HET KLOOSTER 16de Jaar Nummer 5 Zondag 3 Februari 1901. Abonnementsprijs voorop betaalbaar Onderstandspenning. Gedenkt de Armen. Verkeerde Begrippen. Leger en Burgerwacht. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR 4 fr. voor de stad 4 fr. 50 voor den buiten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. HET ARRONDISSEMENT AALST j Gewone, 15 centiemen Mii Prijs der AnnoncenPer drukregel. Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijde, 4 frank. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, 8 Vrijheidstraat, 58 AALST. J Nee spe nee metu. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AALST 2 FEBRUARI. Jaakske met zijn fluitje 0,60. Van een boerenjongen 0,10 Omdat De Backer mij de oogen heeft geopend 0,OS. Hij dronk een glas, en p.... een plas en alles bleef gelijk het wa8 0,25. Een liedeken van grootmoeder 1,08. Als er gezongen wordt m oet er vreug de zijn voor iedereen 0,16. Omdat erop Mijlbeek zooveel boerkens sakkeren en tieren 0,84. Omdat meu in Engeland zooveel be slag maakt over de begraf euis van koningin Victoria 0,30. Omdat men zegt de Boeren zullen het toch al betalen 0,57. Omdat onze vrienden een goed nummer getrokken hebben 1,75. Omdat Paula Moens heur hoedjen niet meer in den Dender zou vliogen 0,10. Feest St. Sebastiaan omhaling gedaan door eene verkleefde Dame op voorstel van de ziel der Liberale maatschappijen 37,85. Een lied gezongen bij moeder Pauline 0,80. Leve het algemeen stemrecht en evenredige vertegenwoordiging 5,00. Omdat de wet der vier eorloosheden algauw zoude verdwijnen 1,00. Kind zijnde gaf ik ook voor hot goede 0,10. Lied gezongen door Karei 1,63. Om dat Jtf hem een blauwe scheen geloopen heeft 0,25. Vivan onze Wannes 0,25. Omdat Louis toch zoo plezierig was 0,35. Weg met de loting 1,00. Leve alleman soldaat 0, 60. Omdat Alphonsken minder zou drinken 0,20. Stormweder, sneeuwvlagen en vorst volgden deze week elkander op. Met bet strenge jaargetijde vermeerdert het lijden der behoeftigea door gebrek aan voedsel en brandstof. Om de ongelukkigen ter hulp te ko men werden inschrijvinslijsten geopend en tevens de onderstandspenning in ons blad. De bijdragen hebben uit menig gezin de wanhoop verdreven. De winter is nog niet ten einde, inte gendeel, sodert eenige dagen is het we der nijpender en guurder geworden en meteen is de nood bij velen gestegen. Onze vrienden zullen de armen niet door P. S. l'ttsschen het 1* en 't 2* gedeelte van die woorden hebben de nonnen het volgende vers gezongen 't geen ze na het laatste gedeelte her halen.) In onze cel daar is het rein, daar leidt een Jesus onze liefde en ons ge- [voel, daar is het hoog, wel is het klein daar is het innig niet koud, noch koel. (Voor de 2' maal luidt men de klok de laatste oproepiDg der geloovigen) Werkvrouwtje (beziet met ontroerd oog den tuinier) Tuinier Begrijpen doe ikniet goed. En dat kan heel schoon gezegd zijn. Maar ik moest hem dat zoo eens op mijn eigen hand kunnen zeggen, dan zou ik hem zeggen, wat het is stillekens aan oud jonkman te geraken. Werkvrouwtje Is dat met 't schoonste Tuinier Ik wil niet oneerbiedig zijn en ik geloof zoo goed als een ander, maar ze hebben je hoofd ook op hol gebracht en nu wil je ook al 't is te dom. Weet ge wat ik geloof, dat het daar bij allen niet praktisch richtig is. Praktijk zie je en theoriezijn er twee. Dat ondervind ik dag voor dag in mijn tuin. Geleerde heeren met brillen en boeken komen en wijzen ms een bandmachiem voor het maaien, kunnen ze nu vergeten. Elke bijdrage hoe klein ook is eene weldaadiedere weldaad brengt hare belooning met zich mede in het besef van een volbrachten menschen- plicht. Dikwijls reeds hebben wij de gelegenheid gehad aan te toonen, hoe twee partijen in ons land zich beijveren, verkeerde begrippen bij het volk ingang te doen vinden, we bedoelen de klerikale partij en de zoogezegde social i 8- tische partij. Het is uit die verkeerde begrippen, dat de twee genoemde partijen hunDe macht putten op dezelfde wijze misleiden zij het volk en pogen zij hunne heeischaapij uit te breiden en te bevestigen. Het is daarom onzen plicht, dio verkeerde begrippen te bekampen en aan het volk te doen zien wat er waarheid is en recht. De klerikalen willen het volk doen gelooven dat klerikale politiek en godsdienst twee bena mingen zijn voor dezelfde zaak ze willen het volk doen gelooven, dat al wie niet behoort tot hunne denkwijze slechte menschen zijn, welke op aarde niet genoeg gestraft en vervolgd kunuen worden en later in den holscheu kolk, met satan tot in de eeuwen der eeuwen gefol terd en gemarteld te worden. We zullen «ns voor 't oogenblik niet bezig houden met het afbreken dier valsche denk beelden, overigens het getal dergenen, die zulk fauatism verloochenen vermeerdert naarmate het onderwijs meer veld wint. AI wie redeneert wordt verdraagzaam en herhaalt de hemelsche woorden Vrede aan de menschen die van goeden wil zijn. Een der verderfelijkste begrippen door de socialisten verspreid en uitgebuit is de bewe ring als zou de vooruitgang van nijverheid en wetenschap alleen voordeelig zijn geweest voor de rijken, als zou dio vooruitgang in de toe komst maar te baat komen aan de bezitters, volgens hen bleef en blijft het wervolk versto ken van alle profijt voortkomende van nieuwe uitvindingen en ontdekkingen. De socialisten zeggen Ja er zijn nijveraars die hun fortuin verloren in eene onderneming, maar dat zijn enkele gevallen, er is geene nijverheid welke in 't algemeen is acuter uitge gaan. Daarin hebben zij volkomeD gelijk, doch zij vergeten dezelfde redeneering toe te passm op de werklieden. Eene nieuwe uitvinding zal het werk doen verliezen aan een zeker getal werklieden en zal in den beginne voel voordeel schenken aan degenen die er gebruik van ma ken, doch do uitvinding wordt algemeen en weldra is het evenwicht hersteld. niet begrijpen dat mijn hof te klein is voor zoo'n machien. Zoo is het leven. Geleerde heeren kunnen heel mooi, voorzeker praten over plicht en liefde, en wat weet ik al, en geluk. Maar in praktijk zou ik ze zeggen dat kan alles waar zijn, waut ik begrij p er niets van, ik ben te dom, maar wat ik begrijp dat is dat altijd mij vreemde gezichten aankijken van 's morgens tot 'b avonds, dat ik vreemde kotfie en melk moet drinken, vreemde dan nog korstenpap moet eten, dat begrijp ik en dat ik graag ieta eigens zou willeu, eigen huis en goed, eigen bed en eigen tafel, dat gevoel ik en dat zij met hun poespas mijn m id het hoofd op hol heb ben gebracht. Heeft ieder niet zijn eigen leren, moeten zij het mijne storen (Hij keert zich af wat ontroerd) Werkvrouwtje Onnoozele jongen, (half medelijdend) Maar 't is zoo schoon 1 Tuinier 'k ben wel wat oud, maar 't is de liefde kind, 't is de liefde (half schalk) Werkvrouwtje Kijk eens I Tuinier en Werkvrouwtje (kijkend) (Iniusschentijd komen geloovigen langs de andere zijdeur binnen eu nemen plaats Kloosterpriester Ga heen, jongeling en ontheilig niet langer die plaats door uw tegenwoordigheid de dienst begint. Johan (beziet een wijle zuster Brod in 't oog en gaat dan heen) Het lot der werklieden in 't algemeen is door den vooruitgang van handel, nijverheid en wetenschap onbetwistbaar verbeterd. Eene plaatselijke crisis, zelfs eene tijdelijke alge- meene krisis is niet van aard inbreuk te ma ken op deze waarheid. Wie beweert, dat den vooruitgang aan de werkende bevolking niet heeft gebaat kent de geschiedenis niet of liegt vrijwillig om in het hart der werklieden wrok en nijd te voeden welke hen ongelukkig maakt zonder noodzake lijkheid. Waarom Ieeren de socialisten de geschiede nis niet aan het volk, waarom leeren zij niet wat de werklieden waren in de middeleeuwen, hoe zij gehuisvest waren, hoe ze werkten, wat zij te eten haddeD, hoe zij gekleed waren. Waarom leeren zij niet, dat de werklieden gehuisvest waren in woningen, welke bij de hedendaagsche werkmansbuizen vergeleken echte krochten waren, waarom gaat zij geen kijkje nemen in een der achterlijke dorpen van de Kempen, waar geit en zwijn en haau en hen schier in dezelfde plaats verblijven met meuschen gelijk het vroeger geheel Belgie door op den buiten het geval was waarom leeren zij hen niet hoo het volk soms wegge maaid werd door hongersnood, door pest en andere ziekten, hoe er menigeen bij gemis aan reinheid melaatsen werd. Waarom leeren zij niet hoe ellendig het volk gekleed was, de lompten dekten ter nauwer- noo 1 hunne naaktheidzo leden veel, heel veel de werklieden der vroegere tijden, niet hier of daar... neen de ellende was algemeen en afzichtelijk. Heeft de vooruitgang sedert de middeleeu wen tot heden, de werkende klasse van geen nut geweest Komaan dan in 't algemeeu is het lot der werklieden aanzienlijk gebeterd. Ze zijn beter gehuisvest, beter gekleed, beter gevoed. De vooruitgang is huu voordeelig ge weest, gelijk hij voordeelig is geweest, aan geheel de menschheid. We willen niet zeggen, dat het nu goed is, gelijk het is verre vaa daar, 't ware zeggen dat nu de vooruitgang ophouden mag. Neen, het lot der werklieden kan en moet nog beter worden, in stoffelijk, verstandelijk en zedelijk oogpunt en dat zal geschieden door den voor uitgang. Men oordeele niet over eene uitvinding, door hare onmiddelijke gevolgen. Toen de eerste ijzeren wegen werden gelegd, hoorde men vele lieden deze nieuwigheid af keuren omdat daardoor veel werkvolk zonder bezig heid zou vallen. Oude menschen van Aalst zullen zich nog wel herinneren hoe er door vrachtrijders, huurhouders en voorlieden go- tempeest werd tegen den ijzeren weg, welke aan zoovelen de broodwiuning ontnam die Zuster Brod (volgt hem als door een bovennatuurlijke macht aangetrokken. Zij ziet opeens haar moe der, die een uitroep Mijn dochter 1 laat en bevend blijft ze aan een stoel hangen, met een schok) (Gabriël gaat zacht tot haar en legt treurig en meewarig de hand op haar schouder O Kind O Kind 1 De Kloosterpriester (als hij zuster Brod Johau ziet volgen, zegt slechts God 1 Moeder-Overste (nadert zuster Brod eu troont haar zacht mee naar haar plaats in de rij des nonnen) Tuinier eu Werkvrouwtje (stom van verbazing) Tuinier (volgt Johan met ziju blik na.) Tuinier en Werkvrouwtje af als zij den kloosterpriester en de Moeder overste zien komen om zich gereed te maken voor den avonddienst. Kloosterpriester en Moeder-Overste (op de plaats vau den tuinier en het werk vrouwtje) Organist geeft intusschen tijd een voorproefje van de thema's, die hij zal ontwikkelen in den dienst, in betrekking ook met de gevoelens, die in de 8eene voor handen vrarea. Hij was ongezien ooggetuige van de laatste tooneelen en ze ne men bij hem een muzikaleu vorm aan. Dit zou zijne rol zijn, in dien zin. Moeder-overste (Zoo gauw als zij buiten is, begint teschreiën.) Kloosterprieater (beziet ze meewarig) klacht was inderdaad gegrond. Moet men do ijzeren wegen daarom opbreken en de lokomo- tieven verbrijzelen is er iemand die beweren zal dat de ijzeren wegen niet nuttig zijn ge weest voor geheel de samenleving. Elke vooruitgang, elke uitvindinding, elke ontdekking is nuttig voor de algemeenheid van het menschdom, zoowel werklieden als van nijveraars en handelaars, al is het niet altijd seffens op te merken, al schijnt op het eerste zicht soms het tegendeel waar te zijn. De vooruitgang zal niet ophouden eu zal op wetenschappelijk, zedelijk en maatschappelijk gebied gelijk tred houden of de samenleving zal ten onder gaan. Over 100 jaar zal het lot der arbeidende klasse meer verbeterd zijn vergeleken bij hun nen huidigen toestand, dan het nu verbeterd in vergelijking met hun toestand eena eeuw geleden. Zeggen, dat de vooruitgang alleen aan da rijken baat, is of wel onwaarheid vertellen uit dwaasheid en domheid, of wel moedwillig het volk bedriegen. De liberalen moeten hun be3t doen om dia dwaalbegrippen af te weren, den wezenlijken toestand bloot te leggen, en maatregelen te nemen om alle pratiksche verbeteringen in ta voeren, terwijl de socialisten zich bepalen bij hunue bombastige kwakzalverij. Leve de Vooruitgang zij onze leus. Fbits. In den tijd van Maria-Tberesia hield meester Tist een oordjesschool in zijn oveukot. Daar kwam de juugd bijeen en meester Tist hield er orde ouder bij middel van een spaander of brandhout. 's Winters werd er vuur gemaakt om het schoolkot te verwarmen en wie groote kou had strekte zich uit op den ovenkuil. Dit belette niet dat de kerels, Tiet veel miserie aandeden en allerlei katiakwaad verrichtten. Van '8 morgens tot 's avond8 klonk het in hot ovenkot kruisken A. B. C. afwisselend mt-t dreunende catechismuslessen. Op Siute Grego- riusdag, werd meester Tist door zijn volk in een armstoel geduwd, met bloemen gekroond en daarmee was 't schooljaar uit. Na eenige A. B. C. boeken te hebben versle ten konden de beste leerlingen in een kerkboek lezen en daarmee waren ze volleerd, meester Tist was er fier op. De scholen van Maria-Tneresia's zijn sinds lang vergeten. Het volksonderwijs heeft mer- kelijken voortgang gemaakt behalve in het le ger- In het leger heerscht nog altijd de methoda van meester Tistde spaander of brandhout Uw strijd is nog niet gestreden. God! uw strijd is nog niet uitgestreden. Arme moeder ....Heb moed en geloof in God 1 Moeder-overste. schreit voort. Kloosterpriester Gaat een wijle haar schreien) Kom, we moeten voort. Do plicht roept ons. Tusschen plicht en liefde heb ik dien strijd, niet zooals gij wel is waar, zoo pijnlijk niet, maar hem toch gekend. Ik heb in plicht gewon nen en nu ben ik kalm en vredig, die kalmte zult gij weiervinden, zeker wedervinden als gij moedig strijdtGod verlaat de zijnen niet. K... Moeder-Overste Gij ook (verwondering in haar tranen) Kloosterpriester Ik ook 1... (kalm) Ik (bedenkt zich en zwijgt) Kom laat ons gaan. (Zij gaan van het tooneel af.) Het leven is een voor allen (denkend aan Johan en zuster Brod. Die arme verblinden 1 De organist (beeft eindelijk zijn thema gevonden en im proviseert strijd tusschen liefde en plicht mengelingen van dissonanten en consonnanten, major eD minor, tot eindelijk de scherpe klank (strijd) domineert, overgaande in een gevoel van rust (cousonnaut) en harmonie bij de ver schijning van den priester in misgewaad lang» de sacristijdeur.) Het gordijn valt. Eindb 1* Bedbijt P.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1901 | | pagina 1