LIVINA
16de Jaar,
Nummer 21
Zondag 26 Mei 1901,
Abonnementsprijs4 fr SQ Toor aen bu.ten j voorop betaalbaar
Prijs der Annoncen
per drukregeL
Liberale Werkmanskring.
Zondagrust.
Eerlijkheid.
IIATATOE.
SCHANDALEN.
MEETING
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
4 fr. voor de stad
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen
Reklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijdefrank
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden,
Nee spe nee metu.
AALST 25 MEI.
ZONDAG 26 MEI 1901, (le Siuxeadag),
ten 3 uren namiddag, in Concordia, Algemeene
Vergadering.
Orde van den dag
1) Mededeelingeu en balloteericg van nieu
we leden.
2) De politieke toestand.
3) Maatregelen te nemen voor do aanstaan
de reis.
Al de leden worden dringend verzocht de
vf rgadering bij te wonen, dit zal de taak van
den Voorzitter en van het Pestuur zeer verge
makkelijken en veraangenamen.
De Voorzitter,
Gustaaf LEVE AU.
De men8ch heeft rust uoodig. Daaro
ver ziju alle verstandige lieden het
eens. Na verscheidene dagen arbeid,
dikwijls zwaren arbeid, ziju de krach
ten uitgeput eu die moeten hersteld
worden door eene heilzame voldoende
rust.
Niemand zal betwisten, ten zij men
met opgezetten w.l de waarheid wil
bestrij len, dat 24 uren rust om de zeven
dagen niet te veel zijn voor eiken werk
man.
Plotselings zijn de klerikalen aanha-
geis geworden van de verplichte rust,
doch alleen van de verplichte zondag-
rust.
De drijfveer huaner schielijke gene
genheid voor de verplichte zondagrust,
is uiet hunne liefde voor den werkman,
want dan zouden zij om dezelfde reden
voorstanders zijn van het verplicht
ouderwijs neen ze willen door de in
voering der verplichte zondagrust
langzamerhand de inmenging der gods
dienstkwestie in de arbeidskwestie be-
werkeu en daarin een wapen te meer
zoeken voor hunne politiek.
De verplichte zondagrust bestaat nu
niet, maar de vrijwillige zondagrust is
thans omtrent algemeen. Op honderd
bazen, die hunne arbeiders 's zondags
doen werken zijn er negen-en-negentig,
die het doen omdat ze uit hoofde vau
den aard hunner nijverheid niet anders
kunnen, tot dezen behoort b. v. de
staat, die zijne werklieden verplicht
's zondag te arbeiden, al ziju de minis
ters zeer klerikaal.
De verplichte zondagrust zal dus voor
zulke bazen uitzondering moeten ma
ken.
Een volksverhaal uit de XVII eeuw
door VAN DAELE.
Ikke zek, wat ik zek, zei Labarre woe-
deud, er is nog eeue macht om de heiligschen
ners ie straffen, pas op, ge zoudthet tegen uwe
goesting wel kunnen gevoelen ea hij wierp
dreigende blikken in het rond, zag naar Livi-
na, er bijvoegende De landvoogd duldt gee-
ne taveernen waar zedelooze en goddelooze
liederen worden gezongen. Het rechterschap
van den heer graaf van Ghistel strekt zich ook
uit over Moere, Eerueghem en Zevecote.
Er is sprak Baas Haegens snel geen
spraak van zedelooze of goddelooze liederen,
maar van eeue onschuldige scherts welke niets
heiligschendend» bevat.
Wij zijn geene kwezelaars, voegde Wil-
Waren de klerikalen rechtzinnig ze
zouden vragi-n, hetgene w j eischen
voor al de arbeiders, namelijk om de
zeven dagen eeu vollen rustdag, of die
rustdag een zondag weze of niet.
De staat zoowel als de andere bazen
zou zijn personeel zoodanig moeten in
richten met elkander aflossende ploe
gen, dat alle arbeiders en bedienden
alle weken een dag rust genieten, zelfs
in die nijverheden welke 's zondags uiet
stil leggen kunnen.
Eu dat is het niet wat de klerikalen
beoogen.
In welke nijverheden willen de poli
tieke lichten van Aalst de zondagrust
verplichtend makeu en iu welke niet
Waarom antwoorden ze niet op die
een eenvoudige vraag
Het is volgens de dompers eeu onomstoo-
telijke waarheid, dat de godsdienst de grond
slag is der zedeleer, dat er zonder godsdienst
geen zedeleer mogelijk is.
Vermits ze zulks aannemen komt mee tot
onmiddelijke gevolgtrekking, dat de dompers
alleen in staat zijn deftig en eerlijk te wezen,
en alle andere stervelingen zedelooze kerels,
dieven en schurken ziju en nog al meer.
Als basi3 eener goede zedeleer, moet de
godsdienst goed zijn, valsche godsdienst, vai-
sche slechte zedeleer dat is klaar.
Er is maar een goede, ware godsdienst name
lijk de Christens, de christenen alleen bezitten
dus de goede zedeleer.
Doch onder de christenen zijn er vele sek
ten Grioken, Russen, Engelschen, Luthera
nen, Calvinisten, Evangelisten enz. onder al
die stcten is er maar een goede, te weteu do
katholieke, de katholieken alleen hebben dus
het moiiopol van de goede zedeleer.
Maar ouder de katholieken zelfs zijn er
schakeeriugen, waarvau het verschil van strek
king dadelijk iu het oog valt, de Amerikanen
die vrijzinnig zijn, de christeue demokrateu,
(Jie tegen de ou bewaarders sakkeren, het
spreekt van zelfs, dat Amerikanen, demokra
teu en dies meer veroordeeld wordeu, door de
andere, de ware dompers, die dus heel alleen
op de wereld de ware godsdienst en de goede
zedeleer in pacht hebben.
In Aalst zetten zij die zedeleer sedert lang
in praktijk, voor dun godsdienst (hunne gods
dienst) worden alle wetten der rechtschapen
heid eu eerlijkheid vertreden.
Op politiek gebied hebüen de dompers schel
merij op schelmerij bedreven bedrogen, ver-
valscht, uitgekocht, verbeest, vervolgd,
moordaauslagen gepleegd zonder ophouden
zij gelogen, gelasterd, de bedriegerij eu de
verdrukking, broodroof en vervalsching wer
den als deugden beoefend in overeenstemming
met de mooie zedeleer vau den schoouen gods
dienst.
Het kon niet anders of dat algemeen beoef -
nen van bedrog eu valscbheid moet invloed
hebben op de openbare zedelijkheid en bezon-
K-
lenj er sarrend bij
Ik zek, wat ik zek, besloot Labarre en
daarop verliet hij den Bouten Os.
Laat den vunsigaard maar afdruipen,
zeide Willem, moesten zulke liedeu in mijne
herberg komen, ze kregen geen drank, hebt
ge die valscue blikkeu bemerkt, brrr.. die La
barre is voor geen plakket te betrouwen...
Ja, maar 't is toch onvoorzichtig hem te
tergen...
'k Loop niet hoog met hem op, weder
voer Willem, hij moge mij aanklageu als 't
hem lust, maar tiij zal me uiet hebben. We
keuneu den weg door de bosschen en ik wil
vrij ziju lezingen wat met lust. Straks in't
naar huis keereu zal den Boschkaut weergal-
meu van mijn gezang en zal het over heg en
steg weerklinken.
Leve de geus 1
Is nu de leus 1
Als 't mij te benauwd wordt, ben ik over
morgen in Hulland, Jaar is de vrijheid, daar
is werk, daar is weistand. Zoo velen zijn er
derlijk op beu die er zich plichtig aau maken.
Wij hebben het nog gezegd met moet eerlijk
zijn in politiek zoowel als in andere zaken
de dompers zeggen op politiek gebied zijn alle
middelen goed om het doel te bereiken, die
zulke leuze tot de zijne maakt loopt glad ver
loren en komt van lieverlede op een slechten
weg.
De dompers beweren, dat hun godsdienst
huu een pantser is tegen de zonde. Dau moe
ten we zeggen dat hun godsdienst weinig
waard is en hunne zedeleer evenmin, wat wij
van die dompers te Aalst zien is er het klaars
te vau.
Wij hopen dat weldra iu den gemeenteraad
zelf de kwestie der zedeleer en eerliikheid zal
te berde komen, het vraagstuk is belangrijk
genoeg om breedvoerig besproken te wordeu
door een dor leden, die duarmn goed op de
hoogte is.
Dien avond zal er veel volk naar de zitting
komen.
De dompers zijn antimilitaristen, goed be
grepen niet-waar an-ti-mi-li-ta-risteu, maar 't
ziju verduiveld rare tisteu.
Te Antwerpen zijn de dompers voor het nie
mand-gedwongen-soldaat, iu Limburg ziju ze
vuur de totale afschaffiug van 't leger, te
Brussel zijn ze voor het mengelmoes van vrij
willigers en lotelingen, te Aalst weten ze
niet waarvoor zo ziju.
Lacht niet menschen, de dompers van Aalst
razen over ons leger als een kalle over groen-
selsoep. Don eeneu zondag is het leger mach
teloos, volkomen machteloos eu dus nutteloos,
acht dageu later is het leger er noodig om ols
te verdedigen tegen uit-en inwendige vijanden.
Peist ge niet, dat de meeuiug van de Aals-
terschd kaloteu verandert volgens de heiligen
die op hunnen kalender of plakalmauak ügu-
reeren. Op den dag van Sint Victorien zijn ze
voor 't behoud vau het leger, op den feestdag
van Sint Pacificus zijn ze er met voor, maar
de heilige Frederik is huu voornaamste pa
troon, eu het is onder zijne bescherming, dat
de groote krijgskundigen van Aalst voort-
zwauzeu over legerhervorming. Op hunne ba-
uier staat geschreven.
Zoo fopt men Frederik en de snullen
Maar over eeu punt zijn bijna al de dom
pers het eens ze ziju voor de zielhonderij
Indien ieder persoonlijk dienst moet nemen
bij het leger, die daartoe geroepen wordt dan
kuuneu de rijken zich niet meer vrij koopen,
dan zullen paters en broederkeus ook gedwou-
gen ziju hun vaderlaudscheu piicht te vervul
len, dan zullen die allen nevens de zoon van
den werkman de blaaspijp hauteeren, den ran
sel dragen en ratatoe te verorberen hebben.
Vau ratatoe hebben die heeren eeu onover-
winnelijkeu afkeer. Nooit heeft de geestelijk
heid van Belgie opgehouden te protesteereu,
tegen alle wetten, voorstellen en ontwerpen,
die de vrijstelling der seminaristen bedreigden.
Arme jongens ook, ze zouden iu 't leger de
werkmanszoneu kunnen opwekken tot het
goede, hen onderrichten eu stichten door huu
voorbeeld misschien, maar, neen, de meesters
keuneu hunne leerlingen tegoed en vreezen,
destijds uit Vlaanderen en Brabant heeu ge
trokken.
Thans stapte een nieuwe klant binnen.
Eeu rijzige jongeling, met zwier gekleed, op
het hoofd een hoed dragende met vederbos
groette Baas Haegemans, de bazin eu Livina
groette al de klanten en Willem op de schou-
üers kloppend sprak hij Willem gij zijt een
man.
Bavo de zanger, riepen allen
Ja, vrienden, Bavo de zanger. Reeds de
zen morgen ben ik aangekomen en heb mijn
hot hier iu den Bonten Os neergezet. Ik had
eonige zaakjes al te handelen in de streek, ik
hoop hier voor den nacht een veilig onderko
men te vinden.
Zeker, beaamde baas Haegemans, ge
weet Bavo iu den Bonten Os, is er voor u al
tijd eeue kamer beschikbaar.
'k Zou mo ook wel met een plaatsken in
deseüuur vergenoegen, lachte Bavo, wij rei
zende zangers moeten ons al te dikwijls met
weinig tevreden stellen.
dat al die toekomstige eerwaarde hoeren, bij
den troep verloren zouden loopeu en bedorven
zouden geraken. De menoh is zoo krank.
D e kazerne en de ïatatoe, ziedaar de schrik
der klerikalen. Niets is slechter inde wereld,
dan de kazerne, beweren zij, daar wordt de
jeugd, zedelous, ongodsdienstig en nog meer
andere gruwelen.
Wij denken, dat daar veel overdrijving ia
van wege de klerikalen, hoewel wij het stelsel
niet goedkeuren, doch als de kazerne goed ge*
uoeg is voor de volksjongens moet ze ook goed
genoeg zijn voor de rijken, goed geuoeg voof
seminaristen, goed genoeg vooralle Belgen.
't Beste waar nog het kazerneleven den sol
daten zoo aangenaam mogelijk te maken, het
zoo kort mogelijk te trekaeu, eu verkieslijker
nog het stelsel in te voeren dat in Zwitserland
bestaat en dat is niet onmogelijk.
Wij zeggen met Uenderbode wat in anderé
laniieu gedaan wordt is bij ons ook mogelijk.
We zullen iu een volgeud nummer de inrich
ting van het Zwiisersch leger bondig uit eeu
doen.
Te Geut wordt veel, zeer veel gespro-
keu over eeue zaak betreffende het
vleesch, het bloed en het vet van slacht-
dieien bestemd voor den troep.
Te Aalst wordt nog meer gesproken
van eene zaak betreffende het bloed
van arme, ongelukkige werklieden. Wa
zullen zien wat er van komen zal.
voor de Nederlandsche Hoogesohöol.
Zondag 12 Mei II. alhier ten Stadhuize, on
der het voorzitterschap van hoogleeraar Obrie
een openbare en onpartijdige Meeting inge
richt voor de vervlaamsching der Gentsche
Universiteit.
Het deed ons leed te bestatigen dat, in eeu
doorvlaamsche stad als Aalst, het publiek zoo
weinig talrijk was. Zulks was waarschijnlijk
te wijten aan de gebrekkige inrichting geene
of weinige ruchtbaarheid was er gemaakt
geweest alleen enkele strooibriefjes welke
doorgaans de aandacht niet vestigen wa
ren in sommige huizen besteld geworden,
maar geen enkele oproep was gedaau tot de
vlaamsche maatschappijen om het hunne bij
te dragen tot het goiukken van bevu3t debat.
Het is hoogst betreurenswaardig eu we hopeu
dat onze opmerking eeu nuttige en doelmatige
wenk zijn zal voor de toekomst.
Doch waren de toehoorders niet groot iü
getal ze waren des te beter overtuigd van de
noodzakelijk van de vervlaaoisc ïing één onzer
hoogescholen en allen, zonder uitzondering,
teekenden een verzoekschrift in dien zin, ge
richt tot de Kamer van Volksvertegenwoordi
gers.
Op een talentvolle wijze hebben vier geachte
en moedige strijders, MM. Van rVaesberght
Lejèbvre, Van der Cruyssen en Fabry, het
Welnu, vroeg een ouderling, hebt gij ons
veel nieuws te vertelleu Bavo.
Veel, antwoordde de zanger, heel veel
-och ik beu vermoeid, vader Jaak, en zal he
er morgen avond de mooie geaohiedemsseu
v8rhalen.
Ook Baas Haegemans, meende dat het
tijd werd naar bed te gaan, de bezoekers
weuschten elkander een goeden nacht en eenige
minuten later, was ailusiu den B juten Os ter
ruste.
Plechtige stilte heerschte over het landschap
de klanten van den Bonten Os spoedden zie
rechts eu lioka huiswaarts, op eens weer
klonk langs den boschkaut, eeu lied dat meu
er weleer meer had gehoord, toen de haat te
gen de Spaansche soldeniers, hot volk tot op
roer had gedreven.
Leve de gsus
Is nu de leus
Wordt voortgezet.
1
Z. Ai'TGEWEEfl,
o