"burgerlijke stand.
Altijd gelijk.
Lapzalf.
Hoest niet meer.
Sla Sol
t Was te peizen.
Hoed oni weten.
Onze Armen.
Liberale Eenheid.
Eerlijkheid.
Uit mijn Celle-Ieven.
Verdaagd.
Zondagrust.
Maar het lokaal der Liberale Wtrk-
liedeo blijft een Aalstelsch liberaal lo
kaal, De Graaf van Egmont blijft een
liberaal lokaal en liet geld om dio op
te bouwen en te koopen hebben wij
niet moeten zoeken te Gent of te Brus
sel en de werklinden moeten ook den
intrest van het kapitaal er niet van be
talen.
Toen er spraak was het liberaal lokaal
de Graaf van Egmont te wrkoopeu was
in min dan een uur tijd de noodige som
door de liberalen van Aalst bijeen ge
bracht. 0
Wat ons blad betreft het is het eigen
dom van onzen uitgever, een Aalstersche
jongen, het wordt opgesteld uitsluite-
Iijk door Aalstenaars en 't zal lang du
ren eer hot zoo nabij zijn val zal zijn
als het socialistisch doodgeboren wan
schepseltje nu reeds is.
R. Dabi.
Indien gij ekêteroogen aan de voeten
kebt dia uresl doen lijden,gebruikt de BaLem
tau D)Noël welke 2e in twee dagen zal doen
verdwijnen 1 fr. de doos.
De klerikalen hebben altijd gelijk. Men ma-
het draaien en keeren zooals men wil bet
laatste woord blijft aan hen.
henmffs ®en Gboraai in zijn huisgezin zwaar
SS a0t'R een vrijzinnige vele tegenspoe
den te doorworstelen de klerikalen zeggen het
is God, die hem straft.
Als een kwezelaar plotseling sterft, of als
ofUftfflrp« zedel>redlker wordt veroordeeld
f *h8 eeae ke^k iD®tort op de hoofden der ge-
loovigen dan fluisteren zij God bezoekt zifue
bcatö Friöndcü hefc ©6rst»
Wat jegens deeenen een bewijs is van Gods
gramschap eD toorn, is jegens de andere eene
i« h i nS ?fl? ei" onder8cheiding en zoo
is het allemaal goed water gebeurt. Wat God
doet 13 wel gedaan. UÜU
die nnhi3t0rieken van den bultenaar,
die na tseimoen, den pastoor gins bezooxen
en hem zegde heer pastoor gifheKe-
predikt al wat God doet is wel gedaan al
wat Hij maakt 13 wel gemaakt. Welnu heer
pastoor, beziet mij en zeg oens of ik met dien
bochel op den rug ook wel gemaakt ben, of-
ben ik misschien geen schepsel Gods
wDhnPa8t°°r be2ieli deH bultenaar van onder
tot boven en antwoordt dan zeer bedaard
Wel vriend, me dunkt, dat gij voor een bul
tenaar zeor wei gemaakt zijt.
En zoo hebben de filosofen van Benderbode
ook altijd gelijk. Als we doen uitschijnen hoe
dom het is aan de onfeilbaarheid 'vau een
mensch te gelooven, als we bewijzen dat die
onfeilbaarheid meer dan bods heeft, gestruikeld
verklaren zij eenvoudig weg, dat wij niet
weten wat onfeilbaarheid beteekent.
Een paus schaft bet orde der jesuieten af als
strijdig met de belangen vau den godsdienst
en andere paus vernietigt do bulla van zijn
voorganger. Is dat geeue godsdienstige kwes
Roodhaan en Blauwaert zijn a ia't redeka
velen over politiek, bij 't drinken van een glas
bier.
Boodhaan. Er is maar een middel om de
werklieden te redden, het is aide nijverhedeu
over te nemen door den slaat.
Blauwaert. .Ja 'k boor al, gij hebt bet znag-
3ken gelezen van uw bladje en ,veet dus ook
dat alle andere middelen maar lapzalf zijn op
een bouten been.
Boodhaan. Ja, dat stond er in, en ik voeg er
bij, dat al die middelen maar dienen om ons
zoo lang mogelijk van ons doel verwijderd te
houden. En allo socialisten zijn het met mij
daarover eens.
Blauwaert. Dus bet verplicht onderwijs
Boodhaan. Lapzalf, jongen 1
Blauwaert. De regeling of afschaffing van
den vrouwenarbeid, do rege.ing van den kin
derarbeid, de..
Boodhaan. Lapzalf, zeg ik, anders niet.
Blauwaert. Het toekennen van een pensioen,
do verantwoordelijkheid van den pitroon, de
herinrichting der weldadigheid.
Boodhaan. (Zich opwindend) Ja, ja, alle
mial lap/.alt' van u.ve fameuze liberalen.
BlauwaertDe wet op de belastingen van
Hector Denis, de onderlinge bijstanden van de
werklieden, de coöperatieven van de socia'is-
ten, Wat is dat dan
Boodhaan. Hein
Blauwaert. Eu de aankoop uwer kostelijke
lokalen, waaraan ge miljoenen besteedt als ze
toch spoedig door den Staat moeten overgeno
men worden, is dat geen geld wegsmijten, is
dat geen lapzalf
Boodhaan. (Verbluft) Wat blieft
Blauwaert. En al uwe hoofdmannen zijn
dus charlatans, die al die lapzalf gebruiken
om de werklieden te beletten hun doel te be
reiken, anders zouden zij bet opperste redmid
dol toch in de kamers voorstellen...
Boodhaan. baluut 1 (hij loopt weg in eenen
draf naar den Dam waar het fabriek staat der
charlatans van de roode Hollo way's lapzalf die
alle kwalen geneest).
door ons aangeduid. We zullen ons ou-
derzoek voortzetten en dan ten gepasten
tijde de lijst afkondigen van de para
sieten benevens de lijst der verstoote-
lingen. Misschien zal dat heipon, en zoo
het niet baat zullen we verder zieu.
Ik waarborg de genezing in twee dagen van
verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door
het gebruik van Siroop De Pratera opgemaakt
met teer en Tolnbalsem. Het is het krachtigste
het snelste, het zekerste en aangenaamste
BorstgeneesmiddelHet is een wonderbaar en
onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht,
vraagt en eischt altijd de echte Siroop De Pra-
tere. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling
kost 10 centiemen daags. In alle apotheken en
in het Algemeen depót A. Depratere, Oostende.
Doe wat ge wilt zeggen de collcctivisten de
nacht omringt den werkman, uw licht mag
zoo helder schijnen als 't maar kan, de nach t
zal de uac.it blijven tot dat de zou van het
collectivism zal schijnen en den nacht ver-
diijvun.
Toen Josna aau't hoofd der Israëlieten zij
ne vijanden bestreed, zag hij met droefheid, de
zon naar 't Westen nijgen, en bes< fte dat de
nacht zou komen eer do laatste vijand zou
nedei'geveld zijn, daarom hief' hij het zwaard
op en riep tot de zon STA SOL I! sta stil
zonne, en do zon bleef stil staan tot de over
winning volledig was.
Collectivism en klerikalism hebben dezelfde
macht; ze gelooven beiden dat de zon geheel
den nacht kan schijnen voor het meuschdom
en er maar een woord noodig is om dat mira
kel te doen gebeuren.
Ben derbode zegt het, de werklieden moeten
kiezen tusschen 't fanatism der katholieken
of der socialisten.
Da werklieden zullen beter doen mirakeldoe
ners en charlatans to mistrouwen en de wer
kelijkheid iu acht te nemen.
De Jonge Wacht, der Christene Volkspartij
van Brussel, de stemming van Volksvertegen
woordiger De Backer over het coutigent en da
dotatie van den graaf van Vlaanderen beoor-
deelende keurt deze outhoudingeu af.
De voorgaande houding van De Backer na
gaande, aanziet zij voornoemden volksverte
genwoordiger niet meer als vertegenwoordiger
der Christene Volkspartij. Zij aanziet hem
slechts als een verrader, die de bijzonder
ste princiepen der democratie onder
de voeten treedt.
Namens het bestuur der Jonge Wacht.
Be Schrijver
X X.
Bovenstaande werd door al de bladen me-
dege leeld. Ons verwondert het geónziïis, wie
De Backer kende en zijn toestand zei sedert
mng zoo zal het gebeuren.
Mijnheer. Zend mij bid ik u, m«t keerende
post lü doozeu Walthery pastillen tegen den
hoest en de keelpijn, 't Is telgeen wij het
beste en het gemakkelijkste vinden om de ver-
koude leerlingen te reuezen.
Deovu'ste der Voorzinnigheid, te Lyon.
Te bekomen bij de Apothekers Caliebaut,
De Valkeneer, De Waele, Ghysselinckx ea
overal.
tie
uaJB°eSt ,de,Paus een bulla afkoudigon tegen
de denaokraten, tegen priester Daeus, tegen
priester Fonteyne enz. zou Benderbode dan
ook zeggen dat de onfeilbaarheid hior niet te
pas komt en zij vrij zijn zich aan de beslis
sing vau den paus te onderwerpen of niet «e-
lyk de jesuieten, wier gedrag daarom werd
goedgekeurd dooreen andere paus
Als twee pauzen van meening hebben ver
schild over punten die den godsdienst aanbe
langen, Jan kom» do onfeilbaarheid er met
bij te pas, die bestaat maar voor de andere
punten, en die zijn in klein getal.
Eu zoo, hebheu da dompers altijd gelijk.
PAX.
Toen de werkstaking op den Tragel
uitbrak gingen de socialisten rond om
de werkeloozen ter hulp te komen. Ze
vroegen aan werkmau en bur»er en
refPj- Vïln, *edereoII> ze dankten de
liefdadige Aalstenaars voor de milde
gitten geschonken, om in nood zijnde
werklieden te helpen.
Toen de werkstaking eindigde bleef
er nog ee.ie som over van 724 franken
Nu vernemen wij, dat die som gediend
heeit om eene socialistische vakvereoui-
giug te stichten.
Zulks is goed om weten. Het geld
ronugehaald voor een bepaald doel
werd gebruikt voor een ander doel'
zonder dat men zich om de inzichten
der gevers bekommerde.
Dia handelwijze is op zijn minst ge
nomen zeer onregelmatig, eu is niet van
aard om veel vertrouwen te doen stel
len in degenen dio aldus tewerk gingen.
Op die manier is 't niet moeilijk pro
paganda te maken, kringen te stichten
en lokalen te koopen.
In elke gemeente bestaat een armbu
reel, do goederen van dat armbureel
zijn de eigendom van al de noodlijden
den der gemeente, het inkomen van
die eigendommen moet integraal be
steed worden aan het ter hulp komen
der behoeftigsten.
Het is de plicht der armbestuurders
de goederen der ongelukkigeu wel te
beheeren en het inkomen ervan te doen
aangroeien om de noodlijdenden zoo
veel mogelijk het leven minder hard,
het bestaan minder bitter te maken. Het
is den plicht dier bestuurders onder
stand te verleeuen aan degenen die zulks
het meest noodig hebben aan degenen
die het hardst door den rampspoed wer
den getroffen.
Wordt dat in Aalst gedaan Neen
duizendmaal neen Wij weten dat be
hoeft igen, brave menschen die door
ziekten en sterfgevallen tot ellende wer
den gebracht, niets bekomen en niets
bekomen kunnen, hoe goed hunnen
toestand ook door de armmeesters ge
kend zij, we weten dat hongerige ou
ders welke die hulp kwamen afsmeeken
voor hunne uitgemergelde kindereu
brutaal werden behandeld, we weten
dat er aan de armen rot brood werd
gegeven.
Maar wij weten ook, dat er rijke ar
men zijn, armen die den menheer en de
madam uithangen, armen die het beter
hebben dan welstellende burgers, armen
die met den sleep aan den rok en de
pluim op den hoed, u hoovaardig voor-
bijstappen, armen die te huis goeden
sier maken en hun ontvangstsalon heb
ben. Er. die komen ook wekelijks om
onderstand... of liever doen hem ont
vangen, 0111 zich niet te moeten toonen
tusschea, hetgeeu ze noemen den ge-
meenen hoop om zich niet to moeten
vernederen.
Zulke schreeuwende misbruiken zou
den niet bestaan indien er onpartijdig
toezicht ware, uitgeoefend door mannen
van verschillende gezindheden. Nu zijn
<!o katholieken alleen meester, en men
moet niet vrageu ten wiens bate de
misbruiken gebeuren, soms tegen den
wil van de katholieken, die met verbor
gen ongenoegen zulke tooneelen bijwo
nen.
Daar moet een einde aan komenEen
groot deel der middelen van het wel
dadigheidsbureel komt niet ten goede
aan de eigelijke behoeftigen en dat is
eene oprechte Bchando voor de stad
Aalst.
Wij kennen familieu welke in de om
standigheden verkeeren daar zooeven
In een rood broodpapierken te Gent gedrukt
bralt een kwibusken over de eenheid der li
berale linkerzijde
u Wij zullen wachten en toezien eu onze
lezers op de hoogte houden.
Als de lezers van het broodscbrijverspspier-
ken van die hoogte zullen vallen, is er geen
nood dat ze builen zulleu hebben.
De liberalen van t Senaat redden weer het
ministerie, zegt het ventje, vijf liberale sena-
teurs namen gr-en deel aan de stemming. Hij
vergeet zijne lezers de namen der afwezige se-
natiuis bekend te maken, waaronder ook so
cialisten waren.
Het kwispedoorken zal vergeten hebben het
kort verslag of eenig ernstig blad te raadplegen,
och heere. En zou worden de snullen, die ach-
tei de roode charlatans loopeu bij den neus
gepakt en in de diepte (niet op de hoogte, kwis
pedoor, gehouden.
Het blad van den eerlijken handel, door
het Belgisch gerecht met den naam van oneer
der hedendaagsche drukpers bestempeld, durft
vau eerlijkheid spreken, dat klinkt in die vod,
gelijk in den mond van een tandentrekker die
zeggen zou ik ben eerlijk, ge ziet dat ik u op
treffelijke manier bedrieg 1
Iu verscheidene hoofdartikels hebben we
vroeger onze meening in zake van onderwijs
uiteengezet, wij hebben doen zien dat 't onder
wijs van den staat onder het toezicht moet
staan van den staat, dat het dwaas is scholen
en schoolmeesters te betalen ais men het recht
niet heeft te weten welk onderwijs in do scho
len door de leeraars wordt gegeven.
Omdat we nu in een beknopt artikel over
het manifest-program der liberale linkerzijde
niet hebben geschresen, dat wij het wereldlijk
onderwijs verkiezen boven het onderwijs van
opvoeders als pastoor Van Impe en andere
priesters, vau broeder Morien en andere broe
ders wier onderwijs aau het toezicht van den
Staat ontsnapte, noemt het blad vau den
eerlijken handel ons oneerlijk.
We zullen tegen al wie wil den leerplicht, en
het wereldlijk onderwijs van den staat verde
digen maar willen toch iedereen vrij laten
zijne kinderen toe to vertrouwen aan de zorgen
van onderwijzers die hun op 'oediugsstelsel op
zijn Gyzegemsch toe te passen.
Te weten of buiten Benderbode veel men
schen gevonden worden die daar liefhebbers
van zijn.
Maar Benderbode, ziet ge is eerlijk, ook op
zijne manier.
Ik hang aan 't raam van mijne cel.
ik wil na r buiten, 'k wil naar buiten,
ik wil wat liefde, och wat liefdewei,
ik wil een blik, ik wil een kus daarbuiteu
bij zonnelach en hemelblauw
bij vogelzang en boekgefluister
bij avondrood en morgendauw
bij maneglans en sterrenluister
ik wil naar buiten 'k wil naar buiten,
ik wil een blik, ik wil een kus daarbuiten.
Och zwijg toch, mijn ellendig hart, zwijg toch
Mijn liefde is dood Mijn liefde is dood 1
Weet ge 't dan niet. Weet ge 't dan nog
Wat voor een mislijk lijk ze u bood.
Ik had me in een heerlijk kind verheugd
en vond een ruwe hartelooze meid
en zonder God en zonder liefde en deugd,
vol haat en vuur en toorn'ge nijd.
Mijn liefde is dood 1 Mijn liefde is dood 1
Wat voor een misslijk lijk ze u bood 1
Nu ben ik zacht, wel treurig soms, toch zacht
't is hier wel wijs, zoo wijs, toch eens wel een,
wel eenig, naar en donker in den nacht.
Een simpel meisje zei mij en haar baud
en arm, die wuifden bevend mee:
Had ik dien varensman dien schoonen varens-
ik ging met hem ter golv'ge kolk'ge zee [man
vol vlam eu kracht stond zij voor mij
het oog in hooger lichten op mij neer....
En hier onnoozelaar als zij mij noemt
Hier trilde't weer, hier trilde't weer
Mijn kind, mijn kind waarom verliet gij mij
Waarom verliet ik u in mijnen nood
De liefde is 'c diepst geluk het volst geluk
'k ben zacht nu in mijn celle, wel wat dood,
'k ben innig... dof... Gelukkig Neen.
P.
Oh had men geweten O, ja 1 had men
vroeger geweten en had men sedert lang ga-
luisterdnaar den raad van talrijke personen,
die van de jicht en het rhumatisine genezen
werden door eenige flesschen Elixir Vineent
hoeveel nachten van lijden en pijnelijke dagen,
in den zetel gezeten, zou men zich uitgespaard
hebben.
Doet gelijk ik, zegde gisteren een negen
tigjarige.. zijt matig, eerbiedigt de gezond
heidsleer, vermijdt, de buitensporigheden en
zorgt vooral van tijd tot tijd eens te purgeeren
m t de anti-slijmachtige Walthéry-Pil. Alzop
zijt ge zeker oud te worden en gezond t"b
blijven.
Te bekomen bij de Apothekers Caliebaut
De Valckeneer, De Waele, Gbysselinckx eu,
overal.
Het verslag over do feesten der Oude Garde
kunnen wij, bij gebrek aan pkaC3 ia dit num
mer niet mededeeleu, andere bijdragen moeten
wij wuselijks om die reden verdagen.
Van 's middags tot 's middernacht.
Heden zondag 20 Januari 1901, dienst
doende apotheker M. MEGANCK, Leo-
poldstraat.
Vau den 11 tot den 18 Januari 1901.
GEBOORTE^
Mannelijk 14 0„
Vrouwelijk 9
HUWELIJKEN.
T. Meersman Voerman met M. Boon,
dienstm. F. Van Vaerenbergh tw. met A.
Luycx br. C. Van De Meersscbe tw. met C.
Poriau tw. F. Nieuwlandt gazw. met M.
Spaens zb. F. De Moor kleerm. met M. De
Boeck br. A. Van Ilecke tw. met M. Mer-
gan zb.
OVERLIJDENS.
I{. Van Dorpe wed. De lioover 61 j. Lange-
str. M. Bcnnewyn wed. Van Kerckhove
winkel. 72 j. Brusselstr. M. De Wachter vr.
Buyl zb. 37 Oude DeDdermoodschestw. C.
Van Cauter zb. 90 j. Scherrestr. P. Wey-
meis wr. Van Koniucksloo zb. 84 j. Brusselstr.
7 kiuderen onder de 7 jaren.
De Notaris DE PAUW, te Aalst, zal opea-
baailijk verkoopeu
Een liUIB te Aalst, Molenstraat N° 69,
zijnde eene herborgIn Baardegem bewoond
bij d'heer Xaveer Bobbreohl, aan fr. 360,00
's jaars.
Slechts ingesteld jr. 4500,00.
Instel Maandag 14 r ,nrt.
Verblijf Maandag 21 Januarl 1901
Om 3 ure namiddag in de te verkoopen hsr-
btrg In Baardegem voormeld.