Oude Garde.
Antichrist.
CARNAVAL.
Niet kwaad.
Een Wonder. Een wonder.
Waarom niet
De Waagspelen.
Zei ze hijeen.
Gemeente Erembodegem.
BURGERLIJKE STAND.
nacht aau de landingplaats van Moliro door
gebracht des morgens heeft hij de mannen
van de prauw der blanken zien aankomen,
naakt, bevende van koude, en die verklaarden
dat zij schipbreuk geleden hadden, niet ver
van daar, te midden der klippen. In de duis
ternis hebben zij kunnen aanlanden, maar de
blanken zijn verdronken.
Niets méér, is er te vernemen, noch vau den
loods, noch van de andere overlevenden niets
dan dat er zes pagaaiers ontbreken, die waar
schijnlijk het lot onzer vrienden gedeeld heb
ben.
Wij begeven ons naar de plaats des onhoils,
die slechts op eenigen afsiand van de post ver
wijderd is.
Op honderd meters van den oever, komt
boven het water de punt uit der prauw die
onze ongelukkige gezellen gedragen had. Op
den oever, te midden der ingestorte rotsen,
hunne lijken, gerold en verminkt, met die van
drie verdwenen zwarten.
De Windt is gansch gekleed, het gezicht
weinig veranderd eene kleine bloedstraal
vloeit uit eene woude aan den bals de neus is
gekwetst en bloedend bij heeft niets bij zich
dan een sleutelboszijn uurwerk is van het
koordje afgerukt.
Caisley is vreeselijk verminkt hij moet ge
durende langen tijd over de rotsen heon zijn
geworpen, zoo is zijn hoofd gekneusd en bloe
dend hij heift nog zijne schoenen, zijn hemd
en zijne vest aan, geene broek zijn uurwerk
wijst 20 minuten van middernacht.
Het ongeluk is gebeurd bij de zuiderpunt
van Ké-liba, die de baai van de,'.en naam
scheidt van de baai van M diro de prauw is
gezonken op honderd meters der klippen op
de welke de nog woedende golven zich braken
do lijken der blanken en der zwarten zijn op
den oever gerold met allerlei soort van voor
werpen, maudsn, pagaaien enz.
De arme De Windt had eenen hond bij zich,
die daar is, goed en wel gezond, zonder eeuo
enkele schram.
De lijken worden in omslagen gewikkeld,
naar den post gebracht en daar gelegd in de
bedden, welke gereed gemaakt waren in het
vooruitzicht hunner gelukkige aankomst. Maf-
feï houdt zich godvruchtig met bet laatste
toilet der dooden bezig een schildwacht be
waakt ze.
Er is ui ;ts om doodkisten te maken
Geen kerkhof te Moliro wij kiezen op 150
meters van den post, de plaats uit, waarde
graven zullen gedolven worden. Het is onder
eenen grooten boom, eenen reusachtigen mi
mosa, wiens takken don grond raken Wij
moeten eenen tunnel boren, om tot de voet des
booms te komen.
Ik ondervraag nogmaals den loods, zonder
iets meer te vernemen. De derde prauw is nog
niet aangekomen, het zij dat zij vergaan is,
het zij dat zij geheel en al is achter gebleven.
De tweede prauw is vergaan, tegen de klip
pen geworpen door een hevigen rukwind.
Ik heb M. Heiaars verzocht de visschers te
doen duiken op de plaats des ongeluks.
Om 15 uur is de derde prauw aangekomen
gelukkig voor zicb, had de bemanning aan het
beveljOm des nachts te varen, niet gehoorzaamd
Om 16juur, de treurige begraving de soldaten
van den post, in grooten «tenue» dragen de
twee lijken, op twee veldbedden, in draagba
ren veranderd de blauwe vlag bedekt onze
twee vrienden, de eeuige, eer die wij den
armen kunnen betuigen
Vervolgens komen de vijf Europeanen, en
dan da zwarten. Onder do brandende zon komt
de stoet langzaam aan den boom de takken
die ons omringen, brengen ons in de grootste
duisternis, en in dit graf van groeu loof, zingen
de vogelen op lastige wijze, terwijl wij snik
kend in de geopende kuilon staren... Geduren
de een uur is het ons onmogelijk, ons van deze
plaats te verwijderen Het schijnt ons toe dat
alles slechts een bangon droom is, die spoedig
eindigen zal.
Helaas Afrika vergde reeds twee der on
zen. E i nevens ben, drie graven van ^zwarten
En drie andere zwarten die nog niet terug
gevonden zijn 1
Ik gevoel me onwel. Voor mijne oogen
zweeft het droivig beeld der ouders,die slechts
bij eene maand, door een kort snelschrift, bet
treurig nieuws zullen vernemen, dat hen voor
altijd zal ter neer s.aau 1
Langzaam herstellen wij ons om 18 uur
wordt de koffer van De Windt teruggevonden
gebarsten, gevuld met slijk en water, en klee-
dingstukken bevattende, alsook een reiszakje
dat De Windt altijd bij zich had, en dat voor
zien was met zilveren couvert, een metalen
papiersnijder, een half-cbronometer, een gou
den uurwerk, een kleinen kijker, een podome-
ter, eene anoroï Ie en twee kompassen.
Deze werktuigen zijn onbruikbaar gewor
den en zullen naar de ouders teruggezanden
worden. Eene bus, bet noodigo bevattende voor
het toilet is aan land gespoeld, alsook eeLe
kleiae valies, kaaisen en zeep inhoudende.
De nacht is gekomen, klaar, helder, kalm.
Wij hebben allen do koorts, die wij trachten
te verdrijven door krachtige dosissen quinine
het is ons eeuig avondmaal.
Onder de verandah uitgestrekt laten wij in
de grootste sti te, dia slechts nu en dan ge
stoord wordt door bet gehuil der hyena's die
aan het opzoeken der lijken zijn, de eerste
uren van den nacht voorbijtrekken dan zoe
ken wij onze legersteden op, na elkander, op
somberen toon goeden avond gewenscbt te
Iiebben.
j(Slot volgt) F. D. B.
Zondag, 24 februari ten 9 ure 's avonds
groot gemaskerd on verkleed BAL,
in Concordia, voor de Loden en hunne
Damon. Personen vreemd aan de stad,
door een lid opgeleid zullen op het
feest toegelaten worden.
Ge weet misschien niet, beste lezers
dat dit jaar Antichrist sterven moet.
't Is nochtans zoo. In een werkje
uitgegeven bij Goemaere De Toe
komst, openbaringen over de Kerk en
de Revolutie, leest men op bladz. 99
Voorspelling van den eerwaarden Bar-
thé'émi Ilolzhauser, uitlegging van den
Apocalypse.
Te midden het jaar 1845 zal
Antichrist geboren worden en hij
vijf en vijftig jaren en half leven.
Vaar zou die kerel wel zitten Hij
mort dit jaar sterven en men heeft van
hem nog niet hooreu spreken
In 't zalfde gewijd boekje staaf er op
bladz 122 te lezen van eene profecie
volgens welke Antichrist geboren is in
1856, maar die profeet heeft niet ver
teld hoelang Antichrist zou leven.
Indien gij eksteroogen aan de voeten
hebt dia u?eel doen lijden,gebruikt de Balsem
van DrNoël welke ze in twee dagen zal doen
verdwijnen 1 fr. de doos.
De carnaval is schier zoo oud als de we
reld. De h.ddensche volkeren hadden hunne
dagen van vermomming, welke tevens dagen
waren van uitspattingen liederlijkheid.
Het christendom was niet bij machte die ge-
bruikeu uit te roeien, daarom werden vele
pogingen aangewend, om aau het vieren van
den carnaval bet lieidensch karakter te ontne
men en er eene godsdienstige richting aau te
geven.
Het is met dat doel, dat de geestelijkheid in
vele steden processien inrichtte en tooneelver-
tooningen gekend onder den naam van passie
spelen. Doch de onwetendheid der priesters
vau dien tijd (er waren er welke met moeite
konden lezen) en de ongebondenheid der
kloosterlingen was volgens de kronijken zoo
groot, dat weldra weer de carnaval ontaardde
en de carnavalprocessie en de passiespelen al
len schijn van deftigheid verloreD.
In verscheidene steden werd in die processie
een ezel rondgeleid waarop een maagd zat ge
heel naakt, in andere steden droeg die ezel
een bisschopshoed op den kop, al de deelne
mers aan den stoet waren vermomd, zoowel de
geestelijken als de burgers, zoowel de vrouwen
als de manuen de stoet kwam iu de kerk en
daar werd door gemaskerde personen, met toe
stemming der priesters de mis nagebootst,
terwijl de ezel op de plaats stond welke de
bisschop gewoonlijk bekleedde, op 't kerkmu
ziek werden dan door al de aanwezigen straat-
liedekens gezongen hoe zeer gepeperd, hoe
liever en het feest eiudigde met eene gewel
dige slemppartij.
Het vieren van den vastenavond heeft alle
gebeurtenisseu en alle omwentelingen getrot
seerd. Dikwijls moest door de overheid aan do
vermommineswoede paal eq perk worden ge
steld, om lat het over zijn hout ging, in Vlaan
deren waren er steden waar de maskarade
weken lang duurde, b. v. te Gent. Verscheide
ne 8tedeu zijn beroemd geworden door hunne
carnavalfeestan onder andere Binche eu Nicea.
Wij hebben tegen bet vieren van den vas
tenavond volstrekt geen bezwaar. Zeker geven
die dagen aanleiding tot tooneelen vau uitspat
ting en losbandigheid, doch dit is ook wel bet
geval met andere feesten. De overheid moet
maatregelen nemen om de misbruiken te keer
te gaan, en zoo or iels anders aan te verhelpen
valt, is 't maar goed effenaf, die dagen af te
te schaffen welke aanleiding geven tot teugel-
looze buitensporigheden. Te Gent beeft men
om die reden den slonsendag afgeschaft en
men heeft wel gedaan.
In onze stad gaat de karnaval over 't alge
meen kalm voorbij, en er hebban geene erfelij
ke tooneelen plaats, tenzij bij uitzondering
bier of daar een kribbelaar van een dompers
blad die van zijn eigen vrienden duchtig onder
zijn gebenedijde flankairts krijgt, of een dron
kaard die een smerig liedje Bralt, hetgeen men
bier ook op andere dagen hoort,
Eene maskarade is overigens in geene op
zichten onzededelijk, ten hoogste kan men
het houden voor een kinderachtig vermaak en
is bet carnaval vieren niet verheffend, we hou
den staan dat het maar verlagend is voor dege
nen, die in ieder schuldeloos vermaak ee.i
middel van verlaging weten te vinden. Hier
weer is er onderscheid te maken tusschen 't
plezier en het misbruik, het vermaak op zich
zelve heeft niets afkeurend in zich het mis
bruik integendeel is altijd af te keureu.
Indien ons stadsbestuur de belangen der
bevolking begreep, het zou door de inrichting
vau feestelijkheden de maskers van de uitspat
ting afkeeren en de bewoners van de omlig
gende gemeenten naar Aalst lokken tot groot
voordeel van al de Aalstenaars.
Maar, ja, wel 1 dat het voor Woeste ware
't Geborsten KloksJcen is niet kwaad
Te beter we zien liever Jan die Lacht,
dan Jan dio Weent, 't Kloksken heeft
modelijden mot ons en dan nog al bit
ter medelijden... we zijn oud, halfblind,
suffend, we zitten met de voeten in
't graf brrr... brrr... we zijn arm en
krank en we willen opspringen als
Klokke bonst... brrr... brrr
't Is te veel, Kloksken lief, genade,
genade als 't u belieft als ge nog eens
bonst zijn we... kapot. Wat akelig ein
de
Maar ge moet geen medelijden heb
ben Klokskenzet dit in uwe schapraai,
bij den balsem van voor acht dagen, gij
zult dat alles op.tijd en stond wel noo-
dig hebben. Uw Kloksken geeft maar
eon klank, een krassenden toon en 't is
altijd
Krot,-krot-krot
Kiot-krot-krot
Waarom willen hoesten als ik openlijk waar
borg dat de met kleurloos teer en tolubalsem
opgemaakte Siroop Depratere de hardnekkigste
verkoudheid en hoest in twee dagen geneest.
Het is het snelste, zekerste en aangenaams
te borstgeneesmiddel. De Siroop De Pratere
verbaast al degenen die ze aanwenden. Prijs
2 fr. de fiesoh De behandeling kost 10 centie
men daags. Te verkrijgen in alle apotheken
en in h«t ilgemeen dépot, A. De Pratere
Oost- rda.
Ons artikel over den vooruitgang der weten
schap en wat bet volk ervan verwachten mag
heeft m uiige bespreking uitgelokt. We blijven
bij onze meening, voor de lotsverbetering van
het volk verhopeu wij meer van de wetenschap
als van omkeeringen.
Wat ontbreekt er aan velen Onderwijs,
voedsel, kleeding. Over mangel aan onderwijs
klaagt bet volk weinig en nochtans heeft het
bij ons daaraan we! het meeste behoefte, en
moet de wetgeving naar bet verspreiden van
het onderwijs het meest streven, op dat ter
rein zal zij voorzeker hot nuttigste werk ver
richt hebben.
Het gebrek aan voedsel en kleeding, is min
door de wetgeving te verhelpm, dan door de
voortdurenden vooruitgang (we spreken hier
natuurlijk in zeor algemeenen zin, waar het
praktisch mogelijk is moet ook de wetgeving
tusschenkomen) der wetenschap, door uitvin
dingen en ontdekkingen.
Nooit bad eene wetgeving voor de verspoe-
ding van het onderwijs kunnen doen wat de
uitvinding dor boekdrukkunst heeft gedaan
maar nog min zou de wetgeving voor de voe
ding van het volk hebben kunnen verrichten,
dan de ontdekking van den aardappel heeft
verricht.
Do wetgeving is niet in staat de algemeens
oorzaken van sehaarsebte of overvloed van le
vensmiddelen te regelen, wel kan ze schikkin
gen nemen om gedeeltelijk in het onderhoud
van somm'ge leden der samenleving te voor
zien, maar de natuurlijke oorzaken waarvan
het gemis of de overvloed afhangen ontsnappen
bijna geheel aan baren invloed.
En de wetenschap
Waarom zou eene uitvinding goene totale
wijziging brengen in de volksvoeding, heeft de
scheikunde niet reeds wonderen verricht is
er eene rede opdat, die vooruitgang zou op
houden kan hetzelfde niet plaats hebben
voor kleeding en verwarming Is hst niet mo
gelijk dat de nieuwe ontdekkingen, de zorg
voor het voedsel, tot de minste der maatschap
pelijk beslommeringen zou maken Waarom
niet
Als de waagspelen voor do tuischers
voorgoed zullen verboden zijn, zal het
schandaal nog voortduren op bevel van
den Staat.
Jaarlijks zal er getuischt worden,
getuischt voor vrijheid en broodwin
ning, voor lijf en ziel, voor geld en
plicht.
Al wie geroepen zal worden om mee
te tuischen en wil, zal worden vastge
grepen en zal alles hebben verloren
vrijheid, lijf en ziel. Schandalig is dio
loting, schandaliger dan de tuischerij
van Spa, Oostende, Namen, Dinant enz.
en het wordt tijd er een einde aan te
stellen.
Als het vaderland te dienen een
plicht is, moet die plicht door allen ver
vuld worden en is 't meer dan zedeloos
voor dien plicht te tuischen als de
wapens te dragen geen plicht is dat men
dan toen maar de loting afschaffe immers
wat geen plicht is voor de eenen kan
ook geen plicht zijn voor de anderen.
Weg met de loting Het is het
slechtste, dat de Franscbe overheer-
selling ons heeft opgedrongen eene eeuw
geleden en het bestaat reeds eene eeuw
te lang.
Weg met de loting
F EN yFFR kosteloos aan,
aan aiieD dj,, aauge»
daan zijn ran eene huidziekte haarwormen,
cezémans, puistjes, huiduitslag, chronische
bronchiten, borst- en maagziekten rhuma-
tism en breuken, een onfaalbaar middel te
doen kennen om zich spoedig te genezen, zoo
als hij zelf volkomen genezen is geweest na
alle mogelijke geneesmiddels vruchteloos te
hebben doorstaan en beproefd. Dit aanbod
waarvan men het menscblievend doel zal aan
zien is het gevolg eener belofte.
Per brief of postkaart schrijven aan M.
Vincent, place Victor Hugo, te Grenoble
die kosteloos en vrachtvrij per post zal ant
woorden en de gevraagde inlichtingen zal
zenden.
1 111
Denderbode krijgt schier een gern iktheid
van kolerin omdat M. Daens nchii.ft D - paus
wordt oud en suf en is omringd Tan slechte
raadgevers. Schande ro-pt Denderbode hon
derdmaal schande, aldus het pausdom aan te
vallen.
Maar dezelfde Denderbode schrijft Ricci
generaal der jesuieten had gefijk niet te han
deion volgens den wil van den p ms, die paus
schatte het orde der jesuieten maar af om aan
genaam te zijn aan zek-re vorsten van Enropa.
Wie is er nu het lieftalligst voor het paus
dom, de Daensisten of de jesuieten van Den
derbode.
Wie is er de schijnheiligste luifer
Aan onze lezers Indien ge lijdt aan
hoest, bevangenheid, borstkwaal of keelpijn,
neemt de aangename Walthery's boistpastillen
on ge zult verbaasd zijn zoo spoedig verlicht
en genezen te zijn met een zoo goedkoop mid
del (1 fr.)
Te bekomen hij de Apothekers Callebaut,
De Valckenoar, De Waele, Ghysselinckx en
overal.
Ter gelegenheid van Vastenavond richtto
onze liberale Fanfaren-Maatschappij eenen
stoet in verbeeldende de hoeren van Transvaal
optrekkende naar den strijd.
Die stoet is opperbest gelukt geweest. De
vaandeldrager der hoeren voorgesteld door
den he r F. Van Geit is door ieder bevond rd
geweest op meesterlijke wijze voerde hij d n
stoet aan.
Verder werd ook zeor opgemerkt de boeren-
soldaten op het groot Canon Longtom en den
groep President Kruger verbeeldende met zij
nen raad. Dan was er nog eene veldbe nhou-
werij in den stoet op eenen schitterenden
wagen voorgesteld door zeer behendige been
houwers en nog veel andere groepen
De Fanfaren St. Cecilia heeft de stoet opge
luisterd en de straten doen weergalmen van
vroolijke deuntjes.
Hulde aan M. Leon Jansseus die dergelijke
gedachten opvat om de gemeente op te beuren
eu Ue neringdoende inwoners een goeden stui
ver te laten verdienen.
Zulke feestjes mogen nog dikwijls plaats
hebben. A. B.
Het keeran der jaren. De vrouwen van
zekeren ouderdom moeten van tijd tot tijd
purgeeren, met de Walthérypil, indien zij zich
behoeden willen tegen de gevaren en ongemak
ken.
Te bekomen bij de Apothekers Callebaut,
De Valkeneer, De Waele, Ghysselinckx en
overal.
M. Jules Dane els, landbouwer, schrijft
M. VINCENT, apotheker,
Gren8straat, 33, Brussel.
Lijdend sedert jaren aan rbumatism, niet
meer kunnende werken, had ik vruchteloos
alle middelen bepro fd. Als laatste hoop ging
ik uw Elixir antirhumatismal et antigoutteux
koopen. Na weinige dagen was ik volkomen
genezen ik heb het gebruik van al mijne lid
maten terug gekregen. Gij kunt mijn bewijs
schrift publiek maken om nuttig te zijn aan
allen, die door dit kwaad aangetast zijn-
Aanvaardt, M. Vincent, mijne oprechte
groeten en bedankiugen.
Jules DANEELS,
landbouwer, Ruysselede bij Thielt.
Vau den 16 tot den 22 Feb. 1901.
GEBOORTEN
Mannelijk 19 „g
Vrouwelijk 9
OVERLIJDENS.
J. Gnllo, m. Van Kelf, hotelhouder 51 j. Sta-
tiep'eia. H. Vergielen, fabriekw. 15 j.,
Groenstraat. A. De Smet m. Verhaegen zb.
76 jPostweg. C. Van den Bossche, w*
Steleman, zb. 85 j., Molenstraat.
9 kinderen onder de 7 jaren,
j