Alice Bron en de Boeren. 15de Jaar. Nummer 58 Zondag 25 September 1900. Abonnementsprijs^buiten j v00r0P ""taalbaar Annoncen(per drukregel. CONCERT-VOORDRACHT Herziening der Kiezerslijsten. Met de knikkers. Vorstelijk Huwelijk. OUDERS Gelijkheids wet. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 32 AALST. Nee spe nee metu. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Beklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdefrank Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AALST 22 SEPTEMBER. STAD AALST. Fonds JAN I>E WINDT. Afdeeling Aalst Zelfonderricht gevolgd door Dansfeest, Op ZONDAG 23 SEPTEMBER 1900, te 6 ure 's avonds stipt, in het lokaal Concordia Schoolstraat, met de welwillende medewerking van Mejuffer Dubrulle en de Symphouiekring Door Eendracht Groot. (Voorbehoudeue plaatsen zijn te bekomen in het lokaal Condordia schoolstraut op den dag van het feest van 10 tot 12 uren 's morgens.) De liberale vrienden worden bericht dat de Kiezerslijsten voor bet jaar 1901- 1902* ter inzage moeten liggen van het publiek van 3 September tot 31 Januari 1900 volgens art. G9 der kieswet in het secretariaat en politiecommissariaten van iedere gemeente. Zij liggen ook ter inzage van de vrienden ten lokale De Geaaf van Egmont groote Markt te beginnen van den 10 September alle werkdagen van 12 tot 2 uren namiddag. De liberale vrienden welke op boven gemelde kiezerslijsten niet zijn inge schreven en er recht toe hebben kunnen zich wenden tot het Bureel der Liberale Associatie waar men het noodige zal doeuom huuue inschrijving te bekomen. Ook zijn do vrienden welke van wege het Schepencollege bericht hebben ont vangen dat zij van de lijsten geschrabt, of hun getal stemmen verminderd is, verzocht het origineel hunner aanzeg ging aan den bediende te overhandigen welke er hun do noodige inlichtingen zal over verschaften. Hebben recht om als kiezer ingeschre ven te worden Al de personen welke voor 1 Mei 1876 geboren zijn en voor 1 Juli 19C0 ten minste een jaar te Aalst verbleven en de noodige voorwaarden van kiesrecht vereenigen. Indien gij eksteroogen aan <le voeten hebt die uve8l doen lijden, gebruikt de Balsem vanD'Noël welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de doos. Uit Germania overgedrukt. 1. Dat zij achter rotsen enklippen strijden en achteruitgaan als't gevaar te groot wordt, spreekt vau zelf men kan toch niet verlangen dat een legertje van nog geen 40.000 man, zonder eenige militaire tactiek in gesloten gelid optreedt en heldhaftig storm loopt tegen een overmachtig, wel gewapend vijand van 250.000 man. Maar wonder, zie daar die laf hartige Boeren weldra een vol jaar standhou dend tegenover de Engelschen tienmaal ster - her in aantal voor hun moed spreekt luid e n afdoend genoeg de slag bij Spionkop, waar deze dapperen 1 tegen 30 stonden, dan do hardnekkige tegenstand van Cronje, waar het 3000 Boeren 11 dagen volhielden tegen 50.000 Engelschen voorzien van 110 kanonnen en die zich eerst overgaven bij gebrek aan voorraad. Zoo de Britsche officier weet kranig te ster ven, heel anders is het met den soldaat gesteld, die zonder er toe gedwongen te zijn zich over geeft om de enkele reden niet meer te zullen moeten vechten een waro vreugde laat hij blijken en gevangen zijnde schaamt hij zich niet te verklaren dat hij wel is. Wat denken De plaatsvervanger van Polen Stant raadt ons in Denderbode aan liever met de knikkers te spelen dau eene gazet op te stellen. Helaas, eerwaarde reinplacant van Pol en Stant, wij hebben het knikkerspel reeds lang achter den rug, maar aan onze kinderen ge ven we den raad zich nooit met u op de knik- kerbaan te begeven, het is niet goed zoo jong met leugenaars en valschspelers van uw slag in aanraking te komen. De gewijde kribbelaar mag vrij gelooven dat we minder goddeloos zijn dan hij, die met zijne godvruchtigheid van louter uiterlijken vorm een speciale type van ikzuchtige mate rialist schijnt te zijn. De opvolger van Pol en Stant liegt als een belhamel. Na beweerd te hebben dat we schre ven er is geen God, zingt hij een ander deun tje en beweert dat wij geschreven hebben er is geen hemel, dat is nogmaals gelogen, log en laf gelogen. We schreven en we herhalen de kerels die bladen opstellen als Denderbode maken zich een God naar bun eigen beeld, een God die al hun bedrog, al hunne leugens, al hunnen laster al hunnen haat, venijn, broodrooverij en ver volging goedkeurt en beloontneen aan zulken God gelooven we niet. We voegden erbij de fanatieke dompers schapen zich een hemel waar bedriegers, verdrukkers, lasteraars, vervolgers en uithongeraars met eeuwig geluk zulleu be loond worden voor hunne scnelmerijen aan zulken hemel gelooven we niet. In de Revue do Belgiquc heeft de filosoof van Denderbode gelezen Het loochenen van de spiritualiteit der ziel ontwortelt de wijzelijke reilen recht- vaardig en eerlijk te zijn. Indien ik mij n verrijken kan, aan het strafwetboek out- komende waarom zou ik het niet doen. De pastoor die destijds Denderbode hielp aaneerifhnsen zegde Indien ik niet benauwd ware den hemel te verliezeu of ia de hel terecht komen waarom zou ik niet stelen en moorden. Pol en Slant nummer twee, vindt dat dit dezelfde redeneering is. O 1 die knappe, flinke filosoof De Revue zegt wie geen geweten meer heeft, bezit niets meer dat hem tot het goede noopt of van het kwaad verwijdert, Den derbode zegt Ik doe het goede alleenlijk om beloond ta worden, ik laat het kwade slechts omdat ik bevreesd ben voor de straf. Maar veronderstellen we dat de schrijver van het artikel der Revue, en pastoor Pol en Stant alle twee 't akkoord waren om te bewe ren, dat al de goede daden slechts de hoop op belooning en de vrees voor straf tot drijf veer hebben, wat zon zulks bewijzen Zulks zou bewijzen, dat in zake van gods dienst protestanten en dompers even onbe zonnen redeneeren, en het vooral zonderling is een pastoor te zien die zich in zake van gods- b. v. van 19 Enjelsche soldaten aangevoerd door een onderofficier die zich overgeven aan twee mannen als Boeren gekleed Meer ande re zulke voorbeelden kan ik aanhalen. Haar andere aantijging als zouden de Boe ren zich vrij van dienst koopen mits een stuk vee of een gerij, dit ook moet worden tegen gesproken. Élke Boer is gehouden aan de lie- geermg als vergoeding af te staan wat h/j kan, mits behoorlijke, klinkende vergoeding in spijt daarvan blijft het hem onmogelijk zich aan den krijgsdienst te onttrekken ten anderen bezit hij te veel eigewanrde daartoe en wee degene die zijn plicht moest verzui men, hij zou nergens uog toevlucht vinden. Ziedaar dus wel 't bewijs dat Alice Brou zeer gebrekkig werd ingelicht. Dat verder de Boer tuchteloos is wordt dui delijk bewezen door zijn tilrijk kroost, elk huishouden tellend ten minsten 4 tot 5 en ge middeld 10 tot 12 doorgaans welgebouwde krachtige kindereu. De Huisvader is goed voor zijn gezin en laat heter aan niet3 ontbreken, hij is teeder en liefhebbend voor zijn vrouw en zijn kinderen. Even lalsch is het dat de Boeren dieven zou den zijn. In de dorpen waar geen politie is ingericht gaat do Boer van huis tot huis zon der zijn deur te sluiten cok zal er niemand binnendringen want zij oefenen vrijwillig waakzaamheid onder elkander. Veeleer is hij dienst beroept op het oordeel vaneen protes tant. Immers de gewijde kribbelaar van Dender bode heeft op onze vraag niet geantwoord, die we dus herhalen, welke gods lienst moet men volgens de schrijver der Revue belijden om een goeden grondslag te hebben voor een gjed geweten Er is maar een goede gods dienst, metwaar filosoof Er is dus ook maar •ene goede zedeleer Dus moeten voor u god- deloozen, Joden, protestanten enz. allen op dezelfde pan, zij hebben allen geen reden om niet te stelen of niet te moorden. Wij zeggen integendeel in alle landen en in alle belijdenissen treft men brave menschen en schelmen aan. Het geweten is onafhanke lijk van het geloof. Doe het goede, vlucht het kwade uit afschuw voor 't kwade, is de grond slag der zedeleer van het geheele menschdom. Ter gelegenheid van het huwelijk van prins Albert zullen waarschijnlijk vele genadever- leeningen worden toegestaan. Wij hopen dat men mild zal wezen en vele ongelukkigen de vrijheid zullen terug bekomen van boeten zullen ontslagen worden en alle de serteurs mits zekere voorwaarden terug naar Belgie zullen mogen keeren. Wij hopen te meer op die mildheid daar ze niets zal kosten noch aan do koninklijke fami lie, noch aan bet land, integendeel. Weldra heropenen al de scholen hun ne deuren. Onderzoekt goed, vooraleer een besluit te nemen, naar welke school gij in 't belang uwer kinderen dezen zult zenden, onderzoekt goed aan wel ke mannen of opvoedsters gij uw kroost gaat toevertrouwen. Sinds jaren en jaren voeren de dom pers een nijdigen, stompzinnigen strijd tegen al de onderwijsgestichten wier leeraars en meesterson niet rechtstreeks afhangen van het klerikalism. Slechte scholen, zijn al de scholen waar de pastoor niet volstrekt de baas is, en aan het personeel de wet niet mag voorschrijven. Alles hebben de dompers gedaan om het onderwijs te belemmeren. In hooge scholen, middelbare scholen en volks scholen worden nog slechts klerikale kreaturen benoemd. Volksscholen zijn met honderden afgeschaft en vervangen door scholen met meesters zonder be kwaamheid of ondervinding. van onbegrensde herbergzaamheid komt een reizende voorbij zoo wordt deze ui tgenoodigd uit te rusten en blijft te gast zoolang bij ver kiest zijn paarden of ossen worden evengoed bezorgd en dit alles voor niet, ziedaar de baat zucht der Boeren. Alice Bron klaagt over grofheden die zij van wege de Boeren te verduren had. Gedurende at den tijd dat zij in dieust der Ambulancie is gewetst heeft zij in de hospitalen geleefd en in 't hijzouder de typhusleiders te verzorgen gehad. Wie nu deze ziekte kent zal weten dat deze ijlziokeu dikwijls woorden gebruiken die minder deitig zijn maar die een goede pleeg zuster niet eens hoort wordt nu wellicht op zulke feiten gezinspeeld Andere gelegenheid heeft ze kwa'ijk gehad om met de Boeren in aanraking te komen want te Pretoria waar zij een heelen tijd heeft verbleven zijn de echte Boeren niet. Ook over gemis aan erkentelijkheid bij dit volk klaagt ze. Maar als de vernuftige vrouw die zij is heeft ze moeten terstond ontdekken dat die menschen de gebruiklijke verkeersvor- meu niet kennen, maar dat hun ja of een ik dank hun uit het hart komt en dat hun erkentlijkheid schitterend uit buu oog spreekt. De Dames aan vleierij aan flauwe praat jes gewend die zij beleefdheid noemen, ver kiezen natuurlijk de zoutelooze aardigheden Reeds 16 jaren duurt dien strijd. Da scholen zijn in kroegen veranderd en kroegen heeft men tot scholen verhe ven. Letterlijk De gemeenteschool van Mullem is herschapen in twee herber gen. De school van Quaremont heet nu: Iu Amerika. Boven de iugangdeur der vroegere gemeenteschool van Petegem hangt nu een uithangboid In de Wip. Waar de vroeger school was van Ileurne heet het nu In deu Handboog. Doch sedert die 16 jaren wat is het getal misdadigers, vooral jonge misda digers niet toegenomen, welke vorde ringen heelt de dronkenschap in ons land niet gemaakt. Nieuwe gevangen huizen werden gebouwd, andere wer den vergroot, de bedelaarsgestichten werden uitgebreid, men is aan 't bou wen van een nieuw verbeteringshuis voor jonge misdadigers, en dat alles ten gevolge van het verval van het onder wijs, ten gevolge der vermenigvuldi ging der zoogezegde katholieke scho len waar onderwijzers zijn zonder di ploma en die voor de taak van opvoe ders der jeugd geheel ongeschikt zijn. Ouders, zendt uwe kinderen naar de officieele scholen, naar de middelbare school, naar het atheneum, daar ten minste treft men nog mannen aan die geen slaven ziju, die hunne benoeming te danken hebben aan hunne bekwaam heid en niet aan kruiperij en die uwe kinders zullen opleiden tot brave men schen en waardige burgers over welke gij u later niet zult behoeven te scha men. We kunnen niet ontkennen dat er tegen woordig loffelijke pogingen aangewend worden door bekwame eu geleurde mannen als doctors Mac Leod, Obrie, Vercoullie, Clays, Halier von Ziegesar, Meert en meer andoren, om onze te lang miskende Vlaamsche, of beter gezegd Nedorlaudsche taal, do plaats die haar toe komt te doen herinnemen en ze iu Vluaude.ei op den voorgrond te brengen. Onverpoosd is hun streven en alle wettige middelen gebrui ken ze om van de regeering hervormingen en wetten te bekomen ten voordeele onzer moe dertaal. Eene niet weinig belangrijke wet is die van 18 April 1898, gelijkheids wet geheeten Ongetwijfeld hebt ge reeds bemerkt, geachte lezer, dat voortaan de teksten van wetteri en van deu hoofschen gentleman boven den dank baren blik van den linkschen Boer, dien zij niet kunnen verstaan. Men moet dus tot het besluit komen dat de eenige grief tegen de ze menschen ligt in hua onbekend zijn met het bigh-lite. Dan beschouwen de Boeren, altoos volgens Alice Bron, de Kaffers als slaven, mishande len deze en dwingen ze met geweld zonder eenige vergoeding noch loon te werken zij noemt dit baarbaarschheid. Was zij nu wel op de hoogte dan zou zij weten dat de Kaffer het bij den Boer goed heeft, dat hij elke maand naar verdienste wordt betaald en ten bewijze hiervan hebben zich tallooze Kaffers uit Natal bij hun stamgeuooten in Transvaal aangeslo ten en ontmoeten wij er velen die zich op elke standplaats hebben gevestigd, gelukkig te kun nen aau den druk der Engelschen ontkomen, met vrouw en kiuders zich kwamen aanbieden wel wetend dat zij bij Jde Boerenjzoudeu wel zijS:. Zij vergeet de arme zwarten met geweld aan hun gezin ontrukt, zij vergeet de verwoestirg der Kafferkraals, waar de heeren Engelschen op hun doortocht de varkens wegnamen het eenig bezit dier ongelukkigen vergeet hoe de ze daarna gedwongen werden in de mijnen af te dalen onder de verdrukkiug van den scham- bok spreek van het mijnwerk en de Kaffer krijgt er de koorts van. Walther Miehot. o O

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 1