MEETJE STEVENS
18de Jaar. Nummer 17 Zondag 26 April 1903.
Feest Gustaaf LEVEAU.
De saucissen
gaan aan 't kissen.
Gevraagd.... maar niet
verkregen.
Woeste komt
-
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore Uj a 1 ^en maa^t melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. Handschriften worden niet terug gezonden.
Nee spe nee metu.
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
(4 fr. voor de stad
Abonnementsprijs voorop betaalbaar
4 fr. 60 voor den buiten r
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
HET ARRONDISSEMENT AALST
n j Gewone, 15 centiemen
Prijs der Annoncen i (per drukregel.
Reklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijdefrank.
AALST 25 APRIL.
Het feest Gustaaf LEVEAU zal onver
anderlijk plaats hebben den Zondag 7
Juni eerstkomende.
Al de liberale Maatschappijen en Krin
gen der stad en verscheidene Maatschap
pijen van het arrondissement, benevens
afvaardigingen uit andere steden zullen
aan het feest deel nemen.
Ia het jaar der gratie 1903 is't kie
zing.
De propaganda der dompers begint
in verschillende wijken.
't Zal er spannen dat is zeker, een
paar jaren hebben de sectiemaDnen ge
rust, nu gaan ze hunnen loop halen om
gedurende eenige maanden de schoefe-
leers die eene stem hebben of twee of
drie de kas-overtuiging op te gieten met
volle glazen bier en hun de maag te
vullen met saucissen om hun geweten
tot zwijgen te brengen.
De propaganda is reeds hier en daar
begonnen. 'tZijn dezelfde middelen van
vroeger, schier onverdoken middelen
tot omkooperij en stemmensjachelarij,
waartoe al wat gedwongen is en al wat
door schoeffelziekte is aangetast zich
leenen moet.
De klerikale propaganda te Aalst dat
is de verbeesting, de verlaging, het
bederf van het volk dat noch onderwijs,
noch opvoeding genoeg heeft ontvan
gen om te beseffen, dat gewetonkoope-
rij het onedelste is wat op aarde bestaat
en het daarop is dat de dompers huune
macht en hunne heerschappij steunen.
Klerikale propaganda Op den pre
dikstoel en in de kroeg Godsdienst en
Dorpsverhaal
door L. V. O. Onderwijzer.
8.
't Was leering in de kerk.
De pasteor was, na de mis, naar huis gegaan
om een potje koffie to drinken en een boter
ham te gaan eten de eerste communiecanten
bleven alleen in de kerk. Of ze pleizier
hadden 1
Pietje Stevens, die een sterke en schoone
knaap was geworden, met levendige oogen en
rozen wangen, stond op den predikstoel. Hij
zou een sermoen houden. Wanneken Seghers
stond op de wacht zij moest Piet verwittigen
als de pastoor kwam.
Beminde parochianen, declameerde Piet
op den predikstoel slaande, oremus, Protteus
Fidelia, Peeken Fonsus Jat wil zeggen Gij
zult malkaar altijd gaarne zien De liefde
is God heiligste negod Waarom moeten de
menschen, die met malkaar moeten leven,
dezelfde wegen bewandelen, malkaar kwaad
doen? Als Kake Bobbelkan, met haren snuif-
neus, en Betto Onderrok, met heur piepen-
oogskens, Belleken Kwikstaart haren k'ffie
afdrinken en haar suikerpot uiteten, en dan
met haar aan het kijven gaan, aeven zij geen
blijk van zusterlij re liefde. Als Mieleken Vuil-
vod over de haag nen emmer beir gutst op het
waschgoed van Volleken Kraakscho8o, is dat
liefde Is dat malkander gaarue zien
En zij heeft dat gedaan, beminde parochianen
ze heeft dat gedaan Ik heb het gezien
Vikus Gezien O misereri mei 1... Wat
leelijke stinkers
Piet was een geboren tooneelist. Zoo natuur-
zatlapperij, alles wordt dienstbaar ge
maakt tot de aanwerving van de stem
men, die den kliekbosl moet meester
stellen over het landhuis en de stadskas.
Klerikale propaganda De godsdienst
wordt in kieswaar herschapen, wordt
door degenen die zich aanstellen als de
boden vau Vrede, Eendracht en Meu-
schenliefde in den modder gesleurd, ver
minkt, vertreden, de godsdienst van
zulke mannen is nog slechts eene leering
van Twist, Tweedracht en Haat.
Klerikale propaganda Geen over
tuiging, geene bewijsvoering, geen uit
leggingen. Neen die propaganda betee-
kent
Bedreigen,
Vervolgen,
Broodrooven
Drinken,
Brassen,
Uitkoopen
Al die schelmerij, al die ploerterij, al
die gemeenheid wordt ternauwernood
geborgen achter eene gordijn waarop
geschreven staat Godsdienst, sectie.
Ge zult ze weer aan gang tien.
's Morgens naar de kerk, knielen, bid
den, 't sermoen hooren vol vermaledij-
ding tegen ai wat liberaal is, vandaar
naar deu boestenhof loting voor neus
doeken, broodjes eu appeicieuen,'s a-
vonds in de sectie zuipen en brassen
en '8 nachts dronken in do straatgoot
zich wentelen in het slijk.
Ziedaar de afstand afgelegd door vele
sectiekiezers, die zich door de klerika-
len laten opzvveepen van 't altaar naar
de riool, in een enkelen dag of in meer
dagen en dat alles in naam van God en
Vaderland.
Ja, ja de propaganda is weer begon
nen en zoo vormen de klerikaien hunne
kiezers onder de werklieden, welke
diep genoeg gezonken zijn om hen te
volgen. Achter dat leger staat de
schare vreemdelingen paters, broeders
lijk en zoo juist gaf hij het beeld weer van de
personen waarvan hij sprak, dat de kinderen
wel klaar begrepen wie hij Dedoelde met die
aardige namen eu lachten en in de handjes
klapten vau pleizier. Wanneken Seghers wilde
haar deel hebben in die algemeene vreugd,
eu ze was zich komen versteken achter een
pilaar om alles te zien en te hooren.
Piet stak op deu predikstoel de armen om
hoog euriep Beminde parocuianen, ik ver
wed mijn kop tegen een iroppel dikke pen
sen, dat niemand van u weet wat Fielten
Ontfermt u onzer zei aan Katokeu Plattekees.
Ik zal het u zeggen sprak een zware,
grammoedige stem Zij zei dat Piet Stevens
een leelijke stouterik is en een heiligschen
der 1
Piet gleed naar beneden, op de trappen zie h
buskend als vreesde hij stokslagen.
Maar de pastoor was een brave ziel van een
meusch niet zeer geleerd, maar louter goed
heid. Hij was een vriend van bet vermaak, en
als er met kermis onder de olmen op de plaats
werd gedanst, d m kwam hij naar de huppe
lende paren eens kijken, wat gekscheren met
dezeu of gene en Heintje, deu speelman, met
een pot trakteeren. Hij werd van allen, 't zij
jong 't zij oud, oprecht bemind. Grijs waren
zijn haren, maar joug was zijn hart.
Op uw knieëa, zei hij, en dat ik het nooit
van u niet meer zie, of 'k zet u af 1
Piet ging zich op de Uomuniebank neder
zetten en grees dat het leed deed om zien.
De catechismu8les begon.
Wat is de erfzonde?
Eene afgekeerdheid van God en berooving
van de rechtveerdigbeid, die alle menschen
aangeboren wordt door den val van onzen
eersten vader Adam.
In den uitleg der kwestie stelde de pastoor
de vraag
Waar gaan de zielen der kinderen, die ster-
en pastoors met drie en vier stemmen
die belofte deden van armoede, gehoor
zaamheid en zuiverheid, die verzaakten
aan het huisgezin en de wereld en gee
ne andere wetten herkennen dan die
van hun orde.
Zoo ging het bij de laatste gemeente-
kiezing om te komen tot welken uit
slag
Het volk misleid
De financen verkwist
De stadskas bestolen
Zal het thans weer zoo gaan 't Legt
er goed naar aan vermits de klerikale
propaganda nu reeds begint.
Kiezers, gij allen die het wel meent,
wilt ge aan die afschuwelijkheden een
einde stellen
Stemt voor de Liberalen
Sedert jaren wordt, als een van de midde
len van opbeuring der kleine burgerij, aan
het Staatsbestuur gevraagd overal dugelijkscbe
vakscholen in te richten waar ze niet bestaan
en mildere toelagen te schenken aan die welke
reeds bestaan.
Er komt van dit billijk verzoek niets in huis
en stellig; mag gezegd worden, dat in geen
enkel beschaafd land het vakouderricht meer
ten achter staat dau bij ons. Van daar totaal
gebrek in vele nijverheden aan bekwame en
handige ambachtslieden en de reden waarom
vele artikelen in den vreemde aangekocht
worden.
Het clericaal goevernement, royaal waar
het kerk en kluis betreft vindt geen centen om
een echt volksgezinde instellige van zulk over
wegend gewient voor de werkende klasse en
de nationale nijverheid, algemeen te maken.
Het wil noch van het verplichtend schoolgaan
ncch van het onderwijs hooren.
En wat zien wij gebeuren
Als kiuderen, bij gebrek aan onderwijs en
een verwaarloosde opvoeding tot vagebonden
of dieven opgroeien, is de staat genoodzaakt ze
in verbeleringshuizen of vagebondgestichten te
ven zonder doopsel
Naar den hemel, raadde deze, naar de
hel, raadde gene, naar het vagevuur zoi een
andere leerling.
Mis, mis, allemaal mis
Hewel, Piet
Naar 't voorgeborcht der hel, mijnheer
de pastoor, zei Piet.
Eu waar is het voorgeborcht der hel
Ouder de aarde.
Wie leerde u dat
Ik heb het gelezen, mijnheer de pastoor.
Want Piet alleen kou lezen. Siski De Dob -
beles had bet bem geleerd eu Sis*a was er zoo
lier op dat zij hem gratis voor niet naar
de school liet komen, eu hem allerhande boe
keu in lezing gaf. Piet bedankte de goede
vrouw met duizend extra grappen.
Een wijl bezag de pastoor Piet met verwon
dering.
De eerste maal van zijn leven werd die
vraag gesteld door den pastoor en Piet had er
op geautwoord.
Uw straf is u kwijtgescholden 1 Ga u zet
ten.
Piet ging plaats nemen juist achter Wanne
ken Segheis.
Waiineken was een braaf kind, maar in
't geheel niet slim.
De beurt om ondervraagd te worden kwam
aan Wauneken. Zij kon bijaa nooit hare
les, maar Piet stookte haai' alles op en zoo
kwam zij steeds met eer uit de proef.
Hoeveel dealen zijn er vau de christelijke
rechtvaardigheid
Drij, zei Piet zacht.
Drij zei Wanneken, het Geloof, de Hoop
en de Liefde
Mis 1
Vier, zei Piet,
Vier, zei Wanneken, de dood, het oordeel.
Toch niet I.,.
onderhouden. Onder hot beheer der bisschop
pen is het dus zoover gekomen, dat het ge
dwongen schoolgaan als eene straf wordt aan
zien, enkel goed om op uietdeugers en verlo
ren kosten als penitentie toe te passen.
Het onderwijs is de spil van alle verbeterin
gen, in welken stand het ook zij. Verbetering
van de maatschappij is alleen te verwachten
van de verbetering der individuen en de ge
schikte factor daartoe is ontegensprekelijk het
onderwijs.
Het onderwijs Iaat in ons land nog ontzag
lijk veel te wenscheu over. Statistieken hebben
wij reeds aangehaald die aautoouen, dat dui
zenden kinderen nooit eene school bezoeken en
duizenden ook ze niet geregeld bijwonen ol te
vroeg verlaten.
Alle jaren overigens levert het onderzoek
naar de kennis der lotelingen het officieel be
wijs, dat het onderwijs onvoldoende is en na
genoeg geene vruchten afwerpt, zoo dat da
billijkheid van onzen weusch het schoolgaan te
verplichten tot zekeren ouderdom, niet te loo
chenen valt.
Wij voegen hier onmiddelijk bij met oog op
den toestand der burgerij dat nevens de lagera
scuolen, overal in deu lande, scholen van wol-
wassen zouden moeten ingericht wor lea waar
iedereen de kennis, die het lager onderwies
slechts gedeeltelij* kan verstrekken zou kun
nen vermeerdereu en aanvullen.
Woeste komt 1 Woeste komt I
Woeste de geelgroene man,
Die veel praat vroeg en laat,
En geen woordje Vlaamsch verstaat f
Gelijk de Messias verwacht werd door da
kinderen Israels, door God daartoe uitverko
ren, (maar die nog altijd naar den Messias;
wachten) zoo wachtten de scharen van Hael-
tert eu Heldergem naar Woeste, die als een
Heiland komen zou om in zij no brabeltaal, da
volkeren hunne verlossing aan te kondigen.
Zijne komst was te meer gezegend, vermits
hij ais familie der besnedeneu, recht hebben
kou op een Joannes den Dooper, die zijna
komst uitbazuinen zou gelijk weleer de Voor-
looper van Christus zulks deed op de boorden
van den JordaaD.
Messias-Wotste, had inderdaad zijn Voor-
looper en in de hoogmis te flaeltert hield
pastoor Vanderschueren. daartoe uitdrnkke-
Zeven, stookt Piet op, hoovaardigheid
Zeven klonk het, hoovaardigheid, gie
righeid...
Gij kent uw les niet, bestrafte de pas
toor, ga en zet u op de knieën.
Piet lachte neimelijk in de vuist hij was
gewroken
Al het leed, al het verdriet dat ons over
komt, is 't gevolg der zonde, beweerde da
pastoor. Zoo de menschen geen zonden
bedreven er zouden zooveel rampen, zooveel
ongelukken, zooveel slameur, zooveel ellenda
niet zijn.
Menheer Pastoor 1 menheer pastoor
rtep een stem in 't kerkportaal, al do kanarie
vogels zijn weggevlogen 1
De pastoor was door dit nieuws zoozeer ge
troffen, dat hij van verslagenheid zijn boek
liet vallen.
Kinders, wacht, zijt braaf ik kom spoe
dig woer.
Ziet ge, zei Piet als de pastoor weg was,
wat ramp, wat slameur en ellende Dat is
't gevolg van een zonde. Maar ik heb vandaag
gepredikt wil ik nu eens uw biecht hooren
Ja,ja 1
Maar Susken Slot moet do wacht houden»
Piet kroop in den biechtstoel en weer begon
de lol. Maar Susken was boos omdat Piet hem
Su3ken Slot had geheeteu. Hij zag deu pastoor
wel komen maar hij liep heen in plaats van
het sein te geven.
Zoo werd Piet betrapt.
De maat is vol!... Gij zult uw eerste
communie niet doen, riep de priester des
Heereu, ik zet u af! Verlaat de kerk, Piet
de heiligschender, de lage spotte;eu heb net
hart niet vóór Paschen terug te komeu 1...
Dat feit had in Pietjes leven ziju gewioht
hij zou immers een jaar langer uatr de school
gaan en ruimer keunis opdoen dau wie ook
van de gemeente. (Wordt voortgezet).