EEN HEER Eene nieuwe Gazet. Onderstandspenning. Oude Garde. Leugen en Waarheid. Hoest niet meer. DE PAUS. Liberale Eenheid. Van Slimbroek. Voor Taal en Vrijheid. Willemsfonds. de verdwenen eeuw in onze stad be dreven. Ja, 't was een ardmoedje. Waarom de kiosk niet verlicht waarom geen groot concert ingericht waarvan het program ma kosteloos zou uitgedeeld ziju ge weest Waarom geen algemeen mu ziekfeest gegeven voor al de maatschap pijen der stad, die beurtelings elk een of twee hunner beste stukken zouden uitgevoerd hebben Dat hadde het hart verheugd van al de Aalstenaars. Kon het krotbestuur zelfs den laats- ten dag der negentiende eeuw niet op houden een uitsluitelijk dompersbe- ötuur te zijn, kon het zelfs voor een paar uren zijne partijdigheid niet ver geten om bij 't intreden der twintigste eeuw een volksfeest een echt volksfeest te gaven voor alle Aalstenaars, waarbij veete en oneenigheid zou verdwenen zijn, en er vreugde, algemeene vreugde zou geheerscht hebben onder al de in woners. Maar neen, wrokkig en mokkig zijn die lieden de 20* eeuw ingegaan 't was hun meer dan genoeg, dat vier trom petters van 't laatst oordeel zoo valsch blaasden als katers. En al hadden ze niet valsch geblazen, de uitvoeriug heeft in zulke slechte voorwaarden plaats gehad, bij den schijn van een dievenlantaarntje, dat zij in 't geheel geen effekt heeft gemaakt. Dat valsch mislukt concert geeft ons den voorsmaak van 't gene de 20° eeuw ons van wege de dompers mee brengen zal. De negentiende eeuw is voorbij met al haar wee en rampen, voorbij met al haar onheil en ellende. Toch uioeten wij die eeuw zegenen om het eenige goede dat ze ons in heur strevensuur heeft geschonken namelijk eene nieuwe gazet, maar eene gazet die in eene ommezien opus, pokus,pass de samenleving gaat herbakken in den bakkersoven van 't roode boeltje van Aalst. Recht en Vrijheid heet die nieuwe gazet, is eene samenplakking van knipsels uit allerlei en een paar artikels van Aalstersche grootlich- ten die in Vooruit hun gesnater niet meer ge drukt krijgen. De redaktie van dat groot Aalstersch blad, dat ons Dendergalmken noemt, nestelt in de Pannestraat te Geut en de administrateur (ko lossaal hein is Richeken van Geertsbergen. Nu kan 't niet min of het rood bladje zal groei en en bloeien, en gelukkiger zijn dan zijn voor- looper, het eerste socialistisch orgaan van Aalst, dat dood geboren werd. Recht en Vrijheid is dus eene groote gazet en reeds heur eerste nummer bevat eene gru welijke voorspelling de splitsing der liberale partij I En hij die dit schrijft is zoo nederig te beweren dat hij geen profeet is. Ge zijt, abuis, man, ge zijt meer dan een profeet, gij ge zijt voor 't miest genomen een sterrenwichelaar, die de toekomst leest in de sterrenbeelden en zijne droomen voor orakels neemt, vergetend wat de spreuk in Vlaanderen zegt Droomen is bedrog in uw broek, ge vindt het nog. De groote vernuften hebben iets vergeten nochtans, ze verklaren wel dat de socialisten het allen eens zijn en dat hunne princiepen onveranderlijk zijn, maar welke, die princie pen zijn zegt het groot blad niet en 't is noch tans hetgeen in het eerste nummer van elk nieuw blad zou moeten staan. Nu, elk kan iets vergeten. Wij zijn daarom overtuigd, dat zij hunne misgreep in hun twee de of derde nummer zullen herstellen. Een aardig liedeken te Doekes fr 1,08. Ter eere van de 20* eeuw 0,50 Omdat Mie ken genezen isO 20. Van iemand die zijn pijp weergevonden heeft 0,10 M. Z. X. kwisper- doorke kom langs hier 2,00. Omdat het zoo koud wordt 1,64.Vele kleintjes maken een groot 0,05. Zullen wij 't jaar 2000 zien 0.02 Binnen 100 jaar, noch koppen noch haar 0,36 Opbrengst van 5 bussan omhaling daan op de feesten van den Lib. WerbmiMis- kring op 28 October eu 9 December fr. 42,88. Op de vertooning van Voor Taal en Vrijheid op Zondag 23 December 19,08. fr. Heden, 6 Januari Ceciliafeest, ten 11 ure •tipt uitstap mot muziek, daarna Algemeens Vergadering, ten 5 uren namiddag banket, 's Maandags 7 Januari avondmaal ten 6 uren stipt daarna uitstap met muziek. Zondag 13 Januari 's avonds Concerten Bal. Nog eens de Kermisfeesten [ln onze Vlaamsche Gewesten. Een vorigen keer kwamen onze lezers ts we ten hoe onzedelijk door de geestelijkheid een prijskamp op het bolplein voor de platteland- sche vrouwen wordt geacht. Even eigenaardig is bet te vernemen hoe ook een schommel (te Aalst !noemt jmen dat eene beis) in den ban werd geslagen. 't Was weer Het Recht vau Hector Plane- quart, dat dit sappig nieuwsie aan 't klokzeel hing De pastoor van Ronsele wilde niet, dat er ter gelegenheid der kermis eene beize of riet- setoestel naar zijne gemeente kwam. Welk af faire. De zedelijkheid, de deugd der doch ters 1 In een schuitje zitten en zoo over en weer wiegen, welke ontheiliging van het maag delijk lichaam onzer jonge boeriunetjes Moe ders, moeders I Vaders, vaders I.. en daarna kwam de hemel, de hel, de Passie vau Ons Heere en ai de heiligen uit deu hemel, enz. 't Nieuws loopt, dat de beize algelijk komt. Naar de gemeenteoverheid,'t moet verboden worden. Ja, Mijnheer de pastoor, doch wij hebben het toegestaan, en verbieden wij het nu, we moeten 100 frank schadeloosstel ling betalen. Nu, als gij deukt, dat de deugd van de dochters van onze parochie eu van Stok te Vyver en Meirlaere, die met ons medekermis- sen, door die beize groot gevaar loopt, zal ik het verbieden, doch gij moet de honderd fr. betalen. Daarop keerde de gemeenteoverste zich om om eens te niezen en, als hij zich weder tot den pastoor wendde was hij uiterst verbaasd hem niet meer te zien hij liep naar het vens ter en zag hem ginder loopeu hij was reeds aan de dreef van het kasteel 900 meters van daar, altijd met de hand op den zak, waar zijn portemonnaie instak, uit vrees dat men die zou kunuon pakken hebben om de deugd en de maagdelijkheid van de jonge dochters van Ronsele, Meirlaere en Stok te Vyver aan den beizeman af te koopen Kolossaal, de deugd en de zuiverheid van tweehonderd jonge dochters, die niet voor een wulpsche jongheid, maar voor een pastoorken, dat gau8che dagen in zijn kerkeboek leest, geen honderd frank waard is I Waar gaat de wereld uaartoe n Wij verfoeien de leugen en betrachten de waarheid, maar wij zijn niet gelijk de dom pers, die zeggen, al wat wij u voorhouden is waarheid, daarbuiten is alles leugen. Wij verfoeien het kwade en betrachten het goede in de maat van ons vermogen, maar we zijn niet gelijk de dompers die zeggen, al wat wij doen is goed wat de anderen doen iskwaad^ 't Wave te dom te beweren, dat er geen ver schil is tusschen leugen en waarheid, maar nog dommer is het te beweren dat men het mono- polium bezit van de waarheid. Als de bijbel zegt dat Josua de zon deed stilstaan, moeteu al de dompers die leu gen voor waarheid houden, eu als Galileï ver kondigde dat de aarde draait werd die waar heid door de Kerk als ketterij, dus als leugen veroordeeld en Galile'i iD 't gevang geworpen. De onfeilbaarheid van deu p ius (die toch een mensch is) is weerom eene leugen, welke de dompers verplicht zijn als waarheid aan te ne men, ondanks 't gezond verstan i en de geschie denis der Kerk de dwaasheid daarvan doen begrijpen. Als iemand mij zegt, dat 4 en 5 tien is, noem ik het eene onwaarheid, maar als iemand beweert het kwadratuur van den cirkel te heb ben gevonden, zal ik hem niet voor leugenaar uitschelden, hoewel de oplossing van dit vraag stuk tot nu toe eene onmogelijkheid bleek te zijn. Toen Jacob door bedrog het erfdeel zijns broeders Esaü inpalmt, noem ik dat vlakaf eene slechte daad, zoowel als ik de vervolgin gen van Alva tegen de ketters misdaden noem de bijbel spreekt nochtans met lof over de af- troggelarij van Jacob en een onfeilbare paus, zegende Alva en zond hem een eeredegen als belooning voor al de moorden door hem voor God eu godsdienst bedreven. Indien er menschen zijn, die geen verschil mogen maken tusschen leugen en waarheid zijn het wol de dompers op straf van dood zonde moeten zij gelooven aan tooverij, aan nooit gebeurde wonderen, aan de de onfeilbaar heid van den paus, in een woord ze moeten handtastelijke leugens voor waarheid houden. kwestien welke rechtstreeks of zelfs onrechtstreeks in betrekking staan met de verklaringen van het manifest-pro gramma. We keurden den misslag af begaan door 7 liberalen, die door hunne stem ming (de stemming der soldatenlichting of contingent) het slechtste klerikaal ministerie redde, dat ooit Belgie on- teerd heeft, en zulks niet gebeurd zou ziju hadde de liberale linkerzijde in eene Algemeene Vergadering do kwestie on derzocht. Sedert bewezen de feiten dat we ge lijk hadden. In het Senaat heeft de libe rale linkerzijde als een man tegen het contingent gestemd. De lapzalfministers werden toch gered omdat een vijftal se- nateurs af wezig waren. Daaraan is 'tnog eens te zien dat eens ons geluk voor zulke ministers meer waard is dan een pond verstand. Goed zoo De gevolgen der liberale eenheid zullen verder nog wel klaarder blijken. Ik waarborg de genezing in twee dagen van verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door het gebruik van Siroop De Pratere opgemaakt met teer en Tolubalsem. Het is het krachtigste het snelste, het zekerste en aangenaamste Borstgeueesmiddel. Het is een wonderbaar en onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht, vraagt eu eisebt altijd de echte Siroop De Pra tere. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling kost 10 centiemen daags. In alle apotheken en in het Algemeen depót A. Depratere, Oostende. Indien gij eksteroogen aan de voeten fcebt die uveel doen lijden, gebruikt de Balsem van D' Noël welke ze in twee dagen zal doen Verdwijnen 1 fr. de doos. De roode schrij velaars (socios en dom pers) hebben stokken in de maag, ze kunnen, och arme, niet meer slapen sinds de eenheid der liberale linkerzijde van Kamers en Senaat eene werkelijk heid is geworden, en natuurlijk beves tigen zij in koor, dat die eenheid geene gevolgen zal hebben. We toonden reeds aan, dat het minis terie van den kouseband reeds in duigen hadde gelegen, ware de liberale groep veertien dagen vroeger gevormd ge weest. In de algemeene vergaderingen der liberale linkerzijde zullen de verschil lende punten worden besproken en de invloed dier vergaderingen zal zich wel doen voelen bij het te berde komen van De paus wil koning zijn. Hij, de stathouder van Christus, die geen steen had om het hoofd te laten op rusten, wil op zijn hoofd niet al leen de tiare zetten maar ook de koningskroon. Die zucht naar 't koningschap, is geen drift voor 't welzijn v;in 't volk, maar eene opwel ling van hoogmoed. Koning worden is het eenige doel, een doel dat nooit meer zal be reikt worden. Moest het volk der gewezen pauselijke Staten de herstelling vragen van het Paus-koningdom we zouden wenschen, dat hun verlangen verwezenlijkt worde. Maar dat is niet zoo. Iu alle landeo waar twee of meer regeerings- vormeuop elkander volgden, heeft de verlaten vorm nog altijd aanhangers; zie in Spanje er zetelen in de Kamers Carlisten en ltepublie- keiuen, zie in Frankrijk er zijn KoningsgeziD- den en Bonapartisten, in Italië zijn er wel eenige republiekeinen iu de Kamers, maar pausgezinden of aanhangers van het stamhuis van Napels, geene. Italië is één en wil éSn blijven. Zeker heerscht daar de krisis erger dan in Belgie (min erg nochtans dan te Aalst) doch in de Pauselijke Staten was het vóór 1869 ouder 't kouingdom van den paus allerellendigst gesteld. Dat deel van Italië was de klassieke grond van 't pau perism en de baudieterij Hier voor mij ligt De Katholiek, een maandschrift uitgegeven te Amsterdam, jaar gangen 1865 en 66. Daarin staan talrijke brie ven door Zwaven naar hun te huis, geschreven en waarin de ellende en de bandistorij in 's pauzen Staten treffend worden afgeschil derd. En toen de pauselijke Staten werden inge lijfd bij Italië, hoevele zijner onderdanen na men de wapens op om ter hulp te snellen van dien geliefden vorst Telt eens op uwe viage- reu Denderbode. De paus klaagt. Dat is te begrijpen, 't historieken van zijn gevangenschap, van het rot strooi waarop hij slapen moet enz. brengt hem jaarlijks eenige miljoenen op waarmee hij ordentelijk leven kan en nog overschot heeft om met het geld der snullen op de beurs te spekuleeren. Geen vorst ter wereld bewoont een paleis als de paus. Het Vatikaan met het park is grooter in oppervlakte dan geheel het grondgebied van Aalst, het paleis telt meer dau duizend prachtige zalen en kamers, waarin voor mil joenen schatten in juweelen, beelden en schil- derijen zijn opgestapeld, overal is het marmer goud, zijde, fluweel en edelgesteenten. Het Vatikaan is een "'rije grond, de paus heeft ziju eigen lijfwacht, zijn eigen bestuur, en hij is zoo vrij als gij of ik te blijven of te vertrekken als 't htm lust. Dat hij daarvan gebruik make en van zijn prestige als hoof l der Kerk en plaatsvervanger van God, om de uitmoording der Chistene Armenianen te beletten, om de oorlogen tus schen beschaafde volkeren te verhinderen, wat hij tot nu toe niet heeft gedaan noch heeft po gen te doen, daar zal niemand op vitten. Maar koning worden Neen, man, die tijd is lang voorbij. Het volk wil niet, want indien het wilde hij zou het zijn. Vox populi, vox Deï, het volk wil niet, God ook niet. LET OP. Er is maar een middel om u te genezen van jicht of rhumatism. Het is gebruik te maken van den Elixir Vincent. Het publiek kan hem verkrijgen in alle apotheken van het land en den vreemde aan den prijs van 3 fr. de flesch. Elke flesch weigeren welke den naam I niet draagt van M. Vincent, apotheker Grens- I straat, 33, te Brussel. Dépót te Aalst, Apotheek Callebaut... Van Slimbroek is redakteur geworden vaa het sociaal voddeken Rechten Vrijheid, Vaa Slimbroek zal niet lang leven, hij is te slirti,, veel te slim. De machienen hebben de vrouwen in de mij nen en fabrieken gehaald, zegt de leepjrik, én Hzal voorzeker de liberale partij met zijn die ze er zal uithalen. Er moest dus voor Van Slimbroek maar eeu middel zijn om de vrouwen uit de mijnen te halen en fabrieken, waaruit zij de mauneu ver dringen en dat middel is de machienen te ver nietigen. Als de liberalen het verplichtend onderwna willen om de uitbuiting der kindoren te belet ten en de regeling van den vrouwenarbei 1 aan prijzen en betrachten, die met de kinderen de mannen de verderfelijkste medediuging doen, ia dat natuurlijk voor de roodhaa ïtjes en inzonderheid voor van Slimbroeksken nie voldoende. Hij en zijne meeloopers zullen de vrouwen halen uit mijnen en fabriekeu en ze het stem recht geven. Als de vrouw het stemrecht zal hebben, en voor rechten en plichten de evenknie ge worden zijn van de mannen, als de vrouw ie kiuderen zal laten schreien, den pot zat la ten aanbranden, om naar manifestaties te gaan meetingeu bij te wonen en politiek te maken, zal de wereld en de werkmau voorgoed geluk kig zijn. Of het stemrecht der vronwen de liberalen of socialisten voordeel zou aanbrengen hebben wi l niet onderzocht, wij regelen ouze houding niet naar het voordeel dat onze partij uit deze of gene hervorming trekken zal, gelijk de socia listen bet doen. We zeggen nog de plaats der vrouwen ie noch inde mijnen, noch in de fabrieken, noch in de politiek, daar zullen ze weinig leereu, dat met hunne vrouwelijke zending strookt. We willen dat door opvoeding, onderwijs ec familieleven de vrouw opgroeien kunne om eene degelijke huismoeder te worden, die taak is zoo moeilijk en gewichtig dat de vrouw er door de politiek niet moet van afgewend worden. Dat van Slimbroek het anders meene ver wondert ons niet, 'k heb in 't rood lokaal eens eenen poll en aan de stemming namen deel, niet alleen eenige vrouweu, maar ook kinderen van li en 12 jaar. Van Slimbroek moet dus zijne leus veran deren en zeggen. De vrouw eu het kiud de ge lijken vau den man. biedt kosteloos aan, aan allen die aangc daan zijn van eene huidziekte haarwormen, cezémans, puistjes, huiduitslag, chroni^he bronchiten, borst- en maagziekten rhuma tism en breuken, een onfaalbaar middel te doen kennen om zich spoedig te genezen, zoo als hij zelf volkomen genezen is geweest m alle mogelijke geneesmiddels vruchteloos te hebben doorstaan en beproefd. Dit aanh waarvan men het menschlievend doel zal aan zien is het gevolg eener belofte. Per brief of postkaart schrijven aan >X» Vincent, place Victor Hugo, te Grenobi- die kosteloos en vrachtvrij per post zal ant woorden en de gevraagde inlichtingen zal zenden. 'k Ban zoo kwaad op den uitgever van Den- dergalm, dat ik hem, verduiveld, ik weet niet wat zou doen. Voor acht dagen kon mijn ver slag niet worden ingelascht bij gebrek aa; plaats, nu zend hij mij het opstel terug t it verzoek het te kortvleugelen. Als dat nog eens gebeurt vraag ik mijn geld, en 'k zeg mijt» veertien dagen op. Verkorten, wat kan ik verkorten aan eet verslag over de opvoering van het drama lf- Orgeldraaier en het blijspel Den trein te ia Ik had beloofd het stuk de Orgeldraaier te bi. spreken in het dubbel opzicht van inhoud jö opvoering. Is dat mogelijk in een kort verslag en wat zal ik dan nog over het blijspel zeggen r Och dat verveelt me I Kort zijn dus Feest 23 december 1900 prachtig. Veel voik, groot succes. Orgeldraaier puik. Actricen ea acteurs goed, allen deden bun best, Trein laat, kolossale bijval, een schaterlach vaa be gin tot einde. Is't nu kort genoeg, heer Uitgever? Ver» schooning damen en heereu vau het tooneei verschooning heer schrijver van de Orgeldraai er, ik moest kort zijn. Tist Vapbu*. Zondag laatst was 't feest voor 't Willem fonds. De afdeeling Aalst vierde haar 25 ja* r jubelfeest. Het concert-voordracht had plain* op de ruime bovenzaal van De Gras Egmont en werd bijgewoond door een udg; zen publiek. Mejuffer De Caesemaeker en de heer ger van de Toonesl-en Letterkundige Mar schappij Must-Roest van Gfcnt eu de hee? Pi Michiels onzer «tad verleenden buDnem? - werkiug aan dit feest alsook de SyinpL.' Door Eendracht groot. De heer Paul Michiels zong het volk'/brij s Het Klooster. Mejuffer De Caesemaeke>- hei een lief frisch stemmetje en elke silbe is dus do delijk verstaanbaar, ze werd uilbundig toege juicht en gebisseerd, de lieve zangster >ai i zeker het grootste succes behaald va avondstond.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1901 | | pagina 2