16de Jaar.
Nummer 59
Zondag 29 September 1901.
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
50 jarig JUBELFEEST
Aan onze Vrienden,
Liberale Werkmanskring.
Herziening der Kiezerslijsten.
Voorwaarden om kiezer te zijn
De Zondagrust.
Geeft rekening
Abonnementsprijs
4 fr. voor de stad
a *r, v voorop betaalbaar
4 fr. 50 voor den buiten r
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abouneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST.
Nee spe nee metu
HET ARRONDISSEMENT AALST
n Gewone, 15 centiemen j
Prijs der Annoncen per arukrege»-
1 Reklamen 75 centiemen r
Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschnften worden niet terug gezonden.
AALST 28 SEPTEMBER.
der inrichting
van de Staatsmiddelbare Jongensschool
van Aalst.
PROGRAMMA DER FEESTELIJKHEDEN
Zondag 29 September.
Om 11 1/2 uur. Concert op hot kiosk der
Groote Markt, door de Koninklijke maatschap-
Eij van Harmonie, onder de leiding van don
eer Walpot Leo, muziekmeester bij het 1*
Gidsenregimeut.
Om 2 1/2 uur. Stoet door de Stad.
1. Gendarmen te paard.
2. De fanfaren maatschappij Les Amis
Constants.
3. De huidige leerlingen der Middelbare
School.
4. De Koninklijke maatschappij van Har
monie.
5. De Oud-Leerlingen der Middelbare school
en gevolg.
De stoet zal gevormd worden op het Statie
plein om 2 uur en zal de volgende straten
doorkruisen Statiestraat, Esplanadeplaats,
Leopoldstraat, Groote Markt, Nieuwstraat,
Keizerlijke Plaats, Korte en Lange Zoutstra.it.
Om 3 uur. Op de Groote Markt door
tocht voor de burgerlijke en militaire overhe
den.
Om 3 1/2 uur. Ontvangst der Oud-leer
lingen. Welkomgroet en Eerewijn door het
Stadsbestuur ten Staibuize. (Cemeenteraads-
zaal).
Om 4 uur. Groot Concert, op het kiosk
der Groote Markt, door de Fanfaranmaat-
schappij Les Amis Constants onder de
leiding van den heer Vanderlinden H. Mu
ziekmeester bij de Legerkweekelingeu8chool.
Om 51/2 uur.Verlichting der Groote
Markt.
Feestmaal in de Groote Prachtzaal vaD het
Stadhuis.
De inwoners der Stad worden vriendelijk
verzocht de nationale vlag aan hun huis te
laten wapperen.
Ue grootheid ea welvaart van een
volk hangt in de eerste plaats af van
zijne zedelijke en verstandelijke ontwik
keling.
Daarom is in alle beschaafde landen
der wereld de inrichting van het onder
wijs het voorwerp der onophoudelijke
en toenemende bezorgdheid der bestu
ren Overal staat het vraagstuk van het
openbaar onderwijs op den voorgrond.
Eene degelijke opvoeding en eene
goede geleerdheid zijn dikwijls de eeni-
ge panden welke burgers en werklieden
aan hunne kinderen kunnen achterla
ten, maar zij zijn ook den mensch on
ontbeerlijk, op den zoo dikwijls hobbe-
ligen weg des levens.
Daarom moeten wij elke gelegenheid
te baat nemen om het onderwijs te ver
heerlijken, om het belang ervan meer
en meer te doen beseffen, om de waarde
en de noodzakelijkheid ervan meer en
meer te doen begrijpen.
Daarom moeten wij allen Zondag
29 September, het 50 jarig Jubelfeest
onzer Staatsmiddelbare Jongensschool
meevieren, want er is geen doeltreffen
der middel om het onderwijs te ver
heerlijken, dan te jubelen om den blooi
en den voorspoed van een degelijk on
derwijsgesticht als onze Middelbare
Jongensschool.
Daarom zullen onze vrienden allen
deel nemen aan den stoet, allen deelne
men aan de feestelijkheden ingericht ter
gelegenheid van het 50 jarig Jubelfeest.
Niemand mag ontbreken, het is plicht
voor alle vrienden van beschaving en
vooruitgang.
Zondag 6 October 1901, ten 3 ure
namiddag stipt in het lokaal Concordia
Algemeene Verplichte Vergadering op
boete van 25 centiemen.
Orde van den dag
1. Balloteering van nieuwe leden.
2. Verslag over den toestand der
Maatschappij door den schatbewaarder
Corneille Vincent.
3. Politieke en andere mededeelingen.
4. Kiezerslijsten.
5. Kiezing voor vier leden van het
bestuur.
Zie verdere uitleggingen op het pro
gramma. Aanbieding der kandidaten
ten laatste Woensdag 2 October vóór
9 uren 's avonds.
De Voorzitter,
Güstaaf LEVEAU.
Ooi kiezer te zijn moet men de volgende
voorwaarden bezitten.
Voor de Kamer van. Volksvertegen
woordigers
1° Belg zijn van geboorte of de groote na
turalisatie verkregen hebben.
2° Ten volle 25 jaar oud zijn voor 1 Mei 1902
3° Op 1 Juli 1901 ten minste een jaar te
Aalst verblijven.
Voor den Senaat en Provincie.
Dezelfde voorwaarden maar ten volle 30
jaar zijn voor 1 Mei 19()2.
Voor de Gemeente
1° Belg zijn van geboorte enz.
2° Ten volle 30 jaar oud zijn voor 1 Mei
1902 en op 1 Juli 1901 te Aalst ten minste
3 jaren verblijf hebben.
Om kiezer te zijn met 2 of 3 stemmen voor
de Kamer, Senaat en Provincie
a) 35 jaren oud en gehuwd zijn of weduw
naar met wettige nakomelingen, en in hoofd
som en opcentiemen ten minste 5 franken per-
soneele belasting ton voordeele van den Staat
betalen.
b) 25 of 30 jaren oud en eigenaar zijn van
onroerende goederen met een kadastraal inko
men van ten minste 48 franken.
c) of van eene inschrijving op het Grootboek
der openbare schuld of van een boekje van
belgische rente op ae Spaar- en Lijfrentkas,
gevende ten minste 100 frank rente.
Indien de kiezer 35 jaren jaren oud is,
personeele belasting betaalt en eigenaar is van
onroerende goederen met een kadastraal in
komen van 48 franken heeft hij recht op 2 bij
komende stemmen.
d) Dragers van diploma's van hooger mid
delbaar onderwijs hebben recht op 3 stemmen.
Voor de Gemeente zijn dezelfde voor
waarden vereischt, met dat verschil dat men
hier te Aalst moet 15 franken in hoofdsom en
opcentiemen personeele belasting betalen voor
eene bijkomende stem.
Kiezers welke eigenaars zijn van onroe
rende goederen met een kadastraal inkomen
van ten minste 150 franken hebben recht op
2 bijkomende stemmen.
In Noord Nederland is tusschen ultra
katholieken en protestanten eene ver-
eeniging gesticht tot het bekomen der
volledige zondagrust.
Niet alleen zou alle arbeid moeten
stil liggen iu fabrieken en werkhuizen,
maar volstrekt alle arbeid zou 's zondags
worden gestaakt :geene treinszouden rij
den, geene winkels of herbergen zouden
open blijven, geene magazijnen hunne
waren uitstallen. De beenhouwer zou
geen ribbetje afhakken, de meid geen
emmer water pompen, de hotels geen te
eten geven... 'i zou een volledig niets
doen zijn.
Die Hollandsche dompers zijn ten
miLste logisch. Ze vragen de zondag
rust omdat die dag aan God behoort en
moet geheiligd worden. Het spreekt van
zelfs dat die lieden zich 's zondags niet
wasschen, want dat ware arbeiden en
zondigen.
De Belgische klerikalen zijn zoo
rechtzinnig niet. Hoewel hun streven
naar bet invoeren der verplichte zon
dagrust, in schijn zijn oorsprong heeft
in hunne liefde voor het werkvolk, is
hunne eenige drijfveer het verlangen
om de zondagrust ten bate hunner geld-
opbrengende oefeningen algemeen te
maken.
Indien de klerikalen den werkman
beminden ze zouden hem niet wijsmaken
dat de arbeid eene straf is van God im
mers de werklieden moeten dan over
tuigd zijn dat de luiaards en nietsdoe
ners op aarde de lievelingen zijn van
den Heer. Bij die straf zegt Denderbo-
dekreeg toch de mensch den zevenden
dag tot rust.
Laat ons dat loogenachtig bijbelver
haal ter zijde laten en zieu wat er in
praktijk kan gedaan worden.
Het is onbetwistbaar dat alle nijver
heden 's zondags niet kunnen staken, de
klerikale Belgische bladen bekennen
dat zelf.
Welnu ondanks wij de inzichten der
dompers raden willen wij met hen mee
doen om zooveel het zijn kan de zondag
rust uit to breiden. Indien ze ter goeder
trouw handelen moeten ze dus eene lijst
afkondigen van nijverheden die zonder
hinder te lijden ol schade 's zondags stil
liggen kunnen ;we zullen die lijst onder
zoeken en bespreken.
We vragen zelfs meer dan de dom
pers en we zeggen dat de wet bepalen
zcu dat in die nijverheden waar de ar
beid 's zondags niet kan gestaakt worden
hij toch door afwisseling van ploegen
of werkuren derwijze zou geregeld wor
den, dat ieder werkman op zeven da
gen een dag rust zou genieten.
Daar zullen de klerikalen niets kun
nen togen hebben, want indien God den
werkman den zevenden dag heeft gege
ven om te rusten, volgens den bijbel
heeft bij nooit gezegd dat die dag de
zondag moest zijn.
Maar ziet als de verplichte rustdag
de zondag niet is, laten de dompers het
liever vlotten hunne liefde voor den
werkman strekt zoover niet.
Te Antwerpen zegt Denderbode, n
en andere plaatsen staat reeds eene
groote beweging op touw om de b
zondagrust te verkrijgen.
Wanneer te Aalst
Wanneer te Aalst is prachtig. Wan
neer zal er te Aalst een manifestatie
plaats hebben om de zondagrust te ei-
schen
Denderbode zou goed doen eerst de fa
brieken en nijverheidsgestichten van
Aalst te noemen waar er 's zondags
gewerkt wordt behalve de kerken, en
de ijzeren wegen, post en telegraaf die
van klerikale ministers afhangen.
's Zondags wordt er te Aalst nergens
gewerkt zondernood. Waarom zou men
's zondags arbeiden? er is nog geen werk
op de andere dagen der week, het volk
lijdt gebrek, de burgerij heeft het
schrap, het gras groeit in straten en
pleinen.
't Zou beter zijn dunkt me te mani
festeeren om meer werk te bekomen en
alle werklieden van Aalst zullen het
daarover met mij eens zijn.
De arbied is zoo min eene straf als
de ledigheid eene belooning is.
In het heelal gaat geen stofje, geen
atoom verloren,er komt geen atoom bij-
Bewegen is de voorwaarde van het
zijn wat niet beweegt bestaat niet.
Op de aarde leven ongeveer 1500 mil-
oen menschen, daarvan zijn er 100 mil
joen Roomsche Christenen, al de ande
ren moeten den ketel in.
Men wordt medeplichtig aan eene
misdaad, als men die beletten kan ea
het niet doet.
Die de wacht houdt terwijl de pens
jager een haasje stropt is medeplichtig
aan wildstrooperij.
Die de ladder vasthoudt terwijl de
dief kiekens steelt is medeplichtig aan
diefstal.
En de medeplichtigen aan die kleine
misdrijven worden door de wetten ge
straft in evenredigheid van het misdrijf
en dikwijls ook buiten en boven even
redigheid van het misdrijf.
Er gebeurt thans op de aarde eene
misdaad, welke ongetwijfeld de gruwe
lijkste zal zijn van de twintigste eeuw
de uitmoording vau een klein volk door
eene overmachtige natie, op bevel eener
bende gouddieven.
Niet alleen die gouddieven en de En
gel sche natie zijn schuldig aan die dui
zend- en duizendvoudige moord, ook
zij die het schelmstuk laten gebeuren
zullen rekening geven, want ze zijn
medeplichtigen.
Met een enkel woord, met een enke
len wenk zouden sommige mannen aan
de moorderij een einde kunnen stellen
dat woord spreken ze niet, die weuk
wilieu ze niet geven. Ze zijn medemoor
denaars der Engelschen.
En waarom zouden ze de Engelsohen
in hun schandelijk beulenwerk hinde
ren Hebben ze allen niet ongeveer
hetzelfde op de lever Het uitmoorden
der Armeniauen, de uitroeiing der Fi
lippijnen de moorden in China, de ver
drukking van Polen enz. enz.
Is het niet spijtig dat de booswichten
en hunne medeplichtigen, de vorsten
van Europa, niet voor eene rechtbank
kunnen gedaagd worden om voor het
vergoten bloed te verantwoorden.
Schande over hen
F-FN HFFR kiedt kosteloos aan,
CLii SlEt-n aaa aiiea dia aange
daan zijn van eene huidziekte haarwormen,
cezémans, puistjes, huiduitslag, chronische
bronchiten, borst- en maagziekten rhunia-
tism en breuken, een onfaalbaar middel te
doen kennen om zich spoedig te genezen, zoo
als bij zelf volkomen genezen is geweest na
alle mogelijke geneesmiddels vruchteloos te
hebben doorstaan en beproefd. Dit aanbod
waarvan men het menscblievend doel zal aan
zien is het gevolg eener belofte.
Per brief of postkaart schrijven aan IVt.
"Vincent, place Victor Hugo, te Grenoble
die kosteloos en vrachtvrij per post zal ant
woorden en de gevraagde inlichtingta zal
zenden.