De zeven
Wonderen der Wereld
Nummer 47
Zondag 25 November 1900.
Hlii
Ouderdomspensioenen.
Baziel de Zager.
Socialistisch Congres.
Hoest niet meer.
fes Jtfs Bil
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs j *r' T°°r de ®tad voorop betaalbaar
r 4 fr. 60 voor den buiten
PRIJS TEIl NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
tan het blad, 32, Vrijheidstraat, 58 AALST.
Nee spe nee metu
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen j-nkrwioi
Prijs der Annonces J Eeklamen 75 centlemen per d™11"*"1*-
Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wo-rdfc
Handschriften worden niet terug gezonden.
AALST 24 NOVEMBER.
Om zand in de oogen te werpen der eenvou
dige kiezers deed het klerikaal goevernement
töór de kiezing het belachelijk pensioen stem
men van 9 centen daags.
Hoe weinig het ook zij toch moeten de werk
lieden niet verwaarloozen die eenige centen
binnen te rijven. Wie het kleine niet begeert
is hetgroote niet weerd, zegt het spreekwoord.
Dus vrienden, die ouders of bloedverwanten
hebt welke zekeren ouderdom hebben en bet
pensioen wellicht kunnen genieten zendt ten
spoedigste alle inlichtingen aan M. P. Anne,
secretaris van den Liberalen Werkmanskriug,
die zich gelasten zal de stukkeu in orde te
brengen en de vraag op bekwamen tijd zal
doen aan wie het behoort.
Verwittigt uwe kameraden, spoort hen aan
te onderzoeken, wie er in hunne familie oud
genoeg is om gepensionneerd te worden en zegt
hen dat ze zich wenden tot M. P. Anne.
Geen tijd verloren I
Baziel de Zager, de groote filozoof van Ven-
derbode, zit op een weer, en vruchteloos knarst
zijn beroeste zaag daarop de vrijheid is hem
te hard, hij geraakt er niet door. 't Is om met
deu stakaer kompassie te hebben 1 Uit zijn
nijdig tandengeknars
Spreekt de jezuieteuziel
Van Baziel
We zegden dat Pius IX de moderne vrijhe
den heeft afgekeurd, en ze verderfelijk heeft
verklaard in den Syllabus, dat hij de Belgi
sche grondwet heelt afgekeurd, die deze mo
derne vrijheden uitroept en waarborgt.
Wat autwoorpt Basiel daarop? De Bel-
gische Grondwet is nooit in een pauselijk
dokumeut genoemd Dus is door den
Paus onze grondwet niet rechtstreeks ver-
oordeeld.
Baziel gaat voort
Is zij onrechtstreeks getroffen door den
Syllabus ?Laat zien.
Onze grondwet roept de vrijheid van
denken uit. Om zijne gedachten mag dus
niemand verontrust worden. Als princiep
n beschouwd wil dit zeggen dat de waarheid
zoowel als de leugen recht heeft, gelijk
recht van bestaan.
Is dit als leerstelsel aan te nemen
In geeuen deele. Als princiep beschouwd
heeft du meusch het recht niet de lengen
aan te kleven
Dus in princiep keurt Baziel de vrijheid van
denken af, hij is dus in princiep tegen ten
minste eene onzer grondwettelijke vrijheden.
De mensch heeft het recht niet de leugen
aan te kleven.
Vraagt aan Baziel wat waarheid is en leu
gen, hij zal u antwoorden Al wat Rome u als
waarheid voorhoudt is waarheid, al de rest is
leugen.
De protestanten kleven de leugen aan. De
Joden kleven de leugen aan. Die niet aan too-
verij gelooft kleeft de leugen aan. Wie niet
vasten wil kleeft de leugen aan, De metisch
heeft het recht niet de leugen aan te kleven
en moest Baziel de Zager meester zijn en er
de macht toe hebben het zou rap met onze
grondwettelijke vrijheden gedaan zijn. Hij
zou a! die aauklevers der leugen een dans
leeren
Baziel zaagt voort
Welnu Rome heeft gezegd Om in vrede
te leven zal ieder wat toegeven de eene
heeft de vrijheid der leugen, de andere
die der waarheid.
Nooit heeft Rome zoo gesproken. Rome
keurt de moderne vrijheden af gelijk het die
altijd heeft afgekeurd, met walg en tegenzin
ondergaat de {Kerk die vrijheden die ze
slechts duldt uit noodzakelijkheid zooals Ba
ziel de Zager hetzelve uitdrukt in de volgende
regelen
Als thesis, als leerstelsel, als filosofi-
scho denkwijze is het valsch dat de mensch
vrij is, volkomen vrij in zijn denken. Hij
moet, 't is zijne plicht de waarheid lief-
hebben (dat wil zeggen al wat Rome
voor was, rheid houdt maar om een
grooter ongeluk te vermijden, kunnen de
K moderne vrijheden als eene daadzaak, als
eene oogenblikkelljke noodzakelijkheid
uit droevige omstandigheden vooruitsprui-
tende aangenomen worden.
't Is hetgeen we gezegd hebben. Do katho
lieken verdedigen de grondwet niet, zij onder
daan ze. Indien wede moderne vrijheden ge
nieten is het de schuift niet van Baziel noch
van de dompers, zij aanzien die vrijheden als
voortspruitende uit droevige omstandigheden,
en indien de moderne vrijheden nog niet uit
onze constitutie zijn gescbrabt is het ook
hunne schuld niet want ze doen hun best om
de blijde omstandigheden te doen ontstaan
die een einde zullen stellen aan de oogenblik-
kelijke noodzakelijkheid eener grondwet die
de vrijheid vau deuken, de vrijheid van druk
pers enz. waarborgt.
De katholieken, zegt de filosoof, beminnen
hunne grondwet. Knoopt dat aaneen. Ze be
minnen de grondwet en verwerpen den grond
slag ervan 1!
Wij zullen eens de geschied mis doorloo-
11 loopou, zoo eindigt Baziel., en bewijzen n
dat de paus de mo lerue vrijheden als
hypothesis, als eene noodlottige daadzaak r
heeft a ingenomen. Pius IX heeft ze zelfs
gedeeltelijk, toen hij nog Koning was, in
zijne Staten ingevoerd, v
Onnoodig zulks te bewijzen, Baziel, dat is
door VERUS.
Er bastaat geene uitdrukking, die meer ge
bruikt wordt om een artistiek werk, een kolos
saal gebouw, in een woord, om iets wat het
gewone overtreft aan te duiden, dan eene ver
gelijking met de zeven wonderen der wereld.
Meer dan eens, hoort men sommige voorwer
pen met den naam van 8" wonder bestempelen
nochtans, indien men aan vele lieden, die er
volgaarne van spreken, moest vragen wat zij
door die zeven wonderen beduiden en waar
die gelegen zijn, ze zouden er misschien slechts
onvoldoende uitleggingen kunnen over geven.
Het zal dus niet alleen nuttig en leerrijk, maar
ook belangwekkend zijn en nopens deze ver
maarde wonderen in te lichten
In der waarheid bestaan zij allen niet meer
De onverbiddelijke tijd heeft ze weggemaaid,
en er ons alleen het aandenken van overgela
ten, met de bijzonderheden die wij in sommi
ge oude schrijvers aantreffen.
Eerste Wonder de piramieden van Egypte
zijn heden nog zoo sterk als voor 2000 jaren
ïnen zou zeggen dat ze de verdelgende plemen-
overbekend. Gij ondergaat de moderne vrij
heden tegen wil en dank, gij aanziet liunne
invoering als eene noodlottige daadzaak en
geen kathoden zou aarzelen de moderne vrij
heden den nek om te wringen, verre vau ze te
verdedigen.
lladde Rome de macht we zouden de tijden
herbeleven der inkwisitie toen al degenen die
de leugens (dat wil zegged al wat Rome voor
leugenachtig houdt) aankleefden in den ker
ker werden geworpen, gefolterd op duizend"r-
lei wijzen, en afschuwelijk werden om hals
gebracht.
Hadde Rome de macht... maar gelukkiglijk
voor ons heeft Rome de macht niet meer, ile
moderne vrijheden begroeten wij als eene
gelukkige daadzaak en wij hebben onze grond
wet lief, omdat, we vrijuit zoggen mogen, dat
we niet gelooven aan tooverij, zonder de
gloeiende tangen te moeten vreezen der in-
kwisiteurs, die Baziel zeker betreurt.
Verleden zondag had te Brussel het
socialistisch congres plaats, waarin over
de hou ling der rooden tegenover de
Evenredige Vertegenwoordiging zou
beslist worden.
Nog eens is de scheuring voor eenigen
tijd bezworen. Dofuisseaux was daar
niet. Niettegenstaande de ronkende de-
klamatie's over de eenheid en de groot
heid der partij is het bestaan van twee
richtingen onloochenbaar.
Nu hebben de gematigden, ik zou
kunnen zeggen de intellectueels socia
listen Hector Denis, Van do Velde enz.
nog de bovenhand, zij zijn het die de E.
V. bij do socialisten hebben doen zege
pralen maai de zeerloopers, de omkeer-
ders zijn tamelijk talrijk en hebben
duchtig op hunnen poot gespeeld.
De gelukkigmakers van het mensch-
dom hebben eikander gezwind bij de
roode haren getrokken en uitgesteld is
niet kwijtgescholden, een naaste maal
zullen de geklopten hunne revanche
nemen.
Detuisseaux was daar niet.
De afwezigheid van den aartsvijand
der E. V., die hij l'Iofame Proporz
noemt zal wel hare beteekeuis hebben
en zou de Borains beloofden in hunne
gazetten niet meer to schrijven tegen
de E. V. om niet openlijk af te breken
met de andere socio's, zij hebben ook
verklaard in hun midden, die hervor
ming onverpoosd te bekampen..
Het princiep der E. V. werd dus aan
genomen, doen om de bekampers niet
te veel in bet harnas te jagen, werd e^
enkel beslist de E. V'. in de wet op
te nemen en hare inschrijving in de
grondwet niet te eischen Door die
beslissing zijn al de kringen gebondens
Waarom de socialisten de E. V.. niet
willen in de grondwet schijnt een raad--
sel. Zou het misschien taktiek zijn Ze
stemmen een princiep. Waarom zou.dat-,
princiep zoowel in de constitutie Biet
geschreven worden als het Z. A. S', ?-
Nemen we aan dat hetZ. A. S. in de
grondwet sta en da E. V. slechts door-
eene wet is toegepast. Veronderstellen,
we, dat de socialisten de meerderheid
ten nutte maken om de E. V. uit de wet
te schrabben
't Een of 't ander. Ofwel de partij Van
der Velde heeft die van Defuisseaux wiU
leu pluimstrijken, ofwel zij hebben iets;
achter de mouw en dat ware de eerste,'
maal niet.
Zondag heeft het progressistisch con*,
gres plaats en daarna in december het
congres der Liberale Werkliedenpartij...
Wij zijn overtuigd dat alle liberalen,
eensgezind zullen zijn om benevens het
princiep van het Z. A. S. in de grond-.
wet, ook het grondbeginsel te schrijven,
der E. V. Die twee hervormingen zijn,
onafscheidbaar en het zoude dwaas zijn,
de E. V. niet op te nemen in de Consti
tutie.
Indien we in dezen zittijd geraken
tot eene herziening der grondwet moet
men van de gelegenheid gebruik maken,
om er de gelijkheid van al de Belgen en,
de gelijkheid der partijen te doen in--
schrijven doorZ. A. S. en E. V.
De E. V. is er zoo noodig, ja, no.od;--
zakeiijker dan het Z. A. S.
Ik waarborg da genezin? in twee dagen vaa
verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door
het gebruik van Siroop De Pratere opgemaakt
met teer en Tolubalsem. Het is het krachtigste
het snelste, het zekerste en aangenaamste
Borstgeneesmiddel. Het is een wonderbaar eq
onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht,
vraagt en eisebt altijd de echte Siroop De Pra-.
tere. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling
kost 10 centiemen daags. In alle apotheken eq
in ti6t Algemeen depót A. Depratere, Oosteqde.
ten trotseeren. Welke is de oorsprong van deze
steenen kolossen, die, zonder twijfel, de oud
ste monumenten zijn welke op den aardbodem
bestaan Sedert de navorschingen en do ont
dekkingen der hedendaagsche geleerden, heeft
dit voor ons geene donkere noeken m'er. De
piramieden zijn gebouwd in de jaren 4200 en
3900 voor Chnsthus geboorte dus tellen ze nu
reeds 6000 jaren zij dienden tot grafsteden
der Egyptische koningen en hnnne familie. De
piramieuen zijn talrijk in Egyptië eu men telt
er menige afzonderlijke groepen maar er zijn
er drie die door hunne verbazende grootte cle
andere overtreffen zij dragen de naam der ko
ningen die ze deden bouwen de eerste Chéops
meet 150 meters, de 2e,Chéfren meet 133 in.
en de 3" Menkaró meet 66 meters en hun res
pectieve iu houd is 2.562.726 1 903. 275 197.
182 kubiekmeters.
Volgens het schrijven van Herodotus, zou
den eerst 100.000 man, alle maanden her
nieuwd, gedurende tien jaren, gewerkt hebben
om eene laan te maken van omtrent een ki
lometer lengte, in gepolijste steen, langs waar
men al de materialen moest bijhalen, en ver
volgens de noodige arduinblokken, uit de groe
ven van Avabië, langs over den Nijl, tot aan
den heuvol te brengen, waarop de eerste pira-
misde zich moest verheff n. 'liet bouwen der
piramiede zelf duurde 20 jaren en vergde het
gebruik yan 3Q0.Q00 werklieden. Binnen in die
gebouwen, waar men slechts na vee! moeilijk
beden kan binnen dringen, is het een ware
do lbof, alleen uit opaengeslapelde arduin-
blokken samengesteld men deukt dat dit ge
daan is om de grafsteden onvindbaar te maken
Heden nog kan men het nog niet klaar bren
gen welke mekauieken de oude volkeren ge
bruikt hebben om die overgroote arduinblok
ken te verzamelen en zoo volmaakt bij oen te
brengen. De middels ingezien over welke de
bouwkundige vau dien tijd beschikten, moet
men zeggm dat ze wonderen hebben verricht.
Men verstaat dusdatde oude volkeren de pira-
mie den op den lten rang dor zeven wereldwon
deren geplaatst hebben en man verstaat ook
dat, tengevolge van de bovennatuurlijke wer
ken hun door hunne monarken opgelegd, de
Egyptenareu iu opstand kwamen om een einde
te stellen aan znlke verspillingen.
Het 2de wonder heeft min ongestraft de
aanvallen des tijds onderstaan, want hat is nog
slechts met veel moeite mogelijk, de plaats en
de grootte der hangende hoven van Babylonië
aan te duiden. Wij zijn dan wel genoodzaakt
j ons tot de oude historische schrijvers te wen-
den, en dit wonder in onze inbeelding op te
beuren, alhoewel do schriften die ons overblij-
1 ven, op sommige plaatsen, zeer fabelachtig
schijnen .-Volgens hen heeft Nabuehodonosor de
hangende tuinen doen bouwen Hij was met
de doch te g yan oen Persischen koning getrouwd
en daar hij zijne geliefde vrouw de wezenlijke
beid niet kan verschaffen, dan toch wou h(j
haar een nagemaakte heuvel schenken die haar
de groene bergen van haar vaderland herin*
nerden Deze hangende hoven hadden een vier*
kantigen vorm,wier zijden eene lengte van 12Q
meters, en zij verhieven zich in den vorm van
een halfronde zaal, d >or eene reeks van kleine
aardheuvekjes. Deze waren zelf ondersteund
door kolommen, welke het gewicht der plata*
gien schraagden. De muren, sterk gebouwd,
hadden 22 voet dikte, en iedere uitgang lö
voet breedte. De vloeren der heuvels waren sa
mengesteld uit steenblokken, wier lengte li)
voet bedroeg op 4 breedte. Óp deze blokken
russte eerst eene laag gepekt riet, daarop eeqq
dubbele rij gebakken steen met ciment vastge^
gelegd, dan een deksel uit looden platen ga-.
mengesteld, bestemd om de doordruipingen te
beletten, ten laatste eene laag aarde, genoeg*
zaam om alle planten te voelen. Ondar de
aardheuvels, bevonden zich de koninklijke za*
len, in groot getal, en verschillend versierd-.
Waterwerktuigen brachten het water van deq
Euphratesstroom in de aarde der tuinen eq
verspreidden overal eene aangename frisoh--
heid. Men zegt dat voor zijnen dood, Alexaq*
der de Groote zich in de zalen der heuveleq
deed dragen, om er verkwikking te vindeq
tegen de koorts die hem ondermijnde en herq
(engrave moesf, di'agen, YenQlgU
S8skfiS9®r
assasEor
VIHülll