Zonder Weerga. °9a,r, MEETING. 't Zit in 't Merg. Mis Verstaan. Algemeen Stemrecht. De Hoer en zijn veld. Zonder Hart. Een Smous. a waarbij duizonden en duizenden Chi- neezen nodeloos en redeloos werdon vermoord is zeer leerrijk. In dat verslag zegt generaal Voyron dat de fransche soldaten niet in korps deel namen aan de plundering der pa leizen te Peking hoewel er zich schul dig hebben gemaakt aan rooi en dieve rij, slechts eenmaal werden onze troe pen er toe aangezet in massa en metho disch te stelen. Ziehier hoe Voyron zulks verklaart De missionarissen kwamen in het paleis van Li in den morgend van den 17, ze kwamen daar toe met een veertigtal wagens en 200 a 300 inboorlingen als lastdragers ge- bruikt en begonnen onmiddelijk u een methodische oprakeling. Zo pakten de eüverstaven in en be- bemachtigden aldus eene aanzien- lijke som. In dat werk deden ze zich hel- pen door soldaten en matrozen al- daar op wacht gesteld en aan wel- ke zij geldbrieven gaven eener waarde van 2000 franken aan dra- ger betaalbaar door de t,usterkens van Sint-Vencentinus a Paulo in Frankrijk. Voyron treedt verder in nadere be- zonderheden, duidt namen van kerels aau in de bandieterij gemengd zekere Chamrot, Monseigneur Favier enz. De missionarissen hebben dus den oorlog in China verwekt om te kunnen stelen en de soldaten hebben hun heilig voorbeeld gevolgd. Het Fransch goe- vernement heeft aan China terug gege ven al wat het heeft kunnen opsporen, do missionarissen die brave zendelingen zullen geen duit weergeven van da mil - lioenen die ze als struikroovers hebben gestolen. Brave paterkens hier bedelen zij, ginder stelen zij en dat alles voor God en voor 't geloof tot meerder eer en glorie des hemels en tot bekeering der ongeloovigen die zij hebben uitgeschud en uitgeplunderd. eenen eerbied koesteren welke slechts door onze bewondering overtroffen wordt. We weten boe heilig die jonge discipelen Christi leven, hoe ze bidden, hoe ingetogen ze zijn, hoe zedig, hoe nederig, hoe verlicht door het geloof, hoe vol afschuw voor de vrouw die ze nooit met ruannenoogen zullen aanschouwen., en hoe verstandig, ja. ja ver standig boven male. In alle scholen te beginnen met de pap- school tot de universiteit toe zijn er goede en slechte leerlingen en worden benevens prij zen en diploma's ook koeragieboekskens en bui zen besteld., in 't seminarie zijn 't allemaal uitnemende, uitmuntende gasten., daai zijn de buizen onbekend. Welnu dan, welke groote weldaad zou het niet zijn, indien in elke kazerne zoo een half- dozijn deugdzame, diepgeleerde, onverleide lijke, welsprekende, rotsvaste geloofsbelijders met de andere soldaten gelogeerd waren Ze zouden door hun voorbeeld toonen, dat de priesters ook vaderslandsliefda in 't lijf hebben, ze zouden hunne makkers opwekken tot deugd en zedelijkheid en ze door hun overtuigend woord verwijderen van de kaber- doeskens, ze zouden er het ware geloof verkon digen en de hel der kazerne zou een paradijs worden. Zo zou ten met de anderen den ransel dra gen en ratatoe eten, karweien verrichten en pataten jassen, ze zouden op sc iiiidwacht staan en naar 't kamp trekken in een woord eenmaal priester geworden zouden ze weten wat het soldatenleven is en er niet over praten gelijk een blinde slaat naar het ei. We begrijpen nog niet waarom de toeko mende priesters geen soldaat zouden worden l)e katholieken kunnen toch niet beweren, dat hunne inlijving kwaad zou doen aan 't leger Zou 't misschieu kwaad doen aan de diakens, subdiakens Dat's niet mogelijk niet waar Het geloof is toch in zooverre niet verzwakt dat leerlingen-priesters het zouden verliezen in de kazerne Maar wat doen Ha 1 daar ligt geheel de kneep Ten eerste de geestelijkheid wil in alles toonen dat ze in de sameuleving nog immer een bevoorrechten stand is en hare voorrechten moeten gehand haafd worden ten tweede nu laten vele boeren hun zoon studeeren voor priester omdat pries ter zijn eene verzekerde goede positie is en er geen vrees bestaat een remplajant te moeten koopen of den jongeu te moeten zien soldaat worden, vloest het voorrecht worden afge schaft het getal seminaristen zou merkelijk .verminderen. Wat hier op het spel staat zijn do voorrech ten der geestelijkheid en de aanwerving dei- priesters. FIX. Heden zaterdag avond ten 8 1/2 uren in de zaal van den Voyageur, Naza- rethstraat, groote Meeting voor Alge meen Sfemrecht door advokaat Planc- kaert en andere sprekers. Ingangprijs 10 centiemen Het woord is vrij. Steekt al de dompers van de mallonjige in een zak en trekt er eenen uit, zeker hebt ge «en jesuiet vast. Een van de minste is zeker de L yalas zoon niet die in 't kamant orgaan over krijgskunde ieger en garde-civiek aan 't wankelen is. Omdat Z. Aftgeweer verklaarde garde-civiek; ie zijn tegen ziju goeste, eu van de oefeningen deu buik vol te hebben leidt die oorlogsmau af dat het leger in Zwitserland samengesteld is gelijk onze garde-civiek !1 Z. Aftgeweer word bij de burgerwaeht in- lijid op 30 jarigen ouderdom na een verschij nen voor een rivisieraad samengesteld uit vier onbevoegden en nen bult. Sedert 50 jaren heeft bij ontelbare malen linksom en rechtsom gedraaid, 't geweer opgenomen en afgezet maar nog nooit., nooit., heeft hem iemand de samenstelling van 't geweer aangewezen noch de manier om het te openen eu te kuischen en eeumaal heeft hij loeren schieten. De burgerwacht vergelijken bij hetZwit- sersch leger I waarlijk de krijgskundige van de mallonjige ia niet wel in zijn bovenkast. Wij hebbes er meermalen op gewezen dat de Burgerwacht ernstig kan ingericht worden doeh dat zal niet zijn door het doen van benoe mingen als deze welke men heeft aangekon digd en volgens welke mossel en vis major en kolonel der Aalstersche burgerwacht zonden worden, zoomin als bet Belgiseh leger verbe terd zal worden door knoeiwetten als die voor gesteld door het klerikaal goevernement. Z. Aftgeweeb. De mallonjige schiet uit zijn vel omdat we dierven zeggen dat we niet hegrijpen waarom de aspirant-priesters zoowel geen soldaat moo- teu lijn als de aspirant-dokters enz. Heel onbeleefd hebben we gezegd dat de rug van die mannen niet meer het vel zal af gaan van het dragen van eenen ransel dan den rog van een volksjongen. Eiiaeie wij hebben eene doodzonde bedre ven, eene schrikkelijke gruwelijke doodzon de we bieehten ons reehtuit en verwekken een oprecht en volkomen berouw. Maar Onze Lieve Heer, die de gepeinzen tan ons hert ziet, weet dat wij 't zoo erg niet gemeend hadden en wij voor al de seminaristen schappelijke samenstelling, welker hoofdbe standdelen zoete teer en tolu balsem zijn is gansch kleurloos. Zij is zeer aangenaam van smaak en hare heeleude kracht is wonderbaar. Zij geneest den geweldigsten hoest, de zwaar ste verkoudheid in min dan 2 dagen. Geen een ander borstmiddol kan er tegen op. Prijs 2 franken de flesch. Eischt de echte siroop Depratereen niets anders. Te bekomen te Aalst apotheek Gallebaut. Alle Belgen hebben even veel belang bij het goed bestuur van het land. Wel ziju de eenen rijker in geld dan de an deren maar de waarde eener zaak wordt niet afgemeten in geld maar wel vol gens der diensten die zij bewijst. De millioenenbezitter rijdt over den weg in een prachtig rijtuig bespannen met twee kostelijke paarden,de vodden raper rijdt met zijn karretje dat bij zelf trekken moet langs denzelfden weg. Is het karretje van den voddenraper van geen grooter belang dan de prachtige koets van den rijke Heeft de vodden raper geen grooter belang bij het goed onderhouden van den weg dan de mil- lionair. Zoo is 't ook met 's landsbestuur de arme lijdt meer door de slechte wetten dau de rijke, de arme heeft teu minste zooveel belang bij bet goed bestuur des lauds als de rijke. Klerikale jauneu en dompersgazetten ja zelfs klerikale ministers dierven ver klaren dat bet volk nog te weinig ont wikkeld is om het stemrecht uit te Obfenen gelijk de fortuiubezitters, dat de nederigen dus tevreden moeten zijn met een stemmeken waar de grooten er 2, 3 en 4 hebben. Die reden alleen is schandalig. Aan wie de schuld, zoo het volk nog onge leerd is en onontwikkeld aan wie de schuld zoo al de andere landen ons voorbijstreven aan wie de schuld, zoo in handelshuizen en nijverheidsgestich- de beste betrekkingen worden waarge nomen, de winstgevende werken wor den uitgevoerd door vreemdelingen aan wie de schuld zoo Belgie op het gebied der wetenschap en de voortbrenging achteruit blijft bij andere landen Am de klerikale regeering die het volkson- dersvijs verwaarloost en uit afkeer voor dat onderwijs den leerpiicht niet wil invoeren welke in al do beschaalde landen der wereld bestaat. Het meervoudig stemrecht is een schu-kenstelsel, het moet weg, er is maar een rechtvaardig stelsel Alge meen Stemrecht en Evenredige Verte gen wooruiging Een boerken bezag treurig ziju modderigen akkeren dacht na boe bij daaraan verbetering zou brengen. Een heer ging juist voorbij en da neerslach tigheid ziende van het boerken sprak hij hem aan op nnnzamen toon Vriend ge zijt bedroefd omdat uw ak ker zoo slecht is. Ja, Mijnheer, reeds jaren zwoeg en ar beid ik om ke:u te verbeteren, doch de verbe tering vordert zoo langzaam dat ik niet voor uit zien kan wanneer ik tot eene bevredigen de slotsom zal komen. Och vriend hoe is 't mogelijk zoo te rede- uecren gaat mee met mij ik zal u tooneu hoe gij te werk moet gaan om spoedig een ideaal veld te bekomen, ik zie al wat er aan ontbreekt de grond ligt te laag, de ondergrond is oogen- schijulijk ondoordringbaar, daar ontbreekt dit giuiier dat, wilt ge met mij madegaan ge zult bet u met beklagen. Het boerken liet zich bepraten en ging met bet heerken mee naar dezes woning, zonder ophouden sprak de heer over al de gebreken van den akker over zijne ligging, zijne samen stelling enz. beschreef met waren geestdrift een ideaal veld. In do woning gekomen leidde hij het boerken in eene groote zaal eu wees hem triomfantelijk op eene groote schilderij verbeeldende eene groote hoeve te midden van weelderige weiden waarin paarden eu koeien graas feu, prachtige korenveluleu, schaduwrijke vruchtboomen, ge vogelte, talrijke werklieden op wier gelaat welstand eu tevredenheid te lezen stond en de boer zelve met zijn huisgezin in 't volle genot van al die weelde en welstand. Zie, sprak, hij tot het boerken geheel uwen akker moet het onderste boven worden ge en dau zal bij worden gelijk het laulscuap dat ge daar voor u hebt Ja, zei het boerken ik zie wel hoe het er moet uitzieu na de omkeeriug maar hoe de omkeeriug geschieden moet is me niet duide lijk. Zeg eens, Mijnheer, gij die daarvan meer rerstand schijnt te hebbeu, hoe moet ik te werk gaan om mijnen akker het onderste bo ven keeren, want ge begrijpt al droeg ik uwe schilderij naar huis, van het gras dat daarop staat zal ik geen voeder geven aan mijn vee van het koren der schilderij zal ik geen meel maken noch brood bakken. Ik zie wel dat de boer op de schilderij zeer gelukkig is, zijne kindereu braaf eu werkzaam zijn maar mijn oudste zoon is een luiaard, mijn jongste is gebrekkelijk, zal dat ook met do ommekeering van mijnen akker allemaal veranderen Met geweld moet ge te werk gaan, vriend, met geweld. Wat zegt ge Mijnheer met geweld 'k ga- loof Mijnheer dat gij en onze pastoor er even veel verstand van hebt, deze zegt dat ik moet bidden., m iar al bid ik dat mijne tanden wag gelen, daar luistert mijn veld niet naar... en uw geweld zal dunkt mij niet bater zijn. Moet ik de hoornen uitroeien ?miju zoon wegjagen? moet ik al wat op dat land groeit uitrukken mijne hut afbreken Zal ik daarmee meer vruchten hebben, zal mijn zoon daarmee beter worden, zal ik daarmee eene schoone hoeve bewonen. Luister Mijnheer de omkeerder uwe schilderij is schoon maar uw raad is een duit waard. Nochtans vriend het is met het geven van van zulten raad dat ik rijkelijk leef. Dan leeft ge ten koste van de snullen Mijuheer. Ik zie dat ik u nutteloos hebt gevolgd eu beter had ie gedaan, mijn veibeteringswerk voort te zetten en naar praktische middelen te zoeken om aan alles in de mate van het mo gelijke te verhelpen eu mettertijd zal ik wel zoover geraken dat er nog iets goeds van komt 'k Zal veraudereu al wat te veranderen valt, met geweld zou ik alles voorgoed bederven. Daar hebt ge vriend, lezer, de voorsielling van het alles belovende en grootsprekende socialisme tegenover de praktisch vooruit strevende samenleving. Socialism is bombast en boetiek gelijk te Aalst. Voor 't welzijn van 't volk is ei niets te verkiezen boven het ge leidelijk streven naar verbeteriug door het verwezenlijken van een degelijk programma als dat der liberale partij. labor. M. Van de Velde wil het goeverne ment ondervragen over de kwestie der worgelkampen in Zuid-Afrika waar de Engelsche jakhalzen vrouwen en kinde deren den langzaraen hongerdood laten sterven. Hij vroeg de onmiddelijke be spreking daar het eene dringende zaak geldt. Een liberaal volksvertegenwoordiger M.. Beauduin burgemeester van Thienen die slecht gemutst was en misschien 'e morgens geen klontje suiker in zijn koffij had gekregen vond het noodig aan te merken dat de geldbelangen van een half dozijn suikerfabriekanten drin gender zijn dan het leven van* duizen den Boerenvrouwen en kinderen die door laffe beulen worden gemutst. Een socialist kamerlid snauwde hem toe Gij hebt dus geen hart en allen waren verontwaardigd. Zachtjes dan roode gezellen uwe verontwaardiging komt ter gepaster ure doch ze komt tamelijk laat, want het waren socialisten orgaantjes die in 't begin van den Boerenoorlog verklaarden dat de Boeren maar krijgen wat ze verdienen en huaue strijders zich op 't slagveld gedragen als lafaards. De houding van M. Beauduin is af- afkeurlijk en onmenschelijk maar de verontwaardiging der socialisten doet me deuken aan de historio van den balk en de splinter. Iiidien gij eksteroogen aan de voete» hebt die uveel doen lijden, gebruikt de Balsem van DrNoël welke ze in twee dagen zal doen verdwijnen 1 f». de doos. Keert een S.nous zeven keeren om, het is en blijft toch een Smous exempel Woeste die zijn Aprahauisal komst niit afschudden kan, en negocie toet in 't groot en in 't klein in in alles tat de saken petreft fan de smous- politiek. Herinnert u maar hoe hij zekeren dag eene lange redevoering uitsprak in de Kamers ten voordeele der doeanieis eenige dagen nadien stelt een liberaal voor een krediet van 100 duizend frankeu te stemmen om het lot dor doeaniers te verbeteren en Woeste.... stemde er tenen Deze week is zijn Aprahams negociepoesem weer eens open gegaan. Woeste is (natuurlijk) partijganger der zielkooperij smouzen zijn li d' hebbers van alle sjachelarij en partij ganger ook van het vrijwilligersleger, van het niemand gedwongen soldaat en bezonder- lijk is hij een vijand van de kazerne. Welnu bij 't bespreken der militaire knoei- wet werd er een amendement voorgesteld waarbij deu diensttijd djr soldaten verminderd werd en Woeste stemde togen 1! Smous blijft altijd smous. Bond der Oud-Leerlingen der Staatsmid delbare School van Aalst Verleden Zaterdag avond had de jaarlijksche algemeens zitting plaat3 in het lokaal De Vier Winden Een zestigtal leden waren aanwezig. De heer Voorzitter Albert De tVindt opent de zitiing te 8 uur en doet in eenige woor den de werkzaamheden van den kring kenneu gedurende het verloopen jaar eenige leer'in- gen werden naar de Staatsmiddelbare school gezonden de spreker wijst ook op het groot aandeel genomeu door den Bond tot het wel- gelukKen der feesten gevierd ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Staats middelbare school van Aalsten eindigt zijne rede met de meeuing uit te drukken dat de kring door zijn nuttig doel en werk op stevige grondvesten rust. De heer Schatmeester Hippoliet De lirut/H, maakt den gelJelijken toestand bekend, toe stand die zeer voldoende mag genoemd worden. Eindelijk wordt 't woord verleend aan een lid van den kring, den heer doetor J. Vernieuioe, assistent aan de Hoogesehool van Gent, om zijne zoo leerrijko als aangename Voordracht te houden Iets over den Neus Na de anatomie of ontleedkunde van den neus met behulp van platen uitgelegd te heb ben, doet de spreker uitschijnen dat de neuskunde of rhinologie eene gansch jonge wetenschap is, zoo nieuw als de oorkunde of otologie. Hij herinnert uit zijne voordracht over uet oor, voèr twee maanden in het Zelf onderricht gehouden, die punten die beide wetenschappen gemeen zijn. Daarna maakt hij zijne toehoorders opmer kingen op het groot belang van het adeinem door den neus (en niet do.r den mond). Neusademing verzekert den longen warme lucht, luentdia van stof, microben, onzuiver heden beroofd is, lucht met normale gehalte aan waterdamp enz. In de groote groep der neusniekten verkiest hij die welke de belangrijke functie der neus- ademiug belemmeren en bespreekt eenige dier ziekten neusdiphtérie of neuskroop, ozena, neuspolypen, adenoïde woekeringen enz. Da voordracht wint aan belang door het demon - treeren van een ueuspreparaat in natura waarbij de spreker de uevenbolten v in deu ueus en hunne ziekten in groote trekken be kend maakt. De heer Dr Vernieuwe eindigde zijne rede met de hoop uit te drukken dat uit zijne ge vulgariseerde wetenschappelijke voordracht ee- nig nut zoo getrokken worden door de aanwe zigen en dacht zich te moeten verontschuldigen voor 't geval zijne aanspraak een weinig droog zou hebben toegescheueu. En die verontschul diging was wel overbodig de Nederlan Ische uitspraak van deu heerVernieuwe ja zuiverhel

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1901 | | pagina 2