De Wereld door. Alice Bron en de Boeren. 15de Jaar. Nummer 37 Zondag 16 September 1900. Herziening der Kiezerslijsten. OPVOEDING. Elk het Zijne. Het Recht van den Vader. Abonnementsprijs LIBERAAL WEEKBLAD VOOR 4 fr. voor de stad a xn a r, -4. voorop betaalbaar 4 fr. 50 voor den bruten r PRIJS TER NUMMER 10 CENTIEMEN. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Prijs der Annoncen Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdefrank per drukregel. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe nee metu. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AALST 15 SEPTEMBEK. De liberale vrienden worden bericht dat de Kiezerslijsten voor het jaar 1901- 1902 ter inzage moeten liggen van het publiek van 3 September tot 31 Januari 1900 volgens art. 09 der kieswet in het secretariaat en politiecommissariaten van iedere gemeente. Zij liggen ook ter inzage van de vrienden ten lokale De Gbaae van Egmont groote Markt te beginnen van den 10 September alle werkdagen van 12 tot 2 uren namiddag. De liberale vrienden welke op boven gemelde kiezerslijsten niet zijn inge schreven en er recht toe hebben kuunen zich wenden tot het Bureel der Liberale Associatie waar men het noodige zal doen om hunne inschiijving te bekomen. Ook zijn de vrienden welke van wege het Schepencollege bericht hebben ont vangen dat zij van de lijsten geschrabt, of hun getal stemmen verminderd is, verzocht het origineel hunner aanzeg ging aan den bediende te overhandigen welke er hun do noodige inlichtingen zal over verschafïen. Hebben recht om als kiezer ingeschre ven te worden Al de personen welke voor 1 Mei 1876 geboren zijn en voor I Juli 1900 ten minste een jaar te Aalst verbleven en de noodige voorwaarden van kiesrecht vereenigon. Voorbeeldige familie Ik wil sprekeu van de koninklijke familie van Servie. De gewezen koning Milaan en zijn huisplaag Nathalie verstaan elkauder als kat en hond, Milaan heeft heel zijn boeltje opge daan en klopt nu op de kas van zijn zoon Zan der den huidigen Koning van Servie. Maar Zaaderken wil niet hooren, Milaau verwijt hem en Nathalie ook en Zanderken blijft niet ten achter. De ergste vischkladdentaal is en gelenzang bij 't dispuut van dat koninklijk velk. Wat braaf man. De aartsbisschop van Audria in Italië was gekend wegens zijn haat tegen de koningen van Italië. Die haat veropenbaarde zich weer tijdens den lijkdienst in de hoofdkerk gedaan tot nagedachtenis van koning Umberto. Toen Monseigneur Staïta de dood baar na derde, keerde hij er den rug naartoe en wierp het wijwater op deu grond in plaats van de baar te zegenen. Onmiddelijk st9gen in de kerk kreten van verontwaaardiging op Wijd de doodkist werd er geroepen. De aartsbisschop bleef onverschillig maar de houding van het volk werd dreigend en monseigneur vond het geraadzaam met de priesters de vlucht te ne men. Weldra was gansch de stad in rep en roer. Leve de koning Leve Italië klonk het overal. Betoogingen halden plaats, steeneu werden gewoipen naar het bisschoppelijk paleis, de bisschop is gevlucht verkleed in vrouweuklee- reu. De toegang tot de hoofdkerk is verboden. Wat braaf man, die bisschop. De Oorlog. In China is de toestand nagenoeg dezelfde gebleven. Da vreemde mogendheden verstaan malkaar als zakkenrollers op een kermisfoor als 't i8om de Chineezen te tuchtigen en le pluimen, maar verder vertrouwen ze elkander zoomin als de behendige lieden, waarvau we daareven spraken. In Transvaal duurt de oorlog maar altijd voort. De Engelschen zullea nog water en bloed zweeteu eer ze het heldhaftig volkje zul len getemd hebben. Het is of de Boeren uit den grond kwamen. De Engelschen voeren daar een rooversoorlog, Engeland is de vetge meste spin, die de onschuldige vlieg het bloed uitzuigt. Vandoren. Reeds menig artikel versoheen in Bender- galm over de opvoeding van het volk. Heden komen wij er nogmaals op terug, daar dit punt, in den huidigen toestand, van al te groot belang is. Inderdaad, met de heropening der Kamers, wordtde strijd voor het zuiver algemeen stem recht met nieuwe krachtdadigheid hervat. Hopen wij dat onder den aandrang vau 't volk, dat krachtig zijne stem zal verheffen om poli tieke gelijkheid te bekomen, het zuiver alge meen stemrecht ingevoerd worde. Maar zal dan het volk op de hoogte zijn om waardig zijn recht uit te voeren, zal het dan ai de gewichtigheid van zijn rol in onze wet geving beseffen Helaas in grootendeele neen want de politieke opvoeding van ons volk is, om zoo te zeggen, tot hiertoe, eene doode letter gebleven. Menige arbeiders zijn heden in de domste onwetendheid gedompeld, daar zij vroeger van alle onderwijs zijn verstoken geweest. Hunne gedachten, verre van zich ontwikkeld te hebben, zijn beneveld eu voor het licht der klaie denkwijze moeilijk vatbaar. Hun geest, door die onwetendheid eenvoudig gebleven, laat zich al te gemakkelijk verleiden door hol klinkende woorden, door hersenschimmen, door grootsche maar ijdele belotten, welke hun worden opgedischt. Zij denken geenszins aan de mogelijkheid van ze te kunnen verwe zenlijken neen, als eenvoudigen, als onweten den, gelooven zij aan al die oogenverblinding. Zoo komt het dat da socialisten door hunne talrijke utopiëa het grootste deel van het on wetende werkvolk langs hunneu kant krijgen dat da klerikalen, in de Vlaanderen, de een voudige landliedeu, met huuneu godsdienst verleiden, de eersten beloven deu hemel op aarde de laatsten, het paradijs hiernamaals. Krachtig daarom, moeten wij, liberalen, aan de ontvoogding van ons volk arbeiden alles moeten wij inspa men om zijnen geest uit deu diepen sluimer der onwetendheid te rukken. Ons volk moet onderwezen worden wij moe ten het leeren denken, het leeren oordeelen wij moeten het besef zijner waardigheid, zij ner macht doen kennen wij moeten het ver heffen, zijn geest enkel vatbaar maken voor gezonde gedachten. Dan zal het 't onuitvoerbare vau al die so cialistische hersenschimmen inzien dan zal het beseffen dat de klerikalen vau den gods dienst misbruik beb ben gemaakt om het beter onder hun bedwang te houden, dan zal het begrijpen dat enkel de liberale demokratische hervormingen uitvoerbaar zijn dat zij alleen kunnen helpen tot de verheffing van de volks klas. Daarom liberalen, gewerkt voor het beko men van het verplicht onderwijs overal, zooveel mogelijk avondlessen ingericht op deu buiten voordrachten gehouden alle po gingen ingesteld om het volk te ouderwijzen dan zal het iu gezonde rede zijn recht kunnen uitvoeren. Ruwaert. Een boerken had een knecht lie hij jaariu jaaruit, winter en zomer vijf stui vers daags betaalde, daarenboven eten en drinken gaf iets beter dan de verkens en slapen liet in den paardenstal in een beddenbak met hooi gevuld. Het loon was karig, en toch wigt de knecht het niet beter te besteden dan aan jenever. Alle weken werden de der tig stuivers uitgewisseld aan vier centen deu borrel, tenzij Jan hier of daarin eene gracht terecht kwam eer het laat ste verzopen was. Het boerken besliste dan gladweg Jan niet meer te betalen, dan zal bij van zijn geld geen misbruik meer ma ken, redeneerde hij. De boeren van het omliggende gaven hem gelijk en beslis ten ook hunne knechten niet meer te betalen. We weten wel, zegden zij, dat onze werklieden hun loon verdienen, we weten wel dat zij er recht op heb ben, maar het zou kunnen gebeuren dat zij er misbruik van maken en dat mag niet zijn, daarom zullen wij hun liefst niet geven waarop ze recht hebben. De tegenstrevers van het Algemeen Stemrecht redeneeren gelijk de boer- UitGermania overgedrukt. In verschillende Belgische eu vreemda bla den heeft Mev. Alice Bron een aantal artike len laten verschijnen waarvan alle verantwoor delijkheid haar toekomt. Ik beschouw het als een plicht om voor het arme volk aan te trek ken voor welk ik met zoovele anderen mijn leven heb gewaagd, gedurende vier maand medestrijdend in hun gelederen, hun helden- strijd voor hun recht, voor hun bestaan. Wat de aanklacht van Alice BroD betreft zoo verandert deze vrouw van meening vau één oogenblik tot het ander het kan dan ook niet verwonderen dat ze door niemand geloofd wordt. Ik ben niet de eenige die haar van dicht bij aan den gang heb gezien, vele nog met mij zouden daar meer kunnen vertellen we willen dit aan hen overlaten 't is een zaak van smaak en beginselen. In haar artikelen en brieven uit Transvaal in Brusselsche bladen opgenomen kon Alice Bron niet genoeg schrij ven om de eerlijkheid, matigheid, zedelijk heid en erkentelijkheid der Boeren te roemen, zij stond er werklijk voor in verrukking. "Wij begrijpen waarachtig de handelwijze van Alice Bron niet. Toen haar een Brusselsen blad vroeg waarom haar vroegere brieven overliepen van lof voor de Boeren antwoordde zij dat het niet anders kon omdat men anders haar brieven niet zou hebben doorgelaten, daar alle brie ven die nut de Trauvaalsche regeering aan stonden onmiddelijk iu de snippermand vlo gen. Iudien Alice Bron niet de meening deelt van zoovele anderen, die zoo goed als zij handel en wandel der Boeren met eigen oogen hebben leeren kennen, en verklaart dat deze dapper zijn, dan heeft deze dame niet de moeite geno men om ze te leeren kennen wat nochtans niet zoo moeilijK was. Wat haar brieven betreft zoo staat het buiten twijfel dat deze zouden aangekomen zijn ik spreek uit ouderviuding. Neen. Zij is Daar Transvaal gegaan vol geestdrift en offervaardigheid voor die onge lukkige menschen die moesten kost wat kost worden geholpen. Zij verkeerde in de meoning dat ze ginder geharnaste helden zou aantref fen iu het krijt tredend en met gevelde speer elkander te lijf gaand, of in verwachting al daar een herhaling te zullen bijwonen van de bekende charge te Reischshofen, waar zij in droom als godin zou verschijnen of als alge- nieene troostengel. En zie, ginder gekomen ontmoet zij enkel gewone stervelingen, krach tig als echte boeren met ruigeu baard en ru we handen. Ja, handschoenen zijn ginder onbe kend, evenmin de fijn gespoorde verlakte laars de mannen ginder zijn eenvoudig en waarin hun stand gebleven, hebben in haar niet een gezondene van God gezien, imaar een gewone stervelinge zonder zelf acht te slaan op haar charmes. De Boeren zijn valsch en brutaal, verklaart ze verder. Dit is niet waar de Boer is niet veel van zeggen en is vol achterdocht tegeno ver den vreemdeling maar hoe zou het anders wanneer geslacht na geslacht is bestolen on bedrogen geworden door een natie die onder voorwendsel van beschaving niets beoogde dan hem te ontrooven wat hij eerlijk had ver kregen. Maar niet zoodra heeft hij bemerkt dat de vreemdeling hem waarachtig genegen en toegedaan is of van stuursch en argwanend wordt hij vertronwelijk en vindt ge in hem een vroolijk un openhartig gezel die u dienst zal bewijzen waar hij maar kan in éeu woord hij is goed jegens elk en vordiant da genegenheid die Europa hem toedraagt. Dit volk kent in waarheid treken noch knepen en doet niemand kens. Ze willen aan iedereen het stem recht niet geven omdat er zoovelen zijn, die er misschien misbruik zouden van maken. Welnu wij beweren dat alle Belgen voor de wet dezelfde waarde en ver diensten hebben, en dan ook op gelijk stemrecht aanspraak mogen maken. Zuiver Algemeen Stemrecht moet er komen, dat alleen is rechtvaardig. Indien er zijn die van hun stemrecht misbruik maken, die er de waarde niet van beseffen, zulks neemt niet weg dat zij er recht op hebben. Het uitoefenen van het stemrecht zal hen Wellicht ver heffen in hun eigen oogen en hen op beuren uit den staat van geestesbekrom- penheid waarin ze hebben geleefd. Meer nog is het een plicht aan het volk de waarde van het stemrecht te doen begrijpen, en om zoover te ko men is het Verplicht onderwijs het on ontbeerlijk bijvoegsel van het Zuiver Algemeen Stemrecht, het eene zal het gevolg zijn van het andere, en daarom al wie liberaal is, al wie den vooouit- gang lief heeft zal met ona streven naar het Zuiver Algemeen Stemrecht. Volgens de klerikale leering heeft de vader over zijn kind alle rechten, tot zelfs het recht van leven en dood, immers het II. Schrift leert ons dat Abraham zijn zoon ging dooden en zich dat recht aanmatigde op bevel van God. Ande- dere voorbeelden treffen wij aan iu het H. Schrift van vaders die hunne kinderen slach ten als offerande aan den Heer. Het recht van den vader van leven en dood op zijne kinderen is dus voor de geloovigen een goddelijk iecht. De moderne beschaving betwist aan den ou der al die rechten. De vader is verplicht zijn kind behoordjk te voeden en te onderwijzen, hij moet het voorzien van al het noodige en zijn recht van vader gaat zelfs niet zooverre dat hij zijn kind tuchtigen mag op eene wijze die overdreven schijnt, hij heeft het recht niet zijn kind uit te buiten door het te vroegtijdig of te veel te doen arbeiden enz. enz. De dompers beroepen zich altijd op de rech ten van den vader om den leerplicht te bestrij den ze zijn logisch, ze geloove immers, dat de vader over zijn kind alle rechten heeft uit God zelve. Indien gij eksteroogen aan de voeten hebt die uveel doen lij don, gebruikt de Balsem van Dr Noël welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de doos. eenig kwaad. Verder wordt hun verweten dat zij enkel strijden om hun goederen en hun hoeven te ver ledigen. Dat is niet zoo, zij verdedigen hun vaderland, hun vrijheid, hua recht voör God en de menschen. Tot nu toe hadden zij zich steeds alles laten afnemen zonder eenigen te- genstand, eindelijk toch, moede eeuwig land aan te bouwen dat zoodra het begon op te brengen, hun met geweld werd ontrukt, zijn zij samengekomen om hun rechtmatig verwor ven bezit te bewaren. In het zelfde artikel stond ook, dat de Boeren laf hartig zijn. Is het mogelijk znlken naam te geven, en ik beroep me op al degene die ginder geweest zijn, aau dapperen die men ziet in 't vuur staan, groot vader, vader en zoon naast elkaar, die zonder er toe gedwongen te zijn, op het eerste sein alles hebben verlaten, vrouw en kind, vader en moeder en geliefde, gereed om te starven zoo 't moet voor hun gerechte zaak Even min gaan zij op menschenjacht zooala Alic© Bron schrijft. Ik heb met eigen oogen gezien dat zij zich om vluchtenden niet bekommer den, wanneer het een kleiutje ware geweest om ze te vervolgen en uit te roeien. Walthtr Miehat. f—»-1Tir HM 11—VB—

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 1