Onze Turners. Een Wonder. Een wonder. Het gouden Kalf. Goedheil BLUF Roode Sussen. Vrijheid. ft Pastoors zijn soms zonderlige klap pers. De gezalfde die in Denderlode over Bressi redekavelt vindt, dat de leer stelsels door dezen in praktijk gebracht slechts sedert 1869 het licht hebben gezien en de toestanden van dien tijd veel gelijkenis hebben mot de heden- daagsche. In 1869 was Italië volop in oorlog en revolutie en de buitensporigheden, wel ke bij elke omwenteling, bij eiken oor log op te merken en te betreuren vallen hebben ook daar plaats gehad. Moord en ophitsing tot moord zijn echter mis daden altijd en overal door de verstan dige lieden afgekeurd, 't zij gelijk in welke omstandigheden die plaats heb ben. De pastoor van Denderlode vergeet dat Bressi andere voorloopers heeft ge had we willen er eeoige noemen. Jaak Clement vermoordde in 1589, Hendrik III koning van Frankrijk en de Jesuiet Mariana maakte zijnen lof. Balthazar Gheeraerdt vermoordde in 1584 Willem van Oranje de paus had hem op voorhand vergiffenis geschon ken en het monster Philips II verhief hem en zijne familie tot den adel. In 1593 vroeg de pater Willem Crich- ton de toelating om den kanselier van Schotland, Jan de Metelers te mogen vermoorden. In 1593, na het edikt van Nantes poogt Barrière leerling der Jesuieten Hendrik IV te vermoorden op aanhit sing van pater Varade rektor van het collegie van Clermont. In 1594 poogde Jan Chatel andere leerling der Jesuieten hetzelfde, hij ook mislukt, de Jesuiten worden uit Frank rijk gejaagd. In 1695 wordt pater Guignard die de lof had gepredikt der koningsmoord te Parijs opgehangen. In 1610 wordt Hendrik IV vermoord door Ravaillac, biechteling van pater Daubigny. In 1758 wordt Jozef I koning van Portugal vermoord. De Jesuieten smeed den hetjkomplot, pater Malagrida wordt levend verbiand en de Jesuieten uit het land gejaagd. We zouden nog vele voorbeelden kunnen aanhalen van koningsmoorders en heilige schrijvers die de moord der §rooten ophemelen in de zoogezegde i. Schriftuur zelf treft men daar voor beelden van aan. Maar we willen nog slechts een voor beeld aanhalen in 1880 predikte een Belgische priester tegen onzen koning en zijne ministers en riep tot zijne pa rochianen laat ons oprukken naar Brussel, het is voor ons geloof, neemt gaffel en riek en ginder zullen we zien wat er ons te doen staat. De pastoor van Denderlode wil tegen heug en meug voor Bressi voorloopers hebben, ge ziet dat de theorien van vele Kerkvaders in niets verschillen van de leerstelsels door den laffen moor denaar van Umberto in praktijk gesteld voren. De achterblijvers waren ook talrijker. Wij kwamen om drie uren in de stad aan. De soldaten boezemden zulkdanig medelijden in aan de inwoners, dat vrouwen weenden bij het zien voorbijsiepen der vier regimenten voetvolk. De menschen van Turnhout kwamem met boterhammen, pantoffels, kousen, hem den toegeloopen om de jongens te verfrisschen en te verschoonenEere aan Turnhout, rein, eenvoudig stedeken De inwoners zijn er menschlievend en braaf. Vijf honderd soldaten waren om 8 uren van den avond nog niet bin nengekomen. (Velen zijn naar Beverloo teruggestuurd daar ze onmogelijk de mauceuvers konden ne men). Vandaag mogen wij rusten. Het was noodig want het derde der manschappen was onbe kwaam deu weg te vervolgen. Wat mij aangaat mij scheelt niets alleen mijne voeten doen pijn. Morgen neem ik weer met kloeken moed den zak op den rug trek dapper tegen den vijand op en keer des avonds naar mijn logement te Turnhout terug. Eene danszaal gevuld mot piotjes. Weest dus maar niet ongerust Binnen een tiental dagen kom ik naar huis en vertel u in 't lang en 't breed wat ons we dervaren is. Ziet, mijne Geliefden, mijn blad je is gevuld en ik moet eindigeD. Ik omhels u allen teerder- lijk en blijf uw Immer verkleefde, HENDRIK. (Wordt ?scarig**et). Verleden zondag nam de Turnclub Help u Zelve deel aan den grooten Turnprijskamp uitgeschreven door de Tumverceniging Wer ken versterkt van Hatnme. Eene muziekafdeeling en talrijke vrienden vergezelden den Turnclub en het zal niemand verwonderen wanneer ik zeg, dat men zich kos telijk heeft vermaakt, het was overigens ker mis te Hamme. Zal ik u vertellen van ons onthaal, van den optocht, van de bloemenruikers, van Twee vrienden als wij en bestaau er niet veel van Carmeneita, van het paardenmoleken van drie drie drie van de ontvangst der Nielenaars aau het Veer, met hunne iustige Symphonie, die dapper aan pas redoubles afkrabden ter wijl de Nielenaarstertjes gewetensvol de baren der zee uitvoerden aan den arm der vroolijxe Aalstenaars. Moet ik u vertellen van de verkwikkende danspartijtjes, en schitterende danszalen met orkest van trekzak en koffiepot, van de paling- fretterij, van de aandoenlijke ontmoeting van William, van de slinke kaatspartij enz. enz. Och neen de heele Dendergalm ware te klein De laatste optocht van al de Turners was een zegepraal voor de Aalstenaars. Geestdriftig werden onze dapperen toegejuicht, door ons en door gansch het publiek. Maar ook zij hebben zich kranig gedragen en de uitslagen van den kamp, waarin vele der bijzonderste maat schappijen van Vlaanderen deel namen bewij zen genoeg hoeverre onze turners het hebben gebracht. 's Avonds werden onze knappe Turners ook te Aalst geestdriftig toegejuicht en deden nog een uitstapje met muziek. Jongelingen wordt lid van den Turnclub Help u Zelve a door de oefeningen wordt men kloek en sterk, lichaam en geest worden har monisch ontwikkelt, men ziet het leven te ge- moet met meer gerustheid en zelfvertrouwen. Wij wenschen onze Turners geluk, van har te geluk Leve Help u Zelve, a Waarom willen hoesten als ik openlijk waar borg dat de met kleurloos teer en tolubalsem opgemaakte Siroop Depratere de hardnekkigste verkoudheid en hoest in twee dagen geneest. Het is het snelste, zekerste en aangenaams te borstgeueesmiddel. De Siroop De Pratere verbaast al degenen die ze aanwenden. Prijs 2 Ir. de fiesch. De behandeling kost 10 centie men daags. Te verkrijgen in alle apotheken en in het Algemeen dépot, A. De Pratere OasteEde, Umberto is dood. De vent is gestor ven zonder zijne biecht te hebben ge sproken, zoLder de heilige Olie te heb ben ontvangen, zonder den paus te hebben terug geschonken wat zijn vader hem had ontrukt,'t koningdom. Umberto is gevallen onder den aan slag eens moordenaars en de klerikale gazetten doen hun best om aan te too- nen, dat die plotselinge dood een wraak is des hemels, dat Godes vinger den vermoorden koning heeft geraakt. De revolver van den lafaard Bressi was misschien geladen door den vinger Gods want zoo sterven degenendie de die naren en erger nog zijn stathouder op de aarde den duivel aandoen. Men kan gemakkelijk veronderstel len dat de gebanvloekte Umberto, zoon van den driemaal gedoemden Victor Emmanuel naar den eeuwigen vuur- kolk zal verhuisd zijn, gelijk den een- voudigsten framasson, die aan zijn sterfbed, de vetbetaalde zangen en oremussen niet hebben wil. Maar neen dat alles is voorbij. Leo XIII is te fijne diplomaat om niet te begrijpen dat die gedane zaken geen keer hebben, dat op Sint-Pietersstoel geen Paus-Koning meer zal zetelen ('t is ook niet betamelijk) hij beseft te wel dat het Koningdom der Pauzen tot het verleden behoort om nog langer kop te bieden en van de gelegenheid geen ge bruik te maken om zich met de zooge naamde inpalraers te verzoenen. Sic transitZoo vergaat de glorie der wereld. Slechts luttel jaren is het geleden dat de vorstenkroon het hoofd der pauzen sierde, pas eenige jaren is het geleden dat do trotsche beeltenis van het hoofd der Roomsche kerk nog op de geldstukken prijkte. Helaas, dat alles is verzwondenen noch priester noch gewezen zwaaf zou nog eon geldstuk van den paus aan vaarden, zelfs niet voor Sint-Pieters penning pauzengeld is.... slecht geld. En noewel Umberto stierf zonder biecht, zonder sakramenten, toch zal er over zijn lijk gezongen worden, krui sen en vanen zullen het vergezellen, diensten, zullen geschieden in alle ker ken van Italië, gebeden worden gepre veld aan alle outers voor de rust der ziel van den opvolger des gevloekten Inpalmers. Waarom Och Umberto was koning. Umberto was rijk, en de priesters en de Kerk hebben alles over voor bet gouden kalf. Met fierheid mogeu wij de uitslagen der rijsuitreiking in het koninklijk Atteneum van ent den 1® Oogstmaand gehouden ueerschrij- ven. Verscheidene ODzer jonge medeburgers heb ben zich dit jaar op schitterende wijze onder scheiden. Wij laten hier de uitslagen (volgen. Nieuwe Humaniora. 4e klasse. M. Van Goethem Michel bekomt den 4e Al- gemeene prijs, daarenboven 2 prijzen, 4 bij prijzen en 1 eervolle melding. M. Van der Linden Eruest. 2® Algemeene bijprijs, 2 prijzen, 1 bijprijs, 2 Eervolle meldingen. M. Callebaut Alfred 3 prijzen en 3 bijprij zen. M. Haven Edgard 2 bijprijzen en 2 eervolle meldingen. 3C klasse. M. Van de Voorde Charles 1" Algemeene prijs, 4 prijzen, 3 bijprijzen, 1 eervolle mel ding. M. Bruyndonckx Alfred 2 bijprijzen, 2 eer volle meldingen. M. Nys Pamphile 2 bijprijzen. M. Bascu Englebert 1 bijprijs 1 eervolle melding. 2® klasse. M. Callebaut Leou l9 Algemeene prijs, 5 prijzen, 2 bijprijzen 1 eervolle melding. M. Sonntag René 2e Algemeene prijs 5 prij zen, 1 bijprijs, 1 eervolle melding. M. De Stobbeleir Valery 2 bijprijzen, 2 eer volle meldingen. 1® klasse. M. Sonntag Henri 2® bijprijs in Uit muntendheid, 3 bijprijzen en 1 eervolle mel ding daarenboven bekomt den heer Sonntag Henri zijn diploma met groote vrucht. Oude Humaniora. 6® klasse. M. Moens Cirlos 3® Algemeene prijs 2 prij zen, 4 bijprijzen, 1 eervolle melding. 4® klasse, M. Callebaut Felix 1° Algemeene prijs 7 prij zen en 2 bijprijzen. In den wedstrijd van 1899 4® klasse op 148 mededingers bekomt den heer Van de Voorde Charles de 1® eervolle melding in nederlandsch opstel en del®eervolle melding in handels wetenschappen. Indien gij eksteroogen aan de voeten feebt die «veel doen lijden, gebruikt de Balsem v&h DrNoëi welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de doos. Het ministerie zal aan den drang der openbare meeniug niet toegeven, zeg gen de klerikale bladen, als het Alge meen Stemrecht weer op tapijt zal ko men. We kennen dat liedje Stoefen en in de broek kan iedereen en als het Zuiver Algemeen Stemrecht te berde zal worden gebracht en als het volk zijn wil zal toonen, dan zal nogmaals het klerikaal goevernement toegeven en wat het volk wil zal wet worden. Bluf is 't, bluf en anders niet. Wij hebben de klerikale poesjenellen genoeg leeren kennen om te weten, dat er van hunne bedreigingen volstrekt geene re kening moet gehouden worden. In November begint de wetgevende zittijd en eer die zal geëindigd wezen zal het Zuiver Algemeen Stemrecht met de Evenredige Vertegenwoordiging in onze wetgeving geschreven zijn, het zijn rechtvaardige hervormingen en wat er ook gebeure, rechtvaardigheid zege praalt boven alles. De klerikale papieren zeggen wel dat het ministerie niet wil, dat het ministe rie beschikt over de meerderheid en pa- tati en patata. Dat bewijst niets, want het klerikaal ministerie met zijne groo te meerderheid heeft reeds menige wet doen stemmen uit schrik voor de volksmacht en uit liefde voor den zetel, de portefoelie en de moes Of en hoorde niet goed En thans weer, al zijn de dompers nog meerderheid, thans weer, zal Zui ver Algemeen Stemrecht met Evenre dige Vertegenwoordiging er door, te gen den wil en de goesting der klerika le meerderheid. Wat 't voik wil is gelijkheid en recht vaardigheid en of al de pilaarbijters en kerkhondjes nu bidden en blaffen om het gevaar af te keeren om het kle- rikalism te beschermen teg8n de op komende volksmacht niets zal baten Zuiver Algemeen Stemrecht en Integra le Evenredige Vertegenwoordiging zul len wet worden, de elfen dertigste wet die de dompers tegen hunne goesting zullen doen stemmen hebben. Al wat ze nu schrijven, en zeggen is bluf niets dan bluf en men moet er geen acht op slaan. Een socialist van 26 en halven schrijft in Vooruit dat hij nog niet gelezen heeft in Dendergalm waarom de werk lieden zouden moeten liberaal zijn. We begrijpen heel goed, dat men het verstand niet heeft dat men wil, en dat die roode Sus maar amperkens lezen kan. Maar hij zal dan toch zeker wel in Dendergalm gelezen hebben waarom de werklieden van Aalst moeten socialist zijn. Neen Wij hebben het pertang dikwijls ge noeg geschreven. De werklieden van Aalst moeten socialist zijn, ten eerste om de groote eer te hebben tot den aan hang te behooren der voortreffelijke mannen die te Aalst den rooden tap open bouden, ten tweede om den winkel te doen draaien waarvan de roode win- kelpolitiekers leven, ten derde om uit gebuit te worden door de kerels die van het socialism hunne broodwinning hebben gemaakt. Zullen de roode Sussen het nu beet hebben Wanneer komt de bilan uit die we gevraagd hebben Wanneer zal men eens aan al de werklieden van Aalst la ten weten, hoeveel er in den rooden win kel sedert 5 jaren zuiver gewonnen werd en hoeveel er van die zuivere winst be steed werd aan het welzijn dier werklie den. De roode Susserij zal ons daarop het antwoord schuldig blijven, maar met de zorg van dien bilan zullen anderen zich gelasten er zijn inlichtingen genoeg verzameld om daarover wetenswaardige en voor het volk leerzame dingen te verkondigen. Dan zullen de werklieden (en wie weet misschien ook de socialist van 26 en hal ven) begrijpen, waarom ze er belang bij hebben liberaal te zijn en zich aan te sluiten bij den liberalen werkmanskring die hen niet behoeft uit te buiten om ka pitalisten vette kroozen te betalen of lediggangers te onderhouden, en waar van geen enkel bestuurlid ooit een cen tiem voordeel heeft getrokken uit de politiek, noch uit de besturing van den kring. Dat de voortreffelijke kopstukken van het Aalstersch rood boeltje zoo eens spreken. Het Aalstersch Marjan- nenspel is eene monsterachtige uitbui- terij. Volstrekte vrijheid bestaat nietjof kan niet bestaan. Volstrekte vrijheid van handelen is eene onmogelijkheid, nie mand is gerechtigd alles te doen wat Lij wil of wat hem aanstaat. Maar de mensch moet vrij zijn in het leven in zooveer hij door zijne werken de vrij heid van anderen niet stoort. Een werkman, een bediende, een ambtenaar moet na de volbrachte taak volstrekt meester wezen over zijn doen en niemand zou zich het recht mog9n aanmatigen hem daarover te berispen of te vervolgen. Hij die eene plaats of bediening aan vaardt verbindt zich in ruiling van ee- nig loon zijn arbeid te leveren, maar niet zijne vrijheid. Elke verbintenis welke daarop inbreuk maakt moest door de wet ongeldig worden verklaard, De katholieken, welke de vrijheid A. Gezamentlijke Stokoefeningen. max. (40 punten). Ie prijs Help U Zelf. St. NikolaaB met 35 9/10 2e prijs Help TJ Zelve, Aalst, met 35 4/10 a 3® prija La Renaisiesme, RonBse inet 32 9/10 B. Pyramieden met Toestellen max. (40 punten). le prijs Help U Zelve, Aalst, met 33 1/2 a 2° prijs La Renaisiesme, Rontse met 32 1/4 3® prijs Help U Zblf, St. Nikolaas met 33 a 4 C. Houding en Tucht max. (20 punten). 1® prijs Help U Zelve. Aalst, met 19 1/2 punten. 2' prijs Vriendschap, Gent, met 181/2 L» E. Hoog-wijd-springen. 8® prijs Leo Van den Broeck j(Help U Zelve, Aalst).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 2