Weldadigheidsconcert De 40 Opcentiemen. 15*le Jaar. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR CONCORDIA. Gedenkt den Strijdpenning. 40 duizend franken Duizenden franken 40 nieuwe opcentiemen 40 nieuwe opcentiemen DE OORLOG. Geus en vrij AAN GANG. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AbonnementsprijsJ buitm J voorop betaalbaar PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. HET ARRONDISSEMENT AALST n j a Gewone, 15 centiemen „„„i Priis der Annoncen 'K (per drukregel. Keklamen 75 centiemen r Vonnissen op de derde bladzijdefrank. Nee spe nee metu. AALST 20 JANUARI. Het Concert waaraan beroemde kuns tenaars van de eerste Schouwburgen van Brussel hunne medewerking verleenen zal bepaald plaats hebben. ZONDAG 21 JANUARI, ten twee uren namiddag in de groote Zaal van PRIJZEN DER PLAATSEN 5,00 fr. 2,00 fr. en 1,00 fr. op voorhand genomen of aan den ingang. Wij hopen dat op dit Concert, zoo schitterend als er nog geen in Aalst ge weest is en waar men uitstekende artis- ten zal hooren, geene vrienden zullen ontbreken. Zie het programma. Voor het werk der Kleeding van Eerste Communiekanten. Omdat de plaisaute jongens van aan de smids zoo dapper toejuichten en dronken op de gezondheid van lieven Nelen en sehoone Pal- myre bij hunne verloving 0,30 fr. Wat zal Ward nu zeggen ale hij dit huwelijk zal zien het landhuis inrijden met Joannes als getuige 0,20fr.; Rondgehaald bij Vader onder bet «pelen van drie nirkens door 5 liberale muzie kanten van Liedekerke 2,25 fr? Op Nieuw jaaravond van eeuige vrienden bij Frans Schoon 1,60 Op bet huwelijk vau Bert Buy! lied gezongen d or de Krol 1,36 fr. Omvan gen van Bombeeck lied gezongen bij Van Vae- renbeegh 1,01 fr. Op het Schippersgilde bij Alexis üc Haeck 4,43 fr. Een lied door Na poleon bij Gesar 1,56 fr. Lied gezongen bij Bier Van Gaver dóór Schippersgilde 1,65 Inhoud bussen Feest 7 Januari door Rust- Roest van Geut 19,09 fr. Omdat Sidonie niet mee. zou zeggen Och heere Pitouseke mijn manneke 0,10. Rond gehaald bij Gustaaf Van den Broeck, Braband- straat, op de vergadering *an den Ouderlingen Bijstand 2,89 fr. Na een lied bij Edin. De Saedeleer rondgehaald door Th.Verhulst 0,70 Na het lied naar Oostende door Buys en ver- schillige liederen door Jan Bal van Brussel rondgehaald bij W. Van Rentergheui 1.41 fr. De Woestemoniteur, die jaarlijks duizenden oprakelt uit de stadskas is razend over hetgeen wij schrijven over de nieuwe belastingen. Hij drukte de misgrepen in het stadsverslag van 1895. Hij drukte dwalingen in het stadsverslag van 1896, het verslag van 1897 is nog niet ver schenen, driejaren zijn niet voldoende om een verslag op te maken en te druk ken. Onze kleppers werken dat 't wreed is. Nu vragen ze en de Kliekmoniteur verklaart, dat ze er noodig zijn. Waarom hebben de kleppers dan zoolang gelogen, waarom hebl beu ze dan bij hoog en laag voor de kiezingen houden staan, dat al de uit gaven verricht werden zonder vermeer dering van lasten voor de bevolking van Aalst. Ha zoo, nu zijn de nieuwe lasten on misbaar nu moeten de er komen. En als wij beweerden, dat de kas ledig was, waren we volksbe driegers, leugenaars en lasteraars, meer nog, we waren grijpvogels. De Kliekmoniteur kan weten waar de grijpvogels zitten. De lasten worden verhoogd ten voordeele der armen zegt het koterieblad. Zoo eerst zien, zei Tist. Zouden er misschien nu geene armen meer verstooten worden omdat ze niet tot de domperij behooren. Zou het ar- menburdel nu waarlijk een toevluchts oord worden voor al de ongelukkigen tot welke gezindheid zij ook behooren, zal er nu wellicht geeu rot brood meer gegeven worden Toe Kliekmoniteur, antwoordt daar eens op Honderden en honderden petitiën worden thans uaar den Voorzitter der Vereenigde Staten van Amerika gezon den, om zijn bemiddeling te vragen in don oorlog tusschen Engeland en Transvaal. Ook te Aalst werden derge lijke verzoekschriften met honderden handteekens bekleed. We denken niet dat zulks grooten in vloed hebben kan op de gebeurtenissen welke volgen zullen, Mac-Kiuley zou eerst eu vooral een einde dienen te stel len aan den schandelijken oorlog door de Amerikanen tegen de Philippijnen gevoerd. Zeker de oorlog van het overmachti ge Engeland tegen de Boeren is bar- baarsoh, maar in evenredigheid is den strijd van Amerika tegen het kleine volkje der Philippxjusche eilanden nog wreeder, en zoolang die strijd duurt zou de tusscheukomst van Mac-Kinley, op zijn minst genomen zonderling schijnen. Het dient evenwel gezegd te worden dat de Amerikaners schier zooveel te genspoed ontmoeten bij de Filippijnen, als de Engelse hen bij de Boeren maar de heldenstrijd der Filippijnen wordt door dien der miu verwijderde Boeren in de schaduw gesteld. We willen niet zeggen dat het zen den der verzoekschriften geene betee- kenis heeft, integendeel, het bewijst dat stilaan de volkeren tot het bewustzijn komen van hun recht, paal en perk te stellen aan de moorderijen door goud en lauddieven uitgelokt het bewijst dat de volkeren tot het besef komen hunner macht en grootheid. De lijd is niet verre meer dat men gansche stam men niet meer als vee zal versjache- len, de tijd is niet verre meer dat de volkeren op het bevel der potentaten te wapen te wapen geweren en spie sen, kanonnen en howitsers zullen ver brijzelen en antwoorden zullen met den kreet Recht en Rechtvaardigheid Yan hooger hand heeft het volk in dit opzicht niets te verwachten. Noch de Kerk, noch de Staten, noch de wet ten, noch de diplomatie, noch een van al de barbaarsche instellingen ons door de middeleeuwen nagelaten, zijn in staat geweest een enkele oorlog der moderne tijden onmogelijk te maken. De beschaving vraagt instellingen die gelijken tred houden met den vooruit gang van kunsten en wetenschappen. De oorlog wordt geduld door de kerk, gelijk weleer het tweegevecht herkend werd als Godsgerecht. De oor log wordt geduld door de mogendheden die duizenden, ja miljoenen jongelingen verplichten zich te oefenen in de kunst der broedermoorderij. En als de machtige, den zwakke heeft verpletterd, als de goud- en landdieven duizenden hebben doen vermoorden dan worden zegezangen en dankgebeden hemelwaarts gestuurd en dan zeggen de aanvoerders en de po tentaten God heeft o»ze wapens geze gend Oh ja, de priesters zegenen de legers der dieven, zoowel als de wape nen der slachtoffers, maar eene afgrij selijke Godslastering is het, te zeggen dat God die zegent. Aide menschen zijn broeders, allen zijn kinderen van den zelfden, vader en er kan geen Vader bestaan dio de moord tuigen zegenen zou waarmede zijne kinderen elkander erger als wilde die ren afmaken. De zegening van legers en wapenen is een ellendig vertoon, dat misschien indruk maken kan op de groote massa, mnar dat omwaardig van de Kerk, onwaardig van de Beschaving, onwaardig ran de menschheid is. Al wie op geestesgebied niet meer ge kluisterd is aan de vooroordeelen der vroegere eeuwen, moet den oorlog on voorwaardelijk afkeuren, het Recht al leen kan nog door beschaafde lieden in geroepen worden tot het slechten aller geschillen tusschen personen en natiën. Ziedaar een denkbeeld dat meer en meer veld wiut en weldra zoo diep wor tel zal geschoten hebben, dat de land en goud- dieven de openbare opinie niet meer zullen durven tarten door het verwekken van schandelijke menschen- moorderijen. De moniteur der Woestisten en van Polle- stant, schrijft een antwoord op ons artikel Geus en vrij. Daarin staat een keele boel en 't geheel hangt zooveel aaneen als gekapt strooi, waarover hij echter niet spreekt is over het princiep, dat het kenmerk is der kle rikale partij namelijk de onverdraagzaam heid. Dertien ambtenaars worden bevorderd door den minister en daaronder zijn er tien geuzen, zegt de WoestemoDiteur. Dat is eenvoudig, die tien haddeu recht op bevordering en de minister kon hun die niet onthou len, anders hadde bij het wel gedaan, gelijk de dompers bier een snotbek verkozen boven M. Van den Berg om aau 't boofd te staan der scnool nr 1. Het feit der bevordering vau 10 ambtenaars, als liberaleu bekend, schijnt de dompers zoo buitengewoon, dat het door al de klerikale bladen vermeld wordt. Een geus zal zich niet blootstellen een stokslag te krijgen. Als zij aanvallen dan is honderd tegen 1. Als ue kribbelaar van hgrijpvogeisblad zulks schreef, zal bij gedacht Qsbbeu aan de laffe moordenaars, die William Borreman aanvielen in den nacht van den be luchten Woestedag en geus hebben gezet voor domper dat ligt zoo in 't karakter der klerikale scbrijvelaars de rollen te verdraaien 't iSchijnt dat we aanhangers zijn van Ma homed, Benderbode bevestigt hst eu dan zal t ook wel waar zijn. Waarom, kunnen we niet bevroeden. Do katholieke Godsdienst zegt Bentin uw evennaaste als u zeiven, gaat Benderbode voort, terwijl de Mahomedaansche zegt Ge loof of sterf. Op de eerste bladzijde schrijft Benderbode soms Bemin uwen naaste ;doch dat is zijne leering niet, want weinig nummers verschijnen waarin hij niet zegt of iaat verstaan dat de ka tholieken ongelijk hebben andersdenkenden den penning te jonnen, in denzelfden JJender bode schrijft ecu katholieke priester artikels. die van haat en razernij tegen zijne medemea- schen overvloeien. De geschiedenis van alle godsdiensten is met bloed geschreven, zij ontstonden in bloed ec vervolging, om later door 't uitoefenen van vervolgingen verdrukking hunne macht uit te breiden. Aan dien regel heeft de katholieke Godsdienst zoomin als de mohomedaansche of protestantsche uitzondering gemaakt. Karei de Groote bevocht de Saxers en dwong ze, zich te bekeeren tot het katholiek geloof zijn ordewoord klonk Gelooveu of sterven. De inkwisiteurs voerden de legerbenden aan tegen de Waldenzen in Frankrijk en roeiden ze uit, het ordewoord klonk Gelooveu of sterven. Alva kwam in Belgie, Alva de Bloedhond, richtte den Bloedraad in, vaardigde de plak katen uit tegeu de protestauten en weer was bet ordewoord Geiooven of sterven. Mabomedanen, Protestanten, Japoneezen, Turken, allen hebben hetzelfde stelsel ge volgd. Bemint elkander, is geen Godsdienst, het ie een menschelijk voorschrift, dat tot uit- haugbord dient aan alle godsdiensten, maar bij elke gelegenheid wordt om gekeerd, en zelden toegepast door degenen die er zich 't meest van bedienen. Elke godsdienst is de beste en al die daar buiten leven moeten voor eeuwig ongelukkig zijn, men moet geiooven of sterven. Dat is de basis van al de bestaande godsdiensten. Wie buiten den katholieken Kerk sterft is voor eeuwig verdoemd (volgens de katholieken) die buiten den Mehomedaauschen godsdienst sterft is voor altijd verloren (volgens de Maho- medanen), wie leeft en sterft zonder Boedha te kennen, kan in der eeuwigheid niet gelukkig wezen (volgens de Boedbisten.) Wieuigi geiooven zijn slechterikken en men moet hunne verkeering neerstiglijk schuwen. De ketters zijn slecht volgess do katholieken, de katholieken zijn hondeu volgens de Maho nie lanen euz. Wij zeggen geen menech is slecht om zijn gelooi eu alle verstandige lieden zullen met ons herhalen, de verdraagzaamheid alleen maakt alle menschen tot broeders, zij is de vrucht der beschaving en ran den vooruitgang. Dat is de Rede. Nooit hebben we geschreven, gelijk Ben- derbode beweert Geeft vrijen teugel aan uwe neigingen, welke sij ook zijn, daarin bestaat het geluk We vernemen, dat in 't kort de Libe rale Associatie vau het Arrondissement Aalst eene groote vergadering zal hou den, om de herinrichting der libezale partij te bekrachtigen, nieuwe veror deningen in te voeren en wijzigingen aan het programma te brengen. We vernemen anderzijds, dat een de zer dagen de Liberale Associatie der stad Aalst zal bijeengeroepen worden om over bovengemelde punten te be raadslagen, ook de Liberale Werkmans- kring zal eene Algemeene Vergadering houdenwaarin den politieken toestand zal besproken worden en er dadelijk zal overgegaan worden tot de inrich ting der propaganda. Van kandidaturen is er tot nu toe geene spraak geweest, al wat de nieuws bladen daarover tot nu tóe hebben ge schreven is uit de lucht gegrepen. Over de kwestie der verbonden is er tot he den nog geene beslissing genomen. Volgens ons is het dringendste de in richting der propaganda, velen onzer vrienden zijn bereid onmiddelijk te be ginnen, het is dus van het grootste be lang, dat de belegde vergaderingen ten spoedigste plaats hebben, omdat de pro paganda dan met des te moer ijver en vrucht doorgedreven kan worden. Zulks is des te meer noodzakelijk, daar het middenbestuur der Liberale

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 1