JAN KREKEL.
15de Jaar.
Nummer 30
Zondag 29 Juli 1900.
'm
Herziening der Kiezerslijsten.
De verkeerde Wereld.
Theorie en Praktijk.
Een Wonder. Een wonder.
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs
4 fr. voor de stad
4 fr. 50 voor den buiten
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN
voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Prijs der Annoncen
Gewone, 15 centiemen
Keklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijde1 frank.
per drukregel.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
Nee spe nee metu.
AALST 28 JULI.
De Liberalen die voor 1 Juli 1899 te
Aalst zijn gevestigd en voor 1 Mei 1901
ten volle 25 of 30 jaren zullen bereikt
hebben en op de kiezerslijsten niet staan,
worden bericht dat zij zich mogen aan
geven in den Graaf van Egmont lokaal
der Liberale Associatie alle werkdagen
van 12 1/2 tot 1 1/2 uren waar men het
noodige zal doen om hunne inschrijving
te bekomen.
P. ANNE.
Ais we de Europeesche dagbladen en de
reisbeschrijvingen van talrijke bleekhuiden
mogen gelooven doen de Chineezen alles ver
keerd, hoewel ik uit de laatste gebeurtenissen
opmaak, dat ze de kanonnen en geweren niet
met de staartscbroef naar den vijand keeren.
Och er wordt zoo hartelijk gelachen met de
verkeerdheden der chineezen en thans het gia-
der bij de gele menschen alles holderdebolder
wordt gesmeten, wordt er menige smakelijke
kronijk op de kap der haarstaartige kindereD
des Hemels opgedischt.
Denkt ge misschien dat de Chineezen daar
bij ten achter blijven 't Is waarlijk spijtig
dat we geen chineesch kennen, dat we hunne
proclamaties niet kunnen lezen, dat we niet
juist weten wat het grootste getal der 400 mil
joen inwoners van het Homelsche rijk over de
blanken zooal vertellen.
De withuiden beweren, dat de Chineezen al
les verkeerd doen, welnu de Chineezen hou-,
den staan dat wij het zijn, die alles verkeerd
doen en dat zij meer ondervinding hebben,
aangezien westelijk Europa nog onbevolkt was
toen China reeds tot een Imogen trap van be
schaving was geklommen.
Hebben we 't recht de Chineezen te verwij
ten, dat ze de meisjes pijnigen door de voet
jes in ijzeren schoentjes te sluiten opdat die
voetjes klein zouden blijven, als we zien dat
onze vrouwen hunne borst in een ijzeren keurs
nijpen en hunne gezondheid krenken om te
gelijken aan kolossale appelbijen wier borst
slechts met een draadje aan het onderlijf
hangt.
De Chineezen vinden het bespottelijk op
feest en hoogtijd witte kleeren te dragen, wit
is immers de kleur der dood, de kleur van den
rouw.
De Chineezen zijn verontwaardigd omdat bij
ons de gele kleur, de kleur is der sloorenen
der verachting, aangezien de gele kleur voor
hen de schoonste en geheiligdste is, de kleur
I>e vroolijke
door POL LINDEMA
Mag zonder toelating niet overgedrukt worden.
I4e Vervolg.
7. IN DE WEIDE.
Waar de klare Wilgenbeek met eeuwig ge-
koos uit de stilsuizende elzenboschjes als een
zilveren lint in het dal zich slingert, hield
Frans Mandens eene groote weide.
Daarheen dreven Reine of Wanna de koei
en in de septembernamiddagen, zetten zich dan
met hun breiwerk op het banksken in de lom
mer der wilgen aan den beekkant en hoedden
de koeien. Geen liever plaatsken in heel de
weide. De horst met sleedoorn bewassen rechts,
waar de kinders de bessen kwamen plukken in
zomernamiddagen bet Wilgenbeekje met zijn
eindeloos gebabbel links. Vogelkens in het loo-
ver der Elzen en wijmen, vogelkens in het riet
en de biezen van 't peilland. Schalmei en me-
lodij altijd en overal.
Het vee graast. De ion nijgt ten Westen
jils een vurigen bol en kleurt de lucht met
waarvan slechts de mandarijnen gebruik mo
gen maken.
De Chineezen bespotten ons omdat we fmet
permissie) het vuil van den neus, zoo netjes in
een schoon doekje doen en het als iets kost
baars in clpn zak bergen.
De Chineezen vinden het boven alles bela
chelijk, zich zoovele moeite en geld te getroos
ten om vrachten gebeden ten hemel te sturen
ofte laten sturen, in plaats van gelijk zij een
bidmolen te gebruiken, een heilig tuig waar
mede men voor een civieien prijs 10000 gebe
den per minuut kau afmalen.
De Chineezen steken den draak met de hou
ders van Vredes congress n, die namens de be
schaafde wereld over vrede sjavelen. terwijl ze
duizenden laten slachten en smoren in mod
der eu bloed.
Is het dan te verwonderen, wanneer de blan
ken, door hun preêken en wreken, het bewijs
geven datze de tegenwoordigheid van gele men
schen op de wereld als eene kwaal beschou
wen, dat de Coineezen juist het verkeerde den
ken en de uitroeiing van het blanke ras als ee
ne weldaad des hemels zouden begroeten.
Ja, ja, de Chineezen aoon alles verkeerd
voor ons, maar de blanken doen alles verkeerd
voor hen
Duizende jaren zijn de Chineezen aaa bun
nen godsdienst gehecht, aan hunne zeden en
hunne gebruiken. Met geweld willen blanke
indringers dat geloof afbreken, de zeden ver
trappen, de wetten verkrachten op de predi
kanten volgen kooplieden, op de kooplieden
volgen soldaten. De vreemdelingen worden
stouter om stouter, willen de bazen zijn, alle
nieuwigheden opdringen. Een profeet staat op,
predikt de heilige oorlog, de haat tegen de
blanke duivels, het fanatism ontvlamt, de on-
wenteling bieekt los, de oorlog woedt.
Wat ik reeds zegde is waar. De gebeurtenis
sen in China zijn het voorspal van den gods
dienst- er. rassenoorlog, die slechts eindigen
zal met den ondergang der blankeD of der ge
len. Waarschijnlijk zullen we denuitslag van
die botsing niet meer zien, waarschijnlijk zul
len eeuwen verloopen vooraleer het pleit zal
bedongen zijn. Wij wonen den ondergang bij
van negers eu roodhuiden, onze nakomelingen
zullen de langzame verdwijning bijwonen van
ons ras, of van het gele ras, wanneer er uitge
maakt zal zijn wie de meesterschap over de
wereld zal behouden.
Voor velen is die vraag zoo glad opgelost
als gesteld. Welnu ze bedriegen zich. Er kau
eene omkeering komen in den toestand van
China, gelijk die nog geen eeuw geleden plaats
had in Japan. De Japaneezen (ook gele men
schen) moeten op oorlogs- en nijverheids ge
bied voor de Europeanen niet meer onder doen.
Indien de Chineezen plotseling den weg insloe
gen door hunne geburen de Japaneezen inge
slagen, dan zou het vraagstuk eer een halve
eeuw verloopen is, reeds duister worden,
omdat de macht der twee menschenr.issen
nagenoeg gelijk zou wezen.
Het kan niet anders of de Chineezen zullen
roode en purpere tinten. Da mugjes dansen
en zingen om den sleidoorn in den elzen
struik schreit de braimschoer. Wanna van de
Moeikenshoeve zit onder de wilgen. Het brei
werk ligt op haar schoot een der boeipriemen
steekt nog iu den zwaren weelderigen haarklis,
die sierlijk op haar achterhoofd is vastgespeld.
Zij boort de vogelkens niet die afscheidliederen
zingen, zij merkt de vergeetmijnietjes niet die
haastig bloeien in het gras op den vochtigen
zoom. Hare gedachten zijn ver van haar en
ze moeten wel droevig zijn want een traan, een
dikke traan schiet uit haar groot biauw oog,
rolt over hare rozige wang en valt op hare
hand. Met den tip van haar gebloemd voor
schootje vaagt ze eens even aan haar oog en
haar wang, vat de breipriem en werkt wat
voort om spoedig weer verder te droomen.
Maar Gust is langs daar gewandeld eu zijn
groote zwarte hond heeft niet zoohaast Wanna
bemerkt of hij wipt de beek over en legt kwis
pelstaartend zijn harigen kop op Wanna's
knie. Fida zegt het meisje verrast 1....
Komt ge mij iets zeggen O wat brave jon
gen, zie 1.. maar terzelfer tijd b'ikt ze de wei
de in of ze niemand bespeurt,
Ei, Wanneken, waar kijkt ge naar uit,
kind
Nonkel Gust, ah 't zijt gij Kom zet
p ep ze bood hem een pladtskeo. op do bank,.
altijd verkeerd doen voor de blanken en de
vreemde duivels zulleu altijd alles verkeerd
doen voorde Chineezen.
Daarin ligt de oorzaak vaneen nooit gedemp-
ten strijd. Vandoben.
Een paar liberale volksvertegenwoor
digers zijn geene onvoorwaardelijke
aanhangers van het Zuiver Algemeen
Stemrecht. Ze zouden het willen be
perkt ziert door een stelsel van meer
voudig stemrecht toegekend aan de ge
leerdheid. Ze vreezen dat het Z. A. S.
te veel macht zal toekennen aan de
niet-denkende massa.
In theorie is dat heel schoon, en schoo
ner nog zou het zijn indien art. 47 der
grondwet luidde als volgt Zijn kie
zers al da Belgen die begrijpen wat kie
zen is en door geene veroordeeling hun
ne waarde als burger hebben verloren
en indien dit artikel aldus kon uitge
voerd worden.
Ware dat het ideaal niet Er zijn
immers jonge lieden van 18 jaren oud
en zeifs min die beter begrijpen wat
regeeren en besturen is, die beter besef
fen welke de plichten zijn van eiken
burger, dan veie mannen van 30 en 40
jaren oud, wier bekrompen denkkring
niet strekt buiten hunne onmiddelijke
behoeiten en omgeving. Die verstandige
jougtdiugen hebben dus meer recht om
kiezer te zijn dan vele bekrompen mau-
nen.
Maar hoe dat in praktijk gesteld
Zie, daar ligt de knoop Welnu zoodra
raea iu het kiesstelsel de bekwaamheid
mengt staat men voor dezelfde moeilijk
heid. Waarin bestaat de bekwaamheid
In een beetje boekenkennis Wel kier
weer moet iedereen bekennen, dat er
verstandige lieden zijn onder de ouge-
letterdeu, menschen welke gezond oor-
deelen (en kiezen is oordeelen) terwijl
er domme kinkels zijn onder degenen
die lezen en schrijven kunnen en het
machinaal rekenen verstaan.
Het vaststellen der bekwaamheid zou
dus aanleiding geven tot examen en
deze, behalve dat ze op verre na de
maatstaf niet zouden geven vau de ver
standelijke waarde der kandidaten-kie
zers, zouden met zich het bedrog sle
pen, dat de macht is der klerikalen.
Allo zoo'n oude stok als ik moet zich wat
verder van de mooie meisjes zetten, meent ge't
niet en hij zette zich nevens een bochel op
een grasterp.
't Is goed om wandelen niet waar, non
kel V zoo'n frisch weder I Ja, in den namid
dag, maar in den dag als de zon brandt, dank
u.
In den dag, ja, dan is 't schrikkelijk
heet
Verveelt gij u niet, Wanna, zoo'n gan-
schen namiddag alleen
Ik werk nonkel...
't Is waar Daarmee verdriet men zich
niet. Waarom komt ge mij met van tijd tot tijd
wat gezelschap houden Zie eens hoevele ledi
ge uren voor 11 op een dag. Gij gaat niet meer
uit wandelen als vroeger Neen nokte Gust,
ik zoek da eenzaamheid thans. Weleer vond
ik iu de beemden twee dierbaren Karei eu
Krekel. Ik had ze beiden zoo lief, zoo lief 1..
Ik ging de velden in om met hen te lachen en
te kouten. Waar ik mij draaie of keere, ik
vind niets meer van hen dan zoete herrinne-
ringen. Uw broeder woont ginder en zijn
vinger wees over de bergen heen waar Karei
iu het naburige dorp met zijn lief Valleken de
Kruishoeve deed bloeien. Dat is te ver om er
dikwijls heen te wandelen. En do andere
voer bij droever voort, de andere, do vroa-
Hebben we niet gezien tijdens de vroe
gere kiesexaraen, dat zeer bekwame
personen, die reeds kiezers waren, zich
aanboden en gebuisd werden, terwijl an
deren die we wisten, dat ze met moeite
hunnen naam kouden zetten het diplo
ma bekwamen. De eersten hadden het
examen afgelegd voor de anderen en
de toer was gespeeld.
Men zal me tegenwerpen, dat het
dwaas is menschen op te roepen oui
deel te nemen aan eene kiezing, waar ze
niets van begrijpen en waar ze zich niefc
om bekommeren en men voegt er bij
laat ons eerst het volk meer onderrich
ten en onderwijzen.
Welnu de uitoefening van het stem
recht is het beste middel om 't volk op
politiek gebied te out wikkelen. Lang
zamerhand zal al wie kiezer is,-al ware
liet maar gedurende eenige dagen be
lang stellen in de zaken van het land eu
dat is een groote stap vooruit.
Er zijn zoovele mensehen die nooit
hun dorp verlieten, en in het reizea
geen belang stellen maar die tenge
volge eener gedwongens reis, trek krij
gen in het onderhoeken van het hun
nog onbekende en daardoor zich op
werken tot beschaafde menschen.
Laat iedereen kiezen, laat iedereen
zijn recht uitoefenen, dan zal iedereen
leeren van dat recht een goed gebruik
te maken.
We zijn overtuigd, dat aide liberale
Volksvertegenwoordigers het Z. A. Si-
zullen stemmen, het is het eenige stel
sel dat de deugenieterij, de schelmerij
en de bethunerij uit kan roeien en die
uitroeiing is een groote stap op de baan
des vooruitgangs.
Waarom willen hoesten als ik openlijk waar
borg dat de met kleurloos teer en tolubalsera
opgemaakte Siroop Depratere de hardnekkigste
verkoudheid en hoest in twee dagen geneest.
Het is het snelste, zekerste en aangenaams
te borstgeueesmiddel. De Siroop De Praters
verbaast al degenen die ze aanwenden. Prijs:
2 Ir. do üesch. De behandeling kost 10 centie
men daags. Te verkrijgen in alle apotheken
en in hO .Algemeen dépot, A. De Praters
Oostexde,
lijke, de brave slijt in 't somber gevang zijn
schoon jong leven En vele jaren nog zul
leu henenvlieden eer de poort vau 't tuchthuis
zal opengaan voor hem, en hem aan de maa'-
scbappij zal wedergeven die hem nooit had moe
ten verbannen. De jaren van liefde en vreugde
zullen heen zijn. Eh dan zal de lus ige,schoons
Jan Krekel grijs en oolijk zijn en Gust zal rus
ten onder de stille grasbloempjes van het doo-
denveld 1
O 1 wat al droeve dingen ge toch zeggen
kunt..
Inderdaad 1 Maar wat kan ik er aan
doen Ik heb hem zoo lief Niemand op
den wereld bestond hij van na tenzij ons. Hij
is gevloekt nu, geschandvlekt voor altoos. Zijn
naam klinkt als eene beleediging in den wijden
omtrek maar ik, ik heb hem honderd dui
zendmaal liever Arme, armajongen
Hij zou zioh vroeg of laat een vrouwtje ge
kozen hebbeu naar zijne hand, een vrouwtje
die hij beminnen zou met zijne reine, goede
ziel. Ik zou hem een fraai huizeken gebou»vd
hebben ginder neven het mijne en hem gezegd
hebben Zie, mijn jongen, dat is uw para
dijs. Berg daarin uwe vreugd en uw heil zorg
vuldig weg. Zij de hemel immer blauw en
dale do dauw altoos zegenrijk op de bloemen
uwer liefde 1... Hij zou vreedzaam en gelukkig
geleefd hebben. (Wordt voortgezet).