HET KLOOSTER 1 t6de Jaar, Nummer Zondag 57 Januari 1901, Liberale Werkmanskring. Gemeente Erembodegem. DE DOOD der koningin van Engeland. Hij lacht. Voor den Vrede* Abonnementsprijs LIBERAAL WEEKBLAD VOOR 4 fr. voor de stad 4 fr. 50 voor den buiten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 58, Vrijheidstraat, 58 AALST. Nee spe nee nxetu. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen drukregel» Prijs der Annoncen -Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordfc Handschriften worden niet terug gezonden. AALST 26 JANUARI. Zondag 27 Januari 1901, ten 6 uren 's avonds in Concordia, vermakelijk Avondfeest de leden aangeboden, mits 10 centiemen per persoon, met de mede werking der tooneelafdeeeling Voor waarts en den Symphoniekring Door Eendracht Groot. Programma Uitvoering van schoon© muziekstukken, eene ernstige twee spraak, twee kleine blijspelen en eene boertige alleenspraak. Yoorbehoudene plaatsen zijn den dag der vertooning te bekomen in het lo kaal van 10 u. voormiddag tot 's noens, mits 25 centiemen. Zondag 10 Februari 1901, ten 4 Ij2 u. stipt namiddag, Luisterrijk Avondfeest, ten voordeele der Armen der gemeente Erembodegem, door de Fanfaren St. Cecilia met de medewerking van ver scheidene liefhebhers der stad Aalst, in de ruime zaal gehouden door den heer Aldolf Breynaert, Brusselschen- Bteenweg. PRIJZEN DER PLAATSEN Voorbehoudene plaats fr. 2-00 Eerste plaats Ir. 1-00 Tweede plaats 50 centiemen. De brooddeeling aan de Armen tier gemeen te zal geschieden op Dijnsdag 12 Februari om 4 uren namiddag. Zondag morgend zegde de anglikaan- sche deken van Windsor in de kapel van het koninklijk kasteel de gebeden der stervenden. Sprekende over de ko ningin van Engeland zeide hij Aange zien de ontbinding van heur lichaam nadert, o Heer, bereid haar voor het uur der dood en moge zij van deze wereld scheiden in vrede. Maar de koningin is niet heengegaan in vrede de schimmen van duizenden bloedige slachtoffers spookten haar voor den geest de kreten der stervenden, de weeklachten der moeders, 't gejam mer der kinderen hebben haren slaap gestoord de vloek der rampzaligen door den oorlog tot smart en ellende gedoemd heeft haar getroffen op het doodsbed en Victoria is de eeuwigheid ingegaan met bezoedelden naam en be zoedelde faam» Dinsdag, den 22 januari laatstleden blies koningin Victoria den laatsten adem uit, terwijl in baren naam de schandaligst© moorderij woedt, welke ooit door barbaren werd gepleegd. Jam mervol einde van een glorierijk leven. De dood is rechtvaardig en maait de grooten weg zoowel als de kleinen. Koningin Victoria behoort aan de ge schiedenis. De officieele, betaalde his torieschrijvers zullen haar ophemelen, al het goede in Engeland verricht sedert hare troonsbeklimming zal haar aange rekend worden, zelfs datgene waaraan zij gedurende haar leven nooit heeft gedacht. Anderen zullen integendeel al wat er rampzaligs is geschied in het Britsche rijk op de overleden koningin werpen, alle ongelukken zullen haar alleen te wijten zijn, alle kwaad kwam van haar. Niemand kan ter goede trouw bewe ren dat die vrouw zooveel invloed heeft gehad, dat zij de oorzaak zou geweest zijn van al het goede of de bewerkster van al het kwade waarop het Engelsche volk sedert 63 jaren wijzen moet. Maar Let zou even lichtzinnig zijn te gelooven, dat baar invloed zoo ge ring was op hare regeering, dat zij door eene menschlievende, krachtdadige houding den oorlog niet had kunnen vermijden tegen de Boeren, oorlog die Engeland tot oneer strekt en de Engel sche natie ten verderve sleept. Indien de vorsten dien invloed niet hebben, of den schijn aannemen hem niet te bezitten wordt hunne rol in de samenleving geheel overbodig. We weten echter bij ondervinding, dat de invloed van den vorst, hij zij dan ook een grondwettelijke vorst, zeer aanzienlijk is en zijne meening van groot gewicht is op de richting der po litiek van zijn land. Hij is een slechte vorst, zij is eene slechte vorstin die de zedelijke macht; niet gebruiken om eiken terugkeer naar de barbaarschheid te verhinderen. Koningin Victoria is niet meer. Haar naam zal gehecht blijven aan den rooftocht in Zuid-Afrika tegen een vrij en vredelievend volk op touw gezet. Hare nagedachtenis zal door weinigen gezegend wordcu» De prins van Wallis, naar wien Sipido te Brussel schoot met een beroesten revolver, zal zijne moeder opvolgen onder den naam van Edward VIL Of zijne troonsbeklimming eenige Veran dering zal brengen in het politiek van het Engelsch goevernement valt te be twijfelen, Hij is er de man niet naar om zijne regeering op zulke schitte rende wijze aan te vangen. In Klokke Boeland wordt de afzweeping windüaan De Bleker door de Jonge Wacht der christene deiaokrateu vau Sl Gilles toegediend voor eene grap gehouden, uitgedacht door eeu kluchtigaard om de nieuwsbladeu op stoopen te trekken. Indieu er een op-flesschen-trekker bestaat is bet wel De Backer, die door zijne stemmin gen in de Kamer, verloochent dat gene waar op hij bezonderlijk zijne propaganda steunde. Laat ons lachen, zegt de opsteller van het elk-zijn-spelleblad, laat ons lachen, n jongens, de strijd brengt genoeg droeve dagen mee. Wat afwisseliug verkwikt. Zoo, zoc, do Roelanders lachen, 'k geloof dat ze lachen gelijk een aap die de tandpijn Heeft. De partij die priester Daens naar Brus sel zond om een kwakzalver als De Backer in zijDe plaats te stellen rolt met dezen den berg id, dat moeten de opstellers van Klokke Boeland wel voelen. Waarom verrechtvaardigt Klokke Bodand de stemmingen van De Backer niet Hoe 1 de pure, onvervalschte, onafhankelijKe, demo- kraat, de Jan Breydel van Denderhautem ver geet in de Kamers hoe hi) gedurende de kies- periode tegen de dotatie donderde en tegen de inrichting van het leger Is 'torn die afwisse ling dat de opstellers der Klokke zooveel leute hebben, of is 't omdat De Backer met zijne zwenking ook eene afwisseling verwacht die hem zeer welkom zou wezen Wie weet. De strijd brengt ons droeve dagen genoeg mee, zege net elk-zijn-spelleblad. En waar zijn vriend, zulks ondervinden bezonderlijk ue partijen welke veel van afwisseling houden. De Backer is gekozen en geeft den brui van zijne kameraden, dat is afwisseling. De Volks eeuw het algemeen orgaau der demokraten houdt op een dagblad te zijn, dat is afwisseling. De Klokke Boeland gaat van armoede uit Ninove loopen en komt fortuin maken te Aalst op de Hoogstraat, dat is afwisseling. Het Land van Aalst van priester Daens keurt De Backer af, bij heeft gesciirauipeld, Klok ke Roeland keurt hem niet af, dat is afwisse ling. Als de medewerkers van P. Van Sehuylen- berg iu al die afwisseling plezier en leute neb ben is 't ons goed, we zullen ons wel wachten, hun vreugde te storen voor zoolang het nog door P. S. Tuinier Dat zie ik ook. Maar me uit verstaan, doe ik niet. Er gebeuren al rare zaken in een kloos ter. Werkvrouwtje Zwijg, goddeloos mensch Tuinier Goddeloos ben ik niet, maar als ik in der tijd met u trouwen wou (bij grijpt weer naar haar midden) dan weet ge nog wel, ik vraagde 't u op een zaturdag avond in den kloostertuin, dan kwam de priester en moeder. Zwijg, goddeloos mensch, schaam je Tuinier Schamen ik moet me niet schamen. Maar dat ik gezien heb, wat ik gezien heb, dat houd ik staan, (wil weer door de kerkdeur kijken) Werkvrouwtje (trekt de kerkdeur dicht voor zijn neus Ge kondt weer verkeerd zien of er 't een of ander uit halen Tuinier Ik zal niet vertellen wat ik met mijn eigen oogen gezien heb, daar was niets te zien, maar 't was toch raar (weer om haar midden gaande) Ge zult zeker ontkennen dat ik u dan twee maal gekust heb ge woudt wel niet trouwem Werkvrouwtje (hein afwerend) Wil ge nu zwijgen, dat was... uw schuld... Tuinier (duwt de deur open) Wel wat oud, maar... de liefde, zie... (pinkt eens, en kijkt weezj (Als de stilte niet meer zou kunnen voort duren hebben de nonuen de laatste viervers- regels aangeheven met afkeer, schrik en toorn) Nonnen, dus Wee Wee die in des werelds wee in 's werelds woeste, wilde vaart en zonder rust, en zonder vrêe eu drijft en drijvend kolken baart, Wee Wee Wee Kloosterpriester, heeft aandachtig een gebed gedaan om God bijstand en verlichting in t0 roapen, daarna staart hij peinzend voor zich. duren zal j. immers nog eenige afwisselingen, gelijk die welke wij hebben aangestipt en de, partij van elk-zijn-spel is voorgoed verkwikt,, verpikt en versjikt.. Hilabius. Waarom zon onze gemeenteraad het ook niet doen In Zuid-Afrika wordt thans de wildste oor log gevoerd waarvan de geschiedenis der mo derne eeuwen zal gewagen- Uit de berichten welke dag aan dag toeko men en ons zeer verbloemd door de Engeli- schen worden medegedeeld, blijkt,, dat de oor log niet alleen gevoerd wordt tegen de gewa pende Boeren, maar tegen vrouwen, en kinde ren. De Engelsche soldaten rukker, de moeders; met hunne kinderen uit hunne woningen, drij ven beu met heele kudden half gekleed, onge- voed met kolfslagen en bajonnetsteken voor zich uit, steken de hoeven in brand, zelfs dam ais zij weten dat vrouwen en kinderen nog, daarbinnen zijn, vernielen alles wat niet kam meegenomen worden.. Meedongen loos worden ze van alles beroofdi de moedige Boerenvrouwen, die hun volk ge trouw biijven, onbarmhartig worden zij om. hals gebracht indien zij de strijdende landge- uooten ter hulp komen» Hoe langer de oorlog^ duurt hoe wilder hij wordt, ja, hoe.,... beesti,-- ger. Als men leest welke tootieeleu van moor derij eu verwoesting er ginder plaats hebben,, als men leest wat al wreedheden en gruwelen, ertegen de Boereu en Vrijstaters worden ge pleegddan voelt men de haren te berge. rijzen eu onwillekeurig roept men genoeg^ genoeg Honderden gemeenteraden van ons landt hebben reeds een wensch uitgedrukt ten gunsr- te van een scheidsgerecht tusschen Engelandi en de Zuid-Afrikaansche republiekjes. Man nen van alle gezindheden zien met afgrijzen, op de wilde menschenslachting en verheffen» de stem om het bloedbad te doen ophouden. Er is geen mensch iu Belgie zou ik meenen,, die geen einde zou willen gesteld zien aan den oorlog, allen zonder onderscheid van partij zijn heteeus katholieken, liberaleu, socialis ten en demokraten zeggen o, ja,'t is genoeg houdt op houdt op dat moorden». Waarom zou de gemeenteraad van Aalst, ook geen wensch uitdrukken ten voordeele. van het scheidsgerecht, als protestatie tegen, den onmenschenlijksn oorlog. Er zullen wel; mannen zijn, denk ik, om dat voorstel in den, raad te doen. De Boeren hebben onze sym pathie niet alleen omdat ze zoo heldhaftig^ strijden voor hunne onafh inkelijkheid maar ook omdat ze onze taal- en stamgenooten zijn». We doen een beroep op al de kringen onze?- stad om verzoekschriften in dien zin aan het, gemeentebestuur te zenden, we doeu eeu be roep bezonderlijk op al do Vlaamsche Maat schappijen om dat ontwerp door te drijven i; Voor Taal en Vrijheid, Het Land van Riem, De Catharinisten, het Willemsfonds, het Taai- Zuster Brod. heeft met een verwonderlijke toegenegenheid Gabriël hoop en troost, vooral hoop ingospro- ken, zoodat Gabriël zicü toch wat opbeurt en nu strak voor zich staart op een stoel gezeten, haar hoofd op haar handen geleund. Moeder-Overste (schreit zo is Gabriël geimderd en deze leunt instinkmatig tegen baar aan.) Kloosterpriester (in een zacht-droevestemmingen toon) Gelooven is liefde. Gij zult God den Vader beminnen bovenal en uwen naaste als U zeiven Die liefde tot God is de hoop, is 't geloof, 't Geloof zal u zalig maken, 't Geloot zal u de zedelijke kracht weerscuenken Het betrouwen in 't Allerhoogste, in de bron van 't ougenoem- de, in het midden van alle geheimenissen. Het sterkt. Het wekt den moed op. Het scheukt de macht tot handelen. En welk handelen Han delen in het hoogste, in het reinste. Betrouw op dien God en keert terug het ware leven het schoone leven, want God is de oorzaak van ons leven en ons doel. Tusschen dit doel en die oorzaak leven en ademen wij. (Tot Qabriël) Beur u op, gevallenen, er is nog hoop, er is nog liefde (zijn gedachten nemen Johan's eu zuster% JEh-od's richting) God is Liefde, Wij werpen in ons instellin gen dit beginsel niet maar wij brengen het terug tot zijn schoonste, tot zijn eêlste beeld God Bij de menschen zult ge immer jzwakheid vinden, gebreken, onvolmaaktheid. Uw liefde, zal immer stoffelijk zijn, gebonden aan een drift, een passie. De liefde tot een vrouw, tot een gade en zij moge zoo rein en heil rij li- zijn als mogelijk God, kap ze eeuwig duren zal ze eeuwig blijven, zal ze altijd murmelen altijd fluisteren een voorstelling, jongman,, die ge u maakt, de menschen zijn onvolmaakt hun liefde is ook onvolmaakt, kan niet eeuwig zijn, kan niet duren Dag voor dag leert dn ervaring ons dat Geen mensch het ideaal kan zijn God is het ideaal en alleen zijn liefde 1», eeuwig, is heilig. Hij offerde zijn zoon voor ons, In de biecht, in 't berouw helpt (iets of wa^ slaande op) hij als ons altijd op uit ons zonden en zijn goddelijke genade, offert zich nog im mer in het Ileilig Sacrament ten boete van onze zondeu. God is liefde, de eenige, de ware rei,n^4 liefde. y t 1 t

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1901 | | pagina 1