Liberale iVssocialie. Liberale Werkmanskring. Gedenkt den Strijdpenning Klerikale Vrijheid. Les coalitions. Gedenkt den Strijdpenning Progressisten-Doctrinaii en. Aanlokkelijk. Kip-Kap. Zondag 25 Februari ten 3 uren na middag heeft de Algemeen© Vergade ring plaats van de Liberale Associatie van het kanton Aalst voor het benoe men der afgevaardigden bij de Alge meene Vergadering der Liberale Asso ciatie van het arrondissement. Wij hopen dat al de leden der Libe rale Associatie van het kanton, morgen, Zondag, om 3 uren namiddag in den Graaf van Egmont zullen aanwezig zijn om hunnen plicht te vervullen. Al de liberalen van het arrondisse ment nog te vereenigen op eene alge- meene zitting ware stoffelijk onmoge lijk, daarom zullen de liberalen van elk kanton, de nun toegewezen afgevaaar- digden benoemen welke namens hunne kringen, over de gewichtigste punten beslissen zullen. Al de leden onzer kantonale Asso ciatie zullen dus begrijpen, van welk groot belang de kiezing van Zondag 25 Februari is. Al de rechthebbenden zullen vrij en onafhankelijk deel nemen aan de stemming en wel derwijze dat de liberalen van de stad en vaa den buiten vertegenwoordigd wezen. Men verlieze daarbij niet uit het oog dat wij voor de kieziug der Senators ons verstaan moeten met de Liberale Asso ciatie van het arrondissement Oude naarde, en het weer de afgevaardigden zijn, die in dit geval over de verbinte nissen zoo niet bepaald te beslissen, dan toch te onderhandelen zullen hebben. Geen enkel liberaal zal dus ontbreken en de Vergadering van Zondag 25 Fe bruari zal voor het liberalisme zoo vruchtbaar zijn als de vergadering van 12 Februari is geweest. Zondag 4 Maart ten 2 uren namiddag houdt de Liberale Werkmanskring Vooruitgang door t Werk in Concordia zijne AlgemeeneVerplichteVergadering voor het aanstellen der vijftien afge vaardigden, welke door dien kring te benoemen zijn voor de Algemeene Ver gaderingen der liberale partij van ons arrondissement. De Liberale Werkmanskring heeft met de Liberale Associatie een verbond gesloten voor de Wetgevende kiezing van Mei aanstaande, met een gezamen lijk programma bevattende al de prak tische politieke en maatschappelijke hervormingen welke voor het welzijn van werklieden en burgers te verwezen lijken zijn. Het Hoofdbestuur van den Liberalen Werkmanskring roept de aandacht der Leden op de belangrijkheid dier verga dering. Voortaan zullen de liberale werklieden hun woordje te zeggen heb ben in de algemeene politiek want, hoe het ook ga, de liberalen van Aalst zul len in Kamera en Senaat vertegenwoor digd zijn, en hunne vertegenwoordigers zullen er de stem verheffen, om het bestaan onzer partij te bevestigen en ons aller belangen te verdedigen. De kandidaturen voor de afgevaar digden moeten voor Donderdag 1 Maart 8 uren 's avonds schriftelijk den Voor zitter, Gustaaf Lereau worden aange boden. Na den bepaalden tijd zullen geene voorstellingen meer in aanmer king genomen worden. Al de leden van den Liberalen Werk manskring zullen dus op hunnen post zijn om hunne afgevaardigden te benoe men die met meerderheid van stemmen zullen gekozen zijn, indien meer dan 15 kandidaten worden voorgesteld. voor het werk der KLEEDING Vastenavondstoet op Dinsdag 27 Februari M. Prosper Caprès, koopman in wijn en likeuren, te Moeskroen, schrijft Mijnheer Vincent, apotheker, Greusstraat, 33, Brussel. Sinds 15 jaar was ik door de jicht aangetast, ik beproei'do vruchteloos aile remedies, toen ik mij uw Elixir antirhumatismal en aniigout- teux aanschalte bij M. Fonder, apotheker, te Moeskroen, op korten tijd was ik verlicht en nu voel ik niets van deze kwaal. P. Capbès. Tc hekomen bij M. CALLEBAUT, Apotheker U Aalst. Prijs 3 fr. He ffeseh- Wij meldden hoe verscheidene leden der niet herkende geestelijke orde der Assompti- onnisteu in Frankrijk, wegens overtreding der wet tot 15 franken boet werden veroordeeld. Daarva» maken die dompelaars, die helofte vau vrijwillige armoede deden en miljoenen bezitten, gebruik om het medelijden der wereld over hu a droevig lot op te wekken. Het 13 klaarbüjkend bewezen, dat de As- sumptionnisten betrokkeu waren in eene sa menzwering tegen den bestaanden regeerings- vorm, en ze mogen van geluk spreken, er met eene zoo geringe straf van afgeraakt zijn. De paun vindt, dat ze geen reden hebben tot kla gen, en weigert volstrekt ten hunnen voordeele een voetstap te doen bij het Fransch goeverne- ment. Dat vergeten de klerikale bladen te meiden. In alle landen der wereld is de wet gemaakt voor iedereen, zij die er zich niet aan onder werpen worden gestraft, al dragen zij ook het priesterkleed, het is van dezen dat men ook zeggen mag, dat de wettelijke heteugeliugs- middelen zoowel tegen hen als tegen anderen in 't werk mooton gesteld worden. Hoe de klerikale bladen van ons land het wagen darven ovor vrijheid to mazelen aan gaande de maatregelen tegen de geestelijke wetsovertreders genomen begrijpen we niet. Ze dienden eerst en vooral te zien hoe de kle- rikalen in Belgie de vrijheid eerbiedigen der burgers. Dit belet ons niet de uitsluitingswetten af te keuren tegen wie deze ook gericht zijn. Meu uioet b. v. aan niemand het openen eener school verbieden, maar men moet eischen dat de schoolman bekwaamheid hebbe eo zich ver gewissen of zijn onderwijs degelijk ea zede lijk is. Niet de vrijheid moet men inkrimpen, maar het misbruik, dat er van gemaakt wordt be teugelen, de overtredingen straffen. Al de bezoldigden van den staat: prissters, leeraars, bedienden, moeten volstrekt vrij zijn in hunne handelingen buiten hun ambt, indien hunne woorden en daden niet strijdig zijn met de wet maar in de uitoefening hunner bedie ning zullen zij destipste onpartijdigheid in acht nemen. Wanneer een werkman, eon bediende een ambtenaar zijne taak heeft vervuld, moet hij verder vrij zijn in 't openbaren zijner over tuiging. Hij moet vrij zijn, deel te makeu van zulke maatschappijen van nut of vermaak wel ke hem bevallen. In hoever eerbiedigen de klerikale bazen die vrijheid De ministerieele omzendbrief waarbij het aan allen, dia van den staat afhangen, ver boden wordt zich in den Strijd der partijen te werpen (de se jeter dans la mêlée des partis) hangt als het zwaard van Damoelès boveo hun hoofd. Werklieden, bediendeu, leeraars mogen deel uitmaken van aile klerikale kringen maar wanneer ze overhellen naar eene andere par tij, loopt hunne broodwinning voortdurend ge vaar een woord, de tegenwoordigheid op eene vergadering, het bijwonen van een feest zijn soovela voorwendsels, om hen te broodrooven. We keuren dus ten volle de uitsluitingswet ten af, zelfs indien ze 't gevolg zijn van de bui ten sporigueden dergenen tegen wie ze gericht zijn. Zulke wetten kunnen slechts een ver keerden uitslag opleveren, de stipte toepassing der gewone wettsn en verordeningen is alleen aan te prijzen. En nu de Lenderbode onze meeningdnaroui trent kent, hopen wij dat bij met ons protes teeren zal tegen het vrijheidsdoodend besluit der epperbazen en gelijk wij eischen zal, dat al de Belgische bezoldigden van den staat zoo wel priesters als anderen, ook van andere maatschappijen zullen mogen deel uitmaken dan klerikale. Indien gij eksteroogen aan de voeten hebt die uveel doen lijden, gebruikt de Balsem van Dr Noël welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de does. Le Congrès progressiste qui s'est réuni Dimanche a Bruxelles s'est longuement occupé de la situation faite aux provinces fiamandes par l'introduction de la représentation propor- tionelle. II a cou$u l'idée de rallier dans nos deux Flandre3 les groupes d'opposition sup- posés trop faibles pour lutter isolément, en escomptant l'espoir d'enlerer au parti con- servateur un nombre de sieges suffisant pour le mettre en minorité dans les Ghambres. La question méritait évidemment un examen sérieux, mais on n'a pas tardé a constater combien il était difficile de réaliser Faction commune de tous les éléments d'opposition. II no suffisait pas d'attribuer a chaque parti un nombre de sièges eu rapport avec son con- tigent et de delimiter la partie qui revenait a chacun sur les 13 sièges a conquérir il failait de plus fixer a l'avance les arrondissements oil les candidats de l'une ou l'autre opinion seraient mis a l'avant-plau et obtenir a l'aide d'un système de compensations, la renon- ciation volontaire des autres partis a leurs positions respectives. Dans tel arrondissement, ua democrate-c1 irétieu devait obtenir l'appui des libéraux et des socialistes dans tel autre les socialistes devaient être secondés par les libéraux et les democrates, et ainsi de suite. Le résultat de la discussion ne laisse plus de place a l'illusion et ne permet plus d'entre- voir la possibilité des «oncessions réprociques malgré les avantages incou'-estables qu'elles présentaient. Pour l'arrondissement d'Alost, toute tenta tive était d'aillears inutile. Let démocrates chrétiens ont depuis longtemps décidé qu'ils ne voulaient d'aucune espèce d'entente. Dès le lendemain du vote de la loi, Le Klokke Boeland dans une série d'articles a préconisé la lutte isolée les dirigeants du parti Daen- siste se sont prononcés d'uno manière non moins catégorique contrairement a l'avis de leurs prineipaux chefs. Si l'on envisage l'atti- tude des daensistes aux élections de 1898, ou ils refusèrent leurs votes a la liste partielle des libéraux, il est certain que l'immense majorité du parti n'aurait pas, le cas échéant, soulenu cette année d'autres candidats quo les leurs et que même en cas d'ailianee de nombreuses defections se seraient produites de leur cöté. Au point de vue pratique, il est permis de •upposer que l'opposition qui s'était conceu- trée en 18#4 et qui s'était formée en diverses localités sur le terrain communal a eu le tort de disperser ses forces et qu'en se divisant ells a fait lejeu du parti conservateur. II ne reste qu'a s'incliner dovant le fait accompli tout en souhaitant la réalisation des espérances des partis qui marcheront au mois de Mai contre la reaction cléricale et qui comp- tent faire une brèche importante dans la depu tation actuelle de notre arrondissement. voor het werk der KLEEDING Vastenavondstoet op Dinsdag 27 Februari Zondag had te Brussel het Congres plaats der progressisten. Misschien in groote steden zijn er liberalen welke sommigs hervormingen met leede oogen aanzien, maar in de provincie, te Aalst en elders is het onderscheid tusschea progressisten en doctrinaireu onbekend. We zijn liberalen, dat wil zeggen mannen die uaar vooruitgang streven en naar rechtvaardigheid, we zijn mauneu, die door trapsgewijze her vormingen de maatschappelijke verbetering willen bewerken van allen die lijden doer het geen er verkeerd is in de wetgeving en de sa menleving. Ziet het programma der Liberale Associatie van Aaist en van ons arrondissement, het is in den breedsteu zin opgesteld en zoo vrijzinnig dat ook de werklieden er vrede moeten mee hebben, daar het al de hervormingen bevat welke voor hunne verheffing en lotsverbetering wenschelijk zijn en op praktische doeltreffende wijze kunnen verwezenlijkt worden. Doktrinairen, progressisten Te Brussel, Gent en Luik pakt zulks misschien nog, waar persoonlijke veeten, mannen van elkander heb ben verwijderd wier plicht bot is onder het zelfde vaandel te strijden tegen de macht der dompers, die ons reeds een goed eind op de baan des achternitgangs hebben voortge- sleurd. Gaat de Vlaamsehe gouwen rond van stad tot stad en vraagt Wie zijn bier de pro gressisten, wie de doktrinairen en bet antwoord zal luiden Connais pas niemendalle 1 De liberalen zijn hier met zoo machtig, dat het noodzakelijk zij hen nog in twee kampen te verdeelen. Wo willen het Algemeen stemrecht, de vrijheid van geweten, de Evenredige Ver tegenwoordiging, het verplicht onderwijs, het pensioen voor de oude werklieden, de hervor ming van het leger, de afschaffing der ziel- kooperij, we willen recht en rechtvaardigheid, gelijkheid en welstand voor al de Belgen. En we zijn niet alieen om aldus te spreken, Dendergalm 'smeening wordt gedeeld door al de plaatselijke liberale bladen van Vlaan deren en zij zijn, ons dunkens het best op de hoogte der toestanden. Geheel ods pro gramma kan uitgedrukt worden in twee woorden Strijd voor het recht, strijd tegen de domperij Congres!!.. Dat men beginne met het mo gelijke te doen om de liberale krachten waar ie verbrokkeld werden weer samen te bren gen, om met een eensgezind leger den kamp tegen het klerikalism aan te gaan en einde lijk paal en perk te stellen aan de politieke euveldadsu sedert jaren bedreven en die ons in staatkundig en zedelijk opzicht beneden de andere natiën van west-en-noord Europa heb ben geplaatst. Doctrinair... progressist Dat men dat zaagsken weg late het heeft al kwaad ge noeg gedaan. Liberaal is onze naam en al wie tegen bet schandejuk der achteruitkrui pers strijden wil zal zich scharen aan onze zijde onder de vlag der vrijheid en rechtvaar digheid. We zijn moe van honderd en honderd malen te klagen over de wijze waarop den beerruimdienst hier is ingericht. "Verleden week nog, in de Kerkstraat, in 't midden der stad, waar er veel be weging is was men ten 8 1/2 uren aan 't beren, 't Is zeer aanlokkelijk enden stank die bij het voorvaderlijk gebruik der primitieve kuipen de lucht verpest moet aan de vreemdelingen een hoogen dunk geven van de reinheid in onze stad. Sedert het hospitaal op de hertshage is, brengt men langs de statie en zwar ten hoek de doodkisten naar dat ge sticht. Denkt niet dat de dragers gelijk in andere steden, die akelige kisten met eenig doek bedekken neen, in 't mid' den van den dag, als dozijnen vreemde lingen uit de statie komen trekt men met lijkkisten, grof en ruw aaneenge- stooten daarheen en verbaasd blijven de reizigers staan en zien de dragers na. Waarlijk Aalst is eene aanlokkelijke stad, en hare reputatie moet heinde en ver verspreid zijn, daar zorgen onze kliekbazen voor. Brief van M. Galand, landmeter te Lyon. Zend mij nog 3 doozen Walthery- Pastillen tegen den hoest en de keelpijn. Ik vaar er zeer wel mee, en mijne vrouw ook. Telkens wij er van genomen hebben, was eene enkele doos voldoende om ons te genezen. Gelief er ook eene doos anti-slijmachtige Wal- thery pillen bij te voegen. Te bekomen bij de Apothekers Callebaut, De Valkeneer, De Waele, Ghyssalinckx en overal. Plaatsgebrek. Verzcheidene artikels en bijdragen kuuneu in dit nummer ter oorzake van plaatsgebrek niet opgenomen worden. Wij zullen ze afkon digen in on« eerstvolgend nummer. Te Meehelen. Zondag laatst heeft de Liberale Werk manskring n van Meehelen zijn nieuw lo kaal ingehuldigd Niettegenstaande het on gunstig weder waren partijgenooteu uit alia streken van Belgie toegestroomd en werd het feest met luister gevierd. Bravo Mechelgche vrienden. Liberale Oude Garde. HedeD Zaterdag ten 6 1/2 uren avondmaal, ten lokole Concordia, daarna uitstap met mu ziek iu de stad, opening van vastenavond. Schootje prijzen zullen aan de schoonst e» kluchtigst verkleed muziekante* uitgereikt worden. Dinsdag 27 Februari ten 1 me namiddag vergaderen de muziekanten bij M. D. Van Belle, VooruitgangstraatDeelneming aan de Kavalkade. Zondag 4 Maart luisterrijk gemaskerd bal in Concordia, ten negen uren 's avonds voor de leden en hunne damen. Syinphonie Door Eendracht Groot. Maandag avond 26 Februari Groot gemas kerd en verkleed Bal in in Coneoiuia, ten 9 uren 's avonds Ten 12 uren 's nachts uitdeelimg van prachtige prijzen aan de prachtigst en kod- digst verkleede dansers en danseressen. Kaar ten op voorhand genomen 2 fr. voor Heer en dame, aan den ingang 2 fr voor een heerekaart 1 Ir. voor eene damenkaart. Hasavrienden smeert de beentjes in er is middel om uw hartje eens op te halen. Liberale Werkmanskring. ZittiDg van het Hoofdbestuur Maandag 26 Februari ten 18 1/2 uren voormiddag bij den Voorzitter. Schikkingen te nemen voor de al gemeene vergadering van 4 Maart, daarna vergadering in den Graal vau Egmont voor het nemen der laatste maatregelen voor de ka valkade. Kavalkade. Dinsdag om 1 ura namiddag alle vrienden op hunnen post Eoeren, engelschmans, ko ningen, praalwagens, rijtuigen, ruiters, bal ten en rsuzen alles om 1 ure op het Statiepleiu en omliggende straten. Niemand blijve te huis 11. Ten 1 ure. Niet te vergeten, zelle Willemsfonds. Het muziekaal avondfeestje en voordracht ingericht door het Willemsfonds in den Graaf van Egmont gelukte boven alle verwachting. De voordracht van M. Meert H. over Trans vaal vormde het voornaamste punt van het programma, de voordrachthouder schetste de zeden en gebruiken van het heldhaftig volk, i verhaalde hunne geschiedenis en bewees welke de wezenlijke oorzaak is van den oorlog. De spreker werd meermaals toegejuicht. Aan de wanden der zaal hingen dozijnen nummera van Transvaalsche nieuwsbladen. Ook het muziekaal gedeelte was goed ver zorgd en de stukken uitgevoerd op de piano, de uitgalmingen en de schoone liederen had den veel succes. Vijf leerlingen onzer Middelbare scbolon ontvingen boekengeschenken, zij hebben in den prijskamp tusschen de Middelbare scholen onderscheidingen bekomen in de Nederland- sche taal. De redevoering door den Voorzitter M. Franckx Emiel uitgesproken was allerzina merkwaardig en in ons volgend nummer ko men wij er breedvoerig op terug. Kort, wij hebben dien avond een aangenaam en leerrijk feestje gehad. Ter gelegenheid van Karnaval zal de koste- looze boekerij Zondag 25 Februari gesloten blijven. Een oude dokter zeide ons gisteren, dat naar zijn oordeel, de antislij machtige Walthe- ry pil waarvan men thans overal zooveel spreekt, niet alleen het beste en gezondste purgeermiddel is, maar ook een volmaakt ge neesmiddel tegen de meeste kwalen. Te bekomen bij de Apothekers Callebaut, De Valkeneer, De Waele, Ghysselinckx en «veral. JLUMJ HI I Li. A ..JU. J il,i I ij- ...1,11111,. ,r II Uffffl

De Dendergalm | 1900 | | pagina 2