"burgerlijke stand. TURNFEEST. Een slimme brouwer. Een Kermissermoen. Groote Wijsgeer. Denken en gelooven. Werkstaking bij M. De Bruyn. Uit mijn Passie-leven. Kiesreklamen. Fonds Jan DE WINDT MARKTPRIJZEN. J[k zou voorbeelden met de vleet kun ®en aanhalen, maar dit is nutteloos er is geen mensch in Aalafc die er niet bij do zijnen kent. Zoo eerbiedigen de dompers de vrij- foeid van anderen.. R. Dabi. Zondag 4 November ten 5 1/2 uren *e avonds in Concordia Glroot Turnfeest door den Turnclub Help U Zelve a met de medewerking der Wapeuafdee- ling van de Vrijheidsliefde van Gent en den Symphoniekring Door Eendracht Llroot. Na het leest, Danspartij. Beschermkaarten 2 fr. Benedeplaat- eon 1 fr. Balcon 0,50 fr. Kaarten zijn te bekomen in het lokaal en bij de leden van den Tunrclub. Het volgende is te lezen in het maand schrift van den H. Jozef. October 1900. Water gevonden. In de maand Januari dwong mij de behoefte aan een koelbak, een put te graven. Veel on derzoekingen om water te vinden leidden tot niets. Het is waar dat een stroomje lang3 mijne brouwerij loopt, docb bet water is te lauw om te gebruiken. Zonder water zou ik echter dit jaar niet hebben kunnen brouwen. Mijne verlegenheid was des te grooter, daar nergens in het dorp putten zijn, die veel water geven. Ik nam toen mijne toevlucht tot den grooten H. Jozef en zeven achtereenvolgende .Zondagen ging ik ter zijner eer te communie, hem verzoekende mij voor zijn feest deze gunst te verleenen. Ik beloofde, indien ze mij werd toegestaan, haar in het Maandschrift van den Gedurigen Eeredieust bekend te maken. De werklieden hadden reeds zeer diep gegra ven, doch ziende dat hunne pogingen vruchte loos bleven eu dat er geen schijn van water was, staakten zij het werk, overtuigd dat het slechts verloren moeite was. Ik wanhoopte echter niet. Vol vertrouwen in de macht van den H. Jozef, ging ik naar de kerk, om er ter eere van den grooten Patriarch de mis bij te wonen. Zonder dat ik iets gezegd had en als door eene onzichtbare macht aangezet, herna men de werklieden het werk en groeven om eene laatste poging te doen. Zij konden zich- zelven niet verklaren, waarom zij hunne werk tuigen hernomen hadden, daar een nieuw on derzoek vruchteloos zou zijn. Welk was niet mijne verwondering en mijne vreugde, toen ik, uit de kerk komende, den put naderde. Het water borrelde in zoo'n grooten overvloed op, dat men verplicht was het uit te putten, naar mate men de steeaen voor het metselwerk omlaag liet. A-lle dankbaarheid aan mijn machtigen en roemvollen Beschermor 1 Moge hij ons goede en zoete bescherming blijven verleenen. J. B. Stevoort. Hadden de heeien Burny dat middel gekend om goed water te bekomen zij hadden zich de onkosten gespaard eener nieuwe Brouwerij. Gelief op te merken don zin dien wij onderlijnd hebben Zonder water zou ik echter dit jaar niet hebben kunnen brouwen Hetgeen laat veronderstellen dat die slimmerik vroeger zonder water brouw de, hetgeen een echt mirakel moest zijn. De H. Jozef deed reeds vele wonde ren, de patroon der goede echtgeuooten verrichtte reeds vele mirakelengenas dooven en blinden, hielp millionnairs en bankroetiers, bracht trekschuiten en duiveumanden te huis, verjoeg den duivel en is een groote genezer van alle kwalen, zoo van menschen als van beesten maar dat hij nu ook al water bezorgt aan de brouwers, dat is nog wel het grootste van al de wonderen. DieJ. B. Stevoort is toch maar een ezel Waarom liever aan Sint Jozef niet gevraagd effenaf zijn kuipen maar met bier te vullen, voor een grooten heilige zal dat wel zoo gemakkelijk zijn als een grooten put vol water te doen. Ik geef aan de herbergiers, klanten vanJ. B. Stevoort den raad, eens te probeeren, wie weet vult St. Jozef hunue vaten niet altijd met bier hoe veel zij er ook van tappen en dan eerst zal de slimme brouwer geen water meer noodig hebben om te brouwen. En zulke stommiteiten doet men de lieden slikkeu onder den dekmantel van den godsdienst. Ziekten van het bloed en van de huid. Dank zij hare werking op de gal, de slijmen en vochten van het lichaam, is de zuiverende Walthery pil van dokter Walthery een onfeil baar middel tegen uitslag, puisten, vlekkeD, etters, jeukingen enz. Te bekomen bij de Apothekers Callebaut, De 'Valkeneer, De Waele, Ghysselinckx en overal. In een klerikaal verstompingsvoddeken on zer stad, alias 't Vuilhemdeken staat er eene kermispreek. Zekere vader Melchior preekt er de zedeleer aan de levenslustige jongens en meisjes. Hoor eens deze brok van zijn sermoen Zeker, mijne kindereu, ge nioogt dansen, ge juoet dansen en, zeg me eens waarom a zonde niet dansen Maar neemt wel in acht. Dansen volgens den wil en den geest van den apostel jongens mee jon- s gens en meisjes mee meisjes, in vrede en eendracht, mee mate en.... op tijd ge- daan. Ik zal u zelfs nog meer kermis vrijheid s geven Als de tijd verschoven ia, springt de veldeman van zijn troon en brengt u allen met muziek en dansend naar huis. Alla, toe, steekt de schrijver van zulken riram in 't ongeneesbarenhuis, zijn hersens zijn aau 't verdrogen. Om te daDseu volgens den apostel moeten jongens met jongens en meisjes met meisjes dansen Gebeurt dat iu den hof der Jonge Garde Ia dat gebeurd op de Vlaamsche dom- perskermis Is er nu iets meer terngstootend dan het dansen van jongens met jongens? 't Zal nen raren apostel geweest zijn die zulke dingen gepreekt heeft. Met wie dansten de jongens in den tijd van Adam En met wie danste vader Melchior in zijn jongen tijd? Het ergste van 't sermoen is wel dat de speel man de dansers en danseressen al spelende moet naar huis leiden. Sakkerdepietjes dat zal met Sinte Merte- kensdag iets zijD 1 Jongens met jongens en meisjes met meisjes 1 En als het 'j avonds 10 u zal zijn zult ge Wantje Gillade, Victor Byl, Modest Sehryver, Loekedoe en nog anderen van hunuen troon zien springen en met hunne vedels zoo groot als huizen en met hun muziokanten spelende door de straten zien trekken met hunne dansers en danseressen.... naar hu/s. Maar neen... na tien uren mag er op de straat niet meer gespeeld worden, spelemans en dansers worden hij den kraag gepakt on worden naar den geest van den apostel... in 't landhuis gesleurd, waar het een helsch leven zal zijn van orgels en muziekanten, van jon gens mee jongens en meisjes mee meisjes... Totdat de idioot, vader Melchior zal komen om te zien of alles gebeurt naar den geest van den Apostel. Amen. Nota Bene. 't Is nog gelukkig dat de Apos tel gezegd heeft dat ze mee mate moeten dan sen, waar er gedanst wordt zonder maat is 't muziek slecht en komt er revolutie. De groote filosoof van 't Woesteblad, is weer zoo goed ons te loeren dat we (niets we ten en ziel met geweten verwarren. Nog eens zullen we de twee volzinnen ne vens elkander zetten, de volzinnen die de hoofd gedachte bevatten der twee schrijvers Be Revue Het loochenen /van het spiritu alism der ziel neemt de wijselijk reden weg rechtvaardigen eerlijk te zijn. Bol en StantDe vrees voor hel alleen is de wijselijke reden waarvoor ik rechtvaardig en eerlijk ben. De schrijver der Revue is een spiritialist, Pol en Stant is een lompe materialist. Ziedaar het verschil. Indien de groote wijsgeer van I Denderbode dat niet begrijpt staat hij verstan- delijk niethooger dan Pol en Stant zelf. aKatoen b) Willow, mengelingen e) (Brighton's opener d) slag en verdubbelende slagmachieueu e) Kaard. II. Lezing door den heer H. Schoon. II. Lezing door den hoer E. Pruvost. III. Briefwisselingen. De Schrijver, H. DE BRUYN. Duizend maal dank, uwen raad was goed. Dauk zij eene enkele doos uwer Walthe ry pastiilau ben ik genezen van den hoe3t en de keelpijn waaraan ik sedert maanden leed. Gelief mij twee doozen te zenden voor vrien* dinnen. El. Claisset, onderwijzes te Brussel. Te bekomen bij de Apothekers Callebaut, De Valckeneer, De Waele, Ghysselinckx en overal. Er is niets aan te doen, we moeten gelooven, vast gelooven, zonder een beetje te twijfelen, we mogen aan nieks, niemendalle twijfelen. Als er geschreven staat 't is wit, dan Loeft ge niet meer te onderzoeken, niet meer te denken, niet meer aan te twij felen, 't is wit Achterdocht hebben, twijfel koesteren over hetgeen u als dwanggeloof wordt voorgehouden is reeds zonde. De opvolger van Pol en Stant vraagt ons, of bij ons vragen mag wat we den ken over God, over de ziel, over de hoe danigheden der ziel. Hoe durft die godgeleerde ons zulke vragen stellen Honderden godgeleer den hebben duizende folianten geschre ven over die wetenschap. Het bestaan ran God, de Menschwording, de H. Drievuldigheid zijn mysteriën dat wil zeggen onbegrijplijke dingen, welke noch priesters, noch bisschoppen, noch pauzen begrijpen of begrijpen kunnen, en aan ons komt de schrandere bol, het groot vernuft, die er meer van schijnt te welen dan al die anderen, vragen, wat wij daarover denken. We zijn gelukkig eindelijk een man te hebben gevonnen die ons juiste inlich tingen zal bezorgen, we geven hem de verzekering dat we ons best zullen doen om zijn uitleggingen te vatten, i Daarna zullen wij hem vragen wat hij deukt over de Schepping der wereld over Josua die die de zon deed stil staan. over Samson en zijn 300 vos sen, over de wonderen van Mozes. Ge loofde Pascal ook dat Josua de zon deed stil staan Geloofde Pasteur ook aan de mirakuleuze verzekerde gene zingen van St Hubert We zijn min goddeloos dan de krib belaars van het Woesteblad, die mate rialisten zijn, ikzuchtige materialisten welke zich een God hebben geschapen naar huu eigen dompersbeeld, een God steeds hereid al hunne vuigheden goed te keuren en te beloonen. Voor hen is God niet meer het Ideaal van het Goede en het Ware, het is een wezen dat hunne ondeugden over het hoofd moet zien, huune misdrijven moet vergeven en het goedschiks moet aan zien hoe dat volk hem dagelijks een vlassen baard aanbindt. De socialistische tabakwerkers van M De Bruyn gingen in werkstaking om dat hij twee of drie werklieden welke zich bij den rooden boel niet wilden aansluiten niet wegjagen wou. Die werkstakers handelden niet uit eigen beweging maar lieten het werk j staan door de opstoking van roode kop stukken die er toch niets bij te verliezen hebbenDie opstokers waren vroeger de onbescbaamBte werkmanstiranuen die er bestaan hebben. Wat geeft het die kerels dat het werk volk niets wint, zij hebben het goed en dat is genoeg. Dat de arbeiders honger hebben, dat de vrouwen en kinderen gebrek lijden, wat kan het hen schelen, als hunnen winkel maar draait. De roode uitbuiters wilden dus M De Bruyn dwingen geen werk te geven aan werklieden, die vrij wilden zijn en onafhankelijk en van het roode kraam niet wilden. Wat zijn die roode broeders vrijheidsgezind Maar drie dagen later, als de werk stakers kwamen bidden en smeeken om terug aanvaard te worden, toen zij M De Bruyn vertelden hoe ze door de roo de bedriegers misleid waren geworden toen de vrouwen kwamen jammerklagen en de plaats hunner mannen en kinde ren ingenomen vonden door andere werklieden, wie verwenschten ze toen Waren het niet de roode nietsdoeners I die weeldrig leven en iu de ellende hun ner lotgenooten hun bestaan vinden Waarom hebben die arbeiders geen werk gevonden in de grrrrrrroote sa menwerkende roode sjikkenfabriek Een roode niet-deug wil in Vooruil de schuld der niet heraanneming der werklieden wijten aan den voorzitter van een lib. kring, de briefwisselaar is te laf om die voorzitter te noemen. Hij is een waardig jong uit het roodenest. Werklieden, ziet wat die kerels voor u doen sedert de winkelsocialisten en tutti quanti uwe meesters zijn, vrouwen oordeelt over de handelwijze dier win- kelpolitiekers en regelt uwe houding naar hunne werken. i En hob 'k geen rijm en houd ik geen maat, toch zal 'k dichten in uw haat. Zoo tergend als op uwen vingertop den regenscherm in 'fc donker straatje staat, en beeft mijn stem en dat mijn hart ook klop en spot uw toug, baldadig kind O laat het dan zoo zijn 1 ölaat het dan zoo zijn l Gist er uw hart tot wrange wijn 1 Werk alles wat naar liefde en medelij zweemt uit uw gemoed. Dat het zoo zij Maar 'k wreek mij. En met mijngetraan en zuchten werp ik de gescheurde blaën vau mijn onzalig liefdeboek omhoog ten lust on spot van ieders oog. Ik daag u uit, baldadig kind Gij scheurt de bladen van ons liefdeboek ik werp hen op den forsen wind, Eu word nu dicht er door uw haat en vloek. II 'k zal alles met mijn pen vertellen, een sprikkeleude pen, wel is het waar en stottren poogt ze, hak'len doet ze, maar ik duw ze vooruit, zij moet schellen de luide klokken van't verleden en al wat is verleden en geleden schrijf ik in zilte tranen neer baldadig kind 1 Zoo wreek ik mij weer. 'k Vertel het hoe mijn mond gij kustet en aau mijn bojzem zalig rusttet hoe gij zoo treurensmoede schreidet en in den stroom den stillen doed u wijdet, als ik in stugheid scheiden wou. Uw jammer en uw klacht en diepe rouw, strooi ik zoo rond, strooi ik zoo rond dun naam dien ik u gaf en immer vond op mijn lippen 't liedje da 'k u zong en 't dansje dat ik zottig sprong op 't eeuig baantje in 't groenend veld het bosch en de avondgod en avondzonne eu 't donker poortje in zijn doukre wonne vertel ik nog eens, eens mijn lijden opgeweld uit de versmachte-bronnen van 't verleden, geschreid in tranen van het troostloos heden. P. Indien gij ekstaroogen aan de voeten kebt dia uveel doen lij den, gebruikt de Balsem van Dr Noël welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de doos. De liberalen hebben 120 kiesreklamen in gediend. De demokraten geen enkel De socios geen enkel Niet waar roode en groene volksvrienden, de liberalen doen niets voor het stemreeht. Afdeeling Aalst Zelfonderricht. Sedert verscheidene jaren leeft hier het Letterkundig gezelschap Zelfonderricht dat lang bloeide onder het flink voorzitter schap van onzen betreurden strijder dokter Joseph De Windt. Het beoogt een edel doel geestesontwikke ling door leerrijke lezingen en nuttige voor drachten. Op 1 Aalstersche Jongelingen die de ter school verworven kennis wilt behouden I Laat u als lid van het Zelfonderricht inschrij ven en reken het u als eene plicht aan, er de nuttige lessen van bij te wonen. 1 ZittingenAlle Zaterdagen om 8 1/2 uren '8 avonds in het lokaal Concordia School straat. Zaterdag 3 November om 8 1/2 uren stipt, zitting vau het Zelfonderricht. Orde van den dag I. VOORDRACHT Spinkuude, door den heerH. De Bruyn. 1. Historisch overzicht der Katoen en Vlas- spinnerij. 2. Katoenteelt, de verschillige soorten van Katoen. 3. Beschrijving eener katoenspinnerij in het Algemeen. biedt kosteloos aan, aan allen die aange daan zijn van eene huidziekte haarwormen, cezémans, puistjes, huiduitslag, chronische bronchiten, borst- en maagziekten rhuma- ti8m en breuken, een onfaalbaar middel te doen kennen om zich spoedig te genezen, zoo als hij zelf volkomen genezen is geweest na alle mogelijke geneesmiddels vruchteloos te hebben doorstaan en beproefd. Dit aanbod waarvan men het menschlievend doel zal aan zien is het gevolg eener belofte. Per brief of postkaart schrijven aan M. "Vincent, place Victor Hugo, te Grenoble die kosteloos en vrachtvrij per post zal ant- antwoorden en de gevraagde inlichtingen zal zenden. Van den 26 Oct. tot den 3 Nor. 1900. GEBOORTEN Mannelijk 9 Vrouwelijk 7 HUWELIJKEN. J. Van decasteele, bed. met E. Van Hau- denhove. bed. E. Corthals, dagl. met M. Wauters tw. F. Verstrasten, dagl. met C. De Poorter landb. J. Meert vellenb. met M. De Wolf tw. OVERLIJDENS. G. Van der Hulst, zb. 22 j. binnestr, P. Geeroma steenk. 21 j. zoutstp. L. De Troch m. Scheliinck zb. 67 j. gasthuisstr. J. De Waegeneer, zb. 73 j. Leopoldstr. 7 kinderen onder de 7 jaren. AALST 3 Nov. Bei 1 heet. 23 lit 50 Tarwe. fr. 00-00 Mastoluin00-00 Rogge^-00 Spelt00-00 GeerstO"00 Haver. per 100 kil. 17-00 Aardap. (roode de 100 kil. 5-50 Aardap (geele) nieuwe. 0-00 Boter de 3 kilogram. 7-27 E?jersde25 2-00 Vlas per 3 kilos 0-00 Viggenen per stuk. 1» soort 25-00 cent. 00-00 00-00 15-00 00-00 00-00 18-00 0-00 0-00 8-72 3-lo Q-0o 30-0^

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 2