mm 16'le Jaar. Nummer 18 Zondag 5 Mei 1901. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Ten Bureele van het Blad. De verkeerde wereld. De Zondagrust. De Vrije Wil. Werkstaking. esöaé®* Abonnementsprijs 4 fr" voor de stadvoorop betaalbaar ADonnemenispnjb 4 fr 50 voor den buiten PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Vrijheidstraat, 08AALSI. Nee epe nee metu HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Prijs der Annoncen Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank. per drukregel. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt 2) Handschriften worden niet terug gezonden. AALST 4 MEI. Gelast men zich met het spoedig en verzorgd uitvoeren van allerlei Drukwerk zoo als Plakbrieven, Strooibriefjes, Annoncen, Bijeenroepingsbneven, Trouw en Doodbrieven, Doodbeeldekens, Pro gramma's, Prijskoeranten, Facturen enz. enz. alles aan zeer gematigde prijzen. De uitgever neemt de vrijheid zich voor zijn keurig en spoedig werk bij allen aan te bevelen. R. VAN BRANTEGHEM, Vrijheidstraat, 58. In de politieke wereld ziet men soms zonderlinge dingen. Het was een lang erkend feit dat het Verplichtend Onder wijs de zelfontwikkeling des volks, het Algemeen Stemrecht zou voorafgaan. De liberale partij had in 1879 de macht om dit ralikale middel door te drijven. Zij deed het niet en liet de ge schikte gelegenheid ontsnappen. Van de klerikalen is er voor volksont voogding, hetzij op verstandelijk of po litiek gebied niets te verwachten hun doel blijft de opperheerschappij te be zitten en de massa als eene kudde ge dwee schapen te leiden. Blijft dan alleen het volk, het vrij zinnig element. Als men de zaken van nabij be schouwt dan blijkt het duidelijk dat het verplichtend onderwijs er niet ko men zal, zoolang de vertegenwoordi gers van bet volk over geene vol doende macht beschikken. Die macht, uit het volk ontsproten, zal invoeren wat andere niet aandierven, of wat ze tegenwerkten. En daartoe bestaat maar een afdoend middel niet het schandelijk stelsel van thans, even als de cijns, maar het Zui ver Algemeen Stemrecht met de Evenre dige Vertegenwoordiging Is het niet verkeerd Is het niet de paarden voor den wagen spannen, aan gezien de verlichting van den minde ren door het onderwijs achterna komt Wij antwoorden Hedendaags rijdt men met de stoom, en men hecht de locomotief voor, zoo wel als achteraan. Het verplichtend onderwijs moest de trekkracht zijn om het volk op te leiden tot meer weten, tot meer doorzicht. Dat is nu eenmaal niet, en men kan betreu ren dat het niet is. We zullen in 't kort eene wet hebben betref fende de Zondagrust. De verplichte Zondagrust. 't Orgaan van den Eerlijken handel en Comp1' zegt Wij vagen eene wet die de Zondagrust verplichtend maakt. (Denderbode 28 April 1901, eerste blad. tweede kolom). Maar.... Zijn er maren bij Ja, wel, meer dan een. Primo, in zijn voorgaand artikel over de Zondagrust schreef' Denderbode de geuzen mogen gerust zijn, we zouden hen niet verhin deren 's zondags te arbeidenwij zouden ben maar beletten hunne werklieden te dwin gen 's zondags te werken. Dus de geuzen zei ven, zouden mogen arbeiden 's zondags. Secundo, de volledige zondagrust is onmo- lijk wij vragen het onmogelijke niet. Kun nen zekere diensten 's zondags niet geschorst worden, wel dan zal men ze verrichten. Daar ligt de knoop Welke diensten kunnen 's zondags niet geschorst worden i Waarom somt Denderbode die niet op Maar, zegt hij verder nog eens, de open- bare diensten kunnen niet alle gestaakt worden. Vraagt aau het publiek niet te reizen en men zal de treins afschaffen enz. Maar het Algemeen Stemrecht zal de stuwkracht wezeu om het volk te bren gen tot het aanvangspunt van ontvoog ding, namelijk de leerplicht, en dan eerst kan voor goed aan maatschappe lijke inrichting gedacht worden. Het Algemeen Stemrecht is geroepen om de verkeerdheden te keer te gaan of doodeenvoudig uitte roeien. De strijd voor die billijke hervor ming, ig 't geen verkeerde wereld waar er moet gestreden worden om iets rechtvaardigs door te voeren gaat aan den gang, weldra zal hij ongetwij feld in alle hevigheid uitbergen Dat elkeen zijn plicht doe, 't is voor het goede recht, Die enz. is onbetaalbaar. We gaan die enz. een weinig ontwikkelen Vraagt aan het publiek niet meer te schrijven en men zal de post sluiten, vraagt aau het publiek nut meer te koopen en alle winkels zullen gesloten blijven, vraagt aan het publiek niet meer te drinken en aide herbergiers zul len heel den zondag mogen slapen. Is dat niet glad verkeerd geredeneeid voor iemand die voorstaauder is van de verplichte zondagrust. Zou hij niet moeten zeggen Schaft de treins af en het publiek zal niet meer reizen, sluit de koopwaranstatien en er zal 's zondags 's mor- gends niet meer gelost worden doet winkels, magazijnen en herbergen sluiten en elk zal 't huis olijven en rusten. Is dat onmogelijk, Denderbode gaat eens zien in Engeland. Het is niet onmogelijk, maar het komt niet overeen met onze zeden en gebruiken. Men kan 's zon.lags de treins zeker afschaffen, maar ge begrijpt welke protestation er zoudeu opstijgen niet alleen bij de geuzen, maar zelfs bij de fanatiekste dompers. De staat, zegt het Woesteorgaan nog geeft het voorbeeld zooveel hij kan. Denkt op de postzegels. De postzegelswel die zwans is dus een voorbeeld door den staat gegeven Dat weten de briefdragers beter dan de kribbelaars van Denderbode, hij zou aan die bedienden eens inlichtingen moeten vragen. 'k Herinner me nog hoe eenige maanden geleden een werkman va.i den ijzeren weg bij de bezonderste handelaars en nijveraars der stad eene lijst te teekenen aanbood, waarbij gevraagd werd 's zondags koopwaren te los sen, die vraag was onderteekend door meer kle rikalen dan liberalen, en het initiatief ging uit van het klerikaal goevernemeut. De staat beoogt een doel, namelijk zijn klanten zooveel mogelijk tevreden te stelhn en geld te winnen zoowel 's zondags als op de andere dagen. Zal de wet op de verplichte zondagrust daar rekening van tiouden. Hebben de bezoudere nijveraars, geene werken te verrichten, welke het volgens de eischen der omstandigheden en van het publiek uitvoeren moet. Moeten de machienen niet gekuischt, de paarden niet gevoederd, sommige bestellingen, niet afgewerkt worden. Zijn er geene reeks nijverheden in welke een dag staking, al zij 't zondags niet mogelijk is De dompers verwijten ons dat wij den vrijen wil van den mensch looche- nen. Waar ze dat ergens in ons blad neb ben gelezen maken zij echter aan hunne lezers niet wijs, om de goede reden, dat het er nooit in te lezen was. We weten wel dat sommige toestan den invloed hebben op de ontwikkeling der verstandelijke vermogens, dat kin deren nu en dan de geestelijke zoo wel al lichamelijke kwalen der ouders overerven dat door zenuwschokken, zedelijk lijden, hersenaandoeningen, iiekten, kwetsuren enz. de zinsvermo- geus zoo geschokt kunnen worden, dat de uitoefening van den vrijen wil zeer beperkt wordt of soms geheel ophoudt zoodat de mensch nog slechts als le vend wezen aan eene plant gelijkt, die men moet voeden, oppassen, verzorgen, verplaatsen, die niet meer denkt, over weegt of wil maar de normale mensch is meester van zijn doen en laten als hij wil en waar die meesterschap gering is, kan ze veelal door opvoeding ea goede verzorging ontwikkeld worden. l)at mannen welke gelooven aan al de sprookjes van den bijbei, ons durven beschuldigen den vrijen wil te looche nen gaat over zijn hout. Al wat Jesus-Christus overkomen zou, stond reeds eeuwen en eeuwen ge schreven, zoo gelooven de dompers, en wat geschreven was zou geschieden, het moest geschieden, het kou niet an ders, want de bijbel bevat niets dan waarheden door Oud zelve ingegeven. Er stond geschreven dat Judas cieu Goddeiijken Jesus verradeu zou. Dat moest geschieden om Gods woord niet logenstraffen en om de voltrekking van het Zoenoffer mogelijk te maken. Was Judas vrij Jesus te verraden of niet Neen, hij moest, hij kou niet an ders het stond geschreven. Konden de Joden anders uan Jesus te kruisigen Waren ze vrij Neen, wat ze gedaan hebben moesten ze doen, het stond ge schreven. Iudieu er dus lieden zijn, die den vrijen wil niet erkennen zijn het wel de dompers die aan sprookjes, aan Jo nassen, aan Samsoms, aan Jozuas, aan :ooverkollen, kleddens, weerwolven, spoken, verschijningen, heksen enz. gelooven. Maar als de nieuwe wet op de zondagrust van dat alles rekening houdt, zal het uitwerk sel zeer gering zijn, want het getal dergenon is klein die hunne werklieden zonder noodza kelijkheid 's zondags doen arbeiden. En voor die arbeiders vragen we een ande ren rustdag, ze zullen immers 's woendags of 's vrijdags zoowel kunnen rusten als 's Zon dags. We wachten naar a? verplichte Zondag rust. Wij hebben het volgende omzendbriefje out vangen, dat deze week te Aalst werd uitge deeld. De Vereenigde Schildersgasten van Aalst en Omstreken. Aalst, postdatum. Aau de Burgerij van Aalst. MM. De Schildersgasten in Algemeenc Vergade ring van Zondag 11. hebben eenpanghjk be- slotea aan hunne Heeren-Meesters een opslag van 5 centiemen por uur te vragen ten einde daardoor hun lot zooveel mogelijk trachten te verbeteren. Dit besluit wierd Maandag aan de Heeren- Meesters bekend gemaakt en onze zoo billijke als rechtvaardige vraag, is onmeedogend ge weigerd. Hierop hebben wij Gasten het werx GESTAAKT. Nu Heeren en Damen van Aalst, doen wij een beroep op uwe rechtzinnige handelwijze en vragen zeer beleefd om een woord tot ons voordeel, bij onze Meesters te willen ten beste te spreken, om aldus de Werkstaking spoedig te zien eindigen. Wij hopen dan onze zoo reontvaardige vraag paar meerder loon op de^e manier te zien gelukken, en juichen reeds bij onzen volledi- gen ZEGEPRAAL. Werk en Loon brengt de welvaart in 't Huisgezin Namens het Bestuur der Vereenigde Schildersgasten. We zullen de schildersgasten doen opmer ken, dat een omzendbrief zonder naam van drukker, met de eenvoudige melding namens het bestuur, te Aalst op geen goed onthaal mag rekenen. Wie neemt de verantwoordelijk heid van den omzendbrief op zich Is het ten bewijze van de uitsluiting aller politieke boe tiekinmenging, dat het strooibriefje in't rood is gedrukt. Dö schildersgasten zullen ons toelaten te zeggen, dat zoo die omzendbrief waarlij k door hen werd opgesteld en uitgedeeld, hij niet van aard is de sympathie der burgerij voor hunne zaak te winnen, integendeel. Wie is dat V het bestuur der Vereenigde schildersgasten V Ofwel dat bestuur is gekend en dan mochten de namen der leden onder den omzendbrief staan, ofwel dat bestuur is Met gekend en zijne handelingen evenmin en dan kan het geen vertrouwen inboezemen, noch m naam van al de gasten optreden. Vijf centiemen por uur opslag. Waarom geeft de strooibrief niet meer uit legging over de onderhandelingen. In welke voorwaarden werd do opslag geweigerd Welke pogingen tot overeenkomst werden er gedaan? Welk is het-loon der schildersgas ten Werden er geene overgangsmaatregelen tot verzoening voorgesteld Hoe werden die door de bazen onthaald Werden er pogingen g idaan om eene vergadering te beleggen van afgevaardigden van de bazen met de afgevaar digden van de gasten Eene vraag tot opslag is geene oorlogsver klaring, een gast is niet slecht of moet geen vijand zijn van den baas omdat hij verhooging vraagt vau loon. Dat is zijn recht. Maar da omzendbrief eindigt met een oproep, die zon does gelooven dat de gasten wel den oorlog willen en niet de overeenkomst, hij zou anders niet spreken van zegepraal, zegepraal is het einde van den oorlog, voldoening is de be kroning van rechtmatige eischen. Oorlog is dikwijls onrechtvaardig, billijks eischen \erdienen ieders ondersteuning. Dis zegepraal, ziet er maar loensch uit, en noopt ons de werklieden te waarschuwen tegen da bemoeiingen van sommige lieden, die den oor log voor anderen wenschen, omdat zij er pro fijt uit trekken terwijl de nederlaag of ds zegepraal hen weinig kan schelen V\ ij aanzien de vraag der gasten tot loons- verhooging als billijk en rechtvaardig. Wij hopen dat wel eene basis tot overeenkomst kan getroffen worden en er van weerskanten, niet met stijfhoofdigheid of opgezetten wil zal te werk gegaan worden. Is het waar dat de bazen de vraag der gas ten onmeedoogend hebben afgewezen, dan hebben de bazen ongelijk, groot ongelijk. Maar is het waar, dat de bazen of ten minsts eeuigeu hunuer, beloofden den gevraagder» opslag te verleenen onmiddelijk na de in uit voering zijnde onderneming, waarvan de prijs was vastgesteld op grond de bestaaude loonen, en hebben de gasten die voorstellen verwor pen, zonder te trachten langs dien kant tot eene overeenkomst te geraken dan hebben dg gasten ongelijk te spreken van onmeedoogende weigering en ongelijk ook zoo spoedig do werkstaking te beslissen, zonder aan de bazen voorstellen te doen, waarop deze ten minste een viertal dagen tijd tot onderzoek zou gege ven zijn. Werkstaking is het laatste dat werk lieden beproeven moeten om verbeteringen te bekomen, het is een uiterste middel waartoe men niet lichtzinnig zijnen toevlucht mag ne{s het waar, dat werklieden de voorstellen der patroons-schilders aanvairdden, doch na zekere avondvergadering hun woord verbra ken n i Spreekt met 100 menschen, elk zal zeggen, ziedaar eene zaak die met een beetje goeden wil kan in orde komen en de overhaaste werk staking doen eindigen. We zullen trachten juiste inlichtingen ta bekomen, het rood omzendtriefje geeft, er eeene. De vraag tot loQUSverhooging der gas- teu is gegrond, of de zoo haastig besliste sta« kin» gegrond is en iu hoe verre zullen we wel vernemen. We zullen hierop terug komen. We zeggen tot de bazen vveest toegevend, we zeggen tot de werklieden luistert niet naar slechten raad.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1901 | | pagina 1