"burgerlijke stand. Altijd gelijk. Lapzalf. Hoest niet meer. Sla Sol t Was te peizen. Hoed oni weten. Onze Armen. Liberale Eenheid. Eerlijkheid. Uit mijn Celle-Ieven. Verdaagd. Zondagrust. Maar het lokaal der Liberale Wtrk- liedeo blijft een Aalstelsch liberaal lo kaal, De Graaf van Egmont blijft een liberaal lokaal en liet geld om dio op te bouwen en te koopen hebben wij niet moeten zoeken te Gent of te Brus sel en de werklinden moeten ook den intrest van het kapitaal er niet van be talen. Toen er spraak was het liberaal lokaal de Graaf van Egmont te wrkoopeu was in min dan een uur tijd de noodige som door de liberalen van Aalst bijeen ge bracht. 0 Wat ons blad betreft het is het eigen dom van onzen uitgever, een Aalstersche jongen, het wordt opgesteld uitsluite- Iijk door Aalstenaars en 't zal lang du ren eer hot zoo nabij zijn val zal zijn als het socialistisch doodgeboren wan schepseltje nu reeds is. R. Dabi. Indien gij ekêteroogen aan de voeten kebt dia uresl doen lijden,gebruikt de BaLem tau D)Noël welke 2e in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de doos. De klerikalen hebben altijd gelijk. Men ma- het draaien en keeren zooals men wil bet laatste woord blijft aan hen. henmffs ®en Gboraai in zijn huisgezin zwaar SS a0t'R een vrijzinnige vele tegenspoe den te doorworstelen de klerikalen zeggen het is God, die hem straft. Als een kwezelaar plotseling sterft, of als ofUftfflrp« zedel>redlker wordt veroordeeld f *h8 eeae ke^k iD®tort op de hoofden der ge- loovigen dan fluisteren zij God bezoekt zifue bcatö Friöndcü hefc ©6rst» Wat jegens deeenen een bewijs is van Gods gramschap eD toorn, is jegens de andere eene i« h i nS ?fl? ei" onder8cheiding en zoo is het allemaal goed water gebeurt. Wat God doet 13 wel gedaan. UÜU die nnhi3t0rieken van den bultenaar, die na tseimoen, den pastoor gins bezooxen en hem zegde heer pastoor gifheKe- predikt al wat God doet is wel gedaan al wat Hij maakt 13 wel gemaakt. Welnu heer pastoor, beziet mij en zeg oens of ik met dien bochel op den rug ook wel gemaakt ben, of- ben ik misschien geen schepsel Gods wDhnPa8t°°r be2ieli deH bultenaar van onder tot boven en antwoordt dan zeer bedaard Wel vriend, me dunkt, dat gij voor een bul tenaar zeor wei gemaakt zijt. En zoo hebben de filosofen van Benderbode ook altijd gelijk. Als we doen uitschijnen hoe dom het is aan de onfeilbaarheid 'vau een mensch te gelooven, als we bewijzen dat die onfeilbaarheid meer dan bods heeft, gestruikeld verklaren zij eenvoudig weg, dat wij niet weten wat onfeilbaarheid beteekent. Een paus schaft bet orde der jesuieten af als strijdig met de belangen vau den godsdienst en andere paus vernietigt do bulla van zijn voorganger. Is dat geeue godsdienstige kwes Roodhaan en Blauwaert zijn a ia't redeka velen over politiek, bij 't drinken van een glas bier. Boodhaan. Er is maar een middel om de werklieden te redden, het is aide nijverhedeu over te nemen door den slaat. Blauwaert. .Ja 'k boor al, gij hebt bet znag- 3ken gelezen van uw bladje en ,veet dus ook dat alle andere middelen maar lapzalf zijn op een bouten been. Boodhaan. Ja, dat stond er in, en ik voeg er bij, dat al die middelen maar dienen om ons zoo lang mogelijk van ons doel verwijderd te houden. En allo socialisten zijn het met mij daarover eens. Blauwaert. Dus bet verplicht onderwijs Boodhaan. Lapzalf, jongen 1 Blauwaert. De regeling of afschaffing van den vrouwenarbeid, do rege.ing van den kin derarbeid, de.. Boodhaan. Lapzalf, zeg ik, anders niet. Blauwaert. Het toekennen van een pensioen, do verantwoordelijkheid van den pitroon, de herinrichting der weldadigheid. Boodhaan. (Zich opwindend) Ja, ja, alle mial lap/.alt' van u.ve fameuze liberalen. BlauwaertDe wet op de belastingen van Hector Denis, de onderlinge bijstanden van de werklieden, de coöperatieven van de socia'is- ten, Wat is dat dan Boodhaan. Hein Blauwaert. Eu de aankoop uwer kostelijke lokalen, waaraan ge miljoenen besteedt als ze toch spoedig door den Staat moeten overgeno men worden, is dat geen geld wegsmijten, is dat geen lapzalf Boodhaan. (Verbluft) Wat blieft Blauwaert. En al uwe hoofdmannen zijn dus charlatans, die al die lapzalf gebruiken om de werklieden te beletten hun doel te be reiken, anders zouden zij bet opperste redmid dol toch in de kamers voorstellen... Boodhaan. baluut 1 (hij loopt weg in eenen draf naar den Dam waar het fabriek staat der charlatans van de roode Hollo way's lapzalf die alle kwalen geneest). door ons aangeduid. We zullen ons ou- derzoek voortzetten en dan ten gepasten tijde de lijst afkondigen van de para sieten benevens de lijst der verstoote- lingen. Misschien zal dat heipon, en zoo het niet baat zullen we verder zieu. Ik waarborg de genezing in twee dagen van verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door het gebruik van Siroop De Pratera opgemaakt met teer en Tolnbalsem. Het is het krachtigste het snelste, het zekerste en aangenaamste BorstgeneesmiddelHet is een wonderbaar en onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht, vraagt en eischt altijd de echte Siroop De Pra- tere. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling kost 10 centiemen daags. In alle apotheken en in het Algemeen depót A. Depratere, Oostende. Doe wat ge wilt zeggen de collcctivisten de nacht omringt den werkman, uw licht mag zoo helder schijnen als 't maar kan, de nach t zal de uac.it blijven tot dat de zou van het collectivism zal schijnen en den nacht ver- diijvun. Toen Josna aau't hoofd der Israëlieten zij ne vijanden bestreed, zag hij met droefheid, de zon naar 't Westen nijgen, en bes< fte dat de nacht zou komen eer do laatste vijand zou nedei'geveld zijn, daarom hief' hij het zwaard op en riep tot de zon STA SOL I! sta stil zonne, en do zon bleef stil staan tot de over winning volledig was. Collectivism en klerikalism hebben dezelfde macht; ze gelooven beiden dat de zon geheel den nacht kan schijnen voor het meuschdom en er maar een woord noodig is om dat mira kel te doen gebeuren. Ben derbode zegt het, de werklieden moeten kiezen tusschen 't fanatism der katholieken of der socialisten. Da werklieden zullen beter doen mirakeldoe ners en charlatans to mistrouwen en de wer kelijkheid iu acht te nemen. De Jonge Wacht, der Christene Volkspartij van Brussel, de stemming van Volksvertegen woordiger De Backer over het coutigent en da dotatie van den graaf van Vlaanderen beoor- deelende keurt deze outhoudingeu af. De voorgaande houding van De Backer na gaande, aanziet zij voornoemden volksverte genwoordiger niet meer als vertegenwoordiger der Christene Volkspartij. Zij aanziet hem slechts als een verrader, die de bijzonder ste princiepen der democratie onder de voeten treedt. Namens het bestuur der Jonge Wacht. Be Schrijver X X. Bovenstaande werd door al de bladen me- dege leeld. Ons verwondert het geónziïis, wie De Backer kende en zijn toestand zei sedert mng zoo zal het gebeuren. Mijnheer. Zend mij bid ik u, m«t keerende post lü doozeu Walthery pastillen tegen den hoest en de keelpijn, 't Is telgeen wij het beste en het gemakkelijkste vinden om de ver- koude leerlingen te reuezen. Deovu'ste der Voorzinnigheid, te Lyon. Te bekomen bij de Apothekers Caliebaut, De Valkeneer, De Waele, Ghysselinckx ea overal. tie uaJB°eSt ,de,Paus een bulla afkoudigon tegen de denaokraten, tegen priester Daeus, tegen priester Fonteyne enz. zou Benderbode dan ook zeggen dat de onfeilbaarheid hior niet te pas komt en zij vrij zijn zich aan de beslis sing vau den paus te onderwerpen of niet «e- lyk de jesuieten, wier gedrag daarom werd goedgekeurd dooreen andere paus Als twee pauzen van meening hebben ver schild over punten die den godsdienst aanbe langen, Jan kom» do onfeilbaarheid er met bij te pas, die bestaat maar voor de andere punten, en die zijn in klein getal. Eu zoo, hebheu da dompers altijd gelijk. PAX. Toen de werkstaking op den Tragel uitbrak gingen de socialisten rond om de werkeloozen ter hulp te komen. Ze vroegen aan werkmau en bur»er en refPj- Vïln, *edereoII> ze dankten de liefdadige Aalstenaars voor de milde gitten geschonken, om in nood zijnde werklieden te helpen. Toen de werkstaking eindigde bleef er nog ee.ie som over van 724 franken Nu vernemen wij, dat die som gediend heeit om eene socialistische vakvereoui- giug te stichten. Zulks is goed om weten. Het geld ronugehaald voor een bepaald doel werd gebruikt voor een ander doel' zonder dat men zich om de inzichten der gevers bekommerde. Dia handelwijze is op zijn minst ge nomen zeer onregelmatig, eu is niet van aard om veel vertrouwen te doen stel len in degenen dio aldus tewerk gingen. Op die manier is 't niet moeilijk pro paganda te maken, kringen te stichten en lokalen te koopen. In elke gemeente bestaat een armbu reel, do goederen van dat armbureel zijn de eigendom van al de noodlijden den der gemeente, het inkomen van die eigendommen moet integraal be steed worden aan het ter hulp komen der behoeftigsten. Het is de plicht der armbestuurders de goederen der ongelukkigeu wel te beheeren en het inkomen ervan te doen aangroeien om de noodlijdenden zoo veel mogelijk het leven minder hard, het bestaan minder bitter te maken. Het is den plicht dier bestuurders onder stand te verleeuen aan degenen die zulks het meest noodig hebben aan degenen die het hardst door den rampspoed wer den getroffen. Wordt dat in Aalst gedaan Neen duizendmaal neen Wij weten dat be hoeft igen, brave menschen die door ziekten en sterfgevallen tot ellende wer den gebracht, niets bekomen en niets bekomen kunnen, hoe goed hunnen toestand ook door de armmeesters ge kend zij, we weten dat hongerige ou ders welke die hulp kwamen afsmeeken voor hunne uitgemergelde kindereu brutaal werden behandeld, we weten dat er aan de armen rot brood werd gegeven. Maar wij weten ook, dat er rijke ar men zijn, armen die den menheer en de madam uithangen, armen die het beter hebben dan welstellende burgers, armen die met den sleep aan den rok en de pluim op den hoed, u hoovaardig voor- bijstappen, armen die te huis goeden sier maken en hun ontvangstsalon heb ben. Er. die komen ook wekelijks om onderstand... of liever doen hem ont vangen, 0111 zich niet te moeten toonen tusschea, hetgeeu ze noemen den ge- meenen hoop om zich niet to moeten vernederen. Zulke schreeuwende misbruiken zou den niet bestaan indien er onpartijdig toezicht ware, uitgeoefend door mannen van verschillende gezindheden. Nu zijn <!o katholieken alleen meester, en men moet niet vrageu ten wiens bate de misbruiken gebeuren, soms tegen den wil van de katholieken, die met verbor gen ongenoegen zulke tooneelen bijwo nen. Daar moet een einde aan komenEen groot deel der middelen van het wel dadigheidsbureel komt niet ten goede aan de eigelijke behoeftigen en dat is eene oprechte Bchando voor de stad Aalst. Wij kennen familieu welke in de om standigheden verkeeren daar zooeven In een rood broodpapierken te Gent gedrukt bralt een kwibusken over de eenheid der li berale linkerzijde u Wij zullen wachten en toezien eu onze lezers op de hoogte houden. Als de lezers van het broodscbrijverspspier- ken van die hoogte zullen vallen, is er geen nood dat ze builen zulleu hebben. De liberalen van t Senaat redden weer het ministerie, zegt het ventje, vijf liberale sena- teurs namen gr-en deel aan de stemming. Hij vergeet zijne lezers de namen der afwezige se- natiuis bekend te maken, waaronder ook so cialisten waren. Het kwispedoorken zal vergeten hebben het kort verslag of eenig ernstig blad te raadplegen, och heere. En zou worden de snullen, die ach- tei de roode charlatans loopeu bij den neus gepakt en in de diepte (niet op de hoogte, kwis pedoor, gehouden. Het blad van den eerlijken handel, door het Belgisch gerecht met den naam van oneer der hedendaagsche drukpers bestempeld, durft vau eerlijkheid spreken, dat klinkt in die vod, gelijk in den mond van een tandentrekker die zeggen zou ik ben eerlijk, ge ziet dat ik u op treffelijke manier bedrieg 1 Iu verscheidene hoofdartikels hebben we vroeger onze meening in zake van onderwijs uiteengezet, wij hebben doen zien dat 't onder wijs van den staat onder het toezicht moet staan van den staat, dat het dwaas is scholen en schoolmeesters te betalen ais men het recht niet heeft te weten welk onderwijs in do scho len door de leeraars wordt gegeven. Omdat we nu in een beknopt artikel over het manifest-program der liberale linkerzijde niet hebben geschresen, dat wij het wereldlijk onderwijs verkiezen boven het onderwijs van opvoeders als pastoor Van Impe en andere priesters, vau broeder Morien en andere broe ders wier onderwijs aau het toezicht van den Staat ontsnapte, noemt het blad vau den eerlijken handel ons oneerlijk. We zullen tegen al wie wil den leerplicht, en het wereldlijk onderwijs van den staat verde digen maar willen toch iedereen vrij laten zijne kinderen toe to vertrouwen aan de zorgen van onderwijzers die hun op 'oediugsstelsel op zijn Gyzegemsch toe te passen. Te weten of buiten Benderbode veel men schen gevonden worden die daar liefhebbers van zijn. Maar Benderbode, ziet ge is eerlijk, ook op zijne manier. Ik hang aan 't raam van mijne cel. ik wil na r buiten, 'k wil naar buiten, ik wil wat liefde, och wat liefdewei, ik wil een blik, ik wil een kus daarbuiteu bij zonnelach en hemelblauw bij vogelzang en boekgefluister bij avondrood en morgendauw bij maneglans en sterrenluister ik wil naar buiten 'k wil naar buiten, ik wil een blik, ik wil een kus daarbuiten. Och zwijg toch, mijn ellendig hart, zwijg toch Mijn liefde is dood Mijn liefde is dood 1 Weet ge 't dan niet. Weet ge 't dan nog Wat voor een mislijk lijk ze u bood. Ik had me in een heerlijk kind verheugd en vond een ruwe hartelooze meid en zonder God en zonder liefde en deugd, vol haat en vuur en toorn'ge nijd. Mijn liefde is dood 1 Mijn liefde is dood 1 Wat voor een misslijk lijk ze u bood 1 Nu ben ik zacht, wel treurig soms, toch zacht 't is hier wel wijs, zoo wijs, toch eens wel een, wel eenig, naar en donker in den nacht. Een simpel meisje zei mij en haar baud en arm, die wuifden bevend mee: Had ik dien varensman dien schoonen varens- ik ging met hem ter golv'ge kolk'ge zee [man vol vlam eu kracht stond zij voor mij het oog in hooger lichten op mij neer.... En hier onnoozelaar als zij mij noemt Hier trilde't weer, hier trilde't weer Mijn kind, mijn kind waarom verliet gij mij Waarom verliet ik u in mijnen nood De liefde is 'c diepst geluk het volst geluk 'k ben zacht nu in mijn celle, wel wat dood, 'k ben innig... dof... Gelukkig Neen. P. Oh had men geweten O, ja 1 had men vroeger geweten en had men sedert lang ga- luisterdnaar den raad van talrijke personen, die van de jicht en het rhumatisine genezen werden door eenige flesschen Elixir Vineent hoeveel nachten van lijden en pijnelijke dagen, in den zetel gezeten, zou men zich uitgespaard hebben. Doet gelijk ik, zegde gisteren een negen tigjarige.. zijt matig, eerbiedigt de gezond heidsleer, vermijdt, de buitensporigheden en zorgt vooral van tijd tot tijd eens te purgeeren m t de anti-slijmachtige Walthéry-Pil. Alzop zijt ge zeker oud te worden en gezond t"b blijven. Te bekomen bij de Apothekers Caliebaut De Valckeneer, De Waele, Gbysselinckx eu, overal. Het verslag over do feesten der Oude Garde kunnen wij, bij gebrek aan pkaC3 ia dit num mer niet mededeeleu, andere bijdragen moeten wij wuselijks om die reden verdagen. Van 's middags tot 's middernacht. Heden zondag 20 Januari 1901, dienst doende apotheker M. MEGANCK, Leo- poldstraat. Vau den 11 tot den 18 Januari 1901. GEBOORTE^ Mannelijk 14 0„ Vrouwelijk 9 HUWELIJKEN. T. Meersman Voerman met M. Boon, dienstm. F. Van Vaerenbergh tw. met A. Luycx br. C. Van De Meersscbe tw. met C. Poriau tw. F. Nieuwlandt gazw. met M. Spaens zb. F. De Moor kleerm. met M. De Boeck br. A. Van Ilecke tw. met M. Mer- gan zb. OVERLIJDENS. I{. Van Dorpe wed. De lioover 61 j. Lange- str. M. Bcnnewyn wed. Van Kerckhove winkel. 72 j. Brusselstr. M. De Wachter vr. Buyl zb. 37 Oude DeDdermoodschestw. C. Van Cauter zb. 90 j. Scherrestr. P. Wey- meis wr. Van Koniucksloo zb. 84 j. Brusselstr. 7 kiuderen onder de 7 jaren. De Notaris DE PAUW, te Aalst, zal opea- baailijk verkoopeu Een liUIB te Aalst, Molenstraat N° 69, zijnde eene herborgIn Baardegem bewoond bij d'heer Xaveer Bobbreohl, aan fr. 360,00 's jaars. Slechts ingesteld jr. 4500,00. Instel Maandag 14 r ,nrt. Verblijf Maandag 21 Januarl 1901 Om 3 ure namiddag in de te verkoopen hsr- btrg In Baardegem voormeld.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1901 | | pagina 2