De Wereld door.
Alice Bron en de Boeren.
15de Jaar.
Nummer 37
Zondag 16 September 1900.
Herziening der Kiezerslijsten.
OPVOEDING.
Elk het Zijne.
Het Recht van den Vader.
Abonnementsprijs
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
4 fr. voor de stad
a xn a r, -4. voorop betaalbaar
4 fr. 50 voor den bruten r
PRIJS TER NUMMER 10 CENTIEMEN.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen
Prijs der Annoncen
Reklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijdefrank
per drukregel.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST.
Nee spe nee metu.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
AALST 15 SEPTEMBEK.
De liberale vrienden worden bericht
dat de Kiezerslijsten voor het jaar 1901-
1902 ter inzage moeten liggen van het
publiek van 3 September tot 31 Januari
1900 volgens art. 09 der kieswet in het
secretariaat en politiecommissariaten
van iedere gemeente. Zij liggen ook ter
inzage van de vrienden ten lokale De
Gbaae van Egmont groote Markt te
beginnen van den 10 September alle
werkdagen van 12 tot 2 uren namiddag.
De liberale vrienden welke op boven
gemelde kiezerslijsten niet zijn inge
schreven en er recht toe hebben kuunen
zich wenden tot het Bureel der Liberale
Associatie waar men het noodige zal
doen om hunne inschiijving te bekomen.
Ook zijn de vrienden welke van wege
het Schepencollege bericht hebben ont
vangen dat zij van de lijsten geschrabt,
of hun getal stemmen verminderd is,
verzocht het origineel hunner aanzeg
ging aan den bediende te overhandigen
welke er hun do noodige inlichtingen
zal over verschafïen.
Hebben recht om als kiezer ingeschre
ven te worden Al de personen welke
voor 1 Mei 1876 geboren zijn en voor I
Juli 1900 ten minste een jaar te Aalst
verbleven en de noodige voorwaarden
van kiesrecht vereenigon.
Voorbeeldige familie
Ik wil sprekeu van de koninklijke familie
van Servie. De gewezen koning Milaan en zijn
huisplaag Nathalie verstaan elkauder als kat
en hond, Milaan heeft heel zijn boeltje opge
daan en klopt nu op de kas van zijn zoon Zan
der den huidigen Koning van Servie. Maar
Zaaderken wil niet hooren, Milaau verwijt
hem en Nathalie ook en Zanderken blijft niet
ten achter. De ergste vischkladdentaal is en
gelenzang bij 't dispuut van dat koninklijk
velk.
Wat braaf man.
De aartsbisschop van Audria in Italië was
gekend wegens zijn haat tegen de koningen
van Italië. Die haat veropenbaarde zich weer
tijdens den lijkdienst in de hoofdkerk gedaan
tot nagedachtenis van koning Umberto.
Toen Monseigneur Staïta de dood baar na
derde, keerde hij er den rug naartoe en wierp
het wijwater op deu grond in plaats van de
baar te zegenen. Onmiddelijk st9gen in de kerk
kreten van verontwaaardiging op Wijd de
doodkist werd er geroepen. De aartsbisschop
bleef onverschillig maar de houding van het
volk werd dreigend en monseigneur vond het
geraadzaam met de priesters de vlucht te ne
men.
Weldra was gansch de stad in rep en roer.
Leve de koning Leve Italië klonk het overal.
Betoogingen halden plaats, steeneu werden
gewoipen naar het bisschoppelijk paleis, de
bisschop is gevlucht verkleed in vrouweuklee-
reu. De toegang tot de hoofdkerk is verboden.
Wat braaf man, die bisschop.
De Oorlog.
In China is de toestand nagenoeg dezelfde
gebleven. Da vreemde mogendheden verstaan
malkaar als zakkenrollers op een kermisfoor
als 't i8om de Chineezen te tuchtigen en le
pluimen, maar verder vertrouwen ze elkander
zoomin als de behendige lieden, waarvau we
daareven spraken.
In Transvaal duurt de oorlog maar altijd
voort. De Engelschen zullea nog water en
bloed zweeteu eer ze het heldhaftig volkje zul
len getemd hebben. Het is of de Boeren uit
den grond kwamen. De Engelschen voeren
daar een rooversoorlog, Engeland is de vetge
meste spin, die de onschuldige vlieg het bloed
uitzuigt. Vandoren.
Reeds menig artikel versoheen in Bender-
galm over de opvoeding van het volk. Heden
komen wij er nogmaals op terug, daar dit
punt, in den huidigen toestand, van al te groot
belang is.
Inderdaad, met de heropening der Kamers,
wordtde strijd voor het zuiver algemeen stem
recht met nieuwe krachtdadigheid hervat.
Hopen wij dat onder den aandrang vau 't volk,
dat krachtig zijne stem zal verheffen om poli
tieke gelijkheid te bekomen, het zuiver alge
meen stemrecht ingevoerd worde.
Maar zal dan het volk op de hoogte zijn om
waardig zijn recht uit te voeren, zal het dan
ai de gewichtigheid van zijn rol in onze wet
geving beseffen Helaas in grootendeele
neen want de politieke opvoeding van ons
volk is, om zoo te zeggen, tot hiertoe, eene
doode letter gebleven.
Menige arbeiders zijn heden in de domste
onwetendheid gedompeld, daar zij vroeger
van alle onderwijs zijn verstoken geweest.
Hunne gedachten, verre van zich ontwikkeld
te hebben, zijn beneveld eu voor het licht der
klaie denkwijze moeilijk vatbaar. Hun geest,
door die onwetendheid eenvoudig gebleven,
laat zich al te gemakkelijk verleiden door hol
klinkende woorden, door hersenschimmen,
door grootsche maar ijdele belotten, welke
hun worden opgedischt. Zij denken geenszins
aan de mogelijkheid van ze te kunnen verwe
zenlijken neen, als eenvoudigen, als onweten
den, gelooven zij aan al die oogenverblinding.
Zoo komt het dat da socialisten door hunne
talrijke utopiëa het grootste deel van het on
wetende werkvolk langs hunneu kant krijgen
dat da klerikalen, in de Vlaanderen, de een
voudige landliedeu, met huuneu godsdienst
verleiden, de eersten beloven deu hemel op
aarde de laatsten, het paradijs hiernamaals.
Krachtig daarom, moeten wij, liberalen,
aan de ontvoogding van ons volk arbeiden alles
moeten wij inspa men om zijnen geest uit deu
diepen sluimer der onwetendheid te rukken.
Ons volk moet onderwezen worden wij moe
ten het leeren denken, het leeren oordeelen
wij moeten het besef zijner waardigheid, zij
ner macht doen kennen wij moeten het ver
heffen, zijn geest enkel vatbaar maken voor
gezonde gedachten.
Dan zal het 't onuitvoerbare vau al die so
cialistische hersenschimmen inzien dan zal
het beseffen dat de klerikalen vau den gods
dienst misbruik beb ben gemaakt om het beter
onder hun bedwang te houden, dan zal het
begrijpen dat enkel de liberale demokratische
hervormingen uitvoerbaar zijn dat zij alleen
kunnen helpen tot de verheffing van de volks
klas.
Daarom liberalen, gewerkt voor het beko
men van het verplicht onderwijs overal,
zooveel mogelijk avondlessen ingericht op
deu buiten voordrachten gehouden alle po
gingen ingesteld om het volk te ouderwijzen
dan zal het iu gezonde rede zijn recht kunnen
uitvoeren.
Ruwaert.
Een boerken had een knecht lie hij
jaariu jaaruit, winter en zomer vijf stui
vers daags betaalde, daarenboven eten
en drinken gaf iets beter dan de verkens
en slapen liet in den paardenstal in een
beddenbak met hooi gevuld.
Het loon was karig, en toch wigt de
knecht het niet beter te besteden dan
aan jenever. Alle weken werden de der
tig stuivers uitgewisseld aan vier centen
deu borrel, tenzij Jan hier of daarin
eene gracht terecht kwam eer het laat
ste verzopen was.
Het boerken besliste dan gladweg
Jan niet meer te betalen, dan zal bij
van zijn geld geen misbruik meer ma
ken, redeneerde hij. De boeren van het
omliggende gaven hem gelijk en beslis
ten ook hunne knechten niet meer te
betalen. We weten wel, zegden zij, dat
onze werklieden hun loon verdienen,
we weten wel dat zij er recht op heb
ben, maar het zou kunnen gebeuren dat
zij er misbruik van maken en dat mag
niet zijn, daarom zullen wij hun liefst
niet geven waarop ze recht hebben.
De tegenstrevers van het Algemeen
Stemrecht redeneeren gelijk de boer-
UitGermania overgedrukt.
In verschillende Belgische eu vreemda bla
den heeft Mev. Alice Bron een aantal artike
len laten verschijnen waarvan alle verantwoor
delijkheid haar toekomt. Ik beschouw het als
een plicht om voor het arme volk aan te trek
ken voor welk ik met zoovele anderen mijn
leven heb gewaagd, gedurende vier maand
medestrijdend in hun gelederen, hun helden-
strijd voor hun recht, voor hun bestaan.
Wat de aanklacht van Alice BroD betreft
zoo verandert deze vrouw van meening vau
één oogenblik tot het ander het kan dan ook
niet verwonderen dat ze door niemand geloofd
wordt. Ik ben niet de eenige die haar van dicht
bij aan den gang heb gezien, vele nog met mij
zouden daar meer kunnen vertellen we willen
dit aan hen overlaten 't is een zaak van
smaak en beginselen. In haar artikelen en
brieven uit Transvaal in Brusselsche bladen
opgenomen kon Alice Bron niet genoeg schrij
ven om de eerlijkheid, matigheid, zedelijk
heid en erkentelijkheid der Boeren te roemen,
zij stond er werklijk voor in verrukking. "Wij
begrijpen waarachtig de handelwijze van Alice
Bron niet. Toen haar een Brusselsen blad vroeg
waarom haar vroegere brieven overliepen van
lof voor de Boeren antwoordde zij dat het niet
anders kon omdat men anders haar brieven
niet zou hebben doorgelaten, daar alle brie
ven die nut de Trauvaalsche regeering aan
stonden onmiddelijk iu de snippermand vlo
gen.
Iudien Alice Bron niet de meening deelt van
zoovele anderen, die zoo goed als zij handel en
wandel der Boeren met eigen oogen hebben
leeren kennen, en verklaart dat deze dapper
zijn, dan heeft deze dame niet de moeite geno
men om ze te leeren kennen wat nochtans niet
zoo moeilijK was. Wat haar brieven betreft
zoo staat het buiten twijfel dat deze zouden
aangekomen zijn ik spreek uit ouderviuding.
Neen. Zij is Daar Transvaal gegaan vol
geestdrift en offervaardigheid voor die onge
lukkige menschen die moesten kost wat kost
worden geholpen. Zij verkeerde in de meoning
dat ze ginder geharnaste helden zou aantref
fen iu het krijt tredend en met gevelde speer
elkander te lijf gaand, of in verwachting al
daar een herhaling te zullen bijwonen van de
bekende charge te Reischshofen, waar zij in
droom als godin zou verschijnen of als alge-
nieene troostengel. En zie, ginder gekomen
ontmoet zij enkel gewone stervelingen, krach
tig als echte boeren met ruigeu baard en ru we
handen. Ja, handschoenen zijn ginder onbe
kend, evenmin de fijn gespoorde verlakte
laars de mannen ginder zijn eenvoudig en
waarin hun stand gebleven, hebben in haar
niet een gezondene van God gezien, imaar een
gewone stervelinge zonder zelf acht te slaan
op haar charmes.
De Boeren zijn valsch en brutaal, verklaart
ze verder. Dit is niet waar de Boer is niet
veel van zeggen en is vol achterdocht tegeno
ver den vreemdeling maar hoe zou het anders
wanneer geslacht na geslacht is bestolen on
bedrogen geworden door een natie die onder
voorwendsel van beschaving niets beoogde
dan hem te ontrooven wat hij eerlijk had ver
kregen. Maar niet zoodra heeft hij bemerkt
dat de vreemdeling hem waarachtig genegen
en toegedaan is of van stuursch en argwanend
wordt hij vertronwelijk en vindt ge in hem een
vroolijk un openhartig gezel die u dienst zal
bewijzen waar hij maar kan in éeu woord hij
is goed jegens elk en vordiant da genegenheid
die Europa hem toedraagt. Dit volk kent in
waarheid treken noch knepen en doet niemand
kens. Ze willen aan iedereen het stem
recht niet geven omdat er zoovelen zijn,
die er misschien misbruik zouden van
maken.
Welnu wij beweren dat alle Belgen
voor de wet dezelfde waarde en ver
diensten hebben, en dan ook op gelijk
stemrecht aanspraak mogen maken.
Zuiver Algemeen Stemrecht moet er
komen, dat alleen is rechtvaardig.
Indien er zijn die van hun stemrecht
misbruik maken, die er de waarde niet
van beseffen, zulks neemt niet weg dat
zij er recht op hebben. Het uitoefenen
van het stemrecht zal hen Wellicht ver
heffen in hun eigen oogen en hen op
beuren uit den staat van geestesbekrom-
penheid waarin ze hebben geleefd.
Meer nog is het een plicht aan het
volk de waarde van het stemrecht te
doen begrijpen, en om zoover te ko
men is het Verplicht onderwijs het on
ontbeerlijk bijvoegsel van het Zuiver
Algemeen Stemrecht, het eene zal het
gevolg zijn van het andere, en daarom
al wie liberaal is, al wie den vooouit-
gang lief heeft zal met ona streven naar
het Zuiver Algemeen Stemrecht.
Volgens de klerikale leering heeft de vader
over zijn kind alle rechten, tot zelfs het recht
van leven en dood, immers het II. Schrift leert
ons dat Abraham zijn zoon ging dooden en zich
dat recht aanmatigde op bevel van God. Ande-
dere voorbeelden treffen wij aan iu het H.
Schrift van vaders die hunne kinderen slach
ten als offerande aan den Heer. Het recht van
den vader van leven en dood op zijne kinderen
is dus voor de geloovigen een goddelijk iecht.
De moderne beschaving betwist aan den ou
der al die rechten. De vader is verplicht zijn
kind behoordjk te voeden en te onderwijzen,
hij moet het voorzien van al het noodige en
zijn recht van vader gaat zelfs niet zooverre dat
hij zijn kind tuchtigen mag op eene wijze die
overdreven schijnt, hij heeft het recht niet zijn
kind uit te buiten door het te vroegtijdig of te
veel te doen arbeiden enz. enz.
De dompers beroepen zich altijd op de rech
ten van den vader om den leerplicht te bestrij
den ze zijn logisch, ze geloove immers, dat
de vader over zijn kind alle rechten heeft uit
God zelve.
Indien gij eksteroogen aan de voeten
hebt die uveel doen lij don, gebruikt de Balsem
van Dr Noël welke ze in twee dagen zal doen
verdwijnen 1 fr. de doos.
eenig kwaad.
Verder wordt hun verweten dat zij enkel
strijden om hun goederen en hun hoeven te
ver ledigen. Dat is niet zoo, zij verdedigen hun
vaderland, hun vrijheid, hua recht voör God
en de menschen. Tot nu toe hadden zij zich
steeds alles laten afnemen zonder eenigen te-
genstand, eindelijk toch, moede eeuwig land
aan te bouwen dat zoodra het begon op te
brengen, hun met geweld werd ontrukt, zijn
zij samengekomen om hun rechtmatig verwor
ven bezit te bewaren. In het zelfde artikel
stond ook, dat de Boeren laf hartig zijn. Is het
mogelijk znlken naam te geven, en ik beroep
me op al degene die ginder geweest zijn, aau
dapperen die men ziet in 't vuur staan, groot
vader, vader en zoon naast elkaar, die zonder
er toe gedwongen te zijn, op het eerste sein
alles hebben verlaten, vrouw en kind, vader
en moeder en geliefde, gereed om te starven
zoo 't moet voor hun gerechte zaak Even
min gaan zij op menschenjacht zooala Alic©
Bron schrijft. Ik heb met eigen oogen gezien
dat zij zich om vluchtenden niet bekommer
den, wanneer het een kleiutje ware geweest
om ze te vervolgen en uit te roeien.
Walthtr Miehat.
f—»-1Tir HM 11—VB—