Wat Anseele Zei..» De dompers en de Vrijheid. Klompwerk. Het iMeervoudig Stemrecht. Anarchie... Hoest niet meer. TÜRNFEEST. An seel e sprak te Parijs. Le Peuple heeft zijne redevoering in feuilleton afgekondigd. Wilt ge nu eeni ge volzinnen lezen van 't gene Anseele .zei Ik zeg, dat er orde moot zijn in het werkhuis en tucht op het werk Ha indien men altijd een per- soon kon vin den sterk van verstand, sterk van zeden en sterk in het op- zicht der kennis van den stiel. Maar zoekt me den leider, zoek me dien zeldzamen vogel» Waar de mannen vinden die eene coöperatief van voortbrenging kunnen leheeren. Vindt me de verdienstelijke be- heerders, vindt me er honderd tt die al de hoogere noodz. kelijke hoedanigheden in zich vereenigen a om hunne taak naar behooren te vervullen, en vindt me zoo een man op ieder dorp, in elke wijk, in el- ken stiel. «Neen, neen, de werkende klasse s is niet zoover Edwarken poft daar wat op zich zei ven hij heeft aan de Parijsehe socia listen wijs gemaakt dat er in Belgie maar een man is, hoedanigheden ge noeg bezittend om eene coöperatief te besturen on die man is hijzelf Edward Anseele. Nu we gelooven hem. Maar dunkt u niet, dat Anseele pero reert gelijk een simpelen kapitalist. Wat zal dat nu beteekenen. Als men hier die kerels tot het volk hoort spreken, zijn al de fabriekanten nietsdoeners, nietsweters, luiaards, vad sige kerels, blqedzuigers en nog al meer en te Parijs gaat Anseele vertellen, dat men om aan 't hoofd te staan van werk huizen cf ondernemingen verstandig moet zijn, vele hoedanigheden moet be zitten, dat men de orde moet hanciiiaven in het werkhuis en de tucht moet doen eerbiedigen aan den arbeid. Anseele voegt er nog bij, dat onder de socialisten, schier geene worden aan getroffen, die bekwaam zijn en verstand genoeg hebben om aan 't hoofd te staan eener onderneming. De vent beeft eens zijn hert recht uit gesproken. Te Aalst hebben wij het be wijs, dat hij deu nagel op den kop slaat, het rood winkeltje van Aalst staat ge heel onder de voogdij vau Gent (waar ook de winsten naartoe gaau) er is geen Aalstersche socio in staat het boeltje behoorlijk te besturen. Aan de lezers. Indien een lid uwer fami lieleden lijdt aan bloedloosheid, zwakheid of uitputting, doet hem de uitnemende pil van Dr Raphael nemen en in weinige dagen tijds zal hij genezen zijn. 1 fr. 75 de doos in alle apo theken. Te bekomen bij de Apothekers Callebaul, De Valckeneer, De Waeio, Gbysselinckx en overal.. Die de grondwet lief heeft kan geen Roomsch katholiek wezen die de vrijheid liefheeft evenmin, want elke Roomsch-katholieke moet de vrijheid van geweten verfoeien en bestrij den, en vermits die vrijheid geschreven is in onze grondwet, is het bestaan van zoogenaam de katholieke grondwettelijke vereenigingen eene leugen, een bedrog. Als de dompers dus zeggen, dat ze de grond wet verdedigen, liegen zij. Ze liegen als ze zeggen dat zij Je vrijheden verdedigen zo liegen als ze beweren eerbied te hebben voor andermans denkbeelden, ze liegen als zede menschen wijsmaken dat 's lands wetten aan hen de warmste verdedigers hebben. Ze liegen, want indien ze de waarheid spra ken, ze zou lan opentlijk opstaan tegen do be velen der pauzen die do grondwet en de modei" ne vrijheden hebben veroordeeld, tegen de pauzen die onfeilbaar zijn. Zij die als steunpi laren der Belgische grondwet optreden, zijn slechte Christenen, neen,'t zijn geene Christe nen, ze kunnen geene Christenen zijn Pius IX vervloekte de Belgische Constitutie, de vrijheid van geweten, de vrijheid van on derwijs, de vrijheid van drukpers zijn door de Kerk als rampzalige dwa:iugeu veroordeeld en niemand kan in den schoot blijven der Kerk indien hij dio dwalingen aankleeft. En we beroepen ons niet op da meening van den eenen of anderen politieker van 't onder ste schof gelijk de Bettiune's en tutti quauti, we beroepen ons p den Syllabus, op de be slissing van deu onfeiibaren paus Leo XIII. De Syllabus zegt De Kerk is eene ware en volmaakte, geheel vrije Maatschappij. Zij geniet hare eigene onveranderlijke rechten haar toegekend door den stichter. Zij heeft het recht het geweid te gebruiken en oefent eene recht- streeksche of onrcchtstreeksche macht uit. In geval van botsing tusscheu burgerlijke en kerkelijke macht, komt den voorrang niet toe aan de burgerlijke macht Dus waar het kau ziju zal de Kerk zelfs met geweld, de burgerlijke vrijheden en rechten bestrijden en vernietigen, en wie roede chris ten is, wie den naam katholiek wil vardienen is verplicht daartoe de hand te leenen, want diezelfde onfeilbare Syllabus verklaart de bur gerlijke vrijheden verderflijk en slecht. Kauonik Morel raadsman der Congregatie van den Index dat is de Congregatie, die al de nieuwe boeken onderzoekt en goed-of af-) keurt) rechtstreeks afhangende van den paus zegt Indien de vrijheid van geweten een onschendbaar recht is, is het noodig eene wetgeving temaken buiten elkun godsdienst Ziedaar dus achttien eeuwen,, dat wij de rechten van het menschdom zouden vertre- den. Zulks aannemea ware bekennen dat de Kerk het grootste der schelmstukken n heeft bedreven, de rechtscheuuis van het menschelijk geweten Maar zegt Morel de vrijheid van geweten kan of mag niet bestaan, dus heeft de Kerk niets misdaan of misdreven de mensch moet gelooven, moet zich onderwerpen, moet zijne rede ten offer brengen aan leerstelsels die hij niet onderzoaken mag, en de Kerk heelt het recht hem met ge weld daartoe te dwingen, Wie anders spreekt besluit kauonik Mo- rel verklaart de Kerk vervallen. De klei'ikalen werken dan onophoudelijk te gen de moderne vrijheden, het is hunne rede van bestaan Vernietiging der burgerlijke viyheden, vernietiging der vrijheid van gewe ten. hoe een man eetwaren onbruikbaar kan maken gleierwerk kan breken, onkruid op het land kau brengen, koopwaren kan vernielen enz. enz. Geheel het artikel is geschreven om aan de werklieden het klompwerk uit te leggen, 't is te zeggen om aan de werklieden te leeren hoe zij hunnen baas groote schade kunnen doen, zonder in schijn eenige schuld te hebben aan dat werk. Is 't niet om de pijp aan Merten te geven als men zulke dingen leest. Onder voorwendsel van socialism en volksliefde leert men de werk lieden baarbaarsch zijn en laf. Het klompwerk is eene uitvinding der mo derne apostelen, die in een ommezien de wereld willen veiaaderen, die in 't hart der werklie den wrok en haat opwekken en hen een parij- dijs beloven na de vernieling van al wat er thans bestaat. Het klompwerk wordt aangeprezen door de bonzen van't collectivism, die op de weinige centjes der werklieden spekuleeien, winsten verwezenlijken om lokalen te koopen, waar ze lekkertjes nesselen kunnen door uitbuiters der arbeiders der werklieden niets kunnen aan bieden dan holle woorden, ij dele beloften, en denkbeelden van nijd en wraak. Het klompwerk is bet stelsel der guiten wier winkel en partij tieren moet op meerdere armoede van het volk. terwijl zij het goed heb ben en slechts woorden ten beste geven. R. Dabi. De dompersgazetten verkondigen met veel getier, dat de klerikalen in het land eene meerderheid hebben van 100 duizend stemmen. Inderdaad dat is waar, doch het is even onbetwistbaar dat zij eene minderheid hebben van 1-00 dui zend kiezers en hunne meerderheid in de Wetgevende kamers dus eene val- sche meerderheid is, gelijk de wet der meervoudige stemming eene valsche wet, eene bedriegers wet is.. De overgroote meerderheid der drie stemmers zijn klerikalen, kasteelhee- ren., grondbezitters, pastoors, paters., broeders met duizenden en duizenden driestemmers en tweestemmers, die de overige kiezers niet onder hun getal en nog veel min onder hunne meerdere waarde maar wel onder het onrecht on der het ledrog verpletteren.. De minderheid schrijft de wet voor aan de minderheid, want hot kiezers korps in Belgie is voor 't grootste deel antiklerikaal. Die meerderheid moet dus trachteu langs wettigen weg mid delen te beramen om het onrecht te doen ophouden om de grondwettelijke bepalingen eenmaal in voege te biengen om te verkrijgen dat voortaan alle Bel gen gelijk moeten zijn voor de wet. De wet der drie en vier eerloosheden moet verdwijnen uit onze wetgeving. Daar zal het volk, het vrije volk wel voor zorgen. Na eiken kiesstrijd volgt eene verpozing, elke partij overweegt de uitslagen en de gevolgen van den strijd, bestudeert de richting, welke er dient gevolgd te worden en... de aan voerders halen adem, ze nemen eene verdiende rust. Welnu ons dunkens is de rusttijd voorbij. Krachtiger dan ooit dient er gekampt te worden tegen het dompers monster, dat slechts met onrecht en be drog in *t leven wordt gehouden en weer moet de beweging beginnen voor de hervormingen die gelijkheid en rechtvaardigheid moeten doen heerschen voor iedereen en het klerikalism zullen verpletteren, dat sinds zoo menig jaar eene vlek werpt op ons vaderland. Op dan, voor Zuiver Algemeen Stem recht, voor Evenredige Vertegenwoor diging, voor Persoonlijken dienstplicht, voor het verplicht onderwijs enz. Op voor het volk, tegen den domper. DE BOND der dergelijke geneesmiddels ver zoekt de achtbare personen die genezen zijn door de Walthéryp il, van aan hunne vrienden te herbalen dat zij een uitmunteu zuiveren ge neesmiddel is en eene zekere waarborg tegen het grootste deel der ziekten. Te bekomen bij de Apothekers Callebaut, De Valkeneer, De Waele, Gbysselinckx en overal. Het klompwerk is een nieuw wapen iu de banden van het proletariaat eu dit artikel heeft juist voor doel aan te wijzen hoe men het moet uitvoeren. Indien gij b. v. mecanicien zijt is het zeer gemakkelijk met twee stuivers poeder, of zelfs met een weinig zand, uw machine te schreven, aldus tijdverlies te veroorzaken en eene her stelling noodzakelijk te maken die den baas zeer duur zal kosteu. Dat is klompwerk. Zulks staat te lezen in eene van die zooge zegde volksbladen, die de verwaandheid heb ben te beweren, dat ze slechts een doel hebben den vooruitgang van den werkman. Verder wordt er nog geleerd hoe een meubel maker een kostelijk meubel kan schenden, hoe een kleermaker een kostuum kan bederven De werklieden zouden meer winnen indien er geene bazen waren. Weg met de kapitalisten Passeu wij het klomp werk toe om de fabriekanten schade te doen en te verarmen, dan is de werk man gewroken en gered. Zoo wordt het socialism in pratijk gesteld. De anarchisten redeneeren nog eene soort slimmer de menschen kunnen elkander verstaan, gelukkig en in vre de leven zonder wetten, zonder rech ters, zonder overheid en omgekeerd indien er geene rechters, geeDe wetten, geene gezagvoerders waren de menschen zouden in vrede leven en gelukkig zijn. Weg met wetten en rechters en konin gen Daarom vermoordde Bressi ko ning Umberto. Het Italiaansch goevernement heeft niet veel zin in zulke beschaving eu liet na het beestenfeit van Bressi al de anar chisten opscheppen en in de doos draai en. Niet om die menschen de nagels van de vingeren te pellenmaar om proef ondervindelijk na te slaan of het soms niet mogelijk was de anarchie in pra tijk te stellen. Veertien- tot vijftien honderd anar chisten werden vervoerd naar de eilan den Tremeti en Tantellaria waar ze nu zonder wetten, zonder Justicie, zonder overheid of koning te zameu mochten leven en gelukkig zijn. Eenige solda ten moeateu maar toezien, dat ze uit hun luilekkerland niet wegliepen. Het spreekt van zelfs, dat die anar chisten, eerst en vooral over anarchie spraken. Zoo tulrijk waren ze nooit bijeen geweest en het moest hun deugd doen eens hun hartje te mogen ophalen. Helaas reeds den eersteiq dag kregen de vieze breugels ruzie eu giugeu aan 't vechten dat de haren stoven, de sol daten moesten er tusscheu komen om de orde te herstellen. 's Anderen daags herbegon de be spreking en het gevecht, ditmaal echter lieten de bewakers de apostelen der anarchie maar betijen en het gevecht werd zoo hevig, dat vier mannen dood bleven op het slagveld benevens 30 zwaar gekwetsten en talrijke gekneus- den. Waar noch reglement, noch overheid is, bestaat noch orde, noch vrijheid, het is de terugkeer naar de barbaarschheid, naar de wildernis. R. Dabi. Ik waarborg de genezing iu twee dagen van verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door het gebruik van Siroop De Pratere opgemaakt met teer en Tolnbalsem. Het is het krachtigste het snelste, het zekerste en aaugenaamste Borstgeneesmiddel. Het is een wonderbaar en onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht, vraagt en eisebt altijd de echte Siroop De Pra tere. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling kost 10 centiemen daags. In alle apotheken en iu het Algemeen dépot A. Depratere, Oostende. Zeer waarschijnlijk zal een pen, meer in da zaak bevoegd dan de mijne, een volledig ea uitgebreid verslag schrijven van 't uitmuntend teest,dat we verleden zondag in de Turnmaat- schappij Help u Zelve te zien kregen toch wil ik lucht geven aan den geestdricht en 't genoe gen die zich van mij meester maakten, wan neer ik bemerkte dat het feest uittermate goed slaagde. Het deed me deugd aan bet hart dia welingerichte scharen aangewakkerd door da opwekkende arias van een lustige muziek, opgetogen en fier te zien voorbij trekken I Nog sta ik in bewondering voor de schoona oefeningen der turners en tevens kan ik een weldoende glimlach niet onderdrukken, wan neer ik mij dat klein gentsch tnrnertje voor den geest breng 1 Hoe behendig wist het zijn Stokje te hanteeren Ofschoon het nog eena zoo klein was dan de andere turners, het het zich door hen den loef niet af teken en met een wip was het op de plaats die hem toekwam Bravo zoo moet bet zijn Ofschoon klein van gestalte, toch kloek van ledematen en groot van hart en geest 1 En, terwijl ik dit schrijf, denk ik aan de woorden me zondag, door een vriend toegestuurd Laat ons, xegde hij me, lichaams- en geestesontwikkeling betrachten en we sullen kloek worden Eu die vriend sprak waarheid 1 Immers, een ontwikkelde geest door gezonde ledematen gesteund ia aubbel kloek wat kan, van den anderen kant, een kloek lijf wanneer het zich naar do beve len van een ge oefenden en scherpen geest niet weet te schikken Bewerkstelligen we het ge zegde van mijn vrienden we zullen er goed bij varen Vebus. Een grap van den Shah. Gedurende zijn verblijf in Brussel deed de Sbah van Perzië groote aankoopen van allen aard voor hem en zijn gevolg onder andere leverde men hem in een enkel magazijn voor 20.000 frauk kleedingstukken. Doch alhoewel hij in zijn land den koning der koningen genoemd wordt moest hem toch zooals voor den gemeer.st.en sterveling noodig is, de maat genomen worden. Verbeeld, beste lezer, li de verslagenheid des kleermakers toen hij Moezaffer zag ver schijnen iu het kostuum dat eensdaags Eva blozen deed 1 Zou Uwe Majesteit bet niet geraadzamer vinden zich wat aan te kleedeu, merkte de be zoeker op De Shah stond dit bereidwillig toe en ver scheenmet een borstrok II Tableau De kleermaker vond het natuurlijk geraad zaam niet verdtr aan te dringen, misschien denkende dat de monark slechts een hoogge plaatste graaf dacht na te bootsten welke hier in Brussel soms in Adam's-tooisel zijne ver trekken doorkruist en zich vroeger meer dan eens aan de al te nieuwsgierige blikken der voorbijgangers ten toon stelde Herinneringen uit mijn Passie-leven. I Dees passie kwam als... Hoe zij er kwam weet ik niet. Maar dat zij mijne borst soms heet verzengen eu woeste, wild pijn kou baren iu mijn teugloos brein dat weet ik en blijf ik wel voelen al wierd ik meer dan honderd jaar. O pde brug stond ik, na holle stappen, waar 'twateriu pildonkre nacht bleef woelen Rust, 'n diepe, zwarte, giondelooze rust Rust, die niet en spreekt van slaap en droom, maar van smoren en van blusscheu. Loom lag er 't water, of de dood bet sust Smoor u 1 Smoor In Had ik die helsehe macht Dan waar die passie, passie nu wei dood Durfde ik 1 dan viel ik als 't zwaarste lood en verdween in den killen, huiverenden nacht. II Scheurde ik zoo 2nijne minnebrieven Stuk voor stuk of ik inijn eigeu hart Scheurde eu wierp ze met verstomde 3mart over 't groen der wei of 't lieven en het al daar rustte. Mijn lief kind stond erbij. Eu mijn oog zoo strak en of ik mijn eigeu hart er ook bij brak mijne handen waaiden op den wind de stukjes van mijn liefste minne voort Mijn lief kind stond erbij en zij schreide Heur traan hing als een parel op de weide Eu al mijn woe en nijd werd er gesmoord iu een van die blanke paarlen. En eens stond haar oog ook strak en koel wees zij mij af en of ik schreide, en of ik bad O straf maar vergeef toch n Geen hart tk nog vond. P. rry yrro biedt kosteloos aan, r3£-I.n aan allen die aange daan zijn van eene huidziekte haarwormen, cezémans, puistjes, huiduitslag, chronischs bronchiten, borst-en maagziekten rhuma- tism en breuken, een onfaalbaar middel ts doen kennen om zich spoedig te genezen, zoo als hij zelf volkomen genezen is geweest na alle mogelijke geneesmiddels vruchteloos te hebben doorstaan en beproefd. Dit aanbod waarvau men bet menschlievend doel zal aan zien is het gevolg eener belofte. Per brief of postkaart schrijven aan IVt, Vincent, place Victor Hugo, te Grenoble die kosteloos en vrachtvrij per post zal ant- antwoorden en de gevraagde inlichtingen zal zenden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 2