KIEZERSLIJSTEN. Kiesreklamen. Politie Polilie Politie De fabrieken van diplomas. Cuiqt ue suum. Godsdienst en moraal. Wat helpen kaars en bril... Hij droomde. Verleden jaar haddeu we voor het tijdstip van het indienen der kiesreklamen eeue ree s namen van personen laten verschijnen welke ten onrechte op de kiezerslijsten van 1901- 1902 waren ingeschreven en die sedert ver scheidene jaren onze stad hadden verlaten. Ouder dit getal waren zooals de vorige ja ren 15 Jesuieten inwoners van N° 13 uit de Brusselschestraat en 8 Broederkens van de Keizerlijkeplaats N* 26. Tot onze groote ver wondering zagen wij in de dossiers neergelegd bij den arrondissementscommissaris dat niet alleen de ai'schrabbing van die personen ge vraagd wierd door den heer Pieter Ann3 be diende der Liberale Associatie maar ook door M. Prosper Keppens bediende op het stadhuis engelast met het opmaken der Kiezerslijsten. We dachten dat dit jaar de Kiezerslijsten voor 1902-1903 volledig van die paters-jesuie- teu en broederkens zouden zijn ge/uiverd ge weest en den vriend Prosper ze ditmaal niet meer zou behouden hebhen. Maar ik geloof dat hij ergens door den ee- nen of anderen gerokten j bij de ooreu is ge trokken en daarom van de goede baan is af gekeerd. We vinden opnieuw ingeschreven 1. Borreman Carlos priester ingeschre ven met 3 stemmen voor de Kamer. Is van de bevolkingsregisters der stad Aalst afge schreven voor Eecloo sedert den 6 Juli 1899 en heeft dus recht meer hier te Aalst op de kiezerslijsten ingeschreven te zijn. 2. Bertels Jan Michaël jesuiet, Brus selstraat, ingeschreven met drie stemmen voor de Kamer. Is te Aalst afgeschreven voor Gent sedert den 16 October 1899. 3. Buezelinck Josef Frans jesuiet Brusselstraat 13, ingeschreven met drie stemmen voor de Kamer Senaat Provincie en GemeentP. Is te Aalst afgeschreven sedert 29 September 1899 Dus geen recht. 4. Vandenhove Theodoor Josef pries ter jesuiet Brussselstraat 13, ingeschreven met 5 stemmen voor de Kamer Senaat en Pro vincie. Is te Aalst afgeschreven voor Leuven sedert 10 October 1899. Dus geen recht. 5. De Saedeleer August jesuiet, Brus- •elstraat 13 ingescbreveu met drie stemmen voor de Kamer en 1 stem voor de ge meente deza persoon heeft den vereischten ouderdom niet om gemeentekiezer te zijn aan gezien hij geboren is den 10 December 1872 Dus geeu recht. 5. Lemaitre Paulus Amedeus kloos terling, Keizerlijke plaats 26 ingeschreven met drie stemmen voor de Kamer. Is te Aalst afgeschreven voor Brussel sedert 14 April 1896. Is verleden jaar reeds geschrabt ge worden op mijue vraag en deze van den vriend Prosper. Doch hij heeft het vergeten, de jon gen. 7. De Backer Paulus Leonard, knecht Brusselstraat ingeschreven met een scem voor alles is te Aalst afgeschreven sedert 3 Januari 1896 voor Lede. Dus geen recht. 8. Barnabé Jan Nikolaas kloosterling Keizerlijke plaats 26 ingeschreven met drie stemmen voor de Gemeente. Is te Aalst af geschreven sedert 6 September 1900 voorGroo- ten Beygaerden en heeft dus geen recht als kiezer voor de gemeente ingeschreven te zijn. 9. Monnoyer Pieter Dieudonnó kloos terling, Keizerlijkepiaats 26, ingeschreven met drie stemmen voor de gemeente. Is te Aalst afgeschreven voor Grooten Btygaerdon sedert 6 Soptember 1900 en heeft geen recht als kiezer voor de gemeente. "Ook staan er nog een groot getal jesuieten «n broederkens op de Kiezerslijsten ingeschre ven aehter wiens naam men vergeten te mel den heeft wanneer zij de stad hebben verlaten Men meldt enkel wanneer zij zijn ingeschre ven nogtans volgens art. 63 van het Kieswat- boek alinea 3 moet dit gedaan worden. Men doet het enkel voor de tegenstrevers. Men heeft daarbij nog de dnbbelgeborenen die toekomende jaar hunnen rol voor de twee de maal gaan vervullen. Wij zijn nieuwsgie rigdie phenomenen te bewonderen. Kwam het aan de ooren van Barnum en Bailey we zijn verzekerd dat hij er aan het Stadsbestuur ee ue overgroote som zouden voor aanbieden en er misschien middel ware de 40 opcentiemen onlangs gestemd opnieuw af te schaffen. P. ANNE De volgende kiesreklamen zijn door de zor gen der Liberale Associatie van het kanton Aalst ingediend. 70 vragen van inschrijving, 36 vragen voor vermeerdering van stemmen, 50 voor vermin dering van stemmen en 12 vragen van af- schrabbing, samen 168 reklamen. Groote Wetenschappelijke Verbetering. Neemt geene bruine teer meer in. Verlaat alle dranken, pastillen, pil len, die met bruine teer gemaakt zijn. Neemt alleen de Siroop Depratere die enkel de ver kende bestanddeelen van de teer en de tolu- balsem bevat en die heel kleurloos en zeer aangenaam om nemen is. Het uitwerksel van de Siroop Depratere is verbazend. Ja wonder baar I Geen hoest weerstaat haar. Prijs 2 fran ken de flesch. Eischt de echte Siroop Depra tere en niets anders Te bekomen te Aalst apotheek Gallebaui. Diogeues de Grieksche Filosoof ging eens mot eene brandende lantaarn in vollen dag door de straten van.. Athe ne, geloof ik. Als men aan Diogenes vroeg wat hij zocht antwoordde hij ik zoek een mensch. Ofwel Diogenes was zelve een., beest anders hadde hij naar geen mensch moeten zoeken, ofwel hij was de hoo vaardigste aller menschen, vermits hij zich zelve als de eenige beschouwde den naam mensch waardig. Te Aalst echter zouden een honderd tal Diogenessen met lantaarnen om in rollen dag politieagenten te zoeken waar ze moeten optreden niet genoeg aijn en dat is zeer te betreuren ten eerste omdat er geene Diogenessen meer zijn, ten tweede omdat we toch moeten betalen of we agenten zien of niet. 'k Neem aan dat ze te mager betaald worden maar huuuen plicht moeten ze toch doen. Ieder maal als de lessen uit zijn der Muziekschool aan de oude Vischmarkt, staan daar eene heele troep bengels van 10 tot IGjaren de kinderen af te wach ten en maken er dan jacht op, beson derlijk op de meisjes, die soms schande lijk mishandeld worden. Nog deze week kwam ik bij geval achter de kerk toen ik een meisje van een 9 tal jaren in mij ne armen opving die buiten adem bij mij hulp zocht, ze werd op do hielen gevolgd door twee rakkers van ten minste 16 jaren oud waarvan ik er eeneu snapte en eene duchtige rammeling gaf, dat beloof ik u. Het meisje vertelde mij dat het reeds de vierde avond was dat ze achtervolgd en mishandeld werd, dat ze te huis niets had durven zeggen maar dat ze bekans naar de muziekschool niet meer dierf komen. Politie met geen 100 lantaarns te vinden. Dat zal daar gedaan zijn, hein met die rosserij Da verscheidene normaalscholen des lands hebben voor eeuige weken hunne uitgangsexa men gesloten. Die van den Staat, tot op dertien vermin derd, met een streng beperkt maximum van aannemingen, boden 212 leerlingen aan 96 aspirant-ouderwijzers, 116 aspirant-onderwij zeressen. Laat ons terloops opmerken dat er in dit aantal maar 52 Vlaamsche normalisten voor komen. Dadelijk zichtbaar gevolg de Vlaanderen Antwerpen en Limburg moeteu schier uitslui- te 1 ijk hun schooipersoneel bij de broederkens en nonnekeus aanwerven. Die aanwerving valt niet lastig, want de clericale normaalscholen boden dces jaar 454 normalist-leerlingen aan. Eenerzijds 454, anderzijds 212 1 454 onderwijzers uit de kloosters komende tegen 212 uit de officieele scholen gaande 1 Ziedaar de droevige en rampspoedige slot som van onze opvoedkundige voortbreugst 1 Het Staatsonderwijs telt slechts voor 32 ten honderd in <ie vorming van ons schooi personeel het seminarie, de sacristij en hot klooster slorpen 68 ten honderd op 1 De cijfers zeggen veel over het terugwerkend karakter welk ons normaal onderwijs aange nomen heeft. Wat dezes verstandelijke waarde betreft, geen mensch welke met den toestand bekend is zoo deze durven verzekeren. Voor de clericale scholen is er geen toe zicht, noch bij do inkomst noch bij den uit gang. Het jury welke de diplomas aflevert behoort tot het personeel van het gesticht en de schoolopziener door het goevernement af gevaardigd om de examen bij te wonen heeft geene andero zending dan er de regelmatig heid van te bestatigeu. Hij heeft zelfs geene opinie uit te brengen over de waarde der kandidaten. Als het jury maar regelmatig samengesteld is, het doet er niets aan of de leerlingen slecht of goed antwoorden. Men zal zelfs op voorhand, hun de kwes- tion van het exaam kunnen ter keunis bren gen. De Staat is er niet mede ingenomen. Zijne functie is te bekrachtigen. Dat is het verval, de afstand der openbare macht 1 Nog nooit heeft men in geen land, onder geen stelsel, dergelijke afschuwelijkheden ge zien 1 De diplomas door bijzonderen afgeleverd zonder eenige oïcieele aanstelling en zonder iet minste toezicht, geven aan hunne dragers bijna het monopool vau het openbaar ouder wijs. Zij vullen er tot beloop van 68 t. h. de plaatsen aan, in afwachting dat de verhouding nog verergure, gegeven zijnde de voorbedachte gestrengheid der officieele examinators en de betreurlijke inschikkelijkheid der vrije jury iedeu. Binnen kort zal de Staat zijne volkomen af stelling in zake van volksonderwijs voltrokken hebben. De kluchtige M. Detrooz heet zulks de be vrediging Bevrediging, ja, op Je wijze der Romeinen. Ubi solitudinem faciunt, pacem appellant. De school vrede, dat is de verbeuring, of lie ver de verdwijning der openbare school. Ziedaar waar wij henen gaan. Of liever wij zijn er ten volle in. Het gelegenheidsvers Feestzang voor het vijftigjarig jubelfeest dei stichting van de Middelbare jongens school tot Aalst is het werk van onzen stadgenoot M. Jan De Yuyst thans te Brussel verblijvende. Eenige drukfeilen erin geslopen zal de lezer zelve wel verbeterd hebben hoog het hoedjen in plaats hoog hoog het hoedjes zijn iu plaats van sijn Onzen Bond in plaats van Onze Bond. Die kleinigheden verminderen in gee- nen deele de waarde vau het verdienste lijk dichtstuk. Deze week zegde Woeste in de Kamers 8 Wij scheiden den godsdienst niet van de zedeleor Woeste kent het klerikaal wereldje op zijn duimpje. Inderdaad 1 In onze scholen geeft men aan onze kinde ren, kinderen van 8, 9 en 10 jaren oud, boek jes die vooreerst aan de j leerlingen wijs ma ken dat ze de allerzaligste leering bevatten onder alle wetendhedeu der wereld. Wetendheid 1 Zevende les 4. V. Hoe is de zoon Gods mensch gewor den A. Door de zonderlinge werking van den H. Geest aannemende de meuschelijke natuur in het zuiver lichaam vau Maria. 5. V. Is de geboorte van deu zoon Godsin alles aan de geboorte van andere menschen ge lijk geweest A. Neen want hij is geboren van zijne moe der zonder pijn of smart of verlies van hare maagdelijke zuiverheid haar latende eene zui vere maagd gelijk zij was. 6. V, Is Jozef de vader van Christus ge weest A. Hij is de natuurlijke vader niet geweest maar alleen zijn voedstervader of bewaarder. Ziedaar eene brok van de allerzaligste lee ring, godsdienst en zedeleer vereenigd gelijk Woeste zegt En dat is verplichtend voor meisjes van 8 jaren. Men ziet wel dat de catechismus aaneenge flanst is door mannen die geen begrip hebben van zedelij khoid die huisgezin en vaderschap hebben verloochend en de kinderen van ande ren zedelooze dingen oposolfferen die ze voor waar nooit van hun eigen kroost zouden ver teld hebben. Is er een vader die de zedeloosheid zou dur ven begaan de drie bovenstaaude vragen aan zijne kindereu te leeren aan meisjes, vau 8 ja reu 1!?? En in onze scholen moeten nochtans meisjes van 8, 9 en 10 jaren zulke zalige wetendheid van buiten leeren. Al die zich om de opvoe ding der kindereu bekommeren dienden daar op de aandacht te trekken der bevoegde over heid. Men zal misschien zeggen de kinderen verstaan het toch niet. Dan zou men best doen die zalige weten schap maar effen af weg te laten. Men moet den kinderen niets leeren dat ze niet be grijpen mogen. Die zevende les van den catechismus is kort en goed zedeloos, door en door zedeloos. Wij roepen ook de aandacht der ouders op het gevaarlijke van die heilige en zonderlinge werkingen en leeringen. Indien gij eksteroogen aan de voeten hebt die uveel hoen lijden, gebruikt de Balsem vau Dr Noal welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 fr. de doos. Awoe I awoe II de grroote rechtsgeleerde van 't mallonjig dompersblad spuwt schuimbek kend zijue gal uit tegen ons, omdat we door eene gepaste aanhaling hebben bewezen dat Pergameni in zijn art. der Revue de Belgique van 15 October 1895 slechts de wettelijke strenge beteugeling vraagt der misbruiken zoo wel die voor priesters en kloosterlingen als door andere burgers gepleegd. We vragen aan alle weldenkende lieden, tot welke partij ze ook behooren Worden in en door de kloosters geene mis bruiken gepleegd Breiden zij hunne eigen- dommeu niet uit op onwettige wijze Gebrui- 1 ken zij geene trukken om goederen der doode hand te bezitten Wenden zij geene link- sche middelen aan om de versehuldigde erfe nisrechten niet te betalen Doen ze de hande laars en nij veraars geene oneerlijke concur- rencie aan En mogen die misbruiken niet beteugeld worden, of zijn kloosterlingen ou priesters waarlijk boven de wetteu gesteld. Wordt er geen gebruik gemaakt van mira kels en bedevaarten Zien wij geene kloos- lingen en priesters bezweringen doen, zout en andera dingen verkoopen als onfeilbare genees middelen, zijn er geene boewegen waar men voor twee of vijf franken de tandpijn verkoopt, waar men de honden brandmerkt tegen de razernij enz. Zien we in Belgie geene dozijnen kwakzal* rersboekjes verschijnen en op duizende exem plaren uitdeeleD waarin men alle slag vau wonderkuren verhaalt op geneeskundig, huis houdelijk en financieel gebied, bekomen aan den geringeu prijs van een of ander gebed en... eene offerande, hoe grooter hoe beter. Niet de dutsim die zich laten beet nemen moet men tot de orde roepen, maar wel de charlatans die daarmee geld kloppen op deu rug der lichtgeloovige menschen. Pergameni vraagt wetten tegen de misbrui keu, de talrijke misbruiken gepleegd door ve le kloosterlingen en priesters. Daarop drukt de groote rechtsgeleerde iu schriftletter Juist alsof eene onrechtvaardige wet invoe ren geene daad van hatelijke onverdraagzaam heid kon zijn. Wat blieft Ja, ja, 't staat er, voluit 1 en voor dedomper8 zijn alle wetten, die de schandelijke voorrechten der nonnen paters en priesters niet dulden onrechtvaardige wet ten waaraan men niet gehoorz imon moet. Een enkel voorbeeld De Miliciewet vsr- plicht alvvie een slecht nummer trekt soldaat te worden of een man te koopeo.. uitgenoman de aspirant priester die vrij is omdat hij voor priester studeert, eeue bedieuing waarvoor zelfs de domste der dommeu op 't eximea niet gebuisd wordt. De dompers vinden die wet goed en recht vaardig, omdat zij een schandalig voorrecht der geestelijkheid handhaaft en ze zijn tegen den persoonlijken dienstplicht omdat ze vree zen dat het dan gedaan zou wezen met zulk voorrecht. De dompers heeten onrechtvaardig al de wetten, welke niet naar hunnen zin zijn en maken er daarom geen bezwaar iu door alle middelen zich te onttrekken aau de wettelijke bepalingen, voorschriften en veror deningen welke hen hinderen. Juist daarom worden in Fraukrijk, Spanje, Portucaal enz. maatregelen genomen om da wederspanuigen te dwingen tot onderwerping aan de wetten uitgevaardigd voor iedereen. Velen vau die wederspannigen verlaten hun land, liever dan te gehoorzamen aan de wet. Wat zal het dan zijn in Belgie met die slechte vaderlanders en sleehte burgers Hoe zouden zij zich onderwerpen aan de wetten van ons land, als ze zoo gewetenloos de wetten vau hun eigeu land versmadeu. De rechtsgeleerde zegt a De wet moet in haar eigen rechtvaardig zijn en dan moogt gij eischen dat ieder 8 er aan gehoorzame. Dat wil zeggen De wet moet naar onzen zin zijn, anders moeten wij er niet aan gehoorzamen. Daarin zijn dompers en arnachisten volkomen 't ak koord. Wij zeggen Alle wetten gemaakt om mis bruiken te beteugelen zijn rechtvaardig. Wij zeggen nog De wet is de wet en elk moet er zich aan onderwerpen. Zoo de wet ons onrechtvaardig blijkt we zullen ons best doen om er verandering aan te brougon b. v de thansbustaaude miliciewetten, Kieswetten, jachtwetten, pensioenwet enz. miar in al- wachting zullen wij ze niet overtreden. 'k Zal groot zijn en machtig, er zal eeu p'uim fladderen boven mijnen hoed en hon derden m; nschappen zullen op mijn bevel loopen en draven, gelijk de paarden inden molen van Van den bteeu als de baas het orgel draait. k Zal sporen dragen... oei, oei, ja, maar dan zal ik ook te paard moeten rijden 1 Aai mij 1 dat heb ik nog niet gedaan 1 'k Moet het toch leeren.... Zoo droomde hij... 't Was nacht Plotseling dreunde het buis van helsch ge tier en geroep Hu vos huu I Voorwaarts 1 Marsch 11 Tik, tik, juu, hoooo, halt 11 Da meid kwam met het blakertje half slapend toegeioopen eu vond Mijnheer te paard zitten op de leuning van den trap. Zijn hemde flad derde in 't ruim als een vlag van de garde- civiek en het toppeken van zijn tettemuts stond rechtop als het borsteltje van een oor loge man Duchtig gaf hij zijn paard de sporen, huu, vos huu. Hij leerde te paard rijden in zijnen droom. De meid vreest, dat Mijnheer van hoovaardij in 't zothuis zal gerakeu. Wacht u van de gelijkaardige voortbreng sels. Weigert zonder aarzelen allo geneesmid delen dio men u zou aanraden tegen het jicht en het Rhumatism. Alleen de Elixir Vincent kan deze kwalen genezen, du talrijke getuig schriften die wij sedert vijf jaren afkondigen bewijzen bet op eene onbetwistbare manier. Te bekomen bij (VI. CALLE3AU f, Apotheker te Aalst. Prijs 3 fr. de flesch.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1901 | | pagina 2