begin. Als men met zooveel takt eene stad bestuurt als onze Regencie als men den geldelijken toestand met zooveel oprechtheid bloot legt, is het dwaas te veronderstellen dat men sedert 5 October laatst de noodzakelijkheid gevoeld heeft nieuwe belastingen te heften. Ik waarborg de genezing in twee dagen van verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door het gebruik van Siroop De Pratere opgemaakt met teer en Tolnbalsem. Het is het krachtigste het snelste, het zekerste en aangenaamste Borstgeneesmiddel. Het is een wonderbaar en onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht, vraagt en eischt altijd de echte Siroop De Pra tere. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling kost 10 centiemen daags. In alle apotheken en in het Algemeen depót A. Depratere, Oostende. Bij de katholieken alleen is de ware vrijheid. Zij jonnen aan anderen de vrijheid die ze zei ven gaarne genieten. (Woorden en muziek van alle dom perspapieren). We weten bij ondervinding, dat de onbeschaamdheid juist geene der minste gebreken is van het dompersboeltje wij hebben hier te Aalst de handtaste lijke bewijzen van de liefde der dom pers voor... nachtriddeis van de Mot, Schoeflelaarszonen, Waterratten en an dere helden der vrijheid. Maar niet alleen in hunne handelin gen wringen zij de vrijheid den nek om en gaan te werk als den lomperd, die in het aanzicht Bpuwt van een mindere om hem te loeren beleefd zijn de oude spreuk Luistert naar mijne woorden, maar ziet niet naar mijne werken, is nu bij die vrijheidsminde katholieken, in deu proudelhoek geworpen en in hunne leerboeken straalt op elke bladzijde den haat welke iu liet klerikale kamp ge koesterd wordt tegen onze vrijheden. Zoo is er thans een Vragenboek, een soort catechismus verschenen opgesteld door een priester, de goedkeuring dragende vau Monseigneur den Aarts bisschop van Mtcbeleu en bijzonderlijk bestemd om het godsdienstonderwijs iu de Athenea en middelbare onderwijs gestichten te bevorderen. Eenige uittreksels zullen voldoende zijn om de Klerikale vrijheidsliefde nieuwe hulde te brengen, eene hulde welke zij door de eeuwen heen heeft verdiend, en waartegen alleen achter lijke bladen gelijk Denderbode zich ver zetten, door tiare lezers rotte pattaten voor appelcienen op te disschen. Het Vragenboek weskwestie bevat onder andere Vraag 158. Zegt waarin de moderne vrij- gedeu, vrijheid van 't geweten, vrijheid der drukpers, vrijheid van onderwijs en vrijheid van vereening bestaan 159. Wordt er door deze vrijheden, niet bedoeld eene eenvoudige toege ving 160. Bewijst, dat deze vrijheden in grondbegin valsch zijn X61. Toont eenige betreurlijke uitwerkselen aau teweeggebracht door deze vrijheden, voor de individuen en voor de samenleviug 212. Bewijst op eene algemeene en voldoende wijze de wettigheid der In- kwisitie, wat de Kerk betreft 213. Bewijst de zelfde wettig heid (der Inkwisitie) van wege den Staat 214. Verklaart aan degenen die de beteugeling der ongodsdienstigheid en der ketterij veroordeele», eenige vaste grondbeginselen, die de wettig heid der lukwi'sitierechtbankeu be wijzen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 1