MEN VRAAGT
Zondagrust.
't Gevaar.
Het Stemrecht der Vrouwen.
Liberale Werkmanskring.
Niet gezien.
Logiek.
groot succes is alleen te wijten aan bet
onpartijdig karakter van bet feest. De
inrichters balen eer van hun werk.
Slechts een enkele was er nipt op zij
ne plaats, een enkele paste niet bij dat
feest, namelijk Hector Arys.
*t Is een zonderling schouwspel en
wel geschikt om de wereld te verbazen,
indien er hedendaags nog iets ware dat
verbazing wekken kan. Meester Woeste
en meester Van de Velde, de leiders van
het zwart en rood beloversleger, de
stichters van het rijstpapland er toe
komst op aarde en hiernamaals de
kampioenen die elkander als water en
vuur bevochten zijn plotseling in elkan
ders armen gevallen, en geven elkander
den vredekus op de kwestie der zon
dagrust.
Woeste en Van de Velde zijn plotse
lings twee handekens geworden op ee-
nen buik, en het dompersvoik van allen
geur en kleur kijkt gelukzalig op
naar het tweemanschap, dat daar bo
ven troont in eene wolk, hoog, hoog
boven de wroeters, die den zondag zul
len doorbrengen in 't aanschouwen en
bewonderen dier heilige mannen.
Volkomene zondagrust is onmogelijk,
totaal onmogelijk, in Belgie de zondag
rust invoeren gelijk die bestaat in En
geland, zou rechtstreeks inwerken zijn
tegen ons nationnaal karakter, tegen
onze gebruiken, tegen onze zeden. Wie
eenmaal een zondag in Engeland heeft
doorgebracht, zal u weten te zeggen
hoe drukkend, hoe ontzenuwend, hoe
akelig, die zoogezegde rust is en hoe
weinig ze bijdragen kan tot de zedelijke
opbeuring van het arbeidende volk.
We zijn het volkomen eens, met alle
menschen begaafd met gezond oordeel
de arbeider moet wekelijks een rustdag
hebben, we wenschen zelfs dat die rust
dag zooveel mogelijk den zondag zou
wezen, maar men moet rekening houden
van de toestanden, van den aard der
nijverheden, van de behoeften der be
volking.
We zouden bevoorbeeld willen weten
wat de zondagrust, de verplichte zondag -
rusty bij de boeren zou uitwerken.
Is die verplichting niet overbodig bij
de landbouwers Wel zeker, want we
zijn met de gebruiken der buitenlieden
ietwat bekend en kunnen verzekeren,
dat de boeren, niet alleen 52 zondagen
p6r jaar rusten, maar daarenboven nog
eene reeks heiligdagen en feestdagen
vieren, zoodat wij hunne jaarlijksche
rustdagen zonder overdrijving op 120
mogen schatten.
De 4 hoogdagen, de afgestelde hei
ligdagen, driekoningen, lichtmis, twee
de paaschdag, de kermis, de vormings
dag enz. enz. al die dagen wordt er op
den buiten weinig of niet gewerkt.
Maar als het zomer is en de oogst rijp
dan werkt de boer ook 's zondags, om
dat hij moet. De oogst staat in gerven
op het veld, een onweer dreigtspoedig
wordt al het beschikbare volk opgeroe
pen en er wordt gezwoegd en gezweet
meer dan anders op 4 dagen.
Met de verplichte zondagrust, zou
het den boer onmogelijk zijn den oogst
binnen te halen zonder zich aan straffen
bloot te stellen. Hetzelfde geldt ook
voor de steenbakkerij en menige ande
re nijverheid... zoodat de werkgevers
die noodzakelijk aan de wetsbepalingen
zonden ontsnappen zeer talrijk zijn.
Doch in vele Bteden ook, zal de ver
plichte zondagrust een lolleken schij
nen b. v. te Aalst. Is het inderdaad niet
bespottelijk door eene wet de zondag-
rUBt verplichtend te maken voor arbei
ders, die twee, drie dagen ter week geen
werk hebben, veel armoede moeten
verkroppen, en nergens op krediet iets
verkrijgen, omdat hunne schulden be
trekkelijk zeer groot zijn. Zulke werk
lieden zouden bij een plotseling herne
men van het werk, niet boter vragen
dan ook 's zondags te mogen werken om
in hunne ellende door eene bijlage van
loon eenigzinB te verhelpen.
We nemen aan, dat het wenschelijk
is in sommige nijverheden, b. v. in
kool- en metaalnijverheid eene weke-
lijksche rustdag verplichtend te maken
maar we, beweren, dat de klerikalen
met hunne verplichtende zondagrust
niet de inspraak volgen hunner gene
genheid voor het werkvolk, maar van
hun fanatism.
Het schijnt dat in de omstreken van Roose-
laere, van Yperen, van de Panne, fransche ge
meenschappen gronden hebben aangekocht en
eerlang kloosters, kostscholen, gestichten van
allen aard zullen oprichten.
't Plan is de grenzen te benuttigen tot het
daarstellen van groote opvoedingsorden, waar
de fransche edellieden en groote burgerij hun
ne wettige en onwettige kinderen tot goede,
doortrapte bekampers der Republiek souden
oplei len.
Men ontkomt aldus aan de waakzaamheid en
het toezicht der fransche onderwijs overheid
en men weet dat iu Belgie volle gerustheid be
staat, daar het goevernement op de hand der
geestelijkheid is.
Die toenemende aangroei der geestelijke or
den iu ons gezegend land is verschrikkelijk.
In 1327 bad Belgie 131 geestelijke vrouwen
kloosters, 96 hielden zich met onderwijs bezig,
35 waren biddende kloosters.
Heden zijn er 1546 II!
(708 voor onderwijs alleen, 240 voor gods
huizen alleen 298 van gemengden aard.;
Daarin leeft, wroet, regeert, krioelt het le
ger van 25323 uonuer.
In 1827 telde Belgie 33 mannenkloosters.
Thans zijn er 414
Daarin leven 4785 paters
Dit maakt hen een totaal (buiten ons leger
van pastors eu onderpastoors), van 30,000
kloosterlingen, die ons land kaal vreten en de
beste sappen van nijverheid eu handel tot zich
lokken.
Gedurig verrijken en vermenigvuldigen zich
de kloosters.
Gansche dorpen, gansche steden staan reeds
onder huunen finantieelen invloed.
Schatten gaan er in, slechts droge kruimels
komen er uit.
't Is de üoode Hand in al hare akeligheid,
in al hare ramspoedige uitbreiding.
Daar binnen weelde, opeenstapeling van
rijkdommen en waarden, welke men angstig
verborgen houdt.
Daar 1 uiten ellende in de krotten waar soms
met valsche liefdadigheid, zusters of paters
een roggebrood heen dragen, waar voor zij de
ziel, de vrijheid, de slaafsche onderworpen
heid eischen.
Zij maken zich meester van 't onderwijs om
bette verknoeien, om het komend geslacht te
versuffen.
Zij maken zich meester van de ffnantieele
macht, omdat het kapitaal de wereld regeert
en hunne heerschzucht onbegrensd is 1
waarom men de
pillen Depratere
liever gebruikt dan alle andere purgeer mid
dels De reden is eenvoudig. De Pillen Depra
tere werken rap, zeker en zonder pijn Daar
bij overtreffen zij alle remediën om gal, zuur,
slijmen, onzuiver bloed, maagziekten hardlij
vigheid, keeren der jaren, speen, enz. te gene
zen. Zij geven een schoon en zuiver vel en
doen allen uitslag verdwijnen. Prijs 1,50 fr.
de doos.
Te bekomen te Aalst apotheek Callebaut.
In de kwestie der zondagrust zien we
't hartroerend akkoord van klerikalen
en socialisten de zondag moet de ge
dwongen rustdag worden in 't belang
van den dompersboel.
Maar dit is de eenige reden niet van
verbroedering der zwarte en roode
dompers Sedert eenigen tijd is het
stemrecht der vrouw aan hel orde van
den dag en weer wonen wij het schouw
spel bij van een fanatieke kwezelaar,
Colaert, die in de Kamers als de kam
pioen der vrouwen optreedt nevens
M. Van de Velde, leider der socialisten,
en dezen als boezemvriend aan het hart
drukt.
Wij hebben onze meening over dat
nieuwe uitvindsel der socio 's doen ken
nen Het optreden der vrouw in onze
politieke strijden waren eene ramp voor
het land, voor het volk. Het ware de
eerste stap tot de afdwaling der vrouw
van hare natuurlijke roeping.
Indien de ontvoogding der vrouw de
politieke gelijkheid eischt der vrouw
met den naam moet ook hare burgerlij
ke gelijkheid daar een gevolg van we
zen.
De vrouw zal kiezer zijn.
De vrouw zal kiesbaar zijn.
De vrouw zal volksvertegenwoordi
ger zijn.
De vrouw zal minister worden.
De vrouw zal meeting houdeD.
De vrouw zal manifeBteeren
De vrouw zal zich mengen in onze
twifiten.
Indien de natuurgesteltenis der
vrouw geen hinderpaal is voor het uit
oefenen van hare politieke rechten kan
zij ook geen hinderpaal wezen voor 't
vervullen harer burgerlijke plichten.
De vrouw zal loten,
De vrouw zal naar de kazerne gaan,
De vrouw zal ratatoo eten,
De vrouw zal piot worden of grena
dier enz. enz.
De vrouw zal weldra alle ambten ver
vullen, alle stielen uitoefenen en dan zal
het Menschdom gered zijn, dan zal de
vrouw vergeten hebben te zijn wat ge
wezen moet vrouw en moeder.
De uitvinder van het stemrecht der
vrouwen verdient eene plaats te Gheel,
de vent moet een vijs los hebben in zijn
bovenkas.
Doch het is geenzins van belang ont
bloot do kwestie op te werpen, als men
ziet dat klerikalen, die als onverzoen
lijke vijanden van het Z. A. S. bekend
stonden gelijk de fanatieke Colaert, bij-
looper van Woeste, plotselings optreden
als aanhangers van het stemrecht der
vrouwen.
Waaruit spruit die plotselinge zwen
king voort Waarom zou 'tons niet
moeten verwonderen zoo de klerikale
meerderheid Colaert, Van der Velde en
tutti quanti ter zijde kwamen en in geval
van kieshervorming het stemrecht ook
zouden toekennen aan de vrouwen
Het stemrecht aan de vrouwen ware
ten minste eene eeuw de overheersching
der domperij verzekerenDe vrouwen
zijn in 't algemeen in ons land de ge
dweeë werktuigen der politieks pries
ters, meer geneigd tot bijgeloof, meer
bevreesd voor hunne bedreigingen, meer
onderworpen aan hunne bevelen. De
voor- en achterwacht van 't kwezelge-
doe zou den stembrief zwaaien en wel
dra zou men nevens W oeste en Colaert
ook in de Kamers, de meid van den bis
schop van Gent zien zetelen in de plaats
van Anseele, de moeder-overste der Ur-
selienen iu de plaats van Demblon, de
vrouw van den koster van O. Lieve
Vrouw in de plaats van Van Rijswijck.
Als de laatste socialist die dan bij
toeval in de Kamer» zal zetelen dan nog
zal voor0e8teld hebben de stemming ten
huize, en de afhalingder stembrieven
door de leden der Kerkbesturen, zal de
kieswetgeving volledig zijn.
Maandag laatst deed de Liberale Werk
manskring Vooruitgang door 't Werk zijn
jaarlijksch uitstapje. De Kring bezocht
Namen en omstreken.
Het reisje lukte opperbest, voortreffelijk
weder, niet te heet of te koud. De ontvangst
in 't lokaal der Liberale Associatie, het uit
stapje per stoomboot op de Maas, 't bezoek
aan 't Museum, de wandeling op de Citadel
enz. alles was voortreffelijk en prachtig en in
ons volgend nummer zullen wij een omstandig
verslag mede deelen over den uitstap.
De liberale bladen van Namen VOpinion
Libérale en La Lutte kondigen schoone arti
kels af over onzen kring en ons bezoek aan
de stad Namen.
Het kind van M. Gustaaf Singelyn was on
gelukkiglijk aan den grooten paardenmoleu
op de Markt tusscben de loopplanken geraakt
«n verkeerde in eenen hachelijke» toestand
terwijl de molen in volle vlucht ronddraaide.
Een ongeluk was schier onvermijdelijk, de
arme kleine liep gevaar vermorzeld te wor
den niets raadplegende dan hunnen moed
MM. Albien Verbeiren en Corn. Vincent ge
lukten erin het kind te redden.
De ondercommissaris vnn politie M.Vernaeve
die op eenigen afstand zich bevond en het
tooneel had gezien, maakte rechtsomkeer I
en verwijderde zich zonder iulichtingen te
nemen, of naar de oorzaak van het ongeval te
vrageu. Hij moest dan oxk geen sota houden
van de namen der Moedige redders.
Duizendmaal dank Dank aan de
slijmverdrijvende en buikzuiverende Walthe-
pil, welke gij mij aangeraden hebt, ben ik
volkomen genezen van het maagzeer en de op-
gestoptheid, waaraan ik leed sinds meer dan
drie jaar.
L. M. Francotte, gepensioneerd
onderwijzer, te Lyon.
Te bekomen bij de Apothekers Callebaut,
De Valekeneer, De Waele, Gbysselinekx en
overal.
Zondag 30 Juni zagen we te Aalst
meer dan 90 brandweerkorpsen en af-
deelingen onze stad bezoeken en door
de kleppers op het landhuis ontvangen
en welkom geheeten wor len.
Onder die talrijke maatschappijen
waren er zeer vele liberalen, republikei
nen en zelfs socialisten.
Dat ze op het landhuis ontvangen
werden keuren we niet af integendeel,
maar...
Maar we kunnen niet nalaten hier de
onzinnige handelwijze van ons dom-
persbestuur te doen uitschijnen. Ver
scheidene vreemde liberale korpsen
hebben eene schoone premie gewonnen
en de stad heeft voor hen vele honder
den franken ten beste gegeven.
Te Aalst zijn er dus premien en toe
lagen te bekomen voor vr -einde liberale
en republikeinse he maatschappijen
en voor de liberale maatschappijen der
stad zelve is er geenen tant te bekomen,
om de eenvoudige reden dat ze liberaal
zijn. Knoopt dan aaneen
Bewijst het brandweerfeest niet dat
het verdeelen van hulpgelden aan maat
schappijen onpartijdig moet geschieden
voor alle, bewijst het niet dat onpar
tijdige kermisfeesten het voordeeligst
zijn voor de stad.
Och zie, het heeft ons deugd gedaan
als we onze liberale vrienden, zoo door
de dompers onthaald hebben gezien,
zij die op andere kermis dagen hunne
liberale medeburgers met stokslagen
trachten dood toslaan. 't Waren nu
zelfs liberalen die concert speelden in
den hof der schoeffel-jonge garde.
'k Heb dompers gezien, die te Geerts-
bergen den Jan wilden vertoonen er de
liberalen uitdaagden en er duchtig op
de broek kregen, nu den loftrompet op
steken ter eere van de liberalen van
Geertsbergen...
Wanneer de E. V. de afgevaaidigden
aller partijen op het landhuis zal ge
bracht hebben, zullen de toelagen on
partijdig en naar verdiensten toegekend
worden aan alle Maatschappijen der
stad, wel te verstaan als er nog iets in
kas is en daarvoor is zeer te vreezex, 't
is krot, schering en inslag.
Voor de bleeke en bloedarmoedige jonge
meisjes, en in 't algemeen voor alle zwakke
personeD, is het voldoende 2 tot 3 doosjes pil
len van Dr Raphaël te nemen, om eetlust, fris-
sche kleur, kracht eu eene volmaakte gezond
heid te krijgen.
Te bekomen bij de Apothekers Callebaut,
De Valkeneer, De Waele, ühysselinckx en
overal.
Verzending van colli per express. Van af
1 September wordt eene belangrijke harvor
ming tot stand gebracht iu het vervoerregiem
dei spoorwegen.
Alle colli, tot 60 kil, por expres te verzenden
kunnen door den verzender zelf gefrankeerd
worden, bij middel van zegels, wier waarde
door eeue eenvoudige tabel wordt vastgesteld,
De colli kunnen dus 'erzonden worden per
spoorweg, gelijk brieven met de post.
Allo pleegvormen vau geschriften, -t geloop
naar de statie euz. worden dus afgeschaft.
Afgrijselijk ongeluk te Mechelen- In
d'>n nacht vau zondag tot maandag hoorde
vrouw V. wonende boven Pasbrug, op bet ij ze*
ren veld, gerucht.
Zij dacht dat er dieven wareD, stond op en
ging zien in den stal en rond h-t hnis.
Haar echtgenoot haar niet ziende terugko
men greep zijn geweer eu ging insgelijks zien.
Hij bemerkte een persoon, legde aan eu schoot
Een kreet weerklonk. De ongelukkige bad zij
ne vrouw iu volle borst getroffen. Zij was op
den slag dood.
De ongelukkige vrouw was moeder vau 5 nog
jonge kinderen.
Ontdekking van twee geraamten. Lo
kereu.Dezer uagen werden bij het trekken
vau het slijk uit eene breide gracht der
meerech van den heer Boelens, een doodshoofd
en andere lichaamsdeelen van een mensch ont
dekt.
Door de zorgen der politie werden dete
menschelijke overblijfsels, nadat zij door ge-
neesheeren onderzocht waren, naar het kerk-
hef gebracht.
Algemeen was gedacht dat het een lijk is van
een man die over twee jaren in de gracht moet
gesukkeld zijn, en in het slijk begraven, dóch
de ontdekking der beendex-eu van een tweede
lijk, doet thans met recht veronderstellen dat
men zich in tegenwoordigheid bovindt der
slachtoffers eener misdaad die nooit aan 't lioht
gekomen is.
De geneesheeren beweren dat de beenderen
zeer oud zijn.
Op bevel van het gereoht worden de opgra
vingen voortgezet.