HET KLOOSTER
e°
'i1"™*is d"
WILLEMSFONDS.
De Twintigste eeuw
Kerstnacht.
Een Wonder. Een wonder»
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs
v -x ou voor ae
10 CENTIEMEN.
4 fr. voor de stad
4 fr. 50 voor den buiten V00r0p haalbaar
PRIJS PER NUMMER
Men .bonneert z.eh op alle poeikantoren ,oor den builen i ,oor de stad, ten lanter,
van het blad, 82, Vrijheidstraat, 58 AALST.
Nee spe nee metu.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Prijs der Annoncen ®6W°*e, 15 centiemen drukreae,
Reklamen 75 centiemen per aruKre9eu
Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
AALST 29 DECEMBER.
Zondag 30 December 1900 ten 4 uren
namiddag Concert-Voordracht in den
Graaf van Egmont Ingang vrij en
kosteloos voor iedereen.
Heele kuipen inkt werd verklad over
de kwestie Wanneer begint de twin
tigste eeuw Do eenen houden mordi-
kus staande dat de twintigste eeuw
begonnen is met 1 Januari 1900 de
anderen bewereu, dat de twintigste
eeuw beginnen zal met 1 Januari 1901.
Ieder tracht zijne beweringen door in
gewikkelds bewijs voeringen te staven.
We zullen ons wel wachten ons in den
nutteloozen twist te mengen, en geeue
cijfers meer voegen bij de kerrevrach-
ten welke er reeds opeen werden gesta
peld. Het vraagstuk is immers te een
voudig om er vele moeite en hoofdbre
king aan te verspillen.
De vraag is deze: I8 de cbrislene
tijd tekening begonnen met jaar O of
met jaar 1. Deze vraag is onoplosbaar
immers geen enkel schrift, geen enkel
monument kan aangewezen worden
waaruit blijken kaa oi er ooit een jaar
O ot een jaar 1 der christene tijdreke
ning werd gebezigd als bepaling van
dou datum van brieven of andere stuk
keu.
We moeten er ons dus bij bepalen na te
zoeken boe men later is te werk geo-aau
en boe men nog te werk zou gaan bij
t aanvangen eener nieuwe tijdrekening.
Welnu in praktijk is er nooit een jaar O
geweest.
In de oude tijden en in de middel
eeuwen gebruikte men voor hot datee
ren van brieven de aanwijziging van
een jaartal aanduidende de hoeveelheid
jaren der regeering van den vorst of
den paus. Bij 't afkondigen van pause
lijke brieven is dat gebruik nog in
zwang hoewel ieder stuk ook het ge-
woue jaartal aanduidt.
Wtlnu nooit heeft men in de tijdre
keningen een jaar O aangetroffen. De
regeering van Karei de Groote, begon
met een eerste jaar, met met een O de
het pontifikaat van Leo XIII is ook be
gonnen met een lste jaar.
Wij hebben nog een treffender voor
beeld, ten bewijze dat elke tijdrekening
met een jaar X begint, namelijk de
nieuwe tijdrekening ingevoerd door de
Iransche revolutie. Den 22 September
1 i J2 begon het jaar X en niet het jaar O
der nieuwe tijdrekening.
Door t gebruik is het genoegzaam
levvezen, dat onze tijdrekening, ware
zij van den beginne af in gebruik ge
weest, begonnen zou zijn met het jaar
X en bijgevolg de tweede eeuw begon
met 101, de dórde met 201 en de twin
tigste met 1901.
De twintigste eeuw zal dus aanvangen
over twee dagen, Dinsdag 1 Januari
lJUl. Zoo is het ook algemeen aange
nomen.
Toen Je'iova Lucifer en met hem al de af
valligs engelen ten hemel uitdreef en in den
eeuwigen afgrond van lijden en ellende neder-
saakte, hoewel het zijn schepselen waren, toen
kon de goede geest Maya oen traan van mede
lijden niet verbergen en onvrijwillig deed hi:
een gebaar om de rampzaligen in hunnen val
te weerhouden. Door die beweging bevond bii
zich buiten den kring des hemels zoowel als
builen de omgeving der gevloekten, ia de wil
de, onmetelijke ruimte welke zich uitstrekt
tussclien den hemel en de aarde.
De Schepper riep hem niet terug, doch
vloekte hem met Alleen en verlaten zwiorf de
geest Maya thans rond in 't oneindig heelal,
reurend 0111 zijn verloren heil, zuchtend om
het eeuwig verderf dergenen, welke eenmaal
zijne Iietderijke genooten waren geweest.
Eens het is nu vele duizende jaren gele
den ontmoette Maya op zijn zwerftocht oa-
ze aarde en vertoefde er een paos in het frissche
lommer van een reuzeneik vlak neven de om
heining van het Paradijs, waaruit Adam en Eva
na hunne zonde waren -.erdreveu. De ongeluk-
kigen hadden zooeven het lijk ontdekt van
hunnen geliefden Abel door Caïn vermoord,
hunne weeklacüten vervulden de lucht eu diep-
gebogen onder 't gewicht hunner smart stapten
de twee eerste meuscben daar zij aan zij en
besproeiden den grond met hunne tranen.
De goede geest Maya voelde medelijden en de
hand uitstrekkende zegde hij Oh ongelukki
ge11» gij die even als wij voor 't geluk zijt
geschapen, waarom moet gij rampzalig zijn.
Ware het niet beter geweest voor ons en voor
u hadde Jehova ons nooit getrokken uit het
Niet eu hadde hij den chaos in warrelstof ge
laten. Oh Jehova, Jehova 1 maak deze uwe
schepselen gelukkig.
Plotseling vernam hij uit de hoogte eeno stem
welke hem toeriep Maya I Maya voorwaar,
ik zeg het u, de inensch en Gij zult gelukkig
zijn, wanneer er vrede op aarde zal heerschen
voor alle meuscben die van goeden wil zijn.
Verkwikt stond Maya op en trad tot de men-
scheu maar er was geen vrede, de zwakke
word vertreden, het recht werd overal ver
kracht, afgunst en nijd vierden hun lusten den
toom, vijandschap verwijderde van elkander
de kinderen van denzelfden vader.
Toen was Maya weer bedroefd en hernam
zijne zwerftochten door het onbegrensde ruim,
doch jaarlijks komt hij terug op aarde in den
nacht vóór den 25 december om te vernemen of
s menscheD geluk en het zijne nog niet aan
vangen mag. Reeds duizende en duizende ma
len heeft hij zijn bezoek vernieuwd helaas I
het geluk blij/t even immer verre.
Negentien honderd jaren is het geleden dat
de (jod-meD8ch uit liefde voor de stervelingen
geboren werd in 't stalleken van Bethieëm, en
de engelen de hemelsferen verlieten om die ge
beurtenis te vieren en te bezin.en.
De sterrekens glisterden aan 't firmament,
pL chtïgo stiite heerschte in geheel de natuur,
als waie men in verwachting van groote din
gen. Het hemelsch koor galmde uit den Hoogen
verre over bergen en dalen, over bosschen en
zeeën Vrede aan de menschen die van goeden
wil zijn. Ach, alleen de herders hebben het
gehoord, de herders en Maya. Maya hooptde
Heiland is geboren, daarom blijft Maya op de
aarde, de verlossing is nabij.
Drie en dertig jaren gaan aldus in verwach
ting heen. Maya ziet Herodes de jongstgeboran
vermoorden, hij ziet de Heiland opgroeien, hii
ziet de volkeren in oorlog en opstand, hij ziet
het kruis rechten op Golgotha, hij ziet het door
God verkoren volk verslagen worden, verdrukt
en verstrooid.
Negentien honderd jaren zijn sedert voorbij
gegaan en wanneer de goede geest Maya in de
nacht van 25 decemher weer de aardbol nader
de, hoorde hij wel duizendvoudig het he
melsch koor weerklinken Vrede aan de men -
schen die van goeden wil zijnmaar vrede vraa
er nog niet.
Vrede, zongen de Engelschen, maar in Afri-
ka vermoorden hunne bende een geheel volk
Vrede, zongen da Duitschers terwijl de Duit
se he soldaten in China plunderen en stelen j
Vrede zongen de Russen terwijl ze misdaad op,
misdaad stapelen Vrede, zongen de Amerika
nen terwijl ze de Filippijnen door zwaard en
vuur verdelgen Vrede zingen de priesters aan
de krib van hem die geen steen had om zijn
hoofd ter ru3te te leggen Vrede, zongen zij,
gehuld ia zijde, goud eu flu veel. Vrede en
overal is oorlog, opstand, gekerm en tandenge
knars, overal heerscht nijd en afgunst, haat en
gramschap, schande en diefstal.
Hosanna! Hosanna I Vrede I de hoeven bran
den, de vrouwen schreien, de kinderen huilen
•Hosanna Vrede de mannen sneven, de moe
ders worden verkracht, de zuigelingen door
boord. Hosanna 1 Vrede 1 de volkeren ver
scheuren elkander, duizenden sterven van,
honger, bloed kleeft aan de handen der vorsten
onrecht bemorst de ziel der grooten, onverschil
ligheid ontsierd 't geweten der rijken, hebzucht
is de drijfveer van velen, nijd en onwetendheid
drukken op 't gemoed der werklieden.
Ireurig zag de goede geest Maya dat schouw
spel aan terwijl uit do rijke tempels de leu
genachtige lofzangen opstegen die verloren,
gingen in 't geknetter der wapens, het huide
ren der kanonnen en de noodkreten der slacht
offers.
't Jaar een der twintigste eeuw zal in vu,rigq
letters geschreven worden. Moedeloos verffe t
Maya de aarde. Sinds Caïu, sinds Golgotha ia;
nog niets veranderd. Eindelooze droefheid lag
in den blik vau Maya toen hij opzag naar boven
eu klaagde Oh Jehova, Gij hebt mij en dn
menschen, voor 'c geluk geschapen, waaron»
deed ge flat zoo 1
Waarom willen hoesten als ik openlijk waar
borg dat de met kleurloos teer en tolubalsetn
opgemaakte biroop Depratere de hardnekkigste-
verkoudheid en hoest in twee dagen geneest.
Het is het snelste, zekerste en aangenaams-
te borstgeneesmiddel. De Siroop De Pratero
verbaast al degenen die ze aanwenden. Prijs,
2 Ir. de flesch De behandeling kost 10 centie
men daags. Te verkrijgen in alle apotheken
en in het ilgemeen dépot, A. De Praterq
OostcEde,
door P. s.
Kloosterpriester
Knielt neer, dwazen en schuldigen en hoo^
Johan
Nfderigheid Gehoorzaamheid Bui-
keïk Kn£|D' P3S te pas* Kielen in de
wl Hm r v°°r uw oversten. Knielen in uw
cel. Deemoedig zijn en nooit geen kracht he
toonen nooit geen eigen wilfisdatuw der
Kloosterpriester
Jongeling Hier is uw plaats niet in dees ka
pel Ontheilig ze niet door uw woord Ga heen
en werp uw zaad elders uit. Ik heb geen recht
op u en gij geen rechten hier
Johan
(1° beweging :wat gedrukt door dit woord, rech-
(2« beweging do liefde neemt de voorhand
en in verrukking urnana
_n^,kent geeP liefde, heer priester, U hebt
nooit geen helde misschien gekend tenzij va
der en moederliefde. Schonk die liefde u rech
ten Mijn liefde schenkt me ook rechten.
Kloosterpriester.
uwJ°S'iDra! h?enidTTier Guds huis üiet door
pw taal. Ga heen 1 Uw rechten, voor ee van
rechten spreekt, spreek eerst van plichten en
van den eerbied verschuldigd aan 't hoogste en
eu t allerheiligste
tot Zuster Brod
(die in tweestrijd is met haar liefde en gehoor-
berouw verdwaalcle zuster I in
Johan
(houdt haar weer staande)
Neen! niet knielen Lieveling van mijn hart,
de hefde alleen maakt heilig. Er kan geen
scheidingslijn zijn tussclien de liefde en eer
bied. Beulen gaan samen. Ik min en voiver u
en die hefde doorbelden gevoed geeft plichten
en rechten. y
Gabriël
(luistert in zich zeiven gekeerd) geeft plichten
en rechten (ten halve in zich zeiven gekeerd)
Zuster Brod
(Tweestrijd) zich drukkend tegen Johan en den
priester even onbevreesd aankijkend
Ik heb hem....
(vervalt weer in haar vrees voor des priesters
gezag.
Kloosterpriester
(streng) Verdwaald kind
(zachter) Men heeft u 'a werelds leven voorge-
tooverd. Men heeft u begoocheld met tooneelen
van harmonie en eeuwig genot en zoo zoudt
ge misschien s werolds strijd intreden. Uw
hart heeft (ten halve aarzelend) tracht naar 's
levens genot en's werelds geluk. Arm ver
dwaald kind. Uw kalmte, uw rust in uw cel
en tusschen uw geliefde zusters geeft ge nriis
voor ongekend genot eq ongekende min en on
gekend geluk. y
Johan
Leven is strijd en harmonie in str(jej
Kloosterpriester
Zwijg, jongeling 1 Gat kunt geweten van't
leven en zijn strijd, gij, die leeft zonder geloof
en in droomen
(Tot Zuster Brod en wat strenger)
Ge vergeet uw God, waarin ge gingt leven
en bidden, ge Tergeet de Almacht, die u ging
zaligmaken, ge wordt ontrouw aan uw vroeger
beloiten eu leven, aan uw vroeger geluk en
danken. Ge rukt u af... van die deugden ar
moede, gehoorzaamheid en afzondering, waar
naar ge to vergeefs zult trachten op uw verder
weg.
Hier is strijd in 't klooster, een zedelijke
strijd met God, om den booze, om ons verlan
gen. ons begeeren op de rechte baan to houden
Wij leven naar voorgestelde regelen, regelen,
die door de eeuwen been door de besten onder
de menschen erkend zijn ter bevordering van
ons heil 011 geluk. Wij onderwerpen ons tegen
strevend zijn er aau, bedwingen bet en over
winnen heil degene die de overwinning op
zich zeiven en zijn geil begeeren behaalt hij
ruste in Gud, hij ga in vree, hij is een zedelij
ke kracht, zijn leven is een kalme stroom die
ter zee vliedt en verdwijnt ons leven loops in
Gods oneindigheid uit...
God i3 het doel 1 het doel des levens (Tot
Zuster Brod) Kniel neer 1 (Maagd des Heereu I
(Zij knielt, zachi snikkende)
Johan
(als gehypnotiseerd door den priester maar
slechts even zijn natuurlijk deukeu neemt de
overhand Juist Leven nair vastgestelde re
gelen anqoede, gehoorzaamheid, kuisscheid.
Vermijden, den rijkdom, de opstand, het hu
welijk. Maar juist wij zeggen de pracht is
loven, de opstand is wettig, het huwelijk noodig'
Wij ontkennen onze behoeften niet. Die behoef
ten regelen wij. Wij vernietigen geen gevoe
lens. Wij maken slechts evenwicht. Dat is het
volle leven en levensstrijd. U ontkent,vernie
tigt het leven, heer priester, en de sterkste, eq
hoogste behoefte is de liefde U vernietigt dq
liefde (hem aanschouwend)...
(de Moeder en den Priester eventjes ontroerd,
maar dit gevoel verdwijnt oogenblikkelyk)
en het verwondert me, dat een man iu de vollq
kracht, verschooning heer priester, van zijq
leven, die behoefte, die goddelijke gaaf ver
nietigt.
Zuster Brod
(verwonderd luisterende) Gabriel
(ieder woord met overtuiging als in zich zel
den herhaleude)
Kloosterpriester
(weer kalm en waardig)
Jongeling het leven is een strijd, een zwarq
en moeielijke strijd voor iedereen, voor u zal
het zijn, voor mij is 't geweest. En in die strijd
overwinnen is heerlijk en misschien is er op
aarde geen eindzegepraal over den booze. Ep
st ïat geschreven Zalig zijn degene die arm vaq
geest zijn en die armen van geest zijn wel de
eenvoudigen van hart, zonder groot verlangeq
of begeeren. Uw willen moet ge op dit punt
inrichten. Dit hebben we betracht door dn
kloosterinstelling die het vergemakkelijkt otq
dit levan te bereiken en dit doen wij ieder af
zonderlijk. Alles i? maar ijdelbeid, Uw levens
genot zal u wel later zoo blijken te zijn, na
misschien al te wrange ervaring. Het eenig gq-
luk is in God, in zijn Dienen in zijn Kepen,
H Yemlgt,