Nummer 45 Zondag 10 November 1901. JESUIET. OVERTUIGING. Voor de slachtoffers van den oorlog. Balk en Splinter. 16ile Jaar. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Abonnementsprijs ^r- v°or de stad i 4 fr. 60 voor den buiten ^oor®P haalbaar PRIJS TER NUMMER 10 CENTIEMEN. M.„ abounoert neb op alle poelkantorea voor den buiten »oer de «ad, t„n kantore van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen per drukregel. Prijs der Annoncen Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdefrank. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST 9 NOVEMBER. Oorlog aan den Oorlog We zijn in de 20° eeuw na Jesus-Cliristus, den erlosser van het menschdom, die stierf ▼cor het heil aller volkeren der aarde. Zijn onfeilbare plaatsvervanger bewoont te Rome het prachtigste paleis der wereld en zwaait den geestelijken scepter over millioeneu geloovigen. Millioenen anderen gelooven aan de Verlos sing door den Heiland aan het Kruishout ver wezenlijkt op den Golgotha. Helaas 1 do wereld is vol onrecht geble ven, misdaden worden op misdaden gesta peld, de ongerechtigheid zegeviert, zedelooze kerels prijken met vorstenkronen, er heerscht haat in de harten, nijd in het gemoed, er wordt gestolen en gemoord. De vorsten sleuren de volkeren naar het oorlogsveld, terwijl zij in wnlpsche uitspattin gen vanjverre toezien en genieten, de priesters liegen en bedriegen en leggen de voorschriften van bunnen godsdienst onder de voe en der giooten en maohtigeu, de volkeren staan tegen elkander op en verscheuren elkander als wilde beesien. Helaas I de volkeren zijn nog niet ontrukt aan de barbaarschheid, ze zijn beter dan hu i- ue vorsten, beter dan zij die hen tegen elkander opjagen en maar groot scbijnen om dat de volkeren zedelijk gesproken klein zijn, ja, de volkeren zijn beter dan zij, maar ze zijn te zwak nog, te loom, te gedweeze moeten beter weten. Ze moeten weten hoe de grootste potenta ten leefden, ze moeten weten wat het volk neeft goledeo omdat het dooi was, ze moe ten weten waaruit de oorlogen zijn voortge sproten, ze moeten weten wat het lot der vol keren was door de eeuwen en ach I dat moeten de volkeren nog lecren. De oorlog woedt in Zuid-Afrika voort om dat het Engelsehe volk niet weet dat die oor- Jog het wera is van eene bende dieven en stroopers, de troetelkinderen van een harte Joozeu vorst. Welnu al die vorsten zijn van deozelfden deeg Paus, koningen, keizers allemaal de- zellle... Ze hebben maar een woord te spreken om den oorlog te doen eindigen., en dat woord spreken ze niet, zelfs de plaatsvervan ger van God op deze aarde spreekt geen woord om een einde te stellen aan het moor den en bloedvergieten. Ellendig schouwspel van machteloosheid of meueschelmerij. Want ziet ge wat geven pauzen en vorsten om het noodgeschrei van stervende soldaten, wat geven zij om het lil den van weduwen en weezen, wat geven zij om het gekerm van duizende gemartelde moe ders en kinderen die ginder in smerige kampen door de Engelsche beulen tot den hongers fcooa zijn gedoemd, wat geven zij om deu hel denmoed van de arme Roereu, die als galei boeven op bovel van Engelsche bloedhonden laffelijk worden vermoord. In Juni zal Hen drik VII, koning van Engeland de groote meester der Zuid-Afrikaansche moorderij plechtig gekroond worden., de Paus zal voor hem bidden en hem gelijk al de andere vorsten en staatshoofden geschenken en gelukwenschen zenden... immers die koning is hun aller ko zijn. Ellendige, jammerlijke vertooning van on derling gevlei en ophemeiiug 11 Duizenden en duizenden stemmen stijgen op uit het volk ten voordeele van den vreJe dat zijn de stemmen niet der godsdiensten het zijn de stemmen niet der grooten, neen het zijn de stemmen van het volksgeweten en der hoofdeii, ze zullen hem kronen zenden met b oed besmeurd en zijne kroning zal bem zijn ais eene nachtmerrie, de schimmen der schul deloos gesneuvelden zullen b m voor den g.-est spoken, de verwenschingen var. geheel de beschaafde wereld zullen hem in de ooren klinken, als die van zijn eigen volk hem niet reeds «etroffen hebben of alsj de Boeren zijn leger vau uitschot en stroopers niet hebben vei dreven, hetgeen goed mogelijk is. Oorlog aan den oorlog 1 Ik lach met de as- schepoestervertellingen van toovera.rsen spo ken, ik spot met de Luilekkerlandsprookjes van ^ompers en socialisten, maar ik zal toejuichen bij elke poging die gedaan zal worden oin een einde te stellen aan den oorlog en aan alle oorlogen, ik zal deugene toejuichen die iets zal noen ten voordeele van dan vrede, hij weze paus van Rome of zakkendrager. VAN DOREN De koniogeo yerklaren den oorlog maar be- letten hem niet., het tijdperk der oorlogen zal inaar uit zijn als het volk door het onderwijs het volle besef zal hebben zijner zedelijke overmacht en zijn wil vreedzaam opdringen zal aan al de vorsten der wereld. Oorlog aan den Oorlog Als Hendrik VII koniDg van Engeland zal gekroond worden moeten de volkeren hem hunne groeten zen den gelijk de vorsten. Ze zullen hem hunno wenschen zenden met statistieken er bij van de duizenden vermoorde Boeren, van de duizen den van honger gestorven moeders en kin deren ze zullen hem kiaton zenden met dooda- Dat woord behelst in zich al wat edel is en krachtdadig: Overtuiging Hoe dikwijls wordt de overtuiging niet vernietigd door flauw hartigheid, omgekocht door judas^eld, verminkt door eigenbelang Zeggen, wat men denkt, denken wat men zegt, ziedaar schering en inslag van wat men overtuiging noemt. Men kan niet altoos zeggen wat men denkt, maar men moet altijd denken, wat men zegt. De bekommernis met vrouw en kinderen legt soms het stil zwijgen op maar onder dat stilzwijgen uiterlijk woelt soms een orkaan van overtuiging, laait een brand onder de asch der onverschilligheid! Zoo mag het niet zijn, 200 moet het niet zijn want vooral in de jeugd, als meu noch kind noch kraai heeft moet men strij den met open vizier Later kunnen eenige doekjes worden geduld, uit voorzichtigheid jegens de Roomsche grijpgieren of andere broodroovers. Iu steden die liberaal zijn of een sterk liberaal bestanddeel, een kloeken vrij zinnigen kern hebben, raag geen vrees achiigheid bestaan, vooruitzicht even wel toch. De handelaar kan leveren aan clericaltm, daarom kan hij in zijn han del geschaad worden, als hij te openhar tig spreekt. Verkieslijk is in die omstan digheden wat omzichtig te zij 11 met per sonen, die zich van verklikken eene soort van baantje hebben gemaakt. Men weze nochtans in zijne gesprekken wat men is, men verloochene ue vlag niet waaronder men zich schaart, men weze liberaal in zijne woorden als in zijne da den, het omgekeerde, als men bij de japbende 't huisboort. Er zijn omstandigheden waarin men geen partijman is, dit is in letterkundi ge of andere maatschappijen, welke zich met geene partijzaken bezighouden Als men daar echter ook clericalen on der de leden aantreft, weze men op zij ne hoede, men vergete niet dat de cle ricalen er op uit zijn, zelfs de onzijdig- ste bewegingen uit te buiten en de krin gen met het onnoozelste programma ware het jaskaart of de edele kruisboog te clericaliseeren en dienstbaar to maken voor hunnen winkel. Ten slotte zeggen wij nadrukkelijk tot onze lezers weest altijd en overal in de bres voor de vrijzinnige zaak weest steeds kampioenen voorlicht en vrij heid. Weest voorzichtig maar krachtda dig in handel en wandel, maar werpt verre van u het masker der valschheid eu der huichelarij Recht voor de vuist 1 weze de leus Par-ameui in een breedvoerig artikel ver schenen in jle Revue de Balgique van 15 October 18.5, bewijst dat de volstrekte vrij heid onmogelijk is in elke geordende sameule- ving. Maar twee menschen samenwonen en elkan- der verstaan willen, moet or reeds overien- komst bestaan en elke overeenkomst sluit in zich eene beperking der volstrekte vrijheid. De vrijheid moet zoo volledig mogelijk zijn doch niet zoover strekken, dat de vrijheid van anderen er door gehinderd worde. De opgave van al de bepalingen die het veld der vrijheid al bakenen maken de wetgeviug uit van een land. Aan de wetten moet eenieder zich onderwerpen wie hij zij. In de moderne samenleving zien wij echter een slag vau peisonen, die zich overal boven de wet willenstellen, die zich niet aan de wet willen onderwerpen en alle middelen uitden ken om er zich aan te ontirekken. Ze zouden een staat willen vormen iu den staat en de burgerlijke macht overheerschen. Zoo sehreef Pergameni, 26 jaren geleden in frankrijk willen een groot deel klooster lingen zich aan de wet niet onderwerpen welnu ze mogen er van onder trekken of z'e zouden gestraft worden. Als ik of gij de wetten overtreden worden we gestraft, tenzij wij ons in tijds uit de voeten maken. Zijn paters en nonnen eu pastoors bet6r dan wij Wordt hetzelfde niet gedaan in het katho lieke fepanje, en ia het klerikal e Portugaal. Worden de kloosterorden daar ook niet ge dwongen zich aan de wet te onderwerpen Welnu zulke paters en noanekens bedoelt 1 ergameui eu hij zegt: les temps ne sout plus oü I'on brülait et ou 1 on torturait au nom d'une opinion politique mais si la repression a perdu son caractère de férocité, ello n'en existe pas moins, car elle est la sanction du droit. v H La prison, les amendes, ie baunissemont sout des armes légales pourquoi nu pas 8 en servir. We vertalen de tijden zijn voorbij dat men verbrandde en folterde in naam eener politieke denkwijze maar zoo de beteugeling haar wreedaardig karakter heelt verloren, ze bestaat niettemin want zij is de bekrachtiging van het recht'. Het gevang, de boeten en de uitdrijving zijn wettige middelen waarom er zich niet vau bedienen. De overtredingen moeten beteugeld worden en als paterkeus en uonuekens de wet over treden moeten zij gelijk iedereen gestraft worden. Waarom zij niet, en anderen wel I De wet is wet voor iedereen I Had ik u niet gezegd dat de oneer een enke len volzin nam uit Pergameni's werk om hem heel wat anders te doen zeggen dan hij inder daad zeggen wilde. De jesuiet, die in Denderbode zoo'n hoogen toon voert zal zijne meesters nog overtreffen hij spreekt van verdraagzaamheid als Perga meni spreekt van de toepassing der wet. staaltjes van onverdraagzaamheid vindt men op elke bladzijde van de geschiedenis der Kerk. Me willen om den jesuiet plezier te doen bier een voorschrift aanhalen uit een werk van piter Etienne Tegandez van het orde oer jesuieten Behandeling der Godde lijke voorschriften (kap. II, bladz. 501). De kiuderon mogen hunne ouders straf- ieloos van ketterij beschuldigen, alhoewel zij op voorhand weten dat vader en moe- der daarvoor verbrand worden; en niet alleen mogen zij bun hei voedsel weige- ren indien zij hun van het katholiek geloof willen aftrekken, maar ze mogen ze zelfs vermoorden indien zij hen met geweld vau den katholieken goJsdienst willen uoen afzien Eu zoo hebben dozijnen kerkvaders geschre ven. Pergameni eisebt de toepassing der wet de kerkvaders gebieden verklikking, uit hongering, moedermoord I en de kribbelaar van Denderbode, die een leerling is van zul ke heilige voorgangers durft van verdraag zaamheid spreken. Het klerikaal goevernement paste Pergame ni s stelling toe eu dreef priest-r Charbunnel- le uit Belgie omdat hij antiklerikale voör- drachten hield. Maar het nietsdoeud goedje dat uit vreem de landen komt, bier men weet niet waarom in de Lange Ridderstraat zit en waarvan som migen nu en dan zonderlinge tooneeltjes ten aaiuckouwe geven worden niet verontrust. Zouden die nochtans niet beter in hun land zijn Denderbode Te Aalst is een komiteit tot stand gekomen samengesteld uit afgevaardig den van verschillende letterkundige-en tooneelkringen met het doel op Stads schouwburg een prachtig feest in te richten waarop twee Boeren, twee oud- medestrijders van het heldenleger eene voordracht zouden houden. Die oud-strijders bekwamen reeds grooten bijval in Noord-Neder'aad en ook in Belgie, namelijk te Diksmuide, te Veurne, te Sint-Niklaas, te Brussel, teTemsche, te Rupelmoude, teStaden, overal werden deze twee ontsnapten geestdriftig onthaald en toegejuicht en dat zal hier ook wel het geval zijn. Weldra zal de dag van het feest wor den vastgesteld, dat is ingericht buiten alle politiek. Alle Aalstenaars zullen de twee Zuid-Afrikaansche belden Louw en Pipekhoy willen zien, hooren en toe juichen om hulde te brengen aan de dappere boeren van Transvaal en Oran je Vrijstaat en protest aan te teekenen tegeu den schandaligsten oorlog welke ooit werd gevoerd. Eerlang zullen programmes van het feest verschijnen. Een Araab van aanzien was eene reis komen doen in Europa. Zekeren dag wandelde hij lam-sheen de Marne in Frankrijk en zag bui- ten de stad eenige joDgens aan 't zwemmen. Wat bebben ze daar over den schouder vroeg de Araab. Dat is een schapulier, een gewijde scha pulier, antwoordde de leidsman, een lint met twee wollen lapjes eraan meteen kruis daarop die lapj es moeten van eene bepaalde stof en kleur zijn en hebben wonderbare kracht. Wonderbare kracht Ja, door de wijding de schapulier be vrijdt den gene die hem draagt van rampen en ongelukken, van ziekten en kwalen en verze kert hem etne zalige dood. .De Araab kon zich niet meer inhouden, hij hield den bui* vast vau 't lachen eu dat duurde wel een kwaar'tuur lang, tot groote van c'eu kidsinan, die een geloovige Gezoudt beter doen, zegde hij, met hei lige zaken niet te spotten. Mei, dacht .de Araab, wat zijn de meu- schen hier toch bijgelóovig. Allah I heb mede lijden met hen. Ze kwamen terug iu de stad. In eene her berg las de löidsuian de katholieke gazet Univcrs daarin stond hoe de volgelingen van Mahomet, aan den hals een beursje dra gen gevuld met keitjes en.schelpjes eu gewild door een hunner priesters, zij noemen dat een amulet en gelooven dat het hun bevrijdt van alle plagen van springhanen eu pest, droogte en duren tijd. De leidsman borst los in luid gelach en toonde het artikeltje aan deu Araab, die fransen genoeg kende om het te lezen en te begrijpen. Vol verontwaardiging stond de Araab open tierde Hoe durft niet zulke heilige dingon spotten Ik heb uwé diensten niét meer noodiz onze godsdienst is de beste. Daar is uw geld I Daarmee ging hij weg. Wollen e lapjes, kruisjes, lintjes, bromde de Araab nog altijd voort eu met onze amulet ten den spot drijven, 't is'schande Keienen schelpjes in eeii zakje, grolde de leidsman, is dat niet beest, en spotten met den schapulier, 't is wraakroepend 1!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1901 | | pagina 1