1. I] y r il I I 7» *1 y a 16Je Jaar. Nummer 44 Zondac 3 November 1001. Abonnementsprijs J °^buitea voorop betaalbaar De Begrafenis van Senator Aug. VERBRUGGHEN LIBERAAL WEEKBLAD VOOR PRIJS TER NUMMER 10 CENTIEMEN. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. Nee spe nee metu HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen „,,„...1 Prus der Annoncen per drukregel. Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdefrank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. AALST 2 NOVEMBER. Zaterdag 26 October laatst had te St- Lievens Hautem de plechtige teraardbe- stelling plaats van den diepbetreurden Senator M. Aug. Verbruggheu, notaris en burgemeester vau voornoemde ge meente. Het ware moeilijk zich een denk beeld te vormen var. de ontzaglijke me nigte welke de droeve plechtigheid bij woonde afgevaardigden vau de Wet gevende Kamers, een bataljon met mu ziek van het eerste linieregiment, de harmonie en andere maatschappijen van St-Lievens-Hautem, de gemeente raad, afgevaardigden vau de liberale Kringen van Zottegern, Ninove, Gee- raadsbergen en Herzele met vaandels en kartels, een twintigtal liberalen van Aalst vertegenwoordigden de Liberale Associatie en de Lib. Werkmauskring, Je vaandels dier twee maatschappijen werden in den stoet gedragen. En dan volgde een onafzienbare stoet vrienden, kennissen en vereerders van den braven afgestorvene, duizen- den namen deel aan den rouw o'er acht bare famillie Verbruggheu, de toeloop was zoo groot dat de lijkplechtigheid welke om 10 1/2 ure beginnen moest, shchtsna 11 1/2 ure kou aanvang ne men", het lijk van den betreurden man was sedert lang in de kerk ais de rouw stoet zich aan het sterfhuis nog voort durend aansloot. De rouwkroueu heb ik niet kunnen tellen er waren er ten min ste een veertigtal. Lijkreden werden in het sterfhuis en aan het graf uitgesproken, ze schet sen het leven en bet karakter van den eerbiedwaardigen grijsaard en we willen niet nalaten ze hier over te drukken. Gansch St-Lieveus-Hautem was in den rouw, de vlugge was hilltop gehe- schen aan al de woningen, slechts een vijftal fanatieke kerels hadden het noodig geoordeeld uitzondering te ma ken. De dompers alleen zijn in staat de dweepzucht zoover te drijveu eu zelfs aan den boord van het graf hunnen Wrok bot te vieren tegen mannen, die gelijk den achtbaren Senator Verbrug ghen de verdraagzaamheid tot gedrags lijn namen gedurende gansch hun le ven. Die handelwijze is gemeen en laf ze zal overigens in niets de grootscheid en het indrukwekkende verminderen van de rouwbetooging waaraan zoo velen deel hebben genomen, integendeel de lompheid van die lummels toont eens te meer aan, dat de afgestorvene alge meen werd bemind eu geëerd, alleen niet door degenen, die noch achting noch aanzieD genieten of waardig zijn. Wat meer is de lijkreden welke zoo wel door katholieken als door liberalen werden uitgesproken, wreken de nage dachtenis van den duurbaren afgestor vene over die smadelijke en domme onthouding. Redevoering uitgesproken door den Heer Senator Van Vree kern als oudste lid van het Senaat voor het Arrondisse ment Aalst-Oudenaerde. Messieurs, II incombe au plus ancien mernbre de la deputation sénatoriale d'Alost-Audenarde de rendre au nona du Sénat le dernier hommage a la mé noire d'un regretté c iliègue. C'est un devoir d'autant plus pénible a rem- plir que par sa mort inopiuée la ^separation a été plus cruelle. M. Verbrugghen né a Hautem St. Liévin le 21 Février 1829 a été éiu Sénateur pour les arroDdissements réunis d'Alost-Audenarde le 27 Mai 1900. Arrivé dans notre assemblee politique a un age ou l'on aurait le droit de se retirer loiu des tracas des affaires, Monsieur Verbruggheu, doué d'une énergie peu commune, a prouvè qu'il entendait se consacrer jusqu'aux der- niers moments de sa laborieuse existence, aux intéréts de la chese publique. Bien longue fut sa carrière administrative et les services qu' il y a reudus pendant plus d'un demi siècle out été reconnus ajuste titre par le gouvernement qui lui a dócernó la croix civjque de 1' classe. Le Roi a daigué lui accorder un témoignage spécial de sa haute bieuveillauce en le nom mant Chevalier de son Ordre. Je n'ai pas besuic de vous dire, Messieurs, quiavez counu de pi es uotre regretté collégue et qu'uu souvenir pieux rassemble autour de sa tombe, je n'ai pas a vous dire coinbieu il était d'un abord lacile et de relations agréa- bles. Dès son entree au Sénat M. Verbrugghen avait eu couquêrir les sympathies de ses col- lègues. C'est qu'il possédait eu effet les quali- tés que de tradition le Séaat aime a trouver chez ses membres d'un caractère li .ut, de sage c /useil porté a la modération et de plus, sci upuleux observat -ur des devoirs qu'imposa le mandat Sénatorial, il té.noigaait par sou assiduué aux séances qu'il tenait asecousa- crer a l'aecomphssem nt de sa tacke et il le fit inêrne au détriment de sa santé a certain mo ment devenue chancelaute. AusBi pouviona nous a bon droit compter sur le concours óclairé et dévoué de nolre nouveau collégue il se promettait bien de inettre pendant quelque temp3 encore au ser vice de notre assemblée les fruits de sa longue experience des affaires. Le Bourgmestre de Hautem St. Liévin était tout dévoué aux intéréts desa chère et belle commune le Sénateur pour Alost-Audenarde se serait donué tout entier i la defense de3 intéréts supérieurs de la Patrie. La Pr'ovindence en a autre ment decide et le deuil a pris chez ses amis la place des espérau- C-s que sou entree au Séuat avait fait naitre. Eu cot instant suprème, Messieurs nous venous uvec uue profonde émotion nous asso- cier a la douleur de la familie du déiuut et mêler nos regrets aux sentiments do tous c ux que 1'affection on la reconnaissance réuuisseut ici. Nous e8pórons que la Haut, il jouira de la récompeuse reservée a ceux qui ont pratiqué ici la grande loi du Travail et qui se sont montres hommes de bonne volonté. Adieu, Cher Collégue, que ton a ne repose en paix au sein de l'Eternel. Adieu. Lijkrede uitgesproken door den heer Notaris De Ruyver vau Georaardsbergea Messieurs, Notre honorable Président étant retenu loin d'ici, lo douloureux honneur m'échoit de dire au uom de la Chambre des notaires et du corps notarial entier de l'arrondissement un deruier adieu a notre regretté confrère Verbrugghen. Des voix plus autorisées que la mienne, vous ont retracé, ce que fut uotre confrère comme époux et commo père, elles vous ont énuméré les eminentes qualitós dout il fit preuve dans sa longue et brillante carrière politique et administrative, ia me bornerai done a vous parler de l'exellent confrère que nous venous de perdre. Auguste Louis Verbrugghen naquit a Hau tem St. Liévin le 21 Février 1929 suivit les cours d'bumanités au Collége St. Catherine de Grammout, couquit le diplome de candidat- notaire en 1852 a l'Uuiversité de Gaud et fut uommé notaire le 17 Avril 1855 en sa com mune uatale Depuis cette époque le regretté confrère par son caractère jovial et droit et par ses relations sures et toujours empreintes d'amé- nité, avait su couquêrir et couserver les sym pathies et l'estime de tous ces confrères. Aussi pendant de loaguss auuées, les suffrages de ceux ci appelèrent ïls le regretté défunt a dinger leurs travaux et a présider leur cham bre de discipline. Je me plais a rendre ce témoignage ici, que daus l'accomplissem*nt des importants de voirs toujours difficrles, souvent délicats de sa cuarge notre ancien Président a su maiutenir avec une coufrateruelle bieuveillance, jointe a una grande fermeté les traditions d'honneur et de dignité, qui font l'apanage de nutre institution. Sa cordialité se mauifestait surtout vis-a vis de ses jeunes confrères, et ceux ci garderont uu impérissable souvenir de ce confrère u'éüte qui süt Lsaccueillir avec tant d'üumour et taut de bonté. Son devourment a la cause notariale était sans bornes, rieu ne le rébutait et sans hési- ter il acceptait les charges que ses coilègues voulaient bien lui imposer. C'est aiusi que depuis 10 atis il était notre délégué a la Fédération libre des notaires de Belgique, iustituée a Bruxalles, pour la sauve- garde da nos droits et de nos prerogatives II suivit les réunions de cette fédération avec la plus grande assiduilé et je puis afffr- mer qu\l tut pris une part prépoudérante dans la discussion de toutes lea questions inté ressant le corps notarial qui seraieut soumises a la haute assemblée legislative a laquelle no tre excellent et regretté confrère avait l'hon- neur d'appartènir. Puissent les unanimes regrets que vous laissez parmiles notaires le i'arro.idissement d'Audenarde, puisse la certitude que votre fils qui aura l'uonneur de vous succé Ier suivra vos nobles examples, servir d'attéuua- tiou a la douleur de tous ceux qui vous sont chers. Adieu, Cher et regretté confrère Verbrug ghen, déja vous aurez regu La Haut, la re compense mérités par votre vie exemplaire, toute remplie de labeur et de probité. Adieu, Adieu 1 Lijkrede uitgesproken bij het graf door den heer Oscar Bourgeois gerneen- tesekretaris. Mijnheer en, Wij bebben niet alleenlijk een wijzen en voorbeeldigeu Burgemeester, een ervaren en bekwamen bosiuurder, een schrauderen eu vooruitzienden raadgever, een trouwen en machtigen leidsman, wij hebben allen eenen vader verloren. Ja, Je droefheid, die op alle wezens is ten toon gespreid de smart die ODze harten ver vult de tranen, die in alle oogen opwellen den diepen eerbied dien wij voor den afgestor vene koesterden de verdiende en gegronde achting, welke wij hem toedroegen de ge dachte aaD 's mans leven, werken eu streven de geheugenis aan talrijke bewezene diensten, bewijzen genoeg dat wij, inwoners van St-Lie- vens-Hautem, en eenen hoofdman, en eenen vader hebben zien hééngaau. In naam der openbare besturen onzer ge meente en in name van gansch het Hautern- scne volk, kom ik aan onzen innig betreurden Burgemeester eene laatste hulde bewijzen en hem een laatste en plechtig vaarwel toeroepen. De heer August Verbrugghen heeft geduren de 52 jaren onze gemeente bestuurd. Opvol volgend was hij gemeentesecretaris, raadslid, en, sedert 1857, Burgemeester. Hij beeft ge werkt en gezorgd voor den bloei en vooruit gang van ons dorp Een volledig en kosteloos lager onderwijs word ingericht. Hij wist im - mers dat eene goede gemeenteschool gausch eene gemeente vormt en kenschetst en dat er geen grootere vijand bestaat van volksgeluk dan volks erblindiüKasseide wegen, zoo noodzakelijk voor den landbouw, wierden in alle wijken aangelegd, eu de openbare verlich ting wierd in voege gebracht. Brandblusschers- gerief is aangekocht. Hij deed gezondheids- werken uitvoeren, waterpoelen dempen, wa terputten maken en opeubare pompen plaat sen. Hij bestreed met krachtdadigheid de be smettelijke ziekten, welke zich aldaar ver- verklaarden. Onze aloude jaarmirkt vond in hem eenen beschermer en eenen inrichter van eerste slas. Hij bracht de paardententooustel- liug tot stand, stichtte eene maatschappij van veerverzekeriug. Hij verdedigde de belangen van onzen handel en van onze nijverheid. Hij spaarde geene voetstappen of moeite tot het bekomen van eenen buurtspoorweg door ons dorp. Hij mocht helaas 1 de verwezenlijking van zijne pogingen niet zien. Hij was goed voor de armen- Hij hielp en troostte ben waar bij kon. Hij schonk milde bijlagen aau het Bureel van weldadigheid, om deszelfs inkomen te verbetereu, en dee 1 hij het gure jaargetijde buitengewonen onderstand uitdeelen. Als notaris werd hij wijd en zijds gekend voor zijne rechtschapenheid, zijne eerlijkheid in handel eu wandel, zijne ijver, zijn gezond oordeel, zijne wijze raadgevingen, zijne diepe kennis vau zaken. Hij wasvoorde kalanten der studie meer dau een notaris, hij was de trouwste der vrienden. Zijne laatste woorden tot zijue gade en kinderen gericht Eerbiedigt de studie, doet het kantoor eerbie-ligen ken schetsen den man en bevatten de geschiedenis van zijn notariaal leven. Onze Burgemeester, was in zijn bezondar le ven zeer achtingswaardig. Hij was goede en trouwe echtgenoot, liefderijke vader. Hij was het waar hoofd van gansch de famillie. Hij was een man van eer op wiens woord men rekenen mocht. Huichelen of veinzen kon hij niet. Het woord der reine waarheid lag hem in den mond. Geene lastertaal kwam zijne lippen be zoedelen. Hij was voor eenieder behulpzaam on rechtvaardig. Hij beoogde altijd wa' juist eu billijk was. Hij was vredelievend van karakter. Hij ver langde steeds de eendracht in onze gemeente. Wierden zijne minzame pogingen soms mis kend of werden er misleide of onwetende per sonen togen zijne handelwijze opgehitst, zulks kou hem bedroeven, doch hem geen onrecht doen plegen of hem van den weg, die tot de overeenkomst leidt niet doen afwijken. Hij had voor zich de overtuiging zijns gewetens en hij troostte zich met de spreuk Doe wel en zie niet om. Onze Burgemeester is steeds getrouw geble ven aan zich zeiven, aan zijn verleden en aan de overleveringen zijner famillie. Wat hij be minde in de leute zijner jaren heeft hij lief ge had in zijne laatste dagen. Hij was verkleefd aan de verhevene denkbeelden van vrijheid eu vooruitgang zulks ging bij hem gepaard met eerbied voor de overtuiging van anderen eu met eene onwrikbare getrouwheid aan den godsdienst zijner vaderen. Zijne verkiezing als senator is de belooning geweest van eene eerlijke en wel vervulde po litieke loopbaan, zooals een heldere en zachte avondstond volgt op eenen zonnigen en glans rijken dag. Nu moeten wij scheiden, duurbare Weldoe ner, doch met uwe terneergeslagene famillie en bedrukte vrienden willen wij nog eenen traan plengen op uw te vroeg geopend graf! Wij zullen met een treurig gemoed en ver morzelde harten de plaats verlaten waar gij voor immer ru3ten zult. Doch uw naam zal ons te uld en onze vlag zijn in de toekomst Wij zullen uwe raadgevingen en uwe voorbeel den niet vergeten en aau uwe gedachteuis ge trouw blijven. Vaarwel in name der openbare besturen en der bevolking van St-Lievens-Hautem voor de welke gij een echte schutsengel zijt geweest. Vaarwel in naam der kleinen en der noodlij denden, want uw barmhartig hart heeft voor hen geklopt en snaren van medelijden hebbeu voor hen getrild. Wij bedienden en werklieden onzer gemeen te, zullen ons herinneren, dat gij voor ons braaf, verdraagzaam en rechtvaardig zijt ge weest. Vaarwel, Burgemeester, dat de aarde zacht en licht voor uwe assche weze Uwe geheu genis zal in ons middeu voortleven Uw naam zal geschreven staan met gulden Utters in de geschiedenis van den voo-sp >eden vooruitgang van ons dorp. En bij den Rechter der rech ters is er reeds toegeroepen Gij hebt wel ge arbeid, ontvang de beloouing dia de rechtvaar digen en vlijtigeu toekomt. Nogmaals, vaarwel Lijkrede uitgesproken door deu heer Josef Sckotte, Oudervoorzitter der Li berale Associatie vau het kanton Aalst. Mijne Heer en, De dood heeft weeral een onzer verkleefdste en moedigste strijders neergerukt, weeral I •j u

De Dendergalm | 1901 | | pagina 1