Een Wonder. Een wonder.
Kloostergoed.
Wat wij zijn.
Nog in de Jonge Garde.
Fanatism en Misdaad.
paald en mijn recht op den helft van den schat
is zoo goed op 1000 meters diepte, dan op 10
•of op 100 meters. -
De kolen, wel dat zijn ook verborgen schat
ten, diein algemeeneu regel do helft toebehoo-
ren aan de eigenaars van den bovengrond en
de helft aan den Staat.
Wanneer het goevernement aan eene maat
schappij eene concessie toestaat, geeft het dus
Bchatten weg waarvan de helft aan anderen
oehooren, het goevernement gaat diensvolgeus
zijn recht te buiten.
En die concessie's worden zoo gemakkelijk
verkregen Hectaren grond worden onder
mijnd, daarna worden de mijnen verlaten,
later hebben grondinzakkingen plaats, de
bovengrond verliest van zijn waarde, de hui-
feDo^mrfen- beschadigd. Wie zal er nu beta-
j niemand, want de maatschappij is
ontbonden na de schatten van den ondergrond,
schatten dis haar niet toebehoorden, peper-
duurte hebben verkocht, na milhoenen gewon-
burgera 611 hunner mede-
En niet genoeg daarmee 1
Nu hebben zij het middel gevonden om de
kolen naar willekeur te doen opslaan, 't Is op
recht schandelijk. De koolmijnmannen strijken
milhoenen op terwijl de andere nijverheden er
door lijden en terwijl in duizende ellendige
buisgezinnen kranke vrouwen eu teerdero kin
deren van koude bibberen aan den uitgedoof-
den haard.
De plicht van het goevernement, in derge
lijke omstandigheden is tusschen te komen.
Het is niet alleen zijn plicht, het is zijn recht.
Wiö eene concössiG toekent, kan die ook weder
intrekken er zijn daartoe reden genoeg.
Wat meer is bij het toestaan van dergelijke
concessies, zou het goevernement maatregelen
moeten nemen voor het waarborgen van de
reehten der eigenaars van den bovengrond en
bet middel bij de hand houden om in geval
▼an misbruiken dadelijk deze te beteugelen.
Waarom willen hoesten als ik openlijk waar
borg dat de met kleurloos teer en tolubalsem
opgemaakte Siroop Depratere de hardnekkigste
verkoudheid en hoest in twee dagen geneest.
Het is het snelste, zekerste en aangenaams
te borstgeneesmiddel. De Siroop De Pratere
verbaast al degenen die ze aanwenden. Prijs
2 Ir. de flesch. De behandeling kost 10 centie
men daags. Te verkrijgen in alle apotheken
en in het Algemeen dépot, A. De Pratere
Oostende,
De klerikale gazetten van ons land
Bpuwen vlam en vuur, gelijk de draken
van den ouden tijd, tegen het Fransch
ministerie Waldeck-Rousseau, dat door
gepaste wetten de misbruiken van de
uitbreiding der doode hand wil beteuge
len.
Het is een eindeloos, onmetelijk dom-
persgebalk van Aarlen tot Oostende van
Maaseik tot Haarlebeke. Waldeck-Rous
seau is een godsdienstvervolger, een
kerkaf breker, een Turk, eenenfin
Waldeck-Rousseau is de Antichrist, die
de voorlooper is van het einde der we
reld.
Is het zoo erg Och, neen maar ziet
ge, priesters, paters en nonnen zijn in
Frankrijk zoo wel als in Belgie en an
dere landen, niet gewoon zich te gedra
gen naar de wetten van het land. Ze
achten zich buiten het bereik dier wet
ten, weten er desnoods aan te ontsnap
pen, verstaan de kunst or voorzichtig
rond te draaien.
Welnu in Fankrijk hebben ze 't in
den laatsten tijd zoo bont gemaakt dat
het goevernement, ondersteund door de
overgroote meerderheid, besloten heeft,
paal en perk te stellen aan de onzalige
werking van die lieden.
Volgens art. 11 der nieuwe wet zullen
de vereenigingen herkend als zijnde van
openbaar nut het recht te hebben alle
akten te plegen van het burgerlijk le
ven, welke niet door hunne statuten
verboden zijn. Ze sullen geene andere
onroerende goederen mogen bezitten of
verkrijgendan degene welke noodig zijn
voor hun doel.
Arme paterkens, arme nonnekeng
't Is afgrijselijk O, die bietebauw die
satansknecht Maar alia zij hebben
toch belofte gedaan van vrijwillige ar
moede. Waarom al dat gejank
Is uwe belofte van vrijwillige armoede
misschien maar eene zwans, en was het
daarom dat de klerikale staatsman en
minister, Victor Jacobs aan de Kerk
vroeg de belofte van armoede in de
prondelmande te smijten, bij de versle
ten geloofspunten, gebroken doodzon
den en afgestelde heiligdagen.
Victor Jacobs schreef 't Zou beter
8 zijn dat de Iverk aan de kloosterlin-
8 gen bevool, door hun eigen te bezit-
8 ten, ten titel van ernstige, persoon-
8 lijke eigenaars, kunnende vrij be-
8 schikkea over hun goed.
Ea hij voegde erbij 8 De onpartij-
8 digiieid gebiedt ons 't einde te vra-
8 gen vau een voorrecht dat zekere
8 geestelijke gemeenten genieten.
Ware ik in de plaats der dompers ik
zou dien vermaledijden katholiek Vic
tor Jacobs in beeltenis excommuniceren
en daarna verbranden. Victor Jacobs
was een zeer hevig katholiek, een der
gezagvoerendste klerikale rechtskundi
gen en hij verlangde jegens de kloosters
hetgeen het fransch goevernement wil
en zal verwezenlijken.
De belofte van armoede is inderdaad
eene kolossale zwans. Beziet de kloos
ters, 't zijn paleizen, de paterkens en
nonuekens zijn rond en vet, want in
hunne keuken riekt het lekkerder en
ligt er meer in den pot, dan bij de mees
te menscheu, dia vrouw eu kiuderen
hebben.
Indien gij eksteroogen aan de roeten
hebt die uveel doen lijden, gebruikt de Balsem
ran DrNoël welke ze in twee dagen zal doen
verdwijnen 1 fr. de doos.
Y olgeus Denderbode is Dendergalm het
blad der armen, daarom noemt hij ons: de
armtierige.
Volgens het sociaal voddeken Recht en Vrij
heid is Dendergalm de verdediger der burge
rij.
Volgens Klokke Roeland is Dendergalm het
orgaan der fabriekanten,
Helaas wij hebben driemaal de dood ver
diend, want we zijn driemaal schuldig schul
dig voor de dompers omdat wij de armen ver
dedigen, schuldig voor de socios omdat wij de
burgers verdedigen, schuldig voor de klokgie
ters omdat wij de fabriekanten verdedigen.
We moeten dood Maar sapristi we voelen
vo'strekt geeu lust om naar 't piereland te
verhuizen. Al zitten wo niet tot over de ellebo
gen in de stadskas gelijk ldenderbodc's mees
ter, we zijn gezond en frisch en de dokters
vao Moeder Jnsticia behoeven ons geene re
cepten voor te schrijven, welke maar alleen
passen voor veretterde en verkankerde wezens,
die volgens voornoemde dokters afschuw ver
wekken.
We verdedigen de armen, omdat er geene
stad is waar ze zoo honüacbtig behandeld wor
den als te Aalst, omdat we deernis hebben met
het lot der noodlijdenden, die nergens zoo tal
rijk zijn als hier, omdat we verontwaardigd
zijn telkens ongelukkige vaders of moeders,
ouderlingen of weezen als beesten worden be
jegend.
Wij verdedigen de burgers, zoo zeer door de
Aalstersche boetieksocialisten misprezen we
verdedigen de burgers, de bandelaars, winke
liers en ambachtslieden, welke bet in Aalst
zoo kwaad hebben, gobukt gaan onder paten
ten, lasten, opcentiemen en nog opcentiemen,
die toch ondanks dei slechten tijd eren
goedhartig blijveu en zonder omzien de lij
dende werklieden ter hulp komen, in zoo verre,
dat de boetieksocialisten, die de burgers zoo
zeer verachten, dan bij beu komen aanklop
pen (en niet te vergeefs) om voor de behoefti-
onderstand te vragen.
We verdedigen de fabriekanton we zwee-
pen bet stadsbestuur af, dat bun bestaan hier
moeielijk maakt door bet invoereu van zotte
taksen, die bet hun lastig maakt door tergen
de maatregelen en tot nu toe bijna niets deed
om nieuwe nijverheden in de stad te brengen,
waardoor de thans werkelooze arbeiders ba
zigheid zouden vinden, en waardoor de loonen
zouden vermeerderen.
Maar wij bestrijden tevens ook de misbruiken,
er zijn armen die van de bedelarij een stiel
maken, dezulken verdienen geen medelijden,
zij hebben bet overigens ook niet noodig.
We zeggen tot de burgers en werklieden,
tracht meer kundigheden, meer vakkenis te
verkrijgen, tracht op de hoogte te blijven van
den vooruitgang, om üe concurrentie tegen de
vreemdelingen vol te houden. Werpt een be
stuur omverre dat voor u niets over heeft en
van Aalsteen uitgestrekt begijnhof maakt.
We zeggen tot de fabriekanten betaalt uwe
werklieden goed bet is eene schande ontoe
reikende dagloonen te betalen, als bet van de
winsten almag, zij die zulks vergeten zijn
aansprakelijk voor de onheilen, welke uit
zulke ergerlijke verkeerdheid kunnen voort
spruiten.
We verdedigen de rechten van iedereen,
van de armen, van de werklieden, van de bur
gers en van de fabriekanten maar, wij heke
len de misbruiken waar we die aantreffen.
Dendergalm is verder op politiek gebied het
orgaan van al de liberalen van Aalst zonder
onderscheid.
We zijn arm zegt ge Denderbodedat is
waar, doch bet zou anders zijn, indien we zoo
gemakkelijk geld wonnen als gij, met het
drukken van fameuze kiezerslijsten en krotver
slagen, waar we niet baar bunkeren gelijk gij.
We zijn een burgersblad, hé, winkelsocia
listen troost u kameraden, de socialistische
pariij wordt stilaan eene burgerspartij, dat
moet gij in uwen winkel wel zién.
We zijn 't orgaan der fabriekanten, niet
waar klokkegieters Van welke van de
fabriekanten van Denderboutem, of die van
Kerkxken, ofkomtaan, jongens, ge
doolt krijgt ge misschien de beete koorts of
de koude... zeer koude
Dendergalm, behoort aan den Uitgever de
opstellers, hebben met hem alleen af to reke
nen. Zij hangen van niemand af, en maken
geen politiek om er geld mee te winnen gelijk
gij en de anderen, ze zijn dan ook minder
slaaf, de vrijheid is bun doel en bun leven.
DE REDACTIE.
Van.M. Gardien, leeraar te Rijssl.
Ik leed sedert twee maanden aan een hoest die
mij noch dag oi nacht ruste liet. Dank zij de
borstpillen van dr Waltbery, ben ik in twee
dagen genezen geweest.
Te bekomen bij de Apothekers Callebaut,
De Valckeneer, De Waele, Gbysselinckx eu
overal.
Et' wordt in de stad wat gerammeld
over die fijue, kostelijke Jonge Garde
Het muziek verzacht de zeden, zegt
een spreekwoord in de Jonge Garde
geeft het muziek mot de ceoten der
stad een schoon kostuum, maar schoone
zeden neen die geeft het muziek
daar niet.
Dat er gekibbeld wordt als op een
eiermarkt is waar, dat de blazers er
bijeenzitten als een troep honden en
katten is nog waar, en dat er velen
maar zitten omdat ze moeten en de ba
rak als een galei vervvenschen is nog
waar.
Doch hetgeen men verder vertelt kan
niet waar fcijn. Hoe groot het talent ook
weze van een artist, hoe aanzienlijk de
verdiensten welke hij kan doen gelden,
we kunnen niet gelooven, dat M. Wal
pot aan 't behouden of intrekken van
zijn ontslag voorwaarden zou gesteld
hebben als die welke men hem toe
schrijft en waarvan eene bezonderlijk
hatelijk is.
Overal in de stad vertelt men, dat
M. Walpot behalve eene verklaring be
treffende de rekening van het concert
op 't landhuis, waarvoor de stad 250 fr.
beschikbaar had gesteld, nog zou ge
zegd hebben slechts te willen blijven
op voorwaarde dat M, Van den Bogaer-
de, uit zijnen post aan de muziekschool
zou ontzet worden.
Dat kan niet waar zijn 1 Dit gerucht
wordt wellicht verspreid door vijanden
van M. Walpot, die er genoegen in
scheppen den nieuwen muziekmeester
der Gidsen eene gemeene daad aan te
wrijven, die hem do achting van alle
deftige lieden zou doen verliezen.
M. Walpot is immers vrij heen te gaan
als hij het verkiest. Een echte kunste
naar is een man van oer en verlaagt
zich nooit tot het plegen eener schan
delijke daad tegen een kunstgenoot,
al ware die kunstgenoot ook zijn vriend
niet.
M. Van den Bogaerde, doet eer aan
onze stad, manuon van zijne waarde
loopen er niet bij dozijnen en hoewel hij
door kuiperij en kwelling uit de har
monie werd geduwd, gelooven we niet,
dat men hem in de muziekschool als
een schoft zou durven behandelen of
wegstooten.
M. Walpot, is als militair een recht
zinnig man en zal als kunstenaar en als
mensch het talent van M. Van den Bo
gaerde wel waardeeren daarom wij
herhalen het, kan hij aan het intrek
ken van zijn ontslag de voorwaarde
niet hebben gesteld welke de mare hem
ten laste legt.
Daar de klerikale papiertjes geen
woord reppen over den warboel in de
Jonge Garde, stippen wij de onhebbe
lijke geruchten aan om aan M. Walpot de
gelegenheid te geven, de dingen in hun
nen haak te brengen, en degenen te
beschamen, die hem woorden aanwrij
ven, welke alleen passen zouden in den
mond van een nijdigen, hoovaardigen
intrigant.
Wij hebben hem van den beginne af
gezegd, hoede zaken hier stonden, en
wat hij in de Harmonie verwachten
mocht. Het zal een felle klepper zijn,
die de plaats van M. Walpot zal inne
men en het zoolang uithouden zal als
hij. YVe kenn9n dat volkje
Bovenstaande was geschreven toen
we vernamen, dat M.Walpot, de leiding
der harmonie hernomen heeft, en aldus
de kwakkelachtige geruchten den kop
inslaat.
Woensdag avond, vóór den aanvang
van de repetitie heeft de Burgemeester
nagenoeg het volgende gezegd
Mijne Heer en,
Ge weet dat M. Walpot zijn demissie
had gegeven. Wij hebben hem verzocht
voor ons te verschijnen de 3® maal is
hij gekomen.
.Wij hebben hem gevrargd waarom
bij zijne demissie had gegeven en als
hij ons dat bekend maakte, heeft het
bestuur zich niet kunnen houden van
te lachen, en hem doen zien, dat^dit
geene reden waren.
Daarop heeft M. Walpot weer aan
vaard. Ik verzoek u dus, in naam van
de katholieke partij, van alle twisten te
staken en ons niet meer bespottelijk te
maken voor onze tegenstrevers.
Wij hebben de Harmonie noodig voor
onze politieke werking, die kan meer
teweeg brengen voor de politiek dan
vele meetingon, ik hoop dat uit genoeg
begrepen is.
Aldus is het prestige van M. Walpot
hersteld en de Jonge Garde voor eenige
weken gelapt.
Blazebus.
De Geneeskundige Akademie van
Parijs heelt verklaard dat het hoofdzeer ea
de a»«lere kwalen veroorzaakt door de gal en
de slijmen altijd zekor genezen worden door
de auu-slijmachtige Waltherypil, onder voor
waarde dat de behandeling eunigen tijd worde
voortgezet.
Te bekomen bij de Apothekers Callebaut,
De valkeneer, De Waele, Ghysselinckx en
overal.
De rechterlijke statistiek van Belgie ia ver
schenen.
Daaruit blijkt dat de antiklerikale arrondis
sementen van het Walenland een kleiner getal
misdadiger tellen dan de klerikale arrondis
sementen van Vlaanderen.
In 1897 heeft de boetstraffelijke rechtbank
van Charlerui over 1987 zaken te oordeelea
gehad die van Kortrijk, in een arrondisse
ment met eene bevolking van de helft minder
Geeft er 2064 verhandeld
De rechtbank van Luik van oen arrondisse
ment dat vier maal belangrijker is dan dat
van Dendermonde .heeft 3901 misdrijven ge-
vonnisd, die van Dendermonde 2176.
Bewijst dit niet dat de godsdienst (eu vooral
niet de godsdienst der hedendaagsche dompers)
geen hinderpaal is tegen de misdadigheid.
Men werpe een kijkje over de gehoele wereld
de katholieke, fanatieke streken zijn de ellen
digste en er werden ook het grootste aantal
moorden en geweldenarijen gepleegd.
Gezalfden,
Hebt ge in 't Land van Aalst de twee brie
ven gelezen van onderpastoor Rombaut
Hoe zalvend, niet waar Dadelijk bemerkt
men aan den toon, aan de broederlijkheid, aan
do zalvende inzichten, dat de schrijver eea
priester is, een van de dienaars van den God
der oneindige liefde en goedheid, welke door
hunne wijding bezondere gratiën hebben be
komen en op de wereld iets meer zijn dan ge
wone menschen.
Kiss 1 kiss 1 Rombaut 11 bemint uwen even-
mensch hebt uwe vijanden lief I 't Is de raoei-
to weerd, hoe gij die christelijke voorschriften
in acht neemt. Toe maar 1
Bim Bom Bam
Softe. Hoor no keer Trees, da bimmela-
bommelen, wat zou der na gebeerd zijn
Trees. Wel Sofie, den deken is dood
mensch, en die in zijn leven veel gerucht ge
maakt heeft, moet met veel gerucht van hier
vertrekken.
Sofie. En waar zijn Trees. Voor ons zul
len ze zooveel beslag niet maken, mijn schaap.
Tien voet hout, een afgenepen schietgebedeken
een streep wijwater en daarmee, en avant l
naar de Zoutstraatpoort, geluk op uw reis en
de wind van achter.
Trees. Ze zeggen dat de deken een braaf
man was dat wil ik golooven, te braaf is
overschot. We zijn wij ook braaf, he Sofie, ea
wij hebben voor Gods glorie meer zor« en be
kommernis dan...
Sofie. Ja, maar Trees, voor ons staat de
hemel altijd open, voor hem moet Sinte Pieter
eerst wakker gebeld worden... A voes. Trees
pak ne snuif I
Overal.
Overal wordt het geluk, dat de paters en
tuti guanii aanbrengen naar waarde geschat.
Iu Frankrijk, in Spanje, in Portugaal ver
wekken hunne handelwijzen algemeene pro-
testaties. De Filippijnen eischen de ontbinding
der geestelijke orden, die het land hebben ten
onder gebracht waar zij door hunne baldadig
heden het gevaar gaven, van ongebondenheid
en fanatism.
Weldra komt heel dat boeltje naar Belgie en
dan is ons landeken gered
vft?