IV
I
JAN KREKEL.
m
r
15de Jaar.
Nummer 34
Zondag '26 Augusti 1900.
DE WERELD DOOR.
Nog over Bressi.
I1
1
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs 4 fr' voor de stad vooroD betaalbaar
H 1 4 fr. 50 voor den buiten X00r°P DeIaalDaar
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST.
Nee spe nee metu.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen
Prijs der Annoncen
Reklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijde1 frank
per drukregel*
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordife
Handschriften worden niet terug gezonden.
AALST 25 AUGUSTI.
A) Hier en Ginder.
Met wantrouwen zag men in Europa die
Aziatische priesters aanlanden.
Welk was hun doel Welke beweegreden
hadden hen ertoe doen besluiten, hun vader
land te verlaten, om zich hier in onbekende
landstreken te komen vestigen
Ze zegden, dat zij eene goddelijke zending
vervulden, al de Europeanen wilden bekeeren
tot de belijdenis van Confucius, de eenige
godsdienst in welke men kan zalig worden.
Die gele priesters stichtten missiën in alle
streken van Europa, zendelingenhuizen waar
ze beneven de kunst van zijde te weven, porse
lein te vervaardigen, thé te bereiden, opinum
te rooken ook de kinderen en groote rnen-
schen de verachting leerden voor de Europee-
sche gods liensten en zeden, waar ze den op
stand predikten tegen de bestaande wetten,
hot misprijzen voor alles wat de Europeesche
beschaving betreft.
In den begiuue, liet men die gele priesters
betijen, men ging naar hunne gestichten zien,
ais naar eene rareteit, waarvan zij de zeld
zaamste stukken waren.
Maar die inval van vreemde priesters, werd
grooter om grooter, hunne predikatiën werden
van dag tot dag heviger, ze kregen eenige vol
gelingen en gesteund door het Chineesch goe-
vernemert eischten zij de vrijheid voor hunne
zending, de vrijheid voor hunne oproerige
piedikatien.
Doch het volk werd die vreemde mannen
moede, die zich ook langzamerhand van nij
verheid en handel meester maakten, en ter
gend tegen de oude gewoonten en gebruiken
aandruischten.
olksoploopen hadden plaats en verschei
dene Chinesche missionnarissjn of liever geest
drijvers werden aaugevalleu en mishandeld
en hunne inrichtingen verwoest. Wanneer nu
de Europeesche priesters, de dienaars van
Confucius als afgezanten des duivels afschil
derden, brak de volkswoede los, de Chiueezen
werden aangerand, op sommige plaatsen ver
moord en de overigen werden door de gendar
men over de grenzen gezet.
Als het zoo gebeurd was, ware Europa
voorwaar niet verwonderd geweest over den
afloop der zaak maar dat Chiueozen tegen
de Europeanen plegen wat dezen tegen hon
zouden gepleegd hebben, neen, dat is te kras,
en daarom zal Europa de Chineezen straffen.
B) In China.
De hoofstad van het Hemelsche Rijk, Peking
is door de geallieerden ingenomen.
Wat zal er nu verder gedaan worden
De vroolijke
door POL LINDEMA
Mag zonder toelating niet overgedrukt worden.
18" Vervolg.
9. IN THEAS KORF.
In het Elzenhutje, dat ar sinds Theas zinne
loosheid diep ellendig uitzag binnen en ron
dom, zat het arme redeleoze schaap bij het
venster neder. Hoewel de pachterse der Moei-
kenshove soms een werkvrouw er heen zond om
alles wat in orde te brengen en op te kuischen,
toch droeg het er sporen van diep verval en ga-
delooze zwaarmoedigheid.
Thea keek door da ruitjes naarbuiten naar
het bosch, waar het windje speelde met de af
geleefde, bruinende blaadjes, en de zonnestra
len boorden door het loover tot op den bemos
ten grond.
Zij zag niet wat zij zag noch het lieve licht
spel, noch het schoone der kwijnende natuur
haar geest was elders Ver van haar huizeken
dwaalde hij weg op breede wieken over den
akker der bewusteloosheid. Arme en toch
gelukkige ziel Zij kende noch lijden noch
zorgen, noch bekommeringen in haar bestaan
vrag niet§ van tel. Slechts van tijd tot tijd
Nu eerst zullen de moeilijkheden beginnen.
Zal men China verdeelen Z il men alles laten
gelijk het was? Zal men van China meer voor-
deelen eischen voor de vreemdelingen Zal
in den loop der onderhandelingen de eensge
zindheid tusschen de verbondene Mogendheden
blijven bestaan?
De verstandhouding der Mogendheden baDgt
aan een zijden draadje, een onverwacht toeval
kan voldoende zijn om den oorlog te doen
woeden in Europa. En dan
Ziet wat er gebeurde te Shang-haï. De En-
gelscheu beweerden daar alleen het recht
te hebben manschappen te ontschepen om de
orde te handhaven en de rechten der Euro
peanen te doen eerbiedigen, de Franschen om
aan tetoonen, dat zij daarvan geene de minste
notitie namen, lieten onmiddelijk een vendel
matrozen aan wal stappen. Waren de Eugel-
schen niet verward in Zuid-Afrika ze zouden
Jen hoon hen door de Franschen aange iaan
niet verkroppen en 't incident zou tot casus
belli dienen voor eene oorlogsverklaring.
C) De Belgen in China.
Het zal nog een poosje duren eer het Bel
gisch legioen gereed zal zijn om te vertrekken.
Intusschentijd gaan de oorlogsverrichtingen
in China snel vooruit en misschien zullen onze
soldaten in China komen als de oorlog gedaan
is.
Dat is het beste wat ik hun toeweuschen
kan, ze zouden daar aankomen als boden van
vrede en de gelegenheid niet hebben de raad
gevingen van keizer Willem te volgen. Hunne
huid en hunne reputatie zou er niets bij ver
liezen.
D) In Transvaal.
Nog eenige dagen en de oorlog in Zuid-Afri
ka zal een volle jaar duren, en de toestand
ziet er voor Engeland niet rooskleurig uit.
Reeds tien maauden kraaien de Djekken vic
torie, en hunne victorie is zelfs nog niet be.
gonnen. Van dag tot dag vermindert hun aan
zien bij de andere volkeren en moeten ze
dingen verkroppen, welke het fiere Albion
zich op andere tijden niet goed zou laten
bevallen.
Generaal De Wet is een held, een wezenlij
ke held. Met een legertje van 7000 man biedt
hij het hoofd aan drie legerkorpsen dio hem
moesten insluiten en elk meer dan 30000 man
sterk zijn, hij tergt het eerste, ontwijkt het
tweede, slaat door het derde heen en verricht
een oorlogsfsit zonder voorgaande in de anna
len der krijgskunde.
Als men zulks leest en dan verneemt hoe het
groote Engelsche leger zich wringt en afbeult
denkt men onwillekeurig aau de fabel van La-
fontaine
Va-t-en chétif insecte
Excrement de la terre
drong er als een lichtstraal in haar beneveld
brein dan dekte ze zich de oogen met de
dorre, doorschijnende handen, een woeste kreet
een rauwe snik en weder viel de donkere nacht
alverbergend in haar geest.
Gust trad haar hutjen in
Zij keek niet naar hem op.
Hij ging naar de schapraai om te zien of er
nog brood en vet was, keek eens even naar het
bed in de kamer en trad op de zinnelooze toe.
Thea, zei hij, met eene stem waarin zoo
veel medelijden toefde, dat de vrouw er zou
om geweend hebben ware zij niet zot geweest
Thea, arme sloor wat hadt gij dan mis
daan om zoo gestraft te worden
Zij sprak, den blik gericht in het onmeet-
lijk blauw boven het droomende bosch.
De torteltjes schreien in de linden
Het windje zoeft stil, stil, wat moet ge
hebben Ritas engelken zweeft daar, hoog,
hoog neven den wal Het lacht mij tegen
hoe zoet, hoe zoet!.. Dag, lieveken Zou
Tor nog niet wederkeeren gaan Ei, Jefken
wat doet gij daar Pas op, Krekel komt
Doet gij nu uw beste broeksken aan om in het
bosch te spelen Wacht eens, mijn hartedie-
veken, 'k zal u uw ander broeksken geven.
Ze nam haar korf van het wauhouten tafel
ken en nam er teeder en voorzichtig een buis-
jen uit, twee vestjes, een paar schoentjes en
een paar blokjes, een hoedje, een kletstop,
eene beurs met marbels, eene zweep dat al
les had haarjongsken toebehoord in den zonni
ge» tijd van haar leven, en zij hield aan die
dingen als het mierken aan zijn arbeid, als de
zegt de groote leeuw tot de mug. En de leeuw
rolt zich voor de mu^in httstof en vraagt den
vrede.
Franschen en Duitschers.
De haat tusschen de volkeren is een kunst
matig produkt met zorg gekweekt en onder
houden door ben, die belang hebben bij 't ge
loof aan dien haat. De chauvinisten in Frank
rijk zoowel als in Duitschlaud trachten de me
nigte te doen gelooven dat twee menschen el
kander moeten haten omdat ze tot verschillen
de natieu behooren. In Frankrijk heeft die
plaag bijzonderlijk gewoed, en in de met ge
kleurde beehiekeus versierde revancüe-bladun
Petit Parisien, Petit Journal en dies meer,
die handel drijven in patriotism wordt de haat
tegen wat al Duitsch is als een burgerdeugd en
burgerplicht voorgesteld en geko sterd.
Bij gelegenheid wordt die leer den bod ma in
geslagen. Zoo is 't bijvoorbeeld gebeurd verle-
deu week dat op weg naar Cliina twee schepeu,
de Duitsche boot Wittekind eu de Franscbe
steamer Aquitaine elkander naderden eu de
bemanning uer beide schepen elkander geest
driftig toejuichten. De Duitschers speelden de
Mars illaisse en ne Franschen riepen Leve
de Duitscheis Leve Duitschlaud II terwijl ze
met hunne kepiTs zwaaiden eu met hunne neus
doeken wuilden.
Neen de volkeren haten elkander niet en de
broedermoorderijen zullen eindigen wanneer
het Recbt hooger zal geplaatst worden dan de
misdadigers, die zich de macht aanmatigen
over het lot der volkeren te beschikken.
Yandosbn.
De pastoor die als remplngant van Pol en
Stant in Denderbode fungeert bewijst aan de
snulachtige lezers van dat blad, dat zoo koning
Umberto vermoord werd dit eenvoudig weg de
schuld is der liberalen.
Die gewijde sch rij velaar is een goochelaar,
de logiek wordt onder den kroes gefoefeld ho
cus, pocus,pass daar hebt ge 't bewijs Won
der, wonder. II De geuzenj, zegt de heilige
kribbelaar leert dit alle mi ldelea goed zijn....
Halte 1 dienaar van den waarachtigeu God,
naar haalt ge d:e leugens, is de Heer daarmede
gediend Waarom schrijft gij bet princiep der
Jesuietan toe aan de liberalen.
De liberalen zeggen dat er geen verschil is
tusschen leugen en waarheid en eischen voor de
leugen dezelfde rechten als voor de waarheid
Hier Komt de aap uit de mouw. Hier is het
princiep dat tot grondslag heeft gediend aan
duizenden en duizenden moorden. Hier hebben
we den dweeper beet. Wat is volgens hem
waarheid en wat is leugen
Waarheid is al wat deRoomsche Kerk leert,
leugen al wat daarbuiten wordt geleerd. De
lentebloem aan den dauwdrop. Urenlang kon
ze die bekijken, keeren, onderzoeken en wee-
nen van geluk iujhare vage, heilzame droomen.
Gewoonlijk ging Gust heen als ze met dien
uitpak begon, nu bleef hij staau, hij wist niet
hoe, noch waarom.
8tuk voor stuk ledigde Thea heur korfje en
lei alles op baar schoot Maar ineens schiet
Gust toe hij vatte een doek, dat op den bodem
van den korf lag en met jubelende kreten
zwierde hij dien voor Theas gezicht.
De zinnelooze keek bet doek aan, schroefde
haar stoeltjen achteruit, dekte zich dan de
oogen als zag ze iets afschuwelijks en gierde
Een slag Och zoo'u slag Bloed,... veel
bloed Als uit eene kloof stroomde het
En woest snikte ze voort
O jubelde Gust wie hadde dan ook Kre
kels vrijheid gezocht in den korf eener arme
dwaze
Hij stak het doek in zijn zak gaf aan Thea
een pakje koekjes en zei Voor Jefken
Vriendelijk knikte zij hem tegen en Gust
vertrok.
Ah grinnikte hij tot de boomen in het
bosch ik heb hem gezeid De arm van God
zal hangen over de hoeve en wee hem als hij
nedervalt,Krekel, Krekel, juichte hy' gij
zijt vrij, Wanna, Wannaken, gij zult niet
meer treuren, ik ga u uwe beminde wedergeven
Gij zult trouwen, gij zult mijne kinderen
zijn 1 - Hoera, hoeia Vrijheid, liefdege
luk alles, alles voor mijne twee kiuderen en hij
schreide de oude Gust, hij schreide als eene
vrouw,
protestantische leering leugen falie andere)
godsdiensten leugen, leugen en voor de ka
tholieken mogen die leugen geene rechten heb
ben en diensvolgens zijn liberalen die do vrij
heid van godsdienst en denkwijze hebben uit
geroepen. de oorzaak van al de rampen dis
het menschdom teisteren.
Dat is inderdaad de leering der Kerk Wij;
alleen verkondigen de waarheid. De leugen
mag men geene rechten toekennen en mefe
woord en daad moet men ze bestrijden.
Daarom heeft de Kerk nooit geaarzeld met:
geweld bare waarheid op te dringen en stroo
men bloedsjj heeft zij vergoten en doen vergie
ten, om do vrij Li eid van denken te smoren.
Gelooft of sterft, zeide Karei de Groote tot.
de Saxers. Gelooft of sterft zegden de hatelij
ke Inkwisiteurs en in naam hunner waarheid,
werden de afschuwelijkste folteringen uitgevon
den, eu werden duizenden ongeloovigeu ver-,
brand en geradbraakt.
De koningen, zoo leerden de Kerkvader»
houden hunne mactu vau God, ze moeten de,
waarheid (dat wil zeggen onze waarheid, de
R jomsche leering) verdedigen en de leugens ea
leugenaars uil roeien. Daaiom beweerden de
pauzen het recht te hebben de koningen af te
stellen en ze des noods met geweld van den
troon te rukken, als zij zich niet als trouwe
dienaars der Kerk gedroegen.
Politieke moord en godsdienstmoord zijn
vruchten van den waanzin van het fanatism.
De Inkwisitie b. v. is eene school van moor
denaars die wordt hedendaags opgehe
meld in een boek van Monseigneur Rutten, dat
gebruikt wordt in de klerikale normaalscho
len voor onderwijzers.
Waren de koniugmoorders der middeleeu
wen liberalen Waren Gonzalés Silveria,
waren de paters Campian, Skerwiu en Briant
die koningin Elis ibetb moesten onttronen li
beralen, was Balthazar Gbeiraerdts die dep
prins van Oranje vermoordde een liberaal,
was Jaak Clément die Hendrik III vermoord-
do een liberaal En paus Sixtus, die de moord
op Hendrik III in volle c msistorie ophemel
de en vergeleek bij bet mysterie der Menac.h-
wording, was dat een liberaal.
Moeten we nog dozijnen voorbeelden
aanhalen van kerkvaders, pauzen, paters,
kloosterlingen enz. die de politieke moordeq
hebben goedgekeurd, verdedigd, opgehemeld
en gepleegd, om te bewijzen, d it de fiiiatieken
der Kerk als koningmooid ;rs de voorloopera
en leeraars zijn geweest van de fauatienen
onzer dagen, die zich arnachisten noemen eu
ook meeneu dat zij allen de waarheid verkon
digen en al wat daarbuiten is geen recht heeft
van bestaan en dus m iet weggeruimd worden,
De liberalen willen de vrijheid voor iedereen,
en die vrijheid kan uiet bestaan wanneer men
door daden de vrijheid van audereu wil ver
hinderen.
10. ZOO IS HET GOED.
't Is avond.
Stil eu rustig ligt het dorpje in zijn zoet®
dommeling Sterrekens pinken en wiukeq
aau het diepa hemelblauw... en geen wolkje
dekt haar geschitter!. Een viedermuis waggelt
op loomo wieken rond de hoeve der Abeeleq
vele malen om en weer door dan lichtstraal dm
door 't venster der kamer naar buiten schiet,
In die kamer wordt een pleit beslist, het
pleit van een diep misdadig leven. De boer
der Abeelen ligt te sterven en aan zijn dood
sponde riep hij al degenen, die hij, in de da
gen van weleer niet eerlijk had behandeld s
krans Mmdens, Lucia der Moeikenahove,
Gust, benevens twee oude knechten, de burge
meester en de veldwachter des dorps.
Karlientje, zijn oudste dochter, een meisjen
als een bloem, maar bleek in hare droefheid,
stond met betraande oogen aau het hoofdein
de van het bed..
Zijn zij er allen die ik verzocht
Ja, vader.
De boer liet zijn tragen, loomen blik over
de aanwezige personen hoendwalen, en sprak
dan met flauwe bevende stem Laat mij even
tjes water drinken... Mijn hoofd brandt Ik
lijd, o ik lijd zoozeer I
Zoo grievend klonk die holle onmachtigs
stem, dat er uit het oog, der goede Lucia, dik
ke tranen zwellenen ned.Tvielen op de roQifq
ticheltjes,
(Wordt voortgezet^
"S