4
18(,e Jaar.
Nummer 4
Zondag 25 Januari 1903.
M
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Oude Garde.
Sint-Sebastiaan.
DE KAS.
250,000 franken
1.250.000 franken
98,000 franken
Iets voor de Lotelingen.
DE POLITIEK.
Statistiek.
mi KM
H& SSil
»L j (4 fr. voor de stad
Abonnementsprijs J 4 fr 60 voor den buiten j voorop betaalbaar
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST.
HET ARRONDISSEMENT AALST
Prils der Annoncen G8W0B8' 15 oeutl8m8n per drukreuet
rrijS Oer Annoncen Reklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijdefrank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden word*
Handschriften worden niet terug gezonden.
Nee spe nee nietu.
AALST 24 JANUARI
Heden 25 Januari Groot FEEST
Concert en Bal. (Zie programma op
de tweede bladzijde).
2ondag, 1 Februari viert het Konink
lijk Gilde St. Sabastiaan, zijn jaarlijksch
feestin het lokaal De Jager.
De stadskas van Aalst is een tonne
zonder bodem, hoe meer de lastenbeta-
lers erin pompen hoe meer er uitloopt.
De stadskas van Aalst is een afgrond
waarin de penningen der lastenbetalers
worden verzwolgen.
De stadskas is eene prooi waar de
grijpvogels, waterratten en gelukzoe
kers rou ifladdereu en snuffelen, zoe
kende hoe zij ze zouden verslinden.
Duizenden franken
voortkomende vau den verkoop van ge
bouwen en gronden kwamen in die kas
terecht
Lioening op Keeniujr
werd aangegaan, immer de lasten ver
zwarende der bevolking
300,000 franken
werden geleend in 1888 weldra bleef er
daarvan geen spoor meer over
Een inillioeii en lialf
werd geleend in 1891 aau de Banqua de
Bruxelles, en even ras als het geld der
vorige leening was het miliioen en half
o. p. op.
300.000 franken
werden voorloopig ontleend aan de
Godshuizen in het jaar 1896, maar dat
brokskeu duurde niet lang en
werden aan hetzelfde gesticht ontleend
in het jaar 1900 dat was maar een
kruimel in den muil van een wange
drocht en
moesten verleden jaar weer geleend
worden, om den honger te verzadigen
van den klerikaleu draak met ontelbare
koppen, die met gloeiende oogen de
ongelukskas beloeren.
IN"o{£ niet genoeg,
Neen, dat was nog niet genoeg terwijl
leening op leeniüg in het Danaïden-
vat verdween, werd de kas bestolen.
Den 18 October 1898
wisten Gheeraerdts en Bethuue, dat er
een te kort was in de kas der stad, ver
oorzaakt door den oneerlijken ontvan
ger door hen benoemd, zij hielden dien
•ntvanger in bediening tot er prescriptie
wa» op de gepleegde verduisteringen
moesten verleden jaar geleend worden
om het gat in de kas gemaakt aan te
vullen.
Wie heeft er verzuimd de kas na te
zien
Wie is er schuldig aan nalatigheid?
Wie heeft Van den Bossche in dienst
gelaten
Wie heeft den schuldige aan zijne
verdiende straf onttrokken
Wie is de eerste oorzaak van den
toestand
BETHUNE en GHEERAERDTS
Wie zou er de verantwoordelijkheid
moeten van dragen Wie zou er voor
het tekort moetén instaan Wie zou er
de 98,000 franken moeten afdoppen
Zij, zij alleen
Maar ze zullen het niet doen, ze zul
len in den zak niet schieten, ze zullen
hunne waardigheid zoo hoog niet schat
ten en zullen alles op nek geschoven
laten van
De lastenbetalers
Iutusscheu groeit de ellende aan in
de stad. De winter is weer buitenge
woon streng, werkeloosheid, armoede
en gebrek heerscheu in talrijke huis
gezinnen. Er is
Niets voor de ongelukkigen
de duizenden moeten verprost worden
in den kolk ontstaan uit het verzuim,
de onbekwaamheid en zorgeloosheid
van Bethune en Gheeraerdts.
De lasten zullen vermeerderen,
dat is onvermijdelijk, de leugenachtige
beloften der kliekmannen zullen er
u iels aan veranderen, van jaar tot jaar
zal er meer moeten betaald worden.
Kiezers van Aalst,
kiest nooit meer voor zulke manuen,
oprechte katholieken, kiest niet voor
die kerels, ze zijn zoo min katholiek als
den grooteu Turk en hun bestuur leidt
onze stad naar den volledigen onder
gang.
stebl worden door een lid van het gemeentebe
stuur vergezeld van den secretaris.
De arroudissementskommissarisaen komen
bijzonderlijk gelast te wordeu aan de hoogere
overuei 1 de gemeentebes! uren aau te klagen
die aan deze onderric.itii.geu niet voldoen
De aanbevelingen van het goevernement zijn
van zeer groot gewicht, daarom is het ,vast be
sloten er goed de hand um te hou ien.
Weg- met de kliek:
Er is reeds meermalen bestatigd geweest dat
er tijdeus de militieioting op talrijke gemeen
ten misgrepen plaats hebben. 't Is uit deze re
den dat het gouvernement aan al de besturen
zonder uitzondering, do 1100 lige onderrichtiu'
gen betreffende de millciewet herinnerd heeft.
Onder de schikkingen waarvan de toepas
sing zeer dikwijls verwaarloosd wordt, is er
eeue zeer belangrijke, waarvan vele gemeen
ten geene rekening houden niettegenstaande
de herhaalde aanbevelingen.
Militianen worden ingelijfd die recht hadden
op vrijstelling, door dat zij een broeder had
den die reeds in 't leger dienst deed.
Andere militianen hadden recht op eene
voorloopige ontslaging, gesteund op eene mo
gelijke intrekking eener vroegere uitstelling
van een broeder.
Deze misgrepen spruiten moest hieruit voort
dat de gemeentebesturen niet altijd over de
noodige stukken beschikken om zich van den
juisten toestand te verzekeren der lotelingen
nopens huune rechten die zij tot eene vrijstel
ling zouden kunneD inbrengen.
Men kan gemakkelijk de erge gevolgon van
zul ken toestand van zaken begrijpen en om
daar eenige verbetering aan toe te brengen,
komt de minister van binneulaudsche zaken en
openbaar onderwijs, de iuschrijvingsboeken te
veranderen die in 't vervolg, 'twea kolonoen
zullen bevatten, waarvan de eene en da ande
re de volgende vragen, in groote letters zullen
bevatten.
Heeft de aangegevene geen broeder in dienst
Heeft hij geen broeder die een diensttermijn
uitvoert of u itgevoerd heeft
Het schijnt van eenen auderen kant dat ge
meentebesturen zich onthouden van hunne mi
litianen door een hunner leden bij den militie
raad te doen voorstellen, niettegenstaande art.
89 der wet vergt dat de ingeschrevene en uit-
gestelden aan den militieraad zouden voorga-
Die wel eens met Aalstersche katho
lieken gepraat heeft over politiek, zal
ook weten dat, al wat bij de kliek van
eetiigen tel is met veel afkeer over poli
tiek en partij spreekt.
Ze begrijpen niet hoe er menschen
zijn dio zich daarmee kunnen of willen
bezighouden, wat hen betreft ware het
niet omdat hunne positie ervan afhangt,
omdat de winkel het vereischt, omdat
de stiel het medebrengt, omdat een ko
zijn pastoor is enz., ze zouden den boel
naar den weerlicht zenden en hun ont
slag nemen van al dien brol.
Zoo spreken ze, negen op tien, en
van die negen zeggen er acht ten min
ste de zuivere waarheid, de drijfveer
yan vele katholieken te Aalst is eigen
baat en., kwestie van intrest.
Ziet onze dompers na als ze uit de
stad gaan te Geut, te Brussel en elders
laten ze hunnen duivel los en handelen
er, en spreken er gelijk geen liberaal
het zou doen, ze zien naar kerk, noch
kluis, naar munt noch kruis en schud
den huune scheiuheiligheid met welbe
hagen af om hun hart eens lucht te ge
ven en huuuen wrevel tegen kalotten
en dompers bot te vieren.
Volgt ze en ge zult zo 's viijdags zien
binnentrekken ia de befaamde restau
rants der hoofdstad en er hun buiksken
deugd doen aan de lekkere spijzen, dat
het vet hunne kinnen afloopt, ge zult
ze 's avonds zien zitten in de theaters
waar men de krieweligste stukkeu op
voert of in de zang-galeien waar do ge
peperde liedjes worden opgedischt wel
ke aan het walgelijke grenzen.
Anderen nog aau de feestafel gezeten
met andersdenkenden roemen op hun ei
gen breede gedachten en verklaren zelfs
dat ze liberaal zouden zijn indien er nog
liberalen waren gelijk in den tijd van
Frère-Orbau..
Maar intusschen doen zij mee, erg
mee aan de koteriepolitiek, maken deel
van een half dozijn secties, van tap en
congregatie, gevea naar bras-en zuip
partij en doen alles wat in hunne macht
is om de kliek boven water te houden.
We weten dat het muilent rek kerij is,
we weten dat de intrest de groote
drijfveer is, we weten dat velen maar
zoo hard schreeuwen om de stem hun
ner mededingers te verdooven en de
vetste brokken van de kliekschotel te
kunnen snappen.
Eu zij die zich tusschen vier oogen li
beraal noemen, zij die u in het oor
fluisteren dat ze de kliek verachten en
u ontmoedigend zeggen ik weet niet
hoe iemand zich met politiek kan be
zighouden, zendt ze wandelen, 'tzijn de
grootste valschaards van allen.
En zij die U zeggen zouden waren
er nu nog liberalen als ten tijde vau
Frère-Orbau keert hun den rug toe want
hunne veinzerij is een smaad geworpen
op de nagedachtenis van den man, die
de onwrikbare verdediger was van
den onafhankelijkheid der burgerlijke
macht
Dat er nu geene liberalen te Aalst
meer zijn gelijk vroeger gelooven we
zeker, de dompers van die vroeg li-,
beraal waren, toen de liberalen hier de
meerderheid hadden, zijn nu om dezelf
de reden katholiek. Zij hebben kazak
gekeerd om reden die ze beschaamd
zouden zijn te zeggen, indien er nog
schaamte inzit. De Gheeraerdts, de Ee-
mans, de Van de Puttes, Van der Hae-
gen's enz. hebben met al het politiek:
janhagel het liberale kamp verlaten. We
denken dan ook dat er nu zulke libera
len niet meer zijn, wie thans liberaal is,,
moet het immers zijn uit overtuiging.
De negen tienden der kliekmanoeu.
zijn klerikaal voor het smeer van den,
kandeleer en onze stad wordt bestuurd
door., renegaten en verraders der libe
rale partij, door ju lassen zou Van de
Putte zeggen en die weet wat dat woord
beteekent.
Indien de oprechte katholieken eens
een onderzoekenden blik wilden wer
pen in 't verleden, ze zouden zien waar
die renegaten hen zoowel als de libera
len hebben heengebracht en ze zouden
zich walgend afkeeren van dien troep,
die alles heeft opgeslokt en daarvoor
alleen zich meester gemaakt heeft van
de alleenheerschappij.
Om der wille van dien troep val
schaards, kazakkeerders, gekochten en
verkochten maken wij politiek.
Voor de liberalen is er te Aalst niets
Voor de katholieken uit overtuiging
is er evenmin als voor de liberalen.
Voor de oprechte menschen van 't is
gelijk welke gezindheid..niets, nieraen-
dalle.
We worden opgevreten door een ras
van grijpvogels, die politiek maken
voor den intrest eu niet begrijpen
kunnen hoe men zich met de politiek
kan bemoeien zonder., zelfzucht.
Welnu we moeten ons met de politiek
bemoeien om al die kuagers te verdrij-
ven.
We moeten ons met de politiek be
moeien omdat we rust en vrede willen
Omdat de politie moet hervormd
worden
Omdat de weldadigheid moet herin
gericht worden.
Omdat we moede zijn van altijd meer.
om meer te betalen, voor altijd slechter
bestuur.
Katholieken, Liberalen, Rechtzinnige.
Aalstenaars, ge kunt kiezen.
Betalen, meer en meer betalen.
Of politiek maken tegen de kote.-
rie, tegen de alleenheersching der veij-,
rad er s en renegaten
Al de dompersbladen bevatten eene statis
tiek van het getal misdaden en overtredingen,
geoordeeld in de verschillende arrondisse-,
meuten van bet land gedtireude het jaar 189&,
voor duizend inwoners. Die statistiek geeft
voor
Brussel 14 Hasselt 8,5;
Charleroi 11,7 Dendermonde 5,9
Namen 10,8 Turnhout 6,3 enz.
Ziet, juichen de dompersbladen, de moeata,
misdaden en overtredingen worden geoordeeld
in de arrondissementen waar er het meest
liberalen zijn. Daarop volgt dan een heel»
predikatie over den heilzamen invloed vau.
den godsdienst.
Die statistiek beteekent eerst en vooral dat
de misdaden en overtredingen beter vastge
steld worden in de liberale arraadisseiaanUft,
omdat da politie er beter is.
8
e*eas
35)