Alice Bron en de Boeren. 15^e Jaar. Nummer 46 Voor Taal en Vrijheid. Meeting en Betooging. Paler Did on. Hoe de zaken staan» H- LIBERAAL WEEKBLAD VOOR 4 fr. voor de stad Abonnementsprijs }4fr 60 Toor den buiten voorop betaalbaar PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten t voor de stad, ten kantore van het blad, 32, Vrijheidstraat, 58 AALST. )TÊ HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen rfrnkriwl Prijs der Annoncen j Eeklamell 75 centiemen per druk 9 Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet teiug gezonden.. Nee spe nee metu. AALST 17 NOVEMBER. ZONDAG 18 November ten 7 uren 's avonds, Luisterrijke Vertooning op Stadsschouwburg met de medewerking van Mevrouw Roels-Fauconnier en den Sjinphoniekring Door Eendracht Groot, Programma Marten de Boschwachter drama in 3 bedrijven door Deman en In de Val, blijspel door K. J. De Quec- ker. Plaatsen Beneden 2 fr. Balcon 1 fr. Gaanderij 0,50 fr. De liberale betooging van zondag laatst was waardig en grootsch. Ten 4 uren 's namiddags opende de Voor zitter van den Liberalen Werkmanskring de meeting ia Concordia. De groote zaal en de herbergzaal van het liberaal lokaal waren proppensvol, en talrijk waren de vrienden, die bij gebrek aan plaais buiten moesten blijven. De Voorzitter, M. Gustaaf Leveau bracht hulde aan de nagedachtenis van deujbetreurden vriend Emiel Meert, een der ijverigste kam pioenen der hervormingen ten voordeele waar van de meeting en betooging met liebtstoet worden ingericht. Hij spreekt over al wat de liberalen te Aalst reeds voor het stemrecht van het volk hebben gedaan. Algemeen Stemrecht en Evenredige Vertegenwoordiging staan op het programma van al de ÜDerale kringen vaD het arrondissement Aalst en nooit hebben wij eene gelegenheid laten voorbijgaan om te streven tot de verwezenlijking dier twee hervormingen die rechtvaardig zijn en billijk, een Belgis een Belg en zoolang bij door misdadigheid zijne waardigheid niet verliest, is de wet welke hem als burger, beneden zijne medeburgers stelt ongrondwettelijk, er staat immers in de Con stitutie Alle Belgen zijn gelijk voorde wet. (toej.) Zonder Evenredige Vertegenwoordiging noch tans zou bet Algemeen Stemrecht bet doel niet bereiken, dat al wie rechtvaardigheid wil, be tracht en nastreeft. Elke man een stem geven is niet voldoende, de gelijkheid zou immers niet bestaan, als die stem verloren moet gaan door de toepassing van het meerderheidsstelsei of van een verminkt evenredig stelsel. In de laatste kiezing b. v. hebben de 7000 liberale stemmen van ons arroudisseuien voor de Ka mers nutteloos geweest, aangezien zij niet ge diend hebben tot het benoemen van een volks vertegenwoordiger Om dus rechtvaardig te zijn, om gelijkheid te hebben voor alle Belgen en alle partijen moet het Z. A. Stemrecht en de volledige Evenredige vertegenwoordiging worden inge voerd. We zullen onverpoosd strijden tot wij deze twee hervorvormingen zullen veroverd hebben. (Daverende toej.) Naden Voorzitter neemt M. Van Styvendael het woord. Hij toont met cijfers aan hoe on rechtvaardig het meervoudig stemrecht is. Te Aalst beschikken 100 kiezers over 130 stom men, Niuove, Geertsbergen en Zottegem zijn nagenoeg in hetzelfde, geval maar op de bui tengemeenten van ons arrondissement beschik ken 100 kiezers over 160 tot 185 stemmen. Waarom 1* Omdat op den buiten vele boe ren (bij name toch) eigenaar zijn van huis of van land en daardoor 2 eD 3 stemmen hebben 2° omdat op die buitengemeenten de kiezers lijsten nog erger vervalscht worden dat wij het hier zien doen hebben te Aalst en er dozijnen stemmen onrechtvaardig toegekend worden aan de katholieken, (toejj Waarom moet voor de kiezing de werkman maar ééne en de rijke twee en drie of vier stemmen hebben? Waarom zulk stelsel toepas sen op politieke stemmingen als het op geen ander gebied bestaat Ziet voor het assisenhof De jury is samenge steld uit rij ke burgers en uit minder begoeden, als er te stemmen valt telt de stem van den eenvoudigsten burger zooveel als die van den millioenen bezitter. Ziet de werk- en nijver- heidsraad samengesteld uit nijverheidsbazen en arbeiders, als er eene beslissing moet genomen I worden telt de stem van den werkman zooveel als die van den baas. Ziet de krijgsrechtbank samengesteld uit hoogere overlieden en minde ren, als er gestemd wordt heiben allen maar eene stem. Waarom? Omdat elk ander stelsel dom en onrechtvaardig zou ziju en daarom ook moet het eerloos meervoudig stelsel uit onze wetge ving verdwijnen. We moeten zuiver algemeen stemrecht hebben 1 (toej.) Daarna doet spreker uitschijuen hoe de E. V eendracht en vrede zou brengen in het land en in de stad, de politieke strijd zou nog gevoerd worden, ja, maar hij zou niet meer zoo hevig zijn, niet meer zoo woedend, de vertegenwoor diging van al de partijen zou meer rechtvaar digheid in alle besturen^brengen. Daarom dus Leve Algemeen Stemrecht en Evenredige Ver tegenwoordiging. (toej.) Ten slotte neemt M. Van Opdenbosch het woord.Om twee reden zegt de spreker zijn som mige personen nog tegen het Z. A. S. Omdat de werklieden zich gemakkelijk laten omkoopen en omdat ze nog niet genoeg ontwikkeld zijn. De twee argumenten houden geen steek. Elk herinnert zich nog wel de kieziugen ouder het cijnsstelsel. Men zag de boeren te Aalst arrivee- ren om te kiezen, bun reiskaartje was betaald en ze wisten in welke katholieke herbergen zo mochten gaan eten, zoo waren ue kiezers van 42 franken van 32 centiemen en meer. Men moest ze betalen of ze gingen niet kiezen 1 De stem uitkoopen. Ja er zijn werklieden die hunne stem zouden verkoopeu, gelijk er bur gers zij u die de hunne voor eene belofte ver- sjachelen, met dit verschil nochtans, dat men bij den werkman maar een stem kan koopen ter wijl men er voor hetzelfde geld twee 2, 3 en vier kriigt bij den meer begoeden. Ook hebben we tijdeus de laatste kiezingen te Aalst gezien, dat de stemmeukoopers zoowel gewerkt heb ben op de burgerij als op het werkvolu. Het werkvolk is ongeleerd. Helaas dit is maar al te waar. Doch ook onder de 2, 3 of 4 eenstemmers ziin er veel onwetenden. Het meervoudig stelsel verhelpt daar bijgevolg niets aan, terwijl de invoering van het Z. A. S. wellicht een stap zou zijn tot het verplicht on derwijs, waardoor weldra de werkende klasse opgebeurd zou worden. Overigens al de politieke manneu zijn het erover eens, in 't kort of in 't lang moet het Z. A. S. er toch komen, het is het stelsel der toekomst, het stelsel der demokiatie. Waarom zou men tegen stroom opvaren, als al dien arbeid ons van de haven verwijdert waarom het land blootstellen aan woeling en twist. Dat men er du3 kort spel meda make en nu geve wat het volk wil, omdat het rechtvaardig is Het Zuiver Algemeen Stemrecht met de E. V., elke man eene stem 1 Eene .stem aan eiken man 11 Het is kwaart na vijf uren als de vorming van den stoet aanvangt. Al de Leden van den Liberalen Werkmanskring en vele burgers nemen deel aan den stoet, waarin schoono op schriften vorden gedragen. De stoet wordt op geluisterd door de fanfaren De Oude Garde eu don Liberalen Trompetterscluu. Er zijn ten minste 1500 deelnemers aan don stoet die de bezonderste straten en volkswijken door trekt. Rond 7 1/2 uren komt de betooging op de Groote Markt. Het muziek speelt de Bra- bangonne eu Waar kunnen wij nu beter zijn. De Voorzitter Gustaaf Le^eau op den trap staande van den Graaf van Egmont spreekt tot de mouigte Hij dankt de stedelijke overheid die de betoogiug heeft toegelaten, hij dankt al degenen die zoo deftig aan de manifestatie hebben deel genomen om recht en gelijkheid te eisohen. Dat iedereen ous programma ver- dededige en alle moeilijkheden vermijde, de blauwe vlag zal nog wapperen voor onze ze gepraal. Leve Algemeen Stemrecht 1 Leve de Evenredige Vertegenwoordiging 1 Door meer dan 'luizend monden wor it die kreet herhaald: Leve het Algemeen Stemrecht 1 Leve de Even redige Vertegenwoordiging 1 Pater Didon, van het order van den H. Do- minikus, was destijds de befaamdste predikant vau Parijs Hij wilde de Kerk met de moderne vrijheden verzoenen. Zijn succes was ongO' boord. Zekeren dag verdween pater Didon. De ge neraal der Dominikaner8 had hem teruggeroe pen en verbande hem naar het klooster van Corbara in Gorsika. Men hoorde van den be roemden predikant niet meer spreken. Maar plotseling versehijut van hem een bundel onuitgegeven brieven, waaruit blijkt dat Pater Didon nog altijd dezelfde is gebleven en zijne verbanning geene wijziging heeft gebracht in zijne meeuiug over de Kerk, de moderne vrijheden en de klerikalen. We laten hier een paar aanhalingen uit die brieven volgen Ge vraagt mij wat de klerikalen zijn. Ik hoor dat woord niet gaarne Het duidt de partij aan die den gods- dienst gebruikt om hetgeen uien de moderne instellingen noemt te bevecateu. In dat op- Uit« Germania overgedrukt. 9. Een weekblad verlangt een onderzoek om de namen van deze u getitelde lichtekooien eu van deze parade officieren aan de open baarheid prijs te geven. Tot bekroning van al deze oordeelvellingen komt ons nu toe van de keurraad der Parijsche tentoonstelling die in de klasse van N' 1 (On derwijs en Opvoeding) aan de School-tentoon- Stellingvan Transvaal dezelfde onderscheiding toekent als aan de London School Boards den Grooten Prijs. De wilde Boeren wor den dus door eeu onpartijdige jury op den zelf den rang geplaatst als de beschaafde Engel- schen die echter meenden gene te moeten gaan beschaven 1 Petit Bleu, 17 Oogst.) In den zelfden geest luidt een brief door den Soir medegedeeld van wege een Belgischen verpleger, die zegt de Soir, zijn post niet verliet, maar uit het kamp van Botha bericht zendt n Die dappere mannen, die vaderlandlievende vrouwen die nun mannen tot den uitersten weerstand aanzetten, terwijl ze zich nog altoos afvragen Waarom doet Engeland ons de zen oorlog aan Deze gezinnen gastvrij en goed gebleven in het ongelnk en in de ramp sterkeuen verwarmen ons hart. O, wij berou wen de vermoeinissen en de ontberingen niet die wij ons hebben opgelegd om in de maat onzer krachten hun lijden tu komen lenigen. Zoo spreekt een mandie thans nog op zijn post is en die niet na enkele weken heeft ver laten. In aansluiting hieraan willen wij Alice Bron nog eens 't woord laten, ja wij willen toch ruiterlijk blijveu eu haar 't laatste woord gun nen. Ze schreef den 22 Januari aan den Petit Bleu een langen brief waaraan we 't volgende ont- leeneu Wat mij betreft, ik betreur bet niet naar Transvaal gekomen te zijn om te «mtöekken dat er nog beschaafde yolkbben zijn en ik wanhoep met door mijne dagelijksche aanraking met hen zelve beschaafd te zullen worden Dan beschrijft ze een bezoek door haar aan de Staatsdrukkerij gebracht en komt tot deze gevolgtrekking De Eugelschen die de Boeren gaan besc'.ia ven, zullen hierin wellicht 't bewijs vinden dat Transvaal minder barbaarsch is dan zij zich voorstellen. Dan Ten andere, iedereen haalt ons m en draagt ons op handen. Komen we terug naar België dan zal de vriendschap erg moeten toenemen zou ze niet wil onderdoen voor de genegen heid die we hier ondervinden. Wacht, wend u nog niet af bedwing een stoud uw afkeer nog. Alice Bron schreef in deu zelfden brief Je me decouvre un aine vul gaire, (ik ontdek in mij eene gemeeue ziel. We bewijzen haar een laatste maal de eer deze haar categorische verklaring Zie Av. Pro pos te golooven. Brussel J- J. Justus Jnr. einde,. zicht kunuen wij, die de moderne instellin- n, gen niet bestrijden, noch omdat ze liberaal zijn, noch omdat ze republikeinsch zijn gee-», nê klerikalen zijn, we trachten integendeel den godsdienst in harmonie te brengen met het republikeinsch, eerlijk, liberaal,, demor kratisch regiem En verder Ik ben verontwaardigd als ik die man- neu het altaar als een voetzuil, het kruis». als een degen, de godsaienst als eeu kies- wapen zie gebruiken Ik begrijp goed dat men koningsgezind,. keizersgezind, republikein zij, maar ik wil niet dan men zich van Christus bediene, om hem te mingeii iu onze par tij twisten Ziedaar, dompers, een der priesters, die- heden nog de moderne vrijheden openlijk ver dedigt, hij wordt op een eiland verbannen. We zegden het immers een Roomsch ka tholiek kan geen verdediger zijn onzer vrijhe den, zonder Rome te verlooch en. En waar't ziju kan wordt hij als eeu boosdoener daar voor gestraft. Pater Didon, is daar om het te, bevestigen. Hoe staan nu de zaken voor het Z. A.. S. eu de E. V. Alle katholieken bijna zonder uitzon dering bestrijden het Zuiver Algemeen» Stemrecht, doch velen zijn aanhangers; van de volledige toepassing der Even- dige Vertegenwoordiging in alle bestu-- ren. Alle socialisten op eenige uitzonde ringen na (want er zijn uitzonderingen)) zijn aanhangers van het Z. A. S. maar- et n groot getal bestrijden de E, V. hoe wel vele socialisten er ook aanhangers; van zijn alle socialisten verwerpen de, inschrijving der E. V. in de grondwet.. Alle liberalen, zelfs de gematigdste- zijn voor het Z. A. S. de eenen, omdaJt ze het Z. A. S. als 't eeuigst rechtvaar dig stelsel aanzien, de andereu omdat: zij de iu voering als onvermijdelijk be schouwen om het bedrog en de woelin gen te keer te gaan. Al do liberalen zonder uitzondering zijn voorstaandeESj der E. V. Als men aldus den toestand inziet, bemerkt men aldra, dat de E. V. ineen- kans heeft eer door te gaan dan het, Z. A. S. ten eerste omdat deze hervor ming het grootste getal aanhangers; heeft in alle partijen, ten 2° omdat het niet noodig is de Grondwet te herzien om de E. V- in voege te brengen in alle besturen. Het schijnt overigens zeker, dat het klerikaal goeveruemeut de E. V. niet zal bestrijden. Dit zal ons echter niet beletten on verpoosd in de bres te staan tot Z'. A-S», ook ingevoerd is, en lang zullen wij; naar die hervorming niet hoeven te wachten, de weg is bijna van hinderpa len vrij, en eerlang zal het doel bereikt worden. De leden der liberale linkerzijde zul len eerstdaags vergaderen en zullen naar we vernemen zich aansluiten bij de volgende politieke hoofdpunten van bet programma Verplicht Oaderwsja,, Evenredige Vertegenwoordiging en ZA A. S, Al wie redeneert, zal bekennen dat Z. A. S. eu E. V. onafscheidbare her vormingen ziju, ze moeten noodzakelijk beide in de grondwet worden geschre ven de socialisten bestrijden stelsel matig het opnemen der E. V.. i,n de grondwet, aude'xen bekampen ze o>pi eerlooze wijze en door die dubbelzin nige valsche houding worden zij de grootste vijanden van het Algemeen Stemrecht*. SS

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1900 | | pagina 1