JAN KREKEL. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Liberale Werkmanskring. G-ROOT BAL God, Vaderland, Rust Vrijheid. De rol van de liberale linkerzijde. Abonnementsprijs 4 fr' v°°r de Stadv, voorop betaalbaar Abonnementsprijs 4 50 voor den bruten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van bet blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe nee metu. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen drukreael. Prijs der Annoncen u,ekiamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijde, frank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AALST 23 JUNI. ZONDAG 24 JUNI 1900 om 11 uren 's morgens Zitting van het Bestuur Om 4 uren namiddag verplichte alge- meene vergadering voor al de leden. Orde van den dag. Laatste maatregelen te nemen voor de reis. STAAID AALST Liberale Werkmanskring VOORUITGANG DOOR 'T WERK Kermis Dinsdag 3 Juli 1900, om 9 uren 's avonds, CONCERT, VERLICHTING van den Hof en Orkest 20 Muziekanten. Het Buffet zal voorzien zijn van lekkere Spijzen en Dranken. Ingang vrij voor iedereen. Inkomprijs 15 cent". Namens het Bestuur De Onder-Voorzitters, De Voorzitter, Corn. Van Branteghem. Gustaaf Leveau. Josse Van Opdenbosch. Groote woorden, die de klerikalen ge woon zijn als uitsteekberden te ge bruiken. Hoe eerbiedigen zij die woorden God. Hoe leven de klerikalen met de ge boden Gods Is het niet in hunne partij dat men de scherrewegs, de erfdeelinpalmers vindt, die niet alleenlijk het goed van hunnen evenaaste begeeren, maar die het esCamoteeren aan 't bed der ster venden Hebben de klerikalen een beter ge drag, hebben zij betere zeden dan de liberalen Integendeel Menigvuldig zijn de bewijzen dat schijngodsdienst niet steeds elkeen op 't rechte pad kan houden. Eindelijk de haat, de nijd door de klerikalen toegewijd aan al de men- schen die niet aan hunne voeten krui pen, is rechtstreeks in tegenstrijd met de leering Gods Bemint uwen even naasten gelijk uw eigen zeiven Kent iedereen de politieke priesters niet, die enkel haat en vervolging in hun schild voeren en zich verder om hunne heiligs zending niet bekomme ren En de gewijde dagbladen, hoe eer biedigen zij het woord Gods, zij die, jaar uit jaar in, niets anders bevatten dan persoonlijkheden, laster en leugens tegen de treffelijkste lieden Welnu, lezers, hebben de klerikalen nog het recht den heiligen naam Gods in hunnen winkel te gebruiken Bust (Ml Vaderland. Onder wiens regeering is de rust ver dwenen uit het land Is het niet onder de regeering der klerikalen Sedert 16 jaren dat zij aan 't hoofd zijn van 't land, hebben wij gedurig j wanorders en omwentelingen gezien De kieswetten zei ven, door de kleri kale ministers voorgesteld, zijn neerge legd geweest onder den dwang van den opstand van 't volk Mag men als vredelievend, als vader- landsch aanzien een gouvernement dat om goede wetten voor te stellen daar toe moet gedwongen worden door een begin van omwenteling Vaderland Maar de grootste belan gen van 't vaderland werden door het katholiek goevernement dagelijks onder de voeten getrapt om de politieke gees telijkheid te bevoordeeligen Wie beeft er het onderwijs vernield, dat voedsel van den geest eens volks De klerikalen. Wie wil de militaire kwestie en de zaak van den persoonlijken krijgsdienst niet oplossen De klerikalen. Wie geeft er aldus een wapen aan de socialisten om het volk op te maken De klerikalen. Wie heeft het onrechtvaardig meer voudig stemrecht uitgevonden om de ongelijkheidde voorrechten op het kies- terrein onder het volk te behouden en het volk te verbitteren De klerikalen. Wie heeft er altijd de belangen van het vaderland opgeofferd aan de heer schappij der politieke geestelijkheid en der katholieke partij De klerikalen En 't zijn die mannen, 't is die partij die het woord vaderland op hare vaan dels en wagens durft zetten Welke goochelaars en volksbedrie gers "V rijlxeid. Zij hebben ook de onbeschaamdheid van den naam van vrijheid te gebrui ken als eene katholieke weldaad 1 Vrijheid Wie spuwt er op de vrijheid van ge weten De klerikalen Wie valt er immer de personen aan die naar kerk niet gaan, alhoewel de Grondwet de vrijheid uitroept van te gelooven of niet te gelooven, naar kerk te gaan of er niet te gaan De klerikalen. Wie bespot de burgerlijke begravin gen alhoewel de doode gebruik maken de van zijn grondwettelijk recht aan niemand kwaad deed met zich te gaan biechten aan den almachtigen God al leen De klerikalen. Wie handelt in tijde van kiezing met de grootste dwingelandij en ver plicht de menschen op straf van hun brood te verliezen indien zij niet ge hoorzamen, voor den katholieken boel te stemmen De klerikalen. Wie dwingt de lieden van, tegen hun nen wil, deel te maken van tappen, gil den en andere maatschappijen ingericht om het klerikaal politiek te ondersteu nen De klerikalen. En 't zijn die mannen die van hunne liefde voor de vrijheid durven spreken God, Vaderland, Rust en vrijheid zijn vier heilige namen die door de klerika len onteerd worden. Die namen worden door de klerika len verprost ten profijte van hunnen politieken winkel. De klerikalen trappen onder de voe ten de geboden van God, de belangen en do rust van 't vaderland en de rech ten der vrijheid om God, vaderland eu vrijheid te gebruiken en te misbruikeu voor de belangen van de heerschzucht der katholieke partij Met een bijzonder genoegen hebben wij een artikel gelezen dat, onder bovenstaande titel in L'Etoiie Beige is verschenen. Met een bijzonder genoegen zeggen wij, om dat dit artikel zoo treffend gedachten weer geeft welke wij immer in ons blad verdedigd hebben, het programma dat zich samenvat in drij woorden LIBERAAL. ANTI-KLERIKAAL. ANTI-SOCIALIST, en dat we steeds krachtig verdedigd hebben. De rol van de liberale afgevaardigden zegt l'Etoile Beige moet zich van heel wat anders onderscheiden dan het kiezen van den zetel welke zij op de banken van de kamera zullen bekleeden. Het komt er voor hun op aan zich zedelijk te groepeeren. Met andere woorden, zij moeten eene duide lijk afgeteekende partij daarstellen, die zoo wel tegenover de klerikale partij als tegenover de socialistische partij afsteekt. Het is noodzakelijk dat het liberalisme eeDa volledige verpersoonlijking bezitte, zoo geheel als degene van de twee andere partijen. Het liberalism heeft een programma dat, breed opgevat, het programma van het laatsta congres en het programma van het laatsta vooruitstrevend congres omvat Aan het uiteinde van het liberaal program ma bevindt zich de grens die het liberalisme van het klerikalisme scheidt. Op het uiteinde van het progressistisch pro gramma de grens die het liberalisme van het socialisme scheidt. Wanneer men buiten het liberalism gaat langs de rechtergreus, valt men in volle theo- rische achteruitwerking gaat men er langs de hnkergrens uit, men valt in volle colleeti- vische dwingelandij. Zoo waar is het dat de li berale partij van het juiste middenpunt en van het maatschappelijk evenwicht is. Indien, gelijk wij het verhopen en gelijk wij reden hebben het te verhopen, de liberale "linkerzijde, in de Kamer en Senaat, krachtda dig bare persoonlij king verdedigt, indien zij geene gelegenheid laat voorbijgaan om hare 1 >e yroolijke door POL LINDEMA Mag zonder toelating niet overgedrukt worden. 11" Vervolg. 5. Op de penskermis. Het was een regenachtige Zondag in 't droe ve najaar. Geen plekje azuur was zichtbaar aan den lagen, betrokken hemel. De wilde najaarswind zweept9 door de leepe twijgen van bladerlooze booman, floot om de Etakenhnizen en rommelde in de hagen. In het dal, door de zuchtende el- zenboomen, bruiste de Wilgenbeek onrustig voort en zong meervarig een klaaglied over verre, schoone dagen Te midden van de naaktheid der insluimeren de natuur, schoen de mooie Moekenshove zacht te soezen bij de woeste muziek van den herfst wind, Doch die dommeling was slechts schijn, want 't was er kermis. Men had er in de week een zwijn geslacht eu in de ruime keuken was 't een leven en een lawijt dat alles er van op- Bcbrok. De dikke, vette penssoep dampte in twee diepe, witte kommen op de zware, lange tafel. Aan het midden stond Karei, in zijne hemds mouwen, eu schepte de tellooren vol, terwijl Krekel aan het uiteinde op den arm de viool speelde en heel zacht een leutig deuntje zong. Als Karei hem het goedgevulde bord met geurige soep voorzette kon hij niet meer hou den en hij riep Komt, bij komt bij 1 Hier zult ge zien De dikke Trien Die haren man afwiegelde Begint ge weeral, vraagt halfboos Wanaa, die met Reine aan het andere uiteinde der ta fel zatIk geloof dat hij nen slag van den molen weg heeft Maar Reine lachte on al de anderen lachten mee en de vreugde nam geen eind. En terwijl Krekel en Karei tierden en jok ten, terwijl de lepels op de borden kletsten en de vette pensen op de pan kisten, werd zaoht de deur geopend en trad Gust de keuken in. Gust ouze oude kennis Toen bij, op dien zonnigen namiddag van den bonten nazomer, uit het dichte schaarhout de baan optrad, die leidde naar het hutje met de rozen, bleef hij, bij doD eersten blik in de effene vlakte, vol verbazing staan. Op zijne jarenlange ommoreis door vreemd# landen had hij zich steeds voorgesteld dat Man- dens het huizeken van Lucia tot een heerlijk renteniershuis had doen herbouwen, en er met zijne aangebedene vrouw een rustig en kom merloos leven sleet. Daar lachte nu van uit de vruchtbare velden de prachtige Moeikens- hoeve hem tegen, met hare aetgekalkte witte muren, hare groote groene muren bruine deur ea waterbladen, met nare hooi-en strooimijten bezijden oostwaarts, haren groeuselhof en boomgaard zuid-westwaarts, zag zij or recht bekoorlijk uit O 't heed hem goed, onzeglijk goed aan t brave, rechte hart, dat zij het geld van zijne Lina zoo wel hadden benuttigd dat zij ge werkt hadden nu nog werkten in plaats van lui en zorgloos televen. Wat had hij dan ook van hem gedacht Sufte hij van gaan te peinzen dat zij, die voor den arbeid waren ge boren, in ledigheid hun brood zouden eten Hij ging de baan verder op en sneller klop te zim hart 1... op die hoeve leefde alles wat in 't lieve Vlaanderen aan dierbare wezens was overgebleven. Immers zijne zuster was lang vertrokken, zonder kaartje heen en weer o zijn hart, zijn braaf edel hart bonsde geweldig..... Hij stapte door 't kleine deurken, dat in de groene poort was opengelaten, zette zich op de bank, aan den huistrap, neer en lei zijn pakje en zijn gaanstok neven zich op den grond. Beelden uit ver verledene tijden schoten als in stormpas voorbij zijn zielenoogBeelden van innige geliefden herrinneringen van vele blijde, vreugdige dagen; van vele drceve ook En op de plaats waar hij eens zijn hemel had gedroomd in zijn schoone, zalige jeugd, op die plaats zat hij te weenén, als den verloren zoon. En al grolda en blafte de bandhond aan de andere zijde der hoeve toeh schreide hij stil voort.... Maar op den huistrap was Reine verschenen en den ouderling ziende weenen was ze sael naar hem toegegaan, had medelijdend zijn hand gegrepen en met innemende stem ge vraagd Wat deert u, vriend, dat ge hier zit te grijzen Bij die engelentaal, die hem als hemelhar- monij in de ooren klonk, hief Gust de betraan de oogen op, en keek in bewondering naar dit schoone boerenhuisje Hebt ge honger vroeg Reine. Langzaam schudde Gust bet hoofd. Verdriet dan riep zij Ook niet, juffrouw.... En toch weent ge Maar toch ik ben on bescheiden... Ah, zoudt gij well... Hier, juffrouw, stond in verre, verleden jaren het nederig hutje met de rozen. Die daarin woonden ware mij no vrienden, de eenigen die mij dierbaar waren op de wereld (Wordt voortgezet). wam

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 1