HET KLOOSTER
wïï m
Nummer 11
Zondag 17 Maart 1901.
n
M
Onderstandspenning.
Peter Benoit.
Charlatan De Backer.
16 Je Jaar.
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs j f*' cle S^'m.f voorop betaalbaar
r 1 4 fr. 60 voor den buiten
■PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST.
Nee spe nee metu.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Pr:is der Annoncen Gewone' 15 centiemen per drukregel
rr.jS eer Annoncen. Reklamen 75 centiemen K
Vonnissen op de derde bladzijde1 frank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden..
AALST 16 MAART.
Wij bevelen de drukkerij
van ons blad nan, bij de vrienden die
Eerste Kommuniebeeldekens te drukken
hebben nergens treft men er een keus
aan gelijk bij René Van Branteghem,
in de Vrijheidstraat, 58.
Omdat Adam 930 jaren oud geworden is
0,10. Omdat er in dien tijd nog geen ilok-
toors en waren 0,10. Of geen pillendraaiers
0,10 Of geen pastoors 0,10. Hoe groo-
ter het getal charlatans werd, hoe meer het
leven der menschen verkortte 0,10. Omdat
Hector getrouwd is 0,50. Omdat Rikus 4
heeren en 4 vrouwen had 0,30. Omdat
B- nooi zijn verhuizing deed in zijn neusdoek
0,20. Omdat de deken eerevoorzitter was
van al de brassecties 1,00. Omdat de vlag
gen der geschandvlekte politieke secties achter
zijn lijk werden gedragen 0,50. Omdat er
een nieuwen professor in de Stadsschool is 0,10
Is 't waar is het eenen professor van Gym-
nas 0,10. Omdat ze in de Zoutstraat zulke
zedige liedjes zoDgen 0,10- En omdat Den-
derbode er van zwijgt in zijn blad 0,10.
Omdat zij van de begraving van den deken
eenen politieken stoet hebben willen maken
0,60.
Vlaanderen's groots toondichter, Pe
ter Bonoit is niet meer. Niet alleen het
Vlaamsche land, maar geheel de Bel
gische kunstwereld is in rouw over het
onherstelbaar verlies.
Het ligt niet in ons bestek eene le
vensschets van Peter Benoit af te kon
digen, al de dagbladen hebben over
het leven en de werken van den beroem
den man breedvoerige artikels geschre
ven en voorzeker hebben al onze vrien
den daarover vele bezonderheden gele
zen.
Peter Benoit heeft eene gansche reeks
muziekale meesterstukken voortge
bracht, heeft merkwaardige schriften
over toonkunde uitgegeven, Peter Be
noit is de ontwerper en stichter van het
Vlaamsch Conservatorium van Antwer
pen en eene gansche schaar leerlingen
heeft hij gevormd, die de voetstappen
van den meester volgen en Ylaandren's
kunstroem meer en meer doen schitte
ren.
Niet alleen in Belgie, ook in den
vreemde worden de gewrochten van
Peter Benoit op hoogen prijs gesteld, in
Frankrijk, in Duitschland, ja, de we
reld door worden zijne werken toege
juicht en geprezen.
Met Peter Benoit is de Vlaamsche j
school op kunstgebied herboren. De
geest en het karakter van 't Vlaamsche
volk spreekt uit zijne krachtige zangen,
uit zijne diep aangrijpende melodien.
Dat een enkel Belgisch blad de nage
dachtenis dier edele figuur tracht te
bezwadderen, moet ons Vlamingen, on
verschillig laten die eene uitzondering
geeft meer relief aar. de eenparigheid
van den lof den afgestorven meester
toegezwaaid.
Maandag laatst werd Peter Benoit be
graven, de lijkplechtigheid was den
grooten kunstenaar waardig. Al wat
Belgie aan kunstminnaars en denkers
bezit woonde de teraardebestelling bij,
en bracht eene laatste hulde aan den
gemalen man, den schepper van zoovele
heerlijke gewrochten.
In die gewrochten zal Teter Benoit
voortleven, zijne werken zijn onvergan
kelijk.
De kwakzalver, die hedendaags het
derde deel der Houtemsche Leebeken in
de Kamers vertegenwoordigt heeft aan
Klokke Boeland een baksel geleverd zon
der gist of zuurdeesem, 't is onhebbe-
ijkekosl, men ziet het eraan, dat het
jrood geen aftrok meerheeft.
De stommiteiten in dat artikel opeen
gestapeld zouden een domper bescha
men. M. De Backer spreekt over libe
ralen en liberalism en wat bij daarover
vertelt is zoo dom, dat er te betwijfelen
valt of het mensch zijne vijf nog te huis
heeft.
Op de zeven duizend die in de laatste
kiezing nog werktuiglijk voor de libe
ralen dopten is er niet één, dieu zeg
gen kan wat een liberaal is, zegt M.
De Backer, ik persoonlijk heb het meer
maals beproefd en nog nooit is er mij
eene oplossing gegeven.
Heb ik u niet gezegd, dat die De
Backer een charlatan is. Hij heett de
zeven duizend liberalen die voor de
heeren Galleen Van Impe stemden on
dervraagd en is onder die taak niet
bezweken. Hij kent dus persoonlijk die
7000 kiezers
Hem daarop te antwoorden is noch'
tans niet moeilijk, men heeft hem een
voudig toe te voegen Een liberaal,
M. De Backer, is een man die zijn pro
gramma niet verloochent en zijne belof
ten niet breekt gelijk gij hebt gedaan.
Hoe, die kwakzalver durft beweren,
dat er op den buiten geene liberalen
door P. S.
Zuster Brod.
(zacht). Gij zijt er de eeuwigheid en duur
waarin het leven golft en deint
en brandt de liefde 't hoogste vuur.
dat 't leven zelf verlicht, beschijnt.
(de laatste regel onbewust wat hooger, dat het
klinkt tot iu de kapel zoodat de nonnen met
schrik en verbazing omkeeren, de Moeder, met
een pijnlijke gelaatsverwringing. Doordrin
gender klinkt het van hunnen 't wege (plotse-
ling).
Wee 6 Wee
De Moeder-Overste komt, gevolgd door de
nonnen naar zuster Brod toe.
Moeder-Overste.
Wie heeft u de toelating gegeven uw cel te
meer zijn. Vergeet hij dan hoe hij in
den laatsten kiesstrijd, angstig, gejaagd
en schier dood, (want hij speelde zijn
laatsten troef), van pai-ochie tot paro
chie liep en van huis tot huis de stem
men afbedelde, hoe hij beweerde meer
liberaal te zijn dan de liberalen, daar
waar zulks noodig was en aldus een
aantal stemmen bekwam van niet-de-
mokraten, van vrijzinnige buitenlieden.
De liberalen weten niet wat een libe-
beraal is, zegt charlatan De Backer.
Gelukkiglijk is hij daar om het ons te
leeren.
Ge moet niet vragen, zegt hij, aan de
liberalen wat zij willen of wat nut
zij beoogen of welk hun program is,
neen vraag hen doodeenvoudig wat is
een liberaal.
Is dat nu ernstig Ge moogt dus aan
M. De Backer niet meer vragen wat
hij wil of wat nut hij beoogt of welk
zijn program is (hij heeft het vergeten
zooals zijne stemmingen het hebben be
wezen) vraag hem doodeenvoudig wat
is een demokraat en daarop kan hij
en geheel zijne kliek antwoorden en
zulks is voldoende voor 't bestaan zij
ner partij.
Wacht man, alles komt op zijn tijd,
bij de aanstaande kiezing, zult ge met
uwe kwakzalvers politiek van eene kale
reis te huis komen, de houding uwer
vroegere aanhangers te Denderhoutem,
moet u reeds een voorsmaakje daarvan
geven.
Doch komaan we zijn niet vies van
een beetje leute en willen dus wel weten
wat een liberaal is volgens M. De Bac
ker. Luistert
De liberaal wil 't verplicht onderwijs
in strijd met het echte liberalism, eens
de verplichting aangenomen houdt hij
op liberaal te zijn.
De kwakzalver kon even goed zeggen
De liberaal wil de verplichte voeding
van het kind in strijd met het echte li
beralism enz.
De liberaal wil de verplichte belas
ting in strijd met...
Volgens De Backer is het liberalism
dus de verwerping van elke verplich
ting, welke die ook weze
Volgens M. De Backer moet een echte
liberaal franscli spreken
Volgens M. Da Backer is het leen
roerig stelsel de voorzaat van het lib©
ralism.
De rest schelden wij u kwijt, het gaat
de palen van het vroolijke te buiten,
't iscrétinism.
De kandidaten der laatste kiezing zei
ven konden dit vraagstuk niet overko
men, beweert M. De Backer verder..
Een woordje daarover om een kluchtig;
incident van den laatsten kiesstrijd te)
herinneren. De liberalen halden op ze
keren avond meetingen belegd te Moor
se], te Aalst en verschillende andere)
plaatsen; de aankondigingsbriefjes voor
die meetingen waren reeds een drietal!
dagen uitgedeeld. Den avond te voren,,
werd eene meeting aangekondigd vani
De Backer, in de zaal Wellekens en
daar beriep hij de liberalen op tegen
spraak hij wist immers, dat al hunne:
sprekers elders waren reeds vaa
dien tijd kwam de charlatan uit de>
mouw.
Maar M. De Backer vergenoegt zich niefr
met zulke kwajongensstreken, hij gaat
aan 't liegen De liberalen zegt hij wil
len dat de pastoors in hun kerk. blij
ven men ziet hoe die boterdemokraat
nut trekt uit de lessen der Woestisten.
De liberalen vragen voor de priesters;
de vrijheid, gelijk voor de onderwijzers:
en voor al de werklieden en bediendèa
van den staat. Maar ze willen,dat geene
ambtenaars, zoomin de priesters als de-
anderen politiek zouden maken bij dö)
uitoefening hunner bediening. M. De-
Backer noemt dat beperking der vrij
heid.
Hij keurt dus goed, dat de preekstoel
een politieke tribuun zij, waar pastoor-
en onderpastoor, in plaats van de chris-
telijke loering te preeken, alle zondageni
donderen tegen liberalen,, socialisten eui
demokraten.
Stilaan begint M. De Backer zijne,
zeilen te keeren, nog een paar jaarkens;
en hij zal trachten geheel in het vaar
water der dompers te geraken, en zal
dan misechien vinden, dat de priesters;
niet genoeg tieren tegen de liberalen..
M. De Backer spreekt van een aria-
kijnsplunje die zou hem natuurlijk:
zeer wel passen, het veelkleurig zotspak
is niet alleen voor degenen die hij door-
veel beloven in vreugd deed leven,,
maar ook voor hem die de beloften uit
bazuinde en ze nu in de hanebalken,
zijner politieke rechtschapenheid heeft,
opgehangen.
M. De Backer speelt ook al den pro
feet de liberale partij heeft geen doel
(peis ne keer) geen droombeeld (oei, oei,,
oei) ze moet kapot.
M. De Backer is de politieker vat*
elk-zijn-pel, (de kwakzalvers zijn het
allen) hij heeft zijn doel bereikt e*\
lacht nu fijn met de boeren, die niet;
slim genoeg waren ook eik-zijn-spel t»
spelen en voor een boterdemokaat ko,--
zen, hetgeen ze nu te laat beklagen...
verlaten, ongelukkig meisje.
Keer terug in uw cel en uw boete zal u mor
gen opgelegd worden.
Zuster Brod.
(sidderend)
en brandt de liefde (barst plotseling in tranen
los, terwijl ze onbewust een steunpunt zoekt).
Gabriël
(komt ter verrassing der nonnen van op bet
voorplan te voorschijn en laat haar tegen zich
uitsehreiën).
Arm meisje 1
(na een pooze).
Wat sart gij haar met uw berssenschimmen
en schijnheiligheid Laat haar met rust 1 Als
ze hem lief heëft, laat haar gaan. Wat hoeft gij
haar te bepreeken en ongelukkig te maken
(na een pooze).
Maar dat zal een duur hebben
(vol medelijden)
Arm kind
(leidt haar iu haar cel).
Nonnen
(verstomdj daarna als Gabriël en zuster Brod
in de cel zijn, gefluister.
Moeder-Overste
(ten prooi aan de meest verscheidene gewaar
wordingen.
Johan (verder af.)
Gij zijt er de eeuwigheid en duur
waarin bet leven golft en deint
en brandt de liefde 't hoogste vuur
dat 't leven zelf verlicht, beschijnt.
Koor van Nonnen (veel zachter).
Wee Wee
De Moeder-Overste
(tot de nonnen).
Ga ter ruste
(Nonnen begeven zich in hunne cel, uitge
nomen de jongste, die, terwijl de moeder zich
naar het plan begeeft naar de bidplaats gaat
en het gebed ter bekeering der ongeloovigen
herhaalt.
De Moeder-Overste gaat in haar cel.
Het werkvrouwtje komt ter zijde van hefc
voortooneel vreesachtig op en blijft angsfigj
staan als ze de gedaante van de jonge n,on ge
waar wordt, maar erkent ze weldra en roept,
zacht).
Werkvrouwtje.
Zuster Benedicta
(Zuster Benedicta keert zich verschrikt on*
en erkent het Werkvrouwtje).
Zuster Benedicta.
Gij, Kaatje
Kaatje.
Wat valt er hier voor (naderbij getreden)..
Zuster Benedicta.
O Goddelooze dingen, goddelooze dingen^
Kaatje. Laat er ons niet ovor spreken..
Kom en bid met mij.
Kaatje (zacht).
Goddelooze dingenzuster Brod,.
Zuster Benedicta. (hoofdschuddend),
O zuster Brod 1; Kaatje 1
K?*93SSSSSES23ES°:
.6i*f
gfl*