EEN HEER Nos fautes. Bemoedigend Geene pai tijaanslagen, geene partij wetten meer. Buitengewone Zittijd. Liberaal demokratisch banket. Een Martelaar. matie. Handelingen van het XXVe Nederlandsch Congres. Fonds Jan DE WINDT Hoest niet meer. piiuciepen te stellen tegenover degenen van het klerikalisme eu van het socialisme, za! zij zon dertwijfel een groot zedelijk gezag veroveren, met alleen in de Kamers, maar in het land. De liberale partij, onder oogpunt van kie- zingeu, is sedert de herziening, he: slachtoff r geweest van eene onrechtvaardige wetgeving. De instelling van de balloteeringen heeft ze, gedurende zeveu jaren, in ongemeen ondank bare omstandigheden geplaatst. Door de wet veroordeeld om eeneu dubbelen afval van Krachten te ondergaan, nu eens ten voordeele van de klerikale partij, dan eens ten voordee le van de socialistische partij, heeft zij, op ze kere oogenblikken, hare verpersoonlijking zien verzwakken, hare natuurlijke grenzen zien verdwijnen Geene parlementaire individualiteit meer bezittende, was zij bedreigd hare eenzelvig heid op kiesterrein te verliezen. Gelukkig voor haar en het land, heeft zij geëindigd met klaar te zien in het spel barer tegenstreveis. Het boodelijk gevaar hetwelk zij liep heeft haar het bewustzijn van hare macht en van ha re leefbaarheid teruggegeven, met de regee ring eene rechtvaardige kieshervorming op te dringen. Dank aan deze hervorming, is het liberalis me als zoodanig, terug in de Kamers getreden. De rol van Ie kiezers is vervuld degene van de gekozenen begint. V\ at niet zijn mag, is dat de liberale linker zijde blootgesteld weze, op parlementair ter rein, aan hetzelfde gevaar waaronder het libe ralisme gedreigd heelt te bezwijken in het Jand. Noodig is het dat zij kloek post vatte op ^eene gunstige standplaats, op gelijken afstand van het reactionnair kamp en van het revo- lutionnair kamp. Noodig is het dat zij voor het kiezerskorps verschijne gelijk of zij is, be gunstigd door een eigen bestaan, vrij van al len band tegenover de twee andere partijen. i Haar programma kan zich als volgt samen vatten Noch clericalisme, noch collectivisme Het is op deze manier Jat zij hun haar be staan zal bewijzen en dat zij, tussehen de twee uiterste partijen den weerstand tegen de regee ring (het klerikalisme) zal vormeu. Wanneer de linkerzijde zich aldus zal be vestigd hebben, zal de liberale partij, verre van stemmen te verliezen in het land, inte gendeel hare getalsterkte zien aangroeien. Zoodanig waar is het dat, indien de kiezers ge kozenen maken, de gekozenen kiezers maken niet bij die standvastigheid meer sa menhangende werking, min onverschil ligheid, wat meer propaganda, minder lijdzaamheid eumeer aanvallende kracht te voegen, moeten wij, eu zulks op min der tijd dan men wel deukt, tot den zegi praal komen. Hoog de harten, dat al de libera len de handen ineenslaan, geene andere dan de blauwe vlag in de hoogte, en in 1904 ligt de klerikale forteres in gruis. Yan 1870 tot 1900, dat is gedurende een tijdverloop vau dertig jaren, hebben de liberalen slechts acht jaren het be wind in handen gehad. Twee-en-twintig jaren klerikale over- heersching, ondanks al de pogingen welke in dien zin aangewend werden, vermochten niet den libaralen geest te dooden. Spijts verkwezeling en geestelijken dwang, spijtsmiskenniug en broodroo- ving hebben de vrijzinnige gedachten wortel kunnen blijven schieten en ga ven zij bij de laatste verkiezingen blijk van zooveel bloeikracht, dat de kleri- kalen zei ven ze hebben moeten erken nen. De katholieke gazetten hebben bij dit voor de liberalen zoo verheugend en bemoedigend verschijnsel hunne mis- noegheid, hun spijt en hunne onrust niet kunnen verbergen. Gedurende bijna dertig jaren waren bijna alle plaatsen en gunsten voor de klerikalen kreaturen, voor de bescher melingen der geestelijkheid, voor de leden der katholieken kringen en pa- tronagiën. Geene benoemingen meer voor de burgers die, welke schitterende examen zij ook afgelegd hadden, te fier waren om zich bij de eene of de andere papen instelling aan te sluiten. Geen plaatsken van treinwachter of hulpbriefdrager was er meer te beko men zonder een diploom van kwezelarij of eene aanbeveling van den eenen of anderen kiesdraver. Geene bevorderingen in het leger, in de magistratuur, in andere openbare besturen, voor degenen die weigerden zich aan te stellen als pilaarbijters. Zelfs op het gebied van letteren, kunst, enz. werd de klerikale vervol gingswoede tot het uiterste gedreven. Verdienstelijke personen bleven ver stoken, miskend, terwijl de kroeten, die Ons Heer een vlassen baard aande den, alle voordeden bekwamen. Welnu, daar waar eene zoo qroote standvastigheid aan de liberale princiepen door de slechste tijden heen, zich zoo kloek afteekent, daar moei het libei alism niet vreezen voor de toekomst. Met bij die standvastigheid waaraan wij hulde brengen en welke onze tegen strevers zei ven zullen moeten erkennen, De Eveuredige Vertegenwoordiging heeft de iberale partij met 34 stemmen in de Staten kamer gebracht. Wij steunen niet op het getal, wij steunen op de hoedanigheid. De liberale partij heeft de bloem barer man nen van waarde, van talent, van overtuiging met den zwaren maar eervollen last der volks vertegenwoordiging gelast. Zij zullen strijdend optreden. En achter hen hebben wij de verlichte be schaafde, weldenkende bevolking. Daar is' nog #eu macht, die sterker is dan het klerikaal stommeutal in de Kamer. Onze grootesteden, iuderdaad. hebben allen zonder onderscheid, eene verpletterende meer derheid gegeven aan de antiklerikalen. Die steedsche kiezers zullen nazien, onder zoeken, bestudeeren, wikken en wegen, toeiui- chen voor eiken vooruitgang en des' uoods zich kranig verzetten tegen elke inbreuk op vrij heid vau handelen en vrijheid van geweten. V ij zeggen aan de klerikalen Gij hebt nog meerderheid, maar wij verbieden u en zullen het u des noods beletten nog partij- wetten te maken, nog aanslagen te plegen op de politieke vrijheid, nog knoeiwetten te fa- brikeeren. Wij zullen u dwingen bat burger lijk gezag te eerbiedigen en hoog te houden. Den dinsdag 3 Juli aanstaande zuilen de Kamers in buitengewonen zittijd bijeen komen. Eerst en vooral zal men zich be?,i<r honden met de goedkeuring der kiezin" gen en het aanstellen der nieuwe geko zenen. Wat men vervolgens zal doen, zulks is nog niet zeker gekend. Indien de Kamer en Senaat niet onmiddellijk weer uiteen gaan, 't is zeer waarschijn lijk dat het vraagstuk der overname van den Congo, of der verlenging van de overeenkomst betrekkelijk den Con- go-Staat zal ter bespreking komen. Dit is een zeer gewichtig vraagstuk, dat ons de redenkuadige sterkte der partijen zal toouen. Voorzeker zal het katholiek Gouvernement in alle belang- rijke kwesties een hard ei te pellen hebben want, onder de 33 liberale ver tegenwoordigers vindt men veel talent volle sprekers. Er zal voortaan ernstig moeten geredekaveld worden, zouder schreeuwen noch tieren of nutteloos tijd verspillen. Het liberaal demokratisch bauket, dat deu Juliaaustaande te Gent zal plaats hebben, zal met alleen worden aangeboden aan de beereu liberale senators eu volksvertegenwoor digers vau het arrondissement Gent-Eekloo maar aan al de liberale gekozenen van Oosi- V laanderen en hunne plaatsvervangers. ■De spijskaart is zeer aanlokkend soep ossenhaas met allerlei groenten en aardappe- leucroquetten kalfskop met schildpad kreef ten, sla plumpudding, ooft, jmagerecht, en ie prijs is in 't bereik van alle beurzen fr. 1.50 per persoon. Nochtans zullen hoogere inschrijvingsbedragen welkom zijn. Er zal niets anders dan bier gedronken worden a 30 centiemen de flesch. Men zal te 2 uren zeer stipt dan tafel gaan, in den Skating Ring, Bagattenstraat te Gent. Toetredingslijsten en afzonderlijke bulle tins werden in ruim getal verspreid, met het minst in de verschillende kantons der provin cie. De lijsten worden op dit oogenblik in ver schillende liberale maatschappijen aangebo den, en kan men insgelijks vöör den 24" Juni inschrijven in het lokaal der Liberale Grond wettelijke Vereeniging, Korte Mei<e 39, Gent, alle werkdagen van 9 uren 's morgens tot 7 uren 's avonds. Over de plaatsen aau tafel zai beschikt worden naarmate de inschrijvings- lijsten worden ingezonden. We hopen dat menig liberaal Aalstenaar er zal aanwezig zijn en er zijn moed zal zien wrdubbelen voor den strijd vau vrijheid en geestesont.voogding. Decideinent, je ne suis pas seul a attribuer au pnti liberal lui mêju l'échec du 27 Mai deruier. Je trouve dans Ie Messager de Bruxelles, sous la signature de M. G. Lorand uu article dont j'extrais le passage suivaut Ou peut ajouter que dans beaucoup d'ar- rondisseuiöüts ^opposition ne peut s'eu pren dre qu'a elle même, si sa désunion, ses que relas, sou mauque de propaganda out abouti a la priver do toute representation. II est cer tain qu'i! dépend de nous-mêmes d'avoir, a la prucuaine consultation du suffrage uuiversel des elus a. Tongres, a Hasselt, a Alost, a Ter- monde, a Saint-Nicolas, a, Roulers-Thielt. Devant le mal accompli, il est dur de devoir s avouer que nous sommes parvenus par uotre iauta a nous classur panui les airondissements les plus amérés du pays frappés de mort politique pour plusieurs annécs. Maïs vous aurez saus doute entendu dire a plusieurs reprises, qu'a des gaffes irré- mediables nous avous ajouté uue impardon- nable faute de tactique. Dus amis mêmes out reprochó au parti et spécialement aux din- geauts d'avoir présenté uu seul caudidat, au lieu de lutter a liste compléte a 1 'example des partis concurrents. Au loud qu'enestil? Dire que la victoire eüt pu en dépendre it que l'adjonction de trois autres candidats aurait sauvé la situation, me parait uue amère plaisanterie. A qui fera-t on croire que l'in- riuence person celle de trois candidats supplé- mentaires, en leur supposaut toutes les quali- tés et toute 1 activité imaginables, nous aurait fourui Tappoint des 3000 voix libérales qui nous out fait defaut II est étrauge de voir comment on est par venu a oublier ce qui s'est passé. Uue commission spéciale designee dés le debut par notre Association d'arrondissement a l'effet de rechercher des candidats, i'en a trouvé que trois dout deux out fini par se retirer. Uue autre commission chargée de compléter la liste, a été nommée plus tard sur la proposition faite par mei même. Elle u'en a pas découvert d'avantage tout au plus a-t- elle pu decider un caudidat nouveau a accepter la suppléance. On peut se demander en pareille occurence a qui les griefs devraieut s'adresser si réelle- ment il y a eu uue iaute commise Sans doute, je ne recommauderai jamais d'aller consulter des adversairos politiques mais les explications quo les cléricaux pré sentent au sujet de notre échee, touchent a cer tains points de vuela digniié du parti et a ce titre elles mentent d'êtra relevées. Leurs journaux persistent a soutenir avec obstiua- tion que la liste libérale a succombé grace aux manigauceset aux manoeuvres iouches prati- quées par certains libéraux au profit de la liste démocratique, par compensation a des engagements pns les daensistes a l'cgard de la liste libérale du Sénat. Voila dix f'ois que pareilles élucubrations s'impriment uans ces journaux. Nous avous déja proteaté contre l'odieux soupgou que les cléricaux fout peser sur cer tains d'ontre nous. Si uos adversaires s'enga- geutdan8 cette voie,il est de leur devoir de par- ler franc, de désigner des personnes et uneux encora d'articuler des faits suflisainment pré cis pour supporter la contradiction. Jusque la personae ne croira un mot de ce qu'ils racoutent. Si de notre cöté nous désirons la discussion, c'est exelusivemeur. dans le but de laver le parti d'uu reprocbe immerité et de demoutrer a tuus que nous ne comptous nulie- ment dans nos raugs la collection de traïtres et d'imbéciles dont on nous piéteud affligés. A. G. biedt kosteloos aan, aau allen die aange daan zijn van eene huidziekte haarwormen cezemans, puistjes, huiduitslag, chronische bronchiten, borst-en maagziekten rbuma- tism en br. uken, een oufaalbaar middel te doen kennen om zich spoedig te genezen, zoo- a s bij zelf volkomen genezen is geweest na alle mogelijke geneesmiddels vruchteloos te hebben doorstaan en beproefd. Dit aanbod waarvan men bet menscblieveud doel zal aan zien is bet gevolg eeuer belofte. Per brief of postkaart schrijven aan 1VT. Vincent, place Victor Hugo, te Grenoble die kosteloos eu vrachtvrij per post zal ant- antwoordeu en de gevraagde inlichtingen zal zenden. Indien gij eksteroogen aan de voeten kabt dia «Teel doen lijden,gebruikt de Balsem van Dr Doel welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de doos. Onze lezeis kennen de zachtmoedigheid on zer beruchte klerikale tromprotters en ze weten boe verdraagzaam en toegevend die kerels zijn tegenover de werklieden, welke niet in 't gareel loopen der rattenfokkers van den waterkant. Hun voorzitter vooral beeft eene faam verworven die weinigen hem be nijden. Dat brok mensch was overal haantje vooruit om te schreeuwen, te builen en de rest. Hij liet zich veel voorstaan op zijne booge relaties en op zijne ontrefbaarbeiu. Niemand dierf bet porceleinen postuur raken, bet gebeurt maar al te dikwijls dat geborsten schotels voor nieu we moeten betaald worden. Het heerschap is door de tromprotters over boord gesmeten. Zijn scepter en zijne macht is gebroken gelijk heel de rest. Hij beeft ge- krijscht als een kind, bij beeft geweend, dat bet jammer hem de broekpijpen uitliep en zijn oog en zwommen in een zee van domperstra- nen. Helaas, riep hij, is dat de beloouing voor al de heldenfeiten welke ik zoo onversaagd ver richtte Ge werpt mede straat op gelijk een onnutte potscherf. Hi bii hiii Wacht maar, ik zal bij mijnheer den deken gaan, bij mijnheer deu onderpastoor bij.... ja, ik zal bij ai de katholieke beeren gaan en we zullen zien, of ge mij zult buit-n steken. Wee, u, ge'n zult niemendaile meer krijgen. Ach, ze bleven onverbiddelijk. De marle- laar moest ongetroost heengaan.'t Was avond, dikke waterdruppels vielen als tranen van hoo rnen eu dakgoten en daar beueen in de zwarte duisternis kermend als een verlatene, ver- dween de verworpeling ontmoedigd, ont goocheld, gebroken, terwijl bet geschimp der wrakende trompotters hem acbtcrnaklouk. RIKUS. Wat is dat diplomatie In theorie beet dat de kunst der betrekkin gen te regelen tussehen de verschillende nation oi volkeren met bet doel de moeilijkneden en kontakten welke zouden oprijzen in 't belang van den vrede te vermijden, en als zo ontstaan zijn te vereffenen. In praktijk is de diplornatio eene uitvinding der komugeu eu keizers toen deze nog alles te zeggen hadden en bet volle niets, bet is eeu overblijlsel vau deu barbaarscben voor'ijd toen alle voordeel werd gezucht in list en be drog. In praktijk is de diplomatie een kwaad, eene ongerijmuheid bij onze moderne beschaving Diplomaten hebben alleen ten doel de staats besturen van andere landen om don tuin te lei den eu te bedriegen, eu de andere over de in zichten van bet goeveruemeut «lat zij vertegen woordigen te misleiden. Ze trachten de gehei men der andere regeeriugen te doorgronden, bedienen zich van verraders eu verkochten eu zijn do oorzaak van vele rampen en onheilen. De diplomatie beeft geen onkele oorlog gee ne enkele moorderij kunnen verhinderen. In geen tijdstip der nieuschelijke geschiede nis zijn er zoovele bloedige tooueelen geweest &is nu, eu misschien wel tengevolge der zoogu- zegde uitbreidiug en verbetering der diploma tische werkingen. De moorderijen in Armeuie, de oorlog in Cu ba,de oorlog in Transvaal, de oorlog op de Ei- lippijnen, de oorlog van Japan tageu Cüiua, de opstand der Acbantis, de hongersuoodeu in Eugeisch Iudie, de onwenteliug in China, de oproer in de Kaapkolonie, de verdeeling der r iu8che vrijheid door den czar van Rusland enz. enz., bet is alsof we met groote schredeu terug keerden naar de barbaarscheid. We dagen, wie het ook zij, uJt te bewijzen welk goed, welk nut de diplomatie beeft ver schaft. Wij zeggen geen geen en vraagt men ons naar uitleggingen, we zullen wijzen naar bet bloed, bet bloed van duizenden ou- scfiuldigen dat op zoovele plaatsen den aard bol besmeurt. Vakdoken. Een lijvig eu prachtig verzorgd boekdeel, dat Je persen van het Huis Hoste eer aaudoet, werd dezer dagen kosteloos gezondeu aan al' de inschrijvers van het XXV0 Nederlandsch Taal- eu Letterkundig Congres, in Augustus van verleden jaar te Gent gehouden nl. de Handelingen van dit Jubdcuiigres, die in ruim 500 bladz., verslag geven over de werk zaamheden der drie afdeeiinguii, de algemeene vergaderingen, alsmede over de onthulling van bet gedeukteeken ter eere vau Jan Frans Willems (met vier platen) en over de feeste lijkheden, welke ter gelegenheid van bet Congres plaats grepen. Bij het doorbladeren van dit welkom ge schenk zal bet vele lezers ongetwijfeld gaan als ons ze zullen stilblijven bij de feestrede van Professor M. J Obrie en de flinke rede voering van M J. Van Ryswyck aan den voet van bet gedeukteeken, ter eere van Willems opgericht. Ze zullen met belangstelling de openings rede van den beer Baron de Maere vaD Aert- ryeke lezen eu met hem deu wensch beamen, dat door den invloed van «Ie school vooral, de' Viaatnsche vrouw niet alleen worde de schat- bowaarster van onze taal, van onze zeden, van ons eigen leven, maar ook de schutsengel van den gebeelen Vlaamscben stam. Afdeeling Aalst Zelfonderricht. Zitting van 23 Juni 1900, ten 8 1/4 uren. Orde van den dag 1. Lezing door den heer S. 2. Lezing door den heer C. Ik waarborg de genezing in twee dagen van verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door het gebruik van Siroop De Pratere opgemaakt met teer eu Tolnbalsem. Het is het krachtigste het snelste, het zekerste en aangenaamste Borstgeneesmiddel. Het is een wonderbaar en onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht, vraagt en eisebt altijd de echte Siroop De Pra tere. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling kost 10 centiemen daags. In alle apotheken en n bet Algemeen depót A. Depratere, Oostende.

De Dendergalm | 1900 | | pagina 2