MEETJE STEVENS
m
Nummer 25
Zondag 21 Juni 1905,
Gecraardsbergen.
De Kramp in de Kas.
Profeet en Tandentrekker.
18de Jaar.
ast
i ma
mm
Abonnementsprijs
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
4 fir. voor de stad
4 fr. 60 voor den buiten *®oroP Petaaibaar
PRIJS PER NUMMER 10 CENTIEMEN.
Men abouneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST.
Nee spe nee inetu
HET ARRONDISSEMENT AALST
Prijs der Annoncen ®7,one' 16 Der drukreae»
Reklamen 75 centiemen per aruKre9^
Vonnissen op de derde bladzijdefrank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan bet blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
AALST 20 JUNI.
Den 19 Juli zal het foe3t zijn in Gee-
raardsbergen. Wij ontvingen den vol
genden oproep, dien wij met genoegen
opnemen.
M.
Wij hebben de ear en het genoegen U
uit te noodigen op het Vlaggefeest, dat
wij inrichten ter gelegenheid der In
huldiging van ons nieuw Vaandel, op
Zondag 19 Juli aanstaandeom 3 ure
namiddag.
De geest van verzoening die overal
heerscht onder de vrijzinnigen van Bel
gië, de toenadering van den Werkman
en de liberale burgerij, het verspreiden
onzer duurbare gedachten en princie
pen onder de werkende klas, dit alles
zette ons aan, in 1900, tot het stichten
van eenen Liberalen Werkmanskring.
Heden telt deze Kring omtrent 400
werkende leden, die allen gelukkig zul
len zijn de liberale strijdmakkers uwer
geëerde maatschappij op Zondag 19
Juli aanstaande, in hun midden te zien
en te verwelkomen.
Hopende dat deze uitnoodiging een
gunstig onthaal zal ten deole vallen,
bieden wij U onze beste en minzame
groeten.
Het Bestuuk.
We zijn zeker dat vele Aalstenaars
dit feest zullen bijwonen, we vernemen
inderdaad dat een groot getal leden van
den Liberalen Werkmanskring aan de
inhuldiging van het nieuw Vaandel
zullen deel nemen.
In ouze stad heerscht eene kwaal
waartegen er tot heden nog geenen heili
ge is uitgevonden Je Kramp in de Kas.
We stellen dus voor die uitvinding
ten spoedigste te doen.'t Zal een goei
affaire zijn voor de pastoors en tevens
ook voor al ouze medeburgers, want
uit alle klerikale steden, dorpen en kra
len zullen de kashouders naar hier
stroomen om den nieuwen heilige te
aanbidden immers, in Aalst moet de
hoofdkerk zijn van den uitgevonden
Sant, omdat Aalst aan de spits staat der
kaskramplijdende gemeenten.
Dorpsverhaal
door L. V. O. Onderwijzer.
11.
Jan Stevens had zijn geld, een geringe som,
aan Meetjenafgegeven.
Piet had het gelukkigste nummer getrokken
en had zich verkoehtom zijn vader te redden.
Jan had nog beproefd weer geld te leenen,
maai men wees overal met misprijzen van de
band.
Handel drijven kon hij niet meer maar
iederen Donderdag nam hij zijn ouden, knoes-
tigen stok met lederen riem en vertrok om
voor vreemde verkoopers, zijn gezellen voor
heen, de beesten te drijven naar de hoofdstad.
Daarmede verdiende hij een gulden, soms
twee, meer ook als hij behendig was en goed
makelen kon. Iederen Vrijdag kwam hij dron
ken te huis en was de beurs eveu zoo plat als
toen bi] vertrok.
Bella bekommerde zich maar weinig om
hem Haten kon zij hem niet in heur rein,
grootmoedig harte was er geen plaats voor die
leelijke ondeugd maar hem waarlijk, broe-
De splinternieuwe heilige zal heeten
Sinte Kassius.
We bieden ons aan, om mede te wer
ken aan het opstellen zijuer levensbe
schrijving, alsook van de mirakelen
welke reeds talrijk zijn gebeurd door
zijne machtige voorspraak.
Sint Kassius, werd geboren te Aalst
in 1872 uit de adderlijke familie Sint
Kazakkus en Sint Klieka, en onder
scheidde zich airas van zijne makkers
door eenen ongewonen ijver tot de
Krots vrucht.
Uren aau uren bracht Sint Kassius
door op de bloote steenen van Krots
tempel, waar zijne talrijke bewonde
raars naar toe stroomden in de hoop
iets van zijne deugden en gaven mede
te deelen.
Zoozeer had hij de krotvruchtige
men8cben lief dat hij zich offerde voor
zijne ouders Sint Kazakkus en Sint Klie
ka, en zich alles liet ontnemeu, alles,
zoodat hij na eene lange en smartelijke
ziekte, nog slechts gelijkende aan een
geraamte in Krota tempel overleed.
Dat geraamte zal geborgen worden
in eene relikwiekas, rondom beslagen
met opcentiemen en taksen en versierd
met kunstig gedreven platen in krot-
metaal. De kerk van Sint Kassius zal
gebouwd worden in den Osbroeck vol
gens de plans van den vermaarden
bouwkundige Van der Kemelen. Nevens
de kerk van Sint Kassius, zal men eene
Krotgrot oprichten, met een miraku-
leuze fontein van Tekortwater, waarvan
een enkelen druppel voldoende is oin
alle kaskrrmpen te genezen.
Boven den hoogen outaar der kerk
zal het beeld prijken van Sint Kassius,
uitgemergeld, nauwelijks 't vel over de
beenen, sprekend bewijs van verster
ving, ontbering, armoede en krots
vrucht, een weinig lager de beelden
van Sint Ronatus eu Sint Leo de armen
biddend uitgestrekt, de gezellen en
vrienden van Sint Kassius.
Een groot tafereel gekrotpot door
den befaamdeu Petrus der twee Tijge
rinnen zal voorstellen Sint Kassius aan
beden door de grijpvogels en dezen ziju
bloed en zijn lever aanbiedend.
De Sint Kassiuskerk zal geopend wor
den nog voor de kiezing van October,
als pastoor stellen we voor Pollestan k
derlij k liefhebben kon zij niet meer. Hij had
haar immers van haar lieveling, van Piet ge
scheiden en dat drukte zwaar op Meeties
borst.
Als hi] ziju pakje had gemaakt, cu zes
maanden geleden, meende Meetje dat zij hem
nooit terug zou zieu en ze die scheiding bester
ven zou.
En 't htugt haar nog alles zoo goed 't Was
vroegen morgen. Piet zou ta voet naar Brussel
gaan en verder met da diligence naar Antwer
pen zijn garnizoensplaats, reizei, Zijn pakje
stond gereed op do tafeldrie boterhammen
met hesp, eenige neusdoeken, twee paar kou
sen, een hemd.
't Wordt mijn tijd, zei hij nog moedig.
Vader, tot ziens!... en hartelijk lei hij zijn
trouwe hand m die van Jan Stevens. Denk
toch niet dat ik kwaad ben op u, in 't geheel
niet 1 en hij duwde hem eeu warmen kus ia
ziju grijzen stoppelbaard.
Trientje, zuchtte hij, braaf, lief zustec-
ken Hij lei zijn zwaren, kloeken arm om
haren hals en drukte op haarmalsche, blozen
de wang, lange, warme zoenen.
Meetje, Meetje 1... schreiend vloog hij
haar om den hals.
Mijn jongen Mijn goede, lieve jongen
zei ze steeds door haar snikken en snakken
heen I En als Piet zich oiudelijk zucht uit die
de beruchte dienaar Krots. Aan eiken
pilaar zal een offerblok staan, alsook in
eiken hoek van de grot.
Prospectussen en levensbeschrijvin
gen zullen gezonden worden aan al de
klerikale gemeentebesturen, met het
verhaal van eenige groote mirakels,
waardoor het publiek naar het uien we
heiligdom zal gelokt worden.
Om te tooneu in welken aard de mi
rakelen moeten zijn willen wij er eene
proef van geven
Sint Renatus Bossus, muntte uit door
reine krotvrucht en dooi zijne groote
liefde voor Sinte Kassius schitterde hij
boven al de vrienden van den heilige.
Zoozeer werd ziju hart geraakt door die
liefde, dat hij vervolging leed en thans
vertrokken is naar Zuid-Amerika waar
hij de krots vrucht gaat verkondigen aan
de Patagoniers, die nog afgodendie
naars zijn.
Dan zullen de krotbedevaarders bij
duizenden uit alle klerikale hoeken en
broeken naar Aalst strooineu om den
heiligen Kassius te aanroepen en krot
vruchtige lofzangeu zullen in den Os
broeck dag eu nacht ten hemel stijgen.
Aalst zal herleven.
'k Ging nog iets vergeten.
Gheeraerdts en Bethuue zullen koster
en onderkoster zijn van Sint Kassius
kerk
Zekeren da:» verzeilde eeu apostel der boe-
tiekpartij te Ereinbodegem, waar hij in woor
denwisseling geraakte met eeu werkman, dia
precies niet op de tong is gevallen eu den npos-
tel kwakzalver hot zette.
Deze vond het noodig veertien dagen later
een artikel te plaatsen in het winkelhludje (re
dactie te Gent, beheer te Geertsbergeu (waar
in op die woordenwisseling werd gedoeld eu de
gewonen bombast werd uitgekraamd aau die
verloopeu politiekers eigeu.
Maar de liberale werkman zond aan het
ovenblaadje een gepeperd antwoord. Of het
opgenomen werd vveteu we niet, 't zou ons in
elk geval verwonderen, 't ware buiten de ge
wone procé ;és der boetiekprofeten. Wat er
van zij, de brief van den liberalen vriend van
Eremhodegem. Florent Van den Berghe, werd
met een antwoord van den Aalsterscheu apos
tel-kwakzalver in brockuur te Eremhodegem
uitgedeeld, een vriend behandigde ons een
exemplaar van dat wouderstuk.
Het antwoord van den profeet is zoo kolos
saal uilachlig, dat het alle palen te buiten
gaat, maar de vent heeft zulken grooteu dunk
nauwe omarming wurmde, zeeg Meetje op
deu stoel, die achter heur stond, eu grees in
haar blauwen voorschoot diep ongelukkig
voort
Hier bedreef Jan eene groote onbehendig
heid.
In stede van andermans smart en vooral het
leed van Meetje, zoo groot, te eerbiedigen, zei
hij koud, onverschillig 't Is wel de moeite
waard, daarvoor te janken
Met vlammend oog rees Meetjen op
Uw plaats was hier niet dezen morgend,
Hadt gij een hart dat niet door jenever was
verstompt, verlaagd schrikkelijk diep, gij
zoudt u hier niet gewaagd hebbon, hier onder
dit schamel dak, waar gij 't liefdebrood eet,
de gastvrijheid geniet en waar gij onnoembaar
jammer en leed brengt.
Maar dat weet of dat... voelt gij niet meer.
Wij waren hier gelukkig met ons drijen.
Het deed ons niet dat "gij dronkten achonkt
als gij ons maar in peis liet laven. Gij waart
ons kruis, zwaar om dragen, maar met ons
drijen droegen wij het licht... Dat kind ver
kocht zich om de eer der familie en van den
ongeachten vader te redden.
Dat i3 uw schuld.
Zoo Dan zijt gij immer de onnoozele,
immer het onschuldige schaap Die gedachte
moet u het geweten zeer verlichten. Maar
van zich zelve, dat hij overtuigd is eeu meea
terstuk te hebben voortgebracht dat er duizen
den bekeeren moet, want hij besluit zijn werk
met dezo woorden al wie dit schriftie leest
wijdt er bezonder uwe aandacht aan
Volgens den profeet-tandentrekker zou de
vriend Herent Van den Berghe zijue argumen
ten hebben getrokken uit het Nieuws van den
dag we weten niet of deze inderdaad, dit kle
rikaal bladje leest, maar wat we weten is dat
mannen van aanzien, de fopperij van 't collec
tivism in dagbladen en tijdschriften en boeken
hebben bewezen eer het Nieuws van den JJagt
bestond. Daar zal de profeet misschien niets
van weten.
Dus de profeet-kwakzalver is collectivist.
Maar hoe hij dat verstaat is uit zijnen bombast
niet op te maken. Hij spreekt b. v. van de uit
bating der gas door de stad Brussel, dus zou
den de liberalen collectivisten zijn geweest om
dat zij do exploitatie der ijzeren wegen, pos<-
terijeu enz. door den Siaat stemden, het ver
plicht ouderwijs wilden enz. en de profeet-col-
lectivist bestormt de liberalen, die collectivist
waren in dien zin, eer hij of zijn vader heli
licht hadden aanschouwd.
Wil de profeet het volledig collectivism, hefc
beperkt collectivism, is bij aanhanger van,
Marcx of van wie Dat weet hij waarschijn
lijk zelve niet. De aanhangers van het collec
tivism verminderen van dag tot dag1, zelfs iu
de socialistische partij b. v. in Duitschiaud, ia
Engeland heelt het collectivism onder de werk.-»"
lieden geene aanhangers-
Indien de collecti visten geeue zwansers wn-
ren, ze zouden in de kamer een wetsontwerp,
neerleggen strekkende om huune theorio in,
toepassing te brengen, dan zouden we weten
wat ze willen, nu weet het niemand... wellicht
zij ook niet.
Als de collectivisten oprecht willen zijn
moeten zij het volledig collectivism aaukle-
ven, 'tis te zeggen, alles zal toebehooren aaa
t algemeen u.v huis, uw pot en uw pan, uw
broek eu uwe holleblokken, uw hamer en
schaaf, uw schup en gaffel enz. alles,, alles,
kan men dwazer dingen bedenken
Wat de vriend Florent Van den Berghe zegfe
over de wiukelkwestie is volkomen waar, bij
de wiukelpolitiekers is 't gelijk in de kerk. In
de kerk is t altijd geven voor 't geluk, hierna-
maals in den hemel, bij de socialisten is 't al
tijd aevcn voor 't gelux hiernamaals op de we
reld Maar noch de kooplieden in deu tempel
uoch de profeten tandentrekkers zijn bij mach,-,
te dat geluk te verschaffen., maar zeieven
van den outaar en den winkel.
De profeet-kwakzalver beweert, dat h.ij
maar betaald wordt voor zijn werk,, zoowel
als de andere arbeiders. Wat rammei is mij
dat.... broodvoerders, ja, die werken maar-
wat bij doet moet geen werken heeten, dat is.
boter belaald worden voor min lastig werk
't is bet bewijs, dat ook met 't collectivism do
slimmerikkeu de beste postjes zullen bezetten
eu men voor de vriendjes ook wel gemakkelijk
plaatskens zal inruimen al ware 't m.-uar van
nachtwaker.
ware het nog te herbeginnen, weet gij wat ik
zou doeu Ik zou Daar baas Leenmtns gaan
en hem zeggen Sieur hem voor het gerecht
deu oneerlijken leener en doe hem vangen en
veroordealen
Dat is blufDat zoudt ge niet doen
Niet doen Beproef het nog eens en dau
zult gij zien 1 Piet zeiMeetje, als gij uw
huis verkoopt, ziet ge mij uooit meer terug
Ware het nog te doeu ik zou hem zeg
gen Komt niet meer onder mijn oogen als
gij u verkoopt
't Is jammer Ik hadde mij verdronken f
Verdronken Gij zoudt u verdrinken
Iu een scheut jenever, ja Dat meent gij ons
schrikbeeld te zijn Wat domme, godtergend»
praatAlsof de Heer, dien gij verzoekt" ui«t
komen kan eer gij er aan denkt
Kom jongeu, zei ze tot Piet, laat u dat.
niet bedroeven. Meetje zal wel zorgen dat
alles zijn goeden, gewonen gang gaat, -=
Kom, ik ga mede, laat ons gaau.
Aan de Belle had ze van hem afscheid
genomen.
Driemaal reeds had Piet geschreven. Da
laatste maal had hij gemald dat hij vau eers
ten soldaat tot korporaal was bevorderd, en
dat hij hoopte met Pascheu voor eonige dagen
iu verlof te komeu
(Wordt voortgezet).