Het Frans Hals-Feest
te Haariem.
Beschaving.
Dood van M. BARA.
Krapuul.
Een Wonder. Een wonder.
KERMIS.
ONZE TURNERS.
Zondagrust.
Ze moeten er uit, zegde de heelmees
ter, het ergste is gedaan. Nu het tand-
yleesch openligt zal ik ras den wortel
krijgen. Nog wat moed
Nooit, nooit, kreet de lijder. N*
dien schok heb ik volstrekt behoefte
aan kalmte en rust. Kom binnen eenige
jaren weder.
Maar dan zal het vleesch weer ge
sloten zijn en ik zal u veel mebr pijn
moeten veroorzaken.
- Neen, neen, kom later terug, ge
«uit dan nog een stukje uithalen, en
zoo langzaam voortgaande zal ik mis
schien binnen twintig jaren verlost zijn
van mijnen tand en van mijn lijden.
Zoo verre staat de geschiedenis. De
xsan met den gebroken tand gaat immer
voort met pijnen te verduren. Hij steekt
niets goeds uit, hij veronachtzaamt zijne
zaken want zijn stuk tand beheerscht
al zijne gedachten.
Waarom ook redeneert hij niet beter,
waarom stelt hij zich gedurig bloot aan
t lijden als eene korte pijn hem voor
goed zou kunnen genezen
Dat zullen onze tegenstrevers ons
zeggen.
u Het land heeft wat anders te doen
dan de proef «ener nieuwe grondwet
herziening te doorstaan. Zeker heeft
het wel gedaan het cijnskiesstelsel neer
te halen de verrotting, die het lijden
deed, maar komen wij voor het
oogenblik niet aau het meervoudig
stemrecht. Daar zijn wel ia waar de
stukken van den cijns, die blijven ste
ken zijn, maar laat ons wachten, het
land is vermoeid en afgemat. Laat het
rusten. We zullen later de bewerking
doen. Er ia geene haast bij.
Ha er is geene haast bij Welke ver
foeilijke raad Men wacht niet als de
kwaal kuaagt en zich uitbreidt.
Men heeft het recht niet te zeggen
Er ia geene haast bij, als het gausche
maatschappelijk stelsel lijdt en klaagt.
Is het waar, ja of neen, dat het meer
voudig stemrecht de bron is van evenveel
bedrog als de cijns, en algemeen door de
openbare denkwijze wordt afgekeurd
Pas geboren is het al veroordeeld
Het geeft geene enkele waarborg van
wijs behoud het is een hinderpaal
ziedaar alles.
Hinderpaal tegen omwenteling of het
collectivisrnus
Hoegenaamd niet. Hinderpaal tegen
de vrije uitdrukking van den volkswil.
Men weet wat eene reeks personen bo-
geeren die om sommige wondere, on
gerijmde redenen twee of drie stemmen
kregen maar wat het volk wil blijft
een raadsel.
bliek der Vereenigde Nederlanden die het
toevluchtsoord der vervolgden van tgansch
Europa werd.
Aan eenen anderen Willem van Oranje had
Engeland het behoud zijner grondwettelijke
vrijheden te danken en Europa, zijne verlos
sing uit de ondragelijke banden vau XIV's ko-
ninlijk absolutisme.
Geaurende een paar eeuwen was de Hooge-
school van Le iden de beste van Europa.
Maar wat vooral schittert en verblindt in het
oog van den vreemdeling is de glans onzer Ne-
derlandsche schilderschool in Noord en Zuid.
Rubens en Rembrandt zijn de groote figu
ren van onzen stam voor de geheels beschaafde
wereld.
En Daast hen staan ontelbare groote mees
ters, met Van Dyck en Frans Hals op den
voorgrond.
Frans Hals behoort ods, Vlamingen, gedeel
telijk toe.
Hij werd te Mechelen in 1584 geboren en
te Haarlem was zijn leermeester een uitge
weken Westvlaming, Karei Van Mander.
Bij het feest te Haarlem werd een gelegen
heidsstuk opgevoerd, waarin onze Antoon Van
Dyckoptree.lt om, tijdens eene zijner reizen
naar Engeland, den Haarlemschen meester
op te zoeken en hem zijne hulde te bieden.
Vlaaudren'8 roem,
Holland's roem,
Neerland's roem is één
De jonge koningin der Nederlanden heeft ge
daan als onze Van Dyck. Zij ook is naar Haar
lem gegaan om Frans Hals eene koninklij ke
hulde te betoonea.
En een der voornaamste dichters van het
hedendaagsche Holland, Dr Bchaepman, liet
den onsterfelijken schilder sprekend optreden
in zijne treffende verzen
jk Heb allerhande slag van volk, gemaald,
Gekonterfeit de rakkers en de deernen,
De narren op hun zottigheid verzot,
De knapen met hun schrillen rommelpot,
De drinkers en de spelon en de boeven....
Ik heb mijn volk geschilderd.
Ik had mijn volk zoo hartlijk hartig lief.
k Hob met rabouwen jolig gerabouwd
Maar hooger uit da diepte steeg mijn kunst,
En uit het volk verrees ze koninklijk I
En naast Frans Hals' wereldberoemde doe
ken van het Raadhuis te Haarlem, van het
Rijksmuseum te Amsterdam en van al de groo
te museums der beschaafde wereld, rijzen nog
twee andere zijner meesterstukken op zijne
leerlingen Ostade en Brouwer.
Geene hulde vau het nageslacht is te groot
voor die meesters van het penseel, die meer
nog dan onze staatsmannen en geleerden den
loem van den Nedarlandschen stam over de
aarde hebben verbreid.
Daarom elaat ook het hart van Zuid-Neder
land zoo warm bij het vernemen uit de verte
van al die feestvreugde te Haarlem.
Zulke toestand moet eindigen.
Dat men een goeden keer het vraagstuk
van het zuiver algemeen stemrecht oplosse.
Dan valt onmiddelijk alle voorwend
sel tot beroerte in en buiten het parle
ment, dan zal men zich volop en onbe
kommerd met onze stoffelijke belanden
bezighouden.
Er moet van de liberale partij niet
gezegd worden dat zij alleen eenige ze
tels in Kamer en Senaat heeft veroverd
om er zich neder te zetten en te wach
ten 1
Indien gij eksberoogen aan de voeten
fcekt die «veel doen lijden,gebruikt de Balsem
va» D'NoSl welke ze in twee dagen zal doen
verdwijnen 1 fr. de doos.
Plaategebrek belette one verleden week het
brans Hals-Feest te vermelden dat te Haarlem
1 ,de onthulhng van den grooten 6cbilder
werd gevierd.
Zulke feesten zijn bocge gedenkdagen, om
dat het nageslacht er moed en kracht bij put
uit de grootheid der Toorvaderen.
Belangrijke diensten heeft de kleine Neder-
landscbe stam aan het groote menschdora be
wezen. Voor de staatkundige vrijheid streden
onze holden van 1302 en de Artevelden en
de verdrukten in West Europa hadden alsdan
het ooggevestigdopGentals op de reddende
stad en vroegen zich, naar Froissarts getui
genis, hoopvol af Wat doen die van Gent
Voor de vrijmaking van het geweten streed
Willem van Oranje tot der dood met de
Geuzen der 16« eeuw en al verviel Zuid-Ne
derland onder het dwangjuk van Rome en van
öpapje, in t Noorden verrees do vrije Repti-
Een Oostersch spreekwoord zegt Eerst
missionnarissen, dan kooplieden, dan soldaten.
In praktijk is bet dikwijls anders en soldaten
en missionnarissen slechts nadat de kooplieden
den weg hebbeü gebaand.
Als ge de groote organen der regeerders en
beheerschers der wereld moest gelooven.zou
al het machtvertoon, ai het gepreek, al het ge
weld een mensehenlievend doel hebben alles
voor de beschaving.
Alles voor de beschaving 1! En onder dien
dekmantel onder die schijuheilig voorwendse
len werden in de laatste eeuwen gruwelen op
gruwelen gestapeld, stammen uitgeroeid, vol
keren verdelgd.
Om Amerika te beschaven, trokken legioe
nen missionnarissen en tallooze legerbenden
naar de nieuwe wereld, de volkeren werden
geplunderd gefolterd en uitgemoord, en hoe
zit het in Amerika met de beschaving De eer
ste bewoners zijn verdwenen, nog slechts en
kele duizenden roodluiden kwijnen weg in de
verste en donkerste uithoeken der Vereenigde
staten, en hunne bekeering en beschaving is
nog niet verder gevorderd dan vier honderd
jaren geleden.
Ziet in Indie, het werk der beschaving 1 mil-
lioenen sterven er van hongersnood terwij] de
Eugelschen in overvloed leven, ziet Australië de
oorspronkelijke bevolking heeft er plaats moe
ten ruimen vo ir de afstammelingen der indrin
gers bannelingen en galeiboeven, ziet de zwar
ten verminderen voortdurend in aantal, de be
schaving heeft heD sedert eeuwen tot slaven
gedoemd de beschaving doodt hen.
Overal waar blanken komen is er voor kleur
lingen geeDe plaats. De wereld aan ons zie
daar de leus van het blanke ras. De blanke is
min verdraagzaam dan de neger, de mongool
dan de roodhuid. De blanke kan wel lijden
dat eenchmeesch gezelsehap, of een troep nel
gers, of een span roodhuiden Europa bezoekt
het brengt afwisseling m de etoff rige straten
der groote stedeu. Maat beeldt u eens in dat
Mahomedaausehe of Bramaansche zendelingen
hunne leering komen prediken in onze steden
in onze dorpen. Zal het er veertien dagen mee
duren Neen voorwaar, ze zouden gesteenigd
worden, zoo ze niet eer door de openbare
inaeat over de grenzen werden gebracht.
Beschaving! Er valt bij de bianken no-» ge
noeg te sohaven, en al de pogingen en ^milli-
oenen door Belgie in de Congoleesche onder-
neming geworpen onder voorwendsel van be
schavingswerk, zoo wel te stade komen om in
ons land door onderwijs en opvoe liog onze
achterlijke bevolking vooruit te helpen
Wat in China gebeurt moet ons niet al te
zeer verwonderen. De Europeanen zijn in dat
laDd binnen gedrongen waarvan de millioen en
inwoners leven naar 's lands wetten, gebruiken
en zeden sedert twee duizend jaren in zwang.
De bevolking is er aan den ouden godsdienst
gehecht gelijk den haarstaart aan hannen kop.
De Europeanen vooren andere gebruiken in,
andere levenswijze, gehoorzamen niet aan de
wetten van het land, ziet zijn bestaan en zijne
toekomst bedreigd komt in opstanden wilde
vreemde indringers verjagen.
Iedereen betreurt de gepleegde gruwelen
en wreedheden maar ze mogen ons niet verwon
deren, ook in ods beschaafd land zijn er dor
pen waar hij die er de vrijheid van geweten
verkondigen zou gevaar zou loopen als een
hond door de inboorlingen vermoord te wor
den. Men mag niet beter verwachten van het
geen wij barbaren noemen.
Het echte doel is dus overweldiging en niet
beschaving. Nog eenige jaren en de roodhui
den zijn vedweneB, de zwarten verminderen
op snelle wijze in aantal, zal het gele ras op
zijne beurt den duim leggen voor de blanke
ziedaar het problema, ziedaar het vraagstuk.
Ik denk dat er op de wereld geene plaats is
voor twee rassen. De vooruitgang der gemeen
schapmiddelen heeft om zoo te zeggen de af
standen vernield en een ras zal de wereld be-
heerschen, dat is fataal, daar is niets aan te
doen zijde aan zijde leven op gelijken voet is
een droombeeld men ziet het in Amerika, al
hebben de negers er burgerrecht al hebben zij
volksvertegenwoordigers, ze worden er door
de blanken als verworpelingen bejegend.
De oorlog woedt in China, het is "het voor
spel van den grooten strijd, die misschieu
meer dan eene eene eeuw zal duren en nood
lottig eindigen moet metde vernietiging van
eene der twee rassen. Het is het begin van den
"struggle for life den strijd voor het be
staan tusschen gele en blanken.
Vakdobhn.
De liberale partij heeft eenen harer
merkwaardigste hoofdmannen verloren.
Dinsdag namiddag stierf M. Bara in
den ouderdom van 65 jaren hij werd
geboren te Doornijk den 23 Oogst 1835.
Sedert de dood van Frère-Orban was
Bara onbetwistbaar de hoofdleider der
Liberale partij in Belgie, en alhoewel
hij over sommige punten van het pro
gramma het niet eens was met de groote
meerderheid der liberalen b. v. over
de E. V. toch bleef hij de verpersoonlij-
king van het Belgisch liberalisme waar
van hij de grondbeginselen met talent
verdedigde.
Jules Bara, zoon van een geacht ge
neesheer studeerde eerst aan het athe
neum van Doornijk, daarna aan de
Hoogeschool van Brussel hij deed schit
terende studiën.
Al vroeg wierp hij zich in den poli-
tieken strijd en werd op 27 jarigen
ouderdom volksvertegenwoordiger ge-
tozen. In zijne geboortestad °genoot
Jules Bara eene buitengewone popula-
ariteit. Zijne ongekunstelde welspre-
cendheid deed den geestdrift ontvlam
men en zijne redevoeringen voor de
vuist maakten dieperen indruk, dan
vele streng voorbereide aanspraken.
Jules Bara vervulde in de Kamers
eene overwegende rol. Van 1864 tot
1870 en van 1878 tot 1884 was Bara
minister van Justicie. Hij deed de wet
op de studiebeurzen stemmen, de wet
op de uitleveriugen, de wet op de pro
testen, de herziening van het militaire
strafwetboek, de wet op de inburgering,
op de jacht, op het concordaat, de af
schaffing der verplichte werkboekjes,
de afschaffing van art. 1871 van het
burgerlijk wetboek enz.
Met hardnekkigheid bestreed hij de
kloosterwet, brandmerkte het klerikaal
goevernement dat in 1871 De Decker,
betrokken in de zaak Langrand goever-
ntur van Limbnrg had benoemd.
Le dood van Jules Bara is een verlies
niet alleen voor de liberale partij, maar
voor geheel Belgie, want hij was een
groot Staatsman, aan welken ook zijne
tegenstrevers hulde brengen. Jules Bara
al was hij een partijman was een goedig
ea gulhartig man, bemind door allen
die heua kenden.
Baron Bethune was getuige,
Baron Bethune. de heer van oud-adelijken
huize, de advokaat, de volksvertegenwoordi
ger, was getuige in de zaak der kies woelingen
vau 1893. 6
Baron Bethune, de bleeke man, die wegdook
achter den rug zijner kollega's als M. Journez,
die hij beledigd had, hem meende bij den no-
belen kraag te pakken
Baron Bethune, die niemand vlak in 't ge
laat durft zien, en een der laatste vertegen
woordigers is eener vervallen eu ver basterde
kaste
Baron Bethune, die wist dat er daar voor de
rechtbank geen Journez zou zijn om hem doen
weg te duiken achter den rug der rechters
al moeten dezen een zonderling denkbeeld
hebben gekregen over de bezadigheid van den
edelman
Baron Bethune, die steunende op de parle
mentaire onschendbaarheid, weigerde zich
voor het eedgerecht te laten brengen.
I Baron Bethune, de nobele jonker de afstam
meling der kruisvaarders en middeleeuwsche
ridders trad op als getuige voor de rechtbank
en sprak vau... krapuul.
Baron Bethune verstaat den zin van dat
woord niet, hij haddi het anders niet uitge
sproken dat hij de etymologie van dat woord
bestudeere het zal hem duidelijk maken wat
hij nu nog niet schijnt te weten.
Te Aalst is krapuul, ja, 't is onbetwistbaar
maar het is niet daar, waar sommigen het uit-
sluitehjk willen vinden. Onwetendheid, opge
wondenheid en terging jagen het volk buiten
•poor, maar dat volk is oprecht, het veinst niet,
het huichelt niet, het kruipt niet.
Baron Bethune diende te weien dat de wot-
ten kennen en ze overtreden, weerloozen be
schimpen zonder reden en hooggeplaatst zijn
en in modder baden de vurachtelijkste zaken
zijn die een man kunnen aangewreven worden.
Baron Bethune, mag niet vergeten, dat het
woord krapuul misplaatst is in den moid van
hem die de gekende vervalschingen pleegde en
voor de Justicie voor zijne daden niet durft
verantwoorden.
Waarom willen hoesten als ik openlijk waar
borg dat de mei kleurloos teer en tolubalsem
opgemaakte Siroop Depratere de hardnekkigste
verkoudheid en hoest in twee dagen geneest.
Het is het snelste, de zekerste en aangenaam
ste bor8tgeueesniiddel. De Siroop De Pratere
verbaast al degenen die ze aanwenden. Prijs
2 fr. de flesch. De behandeling kost 10 eentie-
men daags. Te verkrijgen in alle apothoken
en in h«t Algemeen dépöt, A. DePratere
Oostende.
«7e/. Dag Tist, hoe is 't
Tist. Half en half gelijk de taarten van
Halle.
Jef. Maar 't is kermis jongen.
Tist. Kermis, jaan Ik heb gisteren
mijne kontributie gaan betalen 11 franken en
7 centiemen meer dan verleden jaar. Mijn
kermis ligt daar.
Jef. De 40 opcentiemeu, Tist, 't kadeau-
ken van Bethune, den wroeter.
Tist. Dat het voor de kleppers kermii is
I kan ik gelooven. Rond de zestig duizend fran
ken uit onze zakken geklopt, jaarlijks meer te
verkwisten Da's eerste klasse gelijk de statie
van Hofstooi.
Onze turners hebben in den grooten
prijskamp te Zeie den eersten prijs be
haald voor de pijramiden, ze bekwa
men 33,5 punten op 40. Een wezenliike
triomf.
Zij ontvingen eene prachtige fruit-en
bloemeuschaal, dat zij hunnen knappen
aanleiderM. Willeim aangeboden heb
ben, een vergulden gedenkpenning en
M. De Bus de liberale volksvriend van
Zele bood hem in persoonlijken naam
een prachtigen bloemtuil aan.
De leden van den turnclub Help u
Zelve zijn vroolijke snaken, luimige en
levenslustige volksjongens, die overal
de vreugde en de leute met zich tronen
ook werden zij te Zele op de gulhartig-
ste wijze ontvangen, door do inrichters
van den wedstrijd en door de bevolking.
Nooit vergeten zij de hartelijkheid
van M. Hector De Bus, die zoo hartelijk
hunnen zegepraal medevierde.
Zij zullen zich altijd zijne rondbors
tigheid, zijne joviale handelwijze her-
rinneren.
Dat Help u Zelve n groeien en bloei
en zal is onbetwijfelbaar het ledental
vermeerderd voortdurend, al de turners
zijn flinke, stevige jongens. De zegepraal
te Zele behaald, de werkzaamheid der
hoofdmannen en de wilskracg der leden
zijn een waarborg voor de toekomst
van Help u Zelve
Aan de lezers. Indien een lid uwer fami
lieleden lijdt aan bloedloosheid, zwakheid of
uitputting, doet hem de uitnemende pil van Dr
Raphaël nemen en in weinige dagen tijds zal
bij genezen zijn. 1 fr. 75 de doos in alle apo
theken.
Te bekomen bij de Apothekers Callebaut,
De Valkeneer, De Waele, Ghysselrackx en
overal.
Van 's middags tot 's middernacht®,
heden Zondag 1 Juli 1900, dienst
doende apotheker
schopstraat,
M, BONNER. Big,
twpn nnHora ->iina>- ...l.l
v.v* J tj OVJii uug