Onderstandspenning.
Hoest niet meer.
Komedianten.
Hof van Beroep van Gent.
Pompiersfeest.
De Vrouwen.
Stoomspuit.
De oude Sleur.
Concordia.
De Kloosters.
hebben zij op dat gebied gevonden ten
tij.... het stemrecht der vrouw
Zoo is 't. De socialistische partij ver
dient zoomin den naam werklieden
partij dan gelijk welke andere. Er
zijn rijken en armen, renteniers en
werklieden bij de liberale partij, ge
lijk er kasteelheeren en arbeiders bij de
klerikalen zijn, en gelijk er millioenen-
bezitters en arme wroeters in 't socialis
tisch kamp zich bevinden.
R. Dabi.
Omdat er eenen nieuweu champetter op de
Kat is 0,10. Omdat de honden nu de men-
schen beletten van te gaan bidden 0,10.
Omdat de stad zoo spaarzaam is met haar licht
in sommige nieuwe straten 0.10. Omdat
Dictus niet mocht meegaan 0.10.— Omdat
■Denderbode zoo gaarne van vader overste
spreekt 0.10. Om at Jan uit't hoeksken,
zijnen kleiuen maandag avond bijna verdronken
was 0.05.Alzoo pikken enz. 0.05. Om
dat do Schatter zoo gaarne geteerden drinkt
0.05. Omdat hij zijne horlogie verloren bad
0.05 en men ze in den kelder gevonden heeft
0.05 Waar hij vergeten had dat hij in ge
weest was 0.05. Omdat de Schatter zoo
gaarne penskens eet 0.05. Omdat het vet
gaat afslaan 0,05. Zend mij dan ne klio 0.05
Omdat hij Zander ui* schuitje eene meid
beeft bezorgd 0.05. En hij daarvoor met
Zander naar Burst is geweest 0,05. Omdat
ze hem's avonds zoo goed kunnen doen bijten
0.05. En omdat de Schatter zegde dat Pie
ken eenen ambitieuzen kerel is 0.05 Omdat
onze voorouders ons hebben vrijgevochten in
'tjaar 30 0.05. Woorden van mijuheer de
Schatter 0.05. Omdat de bespieder der sta
tie zoo goed zijnen rol speelt 0.10. Omdat
Pieken aan leeghuis ging bellen in plaats van
bij Neelen 0.05 Omdat A zoo trotsch is over
de toekomende dekoratie van L. 0.05. Op
voorstel van een werkzamen liberaal rondge-
haald op het banket van de Vottekens Club bij
de W* Gesar verleden Zondag 9.00.Feest
Concordia rondgehaald 8.39 Op zoek naar
onze kleine 0 10.
Ik waarborg de genezing in twee dagen van
verkoudheid en den hardnekkigsten hoest door
het gebruik van Siroop De Pratere opgemaakt
met teer en Tolnbalsem. Het is het krachtigste
het snelste, het zekerste en aangenaamste
Borstgeueesmiddel. Het is een wonderbaar en
onvergelijkelijk geneesmiddel. Neemt wel acht,
vraagt en eisebt altijd de echte Siroop De Pra
tere. Prijs 2 fr. de flesch. De behandeling
kost 10 centiemen daags. In alle apotheken en
in het Algemeen depót A. Depratere, Oostende.
De klerikalen bestrijden eenparig de her
inrichting van ons leger.
De argumenten welke zij opdienen om hun
ne geveinsde meening kracht bij te zetten, zou
den inderdaad doorslaande wezen, indien zij
op wezenlijkheid steunden.
Volgens de klerikalen mogen wij onze onzij
digheid en onafhankelijkheid genoeg beschermd
achten door het woord der vijf groote Mogend
heden.
Maar toodls we reeds zegden, dat woord is
geen plat oordje waard.
Wat zouu dunken van eeno schuld waar
van de betaling zmi gewaarborgd zijn door
vijf personen, die reeds twee en drie maal fail
liet maakten, zoudt ge niet denken zulke
waarborg is er geen.
Welnu het woord der vijf Mogendheden je
gens ons is niet meer waard dan de waarborg
-van vijf bankroetiers. Geen enkele dezer Mo
gendheden, (Puitschland, Frankrijk, Rusland,
Engeland en Oostenrijk) of zij hebbeu reeds
meermalen jegens elkander en jegens anderen
hun woord verbroken en zoo zij het nog niet
deden jegens ons is het alleenlijk omdat de
gunstige gelegenheid zich niet aanbood.
De klerikalen veinzen niet te weten, dat die
waarborg schier om zeep was in 1870, en met
een onze onafhankelijkheid.
-De eene mogendheid zou niet duiden dat
Belgie door eene andere werd aangehecht.
Maar er kunnen omstandigheden komen waar-
Jn dat niet dulden van geen tel meer zou we
zen. De aanhechting van Belgie door de Fran-
sohe Republiek is daar om te bewijzen, dat
de waarborg van al de Mogendheden beneden
het vriespunt kan dalen.
Van de eerlijkheid der goevernementen hoe
ven wij niet te spreken. Diplomaten en Staats
besturen hebben een geweten dat rekt als oen
«lobkous, en voor eene karrevracht leugens
niet terug deinst, 't Is genoeg te zien aan de
gebeurtenissen in China.
Dat dompersargument om do herinrichting
van het leger te bekampen is dus van geener
waarde, de feiten van eiken dag slaan het ge
noegzaam in duigen, om er niet lauger bij stil
te blijven.
Als tweede argument doen de klerikalen gel
den dat we niet opgewassen zijn tegen onze
maohtige naburen.
Neen, Belgie is niet zoo machtig, maar ons
grondgebied is in evenredigheid veel kleiner
en onze provinciën zijn zoo dicht bevolkt, dat
Belgie weldra maar eene enkele groote stad zal
gelijken, welke het niet al te gemakkelijk zal
»ja te overrompelen.
Onze strijdmachten zouden over geene groo
te oppervlakte hoeven verdeeld te worden en
dat is immers een voordeel waarmede de over
weldiger zou af te rekenen hebben.
De klerikalen reven de gansche legarmaeht
op vau Frankrijk b. v. en vragen dan wat
zouden wij daartegen doen Alsof Frankrijk
geheel dia legermacht tegen ons zou kunnen
opzenden.
Doch in zaken van strategie e.i taktiek ver
klaren ook wij gaarne onze onbovoegdhoid,
maar we vragen aan de dompers
Houdt gij aau uwe nationaliteit Eu indien
gij er aan houdt, kunt of moogt ge dan met de
armen gevouwen staan toekijken hoe die na
tionaliteit en onafhankelijkheid worden ver
nietigd Omdat ge zwak zijt moet ge u daarom
zonder tegenweer als een lafaard laten mishan
delen en berooven
Maar de dompers huichelen 1
Inderdaad, indien ze waarlijk overtuigd wa
ren van de rechtzinnigheid der groote Mogend
heden en van de vastheid der zoogenoemde
waarborg indien ze waarlijk meenden, dat
als die waarborg ontbrak en er een ïnpal-
mingsoorlog ontstond, wij geheel onmachtig
zonden zijn tegen onze vijanden, wat zouden
ze dan om logisch te zijn moeten doen
De afschaffing vragen van het leger.
Doen ze dat
Verre van daar, ze 3teilen eenvoudig weg
een vrijwilligersleger voor, iets dat veel slech
ter zou wezen dan het huidige stelsel, eu veel
duurder zou kostea.
Als het leger onnoodig of nutteloos is moet
het afgeschaft worden indien het wel noodig
is moet het goed ingericht wezen en dat kan
het alleen door eene volledige herinrichting.
Er is geen middelweg.
Z. Aitgewejdb.
Zaak William BORREMAN.
De heeren deskundigen welke door het Hof
werden aangeduid om William Borreman op
nieuw te onderzoenen hebben verleden Donder
dag 28 Maart deu eed voor het Hof afgelegd.
Het zijn de heeran Gevaert, Broeckaert en
Eeman allen geneesheeren te Gent.
Het onderzoek is vastgesteld op Maandag
1 April ten huize van dokter Gevaer tten 5 1»2
ure 's avonds waar men zal vaststellen of de
toestand van Borreman sedert het laatste on
derzoek verergerd is.
De zaak zal voortgezet worden den 2 Mei
aanstaande en dan zullen er misschien nieuwe
getuigen gehoord worden.
Verleden week werden de plakbrie
ven uitgedeeld betreffende 't pompiers-
feest te Aalst, met kermis eerstkomen
de, op zondag 30 juni te houden.
De plakbrieven, we zeggen het recht
uit zijn schoon, het is buiten den gewo
nen trant der Aalstersche kermia-affi-
chen-beddelakeus. Het maakt den bes
ten indruk er zit meer in dan vulgaire
klenrenmorserij.
De plakbrieven werden onpartijdig
besteld in liberale en klerikale herber
gen en dat weer is iets buitengewoons
te Aalst.
Waarom ook die onpartijdigheid niet
in acht genomen bij de aanwerving van
het pompierskorps, waarom van dat
korps een klerikaal politiek boeltje ge
maakt
We wenschen rechtzinnig, dat het
feest moge gelukken en zullen ons best
daartoe doen indien men, de nering van
alle Aalstenaars zonder onderscheid van
partij in het oog houdt, in plaats gelijk
voor vroegere feesten en festivals, de
vreemde maatschappijen door alle mid
delen uit de liberalen herbergen te ver
wijderen,
In geene enkele stad van Belgie is de
Brandweer eene Partij weer gelijk te
Aalst toch hopen wij, dat de uitnoodi-
ging onzer Pompiers goed zal beant
woord worden, en wij eer» puik feest
zullen hebben.
Motsten wij echter ondervinden, dat
men van het jubelfeest een klerikaal
feest wil maken,moesten wij vernemen,
dat de gewone uitsluiting van liberale
neeringdoeners weer op groote schaal
zou bewerkstelligd worden, dan doen
we niet meer mee.
Op onze ondersteuning mogen de
Pompiers anders stellig rekenen, doch
wanneer ze van den ingeslagen weg
afwijken en vergeten zouden dat de
liberalen ook Aalstenaars zijn, dan zul
len we zien wat ons te doen staat en ons
woordje meepraten.
In de afwachting van het vervolg der
historie, zeggen we nogmaals we wen
schen dat het feest der Brandweer in
alle opzichten gelukke, we wenschen
dat uit alle steden van het land pom-
piorskorpsen hunne toetreding zonden
zenden en deel zouden nemen aan het
onpart^dig ieeet.
Plotseling op een ordewoord, gegeven door
dooreen hunner hoofdmannen, die tot dan toe
maar weinig aandacht scheen verleend te heb
ben, aan den toestand der vrouwen inde sa
menlevingen de politiek, springen de socialis
ten in de bres voor het stemrecht der vrouw.
Metgruoten tralala van overbekende bewijs
voeringen, betoogen zij dat de vrouw noch
minder karakter, noch min beleid en geest be
zit dan denman. We zouden onheusch eu on
waar zijn indien wij het tegendeel beweerden.
De vrouw heeft open oog en hart voor het
schoone eu rechtvaardige en zeer dikwijls meer
gevoeligheid en menschenkenuis, dan de man.
Zij 8laau dea bal mis die de vrouw als
een minder wezen willen voorstellen, en wij
zullen het niet zijn die een concilie van bis
schoppen zullen bijeenroepen om te beslissen
of de vrouw ja, dan neen, eene ziel heeft.
Maar is het wel goed van het eene uiterste
in het andere te vallen Is het wel goed bij
't bespreken der rol van de vrouw in de maat
schappij, hare vrouwelijheid te vergeten, om
haar in alles op gelijke lijn te stellen met den
man
De vrouw, (ik bedoel hier natuurlijk niet de
vrouwen met den baard, welke op alle fooren
zijn te zien, noch de vrouwen die hun huis en
hun kroost verlaten om politieke bouzen t«
volgen) de vrouw, zeg ik jis vatbaarder voor
alle indrukken, Dat zich eer medoselpen dan
de man, dit is het gevolg harer psychologi
sche gesteltenis. Uit den aard der natuur zel
ve zijn man en vrouw zeer verschillend, even
zoo verschillend is de rol welke zij in de sa
menleving te verhullen hebben eu die rol start
in nauw verband met het politiek leven van
het volk.
De vrouw is niet miuder verstandig, niet
minder werkzaam, niet minder menschlieveud
dan de man, maar of ze daarom er bij winnen
zal mee te hotsen iu deu politieken strijd is
eene andere kwestie.
Strookt het met de roeping der vrouw, zich
te mengen in de politieke worstelingen Moe
der zijn, goede moeder is hare natuurlijke
plichtde zorgen der moeder kan het kroost
geen oogeublik ontberen, dat men de vrorw
meer gezag geve in het huisgezin,dat men hare
rechten als moeder uitbreide, dat men haar de
middelen in de hand geve om vrijer over haar
goed en dat harer kinderen te beschikken enz.
De vrouw slepen op politiek terrein is haar
doen afdwalen vaa den natuurlijken weg. Hoe
zou zij optreden Als tegenstrever van den
man Als nieuwe partij Als eenvoudige ver
dubbeling van bat aantal stemmen Als ver
tegenwoordigster etner nieuwe richting I
Ws bekennen dat in werk- en Dij verheidsra
den, in armbureelen, weldadigheidsbesiuren
enz de vrouwen heel nuttig zouden zijn, waar
't vrouwenarbeid, vrouwenkrankheid en vrou-
wenbelangen geldt, maar politieke rechten, ei-
schen politieke plichten, als de vrouw op po
litiek gebied de evenknie wil zijn van den man.
zal zij evenens geroepen worden om als hij
dezelfde plichten te vervullen.
We vragen het nog zal de maatschappelijke
toestand beter zijn, als meD in plaats van
huishoudsters vrouwen-kiezers, vrouwen- goe-
verneurs, vrouweu-ministers, vrouwen-politie
agenten, vrouwen-soldaten, vrouwen-gen-
darms enz. enz. zal hebben. Want het is onbe-
twisbaar dat het politiek stemrecht ook na
zich sleept het recht van kiesbaarbeid het recht
op ambten en allo bestuurlijke bedieningen,
dat het ook na zich sleept het vervullen vau
plichten enz. enz.
We keuren degenen af die de vrouw als oen
minder wezen, geheel en gansch de onderge
schikte willen doen zijn van den man, de voor
uitgang en beschaving druischen daar tegen in,
maar we kunnen niet medegaan met degonen
die (bezonderlijk omdat ze beheette gevoeleu
aan iets nieuws) in de tegenovergestelde over
drijving vallen en zonder rekenieg te houden
vau het echt vrouwelijk streven en karakter
haar dwingen willen man te zijn.
Eene vrouw die de pijp rookt of die de mee
tingen naloopt, of zelve meetingen houdt, ma-
nilestatie 's inricht, in p ilitieke vergaderingen
peroreert, meehuilt in de po itieke twisten, kan
in menig opzicht verdienstelijk of uitzonderlijk
zijn, gelijk de vrouw met den baard, doch ik
wensch niemand zulke levensgezellin toe, ik
wensch aan de samenleving dergelijke vrou
wen niet.
Laten wij ons beste doen de vrouwen te ont
voogden, maar laten wij haar in hare maat
schappelijke rol. De plaats der vrouw is niet
in de fabrieken, niet in de mijnen, hebbeu we
reeds gezegd, maar zij is ook niet in de poli
tiek.
Maandag voormiddag ten tien uren
wordt aan het fabriek Jelie aau de vaart
de Stoombrandspnit beproefd, weike de
stad eindelijk voor de brandweer heeft
aangekocht.
De stoombrandspuit zal dus de eerste
maal werken, op de plaats waar ze een
zestal jaren geleden zulke goede dien
sten had kunnen bewijzen, tijdens den
grooten brand in de magazijnen der fa
briek, waarvoor men verplicht was de
pompiers van Dendermonde met hunne
stoomspuit ter hulp te roepon.
Die proefneming, zal degene vooraf
gaan welke plaats zal hebben op de Es
planade, gedurende de pompiersfeesten
van de eerstkomende kermis. Vele Aal
stenaars zullen de eerste toepassing wil
len bijwonen.
Weeral is gebleken hoe moeilijk het is
sommige gebruiken, al zijn ze nog zoo
slecht uit te roeien.
Het is van ouds de gewoonte in ons
land de kinderen hunne eerste commu
nie te laten doen veertien dagen voor
Paschen en volgens dat oud gobruik
hebbeu de jonge Aalsteuaarkens van 11
jaar zondag en dinsdag laatst dat kar*
weitje verricht.
We zijn, nu we dit schrijven den 29
Maart, de sneeuw ligt nog een voet dik
eu het vriest dat het kraakt, zeker het
was zondag en dinsdag niet zoo slecht
maar veel beter was bet toch niet, de
koude was vinnig en dinsdag viel de
sneeuw in dichte vlokken neer. De arme
kleiuen, zij vooral wier ouders, niet in
staat zijn een rijtuig te betalen bibber
den in hunne lichte kleedjes en meer
dan een werd gelijk bijna alle jaren
inde kerk onpasselijk ten gevolge van
den gro oten koü.
Waarom behoudt de Kerk hier deze
plechtigheid op dien dag Op tien
negen maal is het weer erbarmelijk
slecht. Waarom Wel omdat de Kerk
aaa hare oude gebruiken en vermolmde
instellingen houdt als de duivel aan zijn
vel. Omdat elke vooruitgang, elke ver
betering, elke demokratische herror-
miug heur moet outrukt worden als zoo
vele stukjes harer ziel. Men moet voor
eiken stap de Kerk dwingen of.be
talen
De kinderen der rijke lieden, die de
middelen hebben om hunne kleinen
warm te kleeden en per rijtuig te laten
voeren, de leerlingen van het collegie,
de jufferkens van les Dames de Marie
doeu hunne eerste communie in den
zomer.
Waarom zou de Kerk, den eersten
commuuiedag veranderen voor de kin-
derbn der kleine burgers en werklieden 7
Zijn ze 't de moeite waard. Wat geeft
het den bisschop en zijne pastoors dat
de kinderen koude hebbeu en plagen
opdoen Het is het oud gebruik eu 't is-
voor 't gemak Yan de zeer ee rwierde hee
ren (uederige dienaars) en daarmee punc
tum. Laat ze maar wat sakkeren en
murmureeren daar bekreunen de gezalf
den des Heeren zich niet om. Zij hebben
geene kinderen en begrijpen dus niet wat
al de prietpraat der arme ouders betee-
kent.
Verzoeken, vertoogschriften niets
heeft gebaat. Dat gaat bij den bisschop
in de scheurmand. De zomer is voor de
rijkemanskinderen, de winter is voor
de kiuderen des volks al wel genoeg E
Indien gij eksteroogen aan rle voeten
hebt dia uveel doen lijden,gebruikt de Balsem
van Dr Noël welke ze in twee dagen «al doen
verdwijnen 1 fr. de doos.
Het tooneelfeest, Zondag laatst de le
den van den Lib. Werkmanskring aan
geboden in Concordia was iets puiks De
tooneelafdeeling van den Kring heeft
merkelijken vooruitgang gemaakt en
telt goede acteurs, die ons een aarge-
namen avond verschaft. Dank aan den
yver van den tooneelbestuurder en van
de leden is de vertolking van het Volks
drama De Jenever en van het blijspel
Spoken of Dieven allerbest geweest.
De tooneelafdeeling en de Symphcraie
halen eer van hun werk «n verdienen
de lof van al de leden.
In Spanje leefden de kloosterlingen van alle
kleur en geur in een echt luilekkerland. Ook
groeide hunne mscht eu hun getal op verba
zende wijze aan en meer en meer onderjuktea
zij de burgelijke macht, schondon openlijk 'a
lands wetten, betaalden geen centiem lasten,
en lichten de personen op wier fortuin M
wenschten in te palmen.
Maar de reactie is gekomen, strenge maatre
gelen worden genomen, om al die geestelijke
orden, die den staat ondermijnden, tot den eer
bied te roepen voor de wet en hen to onderwer
pen aan de burgerlijke macht.
Portugaal volgt hot voorbeeld van Spanje en
de koning Dom Carlos, heeft onmiddalijk maat
regelen genomen om de orden, welke bestaan
niettegenstaande de wet, onmiddelijk te ont
binden.
De kloosterlingen kunnen bravo menschen
zijn, maar de kloosters zijn anomalien in deze
moderne tijden, de instelling druischt ia te
gen de beschaving en de vooruitgang en vruch
teloos traenten de klerikale <J weeppapierea
aan die instelling een Goddelijk karakter te*